Jump to content

Fortsette med Arteta - ny manager inn ?


Gunners68

Recommended Posts

Vinduet stenger om noen få dager. Blir vi kvitt flere spillere ? Får vi nye inn ? Klarer Arteta og snu den negative trenden eller er han ferdig som manager hos oss ? Hvilken manager vil komme og risikere sitt navn hos oss ? Ny manager nå vil måtte vente med å få nye spillere inn. Vil en erfaren manager få mer ut av de spillerne vi har ? 

Link to comment
Share on other sites

Mitt syn på hvorfor jeg mener Arteta bør få lenger tid. Det kan godt være jeg har feil, andre mener noe annet, men dette er altså mitt syn på det:

Da Arteta kom inn var vi en klubb i fritt fall, Emery hadde mistet garderoben og spillerne jobbet ikke for ham. Arteta fikk det ikke helt til i starten slik han selv ønsket at vi skulle spille, men etter noen få kamper endret han formasjonen og spill ut bakfra begynte å se bedre ut. Det ble hentet inn backup i forsvaret(Mari og Cedric på lån) Özil spilte bra og det så ut til at Arteta skulle få ut potensialet hans. Guendouzi spilte også bra, og så ut som en kommende stjerne på midten. Så kom lock down og ødela fremgangen. Lock down endte og serien var i gang igjen. Vi gjorde det ikke knallbra, men heller ikke forferdelig og klarte å slå både Pool i serien samt City og Chelsea på veien til å vinne FA-cupen. Guendouzi, etter flere advarsler, gikk uprofesjonelt i tottene på Maupay og ble isolert fra resten av laget. Özil ble satt ut av laget, om det var kun sportslig eller om det var politiske tweets som var årsaken er umulig å si. Kan dog sies at han var en falmende stjerne selv før Emery tok over og han har ikke akkurat imponert i Tyrkia heller. 

Det ble lite pre-season, men Arteta tenkte nok at dette var et lag han kunne bygge videre på. Vi vant Community Shield, hentet inn Partey, Willian og Gabriel. Samt signerte Mari og Cedric permanent. Fire etablerte spillere med masse erfaring, to av dem ventet å være backup, og en ung stopper med høyt potensial. Dessverre lot vi Martinez gå, noe som i ettertid har vist seg å være en stor tabbe. Martinez ønsket lovnader om å være førstevalg, noe jeg kan forstå at Arteta ikke kunne gi der og da.

Dessverre har Leno ikke vært den samme siden skaden som lot Martinez få sjansen, før det var han veldig god og reddet oss gang på gang. Vi hentet inn Runarsson som backup, dessverre også han viste seg å være en tabbe. 

Partey var mye skadet første halvdel av fjorårssesongen og Willian, med unntak av første kampen, var som et spøkelse på banen.

Mot juletider hadde vi hatt en elendig første halvdel av sesongen og vi endret formasjon og satte innpå ESR fra start. Han ble en suksess i første kampen mot Chelskij på boxing day og vi begynte å se bra ut igjen. Januarvinduet kom og Ødegaard kom inn. Andre veien forsvant Guendouzi på utlån, Sokratis, Özil og Mustafis kontrakter ble terminert. Det var mellom sesongstart i fjor og frem mot jul jeg tror Arteta skjønte at de spillerne han trodde han kunne bygge videre på, ikke var gode nok/villige til å gjøre det som måtte gjøres for å ta oss tilbake i det gode selskap. Laget vårt var altså mye lenger fra topp 4 enn han og mange supportere med han har trodd. Mye lenger unna enn bare et par spillere.

Planen ble endret. Andre halvdel av forrige sesong, med Ødegaard på laget, var vi gode men ikke gode nok til å ta oss til noen ny finale eller gjøre et alvorlig byks opp på tabellen. Likevel endte vi ikke mange poengene(6?) bak Chelsea som tok fjerdeplassen. 

Nå i sommer har vi hentet tilbake Ødegaard permanent samt flere spillere under 24 og fått ut et par spillere. Jeg tror at hvis Saliba ikke blir en 'trøbbelmaker' så kommer han til å bli satset på neste sesong. 

For meg ser planen klokkeklar ut. Bygge laget på nytt rundt unge spillere som kan danne en ny kjerne i laget, samt på sikt endre mentaliteten som har feilet over mange sesonger. Korona og andre faktorer har gjort at vi ikke har klart å få ut så mange spillere som vi ønsker, og det igjen har ført til at vi ikke har fått inn like mange spillere vi ønsker. Derfor tror jeg vi kommer til å se vi er veldig aktive på overgangsmarkedet både i januar og neste sommer. 

Opprydningen/endringene vi supportere har ropt etter, siden Wenger, startet januar i fjor og fortsetter mest sannsynlig et par overgangsvinduer til.

