Jump to content

2010.11.20 Tottenham H


Mr Chapman

Recommended Posts

Når du får slike kampar så blir eg meir og meir usikker på om vi bevegar oss i riktig retning. Ser vi på resultatlista til no i år vil eg påstå at vi har vunne ein kamp mot eit fotballag med ein viss kvalitet i år, nemleg borte mot City der vi var 11 mot 10 i heile kampen. Mot andre topplag står vi framleis utan siger... Enten det sit i hovudet eller beina, så seier resultata våra at vi ikkje er gode nok til å vinne serien, men at vi bør vere gode nok til topp 4.

 

Heldigivis for oss så slit både utd og Chelsea og, noko som gjere at vi heng med, og så lenge ein heng med kan ein alltids håpe?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Heldigivis for oss så slit både utd og Chelsea og, noko som gjere at vi heng med, og så lenge ein heng med kan ein alltids håpe?

Manure sliter kanskje spillemessig om dagen, men de tar seier etter seier for tiden, og poeng i vanskelige bortekamper(City)... I tillegg har de fortsatt ikke tapt en eneste kamp og de klarer å vinne selv om de ikke er i nærheten av å være på toppnivået sitt. Er stygt redd for at dette blir en ny ligapokal til Old Trafford... Hvis da ikke vi klarer å snu den elendige hjemmetrenden og klarer å holde på den bra borteformen vi har hatt så langt. Akkurat nå ser det absolutt svart ut.

 

Håper bare Vermaelen kommer tilbake så fort som mulig og kan være med på å hjelpe oss tilbake. Uansett må Wenger gjøre noe, for slik som det er nå er bare ikke akseptabelt. Ett hjemmetap mot de lagene vi har møtt så langt hadde vært greit å fordøye, men hele tre før vi er ferdig med november måned er bare uakseptabelt! Iallefall når de kommer mot to nyopprykka lag og Tottene!!!

Link to comment
Share on other sites

Dette var sjølvsagt eit svært skuffande resultat og festen eg var på i går med fleire Spurs tilhengarar som hoverte over resuktatet var slett ikkje nokon kjekk opplevelse. Laurdagskvelden er litt kjekkare med eit godt resultat å vise til. Etter 2-0 leiing før kvilen var eg sikker på siger, kan hende det var denne følelsen som hadde snike seg inn i vårt lag og etter 45 minuttar der Spurs ikkje var den store motstanden.

Kampen sett under eit var ein jamn affere der sigeren til slutt vippa i feil favør. Føler gang på gang at Arsenal har mykje å lære av Chelsea og Manu i kampar der dei har opparbeida seg ei leiing dei skal holde på. Måten me slepp inn måla på i denne kampen er kritikkverdig og sikkert noko som blir evaluert av AW i dagane som kjem. Viss ikkje me klarar å rette på desse feila mot god motstand så vil ikkje ligagullet ende på Emirates på lang tid. Spurs er pr i dag eit lag som kjempar om ein plass blandt topp 6, med andre ord eit lag me skal slå på heimebane.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi spilt vår tellende kamp nummer 20 denne sesongen og den endte utrolig skuffende for oss alle, føles helt meningsløst å tape denne kampen som vi eide, også i 2.omg etter min mening, men denne gang klarte vi altså ikke hverken å drepe kampen (score mål nummer 3) eller å forsvare oss til tre poeng, noe vi har gjort i de siste kampene vi har spilt.

Hvorfor vi ikke klarer å putte nr 3 er for meg helt uforståelig, vi hadde jo sjanser til å score både 5 og 6 i denne kampen men dette er altså fotball i et nøtteskall, setter du ikke dine sjanser blir du før eller senere straffet i andre enden, slik er det bare.

Jeg tror nok spillerne trodde det skulle bli grei skuring også i andre omgang, som alle oss andre, tror rett og slett våre midtstoppere ikke så muligheten for at vi skulle tape denne kampen før det ble 2-1 og det er selvsagt kritikkverdig, men hvis en av dem hadde headet inn 3-0 ville det selvsagt aldri blitt diskutert i ettertid, det er det som er det artige med fotball, alt er lett å vite i ettertid, og da kan vi raskt slå fast at stopperne våre slett ikke skulle gått opp på frisparket som førte til kontring og 2-1, det målet hadde nok aldri kommet om stopperne hadde stått igjen.

Etter at 2-1 målet kom endret kampen karakter og vi så mer og mer slitne ut, etterhvert så vi også litt engstelige ut synes jeg men til tross for dette har vi også i denne perioden sjanser til å begrave kampen, Koscielny burde definitivt klart å styre sin heading på åpent mål under tverrliggeren og spudz-keeperen gjorde vel kampens store prestasjon når han reddet skuddet fra Fabregas, men av og til får man følelsen av at det var slik det skulle være denne gang, utrolig kjipt å tape mot naboene på denne måten selvfølgelig men fasiten etter 20 tellende kamper er: 13 seire, 2 uavgjort og 5 tap, 2 poeng fra toppen i PL, kommet til kvartfinalen i CC og mer eller mindre klare for videre spill i CL, slett ikke verst og et resultat jeg glatt hadde godtatt før sesongen startet, uansett blir vi lett farget av den siste kampen vi har spilt men da er det viktig å huske Nils Arne Eggens kloke ord: "det e ittjnå som bli så fort histori som en fotbaillkamp", det er alltid den neste kampen som er den viktigste og denne sesongen lever i aller høyeste grad videre i beste velgående og jeg er fortsatt veeeldig optimistisk :(

Stopperne våre gjorde en taktisk feilvurdering når de stakk opp på frisparket som ledet til 2-1, jeg tror de har lært av det, handsen til Cesc er slik som kan skje men jeg tror også spillerne våre har lært av den situasjonen, tipper vi kommer knallhardt tilbake allerede i CL denne uken og da er vi atter på sporet.

Arsenal till I die!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes lagoppstillingen igår var spennende, og det fungerte meget bra de første 45minuttene. Synes ikke det var noe å klage på, om at Djourou ble vraket.

Vi hadde et spill som fungerte, takket være at Fab, Nasri, og Arshavin, fikk tid med ballen og rom å "leke" seg i.

 

Sjansen for at Spurs ville gjøre endringer i måten å forsvare seg, (tettere markeringer som ville gi mindre rom/tid) og et annet angrepsmønster var ventet.

Jeg mener at Wenger burde tenkt på en helt annen måte når 2.omgangen blåses igang, for disse 3 meget viktige poengene var i lomma.

 

Så kan man diskutere om vi burde vunnet likevel med våre muligheter i 2.omgang, og at målene imot var arbeidsfeil o.l. Dette mener jeg er litt feil utganspunkt, for vi gav spurs muligheten til å få rom og overganger fremover på banen. Vi gamblet på at dette skulle vi klare, og at vi skulle score flere mål med vårt vanlige offensive spillestil.

 

Jeg nekter å tro at vi hadde sluppet inn 3mål, om defensiv kynisme og om tempoet i kampen hadde blitt skrudd ned. Vi har tapt så mange viktige storkamper de siste årene, på at vi er for naive på den defensive delen av spillet. Vi kjører spillere opp, og etterlater store rom bakover. Dette resulterer ofte i mann mot mann, frispark/dødballer i farlige posisjoner, og at "nervene" i kampen (som igår) kommer etter at man har fullstendig kontroll.

 

Wenger må lære, at det er poengene som teller og ikke bare den offensive gladfotballen. Vi har utviklet oss meget bra i kamper, hvor motstanderene bruker 80-talls kick and run stil, der fysikk og krig er pri 1.

Hvorfor Wenger ikke vil spille mer kynisk i disse 6-poengskampene, forstår jeg fortsatt ikke. Vi har en forferdelig dårlig statistikk på akkurat denne type kamper, og det er ikke første gang vi har klart å rote det bort mot spurs heller....

 

Vi må lære oss å drepe kampene, eller tenke på at det ene poenget er mer verdt enn gamblingen på seier som ofte har resultert i tap mot f.eks Chelsea.

 

For all del, jeg er en stor tilhenger av denne offensive spillestilen som ligger igrunn hos Arsenal, men jeg mener at i enkeltkamper må man legge andre tanker bak for å "sikre" seg seieren/poenget.

 

Vi er selvfølgelig fortsatt med, men jeg er ikke den mest opptimistiske når vi snart møter våre argeste rivaler. Vil vi gamble alt på seier som kan vise seg å være meget viktig, eller vil det samme skje som tidligere?

