Jump to content

Europa League 2018/19


Polljen

Recommended Posts

Dette er andre sesong på rad der Arsenal ikke får spille den gjeveste turneringen i Europa, og det er ikke godt å vite når Arsenal kommer tilbake til det gode selskap.

For min egen del så anser jeg det som "lettere" for Arsenal å kvalifisere seg til neste sesongs CL gjennom å vinne denne sesongs EL enn det er å kvalifisere seg gjennom en topp fire plass i Premier League.

Trekningen for gruppespillet i denne sesongs Europa League blir foretatt fredag 31. august (kl. 13:00) og første kamp i EL spilles 20. september. Kvalifiseringen til gruppespillet er ikke ferdig, det skjer først dagen før trekningen (torsdag 20. august), men vi kan vel forvente at favorittene til årets tittel er å finne blant de som allerede er kvalifisert.

Her er de lagene som pr dato allerede er kvalifisert til gruppespillet (med rangeringspoeng ved avslutning av sesongen 2017/18, lag merket med *** er lag som røk ut i tredje kvallikrunde for kvalifisering til CL):

Arsenal (ENG)  93.000
Chelsea (ENG) 82.000
Bayer Leverkusen (GER) 66.000
Villarreal (ESP) 52.000
Anderlecht (BEL) 48.000
Lazio (ITA) 41.000
Sporting CP (POR) 40.000
Marseille (FRA) 32.000
AC Milan (ITA) 28.000
Fenerbahçe (TUR) 23.500***
Krasnodar (RUS) 23.500
Real Betis (ESP) 21.399
Eintracht Frankfurt (GER) 14.285
Spartak Moskva (RUS) 13.500***
Standard Liège (BEL) 12.500***
Zürich (SUI) 12.000
Rennes (FRA) 11.283
Vorskla Poltava (UKR) 8.226
Slavia Praha (CZE) 7.500***
Akhisar Belediyespor (TUR) 7.160
Jablonec (CZE) 6.035

Arsenal er det høyest rangerte laget fulgt av Chelsea som nummer to, men dette kan endre seg til fredag. Sevilla (Emery sin gamle klubb)  vil hvis de vinner sin kvalifisering toppe rangeringen med sine 113.000 poeng. Sevilla er ved starten på sesongen 18/19 den sjette høyest rangerte klubben i europeisk klubbfotball (Spania har fire av de seks første plassene i den rangeringen). Zenit St. Petersburg vil når/hvis de slår ut Molde komme inn i trekningen med 78.000 poeng. Basel med 71.000 poeng. Besiktas med 57.000 poeng. Olympiacos med 54.000 poeng

Når det gjelder norske lag som kan komme videre til gruppespillet så finner vi Rosenborg (9.000 poeng) som vant første kamp (hjemme) mot Shkëndija fra Makedonia med 3-1. Sarpsborg (0 poeng) som vant sin hjemmekamp med 3-1 mot Maccabi Tel-Aviv og så Molde (12.500 poeng) som får det betydelig tøffere etter å ha tapt 1-3 borte mot Zenit St. Petersburg.
Når det gjelder Sarpsborg så er det poeng opptjent de fem foregående sesongene som teller og sarpingene har vel ikke spilt noe i Europa i den perioden (inklusiv kvalifikasjonskamper), men de har allerede så langt i kvalifiseringen spilt inn noen poeng som vil telle i seedingen hvis de er aktuelle for Europa neste sesong.

 

Til slutt litt om økonomi, d.v.s. prispenger:
Det er flere typer utbetalinger i EL og jeg skal prøve å forklare litt om hver enkelt "type" utbetaling.

Alle klubber som er kvalifisert til gruppespillet i EL mottar €2.92mill.

I selve turneringen fra gruppespill og videre så er det diverse summer som gjelder:
I gruppespillet så mottar en klubb €570k pr seier og €190k pr uavgjort. Gruppevinnere vil få en "bonus" på €1mill, toerne vil motta en bonus på €500k.
Klubber som kvalifiserer seg til sekstendelsfinalene mottar €500k. 
Klubber som kvalifiserer seg til åttendedelsfinalene mottar €1,1 mill.
Klubber som kvalifiserer seg til kvartfinalene mottar €1.5mill
Klubber som kvalifiserer seg til semifinalene mottar €2.4mill
Klubber som kvalifiserer seg til finalen mottar €4.5mill
Laget som vinner Europa League mottar €4mill til.