Er det åpenbart at Arteta lykkes? Nei selvfølgelig ikke, men han er i ferd med å legge et nytt grunnlag, et grunnlag jeg håper han får sjansen til å teste skikkelig ut. Men i verste fall vil grunnlaget neste manager tar over være langt bedre enn det både Emery og Arteta tok over. 

Med tanke på at vi på mange måter har startet fra 'scratch' skjønner jeg veldig godt at vi kommer til å se mye juniorfeil fremover og det kommer mest sannsynlig til å gjøre vondt i mange kamper denne sesongen. Men dette er juniorfeil fra et 'helt nytt' lag som skal bygges opp for fremtiden. Ikke fra et lag som har vært etablert lenge og som rett og slett ikke lærer av sine feil. Likevel er det såpass mye talent i klubben nå, at hvis vi klarer å hjelpe Auba skikkelig i gang, så kan det bli en god sesong likevel.

Topp 4 har jeg lite tro på, men vi bør kunne klare å kjempe om topp 6 og dermed EL neste sesong. Om vi klarer det, gjenstår å se, men som sagt har vi nå et ungt lag med mange spennende og sultne spillere som i løpet av et par sesonger kanskje kan klare å ta oss tilbake til CL.

Link to comment
Share on other sites

Problemet jeg har, som jeg også hadde med Emery er.

At etter 20 mnd(?) Så har vi ikke sett noe som helst fremgang. Det stagnerer alltid. 

Ta for eksempel de siste 3 kampene vi har i PL.

Vi hadde 5 positive minutter mot City, så blir alt rødt(bokstavlig talt)

Mot Brentford var vi helt ubrukelig.

Og mot Chelsea hadde vi 5-10 minutter som var ok - bra.

 

Han viser ingen taktisk gode egenskaper når det kommer til å endre en kampplan midtveis i en kamp hvor vi eksempelvis blir overkjørt. 

Min mening er at han burde aldri blitt ansatt, det sa jeg fra første dag. Og foreløpig har jeg veldig rett i det.

Men, når alt kommer til alt, er det viktig å støtte laget. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, elx said:

At etter 20 mnd(?) Så har vi ikke sett noe som helst fremgang. Det stagnerer alltid. 

Ta for eksempel de siste 3 kampene vi har i PL.

Vi hadde 5 positive minutter mot City, så blir alt rødt(bokstavlig talt)

Mot Brentford var vi helt ubrukelig.

Og mot Chelsea hadde vi 5-10 minutter som var ok - bra.

Uenig. I fjor var vi et av lagene som slapp inn færrest mål. Det var klar forbedring.

De tre siste kampene synes jeg ikke man skal legge altfor stor vekt på. Mot Brentford hadde vi både Laca og Auba ute kun timer før kampstart og måtte starte med Balogun, som ikke hadde ett eneste PL-minutt før det, samt en Martinelli som vi så at førte til at Tierney ikke kunne være med så offensivt som vi ønsker. I tillegg hadde vi to andre debutanter i White og Lokonga. Saka var ikke klar til å være med fra start på dette tidspunktet. 

Chelsea og Man City er fjorårets CL-vinner og PL-vinner. Vi er et stykke fra de, spesielt City. Og spesielt nå som vi har valgt å 'bygge på nytt'. Vi slet med topp 4-lagene lenge før Arteta kom inn. Likevel har han klart å slå Chelsea to ganger i serien i fjor, samt i FA-cupfinalen sesongen før. Samt City i semifinalen. Mot Chelsea testet White positivt for korona ikke lenge før kampstart, Auba var fortsatt ikke klar til å starte og Laca var heller ikke klar. Mot City ble vi så til de grader avkledd men Arteta prøvde å endre taktikken og formasjonen noenlunde lik den vi hadde da vi slo de i semifinalen av FA-cupen. I tillegg ble Pepe syk. Pepe var mye av grunnen til at vi klarte å slå dem da. 

2 hours ago, elx said:

Han viser ingen taktisk gode egenskaper når det kommer til å endre en kampplan midtveis i en kamp hvor vi eksempelvis blir overkjørt. 

Uenig her også. Det er flere kamper, spesielt fra boxing day 2020 til sommeren -21 hvor andreomgangene våre var mye bedre enn førsteomgangene. 

En tendens som var veldig klar rett etter lock down sommeren i fjor, var at vi gjerne spilte mye bedre etter drikkepausene. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Simbad said:

Uenig. I fjor var vi et av lagene som slapp inn færrest mål. Det var klar forbedring.

De tre siste kampene synes jeg ikke man skal legge altfor stor vekt på. Mot Brentford hadde vi både Laca og Auba ute kun timer før kampstart og måtte starte med Balogun, som ikke hadde ett eneste PL-minutt før det, samt en Martinelli som vi så at førte til at Tierney ikke kunne være med så offensivt som vi ønsker. I tillegg hadde vi to andre debutanter i White og Lokonga. Saka var ikke klar til å være med fra start på dette tidspunktet. 

