Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

ja, det er frustrerende at det er så stor forskjell på maksimums og minimumsnivå; fra verdensklasse til lilleputter på sekunder. Nesten som å skru en bryter av eller på. Og som jeg har sagt før, denne ustabiliteten kan for en stor del forklares mentalt. For maksnivået forteller jo mest om hva som sitter i beina, mens minimumsnivået forteller mest om hva som sitter mellom ørene. Og det er en av de viktigste oppgavene til en manager å gi laget tro på seg selv, og få de til å fungere mentalt som en enhet. Den ustabiliteten laget har opplevde særlig det siste året er derfor for en ganske stor del Wengers ansvar. Det kan man ikke prate bort.

Link to comment
Share on other sites

ja, det er frustrerende at det er så stor forskjell på maksimums og minimumsnivå; fra verdensklasse til lilleputter på sekunder. Nesten som å skru en bryter av eller på. Og som jeg har sagt før, denne ustabiliteten kan for en stor del forklares mentalt. For maksnivået forteller jo mest om hva som sitter i beina, mens minimumsnivået forteller mest om hva som sitter mellom ørene. Og det er en av de viktigste oppgavene til en manager å gi laget tro på seg selv, og få de til å fungere mentalt som en enhet. Den ustabiliteten laget har opplevde særlig det siste året er derfor for en ganske stor del Wengers ansvar. Det kan man ikke prate bort.

 

Enig her! Er spesielt 2 kamper jeg husker fra denne sesongen hvor det virkelig har sett ut som vi har kjempet for å vinne, mot Chelsea og mot Spurs. Det er ingen lette kamper i PL og ved endel anledninger ser det ut som spillerne har tatt for lett på oppgaven. Hadde vi spilt med den gutsen vi hadde mot Spurs hadde vi knust all motstand! I altofr mange tilfeller har det sett ut som vi bare vil finspille oss til en enkle seire, det går ikke....

Link to comment
Share on other sites

 

Ustabile er nøkkelordet. Toppnivået er meget bra, bunnivået er katastrofalt. Hva skyldes dette. Motivasjon kan ikke avfeies, for forkjellen på prestasjonene går også veldig mye på det å trå til og å gjøre en innsats. Gi litt gass. Arsenal på sitt værste kan gjerne ha overlegent ballinnehav, men de triller kun ball i slow motion på tvers og bakover (Ramsey i et nøtteskall, 15 kilometer uten mål og mening - stygt sagt, men likevel). Når de får litt fart på kula og spiller fremover er de like gode som noen. Hva er det som hindrer dem i å gå på, eller hva jeg skal kalle det. Det er nesten ubegripelig.

 

Helt enig i at toppnivået er meget høyt, det har vi jo sett mange ganger allerede denne sesongen, men også helt enig i at bunnivået er skrekkelig, noe som på godt norsk kalles ustabilitet.

Jeg klarer imidlertid ikke å få meg til å tro at dette har noe med at Wenger plutselig har blitt en så dårlig motivator, eller at spillere på dette nivået varierer så voldsomt i lysten på å prestere godt, jeg mener disse teoriene er skikkelige skudd over mål.

Ramsey som du nevner som et eksempel, har jeg lært meg til å kjenne som en gjennomført profesjonell fotballspiller med britisk guts og tæl, en spiller som alltid går i krigen uansett motstander, men som du helt korrekt sier så har jo prestasjonene hans svingt voldsomt.

Jeg mener imidlertid at Ramsey svinger i takt med laget og medspillerne sine, og mitt åpenbare svar på dette spørsmålet er mangel på SAMHANDLING, waliseren er avhengig av medspillere som beveger seg i rom fremover på banen, og helst flere samtidig hvis han skal være god, alternativet er at han blir utrygg og mister selvtillit.

Problemet er samtidig at spillerne som skal bevege seg fremover i rommene føler at de ikke får ballen i riktig øyeblikk, og blir ditto utrygge.

