Jump to content

Ambisjonsnivået til Arsenal?


mmaelan

Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply
Guest Re9es
Dumt å stille spørsmålstegn ved ambisjonene til

neste sesong???

Jeg har alltid vært positiv til hva Wenger har foretatt seg,

men skjer det ikke noe snart på transfermarkedet er

jeg ikke optimist foran denne sesongen.

Vi hadde en for svak stall foran forrige sesong.

Denne sesongen har vi kvittet oss med Vieira og Edu dermed

er stallen svekket selv med kjøpet av Hleb.

Vi har Alumunia som 2. keeper. Vel hva hvis Lehmann blir skadet??

Vi trenger en keeper,en midtbanespiller og en spiss.

Vi kan ikke bare stole på Henry skal levere varene uke etter uke.

Skal vi kjempe mot Chelsea og United må stallen forsterkes.

En skal være ganske naiv og blåøyd tror en vi skal vinne CL

eller PL med dagens stall.

15082[/snapback]

 

Du burde være mer forsiktig med å si sånt. Vieira er en fantastisk spiller, men det er også Hleb. Han er 24 år og allerede en fantastisk spiller. EDU spilte knapt sist sesong, og har meste av tiden vært skadet.

Du må huske at vi i forrige sesong spilte med en 17 åring på midtbanen. Samme gjelder Flamini, 20 år. Siste del av sesongen så vi Senderos vokse for hver kamp, og hvem snakket om forsvarskrise ved sesong-slutt?

Samme gjelder Robin Van Persie, et fantastisk talent som jeg tror vil overskygge selveste Robben om noen år.

Quincy Owusu Abeyie er et annet fantastisk talent som kan få sitt gjennombrudd snart.

Reyes har funnet seg til rette.

 

Forresten - hvordan kan du si at vi hadde en svak stall foran sist sesong når vi gikk gjennom en hel sesong uten tap med den stallen?? B)

 

Wenger er veldig klar over hvor det i stallen kan forsterkest, men han går ikke ut å panikkhandler bare for å fylle hull. Det er viktig at han henter de riktige brikkene for å fylle disse evt. hullene. Hvis han ikke finner de rette spillerne, så venter han på neste tog.....for vi har en sterk nok stall til å vinne PL. CL kan jo de fleste vinne(...der er jo Liverpool et godt eksempel).

Fotball er mer enn bare å kjøpe store navn og la dem spille sammen. Men men, med Baptista eller andre spillere, kan jo sjansene bli større...ikke sant?? Men det er veldig viktig at vi ikke ødelegger hva som er bygd.

 

Wenger knows!!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Pønk

Vieiras "departure" har absolutt ingenting med klubbens ambisjonsnivå å gjøre.

Wenger har tidligere gjort det klart at spillere som ikke ønsker å være i klubben kan forlate oss.

Og at Vieira drar til Juventus var vel ene og alene Vieiras beslutning til slutt, var det ikke?

Alt i alt var dette til klubbens beste. En misfornøyd Vieira ville ikke bidrat mye neste sesong.

 

Forøvrik trenger klubben rutine på sentral midtbane. Dacourt ville passet bra her.

Link to comment
Share on other sites

Vieiras "departure" har absolutt ingenting med klubbens ambisjonsnivå å gjøre.

Wenger har tidligere gjort det klart at spillere som ikke ønsker å være i klubben kan forlate oss.

Og at Vieira drar til Juventus var vel ene og alene Vieiras beslutning til slutt, var det ikke?

Alt i alt var dette til klubbens beste. En misfornøyd Vieira ville ikke bidrat mye neste sesong.

 

Forøvrik trenger klubben rutine på sentral midtbane. Dacourt ville passet bra her.

15164[/snapback]

 

Så å selge en av klubbens store spillere har ingenting med ambisjoner å

gjøre? Merk at det var Arsenal som ville selge Vieira og derfor gikk han.

Arsenal gir et signal utad med å selge Vieira.

Ambisjoner er målene klubben har satt seg. Hva ligger bak det?

