Jump to content

2019.05.29 Chelsea (N) Europa League Finale


Polljen

Recommended Posts

Jeg skal innrømme Ben Elfen, at for mange av mine innlegg er for lange, dessverre så er jeg ikke velsignet med din gudegitte gave der du kan si mye med få ord 😇

PS! Det er dog ikke alle one liners som er like imponerende når det gjelder informativt innhold 😜

PS! PS! Det å evne å motsi seg selv kan også være en kunst i blant 😁

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

@Verminator5

Jeg er mye enig i det du skriver, men hvordan kan Özil spilles på en bedre måte. I rollen bak Laca/Auba har han stor frihet til å vandre, med en spiss så blir han gjerne satt på kanten. Jeg kan ikke se at det har fungert så mye bedre. 

@piscator

Det med å få en SJEF på banen har vært etterlyst i mange år, jeg er helt enig i ditt ønske. 

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange gode innlegg her. Det er delvis dette jeg har savnet med forumet over en lengre periode. Enige eller uenige så er alle flinke til å holde en høflig og fin tone. Det setter jeg pris på. 

Jeg skal komme tilbake med en fyldigere begrunnelse på mitt syn senere. Det meste er nok sagt mange ganger gjennom sesongen, men jeg kan prøve å samskrive det slik at argumentasjonsrekken henger sammen. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Polljen said:

@Verminator5

Jeg er mye enig i det du skriver, men hvordan kan Özil spilles på en bedre måte. I rollen bak Laca/Auba har han stor frihet til å vandre, med en spiss så blir han gjerne satt på kanten. Jeg kan ikke se at det har fungert så mye bedre. 

 

Jeg har ingen gode svar på hvordan denne trioen kan være på banen samtidig, i et system som passer alle. Det er kanskje det Emery grubler på og? Men når det gikk som best i fjor høst spilte vi for det meste med en enslig spiss, to kanter og en fembackslinje. Det passet hverken Özil eller Auba. Har prøvd å få dette til å gå opp på FIFA, men ikke lykkes uten å få klager 😊

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Polljen said:

Jeg skal innrømme Ben Elfen, at for mange av mine innlegg er for lange, dessverre så er jeg ikke velsignet med din gudegitte gave der du kan si mye med få ord 😇

PS! Det er dog ikke alle one liners som er like imponerende når det gjelder informativt innhold 😜

PS! PS! Det å evne å motsi seg selv kan også være en kunst i blant 😁

Du har lange flotte innlegg Per.

Mine onlinere er alltid treffsikre. 

 

Å motsi seg selv er aldri en kunst

Link to comment
Share on other sites

Forsett å skriv Polljen, fornuftig det du skriver uansett om jeg ofte er uenig med deg så holder de allers fleste en saklig tone. Trur vi er mest uenig om pengebruk der jeg har innset at vi må være med på galskapen skal vi være blandt de beste og da må stan vekk, eller han er jo aldri tilstede på en kamp.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ben Elfen said:

Å motsi seg selv er aldri en kunst

Fullstendig uenig 😂, "selvmotsigelse" kan i enkelte situasjoner vise en evne til å forstå synspunktene til sine meningsmotstandere. En manglende evne til dette kan lett føre til en sneversynt måte å tolke virkeligheten på 😎

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners77 said:

Trur vi er mest uenig om pengebruk der jeg har innset at vi må være med på galskapen skal vi være blandt de beste og da må stan vekk, eller han er jo aldri tilstede på en kamp.

Vi er nok ikke uenig i at det må brukes en god del penger på spillerkjøp i de kommende vinduene, men vi er kanskje noe uenige om hvor pengene skal komme fra og hvor mye klubben har råd til å bruke. 

Bort med Stan, har jeg ingen problem med å være med på, men jeg har ingen illusjoner om at en potensiell alternativ eier skal spytte egne penger inn til spillerkjøp. 

Arsenal må tjene pengene selv, og i så måte har klubben en vei å gå i forhold til enkelte andre klubber i PL (ikke minst når det gjelder inntekter på spillersalg). 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Polljen said:

Vi er nok ikke uenig i at det må brukes en god del penger på spillerkjøp i de kommende vinduene, men vi er kanskje noe uenige om hvor pengene skal komme fra og hvor mye klubben har råd til å bruke. 

Bort med Stan, har jeg ingen problem med å være med på, men jeg har ingen illusjoner om at en potensiell alternativ eier skal spytte egne penger inn til spillerkjøp. 

Arsenal må tjene pengene selv, og i så måte har klubben en vei å gå i forhold til enkelte andre klubber i PL (ikke minst når det gjelder inntekter på spillersalg). 

Vi er vel i verdenstoppen når det gjelder kampdagsinntekter. Sponsoravtalene med Adidas, Emirates og Visit Rwanda har vel bidratt til at vi også på denne posten ligger godt an. Jeg tror ikke det er noen problemer med inntektene til klubben. En sosialistisk lønnsstruktur som henger igjen fra project youth hemmer oss nok fortsatt. Debuchy, Jenkinson, Chambers m.fl har vært vanskelig å bli kvitt på grunn av lønnsnivå. Når man krydrer det med lønnen til Özil, Mhikitaryan, Laca og Auba er det ikke vanskelig å forstå at vi også bruker mye penger.

Så må det også sies at vi har brukt en del penger på spillerkjøp. I fjorårssesongen kjøpte vi spisser for over en milliard kroner. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Verminator5 said:

Vi er vel i verdenstoppen når det gjelder kampdagsinntekter. Sponsoravtalene med Adidas, Emirates og Visit Rwanda har vel bidratt til at vi også på denne posten ligger godt an. Jeg tror ikke det er noen problemer med inntektene til klubben. En sosialistisk lønnsstruktur som henger igjen fra project youth hemmer oss nok fortsatt. Debuchy, Jenkinson, Chambers m.fl har vært vanskelig å bli kvitt på grunn av lønnsnivå. Når man krydrer det med lønnen til Özil, Mhikitaryan, Laca og Auba er det ikke vanskelig å forstå at vi også bruker mye penger.

