Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

15 hours ago, sas2002 said:

Auba krever 3 år og 250k i uka sign him up or?

Tenker at det er ingenting å tenke på så lenge Kroenke dekker dette med egne midler. Øzil sin lønnskostnad forsvinner neste år så kør på.

Tenker at det er greit om klubben dekker det etter sunne, økonomiske prinsipper. Kunstig kapitalinnsprøytning over tre år for å dekke én spillers lønn, høres ut som dårlig drift.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Verminator5 said:

Tenker at det er greit om klubben dekker det etter sunne, økonomiske prinsipper. Kunstig kapitalinnsprøytning over tre år for å dekke én spillers lønn, høres ut som dårlig drift.

Vi har uten kapitalinnsprøyting drevet sunt. Nå er på tide at Kroenke putter på litt midler i disse covid 19 tider.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, sas2002 said:

Vi har uten kapitalinnsprøyting drevet sunt. Nå er på tide at Kroenke putter på litt midler i disse covid 19 tider.

Så du mener at vi bør satse på usunne prinsipper, i de mest usikre økonomiske tider siden finanskrisen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke mene noe om de summene som nevnes over når det gjelder Auba.

Når det gjelder dette med kapitalinnsprøytning og sunne økonomiske prinsipper, så er det ingen tvil om at jeg i mange år har støttet det sistnevnte prinsippet.
Det betyr ikke at all kapitalinnspøytning nødvendigvis er et onde.

Jeg er motstander av den typen kapitalinnsprøytning som på sikt kan skape en svakere økonomisk drift i en fotballklubb.
Det som var vanlig i mange klubber (kanskje er det slik fremdeles) var at når eier "gav" en klubb penger til spillerkjøp så var dette i realiteten et lån og ikke en gave. Dette gav klubbene påsikt en usikkerhet, som kunne gi klubbene en stor gjeldsbyrde når/hvis en Oligiark/Cowboy/Sjeik gikk lei av å eie en klubb.
Når så klubbene ved kjøp slapp å bruke "egne" penger til kjøpet så gav de kjøpte spillere unødvendig høy lønn. Chelsea er et eksempel på dette, både på godt og vondt. Abramovich sprøytet inn penger som lån i utgangspunktet, men i motsetning til mange andre slike eiere så forstod han etterhvert at klubben ikke ville kunne betale dette tilbake om gjorde lånene om til egenkapital i klubben. Men samtidig så har Chelsea i mange år slitt med store underskudd bl.a. grunnet unødvendige høye lønnskostnader. (PS!! dette er tatt ut fra mine erindringer og bør være relativt korrekte, men .....)
Denne typen kapitalinnsprøytinger var jeg og er jeg fremdeles motstander av .

Tilbake til Auba og omstendighetene rundt finansieringen av en ny kontrakt. Under forutsetning av at det er slik som @sas2002 nevner at Kroenke potensielt selv vil dekke en eventuell lønnsøkning til Aubameyang så sliter jeg med å se at dette er noe stor problem når det gjelder sunne økonomiske prinsipper. FFP har også blitt delvis suspendert nå i disse koronatider så hvis en slik ordning ikke bryter med FFP så ser jeg små problemer med en slik ordning. Men det forutsetter det viktige HVIS'et......

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Verminator5 said:

Så du mener at vi bør satse på usunne prinsipper, i de mest usikre økonomiske tider siden finanskrisen?

Det er jo nå vi trenger kapitalinnsprøyting. Vi har signert 2 lovende ungutter på lange kontrakter nå. Dette koster.Vi driver med underskudd nå. Vi estimerer ikke uten Cl de neste årene. 

Link to comment
Share on other sites

Matteo har trent alene nå, og er i følge flere kilder på vei ut. Jeg må innrømme at det blir vemodig. Men til syvende og sist må han akseptere Artetas regler. Jeg håper han klarer å hente seg inn, for han kan bli en fantastisk spiller.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ben Elfen said:

Til dere som mener vi ikke er gode nok for topp 4. Se vedlagte binde og vi er fortsatt ikke der vi skal være spillemessig

59019370-8FE1-42BE-84CC-1227E25F25DD.jpeg

Også har man «Bruno tabellen« der United topper. Hjelper pent lite å vise tabeller som går i deler av perioden sesongen går. Vi kan være best i en periode, men hjelper lite om vi er verst en annen. Sesongen går ikke fra 1 januar til 31.des. Den går normalt fra august til mai. Småperiode inne i denne er like interessant som hva Mourinho spiste til frokost igår

