Jump to content

Let's all laugh at Moan Utd


Guest larsenal

Recommended Posts

Interessant Piscator og Safe Hands.

 

Jeg tror fotballspillere og vanlig arbeidstakere i en "normal" arbeidsplass, på en måte ikke skal sammenlignes for like rettigheter. Med tanke på hvilke omsetninger fotballklubber har, så er det desverre kun få som får "æren" over disse enorme "bedriftene" sin suksess. Ofte 20-spillere, en manager, og noen i støtteapperatet som står for "sponsorinntektene", media-oppmerksomheten, får æren for billettsalget (delvis), og som er brikkene for klubbens eksistens i sin posisjon. Dette er selvsagt feil, men slik har det blitt hauset opp i mange mange år.

 

Er kanskje letter å erstatte en meget dyktig bilselger, rådgiver, maler, snekker, eller hva det nå skulle være, enn en fotballspiller? Det er kompetanse og kvalitet i alle ledd, men det er vanskelig å sette samfunnets "behov" mot et underholdningskonsept. Vi må ha snekkere, rørleggere, og evt elektrikere i samfunnet for at det skal fungere, men sport er og blir en underholdningsfaktor som vil stå utenfor samfunnet ut ifra behov. Om samfunnet hadde gått rundt uten arbreidsledighet, så måtte man kanskje endre litt på det som er nå. Kanskje man ikke lenger hadde fått 3mnd oppsigelse, uten at det ble betalt kompensasjon?

 

Det er enorme summer som både går inn, og som går ut av disse mektige fotballklubbene. Nå skal klubbene ha ganske stor skyld selv, for at de har vært naive og dumsnille. Tenker da på hva de har gitt av lønninger til både nøkkelspillere, og squad-players opp igjennom de siste 20årene.

En naivitet for å sikre seg de aller beste, i et kappløp mot andre. Det er jo denne utgiftsprosten som nesten dreper klubbene, og som det har blitt jobbet med regelverk mot.

 

Mindre lønn, billigere billetter for den vanlige mann i gata, og kanskje klubbene kunne ha fått råd til enda flere gode prosjekter utenfor banen.

 

Jeg mener at fotballspillere skal tjene bra, men er fullstendig uenig i at de skal tjene mer på en uke, enn en vanlig borger i England tjener på 2-4 år.

Dette har ført til at griskheten til spillere og agenter har vokst, samt at klubbene ikke har hatt tøffhet nok til å si: Nok er nok.

Hvorfor har det ikke skjedd noe på denne fronten tidligere?

 

Hadde klubber sagt at nok var nok, så hadde vel spillerene akseptert og forstått dette. Hvis de fleste klubber gikk inn for dette i en eller annen slags pakt, så kunne ikke griske spillere dratt fra et sted til et annet sted, kun for å presse lønningene opp.

 

Selvfølgelig skal spillere ha rettigheter, men har de ikke det ganske bra da?

De velger selv å signere kontrakter med en fast høy ukelønn (sjelden prestasjonsbetinget) + sign on fee, og kontraktene varer som oftest til 3-4år. De kan også få klausuler i kontraktene med at de kan bli kjøpt ut for en viss sum, og de kan be om å bli solgt under kontraktstiden. De har for meg både pose og sekk i forhold til mange andre, samtidig som de har lønninger som er helt hinsides uansett om de er benkesliter eller skadet i forhold til resten av samfunnet.

Skulle de som en vanlig arbeidstaker fått inn 3mnd oppsigelsestid i sine rettigheter, så er jeg redd dette blir slutten for klubber som tenker langsiktighet. Tror også det kan påvirke mye på bl.a kvaliteten på fotballen (stabiliteten), inntekter for klubbene (sponsorer som vegrerer seg i usikkerheten som dette kan føre med seg), og for oss supportere.

Tenk et scenrario, hvor 5 nøkkel spillere sier opp med 3mnd oppsigelse i september. Der sitter det en familie på fire, som har brukt £4000 på sesongkort. En stor sum av livets gleder for året.

De har betalt ut ifra sin lidenskap til klubben, men også hva de mente disse årskortene var verdt med tanke på kvaliteten som var der til sesongstart.

 

Det er mange elementer som spiller inn, og slik det har blitt så vil prestasjonspreget underholdning/sport/arbeid være utenfor de normale i samfunnet. Jeg mener de etablerte fotballspillerene har allerede for stor makt, til at dette skal være et problem.

Tenker heller på alle de som blir hentet fra fattige land i ung alder, som får ingen rettigheter i sin jakt på å bli fotballproff. De som blir dumpet på gata som 16-åringer i et fremmed land uten rettigheter, når det viser seg at de ikke holder nivået klubbene ønsker seg og hva de ble lovet før de dro. Dette er jo et større problem i land som Belgia og Frankrike, men er nok desverre et skjult og svart kapittel for mange klubber.

