Jump to content

Manuel Almunia


10000gunners

Recommended Posts

Det kan vi være enige om. Vi er sikkert også enige om at han gjør sitt aller beste til enhver tid. Skal vi også være enige om at det nivået er greit, eller skal vi måle prestasjonene opp mot noe annet?

 

Ehh, jeg har skrevet at han for meg er mellom 6-8 i nivå med tanke på keepere i PL, så man kan alltids måle opp i forhold til de jeg mener er bedre. Da er det noe å gå på i nivå, men at han er blandt de dårligste i ligaen er jeg totalt uenig i, og som jeg ikke helt kan forstå om det ikke er personlig............

 

Det er jo ikke noe som tilsier at han for meg er dårligere enn Mannone? (og Fabianski for den saks skyld) Det er jo det jeg har argumentert mot, når Mannone statistikken skulle bevise at han får vi flest poeng med og færrest antall baklengs.

Den statistikken er så liten, at jeg føler det ikke finnes dybde for en klar konklusjon på at vår faste keeper i 2 sesonger er dårligere enn en Mannone.

Link to comment
Share on other sites

VI kan vel egentlig bare konkludere med at en ny keeper i verdensklasse hadde vært å foretrekke. I alle alle andre ledd har vi spillere som holder høyt internasjonalt nivå. Han gjør sitt beste hver kamp, og er en sympatisk spiller. Den største styrken hans er utrusninger, noe han er meget god på. Vi spiller ofte med et høyt forsvar, og det kan nok være grunnen til at Wenger velger å ha en keeper som leser bakromspasningene godt. Om Almunia er den 6. beste eller den dårligste i ligaen er for meg likegyldig. Poenget er at han ikke er god nok som førstekeeper for en klubb som ønsker å vinne de store pokalene.

Link to comment
Share on other sites

Eksakt videnskap er det stort sett bare etterpåklokskap og en håndfull konstanter som er. Forøvrig får vi gjøre mer eller mindre faktabaserte analyser, gjerne tallbaserte som en premier league tabell, for å måle prestasjoner opp mot hverandre. Hvem vet om sjansene Chelsea får mot seg er mer eller mindre farlig enn de United får? Poengene blir nå like fullt delt ut. Hvorfor skal Almunia være et unntak hvis det er sånn at vi er lurer på hvor på tabellen han hører hjemme.

 

If I may speak free, jeg synes dem som ærlig og rederlig mener at Almunia ikke holder det nivå som er ønskelig hos Arsenals No.1 forsøker etter fattig evne å begrunne dette i det lille av fakta som er å fremskaffe uten å gjøre det til en dyp studie. Jeg mener også at de som er uenige i det store og hele argumenterer med "hakkekylling".

 

Nå er jeg sikkert ikke helt objektiv, for jeg har sterke meninger i denne saken og farges nok av å ville underbygge dem. Men igjen, er det noe som er spesielt for meg og mine meningsfeller?

 

Uansett. Utfordringen ligger fortsatt der for den som måtte føle seg kallet, og referansen er dem vi ønsker å sammenligne oss med. Feel free to chose.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes dem som ærlig og rederlig mener at Almunia ikke holder det nivå som er ønskelig hos Arsenals No.1 forsøker etter fattig evne å begrunne dette i det lille av fakta som er å fremskaffe uten å gjøre det til en dyp studie. Jeg mener også at de som er uenige i det store og hele argumenterer med "hakkekylling".

 

Men det som er spesielt med denne debatten er jo at opptil flere som er ENIG med dere i sakens generelle sider også mener at dere gjør Almunia til hakkekylling og at dere går alt for langt i forhold til hva det fins grunnlag for i deres iver etter å overbevise verden om at Almunia er for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Eksakt videnskap er det stort sett bare etterpåklokskap og en håndfull konstanter som er. Forøvrig får vi gjøre mer eller mindre faktabaserte analyser, gjerne tallbaserte som en premier league tabell, for å måle prestasjoner opp mot hverandre. Hvem vet om sjansene Chelsea får mot seg er mer eller mindre farlig enn de United får? Poengene blir nå like fullt delt ut. Hvorfor skal Almunia være et unntak hvis det er sånn at vi er lurer på hvor på tabellen han hører hjemme.

