Jump to content

EvenA


Chaz

Recommended Posts

Hmmmm, hvor har administrator EvenA tatt veien? Ikke kan man sende PM, og ikke står han lenger på moderator/administrator listen. Har gårsdagen debatt omkring Toggen og "Teddy is still a cunt" "tatt knekken" på en av våre administratorer? Her utbedes svar.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å lage en lignende tråd ettersom jeg av en tilfeldighet så at han var slettet fra forumet. Hadde vært greit med en avklaring hvorfor han eventuelt har trekt seg, kan ikke tenke meg at det var debatten om Toggen alene gjorde at han ikke lenger er her inne på forumet. Den debatten syns jeg ble behandlet på en fin måte av EvenA.

Link to comment
Share on other sites

kan ikke tenke meg at det var debatten om Toggen alene gjorde at han ikke lenger er her inne på forumet.

 

Det er riktig.

 

Synd. Alltid opplevd han som en god og rettferdig moderator. Hvem skal erstatte han?

 

Internettansvarlig er inntil videre den eneste administratoren på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at EvenA har trukket seg som administrator. Slik jeg ser det, ble diskusjonen rundt advarslene til Toggen en ren heksejakt på moderatorene på lik måte som heksejakten på Sir Carpenter for en liten stund siden.

 

Det står klart i retningslinjene at man ikke skal diskutere slike ting åpent i forumet, men at man skal ta det på PM med moderatorene. Og jeg vil også anta at Toggen er såpass voksen at han greier å ordne opp i dette selv, og ikke trenger en sverm av debattanter til å tale hans sak.

 

Jeg kjenner ikke til hva som gjorde at EvenA til slutt valgte å trekke seg, men jeg blir ikke forundret om det har kommet mange PM til han som har vært langt over grensen i forhold til hva man bør tolerere.

 

Det er kanskje på tide at alle og enhver her går inn i seg selv og tenker på hva man ønsker å få ut av dette forumet. Flere dyktige debattanter har de siste årene slutte å skrive her inne pga hvordan forumet har blitt. Flere moderatorer har også trukket seg pga oppførselen til enkeltindivider her inne. Nå har EvenA alstå trukket seg. I mine øyne, var han iferd meg å få forumet tilbake på rett kjøl igjen. Men selvfølgelig var det noen som måtte ødelegge dette. Og for hva? Fordi Toggen har fått en advarsel for å kun skrive "Teddy is still a cunt"? Hvis man ikke har bedre å gjøre enn å lage en heksejakt ut av dette, så burde man rett og slett logge seg av å gjemme seg i skam.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt en god kompis med EvenA i det siste, og når han spurte om jeg kunne poste forklaringen, så gjør jeg det.

 

Forklaringen...

 

Jeg ser at det har blitt endel prat rundt mitt valg på å trekke meg som administrator på gunners.no. Det er selvsagt ikke kun saken med Toggen som er grunnen til at jeg ikke lenger ønsker å fortsette som administrator eller medlem på forumet.

Jeg har hele tiden ytret ønske om å gjøre ting bedre på forumet, jeg har forsøkt å gjøre en ting bedre, men da kan du banne på at en annen motpart kommer imot fra den andre siden. Forumet er delt i to, det vil si det er forskjellige delinger hele tiden, med unntak av de aller eldste som er i sin egen gruppe for seg. Dette har gjort ting enormt vanskelig, og spesielt når det alltid blir diskusjon rundt de aller fleste avgjørelser.

 

Jeg har vært innblandet i 2-3 større warningavgjørelser. Den første var det Tapapa, Ben Elfen og Kim som var hovedinvolverte. [Jeg nevner nå nick, fordi jeg ikke lenger har noen ansvar] Denne konflikten utviklet seg til en heksejakt uten sidestykke. Det hele startet med at Ben Elfen startet en enorm heksejakt på Sir Carpenter. Jeg prøvde å ordne opp i det, men det var ikke snakk om å legge ting bak seg. Den saken var vell oppe flere ganger, og det er slitsomt å måtte slite med sånt. Hovedkonflikten her kom når Ben Elfen og Tapapa gikk i tottene på Kim og endel andre debbatanter. Det var soleklare brudd på retningslinjene, jeg ramset opp og skreiv grundige og rettferdige begrunnelser. Det var akkurat dette jeg hadde fått en masse klager på fra Ben Elfen før, begrunnelsen var tynn og elendig. Denne gangen var den altså gjennomført, og med referanser nummervis i retningslinjene. Man skulle tro at det var nok til at det var mulig å godta en straff, men nei. Det blei et svare strev med å forklare hit og forklare dit. Samtidig vil jeg berømme Tapapa og Kim for at de faktisk kunne godta straffene de fikk, og tok det som voksene folk.