Et luftslott?

Nei, en sunn økonomi, men ikke minst en solid spillerstall for å

nå de forventede mål.

Salget av Vieira har ingenting med klubbens ambisjoner å gjøre?

Ok, hva er logikken bak det?

Å selge en av klubbens store profiler sier ingenting om ambisjonsnivået

til klubben?

Ærlig talt, kvitter vi oss med f.eks Henry også så sier det ingenting

om ambisjonsnivået.

En klubb som har ambisjoner om å ligge helt i toppen selger ikke

stjernespillere såframt en styrker stallen likeledes.

Det har ikke Arsenal gjort pr. <idag(men får vi Baptista er vi

godt på vei ;) ).

Wenger har etter min mening ennå ikke funnet en erstatter for Vieira.

Skader på Gilberto og Lehmann har vi heller ikke dekket inn godt nok

etter min mening.

Ergo står fortsatt ikke spillerstallen til Arsenal i stil med målene/

ambisjonene klubben har!

Men jeg har full tiltro til at Wenger fikser det før seriestart.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kaiza

Denne tråden burde egentlig vært avsluttet nå... å stille spørsmålstegn ved ambisjonsnivået til en av europas beste klubber blir bare for dumt i mine øyne. Vi satser selvsagt på å vinne trofeer det er den hele og ene sanheten.

 

Har vanskelig for å tro at de høye herrer på highbury tenker følgende:" This year we`re going for 5th place in the PL and an early exit in the CL, so lets just sell Vieira"

 

Ambisjonsnivået er det samme som før, At profilerte spillere forsvinner må en hver stor klubb finne seg i og leve med. Det er vel det som gjør oss til en storklubb, vi har noen av verdens beste spillere som selvsagt vil tiltrekke seg interesse fra andre klubber. Spillere kommer og spillere går, når regnskapet skal gjøres opp ved sesongslutt så er vi nok der vi skal være.

 

Adios and fingers crossed for the new season :huh:

Link to comment
Share on other sites

I all rettferdighet skal det nevnes at ingen annen spiller har vært så gjennomført og konsekvent når det kommer til å slukke rykter som Thierry Henry. Det er nesten beundringsverdig med tanke på hvor mange transferrykter de engelske tabloidene har kokt sammen om mannen.

 

Jeg vil påstå at Henry er en langt viktigere brikke og vil bli en bedre kaptein enn Patrick Vieira var. Det er viktig at en kaptein står frem som en samlende figur, og er det noen som har gjort det, så er det Thierry Henry. Til tross for alle dommedagsprofetiene i mediene var Henry den første som gikk ut og sa han stolte fullt og helt på Wenger - og med det kom flere spillere etter, deriblant Ljungberg og Bergkamp.

 

Og jeg tror de har rett. Wenger har nok en plan. Som leder meg over til hvorfor jeg tror Wenger til slutt lot Patrick Vieira gå.

 

Vi skal nemlig ikke glemme at Arsenal med Vieira har underprestert år etter år i Champions League. Og etter så mange år, kan det ikke bare kalles uflaks og tilfeldigheter lenger. Noe har skurret når man har møtt lag som spiller bedre og mer gjerrig enn det man er vant med i Premier League.

 

Vi vet jo alle hvor besatt Wenger etterhvert har blitt av å lykkes i Europa. Midtbanen ble, like it or not, for lite kreativ i de internasjonale kampene. Hvor frustrerende var det ikke å se laget skape null og niks i kamper som borte mot Lokomotiv Moskva, Rosenborg etc? Hvor frustrerende var det ikke å se Bayern München få mer kontroll på avansementet etter Henrys 1-0 i åttendelsfinalen i fjor? Listen er etterhvert blitt lang.

 

Patrick Vieira var og er et lokomotiv på midten, men noen kreativ spiller i verdensklasse har han aldri vært.