Jeg frykter at vi vil gamble, for Wenger har ikke overbevisst meg om at taktikken i disse særs viktige 6-poengskampene endrer hans plan, for måten vi skal spille på. Uansett om historien viser at det ikke har vært noe bra resultater tidligere, og at vi har gått i fella gang på gang.

 

 

For et par sesonger siden brukte Wenger å ta ut en spiss for å sette inn en midtbanespiller den siste halvtimen av kamper vi ledet, dette er et eksempel på et slikt taktisk grep som du etterlyser, historien forteller derimot at vi den gang veldig ofte ga fra oss initiativet i kampene og tapte dem på slutten nettopp på grunn av det.

Nå har vi spilt flere meget gode bortekamper hvor vi har forsvart oss godt inn til sterke trepoengere bl.a mot everton, som etter min mening er et lag på høyde med gårsdagens spudz.

Wengers taktikk har ført oss til en meget god situasjon så langt denne sesongen da vi kun er 2 poeng fra ledelsen i PL, samt gjort det meget bra både i CL og CC, og det er jo resultatene som teller til syvende og sist, jeg tror som tidligere nevnt at det ikke skorter på den taktiske klokskapen hos Wenger, derimot ser vi jo til tider at spillerne gjør taktiske feilvurderinger også hos Arsenal og et godt eksempel er jo foranledningen til 2-1 målet i går hvor begge stopperne går opp og vi blir kontret i senk, men jeg tenker også på Fabianskis hastverk med å få kastet ballen i gang igjen når han har den i hendene, da mener jo jeg at han skal holde den i noen sekunder mens han ligger nede og holde den i enda noen sekunder etter at han har reist seg opp slik at forsvaret får flyttet seg opp i banen, dette i kamper vi leder og som nærmer seg slutten, jeg tror imidlertid at både Fabianski, våre stoppere og Wenger i samarbeid har lært en del av disse situasjonene og at vi får våre ønsker oppfyllt fremover i sesongen :P

 

Da virker det som vi er enige om at sjøl om vi dreit oss mot et mindreverdig amatørlag, så driter de andre seg minst like ofte utover i sesongen. Med andre ord blir det Arsenal som vinner ligaen i år.

 

 

Så enkelt kan det egentlig sies :(

Link to comment
Share on other sites

Stopperne våre gjorde en taktisk feilvurdering når de stakk opp på frisparket som ledet til 2-1, jeg tror de har lært av det, handsen til Cesc er slik som kan skje men jeg tror også spillerne våre har lært av den situasjonen, tipper vi kommer knallhardt tilbake allerede i CL denne uken og da er vi atter på sporet.

Arsenal till I die!!!

 

Det er dette med læringen da. I flere år har nå Wenger og diverse spillere snakket om hvordan de har lært av feil og hvordan laget er mer "mature". Og gang på gang står Wenger igjen med egg utover hele fjeset. For meg ser det ut som de ikke lærer noe som helst. De gjør samme feilene gang på gang. Vieira04 stiller mange interessante spørsmål i sine innlegg i kamptråden i forhold til dette lagets manglende evne til å drepe kamper. Jeg stoler ikke på dette laget i det hele.

 

I går begynte desverre publikum med "olé" før pause. Det så ut som spillerne og Wenger gjorde det samme. Det er Wenger sin feil at spillerne i andre omgang ikke stiller skjerpet til oppgaven. Når man leder 2-0 trenger man ikke flere mål, men Arsenal ser desverre ut til å trenge en 3 og 4 måls ledelse for at ting skal se trygg ut. Fullstendig hodeløst og naivt forsvarsspill ødelegger alt, som det har gjort over lang tid nå.

 

I desember 1997 tapte Arsenal sist to hjemmekamper på rad. Den sesongen ble det the double. Kanskje det er sånn i år også? For min del tror jeg ikke det da laget fra 97 var på et helt annet nivå mentalt sett. Dagens lag ser redd ut når det blir varmt rundt ørene på dem. En siste lille fact som ikke har noe med kampen i går å gjøre er at sist Arsenal ledet 2-0 på hjemmebane og tapte, var mot Norwich i åpningsrunden første Premier League sesong.

Link to comment
Share on other sites

Arshavin: Veit ikke hvilke kamper du baserer denne historikken for et par år siden, da man tok ut en spiss og satt inn en ekstra midtbanespiller uten hell. Om det evt ikke gikk for et par år siden, så er det jo ikke derimot sagt at vi ikke ville klart et bedre resultat i disse tider? Vi har da en vesentlig bedre stall og kvalitet nå, enn det vi hadde for et par år siden.

 

Uansett, er det ikke bare taktiske bytter jeg har etterlyst i slike situasjoner, men også måten man spiller på.

Vi har en historikk som langt ifra er imponerende mot våre argeste rivaler, og spurs er en klubb som har tatt seriøse skritt mot akkurat dette nivået. Disse 6-poengskampene må man ikke tape, og det har vi desverre klart i 2 av 3 kamper sålangt denne sesongen. Chelsea og spurs, mens vi tok en sterk seier mot City`s 10mann i 85minutter.

 

Joda, vi henger med, og har fortsatt sjansen til å vinne gullet. Likevel er det bekymringsfullt, at vi ikke klarer å ta flere poeng fra våre argeste rivaler. Både når vi burde være mer fokusert på et uavgjort i utgangspunktet, eller beholde ledelsen som igår. Det er her jeg snakker om å ha en mer kynisk tankegang, for å ta disse poengene som kan bety så mye i mai. Hvorfor skal vi på død og liv satse vårt offensive spill i alle spillets/kampens faser, når vi strengt tatt ikke må gjøre det. Taper vi flere av disse "nøkkel-kampene" de neste ukene, så kan det vise seg at vi på ny kommer hengendes etter.......

Spurs er et topp4 lag, det er ikke Everton.

 

Chelsea og Utd har bevisst de siste sesongene hvor gode de er, og har vært stødige i sin vinnerkultur. En slik form de har på bortebane denne sesongen....... den er jeg redd ikke varer lenge.

Link to comment
Share on other sites

Arshavin: Veit ikke hvilke kamper du baserer denne historikken for et par år siden, da man tok ut en spiss og satt inn en ekstra midtbanespiller uten hell. Om det evt ikke gikk for et par år siden, så er det jo ikke derimot sagt at vi ikke ville klart et bedre resultat i disse tider? Vi har da en vesentlig bedre stall og kvalitet nå, enn det vi hadde for et par år siden.

 

Uansett, er det ikke bare taktiske bytter jeg har etterlyst i slike situasjoner, men også måten man spiller på.

Vi har en historikk som langt ifra er imponerende mot våre argeste rivaler, og spurs er en klubb som har tatt seriøse skritt mot akkurat dette nivået. Disse 6-poengskampene må man ikke tape, og det har vi desverre klart i 2 av 3 kamper sålangt denne sesongen. Chelsea og spurs, mens vi tok en sterk seier mot City`s 10mann i 85minutter.

 

Joda, vi henger med, og har fortsatt sjansen til å vinne gullet. Likevel er det bekymringsfullt, at vi ikke klarer å ta flere poeng fra våre argeste rivaler. Både når vi burde være mer fokusert på et uavgjort i utgangspunktet, eller beholde ledelsen som igår. Det er her jeg snakker om å ha en mer kynisk tankegang, for å ta disse poengene som kan bety så mye i mai. Hvorfor skal vi på død og liv satse vårt offensive spill i alle spillets/kampens faser, når vi strengt tatt ikke må gjøre det. Taper vi flere av disse "nøkkel-kampene" de neste ukene, så kan det vise seg at vi på ny kommer hengendes etter.......

Spurs er et topp4 lag, det er ikke Everton.

 

Chelsea og Utd har bevisst de siste sesongene hvor gode de er, og har vært stødige i sin vinnerkultur. En slik form de har på bortebane denne sesongen....... den er jeg redd ikke varer lenge.

 

 

Pussig om du ikke husker Wengers praksis rundt defensive bytter for noen år siden, han gjorde det samme kamp etter kamp, sesong etter sesong, når vi ledet kamper og det var ca 30 min igjen byttet han ut en offensiv spiller eller to og satte inn en defensiv eller to.

Noen ganger lyktes det, andre ganger ikke, slik er fotballens natur, man vet sjelden eller aldri fasiten før kampen er ferdigspilt.

