Jump to content

Alex Oxlade-Chamberlain


Kris-A

Recommended Posts

Sånn som stallen er og med antall skader man har så kan man egentlig ikke låne ut noen. Det er noe uforløst, men verdien av å ha en i troppen er allikevel stor. Farten hans vil alltid være en trussel som gjør at motstanderen må ta hensyn til han.

Ryktene om utlån av Debuchy er jo galskap. Med den muligheten man har til å vinne serien i år så får klubben gå foran personlige interesser.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 209
  • Created
  • Last Reply

Chambo har fart, teknikk og fysikk. Ekstremt sjeldent man finner spillere som har "alt" som det "Ox" har.

 

Dessverre så ebber det som oftest ut i ingenting. Og det er sjeldent han faktisk bidrar til mål for Arsenal. Faktisk har han oftere gitt en målgivende pasning til motstanderlaget det siste året enn han har gjort for oss.

 

Han største problem i mine øyne er evnen til å holde seg skadefri. Hver eneste gang han har begynt å vise at ting faller litt på plass så blir han skadet igjen. Dette har ført til at han er så sinnsykt ut av form at absolutt ingenting stemmer for han om dagen.

 

Vårt største problem derimot er at Chamberlain er en vanvittig belastning å ha ute på banen om dagen. Han ødelegger spillet vårt og er konstant en trussel ved at han gir bort ballen i farlige områder. Så det å tillate oss å starte han i flere kamper på rad kan fort bli kostbart.

I mine øyne burde han ha blitt lånt ut for å få tilbake litt selvtillit, men igjen så har vi rett og slett ræva dekning på kantene så vi kan heller ikke låne han ut. Er det dette man kaller en "catch 22"?

Link to comment
Share on other sites

Nettopp det at han til stadighet har enkle ballmiss i farlige soner, glipper i markeringer og tar feil beslutninger i nærmeste åpenbare situasjoner, gjør at ham til en belastning. Det har du helt rett i, Stefan.

 

At Wenger tidligere ønsket å satse på ham sentralt, er nesten umulig å begripe nå. 0-6-fadesen mot Chelsea er bevis nok. Nå skal jeg ikke grave frem uhyggelige, gamle minner for å styrke mitt synspunkt, men den kampen viste med all tydelighet problemene til The Ox. Problemer som fremdeles hemmer ham. Det virker for meg som om det handler om konsentrasjon. At en så god fotballspiller har tyngre førstetouch enn Rory Delap på regntung dag på Britannia, demonstrerer i mine øyne et mentalt problem. At han ikke har tatt et eneste steg på så lang tid, bekymrer meg. Vi kan skylde på skader, men det tror jeg er å dekke over et større problem. Gutten er rett og slett ikke til stede mentalt.

 

Campbell er for tiden mange hakk bedre.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp det at han til stadighet har enkle ballmiss i farlige soner, glipper i markeringer og tar feil beslutninger i nærmeste åpenbare situasjoner, gjør at ham til en belastning. Det har du helt rett i, Stefan.

 

At Wenger tidligere ønsket å satse på ham sentralt, er nesten umulig å begripe nå. 0-6-fadesen mot Chelsea er bevis nok. Nå skal jeg ikke grave frem uhyggelige, gamle minner for å styrke mitt synspunkt, men den kampen viste med all tydelighet problemene til The Ox. Problemer som fremdeles hemmer ham. Det virker for meg som om det handler om konsentrasjon. At en så god fotballspiller har tyngre førstetouch enn Rory Delap på regntung dag på Britannia, demonstrerer i mine øyne et mentalt problem. At han ikke har tatt et eneste steg på så lang tid, bekymrer meg. Vi kan skylde på skader, men det tror jeg er å dekke over et større problem. Gutten er rett og slett ikke til stede mentalt.

 

Campbell er for tiden mange hakk bedre.

 

Enig i mye av det du skriver, men tror faktisk ikke at problemene hans stikker veldig dypt. Jeg synes jeg ser at han er "mentalt tilstede" som du sier, han viser absolutt følelser når han har gjort feil og er tydelig skuffet over seg selv. Jeg tror han for tiden prøver litt for mye på "vanskelige ting". Som jeg skrev litt lenger opp tror jeg poenget med han, som for Ramsey, at han på trening og i kamp begynner å gjøre litt enklere valg. Dermed får han forhåpentligvis en god følelse av at han får til ting og han spiller på seg selvtillit. Når dette "er på plass" kan han begynne å utfordre seg selv igjen. Men dette avhenger av at kroppen er med og at det ikke oppstår skader, så disse tingene mener jeg absolutt henger sammen.

 

Enig at Campbell pr nå er i bedre form, men mener at vi skal holde Ox i stallen ut sesongen og bruke han innemellom (for sååååå dårlig er han ikke)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at Ox må beholdes, innbytterbenken. Talentet er udiskutabelt, og klokere valg på banen, kan gjøre ham til et av ligaens mest fryktede angrepsvåpen. Hans mentale tilstedeværelse kan vel tildels tolkes. Det er mulig han er overtent, og på den måten ikke korrekt påskrudd i avgjørende situasjoner. Jeg tror heller ikke dette handler om mangel på dedikasjon. Måten han slapp markeringen ved cornerscoringen til Soton, og en rekke andre episoder, vitner imidlertid om at noe påvirker konsentrasjonen hans.