 

Den siste situasjonen som fikk ting til å renne over er den siste nå, med Toggen. Jeg føler at det blir en heksejakt på moderatorteamet, altså mine "ansatte". Jeg prøver å forklare, jeg prøver å vise retningslinjene, jeg prøver å gjøre et forsøk på å få til en enighet. Men det er ikke aktuelt, at en person kan sette igang et så stort antall personer på grunn av en warning som lover alle mulig slags represalier er rett og slett barnslig. Jeg håper virkelig ikke at dere føler dere veldig stolte av at dere varsler tidenes forumopprør osv. Det er faktisk kun en warning, og det er faktisk sånn at alle får beskjed om at man ikke er fredet for utestengelse når man får en warning. At man ikke kan akseptere at det er gitt en warning, på grunnlag av retningslinjene. Det er som jeg har prøvd å si, ikke "Teddy is still a cunt" som er noe galt med, problemet er at det blir gjentatt flere ganger, i flere forskjellige poster uten annen informasjon. Og når en av mine moderatore gir en warning for dette har den faktisk retningslinjene bak seg og jeg kan ikke gjøre annet enn faktisk støtte det den har gjort.

 

Dette viser etter min mening en ting, på gunners.no er det en gruppe som ikke har respekt for noen, i det hele tatt. En administrator har tydeligvis ingen respekt, og den skal vist ikke ha noen respekt. Jeg er stolt over at tidligere leder av Arsenal Norway er medlem, men jeg må ærlig talt si at det betyr lite når det snakkes om hvem som skal ha respekt på forumet. Det er sånn at en person har fått jobben med å opprettholde orden på forumet. Da må den personen ha respekt, det bør ikke være sånn at man må kjøpe seg inn hos enkelte grupper for å kunne nyte respekt. Det er sånn at voksene folk bør kunne underlegge seg den som tar på seg en så stor oppgave som å styre et forum av størrelseordenen som Gunners.no er. Man bør kunne akseptere en straff man får, spesielt når man får veldig klare forklaringer på det hele.

 

På bakgrunn av dette, og på bakgrunn av at enkelte mener at jeg tydeligvis legger lista for høyt. Og at jeg ikke klarer å plukke ut riktige saker, og at jeg ikke klarer å gjøre rettferdige avgjørelser. Og ikke minst at enkelte grupper på forumet ikke kan vise respekt til forumets leder gjør at jeg ikke er interessert til å fortsette.

 

Jeg ønsker Gunners.no en fantastisk tid videre, men det blir ganske så sikkert uten meg...

 

Takk for meg!

 

EvenA.

Link to comment
Share on other sites

Til EvenA hvis du leser dette. Jeg husker godt begrunnelsen jeg fikk fra deg når jeg ble utestengt, den var grundig og sakelig så det var en knøtteliten sak å akseptere den. Det er så absolutt ikke noen katastrofe å bli utestengt, ei heller å få en warning.

 

Jeg syns generelt at veldig mye bør kunne godtas på et åpent forum og at det bør gjenspeiles i retningslinjene. Mobbing av våre rivaler bør etter mitt syn være helt legitimt så lenge det ikke er rasistisk (basert på rase, religion)eller homofobisk (legning som folk ikke kan noe for), bortsett fra dette så burde det aller meste være tillat.

 

F.eks syns jeg det er helt greit å mene at Teddy er en cunt, akkurat som det må være greit å mene det samme om Benayoun og Toure. Verre blir det hvis noen skriver at Den jævla jøden Benayoun er en fitte, eller den jævla muslimen/niggern Toure er en fitte.

 

Jeg legger til at jeg mener at forseelsen til Toggen burde vært tillatt og at retningslinjene må endres.

 

Lykke til videre med hva du enn måtte finne på EvenA.

Link to comment
Share on other sites

Før dette utvikler seg, vil jeg minne om at retningslinjene gjelder også i denne tråden, og at urimelig diskusjon som går på person vil bli slått ned på.

 

For øvrig har jeg lite forståelse for jeg at en warning eller utestengelse for en kortere periode kan være noen stor sak. For å ha nevnt det, så tror jeg vel den strengeste straffen moderatorteamet har gitt, har vært en ukes utestengelse.

 

Synes det er veldig trist at EvenA har gitt seg nå, for jeg mener han har vært en veldig stor ressurs for forumet. Jeg håper han ombestemmer seg og kommer tilbake.

 

Hva gjelder retningslinjene så er de, og har vel alltid vært mangelfulle og til dels upresise, noe som har gjort at en del redigering av innlegg og beslutning om advarsler har skjedd på grunn av den enkeltes moderator skjønn.

 

Hva gjelder klaging på moderatoravgjørelser, kan dere godt klage, men vi moderatorer har faktisk andre ting å bedrive tida med enn å bruke en hel kveld på å diskutere en warning eller en todagers utestengelse. Vi gjør vårt beste, og ønsker bare det beste for forumet, selvfølgelig med utgangspunkt i retningslinjene.

