Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall


Polljen

Recommended Posts

Må si jeg begynner å stille litt tvil til Arteta sine taktiske evner..

Vi skal spille oss ut bakfra gang på gang. På tross av at Leno ikke virker komfortabel med det? På tross av at Holding ikke virker komfortabel med det? På tross av at Bellerin ikke virker komfortabel med det? Kanskje det hjelper med Chambers - White - Gabriel - Tierney, men når Leno er bak der og ikke er verdens beste med ballen i beina så er det for meg dødfødt å insistere på å spille på denne måten.

Så hopper vi til den høye forsvarslinja ser vi gang på gang på tross av at Holding, Mari og Chambers er i startelleveren. Hvis man spiller med White og Gabriel som de to sentrale kan jeg skjønne det, men hvor mange ganger i hver eneste kamp ser vi ikke f.eks. Holding og Mari slite noe vanvittig med løp i bakrom eller når de blir dratt litt ut på kanten? Hårreisende at vi legger en så sinnsykt høy forsvarslinje når man har to spillere som åpenbart ikke takler det..

Neste poeng er midtbanen. Her har vi lite bevegelse, lite teknikk (hjelper med Partey, Sambi og Smith-Rowe, men fortsatt), lite kreativitet.. og lite mål. Spillerne er veldig reserverte og støtter angrepet sjeldent når det gjelder kontringer eller for å tette igjen avstandene mellom midtbane og angrep. Jeg ser fortsatt null forbedring her.

Sistnevnte punkt er angrepet. Antall mål vi scorer og sjanser vi skaper. Det er fortsatt altfor få mål og sjanser vi skaper i kampene våre. Samspillet sitter ikke, og Arteta har brent seg fast på at Aubameyang skal spille på venstrekanten med Lacazette på topp. På tross av at de nå i løpet av 3 sesonger nå har vist at dette ikke er en suksess. 

Jeg tror fortsatt at Arteta kan bli en fantastisk manager for oss, men jeg er veldig skuffet over måten han ikke virker å lære av sine feil. Man ser gjentatte ganger feilgrep som vedvarer uten at det skjer noe. Alt fra spillere som får fornyet tillit i posisjoner hvor de ikke presterer, eller rett og slett bare ting som ikke passer vår spillergruppe/de spillerne ute på banen.

Håper jeg blir motbevist.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Defensivt har vi blitt bedre under Arteta. På midten sliter vi til tider og det finnes svært lite kreativitet. Arteta har sørget for å plassere Auba sjakk matt ute til venstre og der skal han tydeligvis spille til han finner en annen klubb. Arteta evner ikke å gjøre noe som kan få Auba i gang igjen.

Det defensive har som sagt blitt bedre. White vil bli meget bra for oss tror jeg. En partner til Partey har vi ikke funnnet , ei heller offensive midtbane spillere. Det er akkurat samme situasjon som før forrige sesong.

Nå har Arteta fått flere vinduer og nå finnes det ingen unnskyldning når det gjelder nye og bedre spillere. Det gjenstår å se hva som skjer før vinduet stenger , men det skulle ha vært done deals for lengst. 

Jeg er nok en gang ikke  særlig optimistisk , da det mangler noen nøkkel spillere. Er redd denne sesongen blir en kopi av den forrige. Det er intet så langt som tyder på at vi er noe topp lag.

Som Stefanb så håper også jeg at jeg blir ettertrykkelig motbevist.

Link to comment
Share on other sites

Angående siste punktet med auba Stefan, tror jeg desverre at arteta tenker at han "må" spille pga han er kaptein og har høy lønn. Han var elendig ifjor både på venstre og sentralt, men tror desverre han ikke tør å benke ham. 

Auba virker som han ikke har noe tro på det han prøver på, og er helt håpløs med ballen. 

I spillestilen arteta har så er laca bedre egnet fordi han fighter og er ett konstant uromoment. 

MEN problemet er uansett at vi trenger flere målfarlige kreative typer som Pepe som lager sjanser for spissene. Og vi er tidvis for feige og virker mer opptatt av hva andre lag kan straffe oss med og legger oss dypt istedenfor å spille vårt eget spill. Det MÅ arteta endre på. Den her gjengen her skal angripe og dominere de fleste lag og stå høyt. Wenger fikk det til med langt mer rævva spillere til tider. Selv om han kunne vært en anelse mer kynisk. 

