Jump to content

Arsene Wenger


vieira04

Har du tillit til Wenger?  

172 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Barcelona stilte med 9 spillere fra akademiet sitt mot oss. Wenger er ikke i nærheten. Har han gjort Denilson, Eduardo, Diaby, Walcott, Eboue, Bendtner, Traore, Vela, Almunia, Fabianski, Senderos og Merida til gull? Nei, nei og atter nei. For hvert talent han utvikler er det 20 andre som mislykkes. Wenger er ikke så unik.

Enig med det du skriver her. Mange store talenter som har mislykkes under Wenger, men også en del som