Jump to content

FIFA 10


Daggy

Recommended Posts

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Noen som irriterer seg over backene på spillet? Om jeg setter på offsidefelle eller ikke, så ligger som regel en av de "20 meter" bak linja!

Ellers så er jeg enig i det med Walcott. Opplever ofte at spillere tar han igjen når han er forbi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kompis har prøvd spillet, både mot hverandre og på lag. Personlig må jeg si jeg er noe skuffet. Der Fifa 09 startet som et knallbra spill og etterhvert ble mer og mer feil, kan det hende det er motsatt med 10?

 

Men som sagt, så langt er jeg skuffet. De har ikke klart å fjerne feil som hvor forsvaret forsvinner ut av posisjon og gir motstander kjemperom å løpe i. Dette når laget er i etablert forsvar!! Kontringer med spillere som egentlig er sinnsykt mye raskere enn forsvaret(Walcott,Agbonlahor) er nesten umulg fordi forsvarerne klarer å ta igjen disse og dytter spesielt de letteste spillerne bort altfor lett. En ting er at de i virkeligheten kanskje ville klart å føre de ut mot sidelinjen og bort fra farlig område, men når de gang på gang klarer å dytte de bort for så å stjele ballen blir det bare latterlig. Når man har med spillere som Messi, Agbonlahor, Walcott osv bør det ikke være så simpelt å dytte de bort uten å lage frispark.

 

I tillegg er offsidefella helt på tryne, og den eneste grunnen til at den funker er at angrepsspillerne bare løper rett frem istedet for å prøve å bue løpet sitt for å unngå denne...

 

Lurer på hvordan PES 10 blir i forhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nå spilt Fifa en del siden det kom ut, og jeg må si jeg egentlig bare er blitt skuffet. At det er 360 graders dribling er en bra ting, men hvor ofte, når du spiller mot noen som er ca like god som deg selv gidder du å prøve dette når du likevel mister ballen og får en kontring i mot deg?? Spillerne har likevel en mye bedre ballkontroll enn i fjor, og det er lettere å bruke enkle vendinger til å skaffe seg rom. Noe som jo er veldig realistisk(om da ikke motstander leser deg selvfølgelg).

 

Noe annet som er ganske tåpelig er at spillere som Walcott, Arshavin, Messi osv er altfor lett å dytte ut av balanse uten at de får frispark for det. Greit nok at de er små og er svakere enn store sterke midtstoppere, men Fifa har helt glemt hvem det er som utrolig lett glir forbi så å si alle motstandere, når de da selvfølgelig ikke bruker ulovlige midler og det dømmes frispark?(Les eks: Messi)

 

En annen ting er at forsvarsspillere som Richard Dunne, Vidic og Terry virker å ha minst like bra fart som Walcott, Agbonlahor osv(når disse har ballen i beina). Noe som vi jo har sett er helt på idiotisk! Hvis en spiller som feks Terry da i dette tilfellet hadde kommet ørlite grann på etterskudd i en duell med nevnte Agbonlahor hadde han enten vært nødt til å lage frispark eller bare gi opp duellen og prøve å komme seg tilbake.

 

Lurer noe enormt på om PES har klart å riste av seg et under pari spill forrige år for å komme tilbake på toppen som de tidligere har vært?

 

Er enig i at Fifa 09 var et bedre spill enn PES 09, men så langt i år er jeg som sagt veldig skuffet...

 

Edit:

He he, nå så jeg at det ikke er så lenge siden jeg har skrevet en del av dette i denne tråden:P

men noen andre som har hatt samme greia?

 

Edit2: Har i tillegg opplevd at tre av fire i forsvaret har ligget ganske nærme midtlinja, mens den siste forsvarsspilleren har fulgt løpet til en motstanderving helt inn til 16-meteren, altså "milevis" fra resten av forsvarslinja...

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at forsvarsspillere som Richard Dunne, Vidic og Terry virker å ha minst like bra fart som Walcott, Agbonlahor osv(når disse har ballen i beina). Noe som vi jo har sett er helt på idiotisk! Hvis en spiller som feks Terry da i dette tilfellet hadde kommet ørlite grann på etterskudd i en duell med nevnte Agbonlahor hadde han enten vært nødt til å lage frispark eller bare gi opp duellen og prøve å komme seg tilbake.

