Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

Kommer til å bli overraskeler både positivt og negativt neste år også. Men vi kan nok være trygge at vi karrer oss inn til en 3/4 plass med Wenger da også. Så er spørsmålet om det er så forbanna interessant å følge laget like lidenskaplig når vi får servert den samme smørja med bortforklaringer, spillestil, exit i cl og idiotiske poengtap neste år også. En eller annen gang må det jo endre seg..

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å bli overraskeler både positivt og negativt neste år også. Men vi kan nok være trygge at vi karrer oss inn til en 3/4 plass med Wenger da også. Så er spørsmålet om det er så forbanna interessant å følge laget like lidenskaplig når vi får servert den samme smørja med bortforklaringer, spillestil, exit i cl og idiotiske poengtap neste år også. En eller annen gang må det jo endre seg..

 

________

Sjansen for at vi klarer en topp 3-4 plassering minsker for hvert år hvis det ikke skjer noe drastisk. Vi har ventet på dette(endringer) i flere år allerede og det er minimalt som tyder på at det er i sommer dette vil skje. Det er synd, men nå føler jeg Wenger bare graver sin egen grav.

 

Som mormor pleier å si: Det blir sjeldent så ille som frykter og det blir sjeldent så bra som man håper.

________

Det kommer helt an på hva slags forventninger man har. Har man generelt lave forventninger kan det faktisk oftere bli bedre enn man håpte på, har man høye forventninger er risikoen større for at man blir skuffet.

 

Det er ytterst få Arsenalsupportere(om noen) som forventer at vi vinner serien første sesongen med en ny manager. De fleste av oss som ønsker en ny manager inn er fullt klar over at det faktisk kan gå dårligere enn det har gjort de siste 12 årene. For min egen del er resultatene ikke det viktigste. Men hvordan vi fremstår ute på banen og som klubb.

 

Det virker som(veldig mulig jeg tar feil) at veldig mange som ønsker at Wenger skal bli værende er livredde for, men også sikre på at det garantert kommer til å gå dårligere hvis vi lar Wenger gå nå.

Risikoer (selv om de ikke nødvendigvis er de samme risikoene) er der uansett om Wenger skulle gitt seg nå, eller om han venter enda noen sesonger.

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Vi er nok enige på mange felt SImbad

 

 

Sjansen for at vi klarer en topp 3-4 plassering minsker for hvert år hvis det ikke skjer noe drastisk. Vi har ventet på dette(endringer) i flere år allerede og det er minimalt som tyder på at det er i sommer dette vil skje. Det er synd, men nå føler jeg Wenger bare graver sin egen grav.

 

Som jeg skulle sagt det selv........... Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk vært inne på temaet flere ganger ;D

 

 

Det kommer helt an på hva slags forventninger man har. Har man generelt lave forventninger kan det faktisk oftere bli bedre enn man håpte på, har man høye forventninger er risikoen større for at man blir skuffet.

Det er ytterst få Arsenalsupportere(om noen) som forventer at vi vinner serien første sesongen med en ny manager. De fleste av oss som ønsker en ny manager inn er fullt klar over at det faktisk kan gå dårligere enn det har gjort de siste 12 årene. For min egen del er resultatene ikke det viktigste. Men hvordan vi fremstår ute på banen og som klubb.

 

 

 

Jeg har tidligere sagt at jeg er noe sær av meg og det tror jeg enkelte så absolutt vil mene at jeg fremdeles er :shy: .

Selvsagt så vil jeg, med en ny manager (eller med Wenger også for den saks skyld), ha best mulige plasseringer i liga og turneringer. Men dette er ikke "alfa og omega" for meg, det som derimot er viktig for meg er så se et lag som fungerer (taktisk) og som har en relativ stor grad av spilleglede. Og jeg vil gjerne se at klubben bruker av sine (økonomiske) ressurser for å styrke laget (selvsagt innen forsvarlige rammer). Hvis man får dette til så er jeg overbevist om at resultatene og plasseringene kommer.

 

Det virker som(veldig mulig jeg tar feil) at veldig mange som ønsker at Wenger skal bli værende er livredde for, men også sikre på at det garantert kommer til å gå dårligere hvis vi lar Wenger gå nå.

Risikoer (selv om de ikke nødvendigvis er de samme risikoene) er der uansett om Wenger skulle gitt seg nå, eller om han venter enda noen sesonger.

