Jump to content

Unai Emery


Polljen

Recommended Posts

Vi snakker her om en amerikansk business mann som ikke er verdens mest populære mann der hvor han kommer fra. Noen som tror han har kjøpt vår klubb for bare å eie et lag i PL ? Har folk glemt hans fantastiske utsagn om at han kjøpte ikke Arsenal for å vinne trofeer. 

Hvor flyttet han det ene laget i USA til et helt annet sted en hvor supporterne kom fra ? Business. 

Tror nok det skal bli vanskelig å gjøre  rede for nøyaktig hvor mye som har gått til det ene og det andre.  Noen som husker den siste general forsamlingen og hvordan styret behandlet folk sine spørsmål som ble reist der ? Kroenke satt der og var tilstede. Sa  ikke et eneste ord. 

Er enig med flere av dere som er glad til bare klubben blir drevet renhårig. Jeg ønsker heller ikke at vi skal kjøpe spillere på lik linje med feks City og Chelsea . Vi har ikke vært med på kjøpe festen - men skal vi henge med så må også vi investere i spillere. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

hmm, denne diskusjonen om eiere, er egentlig ganske sammensatt. Og det handler om mer enn investering i nye spillere. Naturligvis er det en del av bildet, men jeg anser som et viktigere steg før det spørsmålet om hva slags profil eieren ønsker å ha. Skal han være veldig synlig, nesten så aktiv at han er med å tar ut laget, for å sette det på spissen. En sånn eier har vel Abrahamovitsj i Chelsea vært. På den annen side har vi den distanserte eieren, som overlater "alt" til "fagfolk". Det er vel en slik eier Kroenke er. Kanskje det beste er en gyllen middelvei? Ut over at han fremstår som relativt gnien på penger, oppfatter jeg at Kroenke kanskje er for distansert, men det er naturligvis vanskelig å avgjøre når man sitter i Norge, og ikke har noe innsyn i den indre kommunikasjonen i klubben. 

Link to comment
Share on other sites

Vettuge ord Piscator. Nei , ingen av oss ønsker vel en eier som legger seg opp i laget. Styre og stell i Arsenal har vel  aldri lagt seg så mye opp i managerens jobb så lenge jeg kan huske. Ble litt ut over det vanlige når Graham måtte gå i 95.

At Kroenke overlater ting til fagfolk er helt greit. Enig i at distansen fra Norge og til der det skjer i London blir stor. Men , det må vel være noe vi ikke får med oss da når majoriteten av supportere i London vil ha ny eier

Link to comment
Share on other sites

Ble mange svar imellom her, men  jeg var ikke ute for å krangle BE. Jeg kom med en eller to påstander, resten var betraktninger. 

Jeg er uavhengig av siste resultaters «opptur?» grunnleggende uenig i deg at STALLEN er god nok. Det betyr selvsagt ikke at gjeldende trener ikke kan påvirke noe, men det er begrenset hva han kan oppnå med dagens stall. Tror ikke jeg trenger utdype det mer enn hva som er gjort tidligere.

Og når det gjelder Ozil; så mener jeg at hans til tider dårlige kroppsspråk etterfulgt av utallige svake kamper siste sesonger, skaper en negativ bølge i klubben. Ikke nødvendigvis blandt hans lagkamerater, men også supportere og generelt rundt klubben. Vi er ikke vandt med slike lønninger i Arsenal, og når styret da gir han noe slikt kreves det også ekstraordinære ting. Det er ikke levert godt nok, og Ozil blir naturlig nok skadelidende. Om jeg ikke husker feil så ønsket du Emry ut om han ikke spilte med Ozil, så jeg forstår du er en stor fan. 

