Jump to content

Venstreback 2011/12


termax

Hvem kommer til å få flest kamper på venstreback?  

52 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Clichy har reist. Hva skjer med vår venstreside i forsvaret i den kommende sesongen? Kommer det en ny signering, eller kommer det til å bli en kamp om å overta fra spillere som allerede er i klubben?

 

En kjapp oversikt over aktuelle spillere:

 

Kieran Gibbs

21 år. Debuterte for Arsenal i 2007. Var involvert i 21 kamper i 08/09 og 20 kamper forrige sesong. Fast på England U-21, og har fått 2 kamper for England A. Fikk mesteparten av 09/10-sesongen ødelagt av skade, og fjorårssesongen ble også preget av endel skader.

 

Armand Traore

Er et par uker yngre enn Gibbs. Debuterte for Arsenal i 2006 og som 17-åring var han fast på CC-laget som blant annet slo Liverpool, Everton og Tottenham på sin vei til Finalen mot Chelsea. I 08/09 spilte han 28 kamper for Portsmouth. I 09/10-sesongen ble både Gibbs og Clichy skadet samtidig, og Armand fikk spille endel kamper. I starten klarte han seg meget bra, men de to siste kampene hans var skikkelige stinkere, og vi pustet alle lettet ut da Clichy kom tilbake fra skade. Fjorårets utlån til Juventus ble delvis ødelagt av skade, og det ble mye benkesliting for Armand. Fikk skryt for sin innsats på slutten av sesongen. Har spilt for Frankrike U19 og U21.

 

Emmanuel Eboue

28 år. Altmuligmann som måtte steppe inn på venstreback noen få ganger i fjor. Sterk og rask atlet som muligens er bedre offensivt enn defensivt. Klarte seg greit i denne posisjonen i fjor.

 

Carl Jenkinson

19 år. Ubeskrevet blad for min del. Fikk bli med til Asia, antakeligvis som cover for Sagna på høyreback. Skal visstnok kunne bekle alle posisjonene i forsvaret.

 

Thomas Vermaelen

25 år. Har spilt noe venstreback i sin tid i Ajax. Venstrebent. Sterk. Men vi trenger ham kanskje i midtforsvaret?

 

Sillyseason har gitt oss mange navn på erstattere for Clichy. Baines, Enrique og Cissokho har vel vært de heteste, men Wenger har etter sigende antydet at det ikke kommer signeringer på denne plassen.

 

Personlig synes jeg det er vanskelig å skille Gibbs og Traore. Jeg holder faktisk en liten knapp på Traore på grunn av hans ekstreme fart. Jeg gir dem begge terningkast 4. Vermaelen og Eboue får terningkast 3, mens Jenkinson får en 2er kun basert på (manglende) meritter. Jeg synes Clichy var verdt terningkast 5, så i mine øyne er vi svekket i posisjonen dersom det ikke kommer noen ny signering. Jeg ser ikke bort fra at både Gibbs og Traore kan modne i takt med tillit og forventninger, og begge har nok kvaliteter til å bli både femmere og seksere. Spørsmålet er om de kan heve seg såpass allerede kommende sesong, eller om det vil ta noen år.

Link to comment
Share on other sites

Som deg holder jeg en knapp på Traoré hvis det står mellom Gibbs og han. Ekstrem fart, god teknikk og trolig klubbens beste innleggsfot (kanskje bortsett fra Botelho, men det virker ikke som om han får sjansen).

 

Han har også ifølge Jamie Sanderson (YoungGuns) forbedret seg mye når det kommer til det defensive (da særlig posisjonering).

 

Husker fortsatt Traoré vanvittig godt fra Carling Cupen i 06/07. Syntes han var et skikkelig beist og var overbevist om at han kunne bli en av verdens aller ypperste venstrebacker. Dessverre har han ennå ikke fått et skikkelig gjennombrudd, men forhåpentligvis så vil han vise hva han kan i løpet av preseason og få en skikkelig sjanse.