Vi har etter min mening sett et klassisk eksempel på et lag som mangler selvtillit denne sesongen, spillere som ikke er trygge på hverandre og rett og slett ikke kjenner hverandre godt nok.

Jeg husker inderlig godt når Henry og Pires spilte sammen oppover venstresiden, eller når Bergkamp spilte Ljungberg gjennom gang på gang, det virket latterlig enkelt til tider men handlet om et usynlig bånd mellom disse spillerne som hadde utviklet seg over tid.

Hvorfor har så ikke Wenger skapt nye usynlige bånd mellom spillerne sine?

Svaret på det er nok flersidig, men garantert ikke at vår manager har mistet evnene til å se slike connections eller at han har blitt en dårlig motivator, som enkelte foreslår.

Når situasjonen ble som den ble før denne sesongen og Fabregas, Nasri, Wilshere, Clichy og Eboue forsvant ut dørene, måtte vår manager erstatte disse med Arteta, Mertesacker, Benayoun, Gervinho, Oxlade-Chamberlain, Park, Jenkinson og Santos.

Beklageligvis tar det tid for slike spillere å bli kjent med hverandre og spille seg trygge sammen, eller oppnå SAMHANDLING om du vil.

Når så denne situasjonen faller sammen med vår sinnsyke skadehistorikk, blir oppgaven bortimot umulig for Wenger etter min mening.

Men jeg mener å oppleve at toppnivået nærmer seg mye oftere nå etterhvert, og med et par forsterkninger til neste sesong ser jeg ikke bort fra at spådommene mine om pokaler i søkk og kav slår til. ;D

Link to comment
Share on other sites

ja, det er frustrerende at det er så stor forskjell på maksimums og minimumsnivå; fra verdensklasse til lilleputter på sekunder. Nesten som å skru en bryter av eller på. Og som jeg har sagt før, denne ustabiliteten kan for en stor del forklares mentalt. For maksnivået forteller jo mest om hva som sitter i beina, mens minimumsnivået forteller mest om hva som sitter mellom ørene. Og det er en av de viktigste oppgavene til en manager å gi laget tro på seg selv, og få de til å fungere mentalt som en enhet. Den ustabiliteten laget har opplevde særlig det siste året er derfor for en ganske stor del Wengers ansvar. Det kan man ikke prate bort.

 

Tja, jeg er jo enig i mye av det du skriver, men jeg er ikke helt sikker på om vi er enige når det gjelder årsaken til vår mentale ustabilitet.

Det er helt opplagt Wengers ansvar, dette er jo hans jobb, og like opplagt et ansvar han tar helt alene, og har bevist gang på gang at han behersker.

Etter min mening handler dette om å være trygge på hverandre, bli kjent med hverandres måte å tenke fotball på og bevege seg på, noe som veldig raskt går utover selvtilliten hos lag som spiller en fotball som Arsenal gjør, nemlig hurtig pasningsorientert fotball med stor bevegelse i forkant.

Jeg har ingen problemer med å se for meg linker mellom Gervinho-Arteta i fremtiden, eller Santos-Oxlade, som gjør at vi slipper å mimre om "the Henry-Pires-connection".

Dette handler bare om tid og anledning til å skape SAMHANDLING.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg er jo enig i mye av det du skriver, men jeg er ikke helt sikker på om vi er enige når det gjelder årsaken til vår mentale ustabilitet.

Det er helt opplagt Wengers ansvar, dette er jo hans jobb, og like opplagt et ansvar han tar helt alene, og har bevist gang på gang at han behersker.

Etter min mening handler dette om å være trygge på hverandre, bli kjent med hverandres måte å tenke fotball på og bevege seg på, noe som veldig raskt går utover selvtilliten hos lag som spiller en fotball som Arsenal gjør, nemlig hurtig pasningsorientert fotball med stor bevegelse i forkant.

(..) Dette handler bare om tid og anledning til å skape SAMHANDLING.