Link to comment
Share on other sites

Chaz for tale for seg selv. For min egen del hadde jeg en grei saklig PM-utveksling med EvenA i går kveld (han takket meg faktisk for konstruktiv kritikk) der han ymtet frempå om at han ville trekke seg, noe jeg oppfordret han til ikke å gjøre. At han likevel har valgt å gjøre det må en bare ha respekt for. Det er ikke bare-bare å moderere et forum. En får pes innimellom. Noe annet vil være naivt å tro. Så er spørsmålet om en klarer å ha et distansert forhold til jobben. Det er ikke nødvendigvis lett, men en forutsetning for å gjøre det over tid.

 

Om Toggen tråden vil jeg si følgende. Hele innledningen lyser av humor og ironi, hvis en ser den. Hvis en ikke ser den er det bare å beklage. Det er vel defor en heller ikke ser det geniale (for å bruke det ordet) i Toggens sporadiske Teddy-innlegg. Her ligger vel hele problemet i denne saken. Kommunikasjon er vansklig nok som det er, og på et så begrenset medium som et internettforum blir det ennå vanskligere.

 

Både Toggen og jeg lever godt med en warning, men riktig å gi han den var det ikke. Ei heller er straffeutmålingen relevant i denne saken. Problemet er at det i det hele tatt er et problem, for å si det sånn.

 

Med dette ønsker jeg EvenA alt vel og logger av i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg bare si at det er veldig synd at EvenA har trukket seg, ettersom han har tilføyd forumet nye tanker, og har gjort en meget god jobb med å prøve å "fornye" forumet. Ikke alle avgjørelsene har visst blitt tatt godt i mot av en del av forumistene her inne. Jeg selv har prøvd å holde meg unna disse diskusjonene om disse warningene, dette er noe som ikke bør komme ut på forumet, men heller tas over PM. Jeg har ikke klart å gjort meg en mening i disse diskusjonene ettersom jeg forstår begge parter veldig godt.

 

Jeg kan godt tenke meg at det var frustrerende for ben elfen å aldri få en "skikkelig" forklaring for hvorfor han har fått disse warningene, men ærlig talt, er det virkelig noe å lage en så stor sak over? Å få et par warninger er vell ikke det verste som kan skje, så lenge man har en anelse om hva man har gjort galt.

 

"Toggen saken" stiller jeg meg mer uvitende til, og jeg må nok støtte både Toggen og Chaz i den saken. Jeg er veldig enig i at korte innlegg som; "nice", "faen da" osv ikke bør forekomme på forumet. Dette fordi disse innleggene ikke gir mening. Toggens kommentar, som omtrent alle goonere kjenner til, "Teddy is still a cunt" har derimot en mening. Ekte Arsenal supportere skal hate Tottenham, slik er det bare. Akkurat som de ekte FCK fans skal hate Brøndby. Og akkurat som ekte Olympiakos supportere skal hate Panathinaikos. "Teddy is still a cunt" er en læresetning for vårt hat mot spurvene. Jeg syns hvertfall det er viktig at denne setningen dukker opp på forumet i tider og utider. Jeg, som ganske ung supporter, lærte denne setningen tidlig på dette forumet. Hadde det ikke vært for at "Teddy is still a cunt" sto skrevet nettopp på dette forumet hadde jeg kanskje den dag i dag vært uvitende for hva det betyde.

 

Du har virkelig gjort en god jobb på dette forumet EvenA, det beste hadde selvsagt vært at du tok et aldri så lite comeback, å returnerte til forumet. Men jeg kan forstå at du er lei, og jeg håper ikke denne avgangen skremmer andre til å ta initiativet som du har gjort EvenA. Det vil alltid være noen som er uenige i avgjørelser, men det er alltid også folk som er enige. Jeg håper den neste administratoren som forumet skulle komme til å "ansette" fortsetter på det EvenA har gjort, og prøver å gjøre forumet enda bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det er så veldig veldig synd at Even er borte nå. Har ikke ord for hvor mye han egentlig betydde for dette forumet. Han kom inn her og tok grep med en gang! Gjorde endringer som forbedret forumet med en gang (quotingen for eksempel). Jeg forstår Evens avgjørelse godt, det virker som en umulig jobb å være administrator på dette forumet. Og den Toggen-saken var jo vanskelig å håndtere, han kunne for eksempel ikke kjeftet på en moderator for å ha fulgt retningslinjene. Jeg lurer på hvem som skal ta grepene på dette forumet nå, vi har mistet en av våre største ressurser. Tror forumet kan gå en mørk tid i vente... Vi trenger nemlig flere som Even. Men han er borte.

Link to comment
Share on other sites

Chaz for tale for seg selv.