 

If I may speak free, jeg synes dem som ærlig og rederlig mener at Almunia ikke holder det nivå som er ønskelig hos Arsenals No.1 forsøker etter fattig evne å begrunne dette i det lille av fakta som er å fremskaffe uten å gjøre det til en dyp studie. Jeg mener også at de som er uenige i det store og hele argumenterer med "hakkekylling".

 

Nå er jeg sikkert ikke helt objektiv, for jeg har sterke meninger i denne saken og farges nok av å ville underbygge dem. Men igjen, er det noe som er spesielt for meg og mine meningsfeller?

 

Uansett. Utfordringen ligger fortsatt der for den som måtte føle seg kallet.

 

For all del ;)

Almunia føler jeg har blitt en Gilberto, som var en hakkekylling i klubben til mange fikk øynene opp for hvilken rolle han hadde i laget. Nå er det totalt forskjellige roller i laget, men du skjønner sikkert poenget mitt.

Jeg synes Almunia får litt vel mye kritikk, og alt som er bra under kamper blir gjerne feiet under teppet. Han skal liksom ikke ha noen gode kamper eller redninger, for det er som piscator nevnte:

"Men MYE av kritikken mot Almunia er urettferdig. Han blir stort sett kritisert uansett om han gjør en bra eller dårlig innsats. DET er ensidig kritikk."

 

Det er en tendens til at man må finne noe negativt uansett, og gjerne skal det løftes opp i det utrolige. Almunia er ikke en elendig keeper, ellers hadde han ikke fått spille så mye under Wenger. Så lite tro kan vi vel ikke ha på vår beste manager gjennom historien.....?

At han er et svakt ledd i laget, ja det tror jeg mange er enige om (inkludert meg) Det finnes bedre keepere, og det tror jeg også de fleste er enige i.

 

Jeg føler det er litt rart å dra frem statistikk på 5 kamper, for å bevise at noen er et bedre valg. Mannone i dette tilfellet. Jeg synes det er litt tynt grunnlag, og det jeg stiller spørsmål mot en slik statistikk er:

Kan dette også gjøres på andre lagdeler? (5 kamper med X-spiller gir 3 poeng mer enn Y-spiller på ving= bedre spiller for laget? 5kamper med X-spiller gir 4 mål mer enn Y-spiller, men likevel 1 poeng mindre= dårligere? Kan man se bak disse tallene, eller er poengene det som beviser hva som var/er riktig over tid)

 

Hvor går grensen på hvor stort grunnlag man skal ha, for å ta å sikre statistikken som riktig ut ifra sin mening. 1, 3, eller evt 5 kamper? Jeg mener at det burde være en god periode, men aksepterer om noen mener at f.eks 5 kamper er nok.

Det vil da bli spennende å se om Almunia får bedre stats enn Mannone utover sesongen, for da må han jo evt være et bedre valg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler det er litt rart å dra frem statistikk på 5 kamper, for å bevise at noen er et bedre valg. Mannone i dette tilfellet.

 

Det blir vanskelig å dra fram en statistikk på flere enn 5 pl kamper for Mannone, med tanke på at han ikke har spilt flere kamper i år.... ;)

 

http://www.arsenal.com/first-team/players/vito-mannone

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med x3? At Fabianski slipper inn 3 idag eller er det ett chattsprk jeg ikke skjønner?

 

BE

Nei at eg støtter oppom Sir John og Tapapas kritikk. Det gjør jo også at vi er einige og på sett og vis ;)

x3 er altså at eg er tredje i rekken som støtter oppom innlegget. Kanskje bare i mitt hovud det fungerte ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror vi skal være forsiktige med å forsøke å bruke statistikk for å "bevise" Almunias manglende evner som keeper, særlig når man sammenlikner over få kamper. Jeg tror ikke en gang at man behøver dette. Poenget er jo at det OVER TID har festet seg et inntrykk av at Almunia er for dårlig, også på ting som aldri kommer til uttrykk i noen statistikk. Jeg er ingen ekspert på keeperarbeid, og det er mulig jeg overser feil Almunia gjør, slik at realitetene er enda verre enn det inntrykket JEG sitter med. Men når det er sagt; når såpass mange som er enige i at Almunia ikke holder på dette nivået, også mener at de mest ivrige i denne debatten går for langt i sin kritikk, er for ensidige, og på den måten gjør Almunia til en hakkekylling, så er vel ikke det et inntrykk som er tatt ut fra løse lufta, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Det som er et paradoks piscator, i og med at alle er "så enige", er at det skal være så kontroversielt å forsøke å undebygge synsingen sin.

