Jump to content

Arsene Wenger ut, Jose Mourihno inn.


RockyRocastle

Recommended Posts

Et fint eksempel dette her. Ønsker man en Wenger som gir oss fantastisk fotball, stabilitet og har gjort det nå i 12 år foreløpig, eller ønsker man en situasjon i klubben som dette? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=531678

 

Eller ønsker man en situasjon som det er i Barcelona? Hvor fansen veiver med hvite lommetørkler og er rett og slett respektløse når manageren i løpet av en sesong mest sannsynlig ikke vinner noe (og tidligere har vunnet både seriegull og CL for dem) og får en lommetørkel hilsen fordi han også bytter ut en spiller som supporterne ikke er enig i at han burde byttet ut.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

hadde vi hatt marginene på våres side,dommere osv hadde kanskje ikke denne diskusjonen kommet opp,men sånn er nå da fotballen.

 

det vi trenger er bredde i laget sånn at fabregas får hvilt seg litt.

 

1 eller 2 kvalitets spillere inn til sommeren og noen talenter er alt vi trenger.

 

pluss at adebayor må lære seg offside regelen og van persie må slutte å være en kjeks :(

Link to comment
Share on other sites

Fjerne Wenger????? :(

Tror det må være noe av det dummeste jeg har hørt på lenge! Wenger skal faktisk ha en stor del av æren for at Arsenal er den klubben den er i dag, en skikkelig toppklubb.

Arsenal kommer de, bare se hvor nærme vi kom i år i div turnerninger/liga.

 

Arsenal har en kanon bra første ellver når vi spiller opp mot vårt beste feier vi hvilket som helst lag av banen, bare se på milan kampen i år eller kampen mot real madrid eller Barcelona i finalen hvor vi i mine øyne var MYE bedre enn dem.. Arsenals problem per dags dato er at vi mister flyten når nøkkelspillere er ute noe som skjer veldig ofte med spillere som van persie og rosicky. Det vi trenger en en stall som gjør at vi kan rullere litt mer slik at spillerne holder seg ferske, bare se hva som har skjedd med Adebayor når han ble sliten han sluttet så og si og score. Se feks på manu de har vært svært stabile i år og det tror jeg er fordi de har mange gode spillere på hver plass, og ikke bare gode spillere i første ellveren og talenter i bakhånd, for å sette det litt på spissen.

 

Det har vært noen frustrerende år i det siste, men i år er vi i alle fall med i kampen så det kommer seg. Men skulle ønske Wenger tørrte å handle litt ulikt seg selv og tørre å satse på en torres Nå sier jeg ikke at han skal kjøpe en stjerne for å kjøpe en stjerne, men det finnes tross alt mange stjerner som Wenger har holdt et øye med i mange år og som han vet ville gjort det bra og det er slike spillere jeg ønsker han skal kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som blir meget irritert hver gang jeg hører ordene Wenger knows? Det blir bare et helt latterlig uttrykk når Wenger tydeligvis ikke vet. Han må da se at vi mangler bredde i stallen, og at enkelte spillere spiller elendig kamp etter kamp?

Jeg kan godt gi Arsene en sesong til, men vinner vi ikke noe neste sesong så stiller jeg et stort spørsmålstegn til ham.

Link to comment
Share on other sites

Kor var vi før Wenger kom til klubben!? Vi var ikkje nær ved å vinne serien eingong, vi gjorde det bra i Europa (vann i '94 og finalen i '95 i UEFA-cupen). Dette var George Grahams forteneste, han måtte gå pga snuskete avtaler med Rune Hauge.

Vi hadde en bakre firer som var på hell, ein spiss i Ian Wright som spiste usunt og sovna foran tv'en kvar kveld. Speleranes haldninger var heilt anleis enn no mao.

 

Wenger kom til klubben, innførte streng diett/kosthald, regler spelerane skulle forholde seg til, i mine auge høyrtes det ut som alt blei meir profesjonelt etter Wenger kom til klubben. Vi hadde Highbury med kapasitet på 38500, noko som la ein stor dempar på billettinntekter i forhold til dei andre store klubbane, vi på den tida eigentleg ikkje kunne samanlikne oss i den grad vi gjer no.

 

Første året Wenger kom til klubben slutten av september (29.?) endte vi på 3. plass, kom fra Japanske Grampus Eight så overgangen var no heller stor. I hans første fulle sesong vinner vi Double, noko vi ikkje hadde gjort sidan 1971. Påfølgande år er vi eit fattig poeng frå å vinne ligaen igjen. I 2000 taper vi diverre ein dårleg kamp mot Galatasaray i UEFA-cupen. I 2001 overkøyrer vi Liverpool i finalen, Henchoz handser unna eit sikkert mål, som hadde gitt straffe og rødt kort -> garantert seier, istadenfor drar Owen fram magien som kommer kvart 5. år og scorer 2 mål på under 10 minutter og avgjer heile finalen. Henry hadde sløst sjanse på sjanse.