 

Om Toggen tråden vil jeg si følgende. Hele innledningen lyser av humor og ironi, hvis en ser den. Hvis en ikke ser den er det bare å beklage. Det er vel defor en heller ikke ser det geniale (for å bruke det ordet) i Toggens sporadiske Teddy-innlegg. Her ligger vel hele problemet i denne saken. Kommunikasjon er vansklig nok som det er, og på et så begrenset medium som et internettforum blir det ennå vanskligere.

 

 

Jeg kan utmerket godt tale for meg selv, ja. Sir John fanger her hele åpningsinnlegget i den nå så famøse tråden 100%. Og hvis ikke forumdeltakerne, enten de er administratorer, moderatorer elle bare ordinære debatanter, greier å lese ironien og humoren ut av det innlegget, ja da er jeg skuffet.

 

At "Teddy is still a cunt" er en læresetning og en hovedtese i Goonerismen, er dog et uomtvistelig faktum, og jeg forsvinner totalt og fullstendig fra dette forumet hvis det skal nedlegges forbud mot uttrykket. Enten det benytte en eller hundre ganger.

 

At "de aller eldste", fy f*** for en nedsettende beskrivelse forøvrig, man kan jo tro at Toggen, Sir John og undertegnede sitter på gamlehjemmet, bruker bleier, rulator, pimper sherry og blir sendt til sengs klokken fem på ettermiddagen, holder sammen er da helt naturlig, vi har tross alt både erfaring og kanskje en litt annen innfallsvinkel til saker og slips. I tillegg til at vi faktisk forstår hvordan ironi kan brukes, selv om, som John Inge påpeker, det i seg selv er en kunst på et forum med et så blandet klientell.

 

Avslutningsvis; det var ingen av "den dynamiske trioens" ønsker at administratorer skulle forlate forumet, dog ser jeg ikke at vi har gjort noe hverken galt eller feil. Jeg ønsker EvenA lykke til i fremtiden, og hvis noen i det hele tatt skulle være i tvil; "Teddy is still a cunt", og for egen regning, "and always will be".

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes synd på moderatorerene som stadig får kritikk for jobben de gjør. De følger jo faktisk bare reglene. Det som snarere bør bli diskutert er retningslinjene, og hvordan man skal tolke dem. De kunne vært klarere, da de ulike moderatorene og forumister ser ut til å tolke reglene forskjellig. Hva moderatorene og forumister anser som hets og personangrep er likke alltid så enkelt å skille. Det er sikkert mange av oss som ikke ønsker å bli moderator grunnet all jobben og at det til tider en veldig utakknemlig jobb man må gjøre. Så derfor synes jeg man skal ha respekt for de som gidder å jobbe for å renske opp i forumet.

 

Når det gjelder Toggen-saken kan jeg skjønne begge parter. Husk, det var kun en liten warning - ikke en livsvarig ban. Toggen har ikke vært veldig aktiv på forumet i det siste foruten sitt lille kamprop (som jeg i iutgangspunktet ikke ser så mye galt i). Det blir veldig mye arbeid på moderatorene når alle andre skal begynne kverulere over avgjørelsen. En slik diskusjon bør da bli mellom Toggen og moderatoren over PM? Å diskutere endinger på retningslinjene kan jeg dog skjønne at man tar opp. Uansett, Toggen-saken er over nå, og det er ikke vits i å diskutere den saken om og om igjen.

 

Takk til deg, Even! Du var en stort bidrag til dette forumet. Håper vi ser deg vende tilbake til forumet som en føniks :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at EvenA har trukket seg som administrator. Slik jeg ser det, ble diskusjonen rundt advarslene til Toggen en ren heksejakt på moderatorene på lik måte som heksejakten på Sir Carpenter for en liten stund siden.

 

Det står klart i retningslinjene at man ikke skal diskutere slike ting åpent i forumet, men at man skal ta det på PM med moderatorene. Og jeg vil også anta at Toggen er såpass voksen at han greier å ordne opp i dette selv, og ikke trenger en sverm av debattanter til å tale hans sak.

 

Jeg kjenner ikke til hva som gjorde at EvenA til slutt valgte å trekke seg, men jeg blir ikke forundret om det har kommet mange PM til han som har vært langt over grensen i forhold til hva man bør tolerere.

 

Hmm, har fulgt med i denne debatten, og det som slår meg er at kanskje et av hovedproblemene er at man ikke kan diskutere ALT åpent i forumet? For når ubehagelige ting skal tas på PM, så soper man på en måte ting under teppet. Jeg har for eksempel INGEN mulighet til å vurdere om EvenA er blitt offer for en urimelig heksejakt eller ikke, fordi jeg ikke har det nødvendige "innsyn" til å i det hele tatt kunne gjøre meg en kvalifisert mening.