Så må det også sies at vi har brukt en del penger på spillerkjøp. I fjorårssesongen kjøpte vi spisser for over en milliard kroner. 

Jeg var kanskje litt "unøyaktig". Der våre nærmeste rivaler har hatt en relativt god "inntektskilde" er på spiillersalg. F.eks. Liverpool som har brukt en del penger på nye spillere under Klopp (jeg skrev om det tidligere i vår , men husker ikke i hvilken tråd) så er netto kjøpskostnader ikke noe vesentlig større enn hos oss. Pool har vært heldige eller dyktige når det kommer til salg av spillere, det har forsåvidt også Tottene vært, mens mange av oss sitter med en følelse av at Arsenal har vært udyktige eller klønete når det gjelder deres behandling av salg av spillere over flere sesonger, og sendrektigheten til de som tidligere styrte Arsenalskuta med å komme tidlig nok i gang med kontraktsforhandlinger er vel kjent for de fleste. Det nye regimet i Arsenal (toppsjefene) har gitt klare signaler at fra nå av så skal forhandlingene i gang når det (kun) er to år igjen av kontrakten og i utgangspunktet så må spillere som ikke vil signere ny kontrakt forventes å bli solgt for at klubben skal kunne utnytte det økonomiske potensialet som ligger i de.

Når det gjelder de vanlige inntektene rundt billetter og sponsoravtaler så er jeg enig med deg. På sponsorsiden så har det så absolutt tatt seg opp. Jeg er også enig med deg i at det er for mange middelmådige spillere som tjener for mye, og det er flere av de som bør selges denne sommeren for å lette lønnsbudsjettet for å kunne hente nye spillere. Kanskje så vil også en litt mer "fornuftig" lønnsbudsjett fri midler til potten for spillerkjøp.
Det største potensielle problemet med spillere som er "overbetalt" er (som du nevner) at det kanskje ikke er så lett å bli kvitt de hvis de aktuelle spillerne forventer å få like godt betalt i en ny klubb. Det lille positive er tross alt at det blir frigitt relativt mye midler fra de spillerne som er ute av kontrakt denne sommeren. Med forbehold om at mine kilder gir feil tall så har Lichtsteiner hevet £90k pr uke, Ramsey £110k, Perez £80k og Welbeck £70k . Jenkinson har jeg ikke tallene på her og nå, men jeg antar de er betydelig lavere enn de forannevnte. Du nevner Chambers, som jeg anser som et salgsobjekt, men han skal angivelig "bare" få £25k pr uke
Vi skal heller ikke glemme "potensialet" som ligger i å frigjøre Özil sin rekordlønn på rundt £300k pr uke.

For meg er det også ufattelig at en spiller som Elneny blir betalt £55k pr uke.

Link to comment
Share on other sites

Liverpool har bygget sten for sten og kjøpt spillertyper med sunn økonomi. Selger Coutinho og henter 2 spillere som passer Klopp sin filosofi. Vårt problem er rett og slett overbetalte squadspillere som ikke holder nivået som kreves. Mange spillertyper som ikke har mental nok styrke. Vi kommer dessverre til å oppleve dette neste sesong også. Emery slet på bortebane også med Sevilla og Valencia så først må den koden snus

Link to comment
Share on other sites

OK, da skal jeg prøve å oppsummere noen av mine tanker rundt laget og Emery. Det er vel strengt tatt ikke riktig tråd, men debatten er tatt her og da er det naturlig å følge opp videre. De som er intr finner det nok uansett..

Det er flere som har sett og lest at jeg har vært usikker og kritisk til ansettelsen av Emery. Dette er ikke noe som har kommet opp over de siste ukene, men noe jeg har vært siden ansettelsen. Jeg fikk mye kritikk for dette i begynnelsen. Emery måtte få tid til å endre etc. Jeg er sterkt uenig i dette. Endringer må komme underveis og man kan ikke oppsummere med fasit i hånden etter 1, 2 eller 3 år. Fotball er ferskvare og klubbene lever av resultater enkelt og greit fordi dette genererer interesse og dermed penger. Alt handler om media i disse dager. Er man ikke eksponert på den største arenaen så blir man akterutseilt økonomisk. Det er Arsenal i ferd med å bli da vi ikke deltar i den viktigste turneringen. Vi har heller ikke en eier som ønsker å spytte inn penger, men som ønsker at klubben skal være selvdreven etter FFP modellen. Vel og bra, ingen er uenige i dette; problemet er bare at dagens marked for kjøp og salg er blitt helt vanvittig og en middels god spiller koster nå mellom 3 og 400 mill. En toppspiller fra 700 og oppover. Det er tall Arsenal har kunnet strekke seg til en gang (Auba), men som de trolig ikke er i nærheten av slik situasjonen er per i dag. Ryktene (jeg har ingen peiling selv) sier 450 mill og frigjorte midler.

Det er i denne verden klubben har ansatt Emery. De hadde nok et håp om at han skulle stramme opp det defensive og uten de aller største midler (700 mill sommeren i fjor) ta klubben tilbake til CL. Den offensive slagkraften var ansett som god nok og Emery brukte pengene på midten, forsvar og keeper. De nye har gjort jobben som forventet. Unge Matteo er nok den som har prestert best ut i fra pris og forventning. Han har en stor fremtid foran seg. Torreira har prestert ok, Leno bra, Sokratis som forventet. Lichtsteiner har vært svakere enn jeg trodde og har tatt muligheter fra andre unge spillere i perioder. Jeg forventer at han forsvinner denne sommeren.