 

Litt uenig med deg her, vi ser veldig sjeldent at Walcott virkelig distangserer spillere med den fysikken Dunne Vidic og Terry innehar når han ballen tett i beina. Du klarer å løpe fra alle spillere, nesten, med Walcott om du bruker høyre stikke og drar den framover imens du løper. Da spiller han ballen forann seg og løper etter, da løper han fra det meste. Det er realistisk at Walcott ikke kan tett-føre ballen og løpe fra hvem som helst.

Link to comment
Share on other sites

Litt uenig med deg her, vi ser veldig sjeldent at Walcott virkelig distangserer spillere med den fysikken Dunne Vidic og Terry innehar når han ballen tett i beina. Du klarer å løpe fra alle spillere, nesten, med Walcott om du bruker høyre stikke og drar den framover imens du løper. Da spiller han ballen forann seg og løper etter, da løper han fra det meste. Det er realistisk at Walcott ikke kan tett-føre ballen og løpe fra hvem som helst.

Nå tenkte jeg ikke først og fremst på Walcott, men at Agbonlahor og Messi spesielt skal være så lett å dytte overende er rimelig urealistisk. Iallefall når det er en duell hvor forsvarsspilleren kommer litt på etterskudd, så begynner å holde igjen, for så å dytte, og deretter ta ballen. Utallige ganger hvor det ikke har blitt frispark når jeg har spilt.

 

I tillegg så er det nettopp det jeg gjør, bruker høyrestikka for å få et forsprang, men det funker altfor dårlig i forhold til Fifa09 hvor det var litt for lett. Som sagt, jeg kommer i en posisjon hvor jeg kan løpe direkte mot mål, forsvareren ligger litt etter, men tar meg lett igjen når jeg holder inne løpeknappen. Så tar han tak, holder og dytter meg bort for så å ta den løse ballen. I virkeligheten er det et frispark, siden han holder i trøya for nettopp å få seg en fordel ved å komme opp på siden av Theo og deretter bruker han kroppen(akkurat den delen er som oftest lovlig om han bruker skulder mot skulder) for så å ta den løse ballen. Burde være frispark når han drar noe sykt for å ikke la meg få et forsprang. Som sagt, frispark i mine øyne og i følge regelverket... Men ikke i følge spillet.

 

Akkurat dette var det jeg mente skjer litt for ofte.

 

Forresten, du misforstod kanskje det jeg mente med ballen i beina. Mente ikke at spilleren hadde den tett ved beina, men var i full spurt...

Link to comment
Share on other sites

Nå tenkte jeg ikke først og fremst på Walcott, men at Agbonlahor og Messi spesielt skal være så lett å dytte overende er rimelig urealistisk. Iallefall når det er en duell hvor forsvarsspilleren kommer litt på etterskudd, så begynner å holde igjen, for så å dytte, og deretter ta ballen. Utallige ganger hvor det ikke har blitt frispark når jeg har spilt.

 

I tillegg så er det nettopp det jeg gjør, bruker høyrestikka for å få et forsprang, men det funker altfor dårlig i forhold til Fifa09 hvor det var litt for lett. Som sagt, jeg kommer i en posisjon hvor jeg kan løpe direkte mot mål, forsvareren ligger litt etter, men tar meg lett igjen når jeg holder inne løpeknappen. Så tar han tak, holder og dytter meg bort for så å ta den løse ballen. I virkeligheten er det et frispark, siden han holder i trøya for nettopp å få seg en fordel ved å komme opp på siden av Theo og deretter bruker han kroppen(akkurat den delen er som oftest lovlig om han bruker skulder mot skulder) for så å ta den løse ballen. Burde være frispark når han drar noe sykt for å ikke la meg få et forsprang. Som sagt, frispark i mine øyne og i følge regelverket... Men ikke i følge spillet.

 

Akkurat dette var det jeg mente skjer litt for ofte.

 

Forresten, du misforstod kanskje det jeg mente med ballen i beina. Mente ikke at spilleren hadde den tett ved beina, men var i full spurt...

 

Enig med deg her, holding er tydeligvis veldig lov i FIFA, og det har det vært nå siden 08. Utrolig irriterende, særlig når det 9/10 ganger ikke bli frispark. Dog bruker jeg vanligvis ikke å gå særlig for fart på FIFA 10, men som oftest skyter og spiller rundt de andre spillerne, eller bruker dribblinga. Men er ellers ganske urealistisk at Walcott f.eks. ikke klarer å løpe fra Terry med ballen i beina selv han kanskje har 5 meters forsprang, og deretter bli holdt såpass i trøya at han mister ballen og ikke får et frispark. Rett og slett en svær blemme av EA dette, men ellers er spillet ganske bra bortsett fra noen småbugs.