Wenger velger i disse åra å spele CL-kampane på Wembley, offisielt for å la flere fans se laget i aksjon i CL. Men uoffisielt er det nok billettinntekter som er grunnen, kanskje for den framtidige finansieringen av Emirates?

 

I 2002 vinner vi nok eingong Double, kjempeprestasjon, vi slår Chelsea i finalen i FA-Cupen og det heile blir avgjort heime mot Everton! I 2003 er vi nok ein smule heldige (sidan United hadde store deler av spelet og sjansane) og vinner FA-cupen mot United i finalen, og henger godt med i ligaen, som har blitt enda tøffare å vinne. I 2004 vinner vi ligaen igjen, men det som er verdt å merke seg på dei siste åra her er den enorme spelarflukta, samt evnen Wenger har til å kjøpe opp billige spelarar med prisnivå som sjølv budsjettet til Brann hadde blitt glad for, å gjere desse til stjerner på niks komma null, som er ein einaste stor forutsetning for at vi faktisk fortsatt henger med og vinner sølvtøy dissa åra.

 

I fjorårets sesong var den første på vår nye mekka, finansiert på ein så måte at Nobelprisen i økonomi hadde vert på sin plass, og som vi alle vet har Wenger studert økonomi, og minst 7 fingre med i spelet under planlegginga og utviklinga av den. Den er finansiert utan at vi treng selge kroppen vår til amerikanske eller russiske playmo-men. Riktignok har vi solgt namnet på stadion i minst 15 år, men er det det som skal til, utan utanlandsk innflytelse så ja takk.

 

I 2006 kom vi til CL-finalen, i ei turnering kun dei beste av dei beste, får delta i. Patrick Vieira hadde forlatt oss sesongen før, vår store kaptein, ballvinner, pågangsdriver, den komplette midtbanespelar. Lehmann dreit seg riktignok litt ut, dommeren som er vant til å dømme lag som Djerv 1919 og Strømsgodset foran 3.000 tilskodarar takla ikkje presset som fulgte hverken med mediapresset som følger ein slik kamp, trøkket fra tribuna og tempoet. Setter det litt på spissen, men eg meiner at R. Pedersen & co ikkje er god nok til ein sånn storkamp. Seier litt når linjedommaren ikler seg Barcelona-drakt dagen før kamp (men dette får vere mi meining, og er ein einaste stor digresjon satt litt på spissen. Poenget mitt med domarsnakket var at 2-1 målet deiras var offside, og vi hang og faktisk spelte Barcelona til tider utover sidelinja med 10 mann i 2. omgang.

 

I 2007 kommer vi til ligacupfinalen med b-laget, taper den på tappert vis, og vi ender dermed med to 4. plasser på rad. I år har vi mista vår mestscorande spiss gjennom tidene, og har eit lag med snittalder på 24 år kanskje(?). Flamini og Fabregas har vokst med ansvaret og tilliten. Clichy er ein fullverdig erstattar for Cole, Sagna har gjort ein kanonsesong. Vi har to giganter i midtforsvaret, samt mykje lovande på topp.

 

Vi ryker ut av CL eventyret på mest mogeleg bittert vis, to sjebnesvangre domaravgjerdsler, det er alt som skiller Arsenal og Liverpool over dei to kampane, ja faktisk heile sesongen (kampane mot kvarandre altså). Vi har imponert og gjort samtlige spådommer til skamme i årets liga, samt røket ut av FA-cupen på bekostning av satsing på PL og CL basert på stallen, og skadane vi var påført. Det kunne man lett se både på lagoppstillinga og mentaliteten i laget. Bare 4 dager seinare hadde vi ein kjempekamp mot Milan.

 

Men hylekoret er igang, kritikken av ein som har gjort gull av gråstein, bygd stein for stein om att og om att. Det er så historielaust og respektlaust ovenfor Wenger. Heidre mannen som heidrast bør! Go Gunners, Go Wenger!!

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som blir meget irritert hver gang jeg hører ordene Wenger knows? Det blir bare et helt latterlig uttrykk når Wenger tydeligvis ikke vet. Han må da se at vi mangler bredde i stallen, og at enkelte spillere spiller elendig kamp etter kamp?

Jeg kan godt gi Arsene en sesong til, men vinner vi ikke noe neste sesong så stiller jeg et stort spørsmålstegn til ham.

 

Hvor bred stall skal du ha?

Vi har 4 spisser+theo som kan spille der

flamini ,gilberto,diaby,hleb,denilson,fabregas,rosicky,eboue,song på midten.

djorou,sederos,toure,gallas,hoyte,clichy,traore,sagna i forsvar.