 

du skriver det jo selv, Wengers ansvar er å stabilisere det mentale. Det er også en viktig del av en managers ansvar å skape trygghet og samhandling. Og hendelsene de siste årene tyder jo på at Wenger ikke helt har lykkes med noen av disse tingene. Naturligvis har spillermaterialet noe å si, men det kan jo hende Wenger ikke er like flink på dette som han var tidligere. Fotballen har jo dessuten utviklet seg, og det er ikke gitt at man klarer å utvikle seg i takt med omgivelsene. Ferguson, som har klart å holde det gående på ypperste nivå som manager i 25-30 år representerer et helt spesielt unntak. De fleste opplever at de har en storhetstid, for så å oppleve at utviklingen løper fra en. Dette gjelder praktisk talt alle managere opp gjennom historien. Og det kan hende det er dette vi har opplevd med Wenger de senere årene. Naturligvis er wenger fortsatt dyktig, han har erfaring, og han råder over et uhyre talentfullt mannskap. Men dette alene er ikke nok. Og selv om kampene mot Chelsea og tottenham var fantastiske; de representerer unntakene heller enn regelen det siste året (og begynnelsene i begge kampene viste jo også med all tydelighet svakhetene i dagens Arsenal). Og jeg tviler på om Wenger har det som skal til for å løfte Arsenal til topps igjen, i dagens fotballvirkelighet. Dessverre. For seieren mot spurs og talentet til tross, de har en ganske lang vei å gå.

Link to comment
Share on other sites

 

du skriver det jo selv, Wengers ansvar er å stabilisere det mentale. Det er også en viktig del av en managers ansvar å skape trygghet og samhandling. Og hendelsene de siste årene tyder jo på at Wenger ikke helt har lykkes med noen av disse tingene. Naturligvis har spillermaterialet noe å si, men det kan jo hende Wenger ikke er like flink på dette som han var tidligere. Fotballen har jo dessuten utviklet seg, og det er ikke gitt at man klarer å utvikle seg i takt med omgivelsene. Ferguson, som har klart å holde det gående på ypperste nivå som manager i 25-30 år representerer et helt spesielt unntak. De fleste opplever at de har en storhetstid, for så å oppleve at utviklingen løper fra en. Dette gjelder praktisk talt alle managere opp gjennom historien. Og det kan hende det er dette vi har opplevd med Wenger de senere årene. Naturligvis er wenger fortsatt dyktig, han har erfaring, og han råder over et uhyre talentfullt mannskap. Men dette alene er ikke nok. Og selv om kampene mot Chelsea og tottenham var fantastiske; de representerer unntakene heller enn regelen det siste året (og begynnelsene i begge kampene viste jo også med all tydelighet svakhetene i dagens Arsenal). Og jeg tviler på om Wenger har det som skal til for å løfte Arsenal til topps igjen, i dagens fotballvirkelighet. Dessverre. For seieren mot spurs og talentet til tross, de har en ganske lang vei å gå.

 

 

Wengers ansvar er å få laget til å opptre stabilt og samlet, gang etter gang etter gang etter gang, vår oppgave som supportere derimot er å analysere det som skjer, eller forstå det som skjer om du vil, jeg mener som sagt det er åpenbart at vår ustabilitet henger nøye sammen med stor utskifting i spillertroppen sist sommer og en usannsynlig skadehistorikk. Dette kommer vi desverre ikke utenom.

Mangel på samhandling skaper usikkerhet, som igjen fører til at selvtilliten blir tynn når ting går imot oss, noe som igjen får spillerne til å virke umotiverte og dårlige.

Den eneste måten å få økt selvtillit på er å lykkes sammen, og det opplever jeg at Arsenal er i ferd med å gjøre nå, men vi er altså avhengige av at ikke store deler av vårt lag atter havner ute med skader, på den måten står vi på stedet hvil når det gjelder utvikling.

Ferguson og Wenger er i særklasse de to managerne som gjennom en årrekke har bevist at de klarer å være med på utviklingen i England, Wenger har bygd lag på lag og forandret spillestil i takt med lagene.