Det samme gjelder din teori, for det er jo det vi snakker om, en teori, man kan mene så mangt om fotball og tro det samme, uanstt viser det seg at ballen er rund og det er steike umulig å vinne på oddsen. :(

Min teori er iallefall glassklar, hvis man ikke gir motstanderen problemer, dvs å sette et lag under press er det bare et tidsspørsmål før man slipper inn baklengsmål, og når det gjelder Arsenal har jeg aldri vært i tvil om at grunntanken om vårt spill er den mest attraktive OG effektive måten å spille fotball på, så må man selvfølgelig variere både presshøyde og balansen i laget avhengig av hvem man spiller mot og hvilke spillere vi har disponibelt, men grunntanken skal og må være den samme.

Jeg har ingen tro i det hele tatt på at Arsenal med sin spillerstall skal tjene på å ligge bakpå og være kyniske, uansett motstander, vi må derimot kunne forvente at våre spillere etterhvert skal bli flinkere til å vurdere situasjonene taktisk klokere enn hva tilfellet var ved spudz første mål i går.

Jeg ser du mener at spudz er et topplag, jeg er imidlertid uenig, dette møkkalaget kommer IKKE til å komme blant de fire beste i PL denne sesongen.

Videre synes jeg det har vært behagelig stille rundt denne taktikk-diskusjonen i lang tid nå, selvfølgelig grunnet gode resultater og prestasjoner, så derfor føler jeg at du baserer din teori på alt for få kamper, fasiten så langt viser at vi er to poeng fra en ledelse i PL, vi er videre i cupene og har gjort en veldig god sesong, men jeg skjønner at det er lett å glemme etter slike kamper som i går.

I kampen mot everton slo vi mye langt bakfra, sannsynligvis for å spille på lavere risiko, det lyktes vi godt med, i bortekampen mot chelsky presset vi sinnsykt høyt, det lyktes vi også veldig godt med da vi fikk kampen i vår hule hånd, uttellingen ble desverre for dårlig også i den kampen, i likhet med gårsdagens.

Men dette er allikevel eksempel på at Wenger varierer sin måte å spille på ut fra hvilken motstander vi er opp mot, det er derimot ikke slik at taktikken i alle tilfeller lykkes, jeg skulle nesten til å si heldigvis, da ville dette blitt forutsigbart og kjedelig etterhvert hvis vi bare skulle vinne kamper :P

Uansett så er vi og Wenger avhengige av spillere som ikke opptrer naivt på banen som tilfellet var i går ved spudz første scoring, slik kan vi ikke fortsette.

Link to comment
Share on other sites

Pussig om du ikke husker Wengers praksis rundt defensive bytter for noen år siden, han gjorde det samme kamp etter kamp, sesong etter sesong, når vi ledet kamper og det var ca 30 min igjen byttet han ut en offensiv spiller eller to og satte inn en defensiv eller to.

Noen ganger lyktes det, andre ganger ikke, slik er fotballens natur, man vet sjelden eller aldri fasiten før kampen er ferdigspilt.

Det samme gjelder din teori, for det er jo det vi snakker om, en teori, man kan mene så mangt om fotball og tro det samme, uanstt viser det seg at ballen er rund og det er steike umulig å vinne på oddsen. :P

Min teori er iallefall glassklar, hvis man ikke gir motstanderen problemer, dvs å sette et lag under press er det bare et tidsspørsmål før man slipper inn baklengsmål, og når det gjelder Arsenal har jeg aldri vært i tvil om at grunntanken om vårt spill er den mest attraktive OG effektive måten å spille fotball på, så må man selvfølgelig variere både presshøyde og balansen i laget avhengig av hvem man spiller mot og hvilke spillere vi har disponibelt, men grunntanken skal og må være den samme.

Jeg har ingen tro i det hele tatt på at Arsenal med sin spillerstall skal tjene på å ligge bakpå og være kyniske, uansett motstander, vi må derimot kunne forvente at våre spillere etterhvert skal bli flinkere til å vurdere situasjonene taktisk klokere enn hva tilfellet var ved spudz første mål i går.

Jeg ser du mener at spudz er et topplag, jeg er imidlertid uenig, dette møkkalaget kommer IKKE til å komme blant de fire beste i PL denne sesongen.

Videre synes jeg det har vært behagelig stille rundt denne taktikk-diskusjonen i lang tid nå, selvfølgelig grunnet gode resultater og prestasjoner, så derfor føler jeg at du baserer din teori på alt for få kamper, fasiten så langt viser at vi er to poeng fra en ledelse i PL, vi er videre i cupene og har gjort en veldig god sesong, men jeg skjønner at det er lett å glemme etter slike kamper som i går.

I kampen mot everton slo vi mye langt bakfra, sannsynligvis for å spille på lavere risiko, det lyktes vi godt med, i bortekampen mot chelsky presset vi sinnsykt høyt, det lyktes vi også veldig godt med da vi fikk kampen i vår hule hånd, uttellingen ble desverre for dårlig også i den kampen, i likhet med gårsdagens.

Men dette er allikevel eksempel på at Wenger varierer sin måte å spille på ut fra hvilken motstander vi er opp mot, det er derimot ikke slik at taktikken i alle tilfeller lykkes, jeg skulle nesten til å si heldigvis, da ville dette blitt forutsigbart og kjedelig etterhvert hvis vi bare skulle vinne kamper ;)

Uansett så er vi og Wenger avhengige av spillere som ikke opptrer naivt på banen som tilfellet var i går ved spudz første scoring, slik kan vi ikke fortsette.

 

Hmm......., du kan snakke så mye du vil om uttelling, men det er poengene i mai som er fasiten. Når man ser sesong etter sesong, at vi ikke takler å få mange nok poeng (for det er jo sakens kjerne, mot de beste lagene i det jeg har diskutert), så kan man ikke alltid legge skyld på mangel på effektivitet. Dette handler om hva som har vært resultatene de siste sesongene mot våre rivaler, så om det er for lite grunnlag å danne noen teori får være opp til hver enkelt. Kanskje det er spillemåten som ikke er effektiv nok, med tanke på disse kampene. Eller er det helt urealistisk?

Kan det være at vi kunne fått bedre uttelling på antall poeng, med å være mye mer kyniske i måten vi opptrer for å sikre oss et uavgjort borte mot Chelsea, eller med å sikre de 3poengene vi hadde i lomma igår.

Og ja, jeg husker at Wenger gjorde en del endringer med spillerbytter før, men kom ikke på i hvilke toppkamper det skjedde.

 

Når du beskriver og utelater spurs som et topplag, med følgende beskrivelse:

dette møkkalaget kommer IKKE til å komme blant de fire beste i PL denne sesongen.....
., så føler jeg at det var lite argumentasjon på hvorfor det er helt usansynlig. De kom tross alt på topp 4 sist sesong, og jeg føler at de på ny kan klare å beholde en slik posisjon. Derfor mener jeg at Arsenal-spurs er en 6-poengskamp, og som det er meget viktig å ikke tape.

 

Når du mener denne måten vi opptrer mot disse lagene er effektiv nok, så synes jeg det er pussig at du faktisk mener vi er storfavoritter for ligagullet. Vi har en forferdelig statistikk mot de beste lagene, og har vært et par hakk bak Utd og Chelsea i de siste sesongene. (de aller fleste av disse sesongene....)

Om vi skal nærme oss muligheten for pokalen, så er det jo nettopp i disse kampene som er en meget viktig faktor for å få nok poeng til at vi står som tabelltopp i mai.

 

Om vi da kun skal se på spillerenes "feil/uflaks" under kamper som en unnskyldning for mangel på poeng i disse kampene, eller om det også skyldes managerens plan/system/taktikk med kampen, får bli en evig diskusjon som vi aldri blir enige om.

 

At det har vært behagelig stille på akkurat dette "emnet" en periode, så kan det ha sine naturlige grunner med at det er lenge siden det har vært en slik "toppkamp" for Arsenal sin del :(

Link to comment
Share on other sites

Hmm......., du kan snakke så mye du vil om uttelling, men det er poengene i mai som er fasiten. Når man ser sesong etter sesong, at vi ikke takler å få mange nok poeng (for det er jo sakens kjerne, mot de beste lagene i det jeg har diskutert), så kan man ikke alltid legge skyld på mangel på effektivitet. Dette handler om hva som har vært resultatene de siste sesongene mot våre rivaler, så om det er for lite grunnlag å danne noen teori får være opp til hver enkelt. Kanskje det er spillemåten som ikke er effektiv nok, med tanke på disse kampene. Eller er det helt urealistisk?

Kan det være at vi kunne fått bedre uttelling på antall poeng, med å være mye mer kyniske i måten vi opptrer for å sikre oss et uavgjort borte mot Chelsea, eller med å sikre de 3poengene vi hadde i lomma igår.

Og ja, jeg husker at Wenger gjorde en del endringer med spillerbytter før, men kom ikke på i hvilke toppkamper det skjedde.