Dette er alle spillere som vil kunne bli brukt i første ellveren,

 

Noen av disse er nok ikke gode nok til å bruke i kamper mot pool,chelsea og manu,men vil påstå at mange av de ville være gode backup's mot anntatt dårligere lag.

 

 

Så har vi masse spillere som banker på døra og som er store talenter,,skal vi bare handle inn nytt og plassere disse langt bak i køa?

Mener en av grunnene til at vi har fått spillere som fabregas er at wenger tør satse på de.

 

Kan låve deg at united hadde ikke ledet tabellen med en 3 mnd skade på ronaldo og rooney,og

Se bare på chelsea når drogba forsvant til afrika,de måtte handle inn anelka med en gang.

Hvor hadde pool logget med en like lang skade på torres som vi fikk på persie?

Vi har vært utrolig uheldig i år,garantert det laget av topp 4 som har slitt mest med skader.

 

Føler at mange folk her er blitt veldig bortskjemte.

Det er ingen selvfølge at vi skal ha et så bra lag som vi har idag,og det er ikke annet enn utrolig og få det til med så lite penger som klubben har brukt.

Det er ikke for at wenger er kjip,men han har ikke hatt all verden å rutte med,så det er ikke annet enn sterkt å få til det han har gjort.

Blir direkte lei meg når jeg hører folk klager på jobben han gjør,for den gjør han fantastisk bra.

 

Vi roper og skriker,kjøp ditt ,kjøpp datt..skjønner ikke at wenger ikke ser osv.

Hadde han fulgt alle disse kloke rådene deres så hadde feks flamini vært solgt for lenge siden! :(

Link to comment
Share on other sites

Rocky har fått til en spennende tråd med sitt åpningsinnlegg.

 

Aller først vil jeg få frem at Wenger er mannen for Arsenal. Ingen tvil om det. Den mannen har etablert Arsenal i det gode selskap, både i England og Europa. Selvsagt kan man sette fingeren på varierende uttelling, men jeg velger å tro at styre og stell i Arsenal holder ut med denne fasiten. Trolig hadde ikke dette vært godt nok i de andre klubbene. Kanskje ikke så rart når man ser på hvilke muskler de har.

 

Dagens mannskap kontra mannskapet i 2004 tror jeg kommer ganske likt ut. En eventuell forskjell må ligge i spillere som Pires, Bergkmap og Henry. Problemet er jo at bl.a. disse tre ikke er en del av dagens spillemateriale. Tre uhyre viktige spillere som ikke lar seg erstatte i en håndvending.

 

Jeg synes vi har sett mye positivt denne sesongen. Vi har gjort samtlige forhåndstips til skamme. Vi har ligget i toppen helt frem til nå. Kjøpekåte Liverpool og Chelsea har vi holdt på god avstand.

 

Så får vi et problem. Van Perise, Eduardo og Rosicky. Skader og atter skader på sentrale spillere blir et stort problem. Stallen manglet bredde og rutine. Og her har nok Wenger sviktet noe. Hadde sesongen vært annerledes om vi for eksempel hadde hatt en solid og rutinert midtstopper, ving og spiss ekstra? Trolig ja. Hadde vi tillegg hatt mindre skader hadde det trolig sett enda lysere ut.

 

Mitt ønske foran neste sesong er at Wenger styrker stallen med gode og rutinerte spillere. Tar gjerne i mot en midtstopper, ving og spiss.

 

Ellers synes jeg Rocky er brutal i kampene som han nevner. At vi er slått ut av et dårligere lag i CL stemmer. Men måten vi blir slått ut på, vet vi alle. Med god hjelp har Liverpool hatt marginene på sin side. Eboue & co kan ikke lastes for det.

1-5 kampen mot Spudz var pinlig ja, men vi vet alle her at det resultatet ikke hadde stått seg om det var en PL-kamp.

 

Tror vi skal gi Wenger og laget nok en sjanse. Jeg har i alle fall blitt overbevist etter hvert som sesongen har gått. For jeg hadde nemlig ikke troen på årets Arsenal-utgave.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at Wenger bruker talentene feil. Det er greit med f.eks. Walcott at han matcher han forsitkig men hva med våre midtbanetalenter?

 

Gilberto har jo bevist at han er treg i beina og Har prestert relativt dårlig i nesten alle kampene han har spilt i år. Song derimot har prestert veldig bra i CC cupen og i ACN. Diaby er også en sentral midtbanespiller men blir miskbrukt på vingen, forståelig nok ettersom vi har Flamini og Gilberto der. Men nå som Flamini er skadet og Gilberto ikke er noe å satse på så MÅ vi jo bruke et eller annet talent! Wenger har jo gått ut å sakt at Flamini er skadet i 3 uker og at Gilberto skal overta. Hvordan skal noen av talentene få sjansen da?!