Så, hva har jeg vært kritisk til. Det er flere faktorer. I en klubb uten de største midlene må man satse på de man har. Man må få kollektivet til å være sterkt og man må få det beste ut av hver enkelt spiller i de aller fleste kamper, ikke bare unntaksvis hjemme mot Spurs, Chelsea eller United. Dette krever en manger som er nær, som er god en til en med spillerne, som samler gruppen og får de til å fremstå som en enhet. En gruppe som er så sammensveiset at to eller tre bytter ikke skal påvirke kvaliteten nevneverdig fordi selvtillit, trygghet og system skal dekke over de svakheter som måtte oppstå. Dette har manglet fra dag en. Det er altfor oppstykket, det er manglende samhandling og samarbeid. Laget virker veldig ofte uten en plan og det virker helt tilfeldig fra kamp til kamp hvordan de ønsker å fremstå. Skifte av personell har ført til skifte av stil. Skifte av stil har ført til at noen presser høyt, andre ligger 20 meter bak. Å spille av press mot Arsenal fremstår som ekstremt enkelt. Da hjelper det ikke at antall km løpt er høyere enn før hvis all energien går med på å jage blindt uten mål og mening. Hvor mange ganger har vi ikke sette første pressledd veive med armer og ben for å få neste pressledd høyere? De tre pressleddene (evnt 4 avhengig av formasjon) fremstår som egne enheter og ikke en enhet som gjør en kollektiv jobb. Dette er kun Emerys ansvar. Han fremstår stresset, forsvinner i garderoben rett etter kamp, usikker og utilpass i intervjuer hvor han stadig presiserer at gruppen må tilpasse seg etc. Dette påvirker en spillergruppe. Å ha en leder som ikke tar ansvar, ikke står opp og som ikke klarer å få pressen over på sin side sprer usikkerhet. I kamper løper han frem og tilbake på siden for å fortelle hvem som skal ta innkast, hvor det skal kastes etc. Det fremstår fullstendig kaotisk. For allerede usikre spillere må det være et mareritt. Jeg har jobbet så mange år innen toppidrett at jeg vet at trygghet og tillitt betyr ekstremt mye. Jeg finner ingen av disse styrkene hos Emery. Han er ikke blandt de mer moderne managerene som involverer spillere, som fremstår som både kompis og trener samt alltid tar støyten for eget lag. Emerys stil tilhører i mine øyne fortiden.

Valg av lag: Emery er kjent for å være ekstremt opptatt av detaljer og analyser. Da er det påfallende at laget i 2/3 av sesongen ikke var klare til start. 1. omgang var en katastrofe til langt ut i sesongen og bytter ble gjort til pause. Hva er det da Emery har brukt tid på? Har spillerne blitt helt feilaktig primet gjennom videoanalyser og kampplan? Hvordan er det mulig å bomme så ofte etter så mye forberedelse? Jeg fatter det ikke. Det fremstår fullstendig vilkårlig og like vanskelig for presse, publikum og spillere å forstå hva som var tanken bak. Igjen tilbake til tillit til leder og tro på en filosofi. Hvordan bygge et lag når du må rebygge i pausen? Ingen spillere liker å bli tatt av etter 45, det føles som nedverdigende å bli ofret for et feilslått system.

Prioriteringer: En sesong med 2 korsbåndskader i bakre 4er, et forsvar som ikke er det spor bedre enn forrige sesong til tross for investeringer i sentrallinje, en midtbane som skiftes fra kamp til kamp, et angrep hvor den største stjernen enten er kaptein eller ikke er i tropp... Igjen, jeg skjønner det ikke. Hvordan skal man tro at den beste sjansen til å kvalifisere seg er å møte antatt sterkere lag i Europa enn i hjemlig liga hvor de 5 siste kampene fremsto som en ren gavepakke? Er det Emerys ego og hang til EL tittel som bestemte eller trodde han at de 5 siste kampene i PL skulle gå av seg selv? I såfall har han ikke skjønt noe av PL. Det er ingen enkle kamper i PL og samtlige lag kan vinne mot antatt bedre motstand enten det er hjemme eller borte.

System: Har noen skjønt noe av systemet han ønsker eller hvordan laget skal fremstå? Jeg forstår det fortsatt ikke etter en hel sesong. Ikke tror jeg spillerne skjønner det heller ut fra hvordan de opptrer i enkeltkamper. Dette var synlig allerede i pre-season og jeg kommenterte det allerede da. De to første kampene i PL var mot MC og CFC. To kamper som ville vært fantastiske å få med seg poeng ifra. I stedet blir laget plukket fra hverandre mot MC og tiltider utspillt av Chelsea. For en måte å skape tillit og vinne publikum på.. Han hadde alle muligheter til å implementere endringer etterhvert sammen med resultatene. Nå skulle de presses gjennom og tildels spolere selvtilliten før sesongen var i gang. Litt ydmykhet ovenfor en ny liga og en godt etablert spillerstil og spillerstall hadde vært smart. Endringene kunne vært gradvis innført samtidig med bygging av relasjoner og samhandling. Nå skulle hjulet finnes opp pånytt på noen måneder. Det gikk dessverre ikke..

