Jump to content

2017.04.23 Manchester City (N) (FA-cup)


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Da blir sesongen forlenget med en uke og jeg har ett inderlig håp om at Wenger skal få med seg enda en FA-cup pokal før han (eventuelt) forlater oss kommende sommer. (jeg kommer dog ikke til å endre mening om hans fremtid i klubben)

Link to comment
Share on other sites

Da blir sesongen forlenget med en uke og jeg har ett inderlig håp om at Wenger skal få med seg enda en FA-cup pokal før han (eventuelt) forlater oss kommende sommer. (jeg kommer dog ikke til å endre mening om hans fremtid i klubben)

 

Enig, håper han tar med seg et siste trofe, og takker for seg!

Link to comment
Share on other sites

Özil ikke blendende, men i dag jobbet han knallhardt! Hele laget jobbet for hverandre, og da står vi som vinnere av semifinalen!

Ox vår beste og viktigste i dag, er han som skaper mest og kommer seg til innlegg. Så ikke ut som at han var veldig sliten på slutten, men greit å la Bellerin få noen minutter. Bellerin med avgjørende blokkering på Delphs skudd.

 

Syns Gabriel og Holding var supergode i dag. Monreal, Ramsey og Cech skal ha skylden for baklengsen, men Monreal og Cech redder oss ved å henholdsvis score 1-1 og med et par veldig gode redninger. Ramsey jobber og løper, men får ikke så veldig mye til. Litt som Özil i dag.

 

Sanchez jobber og skaper, men får ikke altfor mye til fremover. Likevel viser han x-faktoren sin ved å dukke opp og score 2-1!

Giroud jobbet hardt på topp, men fikk litt lite å jobbe med og er litt for statisk i spillestilen sin. Welbeck kom inn og strakk forsvaret til City med sine gode løp. Uheldig og litt feil valg til tider, men god kamp av Dat Guy også.

 

Dette var veldig positivt!

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg gjør godt i sesonginnspurten og nord London derbyet

Og da satser vi på videre fremgang mot Leicester på onsdag og en Arsenallag med superfølelse når de drar opp i veien kommende helg

Link to comment
Share on other sites

Igjen Holding er solid. Jeg digger hvor rask han er i hodet med ballen.

 

 

Synes han minner litt om en viss ballspillende stopper fra trøndelag jeg. Flink til å vurdere når han kan ta med seg ballen fremover og har teknikken til å ikke miste ballen. Selvfølgelig vil han gjøre feil fremover(fortsatt purung) men er betryggende å ha enda en 'spillende stopper'.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener oppriktig at Arsenal vant fortjent i dag, selv om jeg også kan innrømme at vi lett kunne ha tapt denne kampen. Det var mange situasjoner begge veier som kunne ha gitt motsatt finalist eller for den saks skyld en større Arsenalseier. Det går i stolpeskudd, tvilsomme dommeravgjørelser m.m.

 

Men det jeg tar med meg fra denne kampen er et lag, og en manager, som har skapt ett grunnlag til å avslutte sesongen på en verdig måte etter en tung vinter/vår.

Jeg ser det fremdeles som særdeles lite sannsynlig at vi klarer å havne blant de fire beste i ligaen, jeg tror fremdeles at vi skal få det tungt på "WHL" (men jeg er jeg føler ikke lenger den samme negativiteten der som før) og vi skal ha en topp dag når vi er tilbake på Wembley 27. mai hvis vi skal frata Chelski muligheten til "the Double" denne sesongen. Men selv om skepsisen er der fremdeles så er det en skepsis jeg bærer en god del lettere akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Dette var andre taktiske boller! Og da tenker jeg ikke først og fremst på formasjonen, men hvor dypt vi lå i første omgang. Hvor tålmodige vi var. Vi parkerte omtrent bussen på 30-35 meter, og holdt oss der i påvente av gode kontringsmuligheter. Første omgang var ganske kjedelig. Vi frustrerte City til å trille på tvers. Og det gleder meg å se at Wenger både var villig til, og fikk til. Tut-og-kjør taktikken hans har vi mange nok ganger sett at straffes hardt av de beste motstanderne.

 

Utover i matchen glemmer vi oss av og til, og etterlater store rom bakover. Både på 1-0, og da vi ledet i ekstraomgangene, var det av og til voldsomme rom. Og vi var både effektive og hadde en god porsjon flaks.

 

Uansett sterkt å komme tilbake etter at vi havnet under! Måtte vi bare bruke den samme taktikken i finalen!!

 

(Liverpool-tap er prikken over søndags-i'en!)

Link to comment
Share on other sites

Keep:

Cech - 8 - Får fingrene på mye tsjekkeren og redder oss fra et flaut resultat

 

Bakre 3:

Holding - 7 - Bedre spiller enn Stones for en langt billigere penge. Vet når han kan ta med seg ball og presis i pasningene med begge føtter. Denne gutten kan bli fast på England med tiden. Spiller mot Aguero idag som naturligvis ønsker å teste Holding, men gjør jobben bra og presser spillere fint ut på utsiden. Ikke banens beste, men veldig viktig i denne kampen, at han får tid på laget er en av de store fordelene med denne formasjonen.