 

Når du beskriver og utelater spurs som et topplag, med følgende beskrivelse:

., så føler jeg at det var lite argumentasjon på hvorfor det er helt usansynlig. De kom tross alt på topp 4 sist sesong, og jeg føler at de på ny kan klare å beholde en slik posisjon. Derfor mener jeg at Arsenal-spurs er en 6-poengskamp, og som det er meget viktig å ikke tape.

 

Når du mener denne måten vi opptrer mot disse lagene er effektiv nok, så synes jeg det er pussig at du faktisk mener vi er storfavoritter for ligagullet. Vi har en forferdelig statistikk mot de beste lagene, og har vært et par hakk bak Utd og Chelsea i de siste sesongene. (de aller fleste av disse sesongene....)

Om vi skal nærme oss muligheten for pokalen, så er det jo nettopp i disse kampene som er en meget viktig faktor for å få nok poeng til at vi står som tabelltopp i mai.

 

Om vi da kun skal se på spillerenes "feil/uflaks" under kamper som en unnskyldning for mangel på poeng i disse kampene, eller om det også skyldes managerens plan/system/taktikk med kampen, får bli en evig diskusjon som vi aldri blir enige om.

 

At det har vært behagelig stille på akkurat dette "emnet" en periode, så kan det ha sine naturlige grunner med at det er lenge siden det har vært en slik "toppkamp" for Arsenal sin del :(

 

 

Jeg tror du har helt rett i at vi ikke blir enige om dette emnet, det bør heller ikke være et mål etter min mening, det er tross alt uenighet som bringer oss videre ;)

Ellers savner jeg at du er mere konkret, jeg savner at du forteller hva du ville gjort hvis du var manager rett og slett, det blir litt diffust for meg å bare prate om å være kynisk, hva mener du med dette, gi meg noen gode eksempler på hva du mener.

Når det gjelder temaet uttelling råder det ingen tvil om at det er nettopp dette som avgjør både fotballkamper og sesonger til syvende og sist, og når det gjelder Arsenal og Wenger så bør ingen her inne være i tvil om resultatene, både manager og klubb har levert resultater helt utenom det vanlige og jeg føler meg overbevist om at også denne sesongen vil gi resultater vi kan være fornøyde med og stolte over.

Ja, jeg synes fortsatt Arsenal er storfavoritter til seriegullet, årsaken er at jeg ikke ser andre lag som er like gode som oss, enkelt og greit.

Vi har vært litt ujevne i likhet med både utd og chelsky men jeg tror Arsenal har det største potensialet her og blir det laget som drar fra til slutt.

Du er opptatt av de såkalte toppkampene og det er greit nok, for min del kan vi gjerne tape flere av disse toppkampene så lenge vi vinner alle andre, da ender vi nok som seriemester uansett, resultatene så langt sier oss at vi ligger to poeng bak og det er vel ikke et helt håpløst utgangspunkt??

Jeg føler meg ganske sikker på at Arsenal er et bedre lag enn utd i disse dager og derfor tror jeg også på tre poeng mot dem i nærmeste fremtid, jeg har kort og godt ikke mistet troen til tross for tapet i går :P

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet om hva jeg mener med kynisme tidligere, men kan kjapt gjenta noen faktorer på hva jeg mener med det:

 

* Legge laget lenger bak på banen, slik at avstanden mellom hvert ledd er mer kompakt. Dette vil gi mindre rom å komme seg inn i/bak, og samtidig kan man bruke bakrommet til motstanderen om de setter sin forsvarsrekke/midtbanerekke høyere opp. Vi har fart, kreativitet, og spillerforståelse, til å utnytte lag som må frem på banen. Kontringer er noe vi helt klart er meget gode på, og som vi er fryktet for.

* Vi skal ta vare på de overgangene som kommer på en fornuftig måte, uten å blottlegge oss defensivt om det skulle komme en overgang imot. Vi må ikke kjøre frem alt i vårt forsøk på å få 3-1 som igår. Vi kan være litt fornuftige med hvordan vi går i angrep, og likevel være farlige nok til å skape sjanser og evt mål på kontringer.

* Tettere duellspill, dvs at man ligger tett opp i motstanderens nøkkelspillere. Igår burde Vaart og Bale bli tatt ut etter pausen. Vi så jo hvor lite farlig Bale var i 1.omgangen, når han til dels ble passet meget godt på. I 2.omgangen var ikke det like tett markering, og jeg skjønner ikke hvorfor.

* Senke tempoet i kampen, for hva har vi å tjene på at tempoet er høyt på begge sider av banen når vi leder i en så viktig kamp? Vi kan utnytte det, men samtidig kan vi også få en smell imot. Ren gambling slik jeg ser det.

* Få inn en annen spillertype, om det er nødvendig underveis?

 

Det finnes mange valg man kan ta, for å være mer kynisk slik jeg ser det. Det finnes mange valg, for å tenke annerledes på hvordan man skal vinne/få poeng.

 

Og det er ingen garanti på noe, men jeg tror at vi i det hele ville hatt flere poeng i disse 6-poengskampene, om vi hadde fulgt en litt annen strategi før, og evt underveis i kampen(e). Vi har en dårlig statistikk på disse kampene fra før, og er som jeg har skrevet en viktig faktor om gullet skal hjem.

Igår hadde vi full kontroll på spurs i 45minutter, og vi gjorde ingen klare endringer på det taktiske etter at spurs endret sin spillestil. De lot oss få store rom sentralt og på kanten i 1.omgang, noe som passet Fab, Nasri, og Arshavin ypperlig. Til og med Redknapp skjønte, at dette måtte stoppes til 2.omgang.

Vi hadde sjanser til å vinne, men likevel lot vi spurs få rom i midtbaneleddet (pga vi kjørte mange spillere opp på jakt etter mål nummer 3), som resulterte mål imot, farlige dødballer, og at kampen levde for begge lag helt til slutt. Helt unødvendig slik jeg ser det.

 

Tror jeg avslutter der, snart ny uke og nye mulighter.

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet om hva jeg mener med kynisme tidligere, men kan kjapt gjenta noen faktorer på hva jeg mener med det:

 

* Legge laget lenger bak på banen, slik at avstanden mellom hvert ledd er mer kompakt. Dette vil gi mindre rom å komme seg inn i/bak, og samtidig kan man bruke bakrommet til motstanderen om de setter sin forsvarsrekke/midtbanerekke høyere opp. Vi har fart, kreativitet, og spillerforståelse, til å utnytte lag som må frem på banen. Kontringer er noe vi helt klart er meget gode på, og som vi er fryktet for.

* Vi skal ta vare på de overgangene som kommer på en fornuftig måte, uten å blottlegge oss defensivt om det skulle komme en overgang imot. Vi må ikke kjøre frem alt i vårt forsøk på å få 3-1 som igår. Vi kan være litt fornuftige med hvordan vi går i angrep, og likevel være farlige nok til å skape sjanser og evt mål på kontringer.

* Tettere duellspill, dvs at man ligger tett opp i motstanderens nøkkelspillere. Igår burde Vaart og Bale bli tatt ut etter pausen. Vi så jo hvor lite farlig Bale var i 1.omgangen, når han til dels ble passet meget godt på. I 2.omgangen var ikke det like tett markering, og jeg skjønner ikke hvorfor.

* Senke tempoet i kampen, for hva har vi å tjene på at tempoet er høyt på begge sider av banen når vi leder i en så viktig kamp? Vi kan utnytte det, men samtidig kan vi også få en smell imot. Ren gambling slik jeg ser det.

* Få inn en annen spillertype, om det er nødvendig underveis?

 

Det finnes mange valg man kan ta, for å være mer kynisk slik jeg ser det. Det finnes mange valg, for å tenke annerledes på hvordan man skal vinne/få poeng.

 

Og det er ingen garanti på noe, men jeg tror at vi i det hele ville hatt flere poeng i disse 6-poengskampene, om vi hadde fulgt en litt annen strategi før, og evt underveis i kampen(e). Vi har en dårlig statistikk på disse kampene fra før, og er som jeg har skrevet en viktig faktor om gullet skal hjem.

Igår hadde vi full kontroll på spurs i 45minutter, og vi gjorde ingen klare endringer på det taktiske etter at spurs endret sin spillestil. De lot oss få store rom sentralt og på kanten i 1.omgang, noe som passet Fab, Nasri, og Arshavin ypperlig. Til og med Redknapp skjønte, at dette måtte stoppes til 2.omgang.