Håndtering av spillere: Han klarte det ikke i PSG og han tapte maktkampen med Øzil. Slik det nå er ble klubben den store taper. Øzil har ikke vært så god som han kan være og Emery måtte justere for å presse ham inn i laget. Utad så virker det som spillergruppen tok Øzils parti. Ramseysaken er ikke verdt å nevne en gang. Mulig Emery ikke hadde noe valg, men jeg kan ikke fatte og begripe at han som ny manager i klubben ikke kunne påvirke klubben til å gi ham den kontrakten han fortjener etter 11 år. Lånet av Suarez er enda mer ubegripelig. En spiller som ikke har prestert og ikke har kamptrening. Hentes i januar og må spilles i form. Det var en fullstendig bom fra første dag og han har ikke vist noe som tilsier at han skal bli i Arsenal. Innhoppet borte mot City var bare fryktelig vondt å se på. Han var rett og slett ikke i nærheten av nivået i PL.

Kunne sikkert skrevet både mer og lengre om hvert av punktene. Samtidig er dette de punktene jeg har hengt meg mest opp i og til stadighet kommentert. Jeg ønsker ikke å sparke manageren pga at vi ikke fikk CL plass i år. Det som bekymrer meg er et år uten fremgang eller tegn til bedring på de punktene hvor det har sviktet både før og etter hans inntreden. Jeg linket til statistikk for det offensive og det defensive tidligere i denne tråden. På forventet mål i mot og forventet mål for så kommer vi dårligere ut enn noen sinne. Det er en negativ trend i begge ender av banen. Målet med en ny manager må være å forbedre de spillerne som er i klubben og samtidig bringe inn nye tanker som tar klubben videre. I mine øyne har Emery sviktet på begge disse punktene.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, RP7 said:

OK, da skal jeg prøve å oppsummere noen av mine tanker rundt laget og Emery. Det er vel strengt tatt ikke riktig tråd, men debatten er tatt her og da er det naturlig å følge opp videre. De som er intr finner det nok uansett..

Det er flere som har sett og lest at jeg har vært usikker og kritisk til ansettelsen av Emery. Dette er ikke noe som har kommet opp over de siste ukene, men noe jeg har vært siden ansettelsen. Jeg fikk mye kritikk for dette i begynnelsen. Emery måtte få tid til å endre etc. Jeg er sterkt uenig i dette. Endringer må komme underveis og man kan ikke oppsummere med fasit i hånden etter 1, 2 eller 3 år. Fotball er ferskvare og klubbene lever av resultater enkelt og greit fordi dette genererer interesse og dermed penger. Alt handler om media i disse dager. Er man ikke eksponert på den største arenaen så blir man akterutseilt økonomisk. Det er Arsenal i ferd med å bli da vi ikke deltar i den viktigste turneringen. Vi har heller ikke en eier som ønsker å spytte inn penger, men som ønsker at klubben skal være selvdreven etter FFP modellen. Vel og bra, ingen er uenige i dette; problemet er bare at dagens marked for kjøp og salg er blitt helt vanvittig og en middels god spiller koster nå mellom 3 og 400 mill. En toppspiller fra 700 og oppover. Det er tall Arsenal har kunnet strekke seg til en gang (Auba), men som de trolig ikke er i nærheten av slik situasjonen er per i dag. Ryktene (jeg har ingen peiling selv) sier 450 mill og frigjorte midler.

Det er i denne verden klubben har ansatt Emery. De hadde nok et håp om at han skulle stramme opp det defensive og uten de aller største midler (700 mill sommeren i fjor) ta klubben tilbake til CL. Den offensive slagkraften var ansett som god nok og Emery brukte pengene på midten, forsvar og keeper. De nye har gjort jobben som forventet. Unge Matteo er nok den som har prestert best ut i fra pris og forventning. Han har en stor fremtid foran seg. Torreira har prestert ok, Leno bra, Sokratis som forventet. Lichtsteiner har vært svakere enn jeg trodde og har tatt muligheter fra andre unge spillere i perioder. Jeg forventer at han forsvinner denne sommeren.

Så, hva har jeg vært kritisk til. Det er flere faktorer. I en klubb uten de største midlene må man satse på de man har. Man må få kollektivet til å være sterkt og man må få det beste ut av hver enkelt spiller i de aller fleste kamper, ikke bare unntaksvis hjemme mot Spurs, Chelsea eller United. Dette krever en manger som er nær, som er god en til en med spillerne, som samler gruppen og får de til å fremstå som en enhet. En gruppe som er så sammensveiset at to eller tre bytter ikke skal påvirke kvaliteten nevneverdig fordi selvtillit, trygghet og system skal dekke over de svakheter som måtte oppstå. Dette har manglet fra dag en. Det er altfor oppstykket, det er manglende samhandling og samarbeid. Laget virker veldig ofte uten en plan og det virker helt tilfeldig fra kamp til kamp hvordan de ønsker å fremstå. Skifte av personell har ført til skifte av stil. Skifte av stil har ført til at noen presser høyt, andre ligger 20 meter bak. Å spille av press mot Arsenal fremstår som ekstremt enkelt. Da hjelper det ikke at antall km løpt er høyere enn før hvis all energien går med på å jage blindt uten mål og mening. Hvor mange ganger har vi ikke sette første pressledd veive med armer og ben for å få neste pressledd høyere? De tre pressleddene (evnt 4 avhengig av formasjon) fremstår som egne enheter og ikke en enhet som gjør en kollektiv jobb. Dette er kun Emerys ansvar. Han fremstår stresset, forsvinner i garderoben rett etter kamp, usikker og utilpass i intervjuer hvor han stadig presiserer at gruppen må tilpasse seg etc. Dette påvirker en spillergruppe. Å ha en leder som ikke tar ansvar, ikke står opp og som ikke klarer å få pressen over på sin side sprer usikkerhet. I kamper løper han frem og tilbake på siden for å fortelle hvem som skal ta innkast, hvor det skal kastes etc. Det fremstår fullstendig kaotisk. For allerede usikre spillere må det være et mareritt. Jeg har jobbet så mange år innen toppidrett at jeg vet at trygghet og tillitt betyr ekstremt mye. Jeg finner ingen av disse styrkene hos Emery. Han er ikke blandt de mer moderne managerene som involverer spillere, som fremstår som både kompis og trener samt alltid tar støyten for eget lag. Emerys stil tilhører i mine øyne fortiden.

