Jump to content

2018.01.07 Nottingham Forrest (B) FA-cup


Polljen

Recommended Posts

Det er jammen meg ikke mange lyspunkter å finne i Arsenal om dagen. Det måtte i så fall være Wilsheres comeback. Men han står naturligvis uten kontrakt neste sesong.. Så.. Nei. Middelmådigheten har slått rot i klubben. Og ingen av lederne synes å evne, eller ville, og rykke klubben ut og opp av det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Ser at enkeltspillere hudflettes heftig både her inne, og på Twitter. Det kan man forstå etter en så begredelig forestilling. Selv er jeg imidlertid ferdig med å klandre enkeltspillere, til tross for at jeg sjelden har sett en spiller prestere svakere i Arsenal-trøya, enn det Holding gjorde i går. Dette handler dessverre ikke lenger om enkeltspillere. Det handler om en manager som ikke er i nærheten av å kunne motivere, instruere og legge til rette for at disse spillerne skal oppnå resultater og progresjon.

 

De siste par årene har vi kunnet glede oss over gjennombrudd fra unge spillere fra egne rekker, som for eksempel Bellerin, Chambers (fra Soton, men still), Holding og Iwobi. I tillegg kan vi ta med den litt eldre Coquelin, som plutselig fremsto som en åpenbaring sentralt på midten, sammen med Santi. Fellesnevneren er like skremmende, som den er åpenbar. Alle disse har enten etablert seg, eller vært nær ved å etablere seg, i førsteelleveren, etter en rekke imponerende prestasjoner. Hva skjer så, når de blir fullverdige medlemmer av den innerste sirkel? Jo, de stagnerer fullstendig, og ser pluselig ut som hodeløse høns. De blir så gjenstand for krass kritikk og mishagsytringer, som igjen fører til at de blir blottet for selvtillit. Wenger viser ingen evne til å løfte disse opp igjen, og fortsetter bare å kaste dem på dypt vann, uke etter uke.

 

Er Iwobi, Bellerin og Chambers talentløse? Aldri i verden! Jeg har mine tvil om sistnevnte passer inn i Arsenal, men det er en annen sak. En annen manager, som tilfører laget struktur, som stiller krav til hvordan man fremstår som et lag defensivt og faktisk har en tydelig taktikk, vil kunne gjøre underverker for disse spillerne. Detaljfanatikere som Conte og Guardiola har totalforvandlet hvordan man tenker i dette spillet. Wenger nekter å korrigere seg selv. Disse spillerne er helt avhengige av struktur og tydelige instruksjoner, for at de skal kunne overleve i dagens Premier League. Eksempelvis må de ha større fokus på motstanderens styrker og svakheter, både individuelt og som lag. Det er noe galt, når vi som sofasupportere, kan sitte og advare mot enkeltspillere og taktiske scenarioer, mens laget fremstår overrumplet og helt uforberedt. Et nylig eksempel er hvordan vi lot Wilfried Zaha, Palace' eneste reelle trussel om dagen, boltre seg i et hav av rom på vår høyreside. Det er på grensen til parodisk. Og i går fikk vi se selve definisjonen av det jeg ønsker å formidle:

 

Forest er et middelmålig Championship-lag, som sliter foran mål. Deres managerløse ledelse leste likevel Arsene som en åpen bok, og scoret 4(!) mål på oss. Det glade vanvidd!

 

Per nå er det kun to-tre klassespillere som holder oss tildels flytende. Det er ikke lenger Wenger som får spillerne til å se bra ut. Det er noen få utvalgte spillere som får Wenger til å se middelmålig ut, i stedet for direkte svak. En lagmessig god kamp i ny og ne, forandrer ikke på det faktum. Özil og Sanchez' magi ha reddet oss fra å stagnere ytterligere. Hvis man attpåtil mister disse to samtidig, kan det bli svært tungt å være Gooner under Wengers ledelse. Man kan ikke, og skal ikke, forvente at unge spillere selv skal finne ut av hvordan de skal løse alle oppgaver på banen. Uten våre to ess, blir de i mye større grad eksponert, og tvunget til dette. Det går neppe veldig bra...

 

Hater å skrive det, men: Wenger OUT!

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig.

Kan også legge til at tidligere i Wengers Arsenalkarriere var kamper som mot Forest heller unntakene i løpet av en lang sesong, mens det nå er blitt mer unntak å ha gode kamper hvor vi spiller utrolig vakker fotball.