Ang Korenke så vil fremtiden vise hva han gjør med Arsenal, nå som han eier hele klubben. Jeg har mine tanker, og de ser ikke lyse ut. Det er bare å lese seg litt opp på hva han har gjort med andre sportsklubber. Forøvrig er vel ikke Korenke særlig «rik», det er vel kona i huset som virkelig har penger. 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Det er helt på det rene at en manager kan påvirke noe når det gjelder stalllen , Marius. Men , da er det også grenser for hvor mye du kan få ut av den.. Iallefall vår stall. Vår stall er ikke bedre en at det vil være en enorm prestasjon hvis Emery klarer å få oss inn på topp 4.

Vi har også denne sesongen levert kamper på høyeste nivå , men vi har vært langt nede også spillemessig.  Jeg mener ikke at vi trenger 11 nye spillere fra øverste hylle. Vi er ikke så veldig langt unna en veldig god line up hvis alle våre er skadefrie. Men , det er jo våt bane hver eneste sesong. Vi har alltid en periode hvor vi er helt skrapet til benet når det gjelder skader..  

Jeg støtter dine synspunkter om Øzil , Marius.  Han har ikke levert som forventet. Derfor har media også vært ute etter Øzil. Hvor mye støtte Øzil har blandt sine lag kompiser vet ikke jeg. De må vel ha fått med seg saker og ting. Ben Elfen mener Emery har mobbet / fryst ut Øzil. Håper iallefall ikke at det er rett. Sånn kan det ikke være i klubben. Jeg har hele tiden valgt å peke på at dette kan Øzil ordne selv veldig enkelt. Brett opp ermene og lever innsats og da er alle fornøyd , inkludert Emery.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja at vi to, mener top4 med dagens stall er en stor prestasjon må vi også få mene. Andre kan godt mene at stallen er mer enn god nok til ligagull for min del, men siste år viser at de tar feil. Som nevnt kan trener påvirke noe, men det er spillerne som må gjøre jobben, og ifjor var man 30p? bak, mens man iår ligger an til ett sted mellom 15-20p bak. Det er fremgang, men for mange poeng opp. Ergo er stallen for svak i mine øyne, men det betyr selvsagt ikke at man skal bytte ut alle spillere for meg heller...

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

I dag er vi 14 poeng bak City. Er ikke så veldig glad for hele 5 kamper på bortebane mot lag som liker å spille mot oss. Det er opp til gutta boys nå og vise at vi kan oppnå resultater på bortebane også. Står ikke laget frem nå så kan det bli mange poeng bak til slutt denne sesongen også.

De har iallfall muligheten og så får vi håpe de benytter seg av den. Det vil bety mye for lag og manager og klare det. ikke så mange som hadde oss på topp 4 når sesongen begynte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten "kuriosa" 😉:

Arsenal FCVerified account @Arsenal
FollowingFollowing @Arsenal
More

📊 Most wins in their first 50 games with Arsenal...
32 - Unai Emery
28 - George Allison
27 - George Graham
27 - Herbert Chapman
25 - Jack Crayston
24- Tom Whittaker
24 - George Swindin
23 - Arsène Wenger
23 - Don Howe

En lite note angående Emery sine første 50 kamper, så består de av 33 kamper i PL, 12 kamper i EL, 2 kamper i FA-cup og 3 kamper i Ligacup.

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Vi får vel si oss fornøyd med Emery så langt 🙂 Det er ting som kan bli bedre -  taktikken har ikke fungert til en hver tid - men så absolutt godkjent. Skulle det bli finale i EL og en plass i topp 4 så er det vel bedre en de fleste forventet.

Link to comment
Share on other sites

For min egen del så har det vel vært en viss "berg- og dalbane" når det gjelder hva jeg mener om Emery denne sesongen. Resultatmessig så er det over all forventning, jeg anså sist høst topp fire i PL som usannsynlig og finale i EM som vanskelig (men ikke umulig).
I forhold til mange andre "Gooners" så er vel jeg noe mer opptatt av det som vises av spill og innsats på banen sett i forhold til seire og poeng. Jeg er en av de (få?) som kan komme til å klage når vi vinner kamper, rett og slett fordi jeg er skuffet over det som blir levert på banen (til tross for at vi vinner). Dette punktet medfører at jeg sikkert var noe mer kritisk (kanskje med urette) da vi var inne i vår lange rekke uten tap sist høst. Jeg har også vært noe kritisk i enkelte kamper til taktikk og laguttak.

