Jump to content

Europa League 2019/20


Polljen

Recommended Posts

(Når jeg oppretter denne tråden før det er fullstendig avklart hvilke lag som skal delta i gruppespillet i EL, så skyldes det at jeg av jobbrelaterte årsaker ikke får tid til å opprette/editere en slik tråd i perioden mellom siste kvalifikasjonskamp torsdag kveld og trekningen fredag kl 13:00)

Arsenal må nok en gang ta til takke med deltakelse i Europa League og prøve å bruke den som en av to potensielle veier til en deltakelse i Champions League 2020/21.
Sist sesong lyktes dette nesten, men en miserabel forestilling mot Chelsea i Baku slukket håpet om CL-deltakelse i den nylig påbegynte sesongen.

Europa League spilles etter samme format som sist sesong, med gruppespill og deretter cuprunder frem til finalen som denne gang spilles på Stadion Energa i Gdansk, Polen. I motsetning til sist sesong så vil det bli betraktelig enklere for fans å kunne reise til en eventuell finale. Stadion Energa ble bygget i 2015 og har en kapasitet på vel 41000 som etter undertegnedes mening er i minste laget for en finalekamp.

Første kampdag er 19. september og siste kampdag i gruppespillet er 12. desember. Cuprundene starter 20. februar 2020. Finalen spilles 27. mai 2020.

I tråden for EL 2018/19 så listet jeg opp en del tall rundt den økonomiske delen av det å delta i turneringen. Så vidt jeg kan se så har tallene ikke endret seg til denne sesongen, så for eventuelt spesielt interesserte så kan tallene leses i første post i tråden fra ett år til tilbake.

Trekningen for gruppespillet foretas fredag 30. august, og Arsenal er seedet som klubb nummer to etter Sevilla og er da i første seedingsgruppe.

I skrivende stund så er det 24 lag som er klare for EL, Tre lag blir klare onsdag kveld etter kvalifikasjonskampene til CL. 21 lag til blir klare etter at de siste kvalifikasjonskampene til EL blir spilt torsdag kveld.

De tolv lagene som vil være i seedingsgruppe 1 er alle klare (med ett lite forbehold).
Lagene i «pott 1» er (etter uefa-rangering):
Sevilla, Arsenal, Porto, Roma, Manchester United, Dynamo Kiev, Besiktas, Basel, Sporting CP, CSKA Moskva, Wolfsburg og Lazio.
PSV som spiller kvalifisering torsdag kveld har samme poengkoeffisient som Lazio, men slik jeg tolker tallene fra UEFA så vil Lazio gå foran PSV, som da må i potten for nivå 2.
PS!! Hvis Ajax og/eller Club Brugge, mot formodning, skulle ryke ut av kveldens siste kvalifikasjonsrunde til CL, så vil de skyve Wolfsburg og/eller Lazio ut av pott 1.

Slik jeg tolker listen over «topplagene» i EL så bør det ikke være vanskeligere for oss å nå finalen denne sesongen enn det var sist sesong.

Av engelske lag foruten Arsenal og United så kan Wolverhampton nå gruppespillet hvis de klarer å holde forspranget de har etter første kamp mot Torino.

Av norske lag så er Rosenborg klare og Molde har et forsprang etter første kamp mot Partizan på 2-1 når de møtes på Molde Stadion torsdag kveld. Ut i fra koeffisientene de to norske lagene har så antar jeg at de vil havne på nivå 3 eller 4 i trekningen. Molde er rangert litt høyere enn Rosenborg.

(PS!! Hvis jeg får mulighet (når jeg er på jobb natt til fredag) så skal jeg se om jeg ikke kan få kopiert listen over kvalifiserte lag (fra UEFA sin side) og limt den inn her.)
 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Polljen said:

(Når jeg oppretter denne tråden før det er fullstendig avklart hvilke lag som skal delta i gruppespillet i EL, så skyldes det at jeg av jobbrelaterte årsaker ikke får tid til å opprette/editere en slik tråd i perioden mellom siste kvalifikasjonskamp torsdag kveld og trekningen fredag kl 13:00)

Her er det snakk om å prioritere. Du burde ha lagt inn en feriedag i morgen
 

13 minutes ago, Polljen said:

Slik jeg tolker listen over «topplagene» i EL så bør det ikke være vanskeligere for oss å nå finalen denne sesongen enn det var sist sesong.

Problemet er det som ryker ut av Champions League og kommer inn i cupspillet i Europa League. Der kan man møte på en del utfordringer.

