Jump to content

Arsenal i Asia


Verminator5

Recommended Posts

Etter at Arsenal har gjennomført sin treningsleir i Asia er det mange som håper et merkevaren vil styrke seg, og bringe flere fans til klubben fra dette digre kontinentet. Det har seg også slik at jeg nå har flyttet til Singapore, og jeg kommer til å reise en del rundt i regionen det kommende året. Jeg lurte derfor på, kjære meddebattanter, om det hadde vært interesse for en tråd der jeg korresponderer om mine observasjoner og tanker rundt utviklingen til Arsenal i Asia. Her kan det også være mulig å diskutere strategier for innrykk i Asia, generell utvikling, spennende spillere og den nye fan-skaren vi skal etablere på kontinentet. Er det interesse for dette? Hvis ikke kan tråden fjernes :)

Link to comment
Share on other sites

Etter at Arsenal har gjennomført sin treningsleir i Asia er det mange som håper et merkevaren vil styrke seg, og bringe flere fans til klubben fra dette digre kontinentet. Det har seg også slik at jeg nå har flyttet til Singapore, og jeg kommer til å reise en del rundt i regionen det kommende året. Jeg lurte derfor på, kjære meddebattanter, om det hadde vært interesse for en tråd der jeg korresponderer om mine observasjoner og tanker rundt utviklingen til Arsenal i Asia. Her kan det også være mulig å diskutere strategier for innrykk i Asia, generell utvikling, spennende spillere og den nye fan-skaren vi skal etablere på kontinentet. Er det interesse for dette? Hvis ikke kan tråden fjernes :)

 

 

Kjør på, gleder meg til å lese dine bidrag!

Link to comment
Share on other sites

Etter 18 timer i landet kan jeg ihvertfall melde om et STORT potensiale. Gutter har spilt fotball på en strøken matte utenfor leiligheten min i flere timer. Langs den mest populære resturant/nattklubb gaten kan man se PL-kamper fra i fjor i reprise på en rekke forskjellige barer og resturanter, og det henger plakater oppe enda som varsler Arsenals kamp mot MalaysiaXI (som er nabolandet og en 30 min togtur unna). Jeg gleder meg til sesongstart og se hvor sterkt engasjementet virkelig er!

Link to comment
Share on other sites

Etter at Arsenal har gjennomført sin treningsleir i Asia er det mange som håper et merkevaren vil styrke seg, og bringe flere fans til klubben fra dette digre kontinentet. Det har seg også slik at jeg nå har flyttet til Singapore, og jeg kommer til å reise en del rundt i regionen det kommende året. Jeg lurte derfor på, kjære meddebattanter, om det hadde vært interesse for en tråd der jeg korresponderer om mine observasjoner og tanker rundt utviklingen til Arsenal i Asia. Her kan det også være mulig å diskutere strategier for innrykk i Asia, generell utvikling, spennende spillere og den nye fan-skaren vi skal etablere på kontinentet. Er det interesse for dette? Hvis ikke kan tråden fjernes :)

Dette er et veldig godt initiativ.

Ser fram til å lese det som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur i Indonesia, nærmere bestemt Bali. Det viser seg at det var vanskeligere å få svar ut av folk enn jeg hadde trodd. Alle skulle ha betalt. Det jeg derimot fikk var en lang samtale med en taxi-sjåfør som også var spiss på det lokale laget. Det var til min store overraskelse dette lokale laget som stod i hodet på folk. Stemningen på kampene var visstnok meget bra, og ferdighetene til denne spissen jeg snakket med førte til at han fikk jobb som taxi-sjåfør. Så fotball er viktig for menneskene i dette landet.

 

Når det kommer til Arsenal så var ikke kunnskapen eller interessen mye å skrive hjem om. Han fortalte at lag fra Europa ble forbundet med turister, noe som var nedverdigende å sammenligne seg med. Kunnskapen strakk dessverre ikke lengre enn hva de hadde sett på drakter i små boder med varer til turister. Ikke den store interessen å spore på Bali altså.