 

PES 10 virker for meg fortsatt som et arkadespill hvor ballen sitter limt til foten, og FIFA 10 er nok det beste spillet av disse to også i år selv om det har en del kjipe feil det også.

 

Skal blant annet komme et par bug fixes i neste update, og forhåpentligvis blir det justert litt på med tanke på hvor lett en forsvarsspiller kan skyve unna en spiss uten at man kan gjøre noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal iallefall prøve ut PES2010. I fjor var Fifa klart best, året før der hadde PES et lite forsprang, mens årene før der igjen var PES klart best.(selvfølgelig i mine øyne, slike diskusjoner er "alltid" subjektive)

 

Hadde aldri hørt om PES før jeg fant ut at jeg skulle prøve 4eren(før dette igjen var det kun Fifa det gikk i). Og den slo virkelig an. Frem til Fifa 08 var det kun PES det gikk. Mens i fjor ble det Fifa igjen...

 

Fifa i år føler jeg har så enormt mange små(?)feil som gjør at hele spillopplevelsen blir noe dårligere.

 

Spesielt slike ting som jeg har nevnt i denne tråden. Er selvfølgelig mange ting de har gjort som er bedre enn tidligere, men jeg føler at slike (rett og slett) drittfeil bare ødelegger helhetsopplevelsen. Når du har en enorm mulighet til å komme aleine mot mål, blir stoppet ulovlig og så IKKE får frispark og et evt rødt kort på motstanderen, men istedetfor blir sittende og rive seg i håret av et spill som er tåpelig urealistisk når det kommer til slike episoder.

 

Som sagt, blir spennende å se hvordan PES gjør det i år...

Link to comment
Share on other sites

Fikk Fifa10 i går. Irriterer meg grønn over det nevnte problemet. Med en Arshavin, van Persie og Walcott på topp, blir det mange irriterende balltap. Ganske uvant hvordan man dribler, men det venner man seg forhåpentligvis til.

 

Ellers er det mye bra. Liker at spillet er mer uforutsigbart og at keeperen ikke er så god lenger. Bedre AI hjelper også mye defensivt. Nå blir det spennende å se om Fifa lider av det som mange av forgjenger gjorde, nemlig det at man "alltid" scorer når man angriper/skyter på en spesiell måte.

Link to comment
Share on other sites

Å drible løser disse problemene, spesielt med Arshavin og Messi. Få motstanderen ut av balanse, også spurter du, da er du langt ifra og de klarer ikke å dra engang. Det handler bare om erfaring på området, jeg har hadde samme problemet men har løst det med å dra ei enkel finte så er jeg forbi.

Link to comment
Share on other sites

Fikk Fifa10 i går. Irriterer meg grønn over det nevnte problemet. Med en Arshavin, van Persie og Walcott på topp, blir det mange irriterende balltap. Ganske uvant hvordan man dribler, men det venner man seg forhåpentligvis til.

 

Ellers er det mye bra. Liker at spillet er mer uforutsigbart og at keeperen ikke er så god lenger. Bedre AI hjelper også mye defensivt. Nå blir det spennende å se om Fifa lider av det som mange av forgjenger gjorde, nemlig det at man "alltid" scorer når man angriper/skyter på en spesiell måte.

Trust me, sånn er det! R1, og et passe hardt skudd og keeperen har ikke en sjanse.

 

Men ellers liker jeg spillet godt. Syns at fysikken til de store stopperene er overvurdert. Bendtner sliter mot de sterke stopperene i mye større grad enn hva han burde gjort. Syns det er forholdsvis greit å komme forbi med Walcott/Arshavin. Ro ned og dra ballen litt til side for så å sette fart, og du er forbi. Men er enig om at de blir lett dyttet vekk. Det er også skuffende at de aldri klarer å lage et bra "manus" til kommentatorene.

 

Terningkast 4 (+) fra meg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har helt fra Fifa 96 vært en meget god Fifa-spiller, men nå ser det ut som at det er stopp på det. Fifa 10 passer ikke inn i den måten jeg spiller på (jeg spiller med mange pasninger - the Arsenal way).

Dette er frustrerende å se på, mens de andre bare kontrer inn mål. Det som er teit med disse kontringene er at DE vinner løpeduellene i forsvaret selv om jeg har forsprang. Det er jo latterlig.