Vår manager er vel inne i sin 16. sesong, noe som er en vanvittig lang periode i fotball, og han har altså ALDRI opplevd å havne utenfor den livsviktige topp-4 plassen som gir den gullkantede CL-plassen, noe som har ført til milliarder av kroner på kontoen vår, noe som igjen har ført til at vi per i dag er i en utrolig god posisjon før sommerens overgangsmarked åpner.

Det finnes ikke tvil i min sjel om at Arsene Wenger fortsatt er den dyktigste manageren i PL til å produsere "the beautiful game", og vi har sett mange eksempel på det også denne sesongen.

Det som nå gjenstår er at forutsetningene for å skape stabilitet, samhandling og selvtillit er til stede, dvs at skademarerittet en gang stopper.

Podolski og Hazard inn til neste sesong, og vips, the future`s so bright, we gotta wear shades :geek:

Link to comment
Share on other sites

Når man har oppholdt seg i stummende mørke i 7 år, så er det ikke mye lys som skal til for at man må knipe igjen øynene og ta på solbriller

 

 

Vel, det er viktig å ikke miste totalt gangsynet i jakten på pokaler og ny manager, snakk med spurs-supporterne om stummende mørke osv...52 år siden sist :D

Av og til kan det virke som en bortskjemt overklasse-frue som uttaler seg, "jeg er så misfornøyd med min Porsche, min venninne har nemlig fått seg en Ferrari"...

Link to comment
Share on other sites

(...) jeg mener som sagt det er åpenbart at vår ustabilitet henger nøye sammen med stor utskifting i spillertroppen sist sommer og en usannsynlig skadehistorikk. Dette kommer vi desverre ikke utenom.

Mangel på samhandling skaper usikkerhet, som igjen fører til at selvtilliten blir tynn når ting går imot oss, noe som igjen får spillerne til å virke umotiverte og dårlige. (...) Den eneste måten å få økt selvtillit på er å lykkes sammen, og det opplever jeg at Arsenal er i ferd med å gjøre nå, (..)

 

vel, den manglende stabiliteten så vi også FØR de omfattende utskiftingene sist sommer. De kan derfor ikke forklare dette. Skader har NOE med saken å gjøre, men det er en av oppgavene til en manager å forebygge skader eller effekten av dem (stor og god nok tropp). Arsenal har hatt i overkant mye skader, men ikke så mye mer enn rivalene at det alene kan forklare dette.

 

Og hvem er ansvarlig for å få til denne samhendlingen? er ikke det Wenger? Å lykkes vil gi økt selvtillit. Men et sted må man begynne for å bryte ut av en ond sirkel (dårlig selvtillit/dårlige prestasjoner). Dette er også hovedsaklig managerens ansvar. Og med mange ypperlige prestasjoner innimellom burde Arsenal ha hatt nok av muligheter til å bryte ut av sirkelen og få denne selvtilliten. Hvorfor har de ikke greid det?

 

Og hvorfor mener du Arsenal er i ferd med dette NÅ? Vi har sett mange eksepsjonelt talentfulle utgaver av Arsenal de senere årene, som NESTEN har gjort det store, men som likevel har sviktet når det har telt som mest. Klarer ikke å se at det er noe spesielt med Arsenal per i dag i forhold til andre utgaver av laget de siste sju årene som skulle tilsi en slik optimisme. Hvis man ser på laget samlet de siste 12 månedene, og sammenlikner med det som skjedde før ligacupfinalen i fjor er det heller mer som tyder på at laget har havnet MER bakpå nå enn for et par år siden. Selv om det er mange ting som peker i positiv retning er det INGENTING denne sesongen som har pekt ut en TREND i positiv retning. Hver gang vi har sett tilløp til noe positivt har laget falt tilbake i gamle synder ved nesten første og beste anledning. Det tyder heller på at de er så skjøre mentalt at det ikke skal noe til for at et positivt resultat "går dem til hodet", heller enn at de er på rett vei.