Vi hadde sjanser til å vinne, men likevel lot vi spurs få rom i midtbaneleddet (pga vi kjørte mange spillere opp på jakt etter mål nummer 3), som resulterte mål imot, farlige dødballer, og at kampen levde for begge lag helt til slutt. Helt unødvendig slik jeg ser det.

 

Tror jeg avslutter der, snart ny uke og nye mulighter.

 

 

Dette var ikke spesielt kyniske tanker Vieira, stort sett gammelt stoff som Wenger har benyttet seg av i mange år, bl.a i går ved vårt andre mål ligger vi tett og kompakt, vinner ballen og kjører en kjapp overgang som ender med både Chamakh og Cesc foran boksen hvor førstnevnte scorer.

Jeg blir litt overrasket hvis du stiller spørsmålstegn ved Wengers taktiske egenskaper når du peker på et så opplagt moment som å legge laget litt dypere i banen og kjøre overganger.

Alle lag gjennomfører en slik taktikk, det er jo årsaken til at det ofte er avgjørende å få det første målet.

Det å "ta ut" Bale og vdv er noe som alle lag vil prøve på, men spørsmålet er hvordan man "tar dem ut".

Hvis du tenker i de baner som Italia og Gentile gjorde på åtti-tallet er jeg veldig uenig med deg, dette har også italienerne gått vekk fra i de senere år, årsaken til det er at fotballen har utviklet seg i et rasende tempo og det betyr at man ikke kan tillate seg å punkt-markere spillere og samtidig ha sikring bak de aktuelle spillerne som dette også forutsetter.

Det er så mange gode spillere, faktisk bare gode spillere som hver for seg kan avgjøre kampene, i går var det jo Defoe som lagde ordentlig trøbbel for oss i andre omgang, i tillegg kom jo Crouch inn og tvang frem en viss oppmerksomhet fra vårt forsvar.

Jeg synes Sagna gjorde en meget god jobb med Bale i første omgang, desverre gikk han på et gult kort veldig tidlig og det gjorde nok at han måtte være forsiktig etterhvert og det er ingen tvil om at Bale er en god spiller som man ikke skal tilby lillefingeren, det er imidlertid flere gode spillere også på spudz og det holder som sagt ikke å ta ut disse gutta og gi Defoe mere rom, det minner litt om etterpåklokskap når du foreslår at vi skulle tatt ut Bale og vdv i går, i tillegg en viss forenkling må man vel kanskje kalle det, jeg kan nok garantere deg at ikke Wenger sa til Sagna i pausen "bare drit i Bale, han er ufarlig".

Når det gjelder å dra ned tempoet i kampen er jeg til en viss grad enig med deg, da tenker jeg først og fremst på når Fabianski har ballen og stresser med å sette i gang kjappe angrep igjen, han må lære seg at det i visse faser av kampene lønner seg å roe ned, få ut laget og spille ballen langt inn på motstanderens halvdel.

Vi bør også bruke litt tid på dødballer i en slik situasjon, ellers synes jeg vi er flinke til å hvile med ballen i laget og dette bidrar jo også til at tempoet dras ned.

Det som skjedde i går var nok at spillerne følte seg overlegen og ikke innså at spudz var kapable til å lage trøbbel for oss på 2-0 og dette kan man nok kalle en svakhet ved våre spillere, spesielt midtstopperne bør være forsiktige med å forlate sin posisjon i en slik fase av kampen, ser også at Wenger påpeker dette i etterkant, men jeg sliter litt med å være etterpåklok også her fordi jeg synes at vi skapte så store og mange sjanser at jeg er helt overbevist om at 3-0 ville begravet kampen og hvem kan vel klandre en spiller som ønsker å gjøre nettopp dette, putte 3-0 og begrave kampen, jeg mener vi var uheldige som ikke fikk satt spikeren i kisten ved flere anledninger, derfor føles det ekstra bittert å tape kampen til slutt.

Våre spillere har nok enda en vei å gå før de kan kalles rutinerte er jeg redd for, men jeg mener at vi har beveget oss i riktig retning denne sesongen og jeg tror utviklingen vil fortsette med bratt kurve også i resten av sesongen, jeg er helt sikker på at vårt lag har lært mye av gårsdagens kamp.

Men her er egentlig hovedpoenget mitt, dette handler om individuell dyktighet og klokskap og ikke Wengers evne til å legge en taktikk før kampene, da ville dette nemlig være en smal sak.

Hvis stopperne våre hadde ligget igjen på dødballene i andre omgang er jeg overbevist om at 2-1 målet ikke ville kommet og da hadde vi sannsynligvis vunnet kampen, Wenger er avhengig av at spillerne gjør de riktige taktiske valgene underveis i kampene og det er det vanskelig å styre fra sidelinjen.

Link to comment
Share on other sites

Dette var ikke spesielt kyniske tanker Vieira, stort sett gammelt stoff som Wenger har benyttet seg av i mange år, bl.a i går ved vårt andre mål ligger vi tett og kompakt, vinner ballen og kjører en kjapp overgang som ender med både Chamakh og Cesc foran boksen hvor førstnevnte scorer.

Jeg blir litt overrasket hvis du stiller spørsmålstegn ved Wengers taktiske egenskaper når du peker på et så opplagt moment som å legge laget litt dypere i banen og kjøre overganger.

Alle lag gjennomfører en slik taktikk, det er jo årsaken til at det ofte er avgjørende å få det første målet.

Det å "ta ut" Bale og vdv er noe som alle lag vil prøve på, men spørsmålet er hvordan man "tar dem ut".

Hvis du tenker i de baner som Italia og Gentile gjorde på åtti-tallet er jeg veldig uenig med deg, dette har også italienerne gått vekk fra i de senere år, årsaken til det er at fotballen har utviklet seg i et rasende tempo og det betyr at man ikke kan tillate seg å punkt-markere spillere og samtidig ha sikring bak de aktuelle spillerne som dette også forutsetter.

Det er så mange gode spillere, faktisk bare gode spillere som hver for seg kan avgjøre kampene, i går var det jo Defoe som lagde ordentlig trøbbel for oss i andre omgang, i tillegg kom jo Crouch inn og tvang frem en viss oppmerksomhet fra vårt forsvar.

Jeg synes Sagna gjorde en meget god jobb med Bale i første omgang, desverre gikk han på et gult kort veldig tidlig og det gjorde nok at han måtte være forsiktig etterhvert og det er ingen tvil om at Bale er en god spiller som man ikke skal tilby lillefingeren, det er imidlertid flere gode spillere også på spudz og det holder som sagt ikke å ta ut disse gutta og gi Defoe mere rom, det minner litt om etterpåklokskap når du foreslår at vi skulle tatt ut Bale og vdv i går, i tillegg en viss forenkling må man vel kanskje kalle det, jeg kan nok garantere deg at ikke Wenger sa til Sagna i pausen "bare drit i Bale, han er ufarlig".

Når det gjelder å dra ned tempoet i kampen er jeg til en viss grad enig med deg, da tenker jeg først og fremst på når Fabianski har ballen og stresser med å sette i gang kjappe angrep igjen, han må lære seg at det i visse faser av kampene lønner seg å roe ned, få ut laget og spille ballen langt inn på motstanderens halvdel.

Vi bør også bruke litt tid på dødballer i en slik situasjon, ellers synes jeg vi er flinke til å hvile med ballen i laget og dette bidrar jo også til at tempoet dras ned.

Det som skjedde i går var nok at spillerne følte seg overlegen og ikke innså at spudz var kapable til å lage trøbbel for oss på 2-0 og dette kan man nok kalle en svakhet ved våre spillere, spesielt midtstopperne bør være forsiktige med å forlate sin posisjon i en slik fase av kampen, ser også at Wenger påpeker dette i etterkant, men jeg sliter litt med å være etterpåklok også her fordi jeg synes at vi skapte så store og mange sjanser at jeg er helt overbevist om at 3-0 ville begravet kampen og hvem kan vel klandre en spiller som ønsker å gjøre nettopp dette, putte 3-0 og begrave kampen, jeg mener vi var uheldige som ikke fikk satt spikeren i kisten ved flere anledninger, derfor føles det ekstra bittert å tape kampen til slutt.

Våre spillere har nok enda en vei å gå før de kan kalles rutinerte er jeg redd for, men jeg mener at vi har beveget oss i riktig retning denne sesongen og jeg tror utviklingen vil fortsette med bratt kurve også i resten av sesongen, jeg er helt sikker på at vårt lag har lært mye av gårsdagens kamp.

Men her er egentlig hovedpoenget mitt, dette handler om individuell dyktighet og klokskap og ikke Wengers evne til å legge en taktikk før kampene, da ville dette nemlig være en smal sak.