 

Akkurat som Toure var det, er Almunia blitt en slags maskott. Min subjektive selvsagt. :-)

 

Vel, nok om det. Dette er en håpløs diskusjon. Vi får bare avvente å se hva som skjer, om det blir Le Boss, Le Bosses Boss eller noen i det hele tatt som stiller de samme spørsmålene og kommer frem til de samme svarene som vi alle er enige om ikke å besvare.

Link to comment
Share on other sites

Det som er et paradoks piscator, i og med at alle er "så enige", er at det skal være så kontroversielt å forsøke å undebygge synsingen sin.

 

Neida, det er ikke kontroversielt i seg selv å underbygge sine påstander. Dette er jo slik det BØR være. Problemet er at dersom man i sitt forsøk på dette bruker eksempler der det er stor faglig uenighet om hva som er tilfelle, eller endog trekker frem episoder der mange vurderer situasjonen HELT annerledes. I denne debatten brukes situasjoner der de fleste mener Almunia ikke har gjort noe galt, eller endog gjort noe som er bra, som et grunnlag for å kritisere ham. Da undergraver man heller sin egen sak enn å bygge opp om den, fordi man da nettopp skaper dette inntrykket av ensidig og tendensiøs kritikk og at man gjør Almunia til en syndebukk. Og det som i mine øyne er det mest pussige i den aktuelle saken er jo at dette egentlig er helt unødvendig. For oss som mener at Almunia generelt er for svak burde det være nok av eksempler å ta av som dokumenterer dette. Derfor kan man jo helt styre klar av de kontroversielle episodene i sin kritikk. Da vil man øke sin troverdighet og treffe MYE mer presist.

Link to comment
Share on other sites

Skal en innsnevre til å bruke eksempler, argumenter, episoder der det er faglig enighet blir det ikke mye igjen gitt. Jeg tror jeg skjønner hva du sier, og mistenker at vi er enige i sak, men tror vi snubler over hverandre i definisjoner slik at det hele ender opp i ordkløyveri.

 

Vi får heller prøve å time inn neste (som forhåpentligvis kommer) legends helg, så får vi ta en øl sammen og pludre over dette og mere til.

Link to comment
Share on other sites

Almunia debatten er slik. de som liker han, sier at han er fantastisk uten noensinne å begrunne hva han har gjort som er så fabelaktig. For eksempel kan man komme med utsagn som at han er en matchvinner, uten å klare å påpeke hvilke kamper han faktisk har gjort en forskjell.

De som er en smule skeptiske til Almunia skal alltid grundig måtte begrunne hva han gjør som er så fantastisk ræva. Akkurat det er ikke noe problem, da han stort sett alltid finner på noe klovnerier.

Og dersom han skullle gjøre samme tabben flere ganger (les: stille seg bak muren, stå feilplassert, bærtur i feltet, passiv i feltet mm) så kan man kun kommentere det noen ganger. Kommenterer man de samme feilene for ofte kommer mr. forumsnut Piscator inn og påpeker at det blir usaklig og kritikken mister sin hensikt.

 

Helt ærlig tror jeg Almunias æra som 1. keeper er ved veis ende. Han forsvinner i januar og Fabianski tar over. tiden vil vise om er god nok. Jeg tror det, men jeg forsår det slik at mange er skeptiske til ham og i den gruppa finner vi vel også Sir john.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Almunia debatten er slik. de som liker han, sier at han er fantastisk uten noensinne å begrunne hva han har gjort som er så fabelaktig. For eksempel kan man komme med utsagn som at han er en matchvinner, uten å klare å påpeke hvilke kamper han faktisk har gjort en forskjell.

De som er en smule skeptiske til Almunia skal alltid grundig måtte begrunne hva han gjør som er så fantastisk ræva. Akkurat det er ikke noe problem, da han stort sett alltid finner på noe klovnerier.

Og dersom han skullle gjøre samme tabben flere ganger (les: stille seg bak muren, stå feilplassert, bærtur i feltet, passiv i feltet mm) så kan man kun kommentere det noen ganger. Kommenterer man de samme feilene for ofte kommer mr. forumsnut Piscator inn og påpeker at det blir usaklig og kritikken mister sin hensikt.

 

Helt ærlig tror jeg Almunias æra som 1. keeper er ved veis ende. Han forsvinner i januar og Fabianski tar over. tiden vil vise om er god nok. Jeg tror det, men jeg forsår det slik at mange er skeptiske til ham og i den gruppa finner vi vel også Sir john.