 

Jeg mener det heller at det på bakgrunn av de siste sju års hendelser er grunn til å hevde at klubben har sløst bort mange gylne muligheter og mange store talenter, delvis på grunn av at de ikke har klart å takle utfordringene mentalt, delvis fordi Wenger/styret ikke har gjort de ENKLE grepene transfernmessig som kunne ha gjort at klubben hadde tatt det siste steget - de har hatt MINST to-tre gylne muligheter - og LITT på grunn av uhell med skader.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er viktig å ikke miste totalt gangsynet i jakten på pokaler og ny manager, snakk med spurs-supporterne om stummende mørke osv...52 år siden sist :D

 

ja, når man snakker om gangsyn så var dette god ironi..! ;) Og vi sammenlikner oss ikke med Tottenham, gjør vi vel? ;) Vi bør vel heller sammenlikne oss med klubber det er naturlig å sammenlikne seg med, de som vinner pokaler. Dessuten handler ikke dette om bortskjemthet og kravstorhet. Jeg tror de færreste forventer at Arsenal skal vinne ligaen hvert år. For meg personlig er det mest fortvilende å se at favorittlaget har så mye talent, men likevel ikke klarer å utnytte dette. Det sløses over en lav sko med talent og muligheter, selv om man kanskje sparer penger på kort sikt. Selv om det Wenger har forsøkt har vært aldri så prisverdig, og et prosjekt jeg i utgangspunktet støttet, har han ikke selv gjort de siste - nok en gang - ENKLE grepene som skulle til for å lykkes. Derfor har klubben mer eller mindre hvert år begynt NESTEN på nytt. Sånn sett kan man jo hevde at Wenger har sviktet sitt eget prosjekt. Hadde Arsenal vært FULLSTENDIG middelmådige hadde det på mange måter vært enklere. Da hadde trolig Wenger vært ute for lenge siden, og man kunne begynne på nytt. Nå har man heller drevet og vaket rett oppunder overflaten i årevis, uten å helt klare å bryte denne. Dermed har Wenger fått fortsette under troen på at man tar steget neste sesong, mens frustrasjonen samtidig har økt hos fansen fordi man likevel har klart "å riste et tap ut av seierens sikre favn"....

Link to comment
Share on other sites

 

vel, den manglende stabiliteten så vi også FØR de omfattende utskiftingene sist sommer. De kan derfor ikke forklare dette. Skader har NOE med saken å gjøre, men det er en av oppgavene til en manager å forebygge skader eller effekten av dem (stor og god nok tropp). Arsenal har hatt i overkant mye skader, men ikke så mye mer enn rivalene at det alene kan forklare dette.

 

Og hvem er ansvarlig for å få til denne samhendlingen? er ikke det Wenger? Å lykkes vil gi økt selvtillit. Men et sted må man begynne for å bryte ut av en ond sirkel (dårlig selvtillit/dårlige prestasjoner). Dette er også hovedsaklig managerens ansvar. Og med mange ypperlige prestasjoner innimellom burde Arsenal ha hatt nok av muligheter til å bryte ut av sirkelen og få denne selvtilliten. Hvorfor har de ikke greid det?

 

Og hvorfor mener du Arsenal er i ferd med dette NÅ? Vi har sett mange eksepsjonelt talentfulle utgaver av Arsenal de senere årene, som NESTEN har gjort det store, men som likevel har sviktet når det har telt som mest. Klarer ikke å se at det er noe spesielt med Arsenal per i dag i forhold til andre utgaver av laget de siste sju årene som skulle tilsi en slik optimisme. Hvis man ser på laget samlet de siste 12 månedene, og sammenlikner med det som skjedde før ligacupfinalen i fjor er det heller mer som tyder på at laget har havnet MER bakpå nå enn for et par år siden. Selv om det er mange ting som peker i positiv retning er det INGENTING denne sesongen som har pekt ut en TREND i positiv retning. Hver gang vi har sett tilløp til noe positivt har laget falt tilbake i gamle synder ved nesten første og beste anledning. Det tyder heller på at de er så skjøre mentalt at det ikke skal noe til for at et positivt resultat "går dem til hodet", heller enn at de er på rett vei.