Her må det settes hardt mot hardt, og det må kreves mer av klubber. Kan klubber/agenter bli straffet i slike tilfeller på en hard og effektiv måte, så vil ikke dette være en bane for å sikre klubben billig kvalitet. Man får opp et par, men hva med alle de andre som ender opp på gata?

 

Nei, jeg synes etablerte fotballspillere allerede har det for bra på mange måter, og at klubbene må tørre å sette hardt mot hardt.

Rooney har gått ut å spyttet på klubben, sin manager, sine medspillere, og supporterene med sine uttalelser. Han kunne tatt en mild versjon, med å si at han ønsket seg nye utfordringer. De aller fleste hadde akseptert dette. Nå virker det som om det er griskheten som har tatt fullstendig kontroll på en 24-åring, som klager på ambisjoner på en klubb som har vunnet MYE de siste 4årene.

Hvilke rettigheter har Rooney?

Hvilke rettigheter har klubben i dette tilfellet?

 

Jo, han får lønn til han blir solgt, for Utd har vel ikke noe juridiske muligheter for å straffe han mer enn en "symbolsk" straff i form av noen kroner til veldedighet?

For meg burde han ikke fått lønn før han ble solgt til en pris, som han er verdt i dagens marked i henhold til hans kvalitetet og alder. Da burde han sitte på rommet sitt med playstation3 frem til f.eks midten av januar, hvor det kanskje kom frem til en avtale.

 

I dette tilfellet ser man at Rooney har store rettigheter, hvor kanskje ikke andre arbeidstakere har. Hadde vi gjort noe slikt mot vår arbeidsplass, hadde vi kanskje fått sparken?? Den muligheten har ikke Utd, for da taper de xxx-antall millioner.

(beklager rotet)

Link to comment
Share on other sites

:)-->

QUOTE(Stefan B @ Oct 22 2010, 01:40 PM) 208345[/snapback]

Ifølge Dagbladet så skal visstnok Rooney ha skrevet under en ny 5-års kontrakt med United nå..

 

http://www.manutd.com/default.sps?pagegid=...&newsid=6653000

 

http://www.dagbladet.no/2010/10/22/sport/f...eague/13959198/

 

Ja ja, da får de vel fortsette å fø på en overvektig, ikke-scorende spiss i fem nye år da. Forsetter han å prestere slik han har gjort denne sesongen så må han gjerne spille for dem til han dør for min del.

Link to comment
Share on other sites

:)-->

QUOTE(Stefan B @ Oct 22 2010, 01:40 PM) 208345[/snapback]

Ifølge Dagbladet så skal visstnok Rooney ha skrevet under en ny 5-års kontrakt med United nå..

 

http://www.manutd.com/default.sps?pagegid=...&newsid=6653000

 

http://www.dagbladet.no/2010/10/22/sport/f...eague/13959198/

 

24 timer er åpenbart lang tid i fotballen. Står United-fansen ved sine ord?

manutdfans.jpg

 

Kanskje var det denne sympatiske gjengen som overtalte ham?!

Link to comment
Share on other sites

Så raskt kan det snu....

 

Hvem er vinneren her?

 

For meg er Rooney en klar vinner både på det økonomiske, og med tanke på hvilken posisjonen han har fått i klubben. Ikke nok med at han vil få ca 500000 mer pr.uke i lønn, så er han den eneste som har kritisert manager og klubb med så store ord, uten å bli solgt/kastet på dør.

Er det fordi SAF ikke gidder som tidligere å vise sin "sjefsrolle", når han veit at dette er nest siste sesong som manager?

Han velger å svelge en kamel eller to, for at det ikke skal ødelegge sin siste periode i klubben, slik at sjansen for enda en pokal ikke skal ødelegges helt.

 

Jeg synes det er rart at klubben og SAF velger denne løsningen, når de har fulgt en helt annen retningslinje tidligere. Det har vært nok av saker utenfor banen utenom dette utbruddet....

Rooney blir neppe tilgitt med det første av brorparten av fansen, og skal ikke gjøre mye tull både på og utenfor før flere og flere vender han ryggen.

 

Føler nesten at Rooney er større en klubben, ut ifra hva som har skjedd den siste uka. Har klubbens ambisjoner øket, siden du fikk en halv million mer i lønn pr.uke??

Link to comment
Share on other sites

;)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ Oct 22 2010, 01:40 PM) 208345[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Ifølge Dagbladet så skal visstnok Rooney ha skrevet under en ny 5-års kontrakt med United nå..

