Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall


Polljen

Recommended Posts

15 minutes ago, Polljen said:

Saliba er en gåte for meg. En spiller som til de grader ble "hypet" opp da han ble signert sommeren -19 frem til en spiller som totalt har blitt ignorert i den inneværende sesongen.

Er dette ett bomkjøp fra de herrer som styrte skuta i 2019 eller er det Arteta som ikke har forstått hvilke kvaliteter Saliba innehar. Personlig så har jeg absolutt intet grunnlag for å påstå hverken det ene eller det andre.

Jeg finner dog den manglende bruken av Saliba denne høstsesongen for noe merkelig. Det er selvsagt mulig at skader/sykdom har hatt noe å si uten at jeg egentlig har sett noe som indikerer dette.

At han ikke har gått rett inn i førstelaget har jeg ingen problemer med å forstå, vi har ikke direkte manglet alternativer i den lagdelen (med unntak av en kortere periode med mange på skadelisten). Det jeg finner litt mer merkelig er at han ikke ble "testet" i f.eks. Carabao Cup. Han var på benken den første kampen i den turneringen, men ble ikke byttet inn og etter det har han ikke vært (så langt jeg kan se) i nærheten av førstelaget.
Når det gjelder U-23 så ble han brukt i noen få kamper i første halvdel av høstsesongen, men spilte det meste i siste halvdel av høstsesongen (med unntak av i en kamp så var han på banen i samtlige 90 minutter).

Ett punkt som flere "forståsegpåere" ute på veven henger seg opp i er at det ikke er noen utkjøpsklausul i låneavtalen, noe som enkelte tolker som at Arteta fremdeles har planer for Saliba i Arsenal på lenger sikt.

Var jo rykter om dødsfall i nær familie som sikkert har påvirket litt. Han snakker knapt engelsk og som en 19 år gammel talentfull fyr spiller nok det mentale mye her. Trur nok en kombinasjon av mye ting er årsak her. Mulig han har hjemlengsel hvem vet.

Hans gamle kollega i St.Etienne Fofana storspiller i Leicester og Saliba er nok et større talent , men vi får se til sommeren om han er i planene til Arteta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Han skulle jo være et så fantastisk talent denne gutten. Noen har anbefalt / funnet frem til dette talentet - og signert ham. De kan  i allefall ikke ha kjøpt ham usett. Har også hørt om dette dødsfallet i nær familie som skal ha påvirket ham mye.

Kanskje dette dødsfallet og hjemlengsel er grunnen til at han drar til hjemlandet igjen. Ham må orden på det som plager ham , samtidig så må han til en klubb hvor han får spilletid. Får han spilletid  i den nye klubben ? Er han så god at han går rett inn der , men i Arsenal kan han ikke sitte en gang på benk.  Noe som sier meg at denne gutten ikke spiller for oss mer.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, sas2002 said:

Da er Saliba lånt ut til Nice

Vi betalte 30 mill pund for å ikke bruke en spiller et eneste minutt de to første årene av kontrakten🙄

Nå gjelder det å få solgt Mustafi, Sokratis for å spare lønnskostnadene samt lånt ut Willock og Nellson.

Øzil sitter fint ut kontrakten. 

Hvem hentes inn?

Kan ikke akkurat satse på at Smith Rowe skal være bærebjelka hver helg i tier rollen ut sesongen. Trenger en off.midt inn

Ingenting er offisielt angående Saliba enda(verken på Arsenals eller Nices hjemmesider), men er mye som tyder på at det blir et lån. Blir veldig feil å si to år, siden han var på utlån hele første sesongen. Han er også ung og har gjennomgått en del i privatlivet det siste året.

Sokratis venter visstnok på at Napoli skal komme på banen, men det er alt kommet forespørsler om ham fra minst en annen klubb. 

Fortsatt en stund igjen av januarvinduet, så litt tidlig å si noe som helst om Özil enda. Men om han så blir, så får det bare være. Han er mest sannsynlig ikke Arsenalspiller etter sommervinduet. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Gunners68 said:

Noe som sier meg at denne gutten ikke spiller for oss mer.

Jeg er usikker. Det jeg nå skrive kommer kun fra uverifiserte rykter så derfor er det kun spekulasjoner, men hvis jeg skal ta ryktene for "god fisk" så er det en del som tyder på at både Arsenal og Saliba ser for seg at han kan få en karriere i Arsenal på lang sikt. Uttalelser fra Arteta om hans utvikling på trening og i det han har vist på U23 i siste del av høstsesongen kan gi en indikasjon på at Saliba er en del av Arteta sine langsiktige planer.
Jeg leser også om påstander som sier at Saliba etter at utlånet til Nice er over vil tilbake og kjempe om en plass i laget. 
Hvor mye av dette som er oppdiktet eller med en viss sannhetsgehalt får tiden vise.