Men samtidig så har jeg hele tiden innsett at Emery må få tid til å sette dette laget. Det er ikke lett å snu noe som etter min mening var et "nedkjørt" lag da han tok over, og det har heller ikke manglet på skadeproblemer på viktige spillere.

Jeg mener fremdeles at det er mye å hente før Arsenal igjen er en soleklar toppklubb, men jeg føler nå at Emery sine tanker nå begynner å finne sin plass i laget og med noen få viktige forsterkninger så går jeg sannsynligvis inn i 2019/20 sesongen som en større optimist enn jeg var da sesongen 2018/19 startet (uavhengig av hvordan resten av denne sesongen ender).

Det eneste som potensielt kan få meg til å ville sende Emery ut døren etter denne sesongen måtte være at Elneny får fast plass i startelleveren i de resterende kampene   😎😂😝

Link to comment
Share on other sites

Elneny og Mikke mus i startelleveren resten av kampene er oppsigelsesgrunn nok , Polljen 🙂 

Jeg var i høst høyt oppe i vår ubeseirede rekke på 22 kamper grunnet det at vi nektet å tape. Det var noe nytt. Men ,som deg Polljen , jeg var også edruelig nok til å se at  det bak resultatene  var mye som måtte rettes opp. Vi hadde en del flaks i de kampene , som gjorde at vi unngikk å tape. Jeg var dog aldri så høyt oppe at jeg begynte å tro på gull 🙂 

Vi har spillere i vår stall som ikke er gode nok for det høyeste nivået over tid. Skal vi være et topp 4 lag og et lag som skal ha noe å gjøre i CL så må det ryddes opp. Håper eieren støtter Emery og at det settes av midler til å forsterke laget .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har fått med meg noen få uttalelser fra Emery de siste dagene, og selv om jeg ikke er fornøyd med det han og laget leverer så er jeg mer fornøyd med det han sier.

For det første så har han i langt større grad enn sin forgjenger evnen til å ta inn over seg kritikk og også innrømme egne feil. Etter tapet mot Wolves så tolker jeg det ha sier som at han selv mer enn spillerne må ta ansvaret (skylden) for det som ble levert. AW ville sannsyligvis kommet med noe svada der det han opplevde av kampen var noe få av oss ville kjent oss igjen i.

Det andre punktet er at han også langt på vei innrømmer svakheter i laget. Problemene borte mener han (delvis) skylde at det ikke er godt nok med bare teknikk, laget trenger også muskler (tøffhet), og slik jeg tolker han så mener han at Arsenal mangler "muskler".

Sett fra min side så er det vel ikke mange på Arsenal som "viser muskler". Sokratis, Torreira og kanskje ett par til går helt og holdent i "krigen" for laget sitt, det er mange på laget som ikke gjør det. Ikke misforstå meg jeg ønsker ikke at Arsenal skal bli et griselag, jeg er egentlig glad i det tekniske, men litt mer tøffhet sier jeg ikke nei takk til.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Polljen said:

Jeg har fått med meg noen få uttalelser fra Emery de siste dagene, og selv om jeg ikke er fornøyd med det han og laget leverer så er jeg mer fornøyd med det han sier.

For det første så har han i langt større grad enn sin forgjenger evnen til å ta inn over seg kritikk og også innrømme egne feil. Etter tapet mot Wolves så tolker jeg det ha sier som at han selv mer enn spillerne må ta ansvaret (skylden) for det som ble levert. AW ville sannsyligvis kommet med noe svada der det han opplevde av kampen var noe få av oss ville kjent oss igjen i.

Det andre punktet er at han også langt på vei innrømmer svakheter i laget. Problemene borte mener han (delvis) skylde at det ikke er godt nok med bare teknikk, laget trenger også muskler (tøffhet), og slik jeg tolker han så mener han at Arsenal mangler "muskler".