 

http://www.manutd.com/default.sps?pagegid=...&newsid=6653000

 

http://www.dagbladet.no/2010/10/22/sport/f...eague/13959198/

24 timer er åpenbart lang tid i fotballen. Står United-fansen ved sine ord?

manutdfans.jpg

 

Kanskje var det denne sympatiske gjengen som overtalte ham?!

Dette er jo andre gangen "det virker". Skjedde jo noe lignende med Rio også for noen år siden. Det er kanskje slik de forhandler kontrakter i Manchester? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker gudene for at Rooney ble i United, som dermet går glipp av en rundt 60 millioner pund for en, i skrivende stund, middelmådig spiller. At Rooney får mer lønn kan heller ikke være negativt. Et salg her ville blitt et nytt stort steg i å slette gjeld for Man Utd. Ronaldo-salget, dog, ga United mindre popularitet, inntekter og mindre pokaler, et Rooney-salg ville i den grad ikke gjort det samme. Samtidig positivt at mange av fansen hater ham, og jeg tviler på at Rooney finner tilbake toppformen i nærmeste fremtid. Nei, ting er ikke som det en gang var i Nord-England!

Link to comment
Share on other sites

Manu kunne fort spilt med 9 mann mot Stoke nå, men dommeren har ikke gjort jobben sin

 

Vidic stoppet ballen med handa, i det den var på vei gjennom til Stoke sin spiss, som da hadde vært alene med keeper.

 

GNeville har gult kort, så setter han inn en stygg takling, men slipper kort!

Link to comment
Share on other sites

Så ikke hendelsen med Vidic, men at Neville ikke ble vist ut er så jæveliiig typisk. Same old story...

Å si at sånt jevner seg ut med tida, ja det er reinspikka tullprat. Helvete så lei jeg er av forskjellsbehandlingen.... United muligens snytt for et straffespark nå i andre omgang, men det er lenge etter de skulle vært redusert til 10 (9?) mann.

 

På tide han Walters ble bytta ut... Come on you Potters!

Link to comment
Share on other sites

Så ikke hendelsen med Vidic, men at Neville ikke ble vist ut er så jæveliiig typisk. Same old story...

Å si at sånt jevner seg ut med tida, ja det er reinspikka tullprat. Helvete så lei jeg er av forskjellsbehandlingen.... United muligens snytt for et straffespark nå i andre omgang, men det er lenge etter de skulle vært redusert til 10 (9?) mann.

 

På tide han Walters ble bytta ut... Come on you Potters!

Helt enig angående Walters. Hvordan han fikk være med så lenge er jo et mysterium. Hvorfor la en liten spiller med null fart eller teknikk starte en kamp?

Link to comment
Share on other sites

De har gjort det to ganger på bortebane denne sesongen faktisk, så vi får håpe det skjer igjen. Slapp inn sent mot Fulham og Everton x2

 

Stemmer det! I tillegg har det vært helt fortjent begge gangene.

 

... Og i det jeg skriver dette, scorer Stoke til 1-1!

Link to comment
Share on other sites

"Do referees favour the big teams?

 

Do they allow reputations to affect them? Does Sir Alex Ferguson still have influence over match officials?

 

Watching Gary Neville playing yesterday can only leave you answering the three questions with a resounding YES.

 

You will not see a clearer yellow-card challenge than the one by Neville on Matthew Etherington in the 42nd minute..... "

 

 

 

Graham Poll, i Daily Mail

Link to comment
Share on other sites

"Do referees favour the big teams?

 

Do they allow reputations to affect them? Does Sir Alex Ferguson still have influence over match officials?

 

Watching Gary Neville playing yesterday can only leave you answering the three questions with a resounding YES.

 

You will not see a clearer yellow-card challenge than the one by Neville on Matthew Etherington in the 42nd minute..... "

Graham Poll, i Daily Mail

Dette er jo ganske ALVORLIG! Selvom det kanskje aldri har vært noen hemmelighet, er jo dette nesten som om Poll innrømmer at han selv har blitt påvirket av Ferguson, og også Wenger og andre. Dette bør FA ta mer tak i. Spesielt når Graham "on the dole" Poll skriver det svart på hvitt. Nei, dette hadde jeg aldri sett komme, men tviler dog på at FA bryr seg.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se hvordan Rooney-saken påvirker Manscum. En ting er at han har signert ny kontrakt, men jeg vil tro det fortsatt vil være misnøye blant flere av spillerne over hva som skjedde...

 

Men må si jeg snart håper Manu går på sitt første tap. Ikke noe særlig å se at de står med en smultring i kolonnen for tapte kamper...

Link to comment
Share on other sites

I følge the Guardian så skulle ikke scoringen til Bebé vært godkjent, den var visst ikke over linjen. What a surprise... Heldigvis har Elokobi utlignet ledelsen, årets utgave av Manu er ikke akkkurat gode til å holde på ledelser ;)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...