 

Jeg savner Vieira, Adams, Campbell,(til og med Lehmann) +++

Sjefer på banen som sa ifra hvis medspillerne ikke var påskrudd. Vi har pr dags dato kun tre krigere i troppen. Sanchez og Wilshere som er på utgående kontrakter og Coq som kanskje ikke er god nok(selv om han spiller med hjertet utenpå drakta og på mange måter ble en slags frelser da han kom inn og tok plass ved siden av Santi).

Personlig er jeg veldig fan av Coq, og mener at med en mer balansert midtbane og tydelige arbeidsoppgaver så ville han vært perfekt å bruke som DM til vi evt fikk mulighet til å hente inn en bedre(I Leicesters seierssesong hadde Coq statistikk på flere områder som overgikk Kanté).
Men han fikk ikke en gang være med på benken i går. Mye som tyder at også han er på vei bort?

Egentlig helt utrolig at vi ikke har klart å signere Wilshere på en ny kontrakt enda..

Man kan begynne å lure på hva det er vi driver med?

Link to comment
Share on other sites

Fikk bare sett deler av andre omgang, og det var ikke mye å skryte av. Med to mål burde vi sikret oss uavgjort, minst. Jeg mener ikke at det jeg så framover var spesielt imponerende av våre unggutter og reserver, men to mål bør tross alt holde mot et middelmådig lag fra Championship, som til alt overmål sliter med å score.

Det er for meg åpenbart at noe må skje med hele vår defensive tilnærming. Wenger legger forholdsvis lite vekt på det, det har han sagt gjentatte ganger selv. Sett i ettertid må nok derfor mye av den defensive kvaliteten i tidlige Wenger-årganger tilskrives enten arv (98-årgangen, helt åpenbart, men også 01-02), eller kjøp av toppklassespillere, som Sol Campell. Nå fikk man også fram egne stortalenter som virkelig nådde høy klasse, som Ashley Cole, som nyanserer bildet litt.

Tidlig i overgangsfasen med ny stadion forsvant mange av disse spillerne, enten av naturlige årsaker (alderdom) eller det alle den gang var enig om var uetiske årsaker (Cashley Cole). Wenger, med slunken lommebok, hentet inn nedadgående spillere fra våre argeste konkurrenter (Gallas, Silvestre), noen fra Frankrike (Sagna, Koscielny, Squillaci) og etterhvert også andre land (Mertesacker, Santos, Monreal). Hvis jeg skal bruke en karakteristikk på forsvarskjøpene i denne perioden, vil jeg si at de har vært utført med blandet hell, men at det tross alt lyktes bedre når Wenger smalt litt penger i bordet (Koscielny: €12.5, Mertesacker: €11,3, Monreal: €10).

Da Wenger penger igjen, gikk som kjent også prisene i markedet opp. I denne perioden har Wenger, som alle vet, brukt store summer på offensive spillere, men - og dette må understrekes - også mye på defensivt orienterte spillere. Chambers (€20), Paulista (€15), Debuchy (€15), Elneny (€12,5), Mustafi (€41) og la oss også ta med Xhaka (€45), Holding (€3) og Kolasinac (gratis). Utfra dette må man derfor kunne si at Wenger har brukt bra med penger på defensive forsterkninger etter at Emirates var ferdig nedbetalt.

 

Så hvorfor fungerer vi ikke bak der? Min påstand er at Wenger er avhengig av å kjøpe ferdige produkter av topp klasse for å få til dette. Han har selvsagt ingen å arve fra den defensivt orienterte Graham, og tidligere storheter som Bould og Lehman har ikke vist seg å gi den effekten mange av oss hadde håpet på. Wenger på sin side er, som sagt, ikke veldig interessert i det defensive, og på samme tid også en kontrollfreak med total kontroll over klubbens fotballfilosofi. Det kan ikke være mye rom en Bould får til å terpe sonemarkering og press på ballfører på treningsfeltet. Alt dette medfører at mye er opp til spillerne selv, noe som selvsagt stiller svært store krav til den enkelte. Vi har likevel sett i alle fall ett eksempel på at Arsenal-spillere under disse forholdene greier å organisere seg godt defensivt, gitt at de er erfarne og gode nok og samtidig fått mye tid på å bygge rapport seg imellom. Jeg sikter selvsagt til Koscielny og Mertesacker som leverte meget godt defensivt over et par sesonger da de fikk spille mye sammen.