Koscielny - 6 - En del misser av kapteinen i dag. Gjør mye bra, men gjør et par feil som kunne straffet seg (Litt feil timing)

Gabriel - 7.5 - Nok en solid kamp av brasilianeren. Flink til å vite når han skal ut av forsvarsleddet og når han skal bli. Lar sjelden motstander komme forbi og presser de ut til siden.

 

Flanken:

Ox - 8.5 - Skulle opp mot Sane, som har gitt oss store problemer når vi har møtt han tidligere. Velger å ligge dypt store deler av kampen og er flink til å velge når han skal ta med seg ball eller gå på dype løp. Alt stemmer i timingen, slår et par fine angrep når han setter fart fremover. Får litt trekk fordi han burde fått straffe i mot når han hekter Aguero. Matchet Sane på fart og var sterkere enn han, det hjalp han mye og Sane skapte lite, han og Gabriel funker bra på høyresiden vår.

Monreal - 7 - Fin og kald avslutning, meget sterk en mot en defensivt og trygg i det meste han gjør. Får en karakter i trekk da han har delvis skyld i baklengsen...

 

Sentral midt:

Xhaka - 6 - Disiplinert i posisjoneringen og flink til å krige, skaper også fight mot City, en slik spiller har vi manglet. Mener dog at dette var en svak kamp av Xhaka fordi han sjeldent fikk vist frem pasningsfoten og tredd gjennom ledd. Mtp. at vi lå såpass dypt var lite tilrettelagt for Xhakas presise langpasninger ut mot ving dessverre.

Ramsey - 6 - Jager og løper. Med litt mindre egoisme burde han også hatt ett eller to mål pga. han ikke blir plukket opp når han løper fra dypet. Spiller mye bedre i dette systemet, de fancy flikkene (Som han ikke evner...) er stort sett borte, han får brukt løpsstyrken og spiller med en herlig, direkte tankegang. Dessverre blir det for liten plass for Ramsey i dag og han er hovedansvarlig for baklengsen.

 

Fronten:

Özil - 6.5 - Får for lite medspillere med frem og lider av dette. Trenger medspillere i nærheten for å skape noe og de gangene han har sjanser ødelegger han det med å lete for lenge etter lagkamerater. Skulle ønske han var flinkere til å sette fart med ballen mot mål når han er ganske alene gjennom.. Skaper en del rom for Ox når han trekker innover og mister ballen lite, tror han kan prestere langt bedre i denne posisjonen i kamper der vi ikke er underdogs, men i kamper der vi ligger så dypt bør heller Walcott starte...

Giroud - 5.5 - Kriger og sliter, men får ikke til en eneste ting... Mangler i feltet selv om vi slår mye innlegg i denne kampen... Ratingen er såpass fordi han ble ganske aleine i perioder av kampen og fordi han hjalp til å slite ut City-forsvaret.

Alexis - 7.5 - Dukker opp igjen. Leder presset og ønsker å få gutta fremover. Ingen god kamp av Alexis, men er en av spillerne som vil skape noe og er kapabel til det.

 

Innbyttere:

Welbeck - 7 - Kommer inn mot et slitent City-forsvar og et lag der det er mye strekk i laget deres. Burde fått minst ett mål og tror han trenger det, men sliter i de avgjørende øyeblikkene. Liker tendensene jeg så fra Danny uansett, presser hardt, jobber på hjemover og skaper trøbbel for motstanderne. Det aleine er verdt mye, men bør få et par mål i blant i tillegg... Får en heldig assist der han burde ha satt ballen i mål selv.

 

Bellerin - 6 - Får 15 minutter, er egentlig elendig. Ser han traff med alle pasningene sine, men mister ballen mye fordi han er for hypp på å bryte gjennom med farta si. Får en 6er og ikke en 5er kun pga. blokken hans som reddet oss fra en City-scoring.

 

Alt i alt er det bra gjennomført av gutta. Ønsker at vi fortsetter med denne formasjonen ut sesongen for å se om det bærer frukter. Walcott, Perez og Iwobi kan også fungere i trioen fremme, selv om de ikke har fått sjansen enda, mens Mustafi sin aggressive spillestil bør passe fint her også. Defensivt ser det veldig solid ut selv om vi får et par sjanser i mot føler jeg vi har en bedre kontroll og mye av det er på innlegg og skudd utenfor boks. Der burde vi vært strukturelt sterkere med 3 stoppere og to dype midtbanemenn, men det tror jeg kommer.

 

Det samme tror jeg med det offensive spillet.

Ox kan fortsette å skape ting fra dypet mens Ramsey gjerne kan fortsette med sine dype løp. Ønsker å få inn Welbz/Perez/Walcott på topp så de tre fremme kan bli flinkere til å bytte posisjoner og å være litt mer uforutsigbare for forsvaret, det funker ikke med Giroud som er som et esel når han trekker ut på kant. Siden formasjonen tilrettelegger for at vi kan legge oss enda dypere og ha god sikring bakover vil vi muligens også få mer bakrom som kan utnyttes av temposterke spillere. (Mangler litt tempo i dagens Arsenal-lag, mot en hurtigere City-midtbane kunne Ramsey-Xhaka slitt langt mer)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...