Jump to content

Vassiriki Abou Diaby


pacman

Recommended Posts

Rosicky kan det til dels, men mannen sliter med å tørre å avslutte eller slå en god sisteball, Diaby hadde flere forsøk på begge deler i dag og ha en spiller som TØR kan bli avgjørende mot slutten av en sesong som denne!

 

Jeg syntes vitterlig Rosicky gjør det langt oftere og skaper langt mer farligheter enn Diaby når han først gjør det, men greit. Når det gjelder Diaby og sisteballer så er det virkelig ikke hans styrke. Er dog en temmelig habil avslutter, men han er som oftest veldig treg med å trekke på "triggern" og skuddene hans blir veldig ofte blokkert.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

 

Virkelig? Hovedårsaken til at Arsenal vinner den kampen er fordi van Persie scorer 2 meget gode mål. Det første målet var før Diaby kom på banen og det andre var etter at Diaby hadde gått av banen igjen. Langt ifra banens beste både før og etter han kom inn. Det var Robin van Persie, men Diaby hadde en temmelig god kamp og tilbydde noe veldig annerledes enn resten av spillerene.

 

Mot Fulham så kom han inn og virket veldig frisk de første par minuttene før han ble borte og man kunne se at han var rusten som fy. Bidro til absolutt ingen verdens ting og kampen ebbet ut til 1-1. Diaby banens klart beste? Nei.. der er jeg sterkt uenig. Mot Liverpool og Fulham var han langt ifra banens klart beste.

 

På 56 spillerminutter (jepp 56) så er det eneste han har bevist at han har vært borte lenge fra fotballen og er meget rusten. Pluss at han har glimtvis et høyt toppnivå som han strever med å holde seg gående på. Blir 26 år gammel om et par uker også så noen unggutt er han heller ikke lenger. Blitt holdt tilbake av skadene sine har han helt klart, men når han holder igjen for kjøp av andre spillere grunnet tillit fra Wenger som han aldri virker å være i stand til å vise seg verdig av så hadde det klart de siste 5 sesongene vært best å kjøpe en midtbanespiller som faktisk var i stand til å spille i 40-50 kamper hver sesong og som gjorde seg fortjent til lønna.

Se andre omgang mot Liverpool pånytt så vil du se at kampen skifter fullstendig karakter etter at Diaby kommer inn. Vi vinner midtbanen og har fullstendig kontroll på det som Liverpool var gode på i første omgang nemmelig å sette opp indreløperne i gode posisjoner for deretter å angripe skrått frem i banen på spillere som løp i rom. Dette mistet de fullstendig fordi Diaby rett og slett nektet dem å finne rommene og han satte ut den sentrale midtbanen til `pool med tacklinger og gjennombrudd. De måtte legge seg 10 meter lavere og da var rommene lukket.

At scoringen kommer etter at han var gått ut forhindrer ikke at det var han som snudde trenden og la til rette for den videre utviklingen. vP scorer to fantastiske mål i den kampen og kan selvfølgelig bli MoM, men den viktigste enkeltpersonen var for meg Diaby i den kampen.

 

Mot Fulham er han veldig synlig de første minuttene, men jobben han gjør mer usynlig etterhvert er mer viktig. Fulham må som `pool legge om med en mer skrå midtbane defensivt for å ta ut en mer angrepsrettet midtbane. Det ble ikke seier av det denne kampen, men det viser hvor mye han kan dominere en kamp bare ved å være på banen.