Valg av lag: Emery er kjent for å være ekstremt opptatt av detaljer og analyser. Da er det påfallende at laget i 2/3 av sesongen ikke var klare til start. 1. omgang var en katastrofe til langt ut i sesongen og bytter ble gjort til pause. Hva er det da Emery har brukt tid på? Har spillerne blitt helt feilaktig primet gjennom videoanalyser og kampplan? Hvordan er det mulig å bomme så ofte etter så mye forberedelse? Jeg fatter det ikke. Det fremstår fullstendig vilkårlig og like vanskelig for presse, publikum og spillere å forstå hva som var tanken bak. Igjen tilbake til tillit til leder og tro på en filosofi. Hvordan bygge et lag når du må rebygge i pausen? Ingen spillere liker å bli tatt av etter 45, det føles som nedverdigende å bli ofret for et feilslått system.

Prioriteringer: En sesong med 2 korsbåndskader i bakre 4er, et forsvar som ikke er det spor bedre enn forrige sesong til tross for investeringer i sentrallinje, en midtbane som skiftes fra kamp til kamp, et angrep hvor den største stjernen enten er kaptein eller ikke er i tropp... Igjen, jeg skjønner det ikke. Hvordan skal man tro at den beste sjansen til å kvalifisere seg er å møte antatt sterkere lag i Europa enn i hjemlig liga hvor de 5 siste kampene fremsto som en ren gavepakke? Er det Emerys ego og hang til EL tittel som bestemte eller trodde han at de 5 siste kampene i PL skulle gå av seg selv? I såfall har han ikke skjønt noe av PL. Det er ingen enkle kamper i PL og samtlige lag kan vinne mot antatt bedre motstand enten det er hjemme eller borte.

System: Har noen skjønt noe av systemet han ønsker eller hvordan laget skal fremstå? Jeg forstår det fortsatt ikke etter en hel sesong. Ikke tror jeg spillerne skjønner det heller ut fra hvordan de opptrer i enkeltkamper. Dette var synlig allerede i pre-season og jeg kommenterte det allerede da. De to første kampene i PL var mot MC og CFC. To kamper som ville vært fantastiske å få med seg poeng ifra. I stedet blir laget plukket fra hverandre mot MC og tiltider utspillt av Chelsea. For en måte å skape tillit og vinne publikum på.. Han hadde alle muligheter til å implementere endringer etterhvert sammen med resultatene. Nå skulle de presses gjennom og tildels spolere selvtilliten før sesongen var i gang. Litt ydmykhet ovenfor en ny liga og en godt etablert spillerstil og spillerstall hadde vært smart. Endringene kunne vært gradvis innført samtidig med bygging av relasjoner og samhandling. Nå skulle hjulet finnes opp pånytt på noen måneder. Det gikk dessverre ikke..

Håndtering av spillere: Han klarte det ikke i PSG og han tapte maktkampen med Øzil. Slik det nå er ble klubben den store taper. Øzil har ikke vært så god som han kan være og Emery måtte justere for å presse ham inn i laget. Utad så virker det som spillergruppen tok Øzils parti. Ramseysaken er ikke verdt å nevne en gang. Mulig Emery ikke hadde noe valg, men jeg kan ikke fatte og begripe at han som ny manager i klubben ikke kunne påvirke klubben til å gi ham den kontrakten han fortjener etter 11 år. Lånet av Suarez er enda mer ubegripelig. En spiller som ikke har prestert og ikke har kamptrening. Hentes i januar og må spilles i form. Det var en fullstendig bom fra første dag og han har ikke vist noe som tilsier at han skal bli i Arsenal. Innhoppet borte mot City var bare fryktelig vondt å se på. Han var rett og slett ikke i nærheten av nivået i PL.

Kunne sikkert skrevet både mer og lengre om hvert av punktene. Samtidig er dette de punktene jeg har hengt meg mest opp i og til stadighet kommentert. Jeg ønsker ikke å sparke manageren pga at vi ikke fikk CL plass i år. Det som bekymrer meg er et år uten fremgang eller tegn til bedring på de punktene hvor det har sviktet både før og etter hans inntreden. Jeg linket til statistikk for det offensive og det defensive tidligere i denne tråden. På forventet mål i mot og forventet mål for så kommer vi dårligere ut enn noen sinne. Det er en negativ trend i begge ender av banen. Målet med en ny manager må være å forbedre de spillerne som er i klubben og samtidig bringe inn nye tanker som tar klubben videre. I mine øyne har Emery sviktet på begge disse punktene.

👏👏👏👏

(Linje 2). Ikke vanskelig å stille seg bak dette innlegget @RP7  håper du kommer inn i støtteapparat kommende sesong 👌

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, RP7 said:

OK, da skal jeg prøve å oppsummere noen av mine tanker rundt laget og Emery. Det er vel strengt tatt ikke riktig tråd, men debatten er tatt her og da er det naturlig å følge opp videre. De som er intr finner det nok uansett..