Synes vi har mye å lære av United her som alltid har en stor og kampklar tropp hvor talentene får prøve seg jevnt og trutt.

 

Det samme gjelder Eboue. Han er kanskje den spilleren som har prestert dårligst i hele år og allikevel får han sjansen i hver kamp. Selv Diaby som vensteving og Hleb på høyreving er et bedre alternativ men Wenger har alltid troen på Eboue! Han har klippekort i startelveren sammen med Gilberto noe som jeg synes er en veldig stor svakhet hos Wenger. Virker som han lever på hva spillerene har prestert tidligere og ikke hvordan de gjør det nå. Jeg synes f.eks disse alternativene er langt bedre enn Eboue på backen:

 

Hleb-Fabregas-Flamini-Diaby, Walcott-Fabregas-Flamini-Hleb + en del andre alternativer. Selv når Sagna blir skadet eller trenger hvile så velger Wenger å bruke Eboue på vinge nistedenfor på backen hvor han ihvertfall er brukbar! Eksempler: Man Utd borte, Liverpool hjemme(PL).

 

Altså:

Wenger er en veldig god manager og vi har egentlig en ganske stor stall men Wenger bruker den feil! Her har vi noe å lære fra våre rivaler, Man Utd!

Link to comment
Share on other sites

Guest kellex

Jeg er godt fornøyd med tingene og synes wenger gjør en fantastisk jobb.

Hadde marginene vært ørlite mer på vår side den siste mnd så hadde wenger vært hyllet i alle retninger her inne nå.

Jeg har absoultt ikke noe problemer med å vente noen år på at dette laget skal bli modent,og engasjemanget mitt kommer til å være like sterk uansett hvor store svingniger det er i form og resultater.

Har opplevd mye verre før,og tror rett å slett at folk har en tendens til å bli litt bortskjemte.

 

Hadde vi hatt en uansett annen manager de årene vi bygde emirates og penge kassa var tom,så

hadde denne klubben vært i en helt annen og mye dårligere situasjon i dag,det føler jeg meg rimelig sikker på.

 

Enig! Problemet kan derimot bli at tålmodigheten til fansen og ikke glem at spillerne også kan bli rastløse! De fleste er unge og flere topp klubber sikler etter de og hvis det ikke blir noe resultater snart kan Wenger sin transfere politikk og plan gå i vasken. De vil vinne de også og det kan bli vanskelig og overbevise dem hvis de "feiler" i den forstand år etter år med å ikke vinne noe. Har full tru på dette laget det har vi virkelig sett i år og som nevnt så har dommere, evige og meget iriterende skader og en fin dose uflaks også spillt inn i å hindre oss. Men jeg tror veldig mye er avhengig av hva Wenger gjør til sommeren. Noen vil forlate oss og hvis Wenger henter inn noen 17-18 åringer som kan bli god om et par år så vil min tru bli meget svekket med tanke om å skaffe trofeer neste sesong. Wenger må nå samle troppen til neste sesong. Sørg for at Flameni signerer ny kontrakt og hent et par spillere som har spillt på lignende nivå og bevist hva de kan. Ikke bare for å få den nødvendige bredden i laget men også for å styrke truen på at de kan bite fra seg kraftig og få inn en etterlengtet trofee(både for spillerne og fansen). Veldig mye hviler på Wenger akkurat nå som sagt og han har litt av en jobb foran seg. Han må gi laget og fansen trua for neste sesong og det krever handlekraft. Han må ikke punge ut "milliarder" men et par etablerte spillere er sårt ønsket. Vi vet at Wenger setter arsenal sin økonimi som en av sine største prioriteter, og vi kan av den grunnen takke og bukke for at vi er der vi er i dag!! Men desverre så tror jeg akkurat dette vil hindre arsenal neste sesong også. Wenger kjører politikken sin fast og urørlig, han vil ikke bruke penger i den grad resten av europas topp-klubber gjør, og heller finne unge spillere til en rimelig pris som har potensialet til å bli stor og nettopp derfor jeg elsker den mannen men det må ikke være enten eller!

 

Fremtiden er som alltid lys, så nå er det opp til Wenger og finne den nødvendige løsningen og vi skal stille oss bak de røde og hvite og gi vår støtte som vi alltid vil gjøre på godt og vondt!

 

Ps: Cyclobs sier også:

Hvor bred stall skal du ha?

Vi har 4 spisser+theo som kan spille der

flamini ,gilberto,diaby,hleb,denilson,fabregas,rosicky,eboue,song på midten.

djorou,sederos,toure,gallas,hoyte,clichy,traore,sagna i forsvar.