I tillegg til prispengene så blir det udelt en pott (totalt €84mill) som deles på klubbene etter hvor mange koeffisientpoeng de har. laget med flest poeng får mest, laget med færrest poeng får minst)
Laget med laveste poeng f.eks. Sarpsborg vil motta €71.430 (en andel). Laget med høyest koeffisientpoeng vil motta €3.428.640 (48 andeler à €71,430).
Det er verdt å merke seg at når det gjelder denne koeffisient-utbetalingen så regner man poeng "opptjent" over en ti-års periode ikke fem år som det er med seedingen i gruppespillstrekningen.
I tiårs-rangeringen så er Chelsea det høyest rangerte EL-laget, Arsenal er det nest høyeste og Sevilla (hvis de kvalifiserer seg) er tredje høyest rangert. Arsenal vil dermed motta summen €3.357210 (hvis jeg tolker reglene korrekt).

Hvis jeg regner litt "overfladisk" og antar at Arsenal vinner EL, med seier i alle kampene (noe usannsynlig kanskje) så vil de kunne "tjene" ca €24.7mill på Europa League. En grei sum å ta med seg, men dog småpenger i forhold til de som deltar i Champions League. Som en slags tommelfingelregel (og da er det veldig grovt regnet) så kan man gange de fleste summene i EL med ca 5 for å finne utbetalingene i CL, unntaket er finalen og Koeffisientpoengutbetalingene. Finaleklubbene i CL får "bare" ca 3 ganger så mye som finalelagene i EL og CL-vinneren får samme premiesum som vinneren av EL.
Når det gjelder koeffisientpoengutbetalingene så kan men gange EL-summene med pluss/minus 10. Det lavest rangerte laget får ca €1.1mill, det høyest rangerte laget (Real Madrid) får nesten €35.5 mill av den potten. 
Det er ingen tvil om ar det lønner seg å være med i CL!!

For å avslutte med et lite hypotetisk regnestykke til så vil jeg prøve å "kalkulere" hva Arsenal ville fått ut av CL denne sesongen selv om de tapte alle sine kamper i CL-gruppespill:
for å kvalifisere seg til CL ville Arsenal fått €15.25mill. På tiårs-rankingen over koeffisientpoeng så ligger Arsenal på en niende plass, men Chelsea som ligger over oss er ikke kvalifisert og Pool og Tottene ligger bak oss på tiårs-rankingen. d.v.s at Arsenal ville vært det sjette høyest rangerte laget. Arsenal ville da fått 27 andeler (32 lag minus fem lag foran oss) à €1.1mill. Totalt ville Arsenal fått knappe €45mill uten å vinne en eneste jævla kamp i turneringen. d.v.s. at et elendig Arsenal i CL ville mottatt nesten dobbelt som mye som et altvinnende Arsenal i EL!!!
 

Link to comment
Share on other sites

Topp analyse, Polljen! Ingen tvil om at selve infrastrukturen i fotball, at de som har mye får mer, utfordrer uttrykket om at ballen er rund. 

Lærdommen for Arsenal er vel å vinne hele driten og komme oss til CL. Stan har vel ikke spyttet en eneste dime inn i laget så langt, så  jeg forventer ingen hjelp derfra. 

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i førstepost så spilles de siste kampene til kvalliken i kveld og trekningen til gruppespillet foregår i morgen kl 13:00.

Når dette postes i tråden så er det noen få kamper igjen som ikke er ferdige, men slik stillingene er så langt i kveldens kamper, sammen med resultatene fra første kamp, så skal det noen store overraskelser til for at favorittene i de enkelte kampene skal gå på en smell.

Siden jeg føler ett behov for å ta kvelden før siste kamp er ferdig (ca 23:30) så legger jeg ut en relativt velkvalifisert gjetning av hvem som vinner disse siste kampene og hvordan seedingspottene blir.

NB!! Dette er IKKE et bekreftet oppsett av alle kvalifiserte lag og seedingspottene pluss at jeg kan selvsagt ha bommet med enkelte lags seedingpoeng, dette skyldes da i hovedsak at lag som er med i kvalifiseringen vil tjene opp poeng til og med kveldens kamper! (vinnere av ikke ferdige kamper er skrevet i "fet" skrift).