 

I gårsdagens kamp ser vi umiddelbart hvor viktig han er. TR har hatt gode kamper i det siste, men han og Ramsey finner ikke balansen i midtbanen sammen. TR gjør mye bra både offensivt og defensivt, men han gjør at Ramsey må spille i en rolle som ikke kler ham like godt. Da Diaby kom på banen i går så hevet Ramsey seg flere hakk og fikk en helt annen flyt i spillet sitt. Midtbanen er bedre balansert fra første øyeblikk. Diaby setter fart med tyngde og skaper kaos. Dessverre så er han rusten i laget og rusten i de avgjørende passene, men jeg tipper at vi ser en annen utgave med mer sting allerede neste helg. TR setter også fart, men ikke med samme tyngde og skaper ikke like mye kaos da motspillerne stort sett vet at han vil slippe ballen og ikke gå for den avgjørende dragningen eller den avgjørende avslutningen selv. Det er dermed mye lettere å forholde seg til da man stort sett kan dekke rom og ikke gå ut av ledd for å støte i spilleren. Legger man en 4`er og en 5`er på 40 meter og inn så er en spiller med tyngde og evne til gjennombrudd vanskeligere å forsvare seg mot enn en som ønsker å slippe ballen til medspiller der det ikke er fysisk plass eller mulighet til å komme i stor fart. Cheleas svar på dette i går er å gå høyere i banen for å ta ut midtbanen tidligere slik at de ikke kan komme med tyngde og fart mot forsvaret. Det gir plutselig Ramsey muligheten til å få litt rom å bevege seg i fremover samtidig som midtstopperne kan ta med ballen gjennom ledd i fart og da er kampen mer åpen. Jeg trodde på seier de siste 10, men dessverre har ikke vP samme flyten foran mål som tidligere og de andre avslutningene ble blokkert uten at vi klarte å vinne returene i gunstig posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Fransk tv rapporterer at Diaby fikk seg en skade på slutten av kampen i går og misser slutten av sesongen. Dette er bare trist nå.

 

Syntes han dro opp et eller annet på tampen av kampen ja. Dette er virkelig tragikomisk..

Link to comment
Share on other sites

Det er nok neppe så enkelt som å bare selge han, siden det vil kreve at noen vil kjøpe han. Med den ankelen der vil nok de fleste styre unna. Han blir nok hos oss ut kontraktstiden, så får vi bare krysse fingrene for at de klarer å holde den kroniske dårlige ankelen i sjakk.

Link to comment
Share on other sites

Vedder på at Diaby holder seg skadefri (eller spiller gjennom smerten) under EM og gjør en god preseason og deretter får fornyet kontrakt før han blir skadet ut sesongen igjen. Noen som er villige til å ta odds på det her? >_<

Link to comment
Share on other sites

Vedder på at Diaby holder seg skadefri (eller spiller gjennom smerten) under EM og gjør en god preseason og deretter får fornyet kontrakt før han blir skadet ut sesongen igjen. Noen som er villige til å ta odds på det her? >_<

 

Oddsen ble på "spinkle" 1,07 :)

Du har vitterlig en tanke, som slett ikke er utenkelig.

For min del; så tror jeg klubben tjener på å selge Diaby. En spennende spillertype med gode ferdigheter, men også en spiller som for meg ikke har den forståelsen for spillet i enkelte faser. -Når skal han sentre, hva er det beste valget i enkelte situasjoner, og overblikk, men han skal ha forsvar over at det kanskje er vanskelig å utvikle seg på disse områdene; så lenge han spiller så lite som han gjør.

 

Hvor lenge skal man betale en god lønn til en spiller, som sjelden er tilgjengelig over tid?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal begynne en ny diskusjon rundt et ønsket salg av Djourou, så håper jeg heller at Diaby fortsetter ut neste sesong så får vi se hvor mange kamper han klarer å sette sammen, og at en av plassene som ryddes opp er sveitseren. Diaby har i alle fall talentet og ferdighetene som vårt lag behøver bare han blir skadefri (lov å håpe), mens det finnes spillere i stallen som ikke har ferdigheter og bare tar opp plasser.

Link to comment
Share on other sites

Snork.. hvor mye tid skal vi gi til Diaby? Wenger regner han tydeligvis som et av sine førstevalg hvis han er skadefri mens Djourou er 4-5 valg. Diaby blokkerer et kjøp av en ny midtbanespiller som Wenger sa i desember/januar når han mente vi ikke hadde plass til f.eks. Yoann Gourcuff fordi vi hadde Diaby i laget. Dette er latterlig da Diaby ikke bare er helt sinnsykt skadeforfulgt og veldig ustabil og har store mangler i spillet sitt som vieira04 nevner ovenfor.