Dette er alle spillere som vil kunne bli brukt i første ellveren,

 

Problemet med noen av disse spillerne er flere desverre. Ang spissene våres så trenger de mer hjelp fra midtbanen tror jeg, spesielt fra kantene og flere av dem kunne gjort det enda bedre muligens.. Må si at jeg er en av dem som synes Bendtner har hatt en helt ok sesong til å være 19 år og første gang på a-laget(den siste tiden vel og merke) Adebayor har hatt en knall sesong litt slitasje på slutten men absolutt bedre enn vi hadde forventet før sesongstart. og nå til problemet:

 

Bendtner: 19 år uerfaren og muligens problemer med de andre spillerne..

Eduardo: Hadde en fin start men fikk en brå stopp og veien tilbake kan bli lang og meget vanskelig.

Van Persie: Enda ikke fullført en full sesong og sliter desverre fortsatt med alt for mange skader desverre.

Walcott: Ung, uerfaren, hatt en kjempe slutt og mange gode innhopp men har fortsatt en lang vei å gå, "he will get there"!

 

Så jeg føler vi trenger en investering her.

 

På midtbanen:

 

Gilberto: Svakeste sesong så langt og vil mest sannsynlig forsvinne til sommeren.

Flameni: Bankers hvis han signerer ny kontrakt!

Fabregas: Bankers!

Hleb: Meget god men trenger nok mer avlastning..

Rosicky: Venter fortsatt på det store gjennombruddet og alt for ofte skadet. Håper på bedre tider.

Denilson: Dårlig sesong og spiller i samme posisjon som Fabregas. Fortsatt bankers

Diaby: Hører ikke til på kanten og bør brukes som ren erstatning til Fabregas i cuper og når det trengs.

Song: Ikke hatt en enste god kamp enda som midtbane spiller(i forsvar har han bevist)

Eboue: Hold han langt vekke fra kanten, flytt han tilbake som HB erstatter for Sagna.

 

Har bra bredde sentralt/offansivt med Fabregas Diaby og Denilson. Vil nok muligens trenge back-up for Flameni forlater Gilberto oss, hvis ikke Song slår til her. Diaby kan evt spille der også er min tru. På kantene er den virkelige store mangelen. Her kommer derimot Vela inn og vil bli spenende å se hva han får til og evt om Walcott kan slå til for fullt her men føler at signering ala Ben Arfa kan holde her.

 

Helt enig med deg når det gjelder forsvaret men for å øke bredden i laget så ser jeg behovet for en spiss til og en kant spiller. Tror Wenger henter inn en kant spiller men tviler når det gjelder spiss posisjonen. Men det kan fortsatt ordne seg hvis midtbanen blir mer målfarlig både sentralt og på kantene og det vil gi mye mer rom til spissene, også kanskje ikke Adebayor løper så sinnsykt mye i offside lol.

Link to comment
Share on other sites

Wenger kontra mourihno? wenger er en 10 ganger bedere enn mourihno i mine øyne!! tror han har en bra plan for dette laget,, vi må bare være tålmodige! må vel si meg enig i at vi kunne trenge en ny keeper,en stopper og en spiss som bøtter inn mål!!! jeg er ikke helt overbevist på om ade er den riktige.. men jeg har tatt feil før jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Mange år skal vi gå uten en pokal da?

 

Tror neppe en klubb som Arsenal skal gå mange flere sesonger før fansen krever noe sølvtøy.

 

Greit Wenger er flink med unge talenter og har en bra spillestil som mange liker.

 

Men bredde i stallen er alt for tynn, vi ser nå at spilleren er for slitne etter alt for mange kamper.

 

Hadde vi hatt like bra bredde som Chelsea og Man Utd hadde vi kunne stilt med sterkt lag selv om noen vilte en kamp eller 2.

 

Noe må gjøres i sommer det er det ingen tvil om, pluss han burde se hvem so er goe nok og ikke.

 

Hvem spillere som spiller på feil plass o.s.v

 

Eboue som back ikke ving, Senderos for ikke flere sjangsr fra meg det toge har gått han er ikke go nok på det høyeste nivå.

 

2 store tabber i CL gjore klart at vi røyk ut ingen unnskylding når det skjer 2 ganger i samme kamp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Arsenal slik det er nå. Gleder meg over måten laget bygges på og synes det er spennende å følge med. Kanskje kunne vi "kjøpt" oss noen trofeer ved å punge ut i store mengder, men jeg klarer meg veldig fint sånn det er nå. Kanskje hadde dette vært noe endret dersom Arsenal var hektet av tidlig i sesongen i pl, slik som "big spenders" Liverpool var? Kanskje hadde jeg kjedet ræva av meg dersom Arsenal spilte møkkafotball slik som Chelsea gjorde? Nei, jeg er meget spent foran neste sesong!