 

Forøvrig er han dessverre som Gibbs litt skadeforfulgt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at Gibbs er milevis foran Traore. Sistnevnte synes jeg vi bør kvitte oss med. Holder ikke Arsenal- eller Premier League-standard. Er kanskje en brukbar back i Championship... Uansett, håper vi skaffer oss en ny venstreback av to grunner: 1) Gibbs mye skadet 2) Konkuranse om plassen

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel Arsene Wenger allerede besvart. Rekkefølgen er Gibbs, Traore og om nødvendig Vermaelen. Det kommer ingen ny venstreback til klubben. "Vi har det vi trenger" sier Wenger om denne saken.

 

Dessverre.. men forhåpentligvis vil en av de ta steget opp som Clichy gjorde i 06/07 og 07/08 og holde seg på det nivået.

 

Forøvrig glemte du å nevne at Vermaelen var som en ny signering :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Traore er en av spillerene som blir solgt, om det kommer inn et bud. Det virker jo som om Wenger har bestemt at Gibbs er vårt førstevalg. Jenkinson hadde de neppe hentet, om de allerede hadde troen på Traore.......

Vermaelen er en klassestopper, og må for all del ikke bli kastet ut på kanten.

 

Eboue blir vel "coveret" på høyre for Sagna?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Traore er en av spillerene som blir solgt, om det kommer inn et bud. Det virker jo som om Wenger har bestemt at Gibbs er vårt førstevalg. Jenkinson hadde de neppe hentet, om de allerede hadde troen på Traore.......

Vermaelen er en klassestopper, og må for all del ikke bli kastet ut på kanten.

 

Eboue blir vel "coveret" på høyre for Sagna?

 

 

Carl Jenkinson er en høyreback.

 

Som Sir John sier; Jenkinson er høyreback, men pga. skadeproblemer så spilte han på venstreback i en periode for Charlton. Gjorde forøvrig en god jobb og er meget anvendelig mtp. at han kan spille høyreback, midtstopper og venstreback, men han ble nok ikke hentet inn for å spille på venstrebacken nei.

 

Tviler forøvrig på at Wenger selger Traoré nå hvis det kommer et bud, for i så fall må han hente inn en backup på venstrebacken.

Link to comment
Share on other sites

Som Sir John sier; Jenkinson er høyreback, men pga. skadeproblemer så spilte han på venstreback i en periode for Charlton. Gjorde forøvrig en god jobb og er meget anvendelig mtp. at han kan spille høyreback, midtstopper og venstreback, men han ble nok ikke hentet inn for å spille på venstrebacken nei.

 

Tviler forøvrig på at Wenger selger Traoré nå hvis det kommer et bud, for i så fall må han hente inn en backup på venstrebacken.

 

takk for info :)

 

Men; betyr dette at Jenkinson kanskje vil bli coveret til Sagna?

 

Wenger told Arsenal.com on Friday that he expects Ryo Miyaichi to push for a first-team place next season following a successful loan spell with Feyenoord. He also thinks summer signing Carl Jenkinson can challenge Bacary Sagna for a place at right back after the teenager’s move from Charlton Athletic.

 

Both players will have an opportunity to prove their worth in an Arsenal shirt during the Club’s pre-season tour of Asia.

 

“Ryo has been a fantastic surprise to us,” Wenger said shortly after arriving in Malaysia. “He did well at Feyenoord after basically coming from school football.

‘He is a very exciting prospect because he is quick and has a quick brain.

 

“Jenkinson is an interesting buy. We bought him from Charlton and hopefully he will push Sagna.”

Link: http://www.arsenal.com/news/news-archive/-miyaichi-has-been-a-fantastic-surprise-?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+arsenal-news+%28News+Feed%29

 

 

 

Hva er planen da med Eboue?

Link to comment
Share on other sites

takk for info :)

 

Men; betyr dette at Jenkinson kanskje vil bli coveret til Sagna?

Hva er planen da med Eboue?