Det er flere som har sett og lest at jeg har vært usikker og kritisk til ansettelsen av Emery. Dette er ikke noe som har kommet opp over de siste ukene, men noe jeg har vært siden ansettelsen. Jeg fikk mye kritikk for dette i begynnelsen. Emery måtte få tid til å endre etc. Jeg er sterkt uenig i dette. Endringer må komme underveis og man kan ikke oppsummere med fasit i hånden etter 1, 2 eller 3 år. Fotball er ferskvare og klubbene lever av resultater enkelt og greit fordi dette genererer interesse og dermed penger. Alt handler om media i disse dager. Er man ikke eksponert på den største arenaen så blir man akterutseilt økonomisk. Det er Arsenal i ferd med å bli da vi ikke deltar i den viktigste turneringen. Vi har heller ikke en eier som ønsker å spytte inn penger, men som ønsker at klubben skal være selvdreven etter FFP modellen. Vel og bra, ingen er uenige i dette; problemet er bare at dagens marked for kjøp og salg er blitt helt vanvittig og en middels god spiller koster nå mellom 3 og 400 mill. En toppspiller fra 700 og oppover. Det er tall Arsenal har kunnet strekke seg til en gang (Auba), men som de trolig ikke er i nærheten av slik situasjonen er per i dag. Ryktene (jeg har ingen peiling selv) sier 450 mill og frigjorte midler. 

Det er i denne verden klubben har ansatt Emery. De hadde nok et håp om at han skulle stramme opp det defensive og uten de aller største midler (700 mill sommeren i fjor) ta klubben tilbake til CL. Den offensive slagkraften var ansett som god nok og Emery brukte pengene på midten, forsvar og keeper. De nye har gjort jobben som forventet. Unge Matteo er nok den som har prestert best ut i fra pris og forventning. Han har en stor fremtid foran seg. Torreira har prestert ok, Leno bra, Sokratis som forventet. Lichtsteiner har vært svakere enn jeg trodde og har tatt muligheter fra andre unge spillere i perioder. Jeg forventer at han forsvinner denne sommeren.

Så, hva har jeg vært kritisk til. Det er flere faktorer. I en klubb uten de største midlene må man satse på de man har. Man må få kollektivet til å være sterkt og man må få det beste ut av hver enkelt spiller i de aller fleste kamper, ikke bare unntaksvis hjemme mot Spurs, Chelsea eller United. Dette krever en manger som er nær, som er god en til en med spillerne, som samler gruppen og får de til å fremstå som en enhet. En gruppe som er så sammensveiset at to eller tre bytter ikke skal påvirke kvaliteten nevneverdig fordi selvtillit, trygghet og system skal dekke over de svakheter som måtte oppstå. Dette har manglet fra dag en. Det er altfor oppstykket, det er manglende samhandling og samarbeid. Laget virker veldig ofte uten en plan og det virker helt tilfeldig fra kamp til kamp hvordan de ønsker å fremstå. Skifte av personell har ført til skifte av stil. Skifte av stil har ført til at noen presser høyt, andre ligger 20 meter bak. Å spille av press mot Arsenal fremstår som ekstremt enkelt. Da hjelper det ikke at antall km løpt er høyere enn før hvis all energien går med på å jage blindt uten mål og mening. Hvor mange ganger har vi ikke sette første pressledd veive med armer og ben for å få neste pressledd høyere? De tre pressleddene (evnt 4 avhengig av formasjon) fremstår som egne enheter og ikke en enhet som gjør en kollektiv jobb. Dette er kun Emerys ansvar. Han fremstår stresset, forsvinner i garderoben rett etter kamp, usikker og utilpass i intervjuer hvor han stadig presiserer at gruppen må tilpasse seg etc. Dette påvirker en spillergruppe. Å ha en leder som ikke tar ansvar, ikke står opp og som ikke klarer å få pressen over på sin side sprer usikkerhet. I kamper løper han frem og tilbake på siden for å fortelle hvem som skal ta innkast, hvor det skal kastes etc. Det fremstår fullstendig kaotisk. For allerede usikre spillere må det være et mareritt. Jeg har jobbet så mange år innen toppidrett at jeg vet at trygghet og tillitt betyr ekstremt mye. Jeg finner ingen av disse styrkene hos Emery. Han er ikke blandt de mer moderne managerene som involverer spillere, som fremstår som både kompis og trener samt alltid tar støyten for eget lag. Emerys stil tilhører i mine øyne fortiden. 

Valg av lag: Emery er kjent for å være ekstremt opptatt av detaljer og analyser. Da er det påfallende at laget i 2/3 av sesongen ikke var klare til start. 1. omgang var en katastrofe til langt ut i sesongen og bytter ble gjort til pause. Hva er det da Emery har brukt tid på? Har spillerne blitt helt feilaktig primet gjennom videoanalyser og kampplan? Hvordan er det mulig å bomme så ofte etter så mye forberedelse? Jeg fatter det ikke. Det fremstår fullstendig vilkårlig og like vanskelig for presse, publikum og spillere å forstå hva som var tanken bak. Igjen tilbake til tillit til leder og tro på en filosofi. Hvordan bygge et lag når du må rebygge i pausen? Ingen spillere liker å bli tatt av etter 45, det føles som nedverdigende å bli ofret for et feilslått system. 

Prioriteringer: En sesong med 2 korsbåndskader i bakre 4er, et forsvar som ikke er det spor bedre enn forrige sesong til tross for investeringer i sentrallinje, en midtbane som skiftes fra kamp til kamp, et angrep hvor den største stjernen enten er kaptein eller ikke er i tropp... Igjen, jeg skjønner det ikke. Hvordan skal man tro at den beste sjansen til å kvalifisere seg er å møte antatt sterkere lag i Europa enn i hjemlig liga hvor de 5 siste kampene fremsto som en ren gavepakke? Er det Emerys ego og hang til EL tittel som bestemte eller trodde han at de 5 siste kampene i PL skulle gå av seg selv? I såfall har han ikke skjønt noe av PL. Det er ingen enkle kamper i PL og samtlige lag kan vinne mot antatt bedre motstand enten det er hjemme eller borte.

