Jump to content

Hvilke nye spillere ønsker dere?


ashcole3

Recommended Posts

Enig angående Hummels - Subotic. Dog vil jeg påstå at Subotic ville dannet et bedre partnerskap med Koscielny eller Vermaelen enn hva de to sistnevnte klarer. En annen ting er også at Subotic trolig forsvinner til sommeren eller i januar for en betydelig lavere sum enn hva Hummels vil gjøre. Ville dog foretrukket Hummels hvis jeg kunne valgt fritt mellom disse to.

 

Når det gjelder Lewandowski - Benzema så mener jeg at Lewandowski pdd. er en bedre spiller, men jeg stiller som sagt spørsmålstegn rundt ambisjonene hans. Lojalitet er noe som muligens ikke er hans største side og jeg frykter at han er ute etter å få tak i det beste tilbudet samme hvem som byr.

 

Vel.. Pogba spiller pdd. med både Vidal og Pirlo på midten. Han og Pirlo er de som holder mer igjen mens Vidal fyker rundt på banen, men han er ikke like defensiv som hva Pirlo er. Dog viser han gang på gang at han er såpass dynamisk at han klarer å spille alle disse rollene. Han er trolig pdd. ikke den mest disiplinerte slik sett, men mtp. fysikk, løpskapasitet, teknikk og pasningsspill så tror jeg han vil utvikle seg til å bli en av verdens beste sentrale midtbanespillere. Om ikke den aller beste. Om han kan danne et godt samarbeid med Ramsey? Det tror jeg så absolutt. Arteta blir 32 på nyåret. Diaby er ikke engang med i regnestykket og Wilshere sliter fortsatt med å finne sin posisjon i laget. Flamini blir også 30 år i 2014 og selv om han har vært fantastisk siden han kom tilbake så regner jeg med at han ikke holder seg på det nivået i særlig mange sesonger.

 

Jeg ser på Pogba som den nærmest perfekte signeringen vi kan gjøre på midten. En spiller som kan gjøre absolutt alt (som Yaya Touré) på midten og som i likhet med Ramsey kan bli en rimelig komplett midtbanespiller. Vi vil da altså potensielt ha muligens 2 av verdens beste midtbanespillere (hvis de fortsetter i samme stil) på midtbanen vår. Hvorvidt en av de innimellom holder igjen mens den andre angriper tror jeg ville ha fungert ypperlig. Vi vet jo alle også at Wenger ikke liker å spille med et fast anker og interessen hans rundt Pogba er nok neppe feilaktig.

 

Wanyama er en grei spiller han, men jeg tror ikke han er av det kaliberet vi burde være ute etter. Pdd. så er det et par-tre posisjoner hvor vi kan oppgradere med verdensklassespillere. Jeg tror ikke Wanyama kommer til å havne i den sjangeren. Kan dog selvfølgelig ta feil, men jeg har store tvil.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke slik at jeg sier "nei, takk" til Pogba, men om han kommer i januar eller neste sommer så vil vi ha et luksusproblem frem til Arteta, Flamini og Rosicky takker for laget i klubben. Problemet med å ha en såpass bredde på midtbanen, der så godt som alle kjemper om de to posisjonene bak Özil/Cazorla, er evt. "furting" over mangel på spilletid. Om to år når disse spillerne har forlatt skuta har vi kanskje fått flasket opp en ny yndling i form av Zelalem også, som virkelig imponerte meg i pre-season.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det problemet du snakker om der 49 unbeaten er slik ting er i de større klubbene. Skal vi droppe å kjøpe en spiller som allerede nå er meget god og er i grenseland til å ta steget over til den ypperste hylle fordi vi har en 16-åring som kanskje om 2-5 år er god nok for førstelaget? Özil ble forøvrig akkurat hentet inn i nettopp en posisjon hvor vi var godt rustet med Cazorla, Rosicky og Wilshere, men allikevel så var han en gedigen forsterkning for laget. Nå sier jeg ikke at Pogba er i den klassen helt ennå, men skal love deg at en eventuell overgang for denne karen ville vært meget velkommen for nærmest samtlige spillere i klubben.