 

BE

 

Fenerbache 2-5 Arsenal 21.10.2008 CL

Dette er en kamp Almunia fikk 8,7 på børsen på dette forumet, husker du kampen?

Ønsker du å se høydepunkter om du ikke har sett kampen, så si ifra. Kanskje også du vil innrømme at han kan være en matchvinner/ha klasseredninger i enkelte kamper. En slik drittkeeper kan ikke få bedre enn 6 på børsen hos deg, så sett gjerne opp etter den kampen hva du mener. Tar du utfordringen?

 

Ser nå at du faktisk har gitt Almunia 7 på børsen hjemme mot Utd 8/11-2008, da må han ha gitt ok inntrykk på deg iallefall. Almunia får ikke 7 på børsen for å ikke gjøre noe, for du er vel ikke akkurat gavmild med poengene mot en du ikke liker til de grader........

 

Orker ikke å bruke mer tid på å finne frem eksempler for deg, for det er flere kamper han har stått stødig/meget bra som bakerste mann i laget. Sier ikke at han er stabil god, og at det ikke finnes bedre alternativer som keepere.

Når man skal være negativ uansett, så blir man stående på samme argument hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man må ett år tilbake for å finne en god kamp hos en sisteskanse, så sier det sitt. Utespillere kan gjøre feil uten at det får konsekvenser, mens hver gang en keeper ikke er god nok får det direkte konsekvenser i målprotokollen nesten uten unntak. Jeg vedder på at den neste førstekeeperen vi får uansett blir mye bedre for oss enn Almunia. Da innkluderer jeg både Fabianski og Mannone med utgangspunkt i det jeg har sett av de. Det gledelige for meg er at det bare er ett tidsspørsmål før det skjer:)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer vieira04, du måtte mer enn ett år tilbake for å finne en god kamp av Almunia.

 

Er det noen kamper i årets sesong du syns han har vært veldig god?

 

Nei, tok denne kampen som var en ekstrem kamp for å bevise/vise at han faktisk har blitt hyllet av ALLE etter en kamp. (venter enda på om BE vil si om han synes Almunia gjorde en bra kamp)

Hva er galt med det? Er det kun årets kamper som gjelder for å vise eksempler, for det er ikke bare denne sesongen som gjelder for kritikken av sisteskansen..... Det er jo tross alt folk som mener han aldri har hatt klasseredninger ;)

 

Og; Almunia har da hatt noen gode kamper denne sesongen, men ikke i nærheten av dette eksempelet jeg nevnte. Men; det er vel slik at han alltid gjør det dårlig?

Link to comment
Share on other sites

almunia ville vært en kjempekeeper for osasuna, bari, stoke osv, men i en klubb som har som mål å være en av de beste i europa, er ikke det bra nok! manuel er en fin fyr, som har mange gode kamper for arsenal, men han mangler det lille ekstra. det som gjør at han kan vinne poeng for laget. han er en keeper på det jevne. ingen ekstreme matchvinneregenskaper, men vil gjerne ha han i klubben. han ville vært en bra keeper å ha på benken.

Link to comment
Share on other sites

almunia ville vært en kjempekeeper for osasuna, bari, stoke osv, men i en klubb som har som mål å være en av de beste i europa, er ikke det bra nok! manuel er en fin fyr, som har mange gode kamper for arsenal, men han mangler det lille ekstra. det som gjør at han kan vinne poeng for laget. han er en keeper på det jevne. ingen ekstreme matchvinneregenskaper, men vil gjerne ha han i klubben. han ville vært en bra keeper å ha på benken.

Enig fin for benken.

Fabianski som førstekeeper, Mannone som reserve.

Polsk2 som første keeper på 2. laget og Almunia på benken.

 

Vieira04. Jeg husker tyrkiakampen. Almunia stod godt, ingen tvil om det.

For å være på sikre siden valgte jeg å lese gjennom kamptråden til den aktuelle kampen og laste ned målene for å se dem på nytt.

Jeg kan konkludere med følgende: Almunia stod bra, noe jeg også skrev i kamptråden (fordi, Piscator du vet jeg gir ros når han gjør noe bra og ris når han driter seg ut).

Mmaelan skrev i kamptråden at han var på bærtur på andre målet. Magnus87 skrev også i kamptråden at han ikke imponerte på mål to i mot.

