Jump to content

Marouane Fellaini


Maestro

Recommended Posts

Ryktene begynner å bli mange rundt Fellaini til Arsenal, så det fortjener vel en egen tråd om dette skal pågå utover sommeren. Blant annet har til vanlig "troverdige" The Times skrevet om saken: http://www.thetimes.co.uk/tto/sport/football/premierleague/article3784741.ece

 

Også Sky Sports skriver om saken, og Sky Bet har droppet oddsen på at en overgang vil skje til bunnivå: http://www1.skysports.com/football/news/12691/8761039/Transfer-news-Everton-s-Marouane-Fellaini-backed-for-Arsenal-move

 

Er Fellaini ønsket? Hvilke rolle skal han ha i laget?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst trenger vi sveisen hans. Kan ikke huske at vi har hatt en skikkelig afro siden Viv Anderson.

 

Jeg ser på Fellaini som en veldig anvendelig spiller, og jeg ser ikke bort fra at han kan bekle alle rollene i sentrallinjen. Fra midtstopper til spiss. Han er en god avslutter og kanskje Premier Leagues beste oppspillspunkt, noe som tilsier at vi muligens bør benytte ham ganske høyt oppe i banen (AMC i de kampene Walcott spiller spiss istedetfor Giroud?). Han har en voldsom 'presence' og taklingsstyrke. Derfor tror jeg han ville blitt fantastisk i begge våre defensive midtbaneposisjoner.

 

De siste sesongene har vi scoret 10+ mål færre på dødball enn Manchesterlagene. I tillegg er vi det laget med størst andel av innslupne dødballmål. Disse tallene vil nok bli mye bedre med Fellaini på laget. Han er 'varm' i Premier League og vil kunne prestere fra første kamp.

 

Kjempesignering tror jeg. Men jeg har tatt feil før.

Link to comment
Share on other sites

Wilshere mer defensivt i banen og Fellaini mer offensiv? Han er iallefall både farligere på skudd og kreativitet i siste ledd enn Wilshere p.d.d.

 

Fellaini har ikke god nok teknikk til å spille som offensiv midtbane annet enn som targetman. Pasningsspillet hans viser tidvis at han er en rimelig god pasningsspiller, men han er ufattelig treg. Når det gjelder kreativitet så er Wilshere langt foran Fellaini, men som målscorer er Fellaini milevis foran Jack igjen.

 

På det defensive er også Wilshere svak. Så å sette Fellaini som offensiv midtbane med Wilshere som den mer defensive vil ikke bare gjøre at vi trenger å forandre spillestilen vår noe vanvittig (tenk på Everton med lange baller), men samtidig ville det gjort oss til et dårligere lag.

 

Først og fremst trenger vi sveisen hans. Kan ikke huske at vi har hatt en skikkelig afro siden Viv Anderson.

 

Jeg ser på Fellaini som en veldig anvendelig spiller, og jeg ser ikke bort fra at han kan bekle alle rollene i sentrallinjen. Fra midtstopper til spiss. Han er en god avslutter og kanskje Premier Leagues beste oppspillspunkt, noe som tilsier at vi muligens bør benytte ham ganske høyt oppe i banen (AMC i de kampene Walcott spiller spiss istedetfor Giroud?). Han har en voldsom 'presence' og taklingsstyrke. Derfor tror jeg han ville blitt fantastisk i begge våre defensive midtbaneposisjoner.

 

De siste sesongene har vi scoret 10+ mål færre på dødball enn Manchesterlagene. I tillegg er vi det laget med størst andel av innslupne dødballmål. Disse tallene vil nok bli mye bedre med Fellaini på laget. Han er 'varm' i Premier League og vil kunne prestere fra første kamp.

 

Kjempesignering tror jeg. Men jeg har tatt feil før.

 

Afro? Check. Premier League proven? Check. Over 190 så han kan bli sammenlignet med Vieira? Check.