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Marius- said:

Også har man «Bruno tabellen« der United topper. Hjelper pent lite å vise tabeller som går i deler av perioden sesongen går. Vi kan være best i en periode, men hjelper lite om vi er verst en annen. Sesongen går ikke fra 1 januar til 31.des. Den går normalt fra august til mai. Småperiode inne i denne er like interessant som hva Mourinho spiste til frokost igår

Dette viser tabellen siste 12-14 kampene. Klart det er interessant. Det gir en veldig klar indikasjon på forbedring 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Ben Elfen said:

Dette viser tabellen siste 12-14 kampene. Klart det er interessant. Det gir en veldig klar indikasjon på forbedring 

Helt uenig. Over 12-14 kamper møter man ikke nødvendigvis representativ motstand. Man kan i perioden ha «lettere» eller passende motstand. Tabellen over sesongen lyver aldri, mens slike utdrag som dette gjør det. 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Ben Elfen said:

Dette viser tabellen siste 12-14 kampene. Klart det er interessant. Det gir en veldig klar indikasjon på forbedring 

 

24 minutes ago, Marius- said:

Helt uenig. Over 12-14 kamper møter man ikke nødvendigvis representativ motstand. Man kan i perioden ha «lettere» eller passende motstand. Tabellen over sesongen lyver aldri, mens slike utdrag som dette gjør det. 

Dette har med tolkning å gjøre, og hva slags konklusjoner man trekker på grunnlag av tabellen. Om man konkluderer med at vi er Englands tredje beste lag, så har man ingen god sak. Dersom man konkluderer med at det kun er to lag som har tatt flere poeng enn oss i 2020, har man helt rett. 

Jeg observerer at vi har tatt 25 poeng på 13 kamper i 2020. Til sammenlikning tok vi 24 poeng på de foregående 20 kampene. Det er mao. også poengmessig grunnlag for å si at vi er et bedre lag under Arteta. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Verminator5 said:

 

Dette har med tolkning å gjøre, og hva slags konklusjoner man trekker på grunnlag av tabellen. Om man konkluderer med at vi er Englands tredje beste lag, så har man ingen god sak. Dersom man konkluderer med at det kun er to lag som har tatt flere poeng enn oss i 2020, har man helt rett. 

Jeg observerer at vi har tatt 25 poeng på 13 kamper i 2020. Til sammenlikning tok vi 24 poeng på de foregående 20 kampene. Det er mao. også poengmessig grunnlag for å si at vi er et bedre lag under Arteta. 

Gitt at vi hadde møtt de samme lagene så hadde jeg vært enig. Det har vi ikke...

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Marius- said:

Gitt at vi hadde møtt de samme lagene så hadde jeg vært enig. Det har vi ikke...

Pirk, skal svares med pirk. Selv om vi taper resten av kampene denne sesongen, vil vi ha tatt mer poeng på de siste 18 kampene (sammenliknet med de 20 første) ;) 

Link to comment
Share on other sites

Ja, her pirker du Marius. Klart at man kan måle fremgang i løpet av en sesong. Selv om man ikke møter eksakt de samme lagene i to utvalgte deler, vil jo ulike prestasjoner rent fotballmessig slå ut rent statistisk. Det betyr ikke at det absolutt sikkert er slik, men at det gir en god pekepinn. Men man kan jo også ha flaks en hel sesong. Det er ikke slik at 38 kamper gir absolutt sikre svar, mens halvparten ikke forteller noe som helst. Det er mange klubber som har vunnet ligaen med rent flaks, og det er lag som har tapt på uflaks, Arsenal inkludert. Og prestasjonene selv hos ligamestere kan variere mye gjennom en sesong. Da Arsenal ble mestere i 1998, var det ingenting ved juletider som tilsa at de skulle vinne. De vant på at de var ustoppelige etter nyttår. I 2003 tapte Arsenal så og si på målstreken etter å ha åpnet forrykende, og egentlig spilt best gjennom største delen av sesongen. Men noen dårlige kamper på slutten ødela alt. 