 

En mer offensiv og kreativ midtbane, som også kan komme seg igjennom sentralt og ikke bare på venstrekanten, kan være løsningen. Og vi har jo allerede sett antydninger til hvordan en spiller som Hleb med kjappe bein, kroppsfinter og lave tyngdepunkt både kan gå forbi og spille fri andre gjennom midten. Cesc har allerede i en alder av sytten-atten år mange av de samme egenskapene.

 

Det er selvsagt galt å si at Arsenal havnet i en blindgate, men i Europa har det heller ikke gått den veien Wenger hadde håpet. Jeg tror som sagt salget av Vieira og kjøpet av Hleb (+ ønsket om Baptista), er et ledd i å utvikle den berømmelige plan B, den vi alle har savnet når det har buttet i mot mot i Champions League og sjansene har uteblitt.

 

Det er snarere snakk om å tenke annerledes enn å senke ambisjonene.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunho

Wenger har helt sikkert store ambisjoner denne sesongen. Spørsmålet er om han gambler litt for mye. Å starte sesongen med en sentral midtbane hvor bare Gilberto har god rutinert, kan etter min mening være for tynt. Jeg tror at mye avhenger av hvilken start vi får på sesongen. Får vi en god start, kan Flamini og Fabregas fort slå ut i full blomst. Om vi sliter med resultatene og spillet i starten, tror jeg mangelen på rutine kan bli godt synlig. Jeg regner med at Wenger kjøper en keeper før vindu stenger, slik at vi har god dekning på den plassen. I forsvar og i angrepet, mener jeg at vi er fullt på høyde med de beste lagene i Europa ( med Campell skadefri). En herlig blanding av rutine som kjenner hverander godt.

 

Arsenal viste i starten av forige sesong at vi ikke er avhengig av Vieira. Tvert imot spør dere meg. Kampene i starten i fjor, viste at spillet flyter bedre når ikke alt skal innom Vieira. Jeg mener "avhengigheten av Vieira" sitter i hode på spillerene og ikke på prestasjonene til laget. Det kan være tilfeldig, man jeg mener flyten forsvandt litt når Vieira kom tilbake i forige sesong.

 

Jeg mener at ingen av oss Arsenal-supportere som har fulgt utviklingen til klubben de siste 25. år, har grunn til å stille spørsmål med ambisjonsnivå eller arbeidsmetoder. Derimot de som ikke har et forhold til mid table seasons og Colin Pates, David Hillier....osv føler vell muligens at Arsenal-laget bør bestå av bare verdensstjerner.

 

Jeg regner med at Wenger gjør de nødvendige grep for å gi oss nok en kjempe sesong, med fotball slik bare Arsenal kan spille og mye mål.

 

Arsene knows :)

Link to comment
Share on other sites

Nå overgår du deg selv med å være negativ Oskar......

 

5-6 plass bare fordi vi solgte en spiller... Så viktig var vel ikke Vieira i fjor? Han spilte som vanlig godt, men ikke outstanding.

Gilberto er vel ikke skadet heller, han kom bare sent tilbake etter ferie(pga prøve VM), og er igang med pre-season.Spiller nok seriestarten

 

Vi henter Jermaine Jenas, men først etter at seriestarten er unnagjort

Link to comment
Share on other sites

Dere glemmer jo Hleb da, han kan godt spille sentralt, det var der han spilte mest i stuttgart. Gilberto og Hleb kan være et spennende par , der gilberto gjør ''ryddejobben'', og Hleb styrer det offensive spillet. Sånn sett burde vel kansje hleb-Flamini også kunne bli en bra kombinasjon på sikt.

Å si at vi kan risikere å havne som lag nummer 5-6 som en følge av Vieira-salget er vel en overdrivelse, vi har solgt sluppet spillere før(overmars, Anelka, petit osv) men vi har til gode å bli dårligere enn nummer 2 under wenger.