 

Forøvrig ser jeg ikke hvordan Rosicky blir truet av en eventuell ankomst av f.eks. Pogba. Den største trusselen er i så fall for Wilshere, men mtp. at Rosicky er 33 år gammel og rimelig variabel/skadeplaget så får han nok en god del spilletid enten på kant eller på offensiv midtbane og muligens dypere i banen hvis han finner frem godformen og andre spillere mister den.

 

Dette samme problemet er noe vi vil finne på topp også hvis vi signerer en klassespiss. Vi har allerede Giroud som er meget god, men vi trenger et klassealternativ ved siden av. Hvis vi ender opp med å virkelig bli konkurrere om troféer så er som oftest dette også nok til å beholde spillere som nødvendigvis ikke spiller så mye over en lengre periode.

 

Hvis man også ser tilbake på lagene våre sist vi vant noe så var dybden av kvalitet meget høy generelt sett i troppen. Pdd. så er vi ikke helt der. Har vi englevakt på skadefronten så muligens vi klarer å holde oss hele veien til mai, men jeg tviler mtp. at vi er veldig utsatte i enkelte posisjoner og vi trolig ender opp med å overspille noen av nøkkelspillerene våre.

 

Uansett: Midtbanen vår pdd. er god, men husk også at denne ønskelista er for neste sommer (vel muligens bortsett fra spissplassen og stopperplassen hvis noen av de er tilgjengelige). Arteta vil da være 32. Flamini vil være 30. Sagna vil være 31 og Rosicky vil være et par måneder unna 34 på dette tidspunktet.

 

Ser man på laget så nærmer det seg da masse utskiftninger og det å få inn arvtagere/styrke troppen mens disse erfarne hodene fortsatt spiller for oss vil også ha utrolig mye å si over en lang sesong. Tror også muligens man vil få en ny vår av "gamlingene" i et slikt scenario som da gjerne vil vinne et par ting før de legger opp.

Link to comment
Share on other sites

Men la oss si vi setter av penger og henter inn Pogba neste sommer - da har vi allerede reservert £30 millioner for den overgangen. Det er greit at vi nå har kommet til et stadie hvor vi kan bruke penger, men hvordan skal vi i tillegg få råd til å hente inn Subotic/Hummels og Lewandowski/Benzema, og om Sagna ikke fortsetter en ny høyreback? Da er vi oppe i £75 millioner +, eller £115 millioner inkludert Özil overgangen på et år. Da må man prioritere og da er et kjøp av ny spiss, ny midtstopper og evt. ny høyreback viktigere enn Pogba.

Link to comment
Share on other sites

Blir meget skuffet dersom vår habile back, Sagna ikke forlenger kontrakten... Håper Wenger gir oss ettilfredsstillende svar i løpet av de nærmeste ukene .

 

Jenkinson, mener jeg fortsatt ikke er god nok til å erstatte Sagna, så noe må gjøres!

 

Ellers, dersom vi skaffer oss pogba ( noe tviler jeg på), så må noen ut....

 

Jeg håper Wenger skaffer oss en spiss i verdensklasse nå i januar. Giroud er god, men ettersom han er så treig, så vil han aldri kunne true bakrommet.

 

Det kan fort hente at vår kaptein blir solgt i Januar med tanke på å spille fast i WC ( Belgia).

Edited by Nima
Link to comment
Share on other sites

Men la oss si vi setter av penger og henter inn Pogba neste sommer - da har vi allerede reservert £30 millioner for den overgangen. Det er greit at vi nå har kommet til et stadie hvor vi kan bruke penger, men hvordan skal vi i tillegg få råd til å hente inn Subotic/Hummels og Lewandowski/Benzema, og om Sagna ikke fortsetter en ny høyreback? Da er vi oppe i £75 millioner +, eller £115 millioner inkludert Özil overgangen på et år. Da må man prioritere og da er et kjøp av ny spiss, ny midtstopper og evt. ny høyreback viktigere enn Pogba.