 

Jeg mener det heller at det på bakgrunn av de siste sju års hendelser er grunn til å hevde at klubben har sløst bort mange gylne muligheter og mange store talenter, delvis på grunn av at de ikke har klart å takle utfordringene mentalt, delvis fordi Wenger/styret ikke har gjort de ENKLE grepene transfernmessig som kunne ha gjort at klubben hadde tatt det siste steget - de har hatt MINST to-tre gylne muligheter - og LITT på grunn av uhell med skader.

 

Årsaken til at jeg NÅ tror Wenger kommer til å lykkes er som jeg har sagt utallige ganger tidligere, punkt 1-Wengers evne til å bygge lag når forutsetningene ligger til stede, punkt 2-klubbens økonomi som tillater kjøp av f.eks Hazard og Podolski, samt finansielle muskler til å beholde bl.a van Persie, punkt 3-den fantastiske spillergruppen som klubben allerede har, eller fikk etter sist sommer, punkt4-at skademarerittet en gang må gi seg (please, her er jeg overbevist om at klubben jobber hardt), punkt5-samhandlingen og den påfølgende selvtilliten dagens tropp er i ferd med å utvikle.

Ellers synes jeg det er merkelig at en skrue som Oliver Bierhoff, Tysklands manager, råder Lukas Podolski til å joine Arsenal pga vår klubbs eksepsjonelle manager, han kan umulig ha lest mye på forumet til gunners.no :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Årsaken til at jeg NÅ tror Wenger kommer til å lykkes er som jeg har sagt utallige ganger tidligere, punkt 1-Wengers evne til å bygge lag når forutsetningene ligger til stede, punkt 2-klubbens økonomi som tillater kjøp av f.eks Hazard og Podolski, samt finansielle muskler til å beholde bl.a van Persie, punkt 3-den fantastiske spillergruppen som klubben allerede har, eller fikk etter sist sommer, punkt4-at skademarerittet en gang må gi seg (please, her er jeg overbevist om at klubben jobber hardt), punkt5-samhandlingen og den påfølgende selvtilliten dagens tropp er i ferd med å utvikle.

Ellers synes jeg det er merkelig at en skrue som Oliver Bierhoff, Tysklands manager, råder Lukas Podolski til å joine Arsenal pga vår klubbs eksepsjonelle manager, han kan umulig ha lest mye på forumet til gunners.no :lol:

 

1. forutsetningene for å bygge lag har ikke vært noe dårligere de foregående årene enn nå, og det har jo blitt vanskeligere for wenger å rekruttere toppfolk etter som klubbens posisjon har blitt mer usikker de siste par årene.

2. mulig at økonomien nå er noe bedre, men de har jo gjort store overskudd på transfermarkedet tidligere også, uten at penger har blitt brukt. Jeg håper spesielt på Podolski - han ville vært et kjempekjøp - men han har enda ikke skrevet under...

3. vet ikke om spillergruppen er noe mer fantastisk nå enn den var for et par år siden, eller enn det den har vært de siste fem-seks -sju årene.

4. vi kan jo bare håpe vi slipper unna de verste skadene fremover, men her fins ingen garantier... og historien gir neppe grunn til optimisme her...

5. som sagt, basert på inneværende sesong er det knapt noe som tyder på at selvtilliten og samhandlingen i spillergruppa er noe bedre nå enn de foregående årene, kanskje snarere tvert i mot. De fantastiske kampene mot chelsea og spurs forandrer ikke på det.