 

Vel utifra nummeret Jenkinson også får (25) så er han nok tiltenkt førstelaget allerede denne sesongen og Vermaelen og flere andre Arsenal spillere har vært utrolig imponert over fitnessen og spillet til Jenkinson. Han fikk vel også høyest score av alle spillerene på testene i starten av sesongen utifra hva jeg har fått med meg, men om han blir backup for Sagna vet jeg virkelig ikke.

 

Eboué er ikke akkurat den mest stabile spilleren, men han er på sitt beste fortsatt en veldig god spiller. Tror nok det blir litt intern kniving mellom Jenkinson og Eboué :P

Link to comment
Share on other sites

Vel utifra nummeret Jenkinson også får (25) så er han nok tiltenkt førstelaget allerede denne sesongen og Vermaelen og flere andre Arsenal spillere har vært utrolig imponert over fitnessen og spillet til Jenkinson. Han fikk vel også høyest score av alle spillerene på testene i starten av sesongen utifra hva jeg har fått med meg, men om han blir backup for Sagna vet jeg virkelig ikke.

 

Eboué er ikke akkurat den mest stabile spilleren, men han er på sitt beste fortsatt en veldig god spiller. Tror nok det blir litt intern kniving mellom Jenkinson og Eboué :P

 

Synes det isåfall vil være et merkelig valg, for Eboue er jo en spiller man kunne fått £7-8mill for ved et salg. Dette er jo noen "ekstra" midler de kunne benyttet, til å virkelig punge ut for enten en klassestopper, en klasseving (Hazard....) en klassespiss (Benzema), eller en erstatter til Nasri/Fabregas.

Og; skrev ikke Eboue under en forlengelse (bedre lønn...hmm...) av kontrakten i fjor høst? Mulig jeg husker feil nå.....

Link to comment
Share on other sites

Som deg holder jeg en knapp på Traoré hvis det står mellom Gibbs og han. Ekstrem fart, god teknikk og trolig klubbens beste innleggsfot (kanskje bortsett fra Botelho, men det virker ikke som om han får sjansen).

 

Han har også ifølge Jamie Sanderson (YoungGuns) forbedret seg mye når det kommer til det defensive (da særlig posisjonering).

Legger til et avsnitt fra Arsenal Magazine mai 2011.

 

Intervjuer: "How different is a club like Juventus compared to Arsenal?"

 

Armand Traore: "In terms of notoriety, they are two massive clubs with great facilities. Football-wise, it's another planet. Here (at Juventus), everything is based on tactics. At training, we almost work on that all the time. At Arsenal, everything you do is with the ball. At Juventus, you work on your positioning without the ball to get the formation right. It's different but very interesting. I have learnt som much here. Someone like Giorgio Chiellini, the Italian international defender, talks to me a lot on when to push up, when to play the offside trap, where to stand. I have become such a better defender. I can see it in my performance. Arsenal is an attacking team and when you play there, your focus is on attacking and going forward. But now I'm working in a more defensive league, I am acquiring more defensive skills. I needed to be more efficient as a defender and more rigorous. I feel more confident in my defensive abilities now."

 

Spennende og interessant!

Link to comment
Share on other sites

Gibbs spilte rett i overkant av 10% av våre PL-minutter i sesongen som gikk.

 

I de 347 minuttene han spilte slapp vi inn 8 mål. Snitt pr. 90-minutter: 2,07 baklengs.

I de 3073 minuttene han ikke spilte slapp vi inn 35 mål. Snitt pr 90-minutter: 1,03 baklengs.

Link to comment
Share on other sites

Gibbs spilte rett i overkant av 10% av våre PL-minutter i sesongen som gikk.

 

I de 347 minuttene han spilte slapp vi inn 8 mål. Snitt pr. 90-minutter: 2,07 baklengs.

I de 3073 minuttene han ikke spilte slapp vi inn 35 mål. Snitt pr 90-minutter: 1,03 baklengs.

 

Dersom vi tar med alle turneringer spilte han 26,5% av all spilletid. Tallene hans er da også endel bedre.