 

Jeg ser forresten ikke helt bort i fra at Wenger tar fram pungen dersom Flamini og/eller Gilberto tar turen bort i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Du overdriver RockyRocastle, men jeg er delvis enig med deg.

 

Arsene Wenger har vært veldig bra for Arsenal, men:

 

1. Han har vunnet ligaen kun 3 ganger på 12 år. Han har aldri klart å vinne den 2 ganger på rad, slik Murinho klarte, og Ferguson har klart gjentatte ganger.

 

2. Han har aldri klart å vinne CL.

 

3. Han har fått for mye makt i klubben. Det burde ikke være en managers primære oppgave å sørge for at klubben profitterer mest mulig økonomisk. Han har transferpenger tilgjengelig, men vil ikke bruke dem. Det er helt merkelig.

 

Hvis det er slik at Wenger sine ambisjoner begrenser seg til å vinne ligaen 1-2 ganger i tiåret, og ellers sørge for at Arsenal Football Club fungerer som business, er det ikke bra nok.

 

Hva er dette for noe???

Du snakker jo som om Wenger ikke ønsker å vinne pokaler, eller at han er er for opptatt av overskudd at han ikke evner å følge med i det sportslige jaget.

 

Ja, han har vunnet ligaen 3 ganger på 12 år i verdens hardeste liga, og her klarer du å prestere å skrive KUN. Hvilke forventninger og krav har du til klubben?

Er det kun Arsenal sine kvaliteter og forventninger du klarer å se, eller er det andre klubber som også jobber på sin måte for å bli best?

 

Nei, han har aldri vunnet CL, men det begynner sannelig å bli noen år siden Ferguson klarte det også; eller hva? For å ikke snakke om Chelsea som foreløbig KUN har kommet til en semifinale, med verdens dyreste spillerstall i flere sesonger.

Kanskje ikke det å vinne CL er så veldig enkelt, siden her sloss de beste lagene fra hele Europa om nettopp denne pokalen. Og merkelig nok: kun et lag vinner hvert år.

 

Tottenham har brukt mer penger enn Arsenal de siste 10årene, men har de vært bedre enn oss?

Liverpool har også brukt mer penger enn Arsenal de siste 10årene på spillerkjøp, har de vært bedre enn oss? Nå har ikke Liverpool vunnet den hjemlige serien siden 1989-90 om jeg ikke husker helt feil, men de har faktisk klart å vinne CL. Hva sier det deg?

Liverpool har vel på de siste 10årene aldri hvert med i siste slutt om å vinne PL pokalen, de har faktisk stort sett hvert et godt stykke bak ligamesteren.

Slik kunne jeg holdt på i lang tid....

 

Det er kun Utd i England, som har bedre resultater enn Arsenal siden Wenger ankom klubben. Vi er det nest beste laget, selv om vi har en manager som tydeligvis ikke klarer å se hvor ille det står til med klubben, for det er slik det virker når sterke ord faller ned etter noen minutter med tastaturet.

 

Jeg synes alt for mange blir for opptatt av pokaler, og at det er et must i en stor klubb. Hadde det vært et must, ja da hadde klubben stilt i en klasse for seg selv med tanke på ferdigheter/kvaliteter i spillerstallen. Med flere gode lag som har sterke kvaliteter, så vil jeg ikke si at Arsenal er det laget som burde ha mest press på seg. Nei, da mener jeg at Utd, Chelsea, og Liverpool har press på seg med tanke på hva de har satset på med penger på spillerkjøp for nettopp å vinne. Hva skjer om Chelsea to sesonger på rad ikke vinner hverken PL eller CL, for de har jo sikkert brukt £350 mill på å bli best og så har det stoppet opp?

 

Eller Utd som vant PL ifjor, og som har satset stort (da mener jeg stort) på å bli enda bedre. Tenk for en nedtur om de ikke vant noe denne sesongen da?

 

Fotball er et spill som ikke alltid er så lett å spå, og det er derfor så mange elsker dette spillet. Vi har litt problemer med å kun se i Arsenal-øyne, men kanskje vi glemmer andre rundt oss i dette jaget om at vi skal være best.

Det finnes mange store klubber i Europa, som sloss om den samme pokalen. Det er ikke alltid det laget som har brukt mest penger som vinner til slutt, men selvfølgelig kan det bidra til at sjansen er større for suksess.

Real Madrid, Milan, Barcelona, Inter, Chelsea, Utd, Liverpool, Bayern Munchen (ikke engang med denne sesongen....), Roma, osv osv......dette er alle klubber som har stor kvalitet, og flere av disse klubbene er rikere enn Arsenal.

Og flere har brukt uendelig mer penger enn Arsenal, uten at suksessen har vært den samme. Så, enorme kostnader med spillere, betyr ikke automatisk at ting må bli bedre.