Sett fra min side så er det vel ikke mange på Arsenal som "viser muskler". Sokratis, Torreira og kanskje ett par til går helt og holdent i "krigen" for laget sitt, det er mange på laget som ikke gjør det. Ikke misforstå meg jeg ønsker ikke at Arsenal skal bli et griselag, jeg er egentlig glad i det tekniske, men litt mer tøffhet sier jeg ikke nei takk til.

Mustafi viser muskler men er folke fornøyd med ham?

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Ben Elfen said:

Mustafi viser muskler men er folke fornøyd med ham?

Noen ganger stiller du så «dumme» spørsmål at man skulle tro du bare skal kverulere uten å mene noe. Gjelder ikke bare denne, men også andre innlegg. Forstår du virkelig ikke hva som menes her?

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Marius- said:

Noen ganger stiller du så «dumme» spørsmål at man skulle tro du bare skal kverulere uten å mene noe. Gjelder ikke bare denne, men også andre innlegg. Forstår du virkelig ikke hva som menes her?

Nei. Forstår ikke det. Vi har muskler i Laca, Torreira, Xhaka, Kola, Sokratis, Mavropanos og til dels Kos ( og Leno)

Link to comment
Share on other sites

BE, Som jeg skrev. Sokratis, Torreira og kanskje ett par til.

Joda, Mustafi har "muskler", men jeg tar han likevel ikke med i listen. Det samme gjelder Xhaka. Laca er jeg forsåvidt enig med deg i. Mavro har muskler, men spørsmålet er om han er førstelagsmateriale.

Tilbake til Mustafi og Xhaka. Mustafi kan være "tøff", men han er ofte "klønete tøff". Det kan selvsagt også Sokratis og Torreira være, men jeg føler at de har større kontroll på sine "muskler" (timing o.l.).
Det er ikke bare å kaste seg inn i tøffe taklinger, det gjelder også å ha relativt god kontroll (pr. min subjektive vurdering). Xhaka hadde mange tøffe taklinger i starten, men uten noen stor kontroll. Etter to raske røde kort så har han langt på vei permittert "musklene".

Nå er det ikke slik at vi skal ha ti utespillere som er "råtasser". En spiller som Özil vil aldri få "muskler" men han har til gjengjeld andre viktige sider i sitt spill. 

Jeg har skrevet litt om hvordan jeg ser på dette med muskler og tøffhet, og jeg skal innrømme at det ikke er lett å ordlegge seg rett i den sammenheng. I begrepet "muskler" så ligger det mye. Det kan være å sette seg i respekt overfor motstander (uten å spille stygt). Det gjelder å tørre å gå inn i taklinger (og helst ha en god kontroll på taklingene). Det kan være å vise en vilje til å jakte ball, ikke bare lunte. 
Det jeg mener med "muskler" vil sannsynligvis være noe annet en det du eller andre mener med det samme uttrykket. Men jeg er overbevist om at ett av problemene våre (og jeg tror det er det Emery sikter til) er at våre motstandere (i de såkalt svakere lagene) ikke har noen respekt for våre spillere. 

Jeg beklager hvis jeg forklarer meg klønete, men ........................

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å forklare deg Polljen. Jeg respekterer dine meninger og du er litt mer saklig enn noen av dine meddebattanter. 

 

Jeg mener personlig at det å vise muskler er skivebom. Det er noe for de dårligere lagene. Nevn ett topplag som er bygget på muskler. Liverpool? Nope, City? Nope, PSG? Nope, Bayern? Nope? Barca? Nope? Real? Nope og sånn kan vi fortsette. 

 

Jeg mener vi har nok muskler i laget OGG nok finesse i laget til å være helt i toppen - ja kanskje til og med vinne noe - men mangler mye på det mentale og det taktiske. Det kommer av stabilitet - at folk forstår sine roller og klare (vellykkede) kampplaner. Det kommer definitivt ikke av å bare se etter feil - mangler - og hele tiden ønske om å bytte spillere som er ute av form/lav selvtillit osv. 