 

Nå tviler jeg sterkt på at vi henter inn Pogba, Hummels og f.eks. Benzema til sommeren uansett. Det blir nok heller slik at vi henter inn muligens 1 av disse tre og kanskje en høyreback. Deretter muligens et kjøp til av høyt kaliber sesongen etter. Ønskelisten min er at vi skulle kjøpt alle disse 3 store navnene, men faktum er at det er rimelig urealistisk.

 

F.eks. så kan det være mulighet for å hente Pogba til £25-30m + Benzema til £20m + en eller annen ukjent midtstopper og høyreback til kanskje £5-10m kombinert. Da er vi oppe i £60m.

 

Et slikt scenario er hakket mer realistisk, men det også tviler jeg sterkt på.

 

Behovet i laget er hvertfall midtstopper og en spiss. Ny kontrakt til Sagna eller ny høyreback. Og samtidig sikre at midtbanen vår fortsetter å være blant verdens beste og at vi ikke går rundt i 3-4 år og venter på at riktig spiller (Zelalem) skal ta steget opp fremfor å kjøpe inn en ny spiller. Hvis Pogba (eller et annet verdensklasse talent) er tilgjengelig så mener jeg vi burde handle tidlig og sikre oss denne spilleren slik at når Arteta og Flamini ikke lenger holder nivået så er de enten allerede danket ut av laget eller klare til å erstattes fra dag 1.

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger ihvertfall en back-up for Giroud og skulle gjerne sett en spiss med litt raske bein som kunne vært en litt annen type spiss en den target-spissen Giroud er. Ser jo at Giroud er rimelig sliten på slutten av kampene og at han er nødt til å stå over/ta det rolig på endel treninger allerede i akt/nov syne sjeg er tidlig!

Link to comment
Share on other sites

Spissplassen er den eneste posisjonen som jeg tror blir forsterket, Giroud trenger konkurranse/backup på denne posisjonen. Når det gjelder resten av laget så tviler jeg på at det kommer noen forsterkninger før til sommeren. Jeg leser (på nettet) at det er enkelte som forventer at Fabianski og Vermalen forsvinner i januarvinduet, noe som jeg er mer tvilende til. At Vermalen eventuelt vil vekk for å spille seg til plass på VM-laget til Belgia kan selvsagt være rett, men om Wenger aksepterer et slikt salg er jeg mer tvilende til. Fabianski forsvinner nok, men først til sommeren tror jeg,

 

Selvsagt så er det en (teoretisk) mulighet for at en "unik" kjøpssjanse kan bli tilgjengelig i vinduet, men den skal være svært "unik" for at klubben åpner pengesekken i januar. Jeg forventer heller at en styrking av laget kommer til å skje neste sommer. Skulle spillere bli solgt i januarvinduet så må de selvsagt erstattes med likeverdig/bedre kvalitet, med unntak for eventuelt salg av "tribunefyll".

Link to comment
Share on other sites

forsvarer som i midtstopper eller h/v.back? mener vi har god dekning i midten, jeg er mer positiv ift en god sideback!

 

Godt dekket på midtstopperplass er jeg ikke enig i. Vi er vel den eneste av få toppklubber som bare har 3 midtstoppere (og ingen unge reserver i bakgrunnen som kan steppe inn heller) i førstelaget. Sagna og Gibbs er i mine øyne (og mange andres) blant ligaens beste backer (hvis ikke de beste). Monreal er en meget god backup/konkurrent for Gibbs og Jenkinson/Bellerin er spennende spillere. Dog syntes jeg backupen bak Sagna er rimelig svak hvis ikke Jenkinson virkelig tar seg sammen.