 

Tror Fellaini kan være effektiv på tampen av kamper hvor vi trenger et mål hvis vi flytter han opp, men som jeg skrev til Marius så er det dypere i banen han må holde seg. Og da er jeg straks mer skeptisk mtp. hva han har prestert i den rollen tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er vel at med Fellaini har vi faktisk ikke en som må tråkkle seg inn på 1.5m før man kan fyre av. Med han i stallen har vi faktisk tre gode langskuddskyttere. (fellaini, podolski og cazorla)

Dette er igjen med på å gjøre oss litt mindre forutsigbare og noe som igjen skaper mer rom.

Jeg liker "driven" til Fellaini og tror han ville styrket laget vårt mye, heller Fellaini enn ennå ett par ukjente ungdommer fra frankrike/afrika

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvor du får det fra at Fellaini er utpreget god på langskudd? Av målene han scoret denne sesongen kan jeg kun huske et som var fra distanse. Han er best innenfor boksen hvor han kjemper noe vanvittig.

 

Arteta, Wilshere og Ramsey har forøvrig alle tre meget gode skuddfoter, men av en eller annen grunn så er det vanvittig lite lystne på å trekke i avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Drømmesigneringen for min del. Tror han vil passe som hånd i hanske i Arsenal. Fysikken og duellstyrken han vil tilføre midtbanen er noe vi ikke har hatt på mange år.

 

Song hadde altså ikke fysikk eller duellstyrke i dine øyne?

 

Forøvrig: Fellaini som Song er også glad i å gi vekk rimelig billige frispark noe som resulteter i at han ofte får gult kort (og ikke uvanlig at han får røde heller). Det som gjør det enda kjedeligere er at han i Everton ikke var spesielt disiplinert heller. En annen ting er at han ikke er spesielt kjapp og sklitaklinger er han rimelig svak på. Sist, men ikke minst er han også veldig glad i å bruke meget god tid på å sentre ballen. Han er ikke en spiller som pleier å spille den fremover på en-touch fort som fy for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

 

Song hadde altså ikke fysikk eller duellstyrke i dine øyne?

 

Forøvrig: Fellaini som Song er også glad i å gi vekk rimelig billige frispark noe som resulteter i at han ofte får gult kort (og ikke uvanlig at han får røde heller). Det som gjør det enda kjedeligere er at han i Everton ikke var spesielt disiplinert heller. En annen ting er at han ikke er spesielt kjapp og sklitaklinger er han rimelig svak på. Sist, men ikke minst er han også veldig glad i å bruke meget god tid på å sentre ballen. Han er ikke en spiller som pleier å spille den fremover på en-touch fort som fy for å si det slik.

Song var grei nok, men Fellaini er i en annen divisjon. Dessuten så er duellstyrke stortsett bare en fordel når man faktisk er i en duell., Ikke når man løper 2m bak motstanderen

Link to comment
Share on other sites

Roter en del, men når han er i form er han absolutt en av de beste midtbanespillerne i PL. Sliter som Stefan sier med disiplinen(akkurat som Wilshere) og det vil være spennende å se hvilken rolle Wenger har tenkt å sette han i dersom han kommer. Vil passe det 99% av her har bedt om i årevis nå(Bra navn, PL erfaring, god fysikk, høy overgangssum), men er ikke min personlige drømmesignering.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvor du får det fra at Fellaini er utpreget god på langskudd? Av målene han scoret denne sesongen kan jeg kun huske et som var fra distanse. Han er best innenfor boksen hvor han kjemper noe vanvittig.

 

Arteta, Wilshere og Ramsey har forøvrig alle tre meget gode skuddfoter, men av en eller annen grunn så er det vanvittig lite lystne på å trekke i avtrekkeren.

 

Hmm, Wilshere har ett treff fra distanse jeg husker i hele karrieren hans.. Ramsey scorer like ofte som det snør i juni og alle langskudd jeg har sett går utenfor. Arteta har en rolle som tilsier at han nesten aldri er på skuddhold.

Nei, jeg ser ikke hva du ser ang dette. Hvis de to førstnevnte har så god skuddfot er det ett mysterium at de ikke benytter det mer, for muligheter til å fyre har de hatt i hopetall.