 

Slik den kom frem på det åpne forumet fremsto ikke tråden der Chaz tok Toggen i forsvar som noen heksejakt. Den fremsto ikke som noen angrep på moderatorene i det hele tatt, slik jeg ser det. Derimot var tråden en slags begynnelse på en diskusjon man egentlig bør ha løpende hele tiden, nemlig hva som skal være retningslinjene her på forumet. Og saklige innvendinger og innspill angående dette viktige temaet bør da moderatorene tåle, uten å derved stupe rett i skyttergraven, eller stikke og gjemme seg? Og denne debatten bør i størst mulig grad foregå i det åpne forumet. Det er der denne diskusjonen hører hjemme. Og jeg synes da ikke høy temperatur er et problem for en diskusjon, snarere tvert i mot, forutsatt at man klarer å holde seg til sak og ikke angriper person. Jeg vil også tro at listen for å bedrive ren hets er høyere dersom tilbakemeldingene gis i åpent forum, da dette er mye mer avslørende for den enkelte enn om man kan sende den som PM. Det er med andre ord sterkere muligheter for selvjustis dersom slik legges ut åpent.

 

Og selv om man reagerer på ENKELTAVGJØRELSER, enten i det åpne forumet, som Chaz gjorde, eller via PM, så betyr da ikke det at man synes at moderatorene gjør eller har gjort en dårlig jobb. Som sagt, det kan godt hende at EvenA er blitt utsatt for en helt urimelig behandling på PM, og at det derfor er forståelig at han trekker seg. Jeg ser også at det er enkelte som sliter mer enn andre med å skille sak og person. Men selv det også nå for tiden dukker opp en og annen sak med litt mer temperatur og der noen beveger seg mer på kanten av regelverket, er jo forumet nå den reneste idyll sammenliknet med hvordan det var i perioder i "gamle" dager. Og dette er jo for en stor del moderatorenes, EvenA inkludert, sin fortjeneste. Jeg anser faktisk det største problemet i dag at moderatorene gjør en nesten FOR god jobb, slik at forumet blir for "dødt" og kjedelig. I en god meningsutveksling SKAL det være temperatur og engasjement, men altså under den forutsetning at aktørene klarer å holde seg til saken.

 

Og dersom jeg skal gi mitt personlige råd, basert på egne erfaringer, må det være at vi alle bør få litt tykkere hud, og ikke blir så lett fornærmet når noen angriper vårt synspunkt, samtidig som vi bør bli mer ydmyke på at de faktisk kan ha et poeng. Det er ihvertfall slik jeg forsøker å debattere. Jeg forsvarer mine synspunkter, angriper svakheter i motpartens argumenter, ofte med tøffe midler, samtidig som jeg forsøker å se om motparten faktisk kan ha et poeng når vedkommede hevder at det er svakheter i min argumentasjon. DET ER ALLTID VIKTIG Å FORSØKE Å SE EN SAK FRA ANDRES STÅSTED. Uansett hvor harde karakteristikker jeg får slengt i trynet, blir jeg ihvertfall ikke personlig fornærmet. Det har jeg aldri blitt. Det er jo meningsløst all den tid jeg kun kjenner en handfull av dere (og knapt nok det) rent personlig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan utmerket godt tale for meg selv, ja. Sir John fanger her hele åpningsinnlegget i den nå så famøse tråden 100%. Og hvis ikke forumdeltakerne, enten de er administratorer, moderatorer elle bare ordinære debatanter, greier å lese ironien og humoren ut av det innlegget, ja da er jeg skuffet.

 

At "Teddy is still a cunt" er en læresetning og en hovedtese i Goonerismen, er dog et uomtvistelig faktum, og jeg forsvinner totalt og fullstendig fra dette forumet hvis det skal nedlegges forbud mot uttrykket. Enten det benytte en eller hundre ganger.

 

At "de aller eldste", fy f*** for en nedsettende beskrivelse forøvrig, man kan jo tro at Toggen, Sir John og undertegnede sitter på gamlehjemmet, bruker bleier, rulator, pimper sherry og blir sendt til sengs klokken fem på ettermiddagen, holder sammen er da helt naturlig, vi har tross alt både erfaring og kanskje en litt annen innfallsvinkel til saker og slips. I tillegg til at vi faktisk forstår hvordan ironi kan brukes, selv om, som John Inge påpeker, det i seg selv er en kunst på et forum med et så blandet klientell.

 

Avslutningsvis; det var ingen av "den dynamiske trioens" ønsker at administratorer skulle forlate forumet, dog ser jeg ikke at vi har gjort noe hverken galt eller feil. Jeg ønsker EvenA lykke til i fremtiden, og hvis noen i det hele tatt skulle være i tvil; "Teddy is still a cunt", og for egen regning, "and always will be".

 

Det er ingen tvil om at "Teddy is still a cunt" er en hovedtese i Goonerismen, og jeg koser meg godt hver gang han stikker hodet innom forumet og legger igjen sitt kjente varemerke.