 

Det er lov å puste med magen og tenke litt mer langsiktig. 

 

Forumet er i fyr og flamme og mener dette laget ikke har noe å gjøre i CL. Det ropes om en stor omstilling av stallen. Det klages og sytes - men faktum er at vi er nærmere CL plass enn vi har vært på flere år og i semifinale i EL. 

 

La oss ta Jenkinson som et eksempel. Her snakker vi om en vaskeekte Arsenalgutt som har vært plaget med skader. Han er homegrown og (det virker som om) han er komfortabel med å være en squadplayer, men han sammenlignes ikke med en annen som er tiltenkt å være annenfiolin. Han samme lignes med de beste backene i verden og er derfor ikke god nok. Folk på dette forumet vil altså kaste denne gutten på dør for å kjøpe en stjerne. Hva oppnår Lan med det? Bellerin på benk? Eller stjernespilleren? Blir Arsenal et merkbart bedre lag av det? Jeg er ikke overbevist. 

 

Jeg er - som alltid - svært beskjeden i ønsket om å få inn nye spillere. Jeg ønsker at vi blir flinkere i balansen i laget - med klarere spillestil - mot forskjellig rype motstandere osv. Det kan vi like gjerne greie med stallen vi har - stort sett. 

Vi har nok finesse, fart og muskler i dette laget og vi har sett Glimt av storhet o noen få kamper. La oss jobbe for at det skjer oftere?

Link to comment
Share on other sites

Der klarte du jo fint argumentere for din mening, kontra å slenge ut ett teit utsagn. Det var ikke meningene dine jeg syntes er dumme, de må du gjerne ha for min del. At vi ikke er enige er også greit.

Men fryktelig ofte kommer det slike «one linere» fra deg som ikke argumenterer for ditt eget syn. Og da bør du ikke kalle andre usaklige.

For egen del betyr ikke muskler at man fysisk må være overlegne. Det betyr ikke at vi skal kjøpe inn halve balløyas 2metere som minst tar 120kg i benken heller. Alle de lagene du ramset opp er mye «sterkere» enn oss. De er det helt fra toppen, altså i hodet og helt ned til føttene der de viser det med ferdigheter. Laget vårt anno 2019 er i min (og fleres) mening for svakt. Det er gjennomgående med enkelte unntak. Feks om Jenkinson er Arsenal boy bryr meg personlig ett visst sted, sålenge han ikke er god nok. Da skal han ikke være i Arsenal. Homegrown eller ikke. Da får vi heller beholde Welbeck som faktisk har ett nivå til tider. 

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde vel en annen homegrown også - Wilshire - ble ikke funnet god nok av Emery. Emery kunne ikke garantere Wilshire spilletid og han valgte å gå.

Vi har i alt for mange sesonger tapt fordi vi ikke har bra nok stall. Er enig i som det skrives over her når det gjelder mangel på mental styrke , mangel på kamp plan av og til , feil lag uttak - men flere av våre spillere har vært i vår klubb lenge og over tid viser de at de ikke holder  mål. Jenkinson , Chambers , Mustafi - dette er spillere som vil bli totalt avkledd i CL. De blir det alt for ofte i PL og vi kan ikke tenke langsiktig med sånne spillere. Sikkert greie gutter - men vi er ikke forpliktet til å holde de med lønn lenger enn nødvendig når de ikke  er gode nok. Vi har gjort det med alt for mange spillere. 

Ja , det finnes mange meninger om spillerne våre og hvor gode vi egentlig er som lag. Hadde vi hatt et bedre lag hadde vi vært inne på topp 4 for lenge siden. Vi har kontakt med topp 4 , men det er ikke utelukkende fordi Arsenal har vært så veldig gode. Det er andre lag som har feilet og derfor  henger vi med. 