Det er liten tvil om at Arsenal er blitt et bedre lag under Arteta. Ja, prestasjonen er på ingen måter overbevisende, og de har enormt mye å gå på, både defensivt og offensivt, og en lang vei til å være tittelutfordrere. Men Arteta har klart å "stramme opp" laget. De er mer robuste, de taper ikke så mange kamper på tull og tøys som under Emery (og Wenger på slutten). Derfor er jeg nå vesentlig mer optimistisk enn på lenge, samtidig som jeg innser at det tar tid å bygge gode lag. Men pila peker oppover, det er det overhodet ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, piscator said:

Ja, her pirker du Marius. Klart at man kan måle fremgang i løpet av en sesong. Selv om man ikke møter eksakt de samme lagene i to utvalgte deler, vil jo ulike prestasjoner rent fotballmessig slå ut rent statistisk.

Selv om undertegnede og Marius er enig om mye (det meste) vedrørende manglene i laget, så er jeg uenig jmed han i at man ikke kan måle fremgang i løpet av en sesong uten å møte de samme motstanderene.
Men når det er sagt så må en slik fremgang måles over en lenger periode enn noen få kamper og det må være en viss likhet i styrkeforholdet til de lagene man møtte før og etter fremgangen. Som et hypotetisk eksempel, hvis det går dårlig i en periode det laget i hovedsak møter lag som er blant de beste i ligaen og så plutselig går bra når man i en periode i hovedsak møter lag som er blant de dårligere i ligaen så blir det problematisk å sammenligne de to periodene.

Når det gjelder Arsenal konkret i sesongen 2019/20 så er jeg enig i at laget under Arteta viser mer positive tendenser enn under høstsesongen med Emery.

Arsenal har vunnet flere og tapt færre kamper i PL under Arteta enn under Emery/Ljungberg (7-3 under Arteta, 5-5 under Emery/Ljungberg), men slik jeg ser det så er hovedproblemet til laget både under Emery/Ljungberg og under Arteta at laget taper for mange poeng på uavgjorte kamper. 8 av 18 under Emery/Ljungberg 5 av 15 under Arteta. Arsenal har faktisk færre tap enn ManCity, Leicester og Chelsea og i tillegg så er målforskjellen bedrøvelig sett i forhold til de andre nevnte lagene (Sesongen sett under ett).

1 hour ago, piscator said:

Det er liten tvil om at Arsenal er blitt et bedre lag under Arteta. Ja, prestasjonen er på ingen måter overbevisende, og de har enormt mye å gå på, både defensivt og offensivt, og en lang vei til å være tittelutfordrere. Men Arteta har klart å "stramme opp" laget. De er mer robuste, de taper ikke så mange kamper på tull og tøys som under Emery (og Wenger på slutten). Derfor er jeg nå vesentlig mer optimistisk enn på lenge, samtidig som jeg innser at det tar tid å bygge gode lag. Men pila peker oppover, det er det overhodet ingen tvil om.

Enig i det du skriver her. Jeg forstår godt at flere her ser mer optimistisk på situasjonen enn på lenge, jeg forstår forsåvidt at noen er meget optimistiske. det jeg sliter med er de som er så overoptimistiske at de ikke vil innse at det fremdeles er en god del å rette på og at kanskje ikke alt som må rettes på kan skje internt med de nåværende spillerressursene laget har.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg pirker, en rekke på 10-12 kamper med voldsom motstand ville muligens gitt ett dårligere bilde enn hva ståa er også. Såvidt jeg minnes er mye statistikk under første del under emery Iår, bedre enn etterfølgernes. Det betyr ikke at jeg ønsket emery videre av den grunn. Jeg syntes slike tabeller tatt ut fra dato til dato er ganske ubrukelige. Meg om det, men feks Tv2’s «Bruno tabell» er noe av det dummeste jeg kan se. Det er cherypicking av tall. Jeg sier ikke våre siste 12-14 er det, men det viser heller ikke noen fasit. 
 

Som sagt til det kjedsommelige, de neste tre kampene våre vil vise om vi faktisk har tatt noen steg videre eller ikke. En rekke av kamper der vi møter: city, Brighton, Southampton, Sheffield u og wolves, der vi taper mot de to første og vinner mot de tre andre sier meg lite. Det er ingen bragd vi snakker om ennå. 

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Marius- said:

Som sagt til det kjedsommelige, de neste tre kampene våre vil vise om vi faktisk har tatt noen steg videre eller ikke. En rekke av kamper der vi møter: city, Brighton, Southampton, Sheffield u og wolves, der vi taper mot de to første og vinner mot de tre andre sier meg lite. Det er ingen bragd vi snakker om ennå

 

her er jeg helt og holdent enig.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...