Chelsea og Man City er fjorårets CL-vinner og PL-vinner. Vi er et stykke fra de, spesielt City. Og spesielt nå som vi har valgt å 'bygge på nytt'. Vi slet med topp 4-lagene lenge før Arteta kom inn. Likevel har han klart å slå Chelsea to ganger i serien i fjor, samt i FA-cupfinalen sesongen før. Samt City i semifinalen. Mot Chelsea testet White positivt for korona ikke lenge før kampstart, Auba var fortsatt ikke klar til å starte og Laca var heller ikke klar. Mot City ble vi så til de grader avkledd men Arteta prøvde å endre taktikken og formasjonen noenlunde lik den vi hadde da vi slo de i semifinalen av FA-cupen. I tillegg ble Pepe syk. Pepe var mye av grunnen til at vi klarte å slå dem da. 

Uenig her også. Det er flere kamper, spesielt fra boxing day 2020 til sommeren -21 hvor andreomgangene våre var mye bedre enn førsteomgangene. 

En tendens som var veldig klar rett etter lock down sommeren i fjor, var at vi gjerne spilte mye bedre etter drikkepausene. 

Jeg blir så glad når jeg ser god, saklig og begrunnet argumentasjon. Tommel opp Simbad. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at åpningskampen mot Brentford ble spesiell med tanke på at flere testet positivt og at kampen faktisk var nær ved å bli avlyst. Men , det var skremmende å se hvor dårlig vi spilte i perioder. Når det gjelder kampene  mot Chelsea og City så er det mange som kommer til å tape / avgi poeng mot de. Kampen mot City brakte oss dessverre tilbake til slutten av Wenger epoken hvor vi ofte kunne kapitulere helt. Vi har ikke gjort det  under Arteta. Men , lørdag skjedde det.

Nå har vi spilt 3 kamper , er sist og har ennå ikke klart å score. Forsvaret vårt har vært under enhver kritikk. Nå starter ligan sier enkelte - mot Norwich. Etter min mening skulle den ha startet mot Brentford. Jeg lurer på når Arsenal skal være klar til sesong start. Jeg tror at samtlige spillere vi har fått inn i dette vinduet kunne ha  vært på plass mye tidligere. Vi har ikke kjøpt de hotteste spillerne i europa. 

Med seier mot Norwich så ligger vi ikke sist lenger. Men , vi får ingen enkle kamper etter den kampen. Hvis ikke Arteta nå får satt et lag som funker så lever vi farlig fremover. Vi får ikke enkle kamper mot Burnley borte , Spurs og Brighton. Blir dette 9 poeng så er det bra. Men , vi har tapt mot disse lagene i senere tid og det kan skje igjen. Da lever vi farlig under streken. 

Arteta skal nå få dette laget til å funke maksimalt fremover og spørsmålet er om han klarer det. Det haster med å få det til og en ny blemme hjemme mot Norwich passer dårlig. Det knirker i forsvaret . Midtbanen sliter og spissene scorer ikke. 

Vi får håpe det løsner. Håper de interne problemene løser seg fort og at det er ro i rekkene. Hadde vært kjekt å se Arsenal spille bra fotball igjen.

 

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan huske så var Arsenal tabellmessig i andre halvdel av sesongen et av de bedre lagene i PL.

Jeg mener at vi nå er på et tidspunkt der det er helt ok å diskutere Arteta sin fremtid i klubben. Men det er ikke nok å si at det er på tide med et skifte, man må ha klare gode og realistiske alternativer i en slik diskusjon. Det å skifte Arteta ut med en annen ex-Arsenalspiller som f.eks Henry blir bare ett nytt usikkert alternativ.

Det var en i en tråd ovenfor som var motstander av at Arteta ble ansatt. Jeg har ingen problemer akkurat der. Jeg var motstander da noen brakte Arteta opp som et alternativ da Emery ble ansatt. Da Emery fikk sparken så var jeg en forsiktig tilhenger av den ansettelsen. Jeg så farene med å ansette han, med den manglende erfaringen han hadde som hovedansvarlig for den sportslige driften av en klubb, men jeg så heller ikke noen reelle andre kandidater i markedet.

Jeg har som noen vet ikke hatt muligheten til å følge fotballsirkuset så mye i det siste. Men igjen før et eventuelt skifte av Arteta så må der være klare kapable kandidater der ute som kan ta over.

Det holder ikke med å kaste inn navn på stjernetrenere som i realiteten ikke er i mairkedet eller middelmådige trenere i PL som har nådd sitt maxnivå ved å trene klubber som alltid vil være i nedrykksonen.

Jeg freder ikke Arteta, men pr dato ser jeg ikke noen bedre tilgjengelige alternativer der ute nå.

Starten på sesongen har vært spesiell og jeg legger ikke for stor vekt på resultatene der, men nå går vi inn i en periode med kamper der laget og Arteta MÅ levere. Hvis laget skulle slite i disse kampene så er jeg åpen for å endre mening.

 

 

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...