Allikevel er jeg enig i påastanden om at vi bør forsterke den sentrale midtbanen.. Ikke nødvendighvis fordi Vieira var så suveren, for han var ikke outstanding den siste tiden. Mer fordi vi med slaget av Vieira mistet rutine, samt at bredden og dekningen med ett ble mye dårligere. Vi så tendensene i fjor, da vi plutselig stilte med to ''ungdommer'' mot chelsea, uten å ha noen å hive innpå hvis en av de to hadde måttet kaste inn håndkleet. I år er det altså enda tynnere, etter salg av Edu og Pat. Nevnte duo var riktignok mye skadet, Hleb later til å være bedre sånn sett (leste et sted at han spilte alle stuttgarts kamper ifjor).

Poenget er at dekningen er for dårlig, og selv om de vi har er enormt talentfulle, trenger vi en rutinert spiller som kan gjøre en jobb.

Link to comment
Share on other sites

Hleb er ikke i utganspunktet kantspiller. han spilte sentraltfør han kom til stuttgart, men de første årene der ble han flyttet ut på vingen. de siste årene ble han flyttety inn igjen, og spilte sentralt.

Les denne artikelen, der en kjenner av tysk fotball beskriver hleb:

http://www.arsenal.com/article.asp?article...ic+playmaker%27

 

Jeg har dessuten sett litt på stuttgart og hleb de siste årene, og Hleb har ikke hatt tilholssted på kanten, men sentralt. Men det er sant at han også kan spille ving, pga hans ferdigheter, som passer godt på kanten.

Link to comment
Share on other sites

Hleb er ikke i utganspunktet kantspiller. han spilte sentraltfør han kom til stuttgart, men de første årene der ble han flyttet ut på vingen. de siste årene ble han flyttety inn igjen, og spilte sentralt.

Les denne artikelen, der en kjenner av tysk fotball beskriver hleb:

http://www.arsenal.com/article.asp?article...ic+playmaker%27

 

Jeg har dessuten sett litt på stuttgart og hleb de siste årene, og Hleb har ikke hatt tilholssted på kanten, men sentralt. Men det er sant at han også kan spille ving, pga hans ferdigheter, som passer godt på kanten.

16469[/snapback]

Dersom Hleb skal spele sentralt vil det føre til ei radikal omlegging av Wenger-stilen.

 

Ser at det er enkelte som spekulerer i at dette vil skje. For min del er det lite i pre-season som hartyda på det. Greit nok at han har spelt en del med Pires sentralt, men det er i mangel på alternativer og ei "nødløysing" i så måte. Ei nødløysing som kan fungere. Hleb har vel spelt ute på kanten i alle sine kamper så langt, i alle fall primært - så det er lite som tyder på at han er tiltenkt ei rolle sentralt.

Link to comment
Share on other sites

Men i værste fall ville han kunne bekle en sentral posisjon, for han er vant med det fra tideligere.

16489[/snapback]

Det kan han nok. Kanskje spesielt mot svakare motstand? Då kan vi nok tillate oss eit meir offensivt lag.

Link to comment
Share on other sites

Men i værste fall ville han kunne bekle en sentral posisjon, for han er vant med det fra tideligere.

16489[/snapback]

Det kan han nok. Kanskje spesielt mot svakare motstand? Då kan vi nok tillate oss eit meir offensivt lag.

16492[/snapback]

 

Jeg for min del tror nok at dersom han i enkelte kamper skal spille sentralt, vil det være i Bergkamp-posisjonen. Altså rett bak Henry. Utover det tror jeg nok Wenger fortrinnsvis vil bruke ham på kantene.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo så enkelt som at dersom to av Flamini, Fabregas og Gilberto er ute på samme tid (være seg skader, blir hvilt, landslag i Sør-Amerika m.m), så må enten Hleb eller Pires steppe inn sentralt i midten. Og det kan fort bli noen kamper i løpet av en lang sesong - uten at jeg tror det skal bli noe problem i det hele tatt spillemessig. De er gode spillere og både Pires og Hleb er jo typer som fører ballen og liker å trekke inn sentralt. Det blir noe helt annet enn å spille en Marc Overmars sentralt på midtbanen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking
Vel vel, ser at jeg taper denne diskusjonen, jeg har heller ikke sett arsenals pre-season.