 

artig hvis bierhoff råder podolski å gå til arsenal. Måtte det skje. Ingen har stilt spørsmål ved wengers evne til å utvikle spillere og skape lag som spiller fin fotball. Men å bli et vinnerlag i dagens brutale fotballvirkelighet krever noe mer enn bare det. Og å vinne er den naturlige ambisjonen for Arsenal, basert på deres historie, og det faktum at de er den (suverent) største klubben i den største byen i europa...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld dette med ustabilitet er det eit moment til som også bør nemnast. Eit lag spelar til ei kvar tid så godt som motstandaren tillèt. Tottenham la opp til ein åpen kamp, tillot oss å spele rundt dei og betalte prisen for det "big time". Vårt problem er at me enda ikkje taklar tette markeringar og hardt press på ballførar. Me finn ingen å passe til, feilpasningsprosenten går opp, me vert tvinga til å spele på tvers og det heile går i stå. Det er i grunn heile skilnaden på dagens spelarar og den forrige generasjonen, der ein kombinasjon av mobilitet, pasningssikkerheit og tekniske ferdigheiter gjorde oss bortimot uslåelege. Me har framleis eit ungt lag, og det er heilt avgjerande at Wenger og spelarane knekkjer denne koden om ein vil kjempe heilt i toppen i åra framover.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Vel, det er viktig å ikke miste totalt gangsynet i jakten på pokaler og ny manager, snakk med spurs-supporterne om stummende mørke osv...52 år siden sist :D

Av og til kan det virke som en bortskjemt overklasse-frue som uttaler seg, "jeg er så misfornøyd med min Porsche, min venninne har nemlig fått seg en Ferrari"...

Det kalles målsetning. Hvorfor sitte å vente på at veninna di skal kræsje Ferrarien?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld dette med ustabilitet er det eit moment til som også bør nemnast. Eit lag spelar til ei kvar tid så godt som motstandaren tillèt. Tottenham la opp til ein åpen kamp, tillot oss å spele rundt dei og betalte prisen for det "big time". Vårt problem er at me enda ikkje taklar tette markeringar og hardt press på ballførar. Me finn ingen å passe til, feilpasningsprosenten går opp, me vert tvinga til å spele på tvers og det heile går i stå. Det er i grunn heile skilnaden på dagens spelarar og den forrige generasjonen, der ein kombinasjon av mobilitet, pasningssikkerheit og tekniske ferdigheiter gjorde oss bortimot uslåelege. Me har framleis eit ungt lag, og det er heilt avgjerande at Wenger og spelarane knekkjer denne koden om ein vil kjempe heilt i toppen i åra framover.

 

helt enig i dette, men problemet har vi jo sett i flere år. Hvor frustrert har vi ikke vært overfor lag som stoke og bolton som har ligget lavt og kompakt mot Arsenal? De har skjønt at dette er måten å ta Arsenal på. Ethvert lag som spiller åpen fotball mot Arsenal vil tape, selv ManU og Barcelona er forsiktige mot "oss". problemet er at wenger & co ikke er like forsiktige mot dem... de spiller heller som om de alltid fikk lov til å spille sin egen fotball. Men sånn fungerer ikke dagens fotball, dessverre. Dette er jo hovedtrekket i det mange av oss betrakter som wengers naive fotballfilosofi. Så utfordringen til wenger er jo å få arsenal til å spille like godt selv om motstanderne ligger dypt og kompakt. Det har man ikke lykkes med til nå. Og det mest frustrerende er at det ikke helt virker som om wenger har satt særlig fokus på dette, når man ser hvor lett laget blir brakt ut av fatning. Mulig at dette har NOE med talent å gjøre? I så fall er jo det også en slags fallitterklæring. For hvordan bøter man på det? bruker de pengene som trengs på etablerte stjerner? For å hente inn eller utvikle enda fler talenter vet jeg ikke om er veien å gå. da vil vi jo aldri klare å levere det ferdige produktet, og heller bli redusert til farmerklubb for de andre storklubbene, dessverre.

Edited by piscator
Link to comment
Share on other sites

Ser at du har lagt ut noen fantastiske linker fra -89 i kamptråden Piscator, takk for det!!!