System: Har noen skjønt noe av systemet han ønsker eller hvordan laget skal fremstå? Jeg forstår det fortsatt ikke etter en hel sesong. Ikke tror jeg spillerne skjønner det heller ut fra hvordan de opptrer i enkeltkamper. Dette var synlig allerede i pre-season og jeg kommenterte det allerede da. De to første kampene i PL var mot MC og CFC. To kamper som ville vært fantastiske å få med seg poeng ifra. I stedet blir laget plukket fra hverandre mot MC og tiltider utspillt av Chelsea. For en måte å skape tillit og vinne publikum på.. Han hadde alle muligheter til å implementere endringer etterhvert sammen med resultatene. Nå skulle de presses gjennom og tildels spolere selvtilliten før sesongen var i gang. Litt ydmykhet ovenfor en ny liga og en godt etablert spillerstil og spillerstall hadde vært smart. Endringene kunne vært gradvis innført samtidig med bygging av relasjoner og samhandling. Nå skulle hjulet finnes opp pånytt på noen måneder. Det gikk dessverre ikke..

Håndtering av spillere: Han klarte det ikke i PSG og han tapte maktkampen med Øzil. Slik det nå er ble klubben den store taper. Øzil har ikke vært så god som han kan være og Emery måtte justere for å presse ham inn i laget. Utad så virker det som spillergruppen tok Øzils parti. Ramseysaken er ikke verdt å nevne en gang. Mulig Emery ikke hadde noe valg, men jeg kan ikke fatte og begripe at han som ny manager i klubben ikke kunne påvirke klubben til å gi ham den kontrakten han fortjener etter 11 år. Lånet av Suarez er enda mer ubegripelig. En spiller som ikke har prestert og ikke har kamptrening. Hentes i januar og må spilles i form. Det var en fullstendig bom fra første dag og han har ikke vist noe som tilsier at han skal bli i Arsenal. Innhoppet borte mot City var bare fryktelig vondt å se på. Han var rett og slett ikke i nærheten av nivået i PL.

Kunne sikkert skrevet både mer og lengre om hvert av punktene. Samtidig er dette de punktene jeg har hengt meg mest opp i og til stadighet kommentert. Jeg ønsker ikke å sparke manageren pga at vi ikke fikk CL plass i år. Det som bekymrer meg er et år uten fremgang eller tegn til bedring på de punktene hvor det har sviktet både før og etter hans inntreden. Jeg linket til statistikk for det offensive og det defensive tidligere i denne tråden. På forventet mål i mot og forventet mål for så kommer vi dårligere ut enn noen sinne. Det er en negativ trend i begge ender av banen. Målet med en ny manager må være å forbedre de spillerne som er i klubben og samtidig bringe inn nye tanker som tar klubben videre. I mine øyne har Emery sviktet på begge disse punktene.

Som vanlig er jeg litt mer positiv enn deg. Jeg er også grasat misfornøyd med sesongen og gidder knapt å følge med når jeg ser kamper eller skrive noe særlig. Innspurten på årets sesong var bare for jævlig og EL-finalen var bare pinlig. I likhet med deg så sliter jeg med å forstå hvordan han vil laget skal spille. Men, jeg vil gi han mer tid før jeg feller min dom.

Ang. hvordan han vil vi skal spille. Han vil i det minste at vi skal spille oss ut bakfra og det er jeg positiv til. Det så helt latterlig ut de første kampene, da Cech overhodet ikke hadde teknikk til dette, men fortsatte med det. Det har jeg stor respekt for og jeg tenkte at her har vi en mann som har klare oppfatninger av hvordan han vil at laget skal spille.

For det andre har vi blitt mye bedre på defensive dødballer enn under Wenger (det er vel det eneste punktet hvor vi har blitt bedre, synes jeg). Vi løper mer, uten at det betyr så mye. Liverpool har løpt betraktelig mindre enn oss og gjort det en tanke bedre.

I motsetning til deg RP7, så liker jeg noe ved han. Det virker ikke som han legger så mye personlig prestisje i ting. Suarez virket som et Emery-lån og når det ikke funket, så fikk han ikke spille. Sånt liker jeg. Man skal spille fordi man presterer, alt annet er irrelevant. Han sutrer ikke, eksempelvis over at klubben lot Ramsey gå. Jeg fatter ikke at klubben lot han gå, men syns Emery tok det med verdighet.

Jeg ønsker at Emery skal få en hel pre-season med laget og at han skal få kjøpe og selge spillere etter eget ønske. Jeg elsker å se Øzil spille, men for meg virker han ikke som en spiller Emery ikke er veldig begeistret for, så han får da bare selges. Spillere kommer og spillere går. Funker ikke spillet i løpet av neste sesong, så får vi gjerne sparke Emery.

Sesongen i år har vært en komplett fiasko. Hadde vi vunnet EL, så hadde det vært en gedigen suksess. I år var det kun resultatene som betyr noe for meg. Underholdningsmessig så har vi til tider vært utrolig kjedelige å se på.

Du tar feil på en ting RP7. Du sier at det ikke er noen enkle kamper i PL. Det var kanskje sant før, men ikke nå lenger. Avstanden mellom de beste og de dårligste er større enn noen sinne (i min levetid i det minste). Det er mange enkle kamper, bare ikke for oss. Vi er såpass dårlige at for oss er ingen kamper lette. Det burde Emery ha forstått da vi kom til de siste fem kampene.

Link to comment
Share on other sites

@Tapapa:

Godt observert; ingen kamper en enkle for Arsenal😂

Ellers er jeg for å spille ut bakfra.  Men, helst når man har øvd på det og ikke for en hver pris. De første kampene var direkte fryktelig å se på. Vi skapte mer enn motstanderne foran eget mål..