Hvis stopperne våre hadde ligget igjen på dødballene i andre omgang er jeg overbevist om at 2-1 målet ikke ville kommet og da hadde vi sannsynligvis vunnet kampen, Wenger er avhengig av at spillerne gjør de riktige taktiske valgene underveis i kampene og det er det vanskelig å styre fra sidelinjen.

 

Veit sannelig ikke hva du mener og vil med innlegget ditt, men skal prøve å svare så godt jeg kan.

 

Arsenal har i flere år blitt "kritisert" for sin naivitet på den defensive delen av spillet, og spesielt mot meget gode lag. Jeg er vel ikke den eneste som mener vi er/har vært for sårbare, om det kommer kontringer imot i vår jakt etter å angripe med mange mann..... Senest nå skal Parlour ha gått ut å sagt: (talksport.co.uk)

 

“I’m Wenger’s biggest fan. I played under him for eight years and I know what he’s done for the club.

“But we played under Arsene Wenger and we managed to win games somehow or see a game out. We did that. We won titles doing that.

“Whether he hasn’t got the personnel to do that, whether he has to change it sometimes, be a little more defensive sometimes I don’t know.”

 

Du sier at disse punktene er gammelt stoff, og ja; det er ikke noe oppsiktsvekkende nytt med å gjøre endringer som trygger den defensive delen av spillet i dette gamet. Iallefall ikke for mange lag, men for Wenger er ikke dette hans sterkeste taktiske side, slik jeg ser og opplever det. Spørsmåler er jo i hvor stor grad man gjør endringer før kamp i forhold til sitt vanlige offensive spill, og underveis i kampen(e) med tanke på motstanderene og viktigheten av kampen.

Du mener at det er vanskelig for en manager å instruere fra sidelinja, for spillerene selv må stå for sine taktiske valg. Tror du ikke en manager kan gi både individuelle og lagmessige ordre underveis i kampen? F.eks som å holde igjen på dødballer, justeringer av lagdeler, o.l, eller er dette kun spillerene som bestemmer hva som skjer i kampens hete? Skjønner virkelig ikke hvorfor managere/støtteapperatet stadig går langs linja å gir beskjeder, om denne tankegangen stemmer.

 

Synes du legger lite skyld på den som tar ut laget, lager en plan for kampen, og gir spillere "arbeidsoppgaver" i måten de både skal forsvare og angripe seg i de neste 90minutten. (både individuelt og som lag)

Synes du nok engang snakker om uflaks, men er det alltid uflaks...? Hvorfor skal vi gå så hardt for mål nummer 3, når vi kan styre dette med en helt annen trygghet bakover på banen.

Hvorfor skal man åpne seg opp på midtbaneleddet og kjøre seg så sårbare bakover banen, når motstanderen gjør endringer som påvirker kampen på en helt annen måte etter pause? Vi skapte fortsatt sjanser, men spurs kom nærmere og nærmere i denne gamblingen med å prøve å få mål nummer 3. Resultatet ble som mot Chelsea, uansett hva vi føler i ettertid. 0 poeng på disse 2 kampene.

 

Jeg tror ikke vi vinner pokalen, om ikke vi lærer/forbedrer oss på denne delen av spillet i disse kampene. Vi har tatt mange skritt i riktige retning i kamper hvor det er fysikk, taklinger, og "kick and run", men vi har slik jeg ser det fortsatt mye å lære av det å drepe kamper, samt gå for et taktisk resultat fra start. (uavgjort borte mot f.eks Chelsea og Utd..)

 

Statistikken lyver aldri, selv om det aldri skulle føles så urettferdig med tanke på sjansestatistikken. Spørsmålet er jo om man da må tenke noe annerledes for å bedre statistikken, eller om man skal håpe det skal snu helt. Nå har vi ventet lenge nok på at det skal snu, og at vi må tenke mer sikring bakover på banen under disse kampene i både liga og cup. Det er her vi virkelig kan ta det lille skrittet videre, for å oppnå pokalen i mai.

 

Om spillerene følte seg overlegne igår, så må også Wenger ha følt det samme i sin mangel på å gjøre taktiske endringer.... :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi spilt flere meget gode bortekamper hvor vi har forsvart oss godt inn til sterke trepoengere bl.a mot Everton

Nei. Vi forsvarte oss ikke godt mot Everton. Everton hadde 8 sjanser på de siste 20 minuttene. Det at man ikke slipper inn mål i en kamp vitner ikke bestandig om godt forsvarsspill. Av og til er man rett og slett heldige, slik som tilfellet var mot Wolves og Everton. Vi skal vinne mot WBA, Toon og Spurs hjemme. Hadde vi tapt en av de så hadde det vært et uhell, når vi taper alle så snakker vi faen meg om et problem

Link to comment
Share on other sites

Veit sannelig ikke hva du mener og vil med innlegget ditt, men skal prøve å svare så godt jeg kan.

 

Arsenal har i flere år blitt "kritisert" for sin naivitet på den defensive delen av spillet, og spesielt mot meget gode lag. Jeg er vel ikke den eneste som mener vi er/har vært for sårbare, om det kommer kontringer imot i vår jakt etter å angripe med mange mann..... Senest nå skal Parlour ha gått ut å sagt: (talksport.co.uk)

 

“I’m Wenger’s biggest fan. I played under him for eight years and I know what he’s done for the club.

“But we played under Arsene Wenger and we managed to win games somehow or see a game out. We did that. We won titles doing that.

“Whether he hasn’t got the personnel to do that, whether he has to change it sometimes, be a little more defensive sometimes I don’t know.”

 

Du sier at disse punktene er gammelt stoff, og ja; det er ikke noe oppsiktsvekkende nytt med å gjøre endringer som trygger den defensive delen av spillet i dette gamet. Iallefall ikke for mange lag, men for Wenger er ikke dette hans sterkeste taktiske side, slik jeg ser og opplever det. Spørsmåler er jo i hvor stor grad man gjør endringer før kamp i forhold til sitt vanlige offensive spill, og underveis i kampen(e) med tanke på motstanderene og viktigheten av kampen.

Du mener at det er vanskelig for en manager å instruere fra sidelinja, for spillerene selv må stå for sine taktiske valg. Tror du ikke en manager kan gi både individuelle og lagmessige ordre underveis i kampen? F.eks som å holde igjen på dødballer, justeringer av lagdeler, o.l, eller er dette kun spillerene som bestemmer hva som skjer i kampens hete? Skjønner virkelig ikke hvorfor managere/støtteapperatet stadig går langs linja å gir beskjeder, om denne tankegangen stemmer.

 

Synes du legger lite skyld på den som tar ut laget, lager en plan for kampen, og gir spillere "arbeidsoppgaver" i måten de både skal forsvare og angripe seg i de neste 90minutten. (både individuelt og som lag)

Synes du nok engang snakker om uflaks, men er det alltid uflaks...? Hvorfor skal vi gå så hardt for mål nummer 3, når vi kan styre dette med en helt annen trygghet bakover på banen.

Hvorfor skal man åpne seg opp på midtbaneleddet og kjøre seg så sårbare bakover banen, når motstanderen gjør endringer som påvirker kampen på en helt annen måte etter pause? Vi skapte fortsatt sjanser, men spurs kom nærmere og nærmere i denne gamblingen med å prøve å få mål nummer 3. Resultatet ble som mot Chelsea, uansett hva vi føler i ettertid. 0 poeng på disse 2 kampene.

 

Jeg tror ikke vi vinner pokalen, om ikke vi lærer/forbedrer oss på denne delen av spillet i disse kampene. Vi har tatt mange skritt i riktige retning i kamper hvor det er fysikk, taklinger, og "kick and run", men vi har slik jeg ser det fortsatt mye å lære av det å drepe kamper, samt gå for et taktisk resultat fra start. (uavgjort borte mot f.eks Chelsea og Utd..)

 

Statistikken lyver aldri, selv om det aldri skulle føles så urettferdig med tanke på sjansestatistikken. Spørsmålet er jo om man da må tenke noe annerledes for å bedre statistikken, eller om man skal håpe det skal snu helt. Nå har vi ventet lenge nok på at det skal snu, og at vi må tenke mer sikring bakover på banen under disse kampene i både liga og cup. Det er her vi virkelig kan ta det lille skrittet videre, for å oppnå pokalen i mai.