 

Men jeg har også bodd noen dager i Singapore nå, et område som britene kontrollerte i sin tid. Her har europeiske lag en helt annen status. Folk går med draktene sine (Liverpool, Man Utd, Arsenal, Barca, Inter osv) med hevet hodet. Gutta på løkka har hver sin drakt med sine helter, og det diskuteres heftig om hvem som er best. Jeg snakket med en medstudent på universitetet i ført vår flotte nye hjemmedrakt, og han gledet seg til sesongstart, selv om han var skeptisk til forsvaret vårt. Han fortalte ivrig om samlingssteder for fotballfans og mente at stemningen var upåklagelig. Så da er det bare å vente på sesongstart! :)

Link to comment
Share on other sites

Sesongstart nærmer seg med stormskritt, og jeg leter fortsatt etter et godt pub-alternativ der jeg kan se PL. Folk er nok litt mer opptatt av nasjonaldagen i dag. Jeg prøver å komme i kontakt med denne gjengen, men har enda ikke fått noe respons.

 

infrontofliz1_600x379_79759ea50a5077cfc935bd0b84a0d027.jpg

 

Jeg har nå funnet hjemmesiden til supporterklubben i Singapore, og skal forsøke å få til ett par intervjuer med noen av deres medlemmer.

Kjenner at dette er viktig for Arsenal engasjementet mitt om dagen, og et positivt avbrekk fra transfer-frustrasjonen min.

 

Siden det går en stund mellom mine "rapporter" så tenkte jeg å kjøre i gang en debatt om hvordan vi bør promotere/markedsføre oss her nede. Selv så studerer jeg markedsføring/merkevarebygging/eksport så jeg vil gjerne høre hva dere andre mener om hvordan Arsenal kan styrke sin posisjon i Asia.

Link to comment
Share on other sites

Positivt initiativ, morsomt å lese!

 

Når det kommer til markedsføring i Asia, er vel den korteste veien til befolkningen via å kjøpe asiatiske spillere.. Bare se på hvordan f.eks United interessen i Norge økte da Berg, Johnsen og mest av alt Solskjær spilte. Da føler man at man på en måte har en tilhørighet i klubben, og drakt salget flyr jo som regel til himmels!

Men man kan jo ikke bare hente spillere pga at de er fra Asia, de må jo være gode nok.. Nå har jo vi hentet Miyaichi, som ser ut til å virkelig være en mann for fremtiden, slår han skikkelig til er jeg ganske sikker på at Ryo vil være med på å øke Arsenal interessen i Asia, hvert fall Japan :)

Link to comment
Share on other sites

Positivt initiativ, morsomt å lese!

 

Når det kommer til markedsføring i Asia, er vel den korteste veien til befolkningen via å kjøpe asiatiske spillere.. Bare se på hvordan f.eks United interessen i Norge økte da Berg, Johnsen og mest av alt Solskjær spilte. Da føler man at man på en måte har en tilhørighet i klubben, og drakt salget flyr jo som regel til himmels!

Men man kan jo ikke bare hente spillere pga at de er fra Asia, de må jo være gode nok.. Nå har jo vi hentet Miyaichi, som ser ut til å virkelig være en mann for fremtiden, slår han skikkelig til er jeg ganske sikker på at Ryo vil være med på å øke Arsenal interessen i Asia, hvert fall Japan :)

Helt enig! Tror det er viktig å vekke "nasjonalismen" i de potensielle supporterskarene. Vi får virkelig håpe at Ryo blir en hit, for trender i Japan har jo en tendens til å definere trender i hele Sør-Øst Asia. Jeg tror faktisk at en treningsleir i Japan hadde vært mer hensiktsmessig enn Kina, da fotballinteressen der fikk en enorm boost etter VM i 2002.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det har vært litt stille i denne tråden i det siste, og det skyldes et skolesystem basert på den kinesiske modellen. Jeg hadde planlagt en tur til Malaysia, men det ble avlyst så ikke noe nytt å melde fra den kanten. Jeg skal se hva jeg får til om 4-5 uker.

