Jump to content

2016.08.20 Leicester City (B)


Polljen

Recommended Posts

Leicester leicestercity.png?2016-2017 arsenal.png?2012-13 Arsenal


Lørdag 20. august 2016, kl 18:30. King Power Stadium


Premier League, 2. serierunde


Kampen vises direkte på TV2 Sport Premium / Sumo



Arsenal er (som vanlig) relativt hardt rammet av skader og i tillegg så var tre av krumtappene våre ikke tilbake til første serierunde p.g.a. "EM-ferien".


Skadesituasjonen:


Per (vår nye kaptein): Langtidsskadd og ikke tilbake før nyttår.


Gabriel: Langtidsskadd (ankel) og er antatt ute i seks til åtte uker.


Welbeck: Ble skadet i den foregående sesongen og er sannsynligvis ikke tilbake før nyttår.


Ramsey: Ble skadet (hamstring) i åpningskampen mot Liverpool og er ute noen uker fremover.


Iwobi: Ble også skadet (lår) i kampen mot Liverpool. Pr. dato vet jeg ikke hvor lenge han er ute.Iflg ryktene er han ute i fire uker


Jenkinson: Ble skadet under utlån sist sesong og er antatt tilbake i november,



Både Leicester og Arsenal tapte sine åpningskamper denne sesongen, og selv om Arsenal hadde et godt tak på Leicester når de møttes sist sesong så er situasjonen rundt våre tilgjengelige spillere slik at jeg antar vi får en særdeles tøff oppgave i denne bortekampen.



Det å sette opp et forslag til de som bør starte kampen er vanskelig slik situasjonen er i dag. Kos. Özil og Giroud var ikke i troppen i første kamp p.g.a. "EM-ferie". De er alle i trening nå, men jeg har ikke sett noen signaler om en eller flere av de er klare til kampen på lørdag. Men uavhengig av det så er det et par endringer jeg ville ha foretatt i forhold til de elleve som startet mot Liverpool. Alexis er bedre som kant/midtbane enn som spiss og Walcott (som var dårlig sist sesong) viser nå litt bedre takter og selv om også han er best på kant så ville jeg latt han ta over spissrollen mot Leicester.



Jeg kommer med to forslag til de som bør starte. Mitt første forslag er med utgangspunkt i at vi ikke har nye spillere (Kos, Özil, Giroud) tilgjengelige og at det ikke er noen nyinnkjøpte aktuelle spillere til den kampen. I mitt andre forslag så er alle friske spillere tilgjengelige.



Forslag 1:


Cech


Bellerin - Holding - Chambers - Monreal


Coq - Elneny


OX - Cazorla - Alexis


Walcott



Jeg er usikker på om Elneny burde skiftes ut med Xhaka og det er også en mulighet å flytte Monreal inn sentralt bak med Gibbs på backen.




Forslag 2:


Cech


Bellerin - Holding/Chambers - Kos - Monreal


Coq - Elneny


OX - Özil - Alexis


Walcott/Giroud



Her vurderte jeg de samme alternativene som i mitt forslag nummer 1, og i tillegg så er jeg usikker på om hvem som bør spille spiss.


Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Desse bør spele skal det bli 3 poeng.

 

Cech

Bellerin - Chambers - Kos - Monreal

Coq - Xhaka

OX - Özil - Alexis

Giroud

 

No har spelarar som var med i EM kvilt nok.

Hvis alle disse er klare, så stiller vi med et knallag. verken mer eller mindre! Er enig i lagoppstillingen din, uten at jeg har noen grunn til å prioritere Chambers foran Holding. Jeg fikk (heldigvis) ikke sett kampen mot Liverpool.

Link to comment
Share on other sites

uten at jeg har noen grunn til å prioritere Chambers foran Holding. Jeg fikk (heldigvis) ikke sett kampen mot Liverpool.

Kampen mot Liverpool var litt "berg og dalbane".