 

Om spillerene følte seg overlegne igår, så må også Wenger ha følt det samme i sin mangel på å gjøre taktiske endringer.... :)

 

 

Du lurer på hva jeg vil med innlegget mitt...jeg prøver på nytt; du mener at Wenger er svak taktisk, jeg mener at Wenger er sterk taktisk, så enkelt kan det vel egentlig sies og jeg mener at det vanskelig kan misforstås ;)

Jeg leste hele artikkelen med Parlour og kort fortalt mente han at Wenger ikke har spillerne som skal til for å vinne tittelen, jeg tror han tar feil der, han sier videre at han er Wengers største fan og roser ham oppi skyene, tipper at Parlour ikke ville vært fan av en manager som er såpass svak taktisk som det du mener, og han burde vel vite hva han snakker om, Parlour skjønner selvfølgelig at ikke Wenger plutselig har blitt svak taktisk, resultatene taler for seg selv. Statistikk lyver aldri som du selv sier.

Jeg har vært trener selv i mange år og vet omtrent akkurat hvor vanskelig det er å coache fra sidelinjen, det du må forstå er at det ikke hjelper en dritt hva man blir enige om før kampen hvis spillerne ikke følger retningslinjene når de er ute på banen, selvfølgelig kan man gjøre justeringer underveis hva gjelder presshøyde og strukturelle ting, men når det gjelder valgene som tas underveis i situasjonene har ikke en manager noe han skulle ha sagt, om en spiller velger å klarere en ball i eget felt eller velger å prøve å spille seg ut med ballen under kontroll avhenger av spillerens rutine, som igjen avhenger av at spilleren har opplevd den samme situasjonen tidligere i sin karriere, det er dette som kalles rutine og det er her Parlour mener at Wenger ikke har de spillerne som skal til for å vinne serien.

Her vil kun fremtiden vise hvem som vurderer dette riktig, Parlour eller meg. :)

Når det gjelder valget mellom det å stå igjen på en dødball eller å gå i angrep når man er midtstopper og spiller på et lag som leder 2-0 er det helt klart spilleren selv som tar den avgjørelsen, husk dette er ikke en småguttekamp hvor treneren står på sidelinjen og dirigerer spillerne hit og dit.

Jeg snakker IKKE om uflaks, jeg snakker om individuelle feil, taktisk og teknisk, da blir det helt feil å peke på manageren i etterkant, den største feilen vi gjorde i går i tillegg til at stopperne stakk opp på frisparket som førte til 2-1 målet, var at vi ikke scoret på de utallige sjansene vi hadde, dette er kanskje tilfeldigheter men jeg setter også en del situasjoner på kontoen for udyktighet, f.eks Koscielnys heading på åpent mål, han gjorde akkurat den samme tekniske feilen mot chelsky.

Med scoring på de to situasjonene ville vi sannsynligvis vunnet begge kampene, både mot chelsky og spudz, så lite skiller altså.

Ellers ser jeg at du tar det for gitt at resultatene ville blitt annerledes om vi hadde spilt mere defensivt i disse kampene, der tror jeg du bommer stygt, ingen, heller ikke du kan være sikker på hvordan kampene hadde utviklet seg hvis vi hadde lagt oss bakpå, historien viser tvert imot at dette ikke er en fase av spillet vi har vært heldige med resultatmessig.

Vi må gå på banen for å dominere kampene og diktere hvordan utviklingen skal være, dette er og blir vår styrke som lag og vi kan ikke gi fra oss denne store fordelen vi har i forhold til våre motstandere, teknisk vanvittig gode spillere som har en gjennomført måte å spille på.

Resultatene så langt i år viser at vi er 2 poeng etter toppen av tabellen, vi er videre i begge cupene og vi har slått vår største utfordrer 3-0 på bortebane, av og til får jeg inntrykk av at vi ligger 20 poeng etter når jeg hører din elendighetsbeskrivelse av situasjonen. :)

Link to comment
Share on other sites

Er både einig og ueinig med ashavin her. Det er klart at Wenger ikkje er utruleg svak taktisk, da hadde han ikkje vore der han var no :)

 

uansett har nok wenger noko å lære av andre trenarar i forhold til å kunne påvirke kampforløpet frå benken. Dette er utrulig vanskelig (ein kan vel raskt ta debatten om det er mulig, MEN ein sit att med at enkelte trenarar har ein utrulig evne til dette, Mourinho, sur alex, benitez?). Wenger har ikkkje desse eigenskapane på lik linje, men han har både lykkast og mislykkast med slike grep i kampar der han har forsøkt....

 

Mi bekymring er at laget vårt, (Wenger) inkludert virker som ei gruppe "slow learners". Eg klarer ikkje heilt å setje fingeren på det, men klart når vi to sesongar på rad gir bort ei 2 målsleiing heime mot vår "største" (ikkje sportsleg sett...) rival, samt at vi knappast har vunne ein kamp mot eit verkeleg storlag dei siste åra er dette noko som bekymrar. Eg har ikkje problem med å sjå at vi har teke nokre steg i riktig retning denne sesongen, men eg saknar at vi får litt betre betalt. Dette kan vere tilfeldigheiter, flaks/uflaks, og i så tilfelle vil vi kunne få det igjen (har vi alt fått igjen mot wolves og everton?), desverre ser det heller ut som at vi manglar nokre ferdigheiter i einskilde faser av spelet vårt, og alle tre måla mot spurs viser nokre av dei svakheitene.

Link to comment
Share on other sites

En kan analysere i all ettertid hvis en vil.

Dette tapet er noe som er smertefullt for både klubb og fans.

Dette tapet er det denne sesongen jeg ennå er forbanna

over.

Det virker for meg som en del spillere rett og slett var på

av modus når 2 omgang startet.

Slike ting kan bli en årsak til at vi ikke vinner PL.

 

Dette hadde ikke skjedd i et Londonderby med Adams,Parlour,

Ljungberg, Vieira osv....

Tror heller ikke Wenger er svak taktisk.

Jeg begynner faktisk så smått å lure på om Adams og Parlour har rett allikevel....at vi rett og slett mangler vinnertyper i laget.

Se på Gallas......vinnermentalitet...det har han...

 

Wenger en smule forbanna:

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/sport...-Tottenham.html

 

Denne er interessant:

 

http://www.thegunninghawk.com/2010/11/22/e...t-expectations/

Link to comment
Share on other sites

 

Han er spot on når det gjelder diagnosen, så gjenstår medisineringen. Både diagnose og medisin burde strengt tatt vært administrert for evigheter siden. Akkurat denne forsinkelsen og tilsynelatende manglende evnen til å se/korrigere opplagte mangler enten det er kampgjennomføring eller spesifike områder på banen har gjort at jeg ærlig talt må melde at min "Wenger knows" lojalitet etterhvert er satt på prøve.

 

Slow learners, absolutt. Get it right this time Arsene!!

Link to comment
Share on other sites

Dette hadde ikke skjedd i et Londonderby med Adams,Parlour,

Ljungberg, Vieira osv....

Tror heller ikke Wenger er svak taktisk.

Jeg begynner faktisk så smått å lure på om Adams og Parlour har rett allikevel....at vi rett og slett mangler vinnertyper i laget.

 

Enig med dette. Wenger overtok et lag som var "ferdigkomponert" i forsvar. Adams, Bould, Keown, Dixon og Winterburn kunne forsvar ut og inn før Wenger kom til Arsenal. De hadde også vinnervilje. Flere av disse spillerne har vel poengtert at seieren i Ligacupen mot Liverpool i 87 tente lysten og sulten på flere trofeer. De hadde ikke kollapset som laget mot Spurs i gjorde på lørdag. De så rett og slett redd og usikker ut. Tror ikke det er grunnløst at Arsenal blir omtalt som spineless i presse og blant andre supportere.

 

At Wenger nok en gang sier at laget tar for lett på oppgavene når de leder, tilsier at læring ikke er eksisterende i klubben. Han har snakket om dette siden tapet mot Hull for et par sesonger siden. Han kan ikke si dette lengre, vi må se at noe skjer.

Link to comment
Share on other sites

Enig med dette. Wenger overtok et lag som var "ferdigkomponert" i forsvar. Adams, Bould, Keown, Dixon og Winterburn kunne forsvar ut og inn før Wenger kom til Arsenal. De hadde også vinnervilje. Flere av disse spillerne har vel poengtert at seieren i Ligacupen mot Liverpool i 87 tente lysten og sulten på flere trofeer. De hadde ikke kollapset som laget mot Spurs i gjorde på lørdag. De så rett og slett redd og usikker ut. Tror ikke det er grunnløst at Arsenal blir omtalt som spineless i presse og blant andre supportere.