Og når jeg er i angrep, kan de bare kroppstakle meg, mens når jeg kroppstakler, blir aldri ballen tatt fra de. Årets utgave er noen steg ned hva realisme angår fra fjoråret...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har helt fra Fifa 96 vært en meget god Fifa-spiller, men nå ser det ut som at det er stopp på det. Fifa 10 passer ikke inn i den måten jeg spiller på (jeg spiller med mange pasninger - the Arsenal way).

Dette er frustrerende å se på, mens de andre bare kontrer inn mål. Det som er teit med disse kontringene er at DE vinner løpeduellene i forsvaret selv om jeg har forsprang. Det er jo latterlig.

Og når jeg er i angrep, kan de bare kroppstakle meg, mens når jeg kroppstakler, blir aldri ballen tatt fra de. Årets utgave er noen steg ned hva realisme angår fra fjoråret...

 

Med folk som bare kontrer og presser konstant kan det være veldig vanskelig, MEN hvor tilfresstillende er det ikke å knuse de skikkelig når man først tar over kontrollen i kampen? Vanligvis så gir de seg før førsteomgangen er ferdig mot meg når jeg leder 2-3 null :P

 

Du får spille med mange pasninger, dra spillere ut av posisjon og prøver å herpe organiseringa i forsvaret deres med mange pasninger :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har helt fra Fifa 96 vært en meget god Fifa-spiller, men nå ser det ut som at det er stopp på det. Fifa 10 passer ikke inn i den måten jeg spiller på (jeg spiller med mange pasninger - the Arsenal way).

Dette er frustrerende å se på, mens de andre bare kontrer inn mål. Det som er teit med disse kontringene er at DE vinner løpeduellene i forsvaret selv om jeg har forsprang. Det er jo latterlig.

Og når jeg er i angrep, kan de bare kroppstakle meg, mens når jeg kroppstakler, blir aldri ballen tatt fra de. Årets utgave er noen steg ned hva realisme angår fra fjoråret...

 

Etter min mening så klager du på lavere realisme i spillet for noe du ikke har lært deg å forsvare deg imot. Jeg klarer fint å ta av kontringer etter litt trening. Det handler om å gjøre de rette tinga, jeg syns det blir dumt å klage på spillet FIFA for slike tinge. Jeg har egentlig ikke sett noe i spillmotoren, hverken dette eller problemet med at Messi, Arshavin og Agbonlahor blir dyttet fort vekk som negativt. Jeg har prøvd forskjellige ting og har klart å finne en løsning. FIFA er ikke som før at det bare er å sette seg ned, spille i en halvtimes tid også er du der, du mestrer det meste. Det har langt på vei blitt en idrett der man må lære seg å beherske forskjellige deler av spillet. Du klarer ikke å forsvare deg mot kontringer uten å ha trent mye på det, og da kan det fort gå mange kamper man taper med god margin.

 

FIFA10 er det desidert beste fotballspillet jeg noen gang har vært borti!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. De som bare holder løpeknappen inne konstant er lett å forsvare

seg mot. De blir meget forutsigbare. Litt synd at når en gir seg før kampen

er ferdig, teller ikke seieren. Eller gjør den det?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. De som bare holder løpeknappen inne konstant er lett å forsvare

seg mot. De blir meget forutsigbare. Litt synd at når en gir seg før kampen

er ferdig, teller ikke seieren. Eller gjør den det?

 

Seieren teller ikke nei! Enig i at det er latterlig, men er bare å spille seg på et nivå hvor folk innser at et tap er et tap! I starten møter man mange 10åringer som ikke er så veldig gode, og som gir seg! Fryktelig irriterende, og kjedelig!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som har tips til å komme rettvendt med 1 - 2 forsvarere i ryggen. Har ikkje spilt FIFA siden 2005 (PS2) og da var det heller lite, og var såvidt borti PES 2009 (PS3). Ellers får eg aldri finta vekk spillere det blir noen pasninger ved 16-meteren så skudd, eller en heldig gjennombruddspasning. Eg liker FIFA 10 det har potensiale, eg må bare øve meg mer, men det virker som eg er litt stuck akkurat nå, spesielt online, der eg knapt har noe rom og pasningane blir brutt veldig ofte. Mens mine spillere gir motstanderen masser av rom. Spiller på PS3 ja.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...