 

Kanskje ikke iår, men husker Fellaini hadde mange fine distansemål tidligere sesonger iallefall.

Dette er heller ikke drømmesigneringen min, men herlighet å mye bedre enn annet vi er eller har vært koblet til.

Link to comment
Share on other sites

Cazorla har heller ikke fått skutt noe spesielle langskudd, men han har en helvettes skuddfot. Kan det kanskje være at Wenger ikke lar de få lov? I think so.

Link to comment
Share on other sites

 

Hmm, Wilshere har ett treff fra distanse jeg husker i hele karrieren hans.. Ramsey scorer like ofte som det snør i juni og alle langskudd jeg har sett går utenfor. Arteta har en rolle som tilsier at han nesten aldri er på skuddhold.

Nei, jeg ser ikke hva du ser ang dette. Hvis de to førstnevnte har så god skuddfot er det ett mysterium at de ikke benytter det mer, for muligheter til å fyre har de hatt i hopetall.

 

Kanskje ikke iår, men husker Fellaini hadde mange fine distansemål tidligere sesonger iallefall.

 

Hadde et tverrligger ut skudd mot Celtic på helvolley i 10/11 sesongen blant annet, men han har hatt mange gode forsøk gjennom de to sesongene han har spilt på førstelaget. Dog er det grunnet at jeg fulgte han på reservelaget at jeg vet at han har en meget god skuddfot. Han viste konstant frem skuddfoten når han var yngre og var blant annet toppscorer for reservelaget, men du husker vel kanskje målet mot Swansea denne sesongen? Var rimelig greit det også vil jeg påstå.

 

Ramsey før skaden var også en jævel på langskudd. Portsmouth, Stoke, Fenerbache og West Ham har møtt skuddfoten hans tidligere. Denne sesongen (og særlig på vårparten) så begynte han å vise skuddfoten mer og mer. Alle var ikke like vellykkede, men han har ofte vært den på laget som har skutt mest. Har vært nære flere ganger. Etterhvert så tror jeg han vil være meget dødelig på 20-25 meters hold samt med de dype løpene han konstant gjør.

 

Arteta har en rolle som gjør at han nesten aldri er på skuddhold. Det er helt riktig. Dette er en rolle Fellaini også vil ha i laget vårt om han kommer.

 

Mange fine langskudd? Jeg skjønner fortsatt ikke hvor du får det fra. Han har hatt et par, men Arteta og Ramsey har hatt flere langskudd som har endt opp i mål enn Fellaini. Storparten av han sine mål kommer inne i boksen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg Stefan i at Fellaini ikke har noen utpreget skuddfot. Men jeg tør banne på at den ikke er så mye svakere enn Wilshere og Ramseys skuddføtter. Ramsey har vel knapt hatt ett godt skudd nå på vårparten? eller husker jeg helt feil? Og Wilshere har det ene volleyskuddet mot Swansea. That's it.

 

Arteta har derimot en meget god skuddfot, det har vi heldigvis fått se ved noen anledninger - særlig i fjor.

 

Scoret ikke Fellaini mot oss fra utenfor sekstenmeteren på Goodison i år? I såfall har han bedre uttelling enn Ramsey og like god uttelling som Wilshere! :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt splittet i synet på Fellaini. Jeg liker det faktum at han er meget anvendelig. Allikevel ønsker jeg meg en rendyrket DM. Jeg liker fysikken, tøffheten og duellstyrken, men flytter han ball og føtter fort nok for den typen fotball vi spiller? Jeg har ikke noe i mot at vi viser finansielle muskler, men er ikke £22 mill litt mye?

Link to comment
Share on other sites

Mange "morsomme" navn som kommer opp i disse tider. Men Arsenal trenger først og fremst en SJEF, en skikkelig LEDER. Når hadde vi sist en GENERAL på banen?? Skal man først bruke en drøss med penger og sette ny overgangsrekord, ønsker jeg meg først og fremst en SJEF.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...