Ett punkt som kanskje har unngått Arsenalfansen er den økonomiske biten ved de to utlånene som nå er klare. Men både ved utlånet av Kolasinac til Schalke og utlånet av Saliba til Nice, så vil Arsenal fremdeles betale en god del av lønnen deres. Det er tydeligvis ikke en større reduksjon av lønnsbudsjettet som er bakgrunn til utlånene.

Etter en god høstsesong så skal vist nok Besiktas igjen være interessert i Elneny. Denne gang går de for et kjøp, men Arsenal skal være noe lunkne til dette etter ryktene.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper folk snart slutter å bruke football.london og daily star som kilder. De er blant de verste fotballmediene man kan finne der ute. De finner opp ekstremt mye bare for å få klikk. 

Mirror er noe bedre, men de er også ekstremt tabloide.

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Simbad said:

Jeg håper folk snart slutter å bruke football.london og daily star som kilder. De er blant de verste fotballmediene man kan finne der ute. De finner opp ekstremt mye bare for å få klikk. 

Mirror er noe bedre, men de er også ekstremt tabloide.

Som sagt jeg følger bare atletic / ornstein teamet. Selv Jan Åge Fjørtoft sine tweets vedrørende det som skjer i Gursken IL stoler jeg ikke på.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, sas2002 said:

Som sagt jeg følger bare atletic / ornstein teamet. Selv Jan Åge Fjørtoft sine tweets vedrørende det som skjer i Gursken IL stoler jeg ikke på.

Det virker ikke slik sånn som du skriver, hvor har de sagt at Salibalånet er klart? 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Simbad said:

Det virker ikke slik sånn som du skriver, hvor har de sagt at Salibalånet er klart? 

Leste det på Arseweb i morrest men nå er det jo en flust som sier det samme. Agreed er ikke det samme som bekreftet så jeg legger meg i graven for det, men jeg står raskt opp igjen 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, pires said:

La meg si det på denne måten:

Jeg stoler kun på arsenal.com(selv om arsenal.com en gang i tiden meldte at Vieira hadde gått til Real Madrid) og andre offisielle hjemmesider for andre fotballklubber når det kommer til overganger. Jeg stoler på Ornstein og Romano når det kommer til fotballrykter, men spesielt de to er flinke til å ikke bekrefte noe før det er så å si bekreftet offisielt.

Enkelte medier stoler jeg mer på enn andre, men veldig mange av dem finner på saker for å få klikk og veldig mange henviser til disse igjen for å ha en kilde å henvise til. 

Link to comment
Share on other sites

Det er svært få. om noen, kilder som er til å stole på der ute. Men når det er sagt så er det enkelte overganger der det i utgangspunktet er lettere å stole på kilder man normalt ikke ville stolt på.

At det ville bli en overgang til en annen klubb for Saliba, nå i januar, er vel noe som de fleste har forventet så derfor tar jeg akkurat dette ryktet for "god fisk". 

Det er også en forskjell for oss her hvordan vi ordlegger oss, hvis vi formidler et uverifisert rykte som en absolutt sannhet så fortjener vi den kritikken vi eventuelt får. Hvis vi presiserer at det er et rykte så er rykter en del av det som hører hjemme på et slikt forum og det må hver av oss tåle, uansett hvor useriøs vi anser kilden som.

Men det er en felle som mange supportere har lett for å gå i når de formidler et rykte som en sannhet. "Leste det på nettet tidligere i dag og nå er det mange nettsteder som rapporterer det samme", denne typen "sannhet" har et stort problem da ett av de vanligste problemene på den useriøse ryktefronten er at mange nettsteder ukritisk publiserer nyheter fra et annet nettsted, og i løpet av kort tid så kan de se ut som at et uverifisert rykte plutselig har blitt til en "vedtatt sannhet".
For å bruke "mantraen" til "verdens største løgner", Donald Trump, "hvis man forteller en løgn ofte nok så blir den en sannhet". Slik blir det lett til også på overgangsryktefronten.

 

EDIT!! Når det gjelder den eneste kilden å stole på "arsenal.com" så er jeg langt på vei med på det argumentet, men arsenal.com har ett "motsatt" problem. Ved noen få overganger så vet vi (dager eller uker i forveien) at en overgang vil skje, det kommer til og med bilder fra Colney der spilleren har vært for å å ta medisinsk kontroll og å ta "publicity"-bilder som skal brukes ved offentliggjøringen, men arsenal.com må vente med offentliggjøringen til en viss fastsatt dato, noe som for enkelte virker fullstendig unødvendig.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Veldig enig Polljen. Jeg har ikke noe i mot rykter per se, men rykter er rykter og så lenge det ikke er offisielt velger jeg å ikke tro på det før det nettopp er offisielt.