 

Men det får være grenser for reaksjoner. Hadde Toggen tatt dette på PM med moderatorteamet, så hadde nok denne saken vært løst uten problemer. Men neida, her skal det lages furore. Man truer med forumopprør og det som måtte være verre. Mener å huske at du var en av dem som reagerte på tråden til ben elfen der han valgte å henge ut Sir Carpenter. Jeg skjønner at dette er en viktig sak for deg Jørn, men dette burde du tatt på PM istedet for å henge ut moderatorteamet på denne måten. Å være moderator er en utakknemmelig jobb. Det har jeg selv fått erfare i den tiden jeg var moderator på forumet. Denne jobben blir ikke noe mindre utakknemmelig dersom man skal henges ut for offentligheten hver gang noen er uenig med moderators avgjørelse.

 

De fleste her inne er da voksne mennesker. Så da er det kanskje på tide at vi alle sammen starter å oppføre oss som voksne mennesker også. Jeg har utrolig stor respekt for deg både som mangeårig Arsenalsupporter, samt debattant inne på dette forumet. Men i dette tilfellet synes jeg faktisk du gikk over streken. Men la oss nå legge denne saken bak oss, og så får vi begynne å jobbe med å redde dette forumet. EvenA gjorde mange tiltak som var med på å gjøre dette til ett bedre forum. Nå er han borte, og vi trenger virkelig noen til å fullføre det han begynte på.

 

Det hver enkelt kan tenke på, er om de ønsker ett forum uten grenser, der man kan si og gjøre hva man vil (ja, det finnes de her inne som ønsker dette) eller om vi ønsker ett forum der man har gitte retningslinjer å forholde seg til, og der man får advarsler og utestengelser ved brudd på disse.

Link to comment
Share on other sites

her skal det lages furore. Man truer med forumopprør og det som måtte være verre. Mener å huske at du var en av dem som reagerte på tråden til ben elfen der han valgte å henge ut Sir Carpenter. Jeg skjønner at dette er en viktig sak for deg Jørn, men dette burde du tatt på PM istedet for å henge ut moderatorteamet på denne måten.

 

Mulig jeg har lest Toggen-tråden med selektive øyne, men jeg oppfattet det verken som en trussel om forumopprør eller et forsøk på å henge ut moderatorene, heller som en mild ironisk irettesettelse. Såpass bør man tåle.

 

Å være moderator er en utakknemmelig jobb. Det har jeg selv fått erfare i den tiden jeg var moderator på forumet. Denne jobben blir ikke noe mindre utakknemmelig dersom man skal henges ut for offentligheten hver gang noen er uenig med moderators avgjørelse.

 

Nei, det er en utakknemlig jobb å være moderator. Aldri lett å gjøre alle til lags. Og ære være de som orker å bruke tid og krefter på dette. Men de bør jo tåle innvendinger mot det som blir gjort, uten at de derved bør oppleve dette som hets eller uthenging.

 

De fleste her inne er da voksne mennesker. Så da er det kanskje på tide at vi alle sammen starter å oppføre oss som voksne mennesker også. Jeg har utrolig stor respekt for deg både som mangeårig Arsenalsupporter, samt debattant inne på dette forumet. Men i dette tilfellet synes jeg faktisk du gikk over streken. Men la oss nå legge denne saken bak oss, og så får vi begynne å jobbe med å redde dette forumet. EvenA gjorde mange tiltak som var med på å gjøre dette til ett bedre forum. Nå er han borte, og vi trenger virkelig noen til å fullføre det han begynte på.

 

Det hver enkelt kan tenke på, er om de ønsker ett forum uten grenser, der man kan si og gjøre hva man vil (ja, det finnes de her inne som ønsker dette) eller om vi ønsker ett forum der man har gitte retningslinjer å forholde seg til, og der man får advarsler og utestengelser ved brudd på disse.

 

Ja, de fleste er voksne mennesker, og de fleste oppfører seg slik også. Synes ikke at Chaz gikk over streken her. Har sett langt verre ting enn dette her inne for å si det slik. Og det er mulig det har kommet ting på PM i sakens anledning som definitivt er over streken, men det har i så fall vi andre som sagt ingen innsyn i, og heller ikke noe grunnlag for å vurdere om var over eller under streken.

 

Og ja, vi bør definitivt tenke oss om hva slags forum vi ønsker. I prinsippet bør det være størst mulig frihet, men økt frihet medfører også større ansvar. Og det er ikke noe galt med retningslinjer, og at brudd på disse blir slått ned på. Men det må være lov å diskutere disse retningslinjene, og det må være lov å ta opp enkeltavgjørelser, slik Chaz gjorde påen ganske elegant og lettere ironisk måte.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har lest Toggen-tråden med selektive øyne, men jeg oppfattet det verken som en trussel om forumopprør eller et forsøk på å henge ut moderatorene, heller som en mild ironisk irettesettelse. Såpass bør man tåle.