Men i værste fall ville han kunne bekle en sentral posisjon, for han er vant med det fra tideligere.

16489[/snapback]

 

;) Jeg ser ingen grunn til at diskusjonen må anses som "tapt". Det faktum at et flertall er uenig med deg trenger ikke bety at de får mer rett enn deg.

 

Jeg for min del har ingen grunn til å betvile ambisjonsnivået i Arsenal.

 

Hleb er nok en mulig løsning på sentral midtbane, men er nok i hovedsak tiltenkt andre oppgaver. Jeg er imidlertid overbevist om at Hleb vil løse rollen som sentral midtbane på en utmerket måte. Hvilke(n) posisjon(er) han vil bekle vil kun tiden vise.

 

Ny sentral midtbane vil etter det jeg forstår bli kjøpt inn så snart den rette spilleren blir tilgjengelig til en fornuftig pris, jfr. Wenger (se link nedenfor):

 

 

http://www.sportinglife.com/football/news/...l&TEAMHD=soccer

 

 

Wenger går vel langt i å si at en ny sentral midtbane må være bedre enn samtlige vi har i denne posisjonen i dag.

Link to comment
Share on other sites

La merke til intervjuet (pre-Chelsea) som ligg på Arsenal online. Der blir han spurt om sentral midtbane, og om han vil hente inn en ny.

 

Det vil han gjere, viss han finn en som er bedre enn Fabregas, Flamini og Gilberto - til en fornuftig penge.

 

Han sa dog at også Pires og til og med Ljungberg kunne spele sentralt. Beit meg merke i at han ikkje nevnte vår nye kviterussar.

 

Ellers likte eg også det Wenger sa om at han ikkje handla for å handle. Han kjøpte spelarar som gjorde laget bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ellers likte eg også det Wenger sa om at han ikkje handla for å handle. Han kjøpte spelarar som gjorde laget bedre.

16737[/snapback]

 

 

Og nettopp derfor er det ingen grunn til å tvile på Arsenals eller Wengers ambisjonsnivå. Vi må huske på at det ikke er enkelt å gjøre store signinger i dagens overgangsmarked (med mindre kluben heter Chelsea og har ræva full av penger). Arsenal har en stall som er bra nok til å vinne Premier League, det er jeg helt overbevist om!

 

Og jeg har stor tro på at vi kommer til å gjøre det denne sesongen. Følgene av Vieiras exit er jo så til de grader hausa opp. Han vil bli savna, men han er ikke uerstattelig, ikke engang av de spillerne vi har i klubben i dag. Fabregas har potensialet til å fylle Vieiras sko, kanskje ikke denne sesongen, men på sikt. Kanskje ikke helt samme type spiller, men jeg tror Wenger klarer å få et spillesystem uten en "Vieirarolle" til å fungere...

Link to comment
Share on other sites

Guest Emiren

En ny sesong er rett rundt hjørnet. Arsenal har gjort det veldig bra i treningskampene så langt. Men for første gang på flere år blir ikke Arsenal nevnt som favoritt til seriegullet, men som en av utfordrerne til Chelsea. Wenger har knapt forsterket laget -snarere tvert imot, men har stor tro på at ungguttene vil ta nye skritt i riktig retning. (Hleb er en veldig spennende nykommer – han vil bli stor.) Det kan gå veldig bra, men samtidig er det flere momenter som taler imot en bedre prestasjon enn i fjor. For det første har Chelsea forsterket en allerede kanonsterk stall. For det andre kan man si hva man vil om salget av Vieira, Wenger har uansett solgt mannen som har vært kaptein og en katalysator i flere år. Hvem på midtbanen vil nå ”piske”medspillerne? Er det lurt å velge en spiss som kaptein? Sommeren har vært preget av mye usikkerhet rundt sentrale spillere som Cole, Pires, Vieira og Campbell. Hvordan vil dette påvirke resultatene utover høsten?

 

Hva var Arsenals svakheter i forrige sesong?