 

En del av "skremselspropagandaen" mot å skifte ut Wenger går på frykten for det ukjente der et managerbytte kan slå feil. Jeg skal innrømme at de som ønsker å beholde Wenger har rett i at det ikke er noen garantier i at ett managerbytte gir bedre tider. MEN, for meg er forsåvidt frykten like stor for hva som skjer ved "status quo" i en klubb uten sportslig utvikling, men en manager som ikke virker å ha gode planer for å utvikle det sportslige i "riktig" retning.

JA, det er en risiko å få inn en ny manager, akkurat som det er en risiko med å forsette med Wenger i managerstolen. Nå har det kommet nye impulser inn i lag som Tottenham og Leicester, og det er på vei nye impulser inn i lag som Liverpool, ManC, Chelsea og sannsynligvis også ManU. Arsenal trenger også nye impulser (nye ideer) inn i laget, hvis dette kunne skje med Wenger ved roret så er det kjempebra, men hvem tror egentlig at det er mulig?

Link to comment
Share on other sites

U21 kamper. Hva er greia der? At laget skal ha snitt alder på under 21-år eller hva? Ser ofte dette brukes for spillere som kommer tilbake og nylig spillte både rosicky og wilshere. Rosicky må jo i så måte trekke det noe vanvittig opp?

 

Regner med santi spiller u21 på tirsdag nå?

Link to comment
Share on other sites

U21 kamper. Hva er greia der? At laget skal ha snitt alder på under 21-år eller hva? Ser ofte dette brukes for spillere som kommer tilbake og nylig spillte både rosicky og wilshere. Rosicky må jo i så måte trekke det noe vanvittig opp?

 

Regner med santi spiller u21 på tirsdag nå?

I den engelske U21-ligaen så er det tillatt å ha tre utespillere på banen som er over 21 år, i tillegg så kan også målvakten være over 21 år uten at det går på bekostning av "utekvoten". U21-ligaen erstattet for noen få år siden det som tidligere var reservelagsligaen.

Link to comment
Share on other sites

Teit navn med u21 syntes jeg!

Tja, U'en er vel en grei måte å "presisere" at det finnes aldersbegrensninger i et lag. Internasjonalt så brukes U'en konsekvent for å fortelle at spillere må være "under" en viss alder (f.eks. denne tabeller fra US Club Soccer).

 

Her hjemme på berget så opererer vi bl.a. med Lilleguttlag/Guttelag (eller jenteversjonen) og juniorer. Det norske landslaget opererer med G15, J15, G16, J16 o.s.v., men for meg så virker U-betegnelsen som en grei måte å benevne et aldersbestemt lag.

 

I OL så er det alderbegrensinger på fotballspillere. OL-turneringen er for U23-lag. d.v.s. at spillerne må være født den 1, januar 1993 eller senere (de må være under 23 eller fylle 23 i det året turneringen går av stabelen). Grensen på fødselsdato (01.01.1993) var også gjeldende for kvalifiseringskampene. Men det er et unntak av at det kan være med tre spillere over 23 i de enkelte troppene.

I kvinneturneringen så er det A-landslagene som deltar ikke U23.

 

Egentlig så synes jeg U?? er en grei måte å definere aldersbestemte lag både nasjonalt og internasjonalt ;D I enkelte turneringer så er det visse unntak når det gjelder alder, i andre så antar jeg at grensen er mer konsekvent.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Mens de fleste av oss forbereder oss på en lang jobb-uke før neste helgs kamp kan man lese at Cesc mener Flamini er den beste spilleren han har spilt med. Link

Føler vel at Flamini ikke bør nevnes i samme åndedrag som Gilberto, Vieira, Matic, Xavi, Iniesta, Busquets og Alonso til tross for at han hadde EN god sesong.

Link to comment
Share on other sites

Mens de fleste av oss forbereder oss på en lang jobb-uke før neste helgs kamp kan man lese at Cesc mener Flamini er den beste spilleren han har spilt med. Link

Føler vel at Flamini ikke bør nevnes i samme åndedrag som Gilberto, Vieira, Matic, Xavi, Iniesta, Busquets og Alonso til tross for at han hadde EN god sesong.

___

 

Vel, kanskje ikke sett over flere sesonger. Men DEN sesongen var han helt fantastisk. Er ikke uten grunn at vi supportere var skuffet over at det ikke ble lagt frem en ny kontrakt i tide.