 

Jeg mener det er på tide at vi slutter å skylde på skadene, selv om det naturligvis har virket hemmende i perioder. Det har vært svært lite forbedring å spore, til tross for at han har vært i Arsenal siden sommeren 2011. I tillegg har han masse erfaring fra landslagsopphold med England.

 

Situasjonen minner meg litt om Diaby, i de få periodene han faktisk var frisk nok til å spille en håndfull kamper. Han hadde kanskje en eller to gode kamper på dusinet, mens de resterende prestasjonene var preget av en tilsynelatende ukonsentrert Diaby, som ofte tok hårreisende valg i enkle situasjoner. Chambo får forhåpentligvis en større mulighet til å endre vårt inntrykk, enn stakkars Diaby fikk. Men det er på tide at Ox rettferdiggjør den enorm hypen, og får ut noe av det fantastiske potensialet sitt. Delle Alli, som har lignende forutsetninger, har utrettet mer på en halv sesong i PL, enn vår okse har gjort på fire og et halv år. Med hodet på rett plass, er det ingenting som tilsier at Ox ikke kan blir minst like god som Alli. Ox er vel enda mer ekstrem fysisk...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må finne tilbake til sitt gamle "jeg". Hvor han uredd gikk direkte til angrep på backen til motstanderen. Han er ikke best når han trekker inn og prøver å styre spillet. Det har han ikke spilleforståelsen eller pasningsfoten til å gjøre. Han er på sitt beste når han har ballen i beina og setter fart. Slik at han kan kutte inn og fyre av et skudd, innlegg eller 45 graders pasning ut til en medspiller.

 

Det har vært ekstremt sjeldent han har opptredt som dette de siste årene, men de få gangene han har gjort det har han vært helt jævlig å spille mot. Dessverre begynner jeg nå å tro at han aldri vil leve opp til dette potensialet vi alle tror han har. Virker dessverre å ha stagnert totalt og rett og slett glemt hvordan han skal spille fotball.

Link to comment
Share on other sites

fryktelig mange feil i går mot Stoke. Han er ingen spielführer, nei, men best når han som i "gamle dager" gikk med ballen mot mål og utfordret med farten sin. Nå blir det for vanskelig og han må begynne å gjøre enklere valg. Så synes jeg ikke Arsenal som lag hjalp han eller seg selv i går, altfor mye onemanshow og vente å se hva andre spillere gjør i stedet for at det er flere bevegelser som skjer samtidig.

Link to comment
Share on other sites

OX sin touch er jo også blitt begredelig. Han stormer flott fremover med enormt driv helt til han tupper ballen akuratt litt for langt forran seg HVER eneste gang. Det er som å se repriser når han stormer fremover og tilslutt ender opp med en fryktelig touch. Jeg personlig mener han er ferdig etter sesongen hvis han ikke får en oppsving i våres. Han er engelsk, ung og spiller på landslag. Da er vel Chelsea/City osv gale etter å tømme lommeboka, som vi kan bruke på noe bedre. Jeg syntes OX var bedre i 12/13 sesongen enn nå 15/16, og det er feil progresjon for å si det slik...

Link to comment
Share on other sites

fryktelig mange feil i går mot Stoke. Han er ingen spielführer, nei, men best når han som i "gamle dager" gikk med ballen mot mål og utfordret med farten sin. Nå blir det for vanskelig og han må begynne å gjøre enklere valg. Så synes jeg ikke Arsenal som lag hjalp han eller seg selv i går, altfor mye onemanshow og vente å se hva andre spillere gjør i stedet for at det er flere bevegelser som skjer samtidig.

På sitt beste er han et ekstremt talent, men han har manglende progresjon.

Skader har noe av skylden, men virker kanskje ikke som den som trener hardest...

Feilene hans i pasningsspillet virker å være pga. manglende konsentrasjon eller at han skal gjøre noe som er for fancy. Minner meg litt om Ramsey en periode etter skaden. Mangler rett og slett selvtilliten og roen til å spille god fotball og velger å gjøre det vanskelig istedenfor enkelt.

 

De beste spillerne gjør jo nesten aldri "kompliserte" ting, Ronaldo gikk fra unyttige finte-Ronaldo til målmaskinen-Ronaldo som så og si aldri finter for eksempel..

Link to comment
Share on other sites

Er nettopp det Wojciech. Ox skal liksom alltid "finne på noe spesielt". Enten det er en håpløs ytterside pasning eller et dribleraid hvor han bare absolutt skal drible "en til" hver gang.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er hvor "dum" han er uten ballen. Han gjør ekstremt få gode løp. F.eks. ser man nærmest aldri Chamberlain løpe uten ball for å strekke forsvaret. Han gjør konstant løpene sine mot ballen og gjør bare ting ofte enda mer vanskelig.

 

Som sagt så er det sjeldent man finner et talent som Chamberlain med såpass drøy fysikk, teknikk og eksplosivitet i England, men jeg er stygt redd for at han kommer til å ende opp med å bli nok et talent som aldri klarer å ta steget opp. Virker heller som om spilletid bare gjør han verre og verre også. Syntes nesten han er på sitt beste rett etter han har vært tilbake fra skade i motsetning til når han får et par kamper på rappen.

 

Skjønner meg virkelig ikke på denne gutten..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...