Jeg har vært i kontakt med den lokale supporterklubben, og har blitt invitert med på pub på søndag for å se kampen med den harde kjernen. Det ser jeg virkelig frem til. Som dere kanskje kan skimte på bildet jeg postet litt lengre opp i tråden, så ser disse kampene sine på Elizabeth hotell. Der har de sin "egen" bar med masse Arsenal dekor i tak og på vegger. Dette ser jeg virkelig frem til, selv om det neppe blir stemning ala Bohemen. Da får vi bare krysse fingrene på at kampen går vår vei!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har jeg feriert to uker i Thailand, noe mange av dere sikkert også har gjort. Jeg har blitt meget positivt overrasket over engasjementet til de lokale goonerne jeg har møtt. Jeg så blant annet Wigan kampen med et knippe lokale herremenn, og maken til tjo og hei har jeg til gode å oppleve i Asia. Engasjementet og kunnskapsnivået var upåklagelig. Dette foregikk på øya Phi Phi, og når jeg senere dro til Kho Tao fikk jeg meg enda en gledelig overraskelse. Der ble jeg nemmelig sittende å se samme kamp i reprise og gutta hadde med seg notatblokker og penner for å analysere kampen (!!!). De spolte frem og tilbake og diskusjonen gikk høylytt. Jeg forsto jo ingenting, men det var uansett en veldig morsom seanse. Jeg har brukt draktene mine mye og fått masse tillitserklæringer fra de lokale. Det er jo selvfølgelig salgstriks og smiger, men likefremt et bevis på at kunnskapen er der. Alt i alt er jeg veldig positivt overrasket over det jeg så i Thailand.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg feriert to uker i Thailand, noe mange av dere sikkert også har gjort. Jeg har blitt meget positivt overrasket over engasjementet til de lokale goonerne jeg har møtt. Jeg så blant annet Wigan kampen med et knippe lokale herremenn, og maken til tjo og hei har jeg til gode å oppleve i Asia. Engasjementet og kunnskapsnivået var upåklagelig. Dette foregikk på øya Phi Phi, og når jeg senere dro til Kho Tao fikk jeg meg enda en gledelig overraskelse. Der ble jeg nemmelig sittende å se samme kamp i reprise og gutta hadde med seg notatblokker og penner for å analysere kampen (!!!). De spolte frem og tilbake og diskusjonen gikk høylytt. Jeg forsto jo ingenting, men det var uansett en veldig morsom seanse. Jeg har brukt draktene mine mye og fått masse tillitserklæringer fra de lokale. Det er jo selvfølgelig salgstriks og smiger, men likefremt et bevis på at kunnskapen er der. Alt i alt er jeg veldig positivt overrasket over det jeg så i Thailand.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

http://www.express.co.uk/football/view/300641/Arsene-Wenger-told-to-make-20m-then-spend-?

 

Nederst i denne linken står det at Arsenal drar til Bejing og Seoul i sommer, samt spiller en kamp i Hong Kong. Dette tror jeg kan være lurt. Både Hong Kong og Seoul er kjappe på å adoptere vestlige trender, i motsetning til Malaysia, så å forflytte "Asia-strategien" litt nordover på kontinentet kan nok være hensiktsmessig. Kina derimot, er det vanskelig å spå. Kanskje jeg får en god pekepinn i morra.

Link to comment
Share on other sites

Da er turen over til Shanghai over, og jeg sitter igjen med nada, null, niks og ingenting. Det var enkelte vestlige "tilfluktssteder" som viste en og annen PL-kamp, men ellers var det glatt. Var man heldig kunne man snuble over en fake drakt, men det stoppet der. Ingen plakater, ingen fotballkort i butikkne, ingen med fotball-drakt og tilsynelatende ingen interesse for engelsk fotball. De jeg pratet med syns enten fotball var kjedelig, eller noe helt uvesentlig som den "hvite mann" holdt på med.

Det er jo så og si en umulig oppgave å streame i Kina uten en vpn, og når du ikke får tak i andre vpn'er med en kinesisk vpn så blir det vanskelig å få sett fotballkamper.

Alt dette til tross for at jeg var i Shanghai, en av byene i Kina som adopterer flest vestlige vaner. Jeg snakket stort sett med middelklasse kinesere igjennom tolk, men nesten ingen hadde hørt om de store engelske klubbene.

 

Da har jeg bare Filippinene og Malaysia igjen. Er det fortsatt interesse for å lese disse "rapportene"? Hvis ikke skal jeg ikke plage omgivelsene med to til ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...