 

Jeg tipper vi kvalifiserer oss for CL neste år, men det er nok grunnet plasseringen i serien

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Ben Elfen said:

Her er det snakk om å prioritere. Du burde ha lagt inn en feriedag i morgen
 

Problemet er det som ryker ut av Champions League og kommer inn i cupspillet i Europa League. Der kan man møte på en del utfordringer.

 

Jeg tipper vi kvalifiserer oss for CL neste år, men det er nok grunnet plasseringen i serien

Punkt 1, Feriedag: Jeg har ikke den luksusen å velge når jeg vil ha ferie 😉
Punkt 2, Taperlag fra CL: Du har rett i at det er noe uforutsigbart rundt akkurat det.
Punkt 3, PL: Jeg er tilbørlig til å være enig med deg, Jeg tar ikke topp fire for gitt, men jeg føler at sannsynligheten nå er noe større for topp fire enn den var på samme tid for ett år siden.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Polljen said:

Punkt 1, Feriedag: Jeg har ikke den luksusen å velge når jeg vil ha ferie 😉
Punkt 2, Taperlag fra CL: Du har rett i at det er noe uforutsigbart rundt akkurat det.
Punkt 3, PL: Jeg er tilbørlig til å være enig med deg, Jeg tar ikke topp fire for gitt, men jeg føler at sannsynligheten nå er noe større for topp fire enn den var på samme tid for ett år siden. 

Sykedager da. det trenger du vel ikke å søke om på forhånd?

Link to comment
Share on other sites

Helt på linje med Ben Elfen her , Polljen.  Du må da kunne ofre noe for laget ditt. Feriedag / sykedag er jo helt opplagt å bruke til rett tid - og husk det at det er mange som gir både  et bein og en arm for laget sitt . De stiller opp Polljen 🙂 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Ben Elfen said:

Sykedager da. det trenger du vel ikke å søke om på forhånd?

 

9 minutes ago, Gunners68 said:

Helt på linje med Ben Elfen her , Polljen.  Du må da kunne ofre noe for laget ditt. Feriedag / sykedag er jo helt opplagt å bruke til rett tid - og husk det at det er mange som gir både  et bein og en arm for laget sitt . De stiller opp Polljen 🙂 

Det er noe som heter "pliktoppfyllelse", er det ukjent nede i Oslogryta? 😜

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Polljen said:

 

Det er noe som heter "pliktoppfyllelse", er det ukjent nede i Oslogryta? 😜

Det er her du misforstår. Plikten din er å sitte klar ved trekning av Europaleague slik at du kan oppdatere oss. Oslo har forstått det, ikke bygda du er fra (hvor nå enn det er)

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen må legges død med en gang. 

Polljen, kamptråder er viktigere enn jobb. Du må planlegge bedre. 

Husk, Norge ruller og går uten din bistand, men kamptrådene er helt avhengige av deg. 

 

Moderator har talt. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tapapa said:

Denne diskusjonen må legges død med en gang. 

Polljen, kamptråder er viktigere enn jobb. Du må planlegge bedre. 

Husk, Norge ruller og går uten din bistand, men kamptrådene er helt avhengige av deg. 

 

Moderator har talt. 

Dette er IKKE en kamptråd 😇

Link to comment
Share on other sites

Enig med Tapapa. Det er mye som kan diskuteres på forumet , men når det gjelder denne kamptråden så finnes det ikke rom for diskusjon . Det sitter folk fra nord til syd i dette landet , til og med utlandet , og venter på ditt innlegg fredag Polljen. Bompengespørsmål og Brexit blir som bagateller og regne i forhold til kamptråden.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tapapa said:

Kan du ikke bare søke om uføretrygd med en gang?

@RP7 du er jo lege. Fiks papirarbeidet for Polljen, for du ser jo hvor avhengige dette forumet er av Polljens bidra. 

Uføretrygd er for dårlig betalt! 😎

Link to comment
Share on other sites

Just now, Gunners68 said:

Enig med Tapapa. Det er mye som kan diskuteres på forumet , men når det gjelder denne kamptråden så finnes det ikke rom for diskusjon . Det sitter folk fra nord til syd i dette landet , til og med utlandet , og venter på ditt innlegg fredag Polljen. Bompengespørsmål og Brexit blir som bagateller og regne i forhold til kamptråden.

"Read my lips" 👄 Dette er IKKE en kamptråd 🤓

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser om et hett rykte i mange medier. 