 

Kan godt være det er jeg som ikke ser ironien her, men følgende setning i Chaz' første innlegg i nevnte tråd, fremstår for meg som en trussel om opprør:

 

Hvis denne form for trakassering av en av de ypperste norske Goonere fortsetter, ja da har dette forumet i vente en storm og et opprør som forumverdenen sjelden har sett maken til. Vi er MANGE som vil reise BUST hvis Toggen blir utestengt fra gunners.no forumet.

 

Nei, det er en utakknemlig jobb å være moderator. Aldri lett å gjøre alle til lags. Og ære være de som orker å bruke tid og krefter på dette. Men de bør jo tåle innvendinger mot det som blir gjort, uten at de derved bør oppleve dette som hets eller uthenging.

 

At de bør tåle innvendinger på ting som gjøres, er jeg helt enig med deg i. Men her handler det ikke om at man reagerer på at noen har innvendinger. Det handler om hvordan man kommer med disse innvendingene. Denne saken kunne vært enkelt løst ved å ta saken på PM. Og dette burde vært en sak hvor Toggen selv tar opp saken med forumets administrator.

 

Ja, de fleste er voksne mennesker, og de fleste oppfører seg slik også. Synes ikke at Chaz gikk over streken her. Har sett langt verre ting enn dette her inne for å si det slik. Og det er mulig det har kommet ting på PM i sakens anledning som definitivt er over streken, men det har i så fall vi andre som sagt ingen innsyn i, og heller ikke noe grunnlag for å vurdere om var over eller under streken.

 

Ja, det har absolutt vært verre ting her inne. Saken med ben elfen og hans uthenging av Sir Carpenter var virkelig ille. De fleste var skjønt enig om at moderatorer burde slippe å bli uthengt på denne måten offentlig. Vi har ingen rett til å sitte her å kreve at moderatorene skal forklare seg til forumets debattanter på hvorfor de valgte å gi advarsel/utestengelse til ett enkeltindivid. Dette er en sak mellom den gjeldende debattant, og moderator. Det samme mener jeg gjelder denne saken. Vi har ingen rett til å kreve moderators forklaring i saken. Det er en sak mellom moderator og Toggen. Å være moderator er frivillig. Og dersom det skal være slik at moderatorene blir hengt ut offentlig hver gang noen er uenig i en avgjørelse, kommer dette forumet kjapt til å være uten moderatorer. Og da vil vi mest sannsynlig sitte uten forum i det hele tatt. For er det en ting Arsenal Norway ikke er tjent med, så er det ett forum uten moderatorer.

 

Og ja, vi bør definitivt tenke oss om hva slags forum vi ønsker. I prinsippet bør det være størst mulig frihet, men økt frihet medfører også større ansvar. Og det er ikke noe galt med retningslinjer, og at brudd på disse blir slått ned på. Men det må være lov å diskutere disse retningslinjene, og det må være lov å ta opp enkeltavgjørelser, slik Chaz gjorde påen ganske elegant og lettere ironisk måte.

 

Jeg mener enkeltavgjørelser ikke skal tas opp offentlig slik Chaz gjorde her. Jeg mener det er totalt feil å kreve at moderatorene skal komme å gi forklaring på hver enkelt avgjørelse de tar. Dersom vi åpner for dette, kommer det til å bli stilt spørsmålstegn ved hver minste advarsel. Jeg er dog enig i at man burde kjøre en diskusjon på selve retningslinjene.

Link to comment
Share on other sites

og for å tillegge; hvordan BURDE EvenA ha reagert på "forespørselen" fra Chaz?

 

Han kunne ha sett ironien, ledd litt av det, innsett at warningene til Toggen kanskje var litt i overkant, og "krøpet til korset" og fjernet disse, eventuelt pakket det inn i en lettere selvironisk ramme. Så kunne han i ettertid forsvart seg med å påpeke at det han gjorde var i henhold til reglementet, og at dette kanskje tydet på at reglementet hadde sine svakheter, og heller bedt om synspunkter på dette. Ja, benyttet anledningen til en generell debatt om forumreglene rett og slett. Og merk, selv om vi respekterer at det er moderatorteamet som har det suverene ansvar og rettighet til å bestemme reglene, betyr ikke det at man ikke skal spørre folket om hva de vil ha. Det ville ihvertfall jeg gjort dersom jeg hadde vært moderator.

 

Å utarbeide regler for et slik forum er kanskje et for vanskelig problem til å skulle ta avgjørelsen på helt selvstendig grunnlag. Det er rett og slett for mange ting man bør ta med i betraktningen til at det er realistisk at enkeltpersoner nærmest i "vakuum" skal kunne klare å utarbeide optimale regler. Derfor er det bare en styrke å hente inn synspunktene fra flest mulig, slik at man faktisk har grunnlaget til å ta den beslutningen moderatorene har ansvaret for. Dette vil ALLE tjene på; folket blir hørt, moderatorene får vist at de både evner å lytte og å ta ansvar og gjøre beslutninger, og vi får et best mulig forum.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være det er jeg som ikke ser ironien her, men følgende setning i Chaz' første innlegg i nevnte tråd, fremstår for meg som en trussel om opprør:

(..)