Du minner om ham som har hovedrollen, og jeg minner om den skalla kompisen med gul JVC drakt som sitter i sofaen der, en er pessimist, en er optimist, men begge ønsker inderlig at Arsenal FC skal vinne, la oss håpe at jeg har rett i mine antagelser denne gang :proud:

Link to comment
Share on other sites

Ser at du har lagt ut noen fantastiske linker fra -89 i kamptråden Piscator, takk for det!!!

Du minner om ham som har hovedrollen, og jeg minner om den skalla kompisen med gul JVC drakt som sitter i sofaen der, en er pessimist, en er optimist, men begge ønsker inderlig at Arsenal FC skal vinne, la oss håpe at jeg har rett i mine antagelser denne gang :proud:

 

:D :D :D

 

jeg har nok mye til felles med den nøkterne pessimisten ja! Arsenal bokseshorts har jeg også, og jeg gikk like bananas når gullet ble sikret..! Hadde noen med hvit frakk sett meg da, hadde jeg nok blitt sperret inne på lukket avdeling. ;)

 

og jeg måtte jo ta med kona på kino for å se Tribunefeber, sånn at hun skulle forstå hva dette dreide seg om. Men jeg tror ikke hun enda fullt ut skjønner det...! ;)

Edited by piscator
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke en liten forbannelse over managere som får denne prisen? Mener det var en stund her at de som ble manager of the month skjelden vant den påfølgende kampen?

 

Men siden jeg ikke er overtroisk og tror på slikt tull, så gratulerer jeg Wenger og håper dette gir ekstra motivasjon i serieinnspurten!

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om Barclays Manager of the Month-kåringen, altså. Dette var 12. gang Wenger vant. Jeg er glad han får litt positiv oppmerksomhet igjen, for det har han sannelig fortjent.

Professoren er på plass der han skal være.

Blir nok flere kåringer enn de 12. Wenger blir lenge i Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

http://www.nettavise...icle3348103.ece

 

her er jeg helt enig med Wenger. Det er respektløst overfor spillerne og det er ikke minst respektløst overfor klubben, som tross alt er spillernes arbeidsgiver. Som jeg har sagt før, når spillerne drar på landskamper er det som å låne bort bilen og får den tilbake som vrak uten å få fem øre i erstatning. Og dette er ekstra irriterende med disse tåpelige treningskampene. Skal de først spille landskamper bør det være viktige kamper i det minste.

Edited by piscator
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med trofèet Arsene. Det er nesten ironisk i en måned der vi vinner 3 av 6 kamper og blir dumpet ut av 1,9 cuper. Likevel, PL statistikken sier 4 3-1-0 14-4 10, og hadde det vært standarden så hadde vi kanskje vunnet ligaen. Dette er nemlig Manchester tempo. Well done!! Keep it up and we will celebtate THAT day again.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med trofèet Arsene. Det er nesten ironisk i en måned der vi vinner 3 av 6 kamper og blir dumpet ut av 1,9 cuper. Likevel, PL statistikken sier 4 3-1-0 14-4 10, og hadde det vært standarden så hadde vi kanskje vunnet ligaen. Dette er nemlig Manchester tempo. Well done!! Keep it up and we will celebtate THAT day again.

 

ja, det er ironisk, men samtidig ganske så betegnende for årets Arsenal. Fantastisk i sine beste stunder, hårreisende dårlige i det neste øyeblikket. Men hyggelig og fortjent for Wenger. kampene mot Blackburn og spurs var utrolige. Borteseieren mot sunderland var også ganske overbevisende spillemessig.

Edited by piscator
Link to comment
Share on other sites

0-0 borte mot Bolton

7-1 hjemme mot Rovers

2-1 borte mot Sunderland

5-2 hjemme mot Spurs.

 

Tja, lista er vel ikke lagt høyt for denne kåringen med tanke på motstanden. All ære til Sunderland som hadde en bra form, men det er jo et hav i forskjell på forutsetninger, kvalitet, og posisjon mot 3 av 4 lag i denne måneden. Disse kampene fikk vi ikke mer, enn det som burde være et krav.

Men; 0-2 til 5-2 solgte Wenger helt tenker jeg......

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...