Det er et problem med spillestilen at vi skaper så jævlig lite, omstendelig og alt for forsiktig. Det bor egentlig mye mål i den gjengen. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Pirès#7 said:

Angående siste punktet med auba Stefan, tror jeg desverre at arteta tenker at han "må" spille pga han er kaptein og har høy lønn. Han var elendig ifjor både på venstre og sentralt, men tror desverre han ikke tør å benke ham. 

Auba virker som han ikke har noe tro på det han prøver på, og er helt håpløs med ballen. 

I spillestilen arteta har så er laca bedre egnet fordi han fighter og er ett konstant uromoment. 

MEN problemet er uansett at vi trenger flere målfarlige kreative typer som Pepe som lager sjanser for spissene. Og vi er tidvis for feige og virker mer opptatt av hva andre lag kan straffe oss med og legger oss dypt istedenfor å spille vårt eget spill. Det MÅ arteta endre på. Den her gjengen her skal angripe og dominere de fleste lag og stå høyt. Wenger fikk det til med langt mer rævva spillere til tider. Selv om han kunne vært en anelse mer kynisk. 

Det er et problem med spillestilen at vi skaper så jævlig lite, omstendelig og alt for forsiktig. Det bor egentlig mye mål i den gjengen. 

Hvis det du skriver om Auba er korrekt , Pires , så hadde åpenbart Arteta en agenda mot Øzil. Auba fremstår nå som en blåkopi av Øzil , som også til tider var kaptein og som hadde høyest lønn. 

Enten må Arteta finne på noe nytt vedrørende Auba eller sette ham ut. Auba på venstre kant må opphøre. Det er som å starte med 10 mann , han er usynlig. 

Link to comment
Share on other sites

Enig i det. Men han var like usynlig og tafatt i midten ifjor. Agenda? Han spiller jo uansett hvor dårlig han er. Ozil fikk jo plutselig ikke ett sekund på banen. 

Jeg tror spillestilen også er ett problem når det gjelder auba, han er en spiller som trives når det går fort og pasningene flyter. Nå er alt forsiktig og rolig. 

Herjet jo under emery, vi spiller tilogmed enda dårligere offensivt nå. Betraktelig bedre defensivt dog. Men vinner ikke kamper med å satse på 1 - 0. Nå er det jo blitt sånn at får vi ett tidlig mål imot tenker alle at "jaja det var det". Mens før hadde vi 30 skudd på mål og scoret mot absolutt alle bortsett fra toppklubbene til tider. 

Link to comment
Share on other sites

Ja , det er nettopp det jeg mener med agenda , Pires. Øzil forsvant rett på benk , fikk ikke et sekund på banen som du sier. Auba derimot er urokkelig på venstre kant Han spiller fra start og det gjør han på fredag også - på venstre kant.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Gunners68 said:

Ja , det er nettopp det jeg mener med agenda , Pires. Øzil forsvant rett på benk , fikk ikke et sekund på banen som du sier. Auba derimot er urokkelig på venstre kant Han spiller fra start og det gjør han på fredag også - på venstre kant.

Ja leste på nytt nå, leste feil og trodde du skrev at han hadde en agenda mot auba og. 

Men helt enig. Kan ikke spille der sånn som spillestilen vår er. 

Link to comment
Share on other sites

Vi er kanskje ikke nevneverdig forbedret, men vi har beholdt Xhaka, Balogun og vi har hentet inn spennende spillere. 
det vi savner er Ødegaard - og han er jeg sikker på at vi får inn dette vinduet. 
 

Alt i alt noe bedre enn i fjor og da hadde vi en god avslutning på sesongen. 
jeg tror vi kan være med og kjempe om en topp 2 plassering (alt fra 2. til 6. plass) og da ser vi en forbedring. 
 

ja mye som ikke er optimalt, men av det jeg har lest av kamprapporter og sett av highlights har vi skapt mer i preseasonkampene enn det vi var vandt med i fjor? Og dette sier jeg på svært manglende grunnlag, da jeg ikke har sett disse preseasonkampene. 
 

min største frykt er fansen. Begynner de å be om Artetas hode etter 3 seriekamper? Leter de etter nye hoggstabber? Det kan i så fall gjøre det vanskeligere å lykkes

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ben Elfen said:

Vi er kanskje ikke nevneverdig forbedret, men vi har beholdt Xhaka, Balogun og vi har hentet inn spennende spillere. 
det vi savner er Ødegaard - og han er jeg sikker på at vi får inn dette vinduet. 
 