At de bør tåle innvendinger på ting som gjøres, er jeg helt enig med deg i. Men her handler det ikke om at man reagerer på at noen har innvendinger. Det handler om hvordan man kommer med disse innvendingene.

(..)

Jeg mener enkeltavgjørelser ikke skal tas opp offentlig slik Chaz gjorde her. Jeg mener det er totalt feil å kreve at moderatorene skal komme å gi forklaring på hver enkelt avgjørelse de tar. Dersom vi åpner for dette, kommer det til å bli stilt spørsmålstegn ved hver minste advarsel. Jeg er dog enig i at man burde kjøre en diskusjon på selve retningslinjene.

 

Setningen til Chaz ser nok mer dramatisk ut enn den er ment i virkeligheten. Dette er ironi av god kvalitet. Må ikke ta alt så bokstavelig.

 

Klart at det er viktig hvordan innvendinger målføres. Men det er nettopp fordi jeg ikke synes det jeg har hatt innsyn i av kommunikasjon i denne saken var SÅ ille, at jeg stusset. Og ja, det kan godt hende at man i første omgang, og når det gjelder konkrete saker, ha det som retningslinje at man FØRST sender en PM til moderatorene, for så senere eventuelt bruke saken som eksempel for å diskutere retningslinjer generelt.

 

Også enig i at det kan bli for mye rør også dersom hver eneste lille advarsel skal etterfølges av lange diskusjoner. Jeg har selv fått en advarsel en gang i tiden, og synes det var helt uproblematisk, og noe jeg ikke hadde noen problemer med å rette meg etter. Selv om jeg prinsippielt sett var uenig med moderatorene, så jeg også at det kanskje var best for forumets skyld at jeg ikke forfulgte saken videre. Det er naturligvis en grense for hvor langt man bør forfølge egne kjepphester...! :)

Link to comment
Share on other sites

og for å tillegge; hvordan BURDE EvenA ha reagert på "forespørselen" fra Chaz?

 

Han kunne ha sett ironien, ledd litt av det, innsett at warningene til Toggen kanskje var litt i overkant, og "krøpet til korset" og fjernet disse, eventuelt pakket det inn i en lettere selvironisk ramme. Så kunne han i ettertid forsvart seg med å påpeke at det han gjorde var i henhold til reglementet, og at dette kanskje tydet på at reglementet hadde sine svakheter, og heller bedt om synspunkter på dette. Ja, benyttet anledningen til en generell debatt om forumreglene rett og slett. Og merk, selv om vi respekterer at det er moderatorteamet som har det suverene ansvar og rettighet til å bestemme reglene, betyr ikke det at man ikke skal spørre folket om hva de vil ha. Det ville ihvertfall jeg gjort dersom jeg hadde vært moderator.

 

Å utarbeide regler for et slik forum er kanskje et for vanskelig problem til å skulle ta avgjørelsen på helt selvstendig grunnlag. Det er rett og slett for mange ting man bør ta med i betraktningen til at det er realistisk at enkeltpersoner nærmest i "vakuum" skal kunne klare å utarbeide optimale regler. Derfor er det bare en styrke å hente inn synspunktene fra flest mulig, slik at man faktisk har grunnlaget til å ta den beslutningen moderatorene har ansvaret for. Dette vil ALLE tjene på; folket blir hørt, moderatorene får vist at de både evner å lytte og å ta ansvar og gjøre beslutninger, og vi får et best mulig forum.

 

Jeg sier ikke at jeg er enig med reaksjonen til EvenA er riktig. Men for å stille spørsmålet på en litt annen måte. Kan du ser for deg at reaksjonen kunne blitt annerledes dersom det hadde kommet en henvendelse på PM, fremfor at det lages en stor sak utav det på forumet, der det er lett for moderatorene å føle seg uthengt? Det er veldig lett å komme i forsvarsposisjon når man føler seg uthengt. Og dermed er det lett å handle på en annen måte enn dersom man ble konfrontert PM.

 

Og selvfølgelig skal folket bli spurt om hva de vil ha. Og er det noe EvenA virkelig har gjort, så er det å involvere folket. Han har bedt folket om å komme med forslag til forbedringer.

 

Jeg tror nok vi er både uenig og enig på samme tidspunkt. Vi er enige i at retningslinjene bør diskuteres. Vi er uenige i måten det blir gjort på. Jeg mener Toggensaken burde blitt løst på PM, og så kunne EvenA i ettertid ha åpnet for en diskusjon rundt retningslinjene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...