Skysports, BeIn Sports, Sarpsborg Arbeiderblad, Dagsavisen, Dagbladet, VG, Aftenposten, NRK, Tv2, The herald, The sun, The guardian, Fox News, CNN, Arseblog og Arsenal.com melder alle om det samme. Venter bare på at det skal bli offisielt, altså at @Polljenbekrefter det her på gunners.no. 

 

Rykte går ut på at vi trakk Nottingham Forest (på Emirates) i Carabao Cup

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Ben Elfen said:

Jeg leser om et hett rykte i mange medier. 

Skysports, BeIn Sports, Sarpsborg Arbeiderblad, Dagsavisen, Dagbladet, VG, Aftenposten, NRK, Tv2, The herald, The sun, The guardian, Fox News, CNN, Arseblog og Arsenal.com melder alle om det samme. Venter bare på at det skal bli offisielt, altså at @Polljenbekrefter det her på gunners.no. 

  

Rykte går ut på at vi trakk Nottingham Forest (på Emirates) i Carabao Cup

Hvis det står i Sarpsborg Arbeiderbladet, så er det ikke et rykte. SA tar aldri feil.

Link to comment
Share on other sites

La meg si det slik, hvis diskusjonen om MEG forsetter så kommer jeg til å ta en laaaaaaaang ferie fra forumet (mye lenger enn tidspunktet for når neste kamptråd bør startes). Diskusjonen om Arsenal i Champions League tar jeg gjerne NÅR vi er kvalifisert til den turneringen en gang i løpet av våren neste år 😜

Link to comment
Share on other sites

Tilbake ON-TOPIC

Følgende lag er med i trekningen for gruppespillet i Europa League:

Pott1

104.000 Sevilla (ESP)
101.000 Arsenal (ENG)
93.000 Porto (POR)
81.000 Roma (ITA)
78.000 Manchester United (ENG)
65.000 Dynamo Kyiv (UKR)
62.000 Beşiktaş (TUR)
54.500 Basel (SUI)
50.000 Sporting CP (POR)
48.000 CSKA Moskva (RUS)
40.000 Wolfsburg (GER) 

37.000 Lazio (ITA)

Pott 2

37.000 PSV Eindhoven (NED)

34.500 Krasnodar (RUS)
31.000 Celtic (SCO)
31.000 København (DEN)
31.000 Braga (POR)
29.500 Gent (BEL)
29.000 Borussia Mönchengladbach (GER)
27.500 Young Boys (SUI)
27.500 Astana (KAZ)
27.000 Ludogorets (BUL)
25.500 APOEL (CYP)
24.000 Eintracht Frankfurt (GER)

Pott 3
23.000 Saint-Étienne (FRA)
22.000 Qarabağ (AZE)
22.000 Feyenoord (NED)
20.713 Getafe (ESP)
20.713 Espanyol (ESP)
20.000 Malmö (SWE)
18.000 Partizan (SRB)
17.500 Standard Liège (BEL)
17.092 Wolves (ENG)
11.699 Rennes (FRA)
11.500 Rosenborg (NOR)
10.500 İstanbul Başakşehir (TUR)

Pott 4
10.500 AZ Alkmaar (NED)
9.646 Vitória SC (POR)
8.000 Trabzonspor (TUR)
7.780 Olexandriya (UKR)
6.250 Dudelange (LUX)
6.250 LASK (AUT)
6.250 Wolfsberg (AUT)
6.000 Slovan Bratislava (SVK)
6.000 Lugano (SUI)
5.250 Rangers (SCO)
3.500 CFR Cluj (ROU)
3.500 Ferencváros (HUN)

Så jeg tar gjerne følgende gruppe:

Arsenal, Gent, Rosenborg og Rangers, men det blir vel noe øst-europeisk med lang reisevei. 

Link to comment
Share on other sites

Trekningen ble :

Arsenal, Eintracht Frankfurt, Standard Liege og Vitoria Portugal. 

Relativt attraktive motstandere, korte reisetiden og ikke øst-europeisk vinter. 

Jeg er fornøyd med trekningen. 

 

En liten "kuriosa" er at Malmø og København havnet i samme gruppe. Det at to så nære (fysisk distanse) "naboklubber" møtes i gruppespillet er vel noe som tilhører sjeldenhetene.

 

Vi starter Europa League med bortekamp mot Frankfurt 19. september. Hjemme mot Liege 3. oktober. Vitoria hjemme 24. okt. Vitoria borte 7.eller 8. nov. Frankfurt hjemme 28. nov og til slutt borte mot Liege 12. desember.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...