Alt i alt noe bedre enn i fjor og da hadde vi en god avslutning på sesongen. 
jeg tror vi kan være med og kjempe om en topp 2 plassering (alt fra 2. til 6. plass) og da ser vi en forbedring. 
 

ja mye som ikke er optimalt, men av det jeg har lest av kamprapporter og sett av highlights har vi skapt mer i preseasonkampene enn det vi var vandt med i fjor? Og dette sier jeg på svært manglende grunnlag, da jeg ikke har sett disse preseasonkampene. 
 

min største frykt er fansen. Begynner de å be om Artetas hode etter 3 seriekamper? Leter de etter nye hoggstabber? Det kan i så fall gjøre det vanskeligere å lykkes

Leser du kommentarene etter en Arsenal post på facebook så er 70% negativt. Står vi med 1-2 poeng etter 3 kamper så er fansen igang med dritt mot Arteta. Nå har Artetaog Edu hatt 3 mnder på å løse opp i vepsebolet. Nesten ingenting har skjedd. Lukter bråk tidlig er jeg redd.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, sas2002 said:

Leser du kommentarene etter en Arsenal post på facebook så er 70% negativt. Står vi med 1-2 poeng etter 3 kamper så er fansen igang med dritt mot Arteta. Nå har Artetaog Edu hatt 3 mnder på å løse opp i vepsebolet. Nesten ingenting har skjedd. Lukter bråk tidlig er jeg redd.

Alle lag sliter med å få solgt unna spillere. Det er ikke akkurat brennhett marked om dagen. Arteta og Edu har en usedvanlig vanskelig jobb i år

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, sas2002 said:

Leser du kommentarene etter en Arsenal post på facebook så er 70% negativt. Står vi med 1-2 poeng etter 3 kamper så er fansen igang med dritt mot Arteta. Nå har Artetaog Edu hatt 3 mnder på å løse opp i vepsebolet. Nesten ingenting har skjedd. Lukter bråk tidlig er jeg redd.

De mest negative vil alltid være de som skriver mest, spesielt på FB, så ville ikke tatt de seriøst.

Uttalelsen 'nesten ingenting har skjedd' er jeg vilt uenig med. Skjønner ikke at folk ikke kan se at veldig mye har skjedd siden boxing day forrige sesong. Etter at vi begynte å spille med en offensiv(ESR og Ødegaard) bak de tre helt foran var vi blant de aller beste lagene i serien i fjor. En elendig første halvdel hvor veldig mye rart skjedde ødela mye.

Siden boxing day 2020 har vi fått ut: Sokratis, Mustafi, Özil, Guendouzi, Luiz. Inn har Gabriel, Partey, Lokonga, White og Tavares kommet(og Willian). Det jobbes også med å få inn minst én spiller til, og jeg tror vi kommer til å se det før overgangsvinduet stenger uavhengig av om vi får noen ut.

Pepe har begynt å bli den spilleren vi håpte på da vi kjøpte ham og flere av ungguttene begynner å stå fram. Xhaka har vært milevis bedre under Arteta enn han var under Emery og Wenger.

Mye har skjedd. Vi er fortsatt ikke helt der vi bør være, men jeg ser i det minste en fremgang under Arteta. Selv om det kan føles som at det går noe sakte til tider. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/9/2021 at 8:25 PM, Stefanb said:

Må si jeg begynner å stille litt tvil til Arteta sine taktiske evner..

Vi skal spille oss ut bakfra gang på gang. På tross av at Leno ikke virker komfortabel med det? På tross av at Holding ikke virker komfortabel med det? På tross av at Bellerin ikke virker komfortabel med det? Kanskje det hjelper med Chambers - White - Gabriel - Tierney, men når Leno er bak der og ikke er verdens beste med ballen i beina så er det for meg dødfødt å insistere på å spille på denne måten.