 

Djourou til sammenligning står ikke i veien for en ny midtstopper eller noe ungt talent og er som oftest tilgjengelig og har også absolutt talent selv om du mener han ikke har det. Var blant de 5 beste midtstoppere i PL i 2010/11 sesongen blant annet når supporterne stemte frem sesongens lag. Så at Djourou er en prioritet å bli kvitt fremfor Diaby er for meg uforståelig. Diaby står klart i veien for at en stor midtbanespiller blir hentet inn og det er der vi virkelig trenger forsterkninger. Midtforsvaret vårt er temmelig brukbart for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Deg om det. Jeg vil stå for mine meninger uansett hva du eller andre måtte mene om Djourou. Selger vi to midtstoppere og får inn Bartley som går under egenutviklet pluss en potet så står det fortsatt en plass ledig for å kjøpe kvalitet på midtbanen.

 

Og bare for å oppklare en ting; hvor går legger du listen for at man skal ha en fremtid i klubben? En Djourou som på de siste 3 sesongene har vist god klasse i et par måneder eller på en Diaby som de siste 3 årene ofte har vært skadet, men viser glimt av storhet så snart han får spilt seg varm i trøyen?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har sagt du ikke skal stå for dine egne meninger? Nei det må du mer enn gjerne, men min mening er at dette ikke burde være en prioritet ovenfor å dumpe Diaby og få inn en midtbanespiller. Og hvor får du det fra at det er plass til en midtbanespiller til hvis vi selger to midtbanespillere? Wenger sier selv at det nettopp ikke er plass på midten fordi vi alltid har Diaby "coming back" og dermed vil det ikke komme inn en ny spiller før vi blir kvitt han.

 

For det første: Djourou var skadet hele 2009/10 sesongen bortsett fra 20 minutter i den siste kampen av sesongen. Deretter var han vår SOLEKLART beste midtstopper neste sesong før han ble skulderskadd mot Manchester United. Deretter har han for det meste spilt høyreback hvor han selv har uttalt at han ikke er mye å skryte av, men gjør sitt beste. Sentralt på midtstopperplassen var han solid i fraværet til Koscielny og var langt bedre her enn på høyrebacken, men når man har hatt Vermaelen og Koscielny tilgjengelig mesteparten av sesongen så har det ikke akkurat blitt mange kamper for sveitseren. Som midtstopper så gjør han absolutt jobben som 4 valg og mtp. at Bartley går som U21 (Miquel også) og som homegrown så er det lite poeng å selge unna Djourou sammen med Squillaci. Noe jeg tviler sterkt på at Wenger vil gjøre uansett.

 

Så på 2 sesonger hvor han har vært tilgjengelig mesteparten av tiden har han vist til tider gode ferdigheter. På de to tilsvarende sesongene til Diaby så har han vist at han klarer å spille rundt 10 kamper i snitt per sesong for deretter å bruke resten av tiden på skadebenken. På banen så klarer han aldri å spille seg varm i trøya. Det kan ha noe med å gjøre at han aldri klarer å spille mer enn 1 kamp i kvartalet, men til og med når ved et mirakel holdt seg skadefri i nesten en hel sesong så var han så ustabil som en spiller kan være. Tar man også med i likningen at han fyller 26 år om 12 dager så er han langt unna å være et talent i disse dager (Djourou til sammenligning er året yngre og spiller i en posisjon som generelt er på toppen av spillet sitt i en høyere alder enn det spillere i Diaby sin posisjon er). Diaby er god til særlig én ting og det er å gå forbi spillere for deretter å gå seg fast enten ved å spille feil, bruke for lang tid eller rett og slett gjøre for mye.