 

Første omgang, frem til Pool-målet, gav en slags "god-følelse" . Arsenal hadde et brukbart overtak en god stund, Liverpool slet bak ikke minst på venstre back, så det gav meg en litt "falsk" trygghetsfølelse, men så snart Liverpool "giret" om så var det ganske hjelpeløst bakover og det reduserte selvsagt også våre offensive muligheter i en periode.

 

P..g.a. av frustrasjonen over klubbens sendrektighet rundt en løsning av våre stopperproblemer, og med en "kortslutning" (hos meg) etter 1-4 målet så må jeg med skam innrømme at jeg slo av sendingen fra kampen da Liverpools fjerde kom. Det er selvsagt positivt at Arsenal kom tilbake i kampen, men jeg kan selvsagt ikke komme med noen kommentarer rundt de siste ca 25 minuttene.

 

Når det gjelder Chambers v Holding så var det, som Wenger selv har sagt, et urutinert stopperpar vi hadde det bak. Jeg vet at det er enkelte som har tro på Chambers i den posisjonen på sikt, men for meg var begge litt "usikre" der bak. Holding, med enda mindre rutine fra "toppfotballen" prøvde kanskje å spille mer "enkelt" enn det Chambers gjorde. Av det lille jeg har sett av Holding, så har jeg likevel mer tro på han på lang sikt, men for meg er det bortimot en "skandale" at klubben ikke har fått fingeren ut og skaffet oss den rutinen vi trenger bak (de har egentlig hatt god tid til dette)

Link to comment
Share on other sites

Hvis våre tre EM-spillere starter:

Cech

Bellerin-Chambers-Koscielny-Monreal

Coq-Santi

Ox-Özil-Sanchez

Giroud

Hvis ikke de starter:
Cech

Bellerin-Chambers-Monreal-Gibbs

Coq-Elneny

Ox-Santi-Sanchez
Walcott

Og Joel MÅ være med på benken!

Link to comment
Share on other sites

Holding er da bedre enn Chambers. Jeg blir mer nervøs av Chambers bak der, og grøsser på hvordan enkelte mente de to allerede var klare for å ta over rollene i midtforsvaret. Det er nesten bedre å kjøre Debuchy - Kos.

 

Ellers er det jo bare latterlig når wenger etter city kampen sa vi fysisk var klare. Mens han etter kampen mot liverpool sa det motsatte. Det er MERKELIG ingen journalister arresterer han på løgnene vi blir servert.

 

OX var positiv i innhoppet sist, og Cazorla var uendelig mye bedre enn Ramsey. De to ønsker jeg fra start, og evt Walcott på topp hvis ikke Giroud er klar.

Alexis må ut på vingen igjen, han var totalt borte i spissrollen.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne blir det litt sånn at hvis Wenger nå 'gambler' på EM-trioen vår mot Leicester, så blir det en slags falitterklæring fra hans side. Hvis han mener helt ærlig at det ikke skulle være mulig å få de spilleklare til sesongåpningen, så burde han jo egentlig nekte å spille de neste kamp også?

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne blir det litt sånn at hvis Wenger nå 'gambler' på EM-trioen vår mot Leicester, så blir det en slags falitterklæring fra hans side. Hvis han mener helt ærlig at det ikke skulle være mulig å få de spilleklare til sesongåpningen, så burde han jo egentlig nekte å spille de neste kamp også

 

 

Fordi ? Er jo en uke ekstra hvile..

Link to comment
Share on other sites

Eg ser ingen grunn til at EM spelarar skal kvile ei veke til. Det er viktigere med litt meir rotasjon undervegs i sesongen for å unngå skader. Dersom det stemmer det som blir sagt så får uansett spelarane kjørt seg på trening. Enkelte vil ha det til at intensiteten på treningen er årsaken til alle skadane.

 

Grunnen til at eg valgte Chambers foran Holding er rutinen på dette nivået. Det kan godt hende at valget hadde vore eit anna om 3 mnd.