Pott 1: Sevilla - Arsenal - Chelsea - Zenit - Leverkusen - Dinamo Kiev - Besiktas - Salzburg - Olympiakos - Villareal - Anderlecht - Lazio

Pott 2: Sporting CP, Ludogorets - København - Marseilles - Celtic - PAOK - AC Milan - Genk - Fenerbache - Krasnodar - Astana - Rapid Wien

Pott 3: Real Betis - Bate Borisov - Qarabag - Dinamo Zagreb - Leipzig - Frankfurt - Malmö - Spartak Moskva - Standard Liege - Zurich - Rennes - Bordeaux 

Pott 4: Apollon Limassol - Rosenborg - Vorskla Poltava - Slavia Praha - Akhisar Belediyespor - Jablonec - AEK Larnaca - Vidi - Rangers - Spartak Trnava - f91 Dudelange - Sarpsborg 08

I et hypotetisk valg av hvilke lag jeg ønsker i Arsenals gruppe så har jeg satt to "betingelser". Reiseavstand, eventuell UK-motstand og skandinavisk motstand, hvis mulig.
Min ønskegruppe blir da Arsenal, Celtic, Malmø og Sarpsborg (hvis Celtic ryker ut så er mitt alternative ønske København)

Den største overraskelsen denne kvelden er vel at Basel som ville blitt rangert som femte beste lag i seedingspott 1, røk ut for et kypriotisk lag på bortemålsregelen.

                             

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Det finnes noen ildsjeler rundt omkring og du må være definitivt en av de på dette forumet , Polljen :-) . Siden jeg er ny her inne så er kanskje dette noe du har holdt på med lenge - men du legger i alle fall ned mye arbeid i innlegg som det som starter dette temaet. Flott innsats. For hva jeg vet så er du kanskje i styre og stell i Arsenal Norge :-) Jeg er ny her inne , men Arsenal supporter siden 1968 derav navnet Gunners68. Får vi Sarpsborg i gruppen så må det bli tur ditt. Faren min er derfra og håper i alle fall at jeg får slippe å se at Arsenal blir slått av Sarpsborg :-) Det var ille nok mot Østersund :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare "tvangsnevroser" ? som av og til fører til noen litt for lange avhandlinger. 

Neida, jeg er ikke med i "styre og stell", men for noen få år tilbake da dette forumet var i en særdeles dyp bølgedal så var valget å prøve å bidra med noe ekstra eller å la forumet dø ut. 

PS.! Jeg var på ingen måte alene i forsøket om å holde liv i forumet, men det var heller ikke så mange aktive heller. Derfor er det ekstra hyggelig at de nå er flere som kommer med og som da forhåpentligvis drar med seg nye innfallsvinkler når det gjelder å vurdere "organismen" Arsenal. 

Takk for tilbakemeldingen. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Slapp Sarpsborg heldigvis :-) Det ble pulje E mot Sporting Lisboa , Quarabag og Vorskla Poltava. Skulle vel ikke være nødvendig å snuble her :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Ser at det kommer tilbake meldinger på Polljen som unektelig mr Gunnersforum - så da er det vel sånn :-) Kjekt med noen ildsjeler som kan dra ting i gang. Om interessen har vært laber en stund så kanskje vår nye manager kan få litt sving på sakene som igjen vil medføre at folk bidrar her inne.

Link to comment
Share on other sites

Møkkatrekning iflg polljen ?

Motstanden er ikke allverden, men reiser til den ukrainske landsbygda og enda være en tur langveis til Aserbajdsjan liker jeg ikke. 

Lange turer og kjedelige motstandere. 

Gruppeseier? Joda, sannsynligvis så kan vi spare det meste av de fleste av våre beste...... Men likevel, me not like!!! 

Link to comment
Share on other sites

Arsenals kamper i gruppespillet EL:

20. sep Hjemme mot FC Vorskla 
4. okt borte Qarabag FK
25. okt borte Sporting Lisboa
8. nov hjemme Spoting Lisboa
29. nov borte FC Vorskla
13. Des hjemme Qarabaq FK

Når det gjelder bortekamper og påfølgende kamper i PL så møter vi Fulham søndagen etter turen til Aserbadjan (Quarabaq), Crystal Palace søndag etter turen til Portugal (Sporting) og Tottene søndagen etter turen til den Ukrainske landsbygda (Vorskla).

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Ben Elfen said:

Det går fint. Vi møter Sarpsborg 08 i utslagsrundene. ?

 

be

Selvsagt ?

Litt hyggelig for Sarpsborg at de får spille mot "naboen" Malmö. I tillegg turer til Belgia (Genk) og Tyrkia (Besiktas) gir en relativ attraktiv gruppe for Sarpsborg.

En brukbar tøff gruppe for Rosenborg når de møter Salzburg, Celtic og Leipzig.

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Polljen said:

Selvsagt ?

Litt hyggelig for Sarpsborg at de får spille mot "naboen" Malmö. I tillegg turer til Belgia (Genk) og Tyrkia (Besiktas) gir en relativ attraktiv gruppe for Sarpsborg.

En brukbar tøff gruppe for Rosenborg når de møter Salzburg, Celtic og Leipzig.

 

Annenplassen er innen rekkevidde. 

 

be

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...