 

Har Wenger neglisjert det defensive i overgangspolitikken? Tja, ikke i så stor grad man kanskje får inntrykk av. Skal det for mye til for å få på plass en velfungerende defensiv enhet i Arsenal? Ja.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Har Wenger neglisjert det defensive i overgangspolitikken? Tja, ikke i så stor grad man kanskje får inntrykk av. Skal det for mye til for å få på plass en velfungerende defensiv enhet i Arsenal? Ja.

Du spør om Wenger har neglisjert det defensive i overgangspolitikken og jeg kan vel oppriktig si at det har han ikke, men han har samtidig likevel ikke prioritert denne lagdelen sett i forhold til den offensive delen av laget.

 

Jeg har prøvd å ta ett raskt overblikk over spillere inn og spillere ut fra ca år 2000 og frem til i dag. Jeg startet rundt den perioden siden det var i de årene at spillerne Wenger arvet fra Graham begynte å forlate Arsenal enten gjennom salg eller fordi de la opp.

Det raske overblikket sier meg at Wenger, akkurat som andre managere i de fleste (alle) klubber gjør både gode og dårlige kjøp. De kjøper potensielt gode spillere som feiler, de kjøper unge talenter eller ukjente spillere som over tid blomstrer, og ikke minst så kjøper de endel spillere som bare blir en parantes i klubbenes historie.

 

Tilbake til Arsenal og Wenger så har jeg på en lettvint måte delt spillere inn opp i gruppen "store kjøp" som er etablerte spillere som har hatt en bra suksess i tidligere klubb (gjerne "kjente" klubber) og så er det "andre kjøp" som er talenter og spillere som er mer ukjente og som kommer fra "mindre" klubber.

Offensivt så har Wenger gjennom de årene gjort flere "store kjøp", noen har feilet andre har hatt en relativt god suksess. Defensivt så mener jeg derimot at Wenger har gjort få "store kjøp", men samtidig så har han gjort kjøp av mindre kjente spillere som over tid har klart seg bra.

 

Jeg har ikke tenkt å sette opp en lang liste, men jeg tar med noen av de viktigste eksemplene.

I forsvar så er det tre spillere som for meg fremstår som "store kjøp". Campbell (som dog kom gratis), Vermaelen og Mertesacker. Campbell og Mertesacker kan vel sies å være reelt gode kjøp, Vermaelen var mer variabel og jeg er usikker på om hvor godt kjøpet var.

Nå savner vel noen Koscielny blant "gode kjøp". Jeg mener Kos har vært god for Arsenal, men da han ble kjøp (sammen med Squillaci) så var det en ukjent spiller fra en mindre fransk klubb, så der og da anser jeg ikke kjøpet som et "godt kjøp". I tillegg så trengte Kos en god del tid før han fik suksess.

 

På backene så har vi hatt flere bra spillere, men igjen det er ingen som fremstår som "gode kjøp" da de kom. Hvis vi f.eks. ser på Monreal som har gjort en bra jobb etterhvert i Arsenal, så ble han handlet inn siste dag i et januarvindu da begge våre venstrebacker var skadet samtidig. Wenger kom da selvsagt med sin vanlige påstand om at det var en spiller de lenge hadde hatt i kikkerten. Men det samme sa han også om Lucas Perez

.

Jeg er også usikker på om hvilke defensive midtbane spillere som var "gode kjøp" da de kom til klubben, samtidig så mener jeg at Gilberto etterhvert viste seg som kanskje det beste kjøpet Arsenal har gjort i den posisjonen pre-Vieira. Arteta var forsåvidt et "godt kjøp", men selv om han i praksis fungerte som DM i Arsenal så var han etter min mening aldri en stor defensiv midtbanemann, selv om han gjorde det beste ut av å spille i feil posisjon.

 

Jeg beklager at denne "kvasi-oversikten" nok er veldig rotete, men det hele kjøpshistorien viser når det gjelder defensive spillere under Wengers styre er at Wenger i liten grad har erstattet kvalitet med kvalitet. Wenger har gjort mange defensive spillerkjøp, men vår bakre lagdel har lidd av å være nedprioritert under Wengers filosofi både taktisk og spillermessig.

 

Nå er selvsagt ikke alt så negativt som jeg kanskje får det til å virke som, men av og til så får jeg inntrykk av at den defensive suksessen vi i perioder tross alt har hatt er mer på tross av Wenger og ikke på grunn av Wenger. Den største suksessen var vel partnerskapet Per & Kos da den var på sitt beste. Dessverre så har det samtidig vært alt for mange "ikke-suksesser".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...