 

Keeperplassen er også et område hvor vi kan kjøpe inn et nytt førstevalg som trolig er bedre enn Szczesny, men polakken er definitivt på bedringensvei syntes jeg. Har vært langt mer stabil denne sesongen etter vi hentet inn Vivano og bortsett fra et lite formdupp mot Palace og Dortmund har han generelt sett vært meget stødig. Fotarbeidet hans har virkelig kommet seg noe vanvittig og bortsett fra muligens Reina og Valdes så er det få keepere som er så trygge med ballen i beina som Szczesny. Han har til og med hatt et par Lehmann'sque utkast! Ryktene sier også at han er i ferd med å signere en ny langtidskontrakt også. I så fall kan man bare glemme at denne gutten forsvinner med det første.

 

Vårt største problem er dog spissplassen. Giroud syntes jeg er herlig. Han er stor og sterk og kan ofte være en jævel å komme i duell med. Det største problemet er dog hans mangel på fart. Han har absolutt null å bidra med i bakrom og selv om han har smarte bevegelser så blir han ofte altfor forutsigbar og lett å forsvare seg mot. Slik sett er vi veldig avhengige av å ha en eller to raske kantspillere (eller en midtbanespiller som kommer på dype løp) for å kompensere for Giroud. Problemet er bare at dette også ofte blir veldig forutsigbart da vi kun har Ramsey som gjør dype løp fra midtbanen og Walcott som gjør bakromsløp. Hadde Giroud bare hatt alminnelig fart (som f.eks. Bendtner) så ville han vært en langt større trussel bare der, men dessverre for oss og Giroud så er dette trolig hans største svakhet og det som gjør at han aldri vil bli regnet blant eliten av spisser rundt omkring i verden.

 

Er dog usikker på hva slags spiss som passer best for oss. Lewandowski, Benzema, Suarez og et par andre navn har blitt nevnt, men jeg tviler på at vi får se noen av disse. Blir spennende å se hva Wenger gjør her..

 

Når det gjelder andre posisjoner i laget så syntes jeg at kantspillet er et område hvor vi er forholdsvis svake. Det er egentlig bare Walcott om fungerer veldig godt for oss her og holder bredden og gjør løp i bakrom. Chamberlain er et stort talent og Podolski er en grei spiller. Gnabry og Miyaichi er brukbare talenter.

 

Skulle gjerne sett at interessen for enten Reus eller Draxler stemte her. Helt førstnevnte mtp. at vi nå har Cazorla OG Özil. Reus kan gjøre absolutt alt det Walcott gjør. Han har ikke den helt ekstreme farten som Walcott, men det er det særdeles få som har. Han har dog veldig høyt tempo i kroppen både med og uten ball. Teknikken hans er helt ypperlig og det han kan gjøre som Walcott ikke kan gjøre er ofte bare utrolig. Reus inn på høyrekanten ville gitt oss absolutt alt Walcott gir oss og så så mye mer. Ryktes å være tilgjengelig til rundt £25-30m.

 

Reus kan forøvrig også spille som spiss, venstrekant og offensiv midtbane. Så slik sett kunne han gått inn for enten Giroud, Cazorla, Özil eller Walcott uavhengig av hvem han ville ha danket ut i utgangspunktet. Drømmen er selvfølgelig å se en midtstopper inn sammen med Reus og f.eks. Benzema/Lewandowski, men det er så høyst usannsynlig som man får det.

Link to comment
Share on other sites

Corinthians want £10m for Tottenham and Arsenal target Alexandre Pato

Pato for £10m? Veldig gjerne noe jeg ville sett.

 

Glemmer aldri hvordan han skjøt seg frem i en tidlig alder hos Milan og lenge så ut til å bli en av de aller ypperste spissene i verden før skadene begynte å ta han. Veldig rask, meget god teknisk og smart uten ball (og med). Og best av alt.. han er fortsatt bare 24 år gammel og har virkelig topperfaring etter å ha spilt i Milan 6 sesonger.