Så hopper vi til den høye forsvarslinja ser vi gang på gang på tross av at Holding, Mari og Chambers er i startelleveren. Hvis man spiller med White og Gabriel som de to sentrale kan jeg skjønne det, men hvor mange ganger i hver eneste kamp ser vi ikke f.eks. Holding og Mari slite noe vanvittig med løp i bakrom eller når de blir dratt litt ut på kanten? Hårreisende at vi legger en så sinnsykt høy forsvarslinje når man har to spillere som åpenbart ikke takler det..

Neste poeng er midtbanen. Her har vi lite bevegelse, lite teknikk (hjelper med Partey, Sambi og Smith-Rowe, men fortsatt), lite kreativitet.. og lite mål. Spillerne er veldig reserverte og støtter angrepet sjeldent når det gjelder kontringer eller for å tette igjen avstandene mellom midtbane og angrep. Jeg ser fortsatt null forbedring her.

Sistnevnte punkt er angrepet. Antall mål vi scorer og sjanser vi skaper. Det er fortsatt altfor få mål og sjanser vi skaper i kampene våre. Samspillet sitter ikke, og Arteta har brent seg fast på at Aubameyang skal spille på venstrekanten med Lacazette på topp. På tross av at de nå i løpet av 3 sesonger nå har vist at dette ikke er en suksess. 

Jeg tror fortsatt at Arteta kan bli en fantastisk manager for oss, men jeg er veldig skuffet over måten han ikke virker å lære av sine feil. Man ser gjentatte ganger feilgrep som vedvarer uten at det skjer noe. Alt fra spillere som får fornyet tillit i posisjoner hvor de ikke presterer, eller rett og slett bare ting som ikke passer vår spillergruppe/de spillerne ute på banen.

Håper jeg blir motbevist.

Etter kampen på fredag så tenkte jeg det var greit å sitere meg selv.

Samtlige av disse problemene som jeg nevner her så vi ute på banen for snaue to dager siden.

En problemstilling derimot som jeg ikke har tatt med er vår høyreside med Pepe. Hvor Pepe gjentatte ganger blir alene mot 2-4 motspillere mens han får null hjelp av høyrebacken sin. Chambers og Bellerin evner ikke å kombinere eller komme på overlapp når de spiller sammen. Er kun Cedric som evner dette, og av den grunnen alene så burde han spille fremfor de andre inntil vi får inn en ny høyreback.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Stefanb said:

Etter kampen på fredag så tenkte jeg det var greit å sitere meg selv.

Samtlige av disse problemene som jeg nevner her så vi ute på banen for snaue to dager siden.

En problemstilling derimot som jeg ikke har tatt med er vår høyreside med Pepe. Hvor Pepe gjentatte ganger blir alene mot 2-4 motspillere mens han får null hjelp av høyrebacken sin. Chambers og Bellerin evner ikke å kombinere eller komme på overlapp når de spiller sammen. Er kun Cedric som evner dette, og av den grunnen alene så burde han spille fremfor de andre inntil vi får inn en ny høyreback.

En ting er alle problemstillingene du nevner når det gjelder spillerne våre. Det som forundrer meg mest er at Arteta og hans assistenter ikke evner å gjøre noe med det. 

Hvor lenge skal vi holde på med å isolere Pepe uten at han får hjelp av en back ? Arteta må jo se hva som skjer der på høyre kanten. Hvor lenge skal vi drive med små spillet i bakre rekker hvor Leno til tider ser hjelpes løs ut , og flere med han. Det er to av flere problemer vi har. Hva faen er det de holder på med på trenings feltet ? Det er de samme tingene som går igjen i kamp etter kamp. Nøyaktig samme problemer som i siste sesong.

Så er det dagens rykter i London om at Arteta har kommet på kant med Laca og Auba. Rykter dog . 

Hvis det er noe i det så har vel ikke Arteta lang tid igjen som manager. Selv om de to skulle forlate oss også. Men , rykter som sagt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

En ting er alle problemstillingene du nevner når det gjelder spillerne våre. Det som forundrer meg mest er at Arteta og hans assistenter ikke evner å gjøre noe med det. 