Så summasumarium er at selv i den kampen som du trekker fram som den kampen Almunia var usannsynlig god, gjorde han en dårlig figur på ett mål i mot.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Enig fin for benken.

Fabianski som førstekeeper, Mannone som reserve.

Polsk2 som første keeper på 2. laget og Almunia på benken.

 

Vieira04. Jeg husker tyrkiakampen. Almunia stod godt, ingen tvil om det.

For å være på sikre siden valgte jeg å lese gjennom kamptråden til den aktuelle kampen og laste ned målene for å se dem på nytt.

Jeg kan konkludere med følgende: Almunia stod bra, noe jeg også skrev i kamptråden (fordi, Piscator du vet jeg gir ros når han gjør noe bra og ris når han driter seg ut).

Mmaelan skrev i kamptråden at han var på bærtur på andre målet. Magnus87 skrev også i kamptråden at han ikke imponerte på mål to i mot.

Så summasumarium er at selv i den kampen som du trekker fram som den kampen Almunia var usannsynlig god, gjorde han en dårlig figur på ett mål i mot.

 

BE

 

Helt fair det BE ;)

 

Vi har litt forskjellige syn, for jeg mener at det er "nesten" umulig å ha en feilfri kamp. Å slippe inn et mål som kanskje kunne blitt reddet (som nesten alle baklengsmål for en keeper kan være, om man skal se det med meget kritiske øyne), kommer i bakhånd over flere gode redninger iløpet av den samme kampen. Man redder 2-3 mål, men kan være litt skyld i et baklengs...... Hmm....

 

Husker ikke begge målene i farta, men var det lobben over en utrustende Almunia du mener var en feil?

Link to comment
Share on other sites

Helt fair det BE ;)

 

Vi har litt forskjellige syn, for jeg mener at det er "nesten" umulig å ha en feilfri kamp. Å slippe inn et mål som kanskje kunne blitt reddet (som nesten alle baklengsmål for en keeper kan være, om man skal se det med meget kritiske øyne), kommer i bakhånd over flere gode redninger iløpet av den samme kampen. Man redder 2-3 mål, men kan være litt skyld i et baklengs...... Hmm....

 

Husker ikke begge målene i farta, men var det lobben over en utrustende Almunia du mener var en feil?

 

Ja, og poenget er at jeg var ikke alene. Det var flere som påpekte det i kamptråden, men uansett jeg synes jo han gjorde en god kamp den dagen, Så da har han iallefall 1 god kamp av sine 132 i Arsenaldrakt.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Ja, og poenget er at jeg var ikke alene. Det var flere som påpekte det i kamptråden, men uansett jeg synes jo han gjorde en god kamp den dagen, Så da har han iallefall 1 god kamp av sine 132 i Arsenaldrakt.

 

BE

 

http://vodpod.com/watch/1102362-fenerbahce-arsenal-2-4

 

Heading bakover fra Song, som da enten Almunia kan prøve å rykke ut på for å gjøre målet mindre, eller la spillere skyte fra 6-7 meter når han står på streken. Fatter ikke hvordan Almunia skal få noe skyld i det målet der?

 

Det finnes sikkert flere kamper BE ;)

Link to comment
Share on other sites

http://vodpod.com/watch/1102362-fenerbahce-arsenal-2-4

 

Heading bakover fra Song, som da enten Almunia kan prøve å rykke ut på for å gjøre målet mindre, eller la spillere skyte fra 6-7 meter når han står på streken. Fatter ikke hvordan Almunia skal få noe skyld i det målet der?

 

Det finnes sikkert flere kamper BE ;)

Jeg sier ikke at det er hans skyld at det ble mål. Men hans oppgaver er å gjøre det vanskeligst mulig for motstanderen å score, i denne situasjonen så gjør han det fryktelig lett. hvis du ser på kampen mot city sist så er det en situasjon som Adebayor skyter utenfor fra 6-7 meter. grunnen til at han gjør det er fordi fabianski gjør det svært vanskelig for ham. Hadde fabianski stått på streken og adebayor hadde bredsidet den inn så hadde ingen klaget på fabianski. Alle ville ha sagt at han var sjanseløs, men det offensive valget han tok var et smartere valg enn å bare stå på strek. Almunia burde ha gått ut noen meter og stoppet, fordi ballen kom fra en vanskelig vinkel for Guiza og det enkleste han kunne gjøre i situasjonen var å lobbe. Derfor gjør Almunia det lett for motstanderen.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...