 

At Wenger nok en gang sier at laget tar for lett på oppgavene når de leder, tilsier at læring ikke er eksisterende i klubben. Han har snakket om dette siden tapet mot Hull for et par sesonger siden. Han kan ikke si dette lengre, vi må se at noe skjer.

 

 

Tja, ferdigkomponert er vel en sannhet med modifikasjoner, disse gutta hadde vel ikke akkurat vunnet all verdens titler før Wenger kom til klubben??

Jeg har sett div forsøk på å ta fra Wenger æren for alle titlene pga nettopp dette, forsvaret var laget ferdig av Graham osv, sannheten er at Wenger videreutviklet disse spillerne til å bli nettopp vinnere, dette ifølge bl.a Tony Adams, Parlour er vel også inne på mye av det samme.

Det må jo være et tankekors for Wenger-kritikerne når man samtidig hører slike gutter som Lee Dixon uttale seg om mannen, han har gjentatte ganger fremført at AW revolusjonerte fotballen i England når han kom og absolutt ingenting tyder på at han nå 13 år etter har blitt svak taktisk :)

Forskjellen fra -98 og -02 til i dag er at bl.a at pengesterke russere har kommet inn og radbrekt hele klimaet for fotball i England, verden ble snudd på hodet den dagen Abramovich ankom chelsky og senere har jo city blitt enda mere økonomisk dopet, ingen tvil om at dette desverre har gjort jobben for Wenger adskillig verre, men i mine øyne er det en enda større prestasjon å holde Arsenal i toppen av engelsk fotball i tiden etter at div klubber har blitt økonomisk dopet, og sist men ikke minst så aner jeg altså konturene av et lag som vil regjere engelsk og europeisk fotball i mange år fremover, når man ser på stallen som Wenger råder over per i dag er det intet annet enn imponerende, sammenlignet med hvilken som helst klubb og med uansett dopet klubbøkonomi, dette har jeg sterk tro på at vil bety titler i skapet på Emirates allerede i år.

 

Er både einig og ueinig med ashavin her. Det er klart at Wenger ikkje er utruleg svak taktisk, da hadde han ikkje vore der han var no :)

 

uansett har nok wenger noko å lære av andre trenarar i forhold til å kunne påvirke kampforløpet frå benken. Dette er utrulig vanskelig (ein kan vel raskt ta debatten om det er mulig, MEN ein sit att med at enkelte trenarar har ein utrulig evne til dette, Mourinho, sur alex, benitez?). Wenger har ikkkje desse eigenskapane på lik linje, men han har både lykkast og mislykkast med slike grep i kampar der han har forsøkt....

 

Mi bekymring er at laget vårt, (Wenger) inkludert virker som ei gruppe "slow learners". Eg klarer ikkje heilt å setje fingeren på det, men klart når vi to sesongar på rad gir bort ei 2 målsleiing heime mot vår "største" (ikkje sportsleg sett...) rival, samt at vi knappast har vunne ein kamp mot eit verkeleg storlag dei siste åra er dette noko som bekymrar. Eg har ikkje problem med å sjå at vi har teke nokre steg i riktig retning denne sesongen, men eg saknar at vi får litt betre betalt. Dette kan vere tilfeldigheiter, flaks/uflaks, og i så tilfelle vil vi kunne få det igjen (har vi alt fått igjen mot wolves og everton?), desverre ser det heller ut som at vi manglar nokre ferdigheiter i einskilde faser av spelet vårt, og alle tre måla mot spurs viser nokre av dei svakheitene.

 

 

Nå må vi snart bestemme oss for om spudz er et storlag eller ikke, hvis naboene er et såkalt storlag minner jeg om at vi ikke har tapt en tilsvarende kamp siden 1993, det betyr vel at vi ikke har vært helt borte i de såkalte storkampene kanskje??

Link to comment
Share on other sites

Tja, ferdigkomponert er vel en sannhet med modifikasjoner, disse gutta hadde vel ikke akkurat vunnet all verdens titler før Wenger kom til klubben??

Jeg har sett div forsøk på å ta fra Wenger æren for alle titlene pga nettopp dette, forsvaret var laget ferdig av Graham osv, sannheten er at Wenger videreutviklet disse spillerne til å bli nettopp vinnere, dette ifølge bl.a Tony Adams, Parlour er vel også inne på mye av det samme.

 

Neida, de hadde ikke vunnet mye, men jeg forsøkte å påpeke at disse spillerne kunne forsvarsspill ut og inn før Wenger kom inn i bildet, og viste hvordan det var å vinne noe. I dagens tropp er det nesten blottet for spillere som har vunnet noe med klubben. Wenger gav dem den offensive biten. Nevnte spillere har flere ganger hyllet Wenger for hvordan han forlenget karriærene deres med omlegging av kosthold og hvordan de skulle ta bedre vare på aldrende skrotter. Og dette tviler jeg ikke et sekund på. Det var vel dette som var det mest revolusjonerende Wenger innførte. At fotballen også endret seg er ingen tvil om. At Wenger videreutviklet forsvarsspillet tviler jeg sterkt på. Den defansive delen av forsvarsspillet.

 

Men jeg mener at etterhvert som vi har sett Wenger sine egenkomponerte forsvar, så har det stadig manglet gode ledere og spillere som er mentalt sterke. Som jeg har nevnt mange ganger, det er ingen som lyser autoritet og selvsikkerhet i dagens forsvar. De ser redd ut.

 

Jeg er muligens en Wenger-kritiker, men det må jo være greit å stille spørsmål når man gang på gang ser de samme gamle feil bli gjort. Tre tap på hjemmebane til nå er ikke uflaks og tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

Neida, de hadde ikke vunnet mye, men jeg forsøkte å påpeke at disse spillerne kunne forsvarsspill ut og inn før Wenger kom inn i bildet, og viste hvordan det var å vinne noe. I dagens tropp er det nesten blottet for spillere som har vunnet noe med klubben. Wenger gav dem den offensive biten. Nevnte spillere har flere ganger hyllet Wenger for hvordan han forlenget karriærene deres med omlegging av kosthold og hvordan de skulle ta bedre vare på aldrende skrotter. Og dette tviler jeg ikke et sekund på. Det var vel dette som var det mest revolusjonerende Wenger innførte. At fotballen også endret seg er ingen tvil om. At Wenger videreutviklet forsvarsspillet tviler jeg sterkt på. Den defansive delen av forsvarsspillet.

 

Men jeg mener at etterhvert som vi har sett Wenger sine egenkomponerte forsvar, så har det stadig manglet gode ledere og spillere som er mentalt sterke. Som jeg har nevnt mange ganger, det er ingen som lyser autoritet og selvsikkerhet i dagens forsvar. De ser redd ut.

 

Jeg er muligens en Wenger-kritiker, men det må jo være greit å stille spørsmål når man gang på gang ser de samme gamle feil bli gjort. Tre tap på hjemmebane til nå er ikke uflaks og tilfeldig.

 

 

Helt kurant å stille spørsmål, det blir det gjort opp og ned og i mente i disse dager som du sikkert har merket, jeg mener faktisk at vi har en tendens til å overdrive spørsmålstegnene en smule, men så vet vi jo hvor kjapt det skifter i dette gamet da, om et par kamper blir nok manageren på nytt hyllet som genial :)

Slik har det jo vært hvis man tenker litt tilbake i tid også, når det gjelder Adams, Dixon, Bould, Winterburn, Keown osv er alle disse guttene veldig tydelige på hva Wenger har gjort for dem og deres karrierer, ingen av dem antyder at Wenger ikke har det som skal til rent taktisk, ingen av dem antyder at ikke Wenger har vinnerviljen som skal til, dette handler om å skru litt rundt oppi hodene på hver enkelt spiller i forsvarsrekken vår slik at de skjønner at stabilitet er det som skal til for å vinne pokaler, uansett om vi leder 2 eller 3-0 skal det være fullt fokus på null baklengs, her har vi helt klart sviktet i noen kamper denne sesongen. Virker som man mister fokuset og innbiller seg at dette blir enkelt, det blir det jo som kjent svært sjelden i PL...her har Wenger en jobb å gjøre allerede denne uken, selvfølgelig har han jobbet med dette også tidligere men nå er det enten eller, jeg tror nettopp dette tapet for naboen er det som gjør at gutta får øynene opp for hva stabilitet i forsvarsrekka betyr, jeg tror faktisk dette kan være kampen som gjør at vi løfter pokalen i mai.

Ellers må jeg bare minne om at vi har en midtstopper ved navn Vermaelen i bakhånd, dette bare som et lite innspill på din påstand om at vi mangler ledere i forsvarsrekka :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...