 

Når det gjeld spissplassen så var det ikkje enkelt for Sanchez mot lfc. Arsenal er ikkje vant til å spele med små raske spisser uten hodestyrke.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt skal fotballspillere som alle andre ha en ferie, og det er en selvfølge at en stor turnering etter en lang sesong bør etterfølges av "hvile".

 

Samtidig så må behovet for lengden på en "treningperiode" etter en ferieperiode, før spilleren er klar, vurderes individuelt spiller for spiller.

Jeg skal ikke mene noe om når våre tre nevnte spillere er (eller burde) være klar(e) til spill etter ferien. Et moment jeg dog har i tankene er at hvis en spiller har vært ute av laget en måned eller flere med skade, så ser vi ofte at denne blir brukt i kamp relativt raskt hvis situasjonen i laget krever det. Det er ikke alltid like klokt å gjøre dette med en spiller som kommer fra skade, men jeg kan i utgangspunktet ikke se den samme faren med en "frisk" spiller som kommer fra sommerferie. Jeg antar at en slik "frisk" spiller holder seg relativt brukbart i form under en slik ferie slik at skadefaren ved å bli kastet tidlig inn i kamp er mindre enn når en skadd spiller blir "hastet" tilbake.

 

Men uansett min hovedkritikk mot Wenger (&co) er ikke mot vurderingen av når de ferierende skulle tilbake i kamp, men derimot hva han har gjort i overgangsvinduet når det gjelder stoppersituasjonen i klubben.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Fordi ? Er jo en uke ekstra hvile..

______________

Joda, er klar over det. Men er en uke ekstra hvile før sesongen starter nødvendigvis bedre en en ukes ekstra hvile et par kamper inn i sesongen? Eller kanskje de ikke nødvendigvis hadde trengt den uken med hvile samtidig?

 

Edit: Og joda, jeg vet at Ramsey ikke spilte i semifinalen men han var og er likevel den av de 4 EM-spillerne som har slitt mest med skader. Likevel var han kampklar i følge Wenger og det medisinske apparatet. Kampklar nok til å starte mot Pool. Han pådro seg nok en skade. Det jeg mener er at hvis man skal ha en slik regel, så må man kjøre den linja fullt ut. Da kan man ikke fire på den. For firer man på den er liksom argumentene for at man gir disse spillerne såpass mye lenger fri langt fra like gode..

 

I mine øyne ville det vært bedre å gamble på feks Özil, Kos og Giroud fremfor Ramsey med tanke på serieåpningen. Største grunnen som nevnt at Ramsey er og blir mer skadeutsatt.

 

Et annet punkt jeg har nevnt tidligere er at en halvskadet Wilshere satt på benken mot Pool, mens vi hadde et par andre som lett kunne tatt den plassen og som var fit for fight. Det hadde til og med vært bedre å ta med en ikke hundre prosent matchfit Koscielny enn å ta med en halvskadet midtbanespiller når vi uansett hadde både Cazorla og Xhaka på benken.

Men jeg savnet personlig Joel og er rett og slett litt sjokkert over behandlingen han har fått så langt i sin Arsenalkarriere.

Link to comment
Share on other sites

At vi stiller svakt defensivt i starten av årets Premier League er utvilsomt. Wenger skal ha en del av kritikken for det, vi burde hatt inn dobbel dekning på begge midtstopperplassene. Men til Wengers forsvar så kom skadene på både Mertesacker (slutten av juli) og Gabriel (mot City) tett på sesongen. Om disse to ikke hadde blitt skadet, så hadde situasjonen vært en helt, helt annen. Det er også svært sannsynlig at vi da hadde vunnet med Liverpool i åpningen.