 

En annen ting når det gjelder et salg av to midtstoppere så lurer jeg på hvorfor man skal trenge det for å gi sjansen til Bartley? Bartley går inn som U21 som Miquel og er ei heller ingen potet. Gutten er ren midtstopper, men spilte til nød i Rangers som en femte midtstopper/sweeper.

 

Jeg ser talent i Diaby, men jeg ser talent i Djourou også. Og Djourou kontra Diaby er yngre, står ikke i veien for kvalitetssigneringer, er mer tilgjengelig/mindre skadet, tjener mindre (Diaby ligger på £60K) og er samtidig langt mer stabil og har en lengre karriere foran seg enn hva Diaby har.

 

Så for å oppklarere én ting: Hvor legger du listen for at en spiller skal ha en fremtid i klubben?

Link to comment
Share on other sites

Listen min ligger på at spillerne må vise seg teknisk og taktisk gode nok til at de kan tilføre laget/lagdelen noe nytt, og at de har imponert meg med dette de siste årene. Nå er det vanskelig å sammenligne en midtbanespiller med en midtstopper, men Diaby i form har mer å tilføre laget enn Djourou i form som aldri blir bedre enn 4. valg, samtidig som Diaby faktisk kan spille bra i alle midtbaneposisjonen. At Djourou var vår beste spiller når Vermaelen var ute med skade (dine ord) er greit nok i seg selv, men når man ser hvordan Koscielny har tatt et langt steg fra forrige sesong til denne kan man undre seg over hvor toppnivået til Djourou ligger. Han er ikke noe ungt talent lengre og mye tyder på at han ender som Senderos, stort talent som ikke tar steget til toppen.

 

Grunnen til at jeg ønsker han solgt hvis/når Bartley returnerer er fordi han da trolig vil bli et 5. valg og etter antatt spilletid bare vil heve en høy lønning på tribunen. Når det er sagt er Bartley en større potet enn Djourou ut fra hva jeg har sett i Rangers og vil få sjansen oftere ved skader/suspensjoner. Ellers blir det litt rart at du "forsvarer" Djourous 3 siste sesonger med at han var skadet hele 2009/10 mens han kom ut av form etter skaden mot United, mens Diaby bør bort siden han går skadet mye av sesongen(e)...

Link to comment
Share on other sites

Djorou blant de 5 beste stopperne i PL 2010/11. Nei Stefan B, jeg så mange kamper den sesongen også. Alle kamper med Djorou innblandet. Han burde så absolutt funnet seg en annen klubb. Og da gjerne med Diaby. Selv om Diaby har et høyt maksnivå, kommer han nok ikke til å holde det i mer enn 2 av de 10 kampene han spiller i løpet av en sesong. Om noen er villige til å betale for disse to, kan de få med Chamakh,Almunia og Squillachi på kjøpet. 5 spillere uten fremtid i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Om noen er villige til å betale for disse to, kan de få med Chamakh,Almunia og Squillachi på kjøpet. 5 spillere uten fremtid i klubben.

En grei konklusjon, men jeg tar også med utlånsspillerne Bendtner og Denilson i dette oppsettet.

 

Når det gjelder Diaby v Djourou så har begge i "kortere" perioder vist storhet, men stabilitet er ikke noen av de sin styrke. Diaby kan være en fantastisk spiller, problemet er at dette kun vises i enkeltkamper. Denne ustabiliteten var klart fremtredene også når han var skadefri. I sine første år i klubben hadde jeg stor sans for Diaby, for han kunne finne på det mest spektakulere når han hadde dagen, men dessverre så har han hatt "dagen" sjeldnere og sjeldnere.

Når det gjelder Djourou så er jeg ikke i tvil om at han "spiller for klubben", men igjen så har vi en spiller som man ikke helt vet hvor man har han. At han hadde en god periode ett par sesonger tilbake skal jeg ikke benekte, men vi hadde ikke like gode alternativer bak da som vi tross alt har nå (selv om jeg fremdeles vil styrke denne lagdelen). Det er mulig at han fortsatt kan være et 4./5. valg i de bakre rekker, men han er ikke god nok til å kjempe om "fast plass" og da vil jeg heller satse på de enda yngre og lovende i den rollen.