 

Vi kan ikke kreve at CL pokalen skal være i skapet til Arsenal i et slikt selskap, men vi kan kreve at det jobbes målrettet og ærlig for at vi en dag skal oppleve å løfte denne pokalen. Vi har vært svært denne begivenheten, og det forundrer meg ikke at vi kan få en ny sjanse om ikke så alt for lenge.

 

Jeg tror personlig at vi har store muligheter for de neste sesongene til å fortsatt være med helt i toppen i både PL og CL, for vi har slik jeg ser det enorme kvaliteter i grunnmuren.

Vela ankommer klubben til sommeren, og med 2-3 spennende spillerkjøp så er vi på høyde med hvem som helst.

 

Personlig tror jeg at vi har hatt for stor opptur, slik at vi kanskje ikke alltid godtar at fotballen ofte går opp og ned. Spørsmålet er jo hvor langt ned man skal gå, og da må jeg si at vi har vært meget heldig om disse sesongene uten pokaler er en nedtur. Tenk på alle de lagene som historisk får nedturer på mange herrens år, kan jo ta storheten Liverpool, eller f.eks Leeds og Blackburn som også hadde mye tilrettelagt før alt forsvant.

Nei, jeg synes det er litt av det fasinerende med fotballen.

 

Kan ikke komme på et eneste argument for at Wenger nå burde forlate skuta, nei.......ikke et eneste argument på at noen evt vil gjøre klubben bedre ut ifra hvordan laget nå ser ut.

Jeg tror ikke på det enkle at: dyre kjøp (i flertall) må gi bedre resultater, for så lett er ikke alltid fotballen. Det kan gå, men det er langt ifra en sikker formel for pokaler i ny og ne. Om det mislykkes, ja da kan nedfallet etter hoppet vise seg å bli hard og vond.

 

 

Yes, du har helt klart noen gode poeng. Jeg tillater meg likevel å diskutere Wenger, samtidig som jeg er klar over alt det han har gjort for klubben.

 

Wenger tok over etter Graham-eraen (med Rioch et år i mellom). Selv om Graham i løpet av 9 år vant nesten like mye med klubben som det Wenger har vunnet så langt, så har sistnevnte klart svært mye positivt med klubben. Det viktigste han har gjort etter min mening er å kvitte oss med "Boring Arsenal"-stemplet.

 

Poenget mitt er at Arsenal står ved en slags veiskille. Klubben er etter min mening klar for og i stand til å bli enda mer dominerende. Vi kan ta steget opp og bli det laget som vinner ligaen 3-4 år på rad (en viss annen klubb har vist oss at det er fullt mulig), eller vi kan sette oss ned og være fornøyde med å hente inn en pokal eller to hvert fjerde eller femte år.

 

Wenger har nå brukt 3-4 år på å bygge opp en ny generasjon med spillere, noe som egentlig er en evighet i dagens toppfotball. Han har nytt av ubegrenset med tillit fra klubbledelsen. En av de tingene som han har gjort er å konsekvent unngå å bruke store penger. Du har helt rett i at høyt pengebruk ikke er ensbetydende med suksess, men vi har like mange eksempler på at med en smart manager kan pengebruk være utrolig effektivt (f.eks. Ferguson i Man.Utd., Murinho i Chelsea og Kenny Daglish i Blackburn på 90-tallet).

 

Jeg mener Wenger har gjort så mye bra for klubben at vi tåler enda en pokalløs sesong etter denne med han. Jeg tror likevel ikke det er sunt å bli så takknemlig overfor han at man ikke tør å sette spørsmålstegn ved visse ting som han foretar seg.

Link to comment
Share on other sites

Var ett intervju med Wenger på Sky Sports før kampen mot United. Der var det snakk om spillerkjøp, bredde på stallen osv.

 

Der var det 1 kommentar som irriterte meg litt. Wenger forklarte at den største grunnen til at han ikke kjøper fra øverste hylle, er fordi han synes det er viktig å tenke på klubbens stadionlån osv. Greit at Wenger ikke ønsker å risikere at klubben skal brekke ryggen økonomsik. Men jeg er ganske så sikker på at de som sitter i styret, og har ansvaret i klubben, har mer enn nok peiling på hva de driver med. Med tanke på de menneskene som sitter på dette ansvaret, burde Wenger føle seg temmelig sikker på at når han får utdelt ett budsjett for spillerkjøp, så har klubben råd til det, uten at vi havner i problemer av den grunn.

 

Så kanskje det nå er på tide å gi ansvaret for økonomien til andre i klubben, og konsentrere seg om å gjøre de nødvendige grepene som skal til for at vi nok en gang skal kunne vinne Premier Leauge, og eventuelt få muligheten til å vinne Champions Leauge for første gang.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg også. Dessuten er jeg veldig stolt over at vi ikke bidrar nevneverdig til å pundifisere fotballen totalt.