 

Fakta er at vi ikke er spesielt dårlig forspent på midtstopperplass, med Mertesacker, Koscielny, Gabriel, Holding og Chambers. Dette er en årleit gjeng med midtstoppere. Det store problemet er at to av disse fem ble skadet rett før sesongen startet. Da er det også vanskelig å forvente av Wenger å kunne dra opp en stoppersignering på nivå med Mustafi på under to uker. Så problemene med at vi stilte to så unge stoppere i serieåpningen syns jeg Wenger har fått unødvendig mye tyn for.

 

Men, om man hadde diskutert dette på en mer rettferdig måte så er jeg langt mer enig. Er toppnivået i vår forsvarslinje god nok? Nei, mener jeg. At vi burde hatt et stopperpar som var bedre enn Mertesacker og Koscielny for å hevde oss helt der oppe, er jeg overbevist om. At Mustafi ville vært en løsning på det, har jeg også god tro på. Men selv om denne signeringen hadde kommet tidlig i sesongen så hadde vi vært dårlig stilt på stopperplass. Vi hadde da hatt Chambers-Mustafi eller Holding-Mustafi, to unge relativt uerfarne stoppere, med en stopper som ikke har spilt Premier League fotball. Det hadde heller ikke vært en oppskrift på suksess.

 

Poenget mitt er egentlig at vi her kritiserer Wenger for to skader, som vi ærlig talt ikke kunne forvente at han skulle forutse, på en litt krass måte.

 

Kritikken på spissplass derimot, den har jeg langt mer forståelse for. På det punktet har Wenger, i hele sommer, vist at vi var dårlig stilt. At det ikke er handlet, er kritikkverdig. Forsøkene har definitivt vært tilstede (Vardy og Lacazette), men har dessverre ikke ført fram. Nå får vi se hva som skjer mot slutten av overgangsvinduet. At laget har nok mål i seg til å vinne mot Leicester er jeg ganske sikker på, til og med uten en toppspiss, over en hel sesong derimot.

 

Jeg regner med at vi ikke får se Koscielny denne helgen heller, tror at vi får se samme backrekke som mot Liverpool. Håper derimot at Sanchez og Walcott bytter plass og at Ox kommer inn. Cazorla og Ox var friske når de kom inn mot Liverpool, noe jeg tror de vil være mot Leicester også.

 

Cech

Bellerin-Chambers-Holding-Monreal

Coq-Elneny

Ox-Santi-Sanchez
Walcott

Link to comment
Share on other sites

.....Fakta er at vi ikke er spesielt dårlig forspent på midtstopperplass, med Mertesacker, Koscielny, Gabriel, Holding og Chambers. Dette er en årleit gjeng med midtstoppere. Det store problemet er at to av disse fem ble skadet rett før sesongen startet. Da er det også vanskelig å forvente av Wenger å kunne dra opp en stoppersignering på nivå med Mustafi på under to uker. Så problemene med at vi stilte to så unge stoppere i serieåpningen syns jeg Wenger har fått unødvendig mye tyn for.

..

Men, om man hadde diskutert dette på en mer rettferdig måte så er jeg langt mer enig. Er toppnivået i vår forsvarslinje god nok? Nei, mener jeg. At vi burde hatt et stopperpar som var bedre enn Mertesacker og Koscielny for å hevde oss helt der oppe, er jeg overbevist om...

____________

 

Allerede på slutten av forrige sesong(om ikke enda tidligere) var det klart at Mertesacker ikke holdt det nivået som trengtes lenger. Gabriel er og blir en løs kanon(selv om jeg er en av dem som har troa på at han kan bli god nok etterhvert) og så har vi Chambers som er altfor ung og urutinert til å starte slike kamper enda.

Så allerede før Mertesacker ble skadet burde vi etter min mening vært på utkikk etter en stopper med erfaring. Vi hentet Holding, enda yngre enn Chambers og enda mer uprøvd.

 

Ryktene om Mustafi dukket ikke opp før veldig sent i transfervinduet. Om ikke vi allerede burde vært ute etter en ny stopper før Per ble skadet, burde vi iallefall vært det rett etter at det ble klart at han blir lenge ute(iflg physioroom frem til ca 2. januar). Skaden hans oppstod for snart en måned siden og det burde virkelig ikke ta så lang tid å få på plass en ny stopper om man har noe som helst peiling på hva som finnes der ute av forsvarere.