Link to comment
Share on other sites

Og så er det vist slik da, at Diaby er skadet igjen... Mannen er jo råtten.

http://bleacherrepor...y-injured-again

Kanskje resepten er at Arsenal "Kjøper" noen av våre "uønskede" fri fra sine kontrakter og heller tar ett muligens økonomisk tap for å renske opp i troppen. Hvis de har en lønn søm andre klubber ikke klarer/vil matche så får vel vi la noen av de mest "uønskede" gå rimelig/gratis og på den måten sponse overdrevne lønnskrav. Jeg ser i allefall ikke vitsen med å ha overbetalte skadeutsatte tribuneslitere værende i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje resepten er at Arsenal "Kjøper" noen av våre "uønskede" fri fra sine kontrakter og heller tar ett muligens økonomisk tap for å renske opp i troppen. Hvis de har en lønn søm andre klubber ikke klarer/vil matche så får vel vi la noen av de mest "uønskede" gå rimelig/gratis og på den måten sponse overdrevne lønnskrav. Jeg ser i allefall ikke vitsen med å ha overbetalte skadeutsatte tribuneslitere værende i klubben.

Gi de vekk for en liten sum og legg på klausuler.. Vil tro at en del klubber klarer ta lønna til Bendtner, Diaby, Denilson, Chamakh og Park om overgangssummen er mindre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.youtube.com/watch?v=QwJNufmsHBE

 

Når man ser på kamper som dette av Diaby så sitter man der med et lite skjær i hjertet (hvertfall jeg) om hvor god han kunne blitt hvis han aldri hadde opplevd den skrekkskaden. Tror han hadde vært blant verdens beste fotballspillere hvis han ikke hadde blitt kvestet den dagen..

Link to comment
Share on other sites

Tror Diaby i samspann med M'Vila er det beste for Frankrike, men nei er absolutt ikke kontroversielt å mene det. Blanc elsker jo visstnok Diaby.

 

Dette er vel det jeg ser på som det beste Frankrike kan stille opp med hvis de har alle spillerene tilgjengelige. Muligens Martin ville danket ut Nasri hvis han hadde vært i knallform, men Nasri er som oftest veldig god for Frankrike.

 

Lloris

 

Sagna - Koscielny - Rami - Abidal

 

Cabaye - M'Vila - Diaby

 

Nasri - Benzema - Ribery

Link to comment
Share on other sites

Tror Diaby i samspann med M'Vila er det beste for Frankrike, men nei er absolutt ikke kontroversielt å mene det. Blanc elsker jo visstnok Diaby.

 

Dette er vel det jeg ser på som det beste Frankrike kan stille opp med hvis de har alle spillerene tilgjengelige. Muligens Martin ville danket ut Nasri hvis han hadde vært i knallform, men Nasri er som oftest veldig god for Frankrike.

 

Lloris

 

Sagna - Koscielny - Rami - Abidal

 

Cabaye - M'Vila - Diaby

 

Nasri - Benzema - Ribery

 

Et overraskende svakt lag egentlig. Utrolig som Frankrike har tapt seg de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel det jeg ser på som det beste Frankrike kan stille opp med hvis de har alle spillerene tilgjengelige. Muligens Martin ville danket ut Nasri hvis han hadde vært i knallform, men Nasri er som oftest veldig god for Frankrike.

Diaby-M'Vila er et spennende partnerskap, min spådom er at Martin ikke engang kommer til EM, visstnok vært svak i år, noe som er bygget under av de tre kampene jeg har sett han i.

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig klar over at Martin har hatt en dårlig sesong. Derfor jeg skrev "knallform" ;)

 

En veldig talentfull spiller, men som ikke har hatt verdens beste sesong. Ser en mulighet for et røverkjøp.. :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...