Link to comment
Share on other sites

Emery har arvet et hus fra en gammel grandonkel. Et hus han må skatte av over evne. Hvis det Cech sier etter EL-finalen stemmer; også et hus der grunnmuren har slått sprekker. Kledningen er forblåst og falleferdig. Det må en real oppussing til. Kledningen må rives til reisverket og bygges nytt. Grunnmuren må ordnes. Dette koster tid, dette koster penger, dette koster innsats. Gi mannen tid til å bygge huset sitt. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Marius- said:

Det er vel dette som er den store uenigheten mellom supportere om dagen:

Noen mener at arven og grunnmuren er mer en god nok, mens andre mener den er dårlig. 

----

den største uenigheten handler vel ikke om grunnmuren er for dårlig eller ikke, men om Emery er mannen til å pusse opp huset? Man vil naturligvis ha de beste håndverkerne når man skal pusse opp huset, helst til lavest mulig pris. 

 

Link to comment
Share on other sites

Beste håndverkerne får vi ikke. De vil ha garantier om budsjett som gjør at de kan kjøpe materialer på øverste hylle.  Ingen av de beste som vil risikere omdømmet sitt med å overta oss - slik det satses pr dags dato.

Tror enhver manager som kommer til Arsenal vet at det ligger en stor jobb med å fornye laget. Da kan det gjerne være Emery som starter jobben. De fleste han fikk inn sist sommer har gjort det bra. 

Mange som mener at vi må bygge  nytt -  andre mener laget er mer en bra nok. Vi har vel sett flest beviser de siste årene på at vi ikke er gode nok. 

Link to comment
Share on other sites

Da Emery ble ansatt så støttet jeg dette valget og jeg mener fremdeles at det var det rette valget på det tidspunktet, Var han det beste valget i markedet? Nei, det var han helt sikkert ikke, men han var det beste reelle alternativet der og da. Kanskje var han også det eneste reelle alternativet siden jeg er usikker på om Arteta ville ha tatt jobben under de forutsetningene som Emery fikk.

Vi Emery forbli i Arsenal på lang sikt? Her er jeg mer usikker, mye beror på kommende sesong. 
Tror jeg at Arsenal på nytt kan bli et lag som kan kjempe om ligatittelen i England? Ja, så absolutt, men det kan komme til å ta tid:

Problemet i dagens fotball er at alt må skje så raskt, det er ikke rom for å bruke tid til å bygge noe opp. En ny manager/hovedtrener skal ha laget fikst ferdig omtrent før han tiltrer jobben.
Hvis vi ser på Premier League sesongen som nettopp er avsluttet så var Liverpool nære på å ta ligatittelen, men de klarte å vinne Champions League. og det med en manager som har fått tid på seg til å bygge laget. Dette er et lag som ikke har vunnet den engelske serien siden 1990. Dette er et lag som ikke har vunnet et trofe (hvis vi ser bort fra ligacupen) siden 2006. Dette er et lag som hadde tre forskjellige managere i perioden juli 2010 til oktober 2015. Det er mye som ikke har stemt for Liverpool gjennom mange år. Vi har også et Manchester United som har slitt etter at Ferguson gav seg som manager og selv om de har vunnet noen (mindre?) trofeer i denne perioden så har de slitt med å finne den rette personen til å lede laget.

Det er brukt uttrykk som grunnmur og håndverkere i innleggene over. Når det gjelder grunnmuren så er det viktig å ha klart for seg at den ikke bare består av spillerstallen, den rommer også hele støtteapparatet (maktapparatet). For å være litt "unøyaktig" (men bare litt) så bestod det reelle maktapparatet frem til sesongen 2017/18 kun av Wenger og Gazidis. Kommandolinjene og ansvarsområdene virket å være ganske så uoversiktlige og det er etter min mening en viktig grunn til at spillermateriellet i grunnmuren i dag er relativt "shaky".

I dag så ser vi for oss en fremtid med flere personer som har mye mer klare funksjoner i dette apparatet og når en teknisk direktør blir ansatt i løpet av kort tid (kanskje Edu) så vil kommandolinjene og ansvarsområdene være mer oversiktlige.

Det var mye å rette opp i når det gjelder spillermateriell, kontraktsforhandlinger, rutiner rundt spillerkjøp og spillersalg m.m. når det nye regimet tok over og det tar tid å få orden på dette.
Jeg vet ikke om det er rett person som er hovedtrener, jeg vet ikke om det er de rette personene som sitter i de andre viktige posisjonene. Men det jeg føler meg sikker på er at det er tatt flere riktige grep for å få klubben til å bli en oversiktlig organisasjon for fremtiden. Når det gjelder eieren så har jeg vel sagt nok tidligere, antar jeg.

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, piscator said:

----

den største uenigheten handler vel ikke om grunnmuren er for dårlig eller ikke, men om Emery er mannen til å pusse opp huset? Man vil naturligvis ha de beste håndverkerne når man skal pusse opp huset, helst til lavest mulig pris. 

 

Tja, jeg opplever at mange (kanskje fenomen her inne) mener at troppen er mer enn bra nok. Og det er bare å få inn korrekt trener som får de til å prestere. 

Selv er jeg som kjent av en total annen oppfatning, der jeg mener troppen er altfor dårlig. Men du har rett i at man kan diskutere hvem som er best til å ruste opp både spillerne fra dagens tropp og anskaffe nye. 

Link to comment
Share on other sites

Troppen er mer en bra nok til å holde diskusjonen i gang iallefall , Marius. Vi var et hav bak de to beste lagene , men bare et poeng unna topp 4.  Prestasjonene har vært veldig variable.

Vi må leve med uenigheter her inne på forumet , men jeg deler ditt syn. Begynn opprydningen etter Wenger / Gazidis. En sesong til med alt det daukjøttet vi har så er det ikke godt å si hvor vi havner på tabellen neste vår.

 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...