Link to comment
Share on other sites

___

 

Vel, kanskje ikke sett over flere sesonger. Men DEN sesongen var han helt fantastisk. Er ikke uten grunn at vi supportere var skuffet over at det ikke ble lagt frem en ny kontrakt i tide.

Fantastisk den ene sesongen, men det gjør han ikke til en fantastisk midtbanespiller.

Link to comment
Share on other sites

Flamini var vanvittig god før han dro, mye takket være et nær sagt perfeksjonert samspill med Fabregas. Husker jeg nevnte det til en Milan-kompis av meg, at de hadde en knallgod midtbanespiller i Flamini. Da hadde Flamini vært der noen år, og han var ganske lunken. Har nok gått gradvis nedover med franskmannen siden 07/08, men han vil for alltid bli husket for den sesongen, samt den taklingen han satte mot Tottenhsm i retursesongen.

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter ...........

 

er det verdt å nevne at Leicester blir førsteseedet i trekningen til gruppespillet i CL neste sesong. Tidligere så gikk seedingen utelukkende på "UEFA-koefisienten" til hvert lag (og da ville Leicester blitt seedet i gruppe fire), men neste sesong er det slik at tittelforsvarer og ligamestrene fra de syv beste europeiske fotballnasjonene blir seedet i "pott 1".

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt og vi i 3/4 pott mest sannsynlig? Det er mer og mer gunstig å havne høyt på tabellen. Top4 gir cl, men 4 plass gjør det vanskeligere enn tidligere. Hvor havner forresten vinner av EL? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt og vi i 3/4 pott mest sannsynlig? Det er mer og mer gunstig å havne høyt på tabellen. Top4 gir cl, men 4 plass gjør det vanskeligere enn tidligere. Hvor havner forresten vinner av EL? Noen som vet?

Joda det vet jeg ;D

 

Det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder vinneren av EL.

 

Hvis vinneren av EL også er direkte kvalifisert gjennom sitt eget ligasystem så er det det som teller.

 

Hvis vinneren av EL ikke er direkte kvalifisert gjennom eget ligasystem så er neste punkt hvordan CL-vinner har plassert seg i sitt ligasystem.

Hvis vinner av CL også er kvalifisert gjennom sitt eget ligasystem så vil det laget komme til gruppespillet på nasjonal kvote og den reserverte plassen i CL (som CL-vinner skulle ha ) vil tilfalle EL-vinner. Eksempel: Hvis ManC tar tredjeplassen i PL og også vinner CL så er de direkte kvalifisert gjennom plasseringen i PL og dermed så blir også EL-vinneren direkte kvalifisert.

Hvis vinner av CL ikke blir direkte kvalifisert gjennom eget ligasystem så går EL-vinner inn i siste kvalifiseringsrunde til CL. Eksempel: Hvis ManC havner på fjerdeplass (eller dårligere) i PL men vinner CL så er ManC direkte kvalifisert, men vinneren av EL må i kvallik.

Når det gjelder Arsenals plassering (hvis de kvalifiserer seg) i trekningen til gruppespillet sesongen 16/17 så vil laget ligge i seedingspott 2.

Arsenal er rangert som 10. lag på Uefa sin "poengtabell" (som går på europeiske resultater de siste 5 sesongene) og av de lagene som fremdeles er med i CL/EL så Manchester City nærmest oss men de er ikke nær nok til å passere oss på tabellen. Blant de ni lagene foran oss så finner vi også Chelsea som ikke vil kvalifisere seg til CL. Av de resterende åtte lagene så har to allerede kvalifisert seg som seriemestere i egen serie og tre av de andre lagene vil sannsynligvis også komme i pott en i egenskap av å bli seriemestere.

 

Når det gjelder de engelske lagene (av nåværende topp 4 i PL) så er "tabellplasseringen" 10. Arsenal, 11. Manchester City. 23. Tottenham og Leicester har ingen poeng de siste fem årene og er ikke inne på tabellen.

Arsenal og ManCity vil havne i seedingsgruppe 2, når det gjelder Tottenham så antar jag at de kommer i grenselandet mellom gruppe 2 og 3 (mest sannsynlig gruppe 3).