 

I de 1391 minuttene han spilte slapp vi inn 19 mål. Snitt pr 90-minutter: 1,23 baklengs

I de 3859 minuttene han ikke spilte slapp vi inn 45 mål. Snitt pr 90-minutter: 1,05 baklengs

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger en robust og rutinert kar, ikke en skadeplaget og omskolert midtbanespiller.

 

Ingenting hadde gledet meg mer enn om Gibbs storspiller sesongen gjennom, og det er selvsagt en mulighet for at han gjør det, men i mine øyne er risikoen alt for stor. ALTFOR stor. Da selvfølgelig med tanke på alle skadene hans, men også fordi han har tilgode å imponere skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Typisk Wenger dette. Hadde virkelig trua på Gibbs en stund tilbake, men føler han har tatt noen skritt tilbake etter alle skadene hans. Dette er risiko fra wengers side, å satse på en venstreback som ikke har imponert nevneverdig i det siste og slitt med skadeproblemer. Og i tillegg uten en sterk erstatter og noen han konkurrerer med.

Link to comment
Share on other sites

Tenke seg til at vi hadde Sylvinho, Van Bronckhorst og Cashley på venstrebacken for ti år siden..

To av tre gikk videre til å vinne CL og to av tre kan også sies å ha vært blant verdens beste venstrebacker de siste ti årene. Ene spilte for Nederland, ene for Brasil og ene for England.

 

Idag må vi klare oss med u21-landslagsspillerne Traore og Gibbs(Har vel landskamp..) og den veldig uprøvde Pedro Botelho som har en suksessfull sesong bak seg(som ving.) Lite symbol på hvordan stallen har forfalt litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anser det som VANVIDD av Wenger å snakke om tittelambisjoner når vi skal erstatte etablerte spillere med skadeplagede guttunger. Talentet til Gibbs og Traore trenger ingen nærmere beskrivelse, men det er den samme regla om igjen og om igjen. Etablert spiller ut, guttunge inn. Riktignok kan dette få positivt utfall, men hadde jeg vært Wenger hadde jeg ikke tørt å gjøre den gamblingen denne sommeren. Wenger trenger gull, og Gibbs som fast inventar i start 11'ern lukter ikke gull i min nese. Det gjør derimot Baines.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig.

 

Wenger var misfornøyd med det defensive på slutten av sesongen og gav uttrykk for det.

 

Det naturlige ville da kanskje vært å styrke denne lagdelen..? Istedenfor mister vi vår faste venstreback UTEN å kjøpe en erstatter eller ha en god nok mann bak på denne plassen. Gibbs har tilgode å imponere, kanskje delvis fordi han egentlig er en midtbanespiller(?) Og kanskje viktigst, han har som regel èn eller flere større skader hver sesong.

 

Han har åpenbart god tro på Gibbs og en skulle da tro, utifra det Wenger sa på slutten av sesongen, at det hvertfall skulle bli kjøpt inn en midtstopper, men her ser Vermaelen ut til å bli vår "nye signering"....

 

Synes det er utrolig frusterende og ikke minst trist, hvis det nok en sesong skal bli en nesten-sesong fordi Wenger nekter å gjøre noe med punktene vi sliter på (som ikke er mange). Det er fortsatt tid til å forbedre det defensive, men jeg tror det blir med Jenkinson hva gjelder spillerkjøp, og at dødballer også neste sesong blir vår død.. Se bare på målet vi slipper inn mot H.Greentown. Ikke akkurat noen forbedring... Blæææ

Link to comment
Share on other sites

Er det noe vi virkelig trenger er det en ny venstreback, det siste vi trenger er uerfarne spillere som Gibbs og Traore som ikke har vist noe som skulle tilsi at de kan levere over en hel sesong. For å unngå mer usikkerhet i den bakre fireren trenger vi en erfaren venstreback som har levert på dette nivået, f.eks en Jose Enrique.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...