 

Ble solgt til Corinthians i januar i år og har siden da vist seg at han kan holde seg skadefri. Vært involvert i 52 kamper siden januar og til november i 2013. Kanskje litt tidlig å friskmelde han slik sett, men han er definitivt "on the rise" igjen. Har dog kun scoret 8 mål på 25 ligakamper for Corinthias, men han har brukt en god stund på å finne tilbake til nivået også. For Milan så var det aldri noen tvil om at han kunne score mål hvertfall med 51 ligamål på 117 kamper og 9 mål i CL på 28 kamper. Og disse statsene lagde han da altså når han var 18-23 og var hyppig av og på banen så han aldri ble skikkelig brennhet heller. Han også 27 landskamper for Brasil hvor han står med 10 mål.

 

Kunne vært en fantastisk lur signering dette her som jeg virkelig håper Wenger øyner. Han er fortsatt et rimelig stort navn innenfor fotballverden, men han er tilgjengelig til en usedvanlig billig penge pga. skadeproblemer tidligere. Hvis han nå har kommet seg over disse og formkurven fortsetter å peke oppover så er det ingen tvil om at Pato uansett er en meget god spiller. Enten han spiller som spiss eller han spiller som venstrekant så er han en soleklar forsterkning over spillere som Bendtner, Sanogo, Park, Chamberlain, Gnabry og Miyaichi som da er backup i disse posisjonene.

 

For £10-15m så tror jeg vi kunne gjort et skikkelig varp. Sjansen for at vi henter Lewandowski, Benzema, Suarez o.l. anser jeg nærmest som ikke-eksisterende mtp. prislapp og det de kommer til å kreve i lønn. Samt at de kommer til å kreve å være førstevalg på spissplass fra første stund. Pato derimot ville neppe ikke ha de samme kravene annet enn at han garantert vil ha spilletid han også. Og akkurat der ville han nok fått en god del uansett. For å bli førstevalg derimot ville han trolig heller måttet jobbe seg opp igjen for å fortjene det og det vil igjen legge press på Giroud til å prestere bedre.

 

Samtidig er han også et år eller to yngre enn samtlige av de som jeg nevnte ovenfor så slik sett vil han heller ikke være "ferdig" om vi sitter på han i 2-3 år uten at det fungerer. Hvis ting ikke fungerer og Pato faller tilbake til gamle synder så er det uansett "bare" å selge han tilbake igjen til Brasil hvor de alltid henter igjen sine gamle stjerner for en forholdsvis brukbar pris.

 

I mine øyne hvis vi faktisk kan få Pato som er en 24 år gammel brasilianer med mye erfaring fra toppnivå både på klubblag og internasjonal fotball til en pris som er såpass lav og Pato er villig til å komme til Arsenal så anser jeg det som en no-brainer. Giroud vil få en konkurrent i Pato som kan avlaste han og presse han til å prestere på sitt beste. Samtidig vil Pato måtte jobbe og ta seg opp på godt gammel nivå for å danke ut Giroud. Samtidig får vi også et alternativ ekstra på venstrekant da Pato har spilt der både for klubb og landslag. Attpåtil så har vi potensielt en verdensstjerne hvis han får ut det nivået han tidvis har vist og det for prisen av hva vi betalte for Gervinho. Som forøvrig var i samme alder som det Pato nå er når vi hentet han fra Lille.

 

Her kan vi da altså få en "proven" unggutt med ferdigheter særdeles få andre spisser i verden besitter til spottpris sammenlignet hva andre spillere har gått for. Hva sier folket?

 

Den obligatoriske videoen er selvsagt lagt ved også:

 

Link to comment
Share on other sites

Pato for under 15M er en no-brainer det er jeg helt enig i .

Få gang!

Har ikke sett alle målene til Pato. Men det mot Barcelona i 2012 er et av de beste! :D

Edited by elx
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...