Jump to content

2015.08.16 Crystal Palace


Polljen

Recommended Posts

Bra start, scorer nydelig mål. Slutter spille og 1-1. Etter det: trangt trangt trangt. Skuffende og svakt.

Som du sier det er trangt trang trangt fremover. Ramsey viser seg knapt ute på sin side, Sanchez holder siden sin litt mer men er også hovedsaklig sentral. Det største problemet med det trange spillet er at det synes å være bevisst. Dette er ikke noe nytt i dagens kamp, men et "mønster" som gjentar seg gang etter gang og som er årsaken til at jeg ofte er "negativ" når noen vil handle en ving. For det er ikke bare Ramsey/Sanchez som spiller slikt. Walcott og OX går også for ofte (etter min mening) for raskt inn sentralt når de er satt opp som såkalt ving.

 

Coquelin bør faktisk byttes allerede i pausen, ikke fordi han har vært elendig men han er bare en "snill" takling fra å få sitt andre gule. Starter han andre omgang så er sjansen stor for at vi spiller mye av den omgangen med ti mann.

 

Når det gjelder Crystal Palace så er de et bedre lag enn jeg hadde forestilt meg, om de egentlig er så gode eller om Arsenal hjelper de til å fremstå som bedre enn de er er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

 

Og dette er andre målet jeg stiller spm ved at Cech ikke en gang strekker ut armene.... Som han gjorde i 2-0 målet mot West ham også..

 

 

Chech over toppen? Begynner å bli litt bekymret.

 

 

Ingen keeper tar den tror jeg. Men jeg er også bekymret, må få noen syke redninger snart

 

Ved akkurat det målet klarer jeg ikke å finne noen grunn til å laste Cech.

Link to comment
Share on other sites

Tre poeng og ett steg frem i banespill, fra sist helg, men det er flere steg igjen for til å kalle Arsenal et topplag.

 

Jeg mener fremdeles at vi gjerne bør få inn en ny spiss, selv om jeg er usikker på om det hadde hjulpet oss i dag så trang som vi spiller offensivt.

Etter West Ham kampen så var jeg klar på at behovet er stort for en ny/ekstra spiller til å bekle DM-rollen og behovet har ikke minsket etter denne kampen. Coq hadde en fantastisk vår sesong og selvsagt er sjansen stor for at han også finner formen igjen. I den nevnte vårsesongen så mente jeg (til tross for det gode spillet) at Coq var heldig med enkelte dommeravgjørelser slik at han unngikk kort han kanskje burde hatt. I dag så mener jeg at med unntak av en situasjon mot slutten av 1. omgang så var det ingen av frisparkene etter det første kortet som kvalifiserte til kort nr 2 (dommer dømte rett), men Coq har en tendens til å leve på grensen når det gjelder slike situasjoner.

Arteta hadde et par fine taklinger og han kan dekke denne posisjonen i enkeltkamper, men over lenger tid er jeg usikker.

 

Så mitt budskap er enkelt: Kjøp DM, kjøp DM, kjøp DM!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg, i motsetning med de fleste her inne (tilsynelatende), er fornøyd når vi tar tre poeng på bortebane mot såpass habil motstand. Det anbefales på det varmeste. Forrige helg ble det rettmessig bannet fordi vi aldri klarte å dra med oss poeng fra vanskelige kamper på dårlige dager. I dag er man furten fordi vi ikke høvler over motstander. Det skrives at man forventer overhøvling, samtidig som det spås at CP skal score flere mål enn oss. Går det ikke an å glede seg en liten smule da folkens? Det er ingen enkle kamper i denne ligaen, og det tror jeg det er enkelte som har tilgode å innse.

 

Når det gjelder Giroud vs. Walcott så er det jo lett å være etterpåklok iom at Giroud scoret i dag, men Walcott imponerte ikke mot Chelsea og ei heller i sitt innhopp forrige uke. Det at han tjener masse penger, betyr ikke at han skal spille fra start. Den spilleren som er i best form bør spille, og nå er det ting som tyder på at dette er Giroud. En annen mann det hyles mye om er Ox. Jeg syns Ox var begge lags farligste spiller etter at han kom inn. I likhet med 0-2 målet til West Ham forrige uke hadde han ett par situasjoner der han tilsynelatende ikke bryr seg om ballen, dypt inne på egen banehalvdel. Ramsey er overalt og prøver mye. Jeg tror Wenger velger han for mer defensiv balanse i laget. I Community Shield kampen var han en glitrende ballvinner og dette er viktig mtp all den andre offensive kraften i laget. Laget kan helt sikkert disponeres på en annen måte som er mer optimal, men Ox er for øyeblikket en risiko.