Hvor lenge skal vi holde på med å isolere Pepe uten at han får hjelp av en back ? Arteta må jo se hva som skjer der på høyre kanten. Hvor lenge skal vi drive med små spillet i bakre rekker hvor Leno til tider ser hjelpes løs ut , og flere med han. Det er to av flere problemer vi har. Hva faen er det de holder på med på trenings feltet ? Det er de samme tingene som går igjen i kamp etter kamp. Nøyaktig samme problemer som i siste sesong.

Så er det dagens rykter i London om at Arteta har kommet på kant med Laca og Auba. Rykter dog . 

Hvis det er noe i det så har vel ikke Arteta lang tid igjen som manager. Selv om de to skulle forlate oss også. Men , rykter som sagt.

Lukter svært sannsy. Hvorfor spille på seg masse usikkerhet konstant når du vet at Chambers og Leno ikke liker å spille seg ut bakfra

Screenshot_20210815-155348_Twitter.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stefanb said:

Etter kampen på fredag så tenkte jeg det var greit å sitere meg selv.

Samtlige av disse problemene som jeg nevner her så vi ute på banen for snaue to dager siden.

En problemstilling derimot som jeg ikke har tatt med er vår høyreside med Pepe. Hvor Pepe gjentatte ganger blir alene mot 2-4 motspillere mens han får null hjelp av høyrebacken sin. Chambers og Bellerin evner ikke å kombinere eller komme på overlapp når de spiller sammen. Er kun Cedric som evner dette, og av den grunnen alene så burde han spille fremfor de andre inntil vi får inn en ny høyreback.

 

er 99.99% enig i alt du skriver. Både i det innlegget og i det du siterer. 

Noe må skje. Og om det ikke skjer så er Arteta ute av Arsenal før Januar.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, elx said:

 

er 99.99% enig i alt du skriver. Både i det innlegget og i det du siterer. 

Noe må skje. Og om det ikke skjer så er Arteta ute av Arsenal før Januar.

Om ikke det skjer noe fremover så er Arteta ute lenge før januar.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Oh-To-Be-A-Gooner said:

Ser på Tottene mot City. Begge er mange hakk sterkere enn oss, da kommer til å tape med minst 3 mål mot City ( dog borte). Hammers imponerte tidvis og Leicester var solide. 
 

Og der leder Lillesøster ja

Og der leder Tottenshit

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter at overgangsvinduet nå er stengt(fortsatt åpent i Tyrkia en ukes tid, så det er fortsatt mulig at Kola forlater klubben) er dette stallen iallefall frem til januarvinduet:

Keeper: Leno, Ramsdale, Okonkwo, Hein(?) 

Forsvar: Tomiyasu, White, Gabriel, Tierney, Mari, Chambers, Holding, Cedric, Tavares, Kolasinac

Midtbane: Partey, Xhaka, Lokonga, Niles, Ødegaard, ESR

Angrep: Auba, Laca, Saka, Pepe, Balogun, Nketiah, Martinelli

Forhåpentligvis vil vi få se lite til Mari, Chambers, Cedric, Kolasinac og Elneny fra start i PL. 

Ellers har vi nå et veldig ungt lag, med Leno(29), Mari(28), Cedric(30), Kola(28), Xhaka(28), Elneny(29), Auba(32), Laca(30) de eneste spillerne over 27 år.

Forhåpentligvis kan flere av de over (som vi helst ikke vil se fra start) hjelpe de yngre spillerne med profesjonalitet og erfaringene sine på treningsfeltet. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tapapa said:

Amen @Simbad Du er virkelig kongen på forumet for tiden, men dine mange og gode innlegg. Jeg er ikke alltid enig med deg, men du er en dyktig debattant. Derom hersker ingen tvil.

Det hadde vært ekstremt kjedelig hvis vi alle var enige hele tiden 😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simbad said:

Det hadde vært ekstremt kjedelig hvis vi alle var enige hele tiden 😉

Får slutte meg til Tapapa vedrørende dine innlegg for tiden , samt et par andre her inne som også bidrar som deg.

Når det gjelder ditt siste innlegg over her vedrørende stallen , så er jeg imidlertid redd ditt aller siste avsnitt hvor du ønsker de eldste skal bidra på feltet blir en gedigen ønsketenkning. Når de ikke går foran på banen i kamp så er jeg redd de ikke går foran på feltet heller under trening. Skjønner hvor du vil , men det er ungdommene som går foran i kamp og jeg tror jammen de gjør det på trening også.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...