Ellers så henger jeg meg på Marius og syntes det var kjekt at Ben Elfen kom med et lengre innlegg med sine synspunkter istedet for korte utsagn som ikke  er lette å forstå seg på. Vi har alle mange  meninger  om mye og om vi ikke er enige så får det stå sin prøve.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Ben Elfen said:

Du trenger ikke å forklare deg Polljen. Jeg respekterer dine meninger og du er litt mer saklig enn noen av dine meddebattanter. 

 

Jeg mener personlig at det å vise muskler er skivebom. Det er noe for de dårligere lagene. Nevn ett topplag som er bygget på muskler. Liverpool? Nope, City? Nope, PSG? Nope, Bayern? Nope? Barca? Nope? Real? Nope og sånn kan vi fortsette. 

 

Jeg mener vi har nok muskler i laget OGG nok finesse i laget til å være helt i toppen - ja kanskje til og med vinne noe - men mangler mye på det mentale og det taktiske. Det kommer av stabilitet - at folk forstår sine roller og klare (vellykkede) kampplaner. Det kommer definitivt ikke av å bare se etter feil - mangler - og hele tiden ønske om å bytte spillere som er ute av form/lav selvtillit osv. 

 

Det er lov å puste med magen og tenke litt mer langsiktig. 

 

Forumet er i fyr og flamme og mener dette laget ikke har noe å gjøre i CL. Det ropes om en stor omstilling av stallen. Det klages og sytes - men faktum er at vi er nærmere CL plass enn vi har vært på flere år og i semifinale i EL. 

 

La oss ta Jenkinson som et eksempel. Her snakker vi om en vaskeekte Arsenalgutt som har vært plaget med skader. Han er homegrown og (det virker som om) han er komfortabel med å være en squadplayer, men han sammenlignes ikke med en annen som er tiltenkt å være annenfiolin. Han samme lignes med de beste backene i verden og er derfor ikke god nok. Folk på dette forumet vil altså kaste denne gutten på dør for å kjøpe en stjerne. Hva oppnår Lan med det? Bellerin på benk? Eller stjernespilleren? Blir Arsenal et merkbart bedre lag av det? Jeg er ikke overbevist. 

 

Jeg er - som alltid - svært beskjeden i ønsket om å få inn nye spillere. Jeg ønsker at vi blir flinkere i balansen i laget - med klarere spillestil - mot forskjellig rype motstandere osv. Det kan vi like gjerne greie med stallen vi har - stort sett. 

Vi har nok finesse, fart og muskler i dette laget og vi har sett Glimt av storhet o noen få kamper. La oss jobbe for at det skjer oftere?

Amen! 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder saklighet/usaklighet, så mener jeg den såkalte usakligheten som hender her på forumet en sjelden gang, bare er småtterier. Litt fyr og flamme, litt "usakligheter" og en del "off topic" er viktig for at et slikt forum skal fungere. Uttrykket "å ta ballen, ikke mannen" er det noen som glemmer av og til, men samtidig så må vi alle vokte oss for å ikke forstå andre sine meninger på verst mulig måte. 

Når det gjelder balanse i laget og klarere spillestil så er jeg enig med deg, BE, i at det er ønskelig. Når det gjelder å klare seg stort sett med den stallen vi har, så er vi pokka nødt til det uansett hva vi personlig ønsker, men det betyr ikke at vi ikke trenger nye spillere inn og også at noen bør dra. Det kommer uansett ikke til å bli slik at brorparten av stallen skiftes ut i sommer. De fleste her som ønsker at noe blir gjort med stallen, er ganske klare på at de forstår at en større endring av stallen må skje over flere overgangsvinduer.

Når det gjelder debatten om muskler, så innser eg at vi tolker hele situasjonen forskjellig (både når det gjelder eget lag og andre "sammenlignbare lag", og det er greit. 
Det er ikke et mål for meg at vi alle skal være enige i alt, av og til skulle jeg ønske at vi var enda mer uenige her på forumet 😋

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...