- altfor mange innslupne mål

- sårbare på dødballer imot

- ufarlige på egne cornere

- for ensidig offensivt spill

 

Hva er blitt gjort for å forbedre disse svake punktene? Har Wenger forsterket forsvaret? Ingen spillere har blitt hentet inn i denne lagdelen. Senderos gjorde en fantastisk jobb på slutten av forrige sesong, men har vi noen garanti for at dette vil fortsette utover høsten og vinteren? Det at Cygan fortsatt er i troppen er et bevis på at Wenger ikke skjønner seg på defensiv organisering. Cygan er sikkert en hyggelig fyr som ikke klager over for lite spilletid. Han er en grei squad player, men ikke for et lag med ambisjoner om seriegull og suksess i Europa. Videre er det stor usikkerhet knyttet til Sol Campbell. Han går sjelden to måneder i strekk uten å bli skadet. For hver skade han får blir veien tilbake til god, gammel form lengre og lengre. Toure var fantastisk i 03/04-sesongen. Mange Arsenalsupportere registrerte at han hadde en downperiode i deler av fjorårssesongen, noe som kulminerte i flere tabber i bortekampen mot Bayern Munchen. Vil han få en sesong i år tilsvarende 03/04? En lang og tøff sesong fører til at Wenger vil måtte bruke minst 4 midtstoppere. Vi har sannsynligvis PLs beste dekning på backene, men det samme kan vi ikke si om midtstopperne. Hvem er egentlig vårt førstevalg som midtstopperpar? Det ser tynt ut.

 

Videre, size matters. Punktum. Påfallende mange av Arsenals spillere er lave og ikke spesielt aggressive i luftdueller. Mot enkelte fysiske lag, for eksempel Bolton, kan dette være avgjørende i Arsenals disfavør. Wenger har solgt Edu og Vieira, to spillere der i det minste sistnevnte hadde en styrke i lufta. Gilberto er god på defensiv dødball, men hva med resten av midtbanen? Flamini, Cesc, Ljungberg, Pires, Reyes og Bentley er det ingen som frykter å møte i en luftduell. Når også Campbell til stadighet er ute med skader og en klovn i feltet (Lehmann) fortsatt ser ut til å være førstevalget i mål, er det grunn til bekymring.

 

I fjor var Arsenal knapt en trussel på egne dødballer. Vi har spillere som kan slå geniale innlegg, men hvem skal omsette disse i mål?

Altfor ofte skal ballen nærmest spaseres inn i mål. Dette er til de grader underholdende å se på, men også naivt og lite rasjonelt i lengden. Mange lag vil kunne demme opp for en slik spillestil. Vi så det i fjor, og vil garantert se mer av det i år. Arsenal har et stort forbedringspotensial på egne dødballer samt det å variere spillestil. Her ville Baptista vært en perfekt nykommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spørsmålet jeg stiller meg er om det som skjer i Arsenal disse dager er naivt, planlagt eller en kalkulert risiko.

 

Håper ikke det er naivitet som styrer det som skjer. Vi har mistet Vieira, Edu pg nå kan vi miste Campbell også. Hvis så Gilberto skulle bli skadet synes jeg vi sitter igjen med en noe puslete gjeng. Det er klart vi kan jkomme langt og vinne mange kamper med teknikk. Men dette er mot de fleste lagene. Men hva skjer når vi skal ut i de store slagene. Da er det tvilsomt om vi kommer unna kraft og styreke. Jeg frykter at disse kampene lett kan bikke i vår disfavør fordi vi mangler muskler.

 

Kan kanskje forsvares at Campbell selges på grunn av mye skader og at han er en dyr mann. Men i så fall holder det ikke at Wenger sier han bare vil hente spillere som kan forsterke laget klart. Etter min mening vil selv Andreas Thorkildsen forsterke laget.

 

Jeg frykter at vi gjør som Brann; selger oss bort fra tittelkampen. Som alle vet kan man spare seg til fattigdom. Suksess vil betale utgiftene mange ganger.

 

Men jeg får håpe Wenger har kontroll på situasjonen som så mange ganger før.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...