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

OX ute til neste sesong. Gjennomgangsmelodien for han også dette med skader. Sjansen for at han skal komme opp ett nivå svinner vekk og dessuten blir han mindre salgbar hvor hvert år som går. Rett og slett vært en ræva investering med fasit i hånd. Kanskje bare la han gå nå, og slippe ennå større tap? Såvidt jeg vet fikk han en altfor god lønn sist kontrakt i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

mens vi venter ......

 

så har jeg litt sans for Swansea akkurat nå. Etter å ha fått juling av både Newcastle og Leicester så har de våknet opp og gitt tilsvarende juling til Liverpool og er i ferd med å banke West Ham (som er et sterkt hjemmelag) i øst-London. Og ikke minst så får de ManC på besøk neste helg, så vi satser på litt rundjuling av gjestene da.... Heia Fabianski!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mens vi venter på enda mer ;D så har jeg fundert litt på det som skjer vedrørende draktnummer i klubben.

 

Da Xhaka's photoshoot på Colney ble lekket så kom det også endel spekulasjoner om draktnummer og hvem som kommer til å skifte nummer denne sesongen.

Siden Xhaka har brukt nr 34 i Borussia og også tidligere i Basel, det blir faktisk påstått at han har tatovert dette nummeret, så ble det påstått at han skulle ha det nummeret på sin drakt. Inntil nå så har Coquelin båret dette draktnummeret, og det ble påstått at Coq skulle få overta Arteta sitt gamle draktnummer (nr 8). I dag så vet vi at dette ikke kommer til å skje siden Ramsey nå offisielt har fått dette nummeret. Ryktene sa samtidig at Sanchez skulle overta drakt nr 7, som i mange sesonger har blitt båret av Rosicky, denne spekulasjonen viste seg å stemme. Og til slutt så ble det påstått at Cech skal ta over drakt nr 1 siden polakken ikke kommer tilbake til klubben.

 

I spekulasjonenes ånd så vil jeg forsette spekulasjonene (altså det er kun spekulasjoner som pr. dato ikke har hold i virkeligheten).

HVIS vi ser det som sannsynlig at Xhaka får sitt yndlingsnummer 34 på sin spillerdrakt, så mister Coquelin sitt innarbeidede draktnummer og blir heller ikke oppgradert til et "ensifret" draktnummer. Betyr dette at Coquelin er på vei ut, blir han bare "degradert" eller kan han likevel få kun ett siffer på neste sesongs drakt.

 

Først litt historie:

Før Premier League ble dannet i 1993 så hadde ikke spillerne faste draktnummer. De elleve som startet bar drakter med nummer fra 1 til 11 og de to reservene hadde nummer 12 og 14.

Fra 1993 så har en spiller alltid hatt det samme draktnummer gjennom en sesong uavhengig om vedkommende startet en kamp, var innbytter eller tribunesliter.

De "gamle" nummerene 1-11 har i PL sin tid i stor grad blitt båret av "faste" spillere som har bekledd samme posisjon på banen som da det kun var 1-11 (+12 og 14) som vart brukt. I tillegg så har forskjellige klubber latt et nummer som var utenfor 1-11, men som var båret av en spesiell spiller, blitt gitt videre til en potensiell "arvtager". I Arsenal har vi f.eks. drakt nummer 14 som Thierry Henry gjorde kjent, som senere ble gitt til Theo Walcott.

 

SÅ tilbake til spekulasjonene mine.

Drakt nr 4 ble fra 1993/94 til og med 2010/11 båret av en midtbanespiller, med unntak av sesongen 2005/06 da det ikke ble brukt (da Vieira forlot Arsenal). Fra 2011/12 ble det overtatt av en forsvarer (Per Mertesacker) som har det pr.dato. Før Mertesacker overtok draktnummeret så ble det båret av Paul Davis, Stefan Scwartz, Patrick Vieira og Cesc Fabregas.

 

Så med tanke på at det kanskje kommer inn en ny midtstopper i sommer kan det bety at det er Mertesacker som er på vei ut og at planen er at drakt nr 4 igjen skal brukes av en midtbanespiller (Coq)?

 

Som sagt ren fantasi fra min side når jeg skriver dette (akkurat som fra mange andre spekulasjoner på nettet :shifty: ), men samtidig med utgangspunkt i endringene av draktnummer som nå skjer så er vel det egentlig ikke helt umulig (bare nesten) :shy: !

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...