Men som du sier, det kan være jeg tar feil, så virker det som om flere bruker artikler fra veldig useriøse medier som sannhet. Da jeg sjekket newsnow rett etter at 'sannheten' om at Saliba går til Nice ble postet her, var det kun daily star og football.london som hadde artikler som handlet om Saliba til Nice. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Tapapa said:

The loan deal is subject to the completion of regulatory processes, står det på Arsenal.com. 

Da er det nok i orden. Jeg håper han vokser som f. på utlånet og kommer tilbake til oss og oppnår legendestatus.

Fofana har posta et bilde av kompisen på insta.😀

Screenshot_20210104-223926_Twitter.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ytret her at jeg ikke ser det som umulig at det kan bli en plass til Özil i troppen p.g.a. avganger i spillerstallen nå i januarvinduet. Så da kan jeg like godt komme med noen påstander om hvorfor jeg tviler på at vi kommer til å se Özil spille for vårt A-lag i siste halvdel av sesongen.

De to spillerne som ble satt ut av troppen i høst, Sokratis og Özil, fikk etter det jeg har oppfattet tilbud om å få spilletid på u-23 laget slik at de kunne holde matchformen noenlunde ved like. Sokratis som så for seg ett klubbytte i januar takket tydeligvis ja til dette tilbudet og har fått litt spilletid sammen med våre unge lovende. Ryktene vil ha det til at Özil så på dette som en degradering og var tydeligvis ikke interessert. Både Özil og Sokratis har trent sammen med A-laget i høst, men mye kan tyde på at den ene kun har vært der siden han var "tvunget" til det.

Det var flere som etterlyste at Özil viste mer vilje til å yte selv da han fikk spilletid. Når viljen tydeligvis var mangelvare da så er det ikke rart at Arteta valgte å ikke bruke han og der enkelte spillere blir forbannet og skal vise at de er gode nok så har Özil tydeligvis vært så opptatt av sin egen "storhet" at han selv har ment at han ikke trenger å yte når han selv ikke vil det (dette siste er min personlige subjektive vurdering).

Link to comment
Share on other sites

De spurte selvfølgelig Øzil kun av ren høflighet om han  ville ha spilletid for U23 , siden de hadde spurt Sokratis om det samme. Alle skjønner at det ville ha blitt sett  på som ren degradering. Har vel litt forståelse for det. Vet ikke om alt rundt Øzil har vært helt stuerent , men vet bare det at hans nedadgående prestasjoner på banen  begynte  å vise seg før den fatale kontrakten på 350 000 tusen pund i uken.

Det ble enda verre  senere og han viste et kroppsspråk til tider som ikke hører hjemme i en Arsenal drakt. Ikke i noen klubbs drakt i det hele tatt.

Liam Brady gikk sist uke ut og støttet Arteta sine beslutninger og sa at Øzil ikke hadde vært noen god mann i klubben den senere tid.

Han er flink på sosiale medier og gjør seg bemerket der - langt bedre en på fotball banen.

Edited by Gunners68
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva som kan sees på som den største degraderingen.
Å selv ta tak og bruke enhver mulighet (inkludert å ta "nedturen" ved å spille for U23) til å vise at du vil kjempe eller å rett og slett bare gi F.

Özil er dessverre nå en gonner og ikke en gooner, og når han til sommeren eventuelt tar turen til en tyrkisk klubb så tipper jeg at nedturen bare forsetter.

Ikke misforstå meg, jeg påstår på ingen måte at alt (det negative) rundt Özils Arsenalkarriere kun skyldes han selv. De som har styrt det sportslige i klubben (inkludert Wenger) har et ansvar for hvordan de har utnyttet eller ikke utnyttet hans talent, men mye skyldes at han selv tydeligvis (slik jeg ser det) ikke har evnen til å ta tak i seg selv, men bare gir opp når det går i mot.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Grunnløs synsing ?? Karrieren hans har hatt en dalende kurve over lengere tid. At han kan slå pasninger og har kvaliteter i verdensklasse er en ting , men hva når de kvalitetene er noe vi så mindre og mindre til. I tillegg så ble han selv så frustrert over å ikke lykkes at kroppsspråket hans ble rett og slett provoserende å se på.

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Gunners68 said:

Grunnløs synsing ?? Karrieren hans har hatt en dalende kurve over lengere tid. At han kan slå pasninger og har kvaliteter i verdensklasse er en ting , men hva når de kvalitetene er noe vi så mindre og mindre til. I tillegg så ble han selv så frustrert over å ikke lykkes at kroppsspråket hans ble rett og slett provoserende å se på.

 

Jepp. Dette er din grunnløse synsing. 
Min grunnløse synsing er at Arsenal hadde vært klart bedre stilt med en Özil i troppen. 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...