 

Og.. Stadionlånet er der, og jo mer vi passer oss nå, jo bedre mulighet vil vi ha til å bruke pengene ved en senere anledning. Vær tålmodige.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg også. Dessuten er jeg veldig stolt over at vi ikke bidrar nevneverdig til å pundifisere fotballen totalt.

 

Og.. Stadionlånet er der, og jo mer vi passer oss nå, jo bedre mulighet vil vi ha til å bruke pengene ved en senere anledning. Vær tålmodige.

 

Jeg sier ikke at vi skal splashe ut penger i hytt og pine. Det jeg sier, er at de som sitter med ansvaret for økonomien i klubben, er meget kompetente folk. Så hvis de gir Wenger x antall millioner til spillerkjøp, så er det budsjettert med at Wenger kan bruke disse pengene, uten at det vil gjøre at klubben brekker ryggen økonomisk.

 

Derfor er det nå på tide at Wenger konsentrerer seg om fotballen, og lar resten av styret og administrasjonen konsentrere seg om økonomien til klubben

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å vær teit eller noe, men tror ikke Mourinho hadde klaga like mye på midler om han hadde fått tid og mindre press på seg. Han vant Champions League med Porto uten særlig med midler. Hadde mannen hatt mindre press på seg og fått litt tid tror jeg han kan klare noe sånt igjen.

 

But I'll choose Wenger over Mourinho any day.

Link to comment
Share on other sites

Som taktiker er det liten tvil om at Mourinho er bedre enn Wenger, ihvertfall i mine øyne. Men Wenger har så utrolig mye mer å tilføre enn bare taktikk.

 

Han har et spillesystem som han virkelig tror på, og som gir den peneste fotballen verden har sett.

 

Han har klare føringer på kosthold, treningsmetoder og holdninger. Er vel banebrytende på kosthold ihvertfall.

 

Han har et utrolig nettverk av speidere, som hjelper han med å finne spiller som han igjen vurderer nøye før han evt kjøper til en god pris.

 

Summen av disse gjør Wenger til en meget god, for ikke å si ypperlig, manager. Nå har han også fått erfaring med spill på høyt nivå i en del år, så man må snart "forvente" at det skal gi suksess i Europa og ikke minst i hjemlig liga (suksess = 1.plass).

 

Jeg er ikke snauere enn å si at dersom Wenger ikke henter et trofè (ikke LC) innen 3-4 år så bør Styret se seg om etter en ny manager. En klubb i Arsenals størrelse kan ikke gå i 6-7 år uten å vinne noe som helst i disse tider (og ja, jeg vet at det har vært lange perioder tidligere også men vi er i nyere tider nå). Noen vil nok si maks 2-3 år, men jeg syntes vi skal gi mannen som har tilført Arsenal så mye litt mer tid.

Link to comment
Share on other sites

Det handler ikke om hva som har blitt gjort anderledes de to siste månedene, men det som kunne blitt gjort før sesongen og i sesongen. Wenger stolte litt for mye på sitt unge, og til dels urutinerte mannskap. Det var et bingospill som han hadde fått vanvittig skryt for om det hadde slått til, og selvsagt hadde det gitt guttene en vanvittig selvtillig å klare det.

 

Etter min mening, og svært mange andre sin, så burde Wenger i januar handlet inn en spiss/ving/angriper som kunne gå rett inn å forsterke laget. Allerede i januar så man antydninger til et lag som begynte å bli slitent, og spesielt Adebayor begynte å slippe opp for mål da. Persie var ute, Rosicky var ute og ACN sto for døren. Slitasjen på våre spillere var stor.

 

Likeså kan man stille spørsmålstegn ved avgjørelsen om å spare spillerne mot Praha på høsten, noe som gjorde av vi havnet på andre plass i gruppen og fikk således en "vanskeligere" motstander i kvartfinalen.

 

Nå er det selvsagt alltid lett å være etterpåklok, men jeg personlig mener at Wenger ikke har handlet optimalt denne sesongen. Det positive er selvsagt at de unge gutta har fått en vanvittige erfaring i år, og spilt mye. Det negative er null pokaler, og enda lenger tid siden vi vant noe.

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe en spiller i januarvinuet har vel de fleste managere sagt ikke har noe for seg. Også Sir Ferguson.

Tror mye skar seg med skaden til Dudu. Vi spilte godt og samarbeidet Ade-Dudu ble bedre og bedre.

Wenger kunne umulig vite at VP og Rosicky skulle være skadet 75% av sesongen.

Med disse 3 skadefrie tror jeg faktisk vi kunne utfordret MU til døra.

 

Til neste sesong vil nok en ny spiss bli handlet inn og en ving på venstresiden. Da er vi der.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...