 

Så nei, jeg synes ikke Wenger får unødvendig tyn for at vi stilte med to ungfoler på stopperplass i serieåpningen. At han ikke kunne forutse skadene er én ting, men vi burde være klar over at vi får skader. Og å stille med kun Koscielny(som man visste skulle få en lengre ferie), en aldrende og godt over middagshøyden Mertesacker, en løs kanon ved navn Gabriel og to lilleputter på midtstopperplass før pre-season er uansett for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

https://mobile.twitter.com/Arsenal/status/767020882594267140/photo/1

 

Our team for #LCFCvAFC: Cech, Bellerin, Holding, Koscielny, Monreal, Xhaka, Coquelin, Walcott, Cazorla, Ox, Alexis

 

Özil og giroud på benken.

Legger merke til at holding alt er forbi chambers.

 

Godt er det. Holding virket en hel del tryggere enn Chambers mot Lpool iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i de spillerne vi har tilgjengelige så synes jeg laguttaket er greit.

Det er godt å få Kos tilbake for så styre de bakre rekker. Det er både spennende og litt "usikkert" med Holding som makker, men personlig så tror jeg det er det beste valget.

Det blir også spennende å få se Xhaka fra start, og valget av Cazorla som "kreativ" midtbane er greit, siden han har vist brukbar form.

 

Det eneste jeg er uenig i er plasseringen av Walcott og Alexis. Min personlige mening er at Alexis er betydelig bedre i sin "favorittposisjon" litt bak spissen, på topp mener jeg han har vist lite i de kampene han har spilt der (både i foregående sesong og mot Pool). Walcott har forsåvidt ikke vert noen kjempespiss, men for meg så fungerer han bedre på topp enn Alexis.

 

Den store forskjellen det er å få inn litt rutine i midtforsvaret gjør meg mye bedre i humør enn det jeg har vært i det siste, MEN jeg klarer ikke helt å bli "optimist" :shy:

Link to comment
Share on other sites

Ian wright: slutt å behold spillere år etter år som ikke leverer. Bytt de ut med noen som gjør det. Dette er hele problemet med Wenger og klubben. Feks chambers idag er ett soleklart eksempel ifølge han. Han nevnte arteta, OX og walcott med navn også.

Link to comment
Share on other sites

Godt å ha Kos, Özil og Giroud tilbake i troppen iallefall. Synd bare Kos starter. Vil ikke akkurat si at det er noe styrketegn å starte med Ox og Walcott og Sanchez som spiss, men forhåpentligvis kan de motbevise kritikken de har fått i dag. Walcott var ok i førsteomgang sist, men forsvant helt ut av kampen i andreomgangen. Noe som ikke akkurat er uvanlig fra den kanten der. Ox viste glimt av ekstremferdighetene sist med et fantastisk mål, men han mistet også ballen rimelig upressa ved et par anledninger og er og blir en ustabil spiller. Kan han bli mer stabil vil han kunne bli en fantastisk spiller for oss.

Når vi spiller med Sanchez som enslig spiss sliter vi en del med å holde på ballen på topp. Joda, Sanchez er en fantastisk spiller, men som enslig spiss? Da blir han som oftest fryktelig anonym og skaper mye mindre enn når han får starte rettvendt litt dypere i banen som ving.

I dag har gutta og Wenger noe å bevise. Spørsmålet er om vi klarer det. Er spillerne klare nok, er Wenger villig til å gjøre de endringene i løpet av kampen som mest sannsynlig vil trengs? Vil de kunne klare å dempe kritikken noe ved å ta 3 poeng i dag, eller blir det nok et skuffende poengtap? Er Leicester nok revansjesugne etter et skuffende tap forrige helg?

 

 

 

Edit: COYG!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...