 

Vi sliter litt i dag defensivt, og det ser ikke ut til at Per, Kos og Cech er helt på bølgelengde enda. Er enig med de som vil ha en ekstra DM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg, i motsetning med de fleste her inne (tilsynelatende), er fornøyd når vi tar tre poeng på bortebane mot såpass habil motstand. Det anbefales på det varmeste. Forrige helg ble det rettmessig bannet fordi vi aldri klarte å dra med oss poeng fra vanskelige kamper på dårlige dager. I dag er man furten fordi vi ikke høvler over motstander. Det skrives at man forventer overhøvling, samtidig som det spås at CP skal score flere mål enn oss. Går det ikke an å glede seg en liten smule da folkens? Det er ingen enkle kamper i denne ligaen, og det tror jeg det er enkelte som har tilgode å innse.

 

Når det gjelder Giroud vs. Walcott så er det jo lett å være etterpåklok iom at Giroud scoret i dag, men Walcott imponerte ikke mot Chelsea og ei heller i sitt innhopp forrige uke. Det at han tjener masse penger, betyr ikke at han skal spille fra start. Den spilleren som er i best form bør spille, og nå er det ting som tyder på at dette er Giroud. En annen mann det hyles mye om er Ox. Jeg syns Ox var begge lags farligste spiller etter at han kom inn. I likhet med 0-2 målet til West Ham forrige uke hadde han ett par situasjoner der han tilsynelatende ikke bryr seg om ballen, dypt inne på egen banehalvdel. Ramsey er overalt og prøver mye. Jeg tror Wenger velger han for mer defensiv balanse i laget. I Community Shield kampen var han en glitrende ballvinner og dette er viktig mtp all den andre offensive kraften i laget. Laget kan helt sikkert disponeres på en annen måte som er mer optimal, men Ox er for øyeblikket en risiko.

 

Vi sliter litt i dag defensivt, og det ser ikke ut til at Per, Kos og Cech er helt på bølgelengde enda. Er enig med de som vil ha en ekstra DM.

 

Jeg må faktisk ta litt til motmæle mot et par av punktene du skriver (og være enig i enkelte andre). Selvsagt så kan jeg ikke svare for de andre som er "furtne", og selv om mine fotballfaglige kvalifikasjoner kanskje er begrensede så betyr det ikke at jeg automatisk er fornøyd bare vi tar tre poeng.

 

Ja jeg er en av de som mente (før kampstart) at tre poeng ikke ville være nok, men at laget måtte vise hva som bor i det. "Høvle over" har jeg dog ikke bedt om.

Du har rett i at det ikke lenger er enkle kamper i ligaen og at Crystal Palace faktisk er en god motstander, men jeg vil våge den påstander at Arsenal når de spiller slik som i dag faktisk "hjelper" motstander til å bli gode. Jeg kunne ha kommet med en lang avhandling om dette, men det skal jeg spare dere for, ett av punktene (trangheten) har jeg skrevet noen ord om tidligere i dag i denne tråden.

 

Du har rett i at Ramsey er over mye av banen, men dessverre så er han i hovedsak en spiller som holder seg mest mulig sentralt. Jeg trodde han skulle spille "ving" idag, men Bellerin var i store deler av kampen sørgelig alene på høgresiden. Jeg har stor tro på Ramsey når/hvis han finner "formen", men jeg er ikke like imponert av hans defensive innsats hverken i dag eller for en uke siden. Han har absolutt evnen, men han blir etter min mening for offensiv når han blir flyttet sentralt etter at Coq ble "hentet" av banen.

 

Når det gjelder Giroud v Walcott så var deler av denne kampen "perfekt" for Giroud når vi presser og han kan ligge i/rundt sekstenmetereren og bruke sine ferdigheter. Akkurat i dag er jeg usikker på om Walcott ville ha gjort en bedre jobb siden "trangheten" i laget nok ikke ville utnyttet hans evner. Men for meg så har kampene både nå i seriestarten og også tildels før sesongslutt overbevis meg om at hverken Giroud eller Walcott er den spissen vi virkelig trenger. Om denne spissen eventuelt heter Benzema eller noe annet vet jeg ikke, det eneste jeg vet er at vi trenger et reelt spissalternativ der framme.

 

Jeg skal gi deg rett i at enkelte av kommentarene kan bli litt "overdrevne", men for meg så viser det bare at folk bryr seg. Ordne som blir valgt er nok ikke alltid de rette, men det var de heller ikke alltid når man her på forumet i tidligere sesonger fikk som svar "Wenger knows" når man turte å opponere mot den andre "blokken".

 

Så til slutt så skal jeg innrømme at jeg ikke føler så mye glede over de tre poengene, og jeg innrømmer gjerne at jeg faktisk er noe skuffet over meg selv for det. En av faktorene til at jeg ikke føler den store gleden er kanskje at jeg for en gangs skyld hadde opparbeidet meg en viss optimisme etter en bra vårsesong og brukbare oppkjøringskamper der det virket som at vår manager var på vei til å bruke de kvalitetene som bor i laget ved å bruke bredde og fart i større grad. Når jeg så i dag nok en gang opplever et lag der hele midtbanen (for ofte) roter seg inn i midten og ofte bare surrer ballen bort. Det var nok en gang i fortiden at jeg sikkert kunne gått en hel sesong og vært fornøyd med mange poeng selv om laget egentlig bare leverte "middelmådig" fotball og innsats.

Dessverre er det ikke lenger slik for meg, jeg kommer helt sikker til å kritisere laget flere ganger selv om det vinner sine kamper, men det er også en stor sjanse for at jeg kan komme til å rose laget ved flere anledninger der det taper en kamp

 

Som sagt jeg er nok både sær, naiv, tåpelig og mye mye mer, men jeg har levd med dette laget i ca førti år og min måte å se på laget har nok endret seg mye over de årene og den innfallsvinkelen jeg har pr. idag lever jeg godt med.

 

PS!! jeg beklager at det likevel ble en for lang "avhandling".

Link to comment
Share on other sites

Jeg, i motsetning med de fleste her inne (tilsynelatende), er fornøyd når vi tar tre poeng på bortebane mot såpass habil motstand. Det anbefales på det varmeste. Forrige helg ble det rettmessig bannet fordi vi aldri klarte å dra med oss poeng fra vanskelige kamper på dårlige dager. I dag er man furten fordi vi ikke høvler over motstander. Det skrives at man forventer overhøvling, samtidig som det spås at CP skal score flere mål enn oss. Går det ikke an å glede seg en liten smule da folkens? Det er ingen enkle kamper i denne ligaen, og det tror jeg det er enkelte som har tilgode å innse.

 

 

 

Hør hør

Helt enig. Palace under Pardew har vært meget gode, så dette var tre sterke, deilige poeng !!

Det å forvente overhøvling (og spesielt på bortebane) vitner om at en ikke har fulgt veldig godt med på PL de siste 10-15 årene.....

Synes vi spilte god fotball og måten vi spiller oss ut av press... En fryd å se på !

 

Dersom jeg skulle satt fingeren på noe er det tre ting

- Fortsatt litt for mange balltap på egen halvdel når vi er på vei fremover.

- Vi slipper ikke til mange sjanser, men de vi slipper til idag er store. Når vi ikke klarer å

punktere kampen må være stødigere defensivt. Kunne meget vell blitt 2-2 på tampen

-Punktere kampen.

 

Edit. @ Polljen: Jeg ser absolutt ditt poeng ifht dette med overbefolkning av midten.

Videre har du selvfølgelig rett til å håpe/ønske/forvente et lag som overbeviser gjennom å bruke bredden og tempoet vårt

i større grad. Vi har tross alt mange fantastisk gode fotballspillere.

Men hva du legger i at vi "hjelper" motstanderen i dag med å være gode, vet jeg ikke helt.

Vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å ikke ta overgangsmulighetene vi har og dermed punktere kampen, men jeg synes

ikke vi gjøre det enkelt for Palace. På slutten er det litt kaotisk og Palace-spillerne får stå nokså alene og avslutte ved

et par anledninger, men utenom det synes jeg vi gjorde en god match. Hvis du hørte intervjuet med Pardew, snakket han

om hvor vanskelig det er å møte oss når vi har så høy sharpness i pasningsspillet vårt.

Avslutningsvis vil du sikkert glede deg over de neste tre poengene vi får. Neste mandag ! :)

Link to comment
Share on other sites

 

Edit. @ Polljen:

Men hva du legger i at vi "hjelper" motstanderen i dag med å være gode, vet jeg ikke helt.

 

Begrepet "hjelp" blir vel kanskje litt overdrevet, men likevel så står jeg ved at jeg mener at måten vi spiller på til tider "hjelper" våre motstandere. (og ja tildels var det tendenser til "hjelp" også i dag).

Kortfattet så består hjelpen av at måten vi spiller på "hjelper" en motstander inn i kampen

.

Langfattet og mer generelt over tid så er mine hovedpunkt når jeg bruker begrepet "hjelpe motstander":

 

"Tranghet": Når vi spiller trang så er min påstand at noen "svakere" motstandere finner det lettere å forsvare seg mot oss. Når Arsenal i større grad bruker bredde og ikke minst farten laget har så vil mange av de "svakere" lagene etterhvert utover en kamp slite med å følge med og etter min mening vil vi ha større sjanser for å lage (flere) mål. Når vi derimot i hovedsak "småspiller" oss opp og er trange så kan den "svakere" motstanderen lettere konsentrere sine defensive ressurser sentralt og dette gjør det lettere for de å forsvare seg mot våre angrep. Når det "trange" spillet fungerer for oss så er det selvsagt pent, men det fungerer etter min mening for sjeldent.

 

Balltap/nøyaktighet: Ett av problemene med Arsenallaget over flere sesongen (igjen etter min mening) er at de taper ballen for lett, ikke minst når vi spiller trangt. Dette fører til "unødvendige" kontringer, det fører til at "svakere" motstandere lettere kommer med i kampen.

 

Kaos: Som du selv nevner så var det "litt kaotisk" mot slutten av kampen i går. I går fikk det ikke noen konsekvenser, men sett over flere sesonger så har laget av og til hatt perioder der "kaoset" gjør det lettere for "svakere" motstandere å angripe oss. Ser vi tilbake gjennom flere sesonger så vil vi finne flere kamper der laget tildels går i oppløsning og en "svakere" motstander klarer dermed å ta fra oss den klare ledelsen i kampen som vi hadde opparbeidet oss (skriver litt mer om det under taktikk).

 

Taktikk: Det som gav meg tilbake troen på Wenger sist sesong var det som skjedde i bortekampen mot City der han endret taktikk og spilte mer etter motstander. Dette var noe han flere ganger gjorde utover sesongen. Men Wenger har ofte rett og slett vært naiv når det gjelder det taktiske. Det har av og til virket som at han kun har hatt en taktikk og taktikken har vært så "lettlest" at noen motstandere har klart å finne en "mot-taktikk" fra kampstart. Andre har klart å legge om sitt spill i løpet av kampen. Felles for kamper der vi ble møtt av en slik mot-taktikk var at Wenger/Arsenal ikke hadde et svar til denne mot-taktikken. I enkelte kamper så førte dette rett og slett til kaos innad i Arsenallaget, og en eller to ganger har jeg vel brukt uttrykket "hodeløse kyllinger" om det som ble vist av Arsenalspillerne ute på banen. Det "hodeløse" begrepet refereres seg først og fremst til kamper der laget har ledet stort, de har gjerne hatt en ledelse på opptil tre fire mål, motstanders manager tar noen grep og kampen ender så uavgjort eller med tap for oss. En slik ledelse bør det ikke være mulig å tape, men i flere sesonger så hadde vi minst en slik kamp omtrent hver sesong.

 

Det er dette jeg legger i begrepet å "hjelpe" motstander og på mange måter så faller ansvaret for "hjelpen" på vår manager. Det er han som legger opp taktikken, den er han som kan sørge for at vi spiller mindre trangt, det er han som kan ta grep overfor de spillerne som er for unøyaktige og som skaper de fleste balltapene og det er ikke minst han som kan ta grep for å redusere sjanse for at laget skal ha kaotiske perioder.

Nei jeg legger ikke all "skyld" på vår manager, spillerne må selvsagt ta ansvar for det de gjør under den enkelte kamp, men negative mønster som skjer over flere kamper er det en managers ansvar å ta tak i.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke sett kampen, men neste gang er det vel bare å sette Walcott inn for Ramsey og få en spiller som faktisk trives på høyrekanten. Med den oppsetningen han bruker nå så er det altfor mange som egentlig trives i midten av banen og trekker innover. Så får han heller rullere med Ramsey, Cazorla og etter hvert Wilshere i rollen ved siden av Coquelin.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke sett kampen, men neste gang er det vel bare å sette Walcott inn for Ramsey og få en spiller som faktisk trives på høyrekanten. Med den oppsetningen han bruker nå så er det altfor mange som egentlig trives i midten av banen og trekker innover. Så får han heller rullere med Ramsey, Cazorla og etter hvert Wilshere i rollen ved siden av Coquelin.

Ja hadde det vært så enkelt. Walcott har så absolutt evnen til å gjøre en god vingjobb, men dessverre så synes det også som at Walcott har blitt rammet av "sentralviruset" ;D . Selv om han helt sikkert vil gjøre en bedre jobb på siden enn det Ramsey gjør, så har det blitt til at også han er for rask til å snike seg inn sentralt når han bekler vingrollen. OX gjør også mye bra på ving, men igjen det er noe med dagens Arsenal som gjør at det å dekke sidene for ofte blir overlatt til backene. Noe som igjen fører til at laget svekkes defensivt når backene får en så stor offensiv byrde. En god dekning på DM vil kunne ta litt av den defensive byrden når backene er så offensive.

 

----------

 

Når et gjelder Ramsey så er det en spiller som jeg, til tross for min negativitet, har stor sans for. Han er har en stor arbeidskapasitet og kan utrette svært så mye på banen (når ting fungerer). Ideelt sett så er det noe ala Cazorlarollen ved siden av vår DM som er den posisjonen som kanskje passer han best, men selv om jeg er sikker på at han også har kapasitet til å gjøre en god defensiv jobb så synes jeg pr. idag at han ikke klarer å utnytte defensive potensialet. Pr. idag så gjør Cazorla en bedre jobb i den rollen.

Både Ramsey og Wilshere har store potensialer, men med dagens Arsenallag så sliter jeg med å finne en posisjon der de er et naturlig førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

Ramsey og Wilshere er p.d.d ikke gode nok til fast plass i 11'eren. Alikevel er Ramsey fast innslag, til tross for enkelte begredlige kamper...

For meg er det ingen tvil om at det er Cazorla som er Coq sin beste makker, mens særlig Ramsey løper på gode og til tider egotripper oppover i banen. I tilegg er han utrolig målkåt for tiden, noe som egentlig har vært melodien etter supersesongen hans i forfjor. Missforstå meg rett, Ramsey er en knakande god spiller på sitt beste. Desverre er han ikke det for tiden, og dermed ødelegger han endel for mange andre med både elendige pasninger, avsluttninger og unnasluntring defensivt. Faktisk kunne første kamp sett helt anderlednes ut om han bare hadde sentret ut til en Debuchy alene med keeper, men igjen går han for det selv.

 

Walcott har nylig fått 1.6 mill i uka hos Arsenal, og jeg forstår ikke tankegangen med å la en slik spiller sitte på benken. Hvis man virkelig bare skal bruke han som rotasjon skal han aldri i verden få den lønna, og han kunne likegodt blitt solgt. Nå er ikke lønn i seg selv ensbetydene for å starte kamper, men når man gir en spiller så mye i uka burde det være en plan rundt det. Kanskje var det frykten for at han skulle reise og blomstre andre steder som gjorde at man gjør han til lønns ener i Arsenal? Feil strategi i mine øyne.

 

Giroud gjorde ett herlig mål igår, og er en kriger. Alikevel ser jeg på han som en større "game changer" enn Walcott. De gangene Walcott hives innpå fordi vi må ha mål har motstanderen allerede lagt seg dypt, det er i disse situasjonene jeg mener Giroud viser sin klasse. Han er sterk og utrolig god link-up spiller, mens Walcott er uendelig mye bedre med bakrom. Derfor ser jeg for meg at man bør oftere starte med Walcott vs Giroud i bortekamper der ikke motstanderen parkerer bussen fra første spark.

 

Ellers er det gledlig å se Bellerin fortsetter sitt flotte spill fra ifjor, her har vi en skikkelig høyreback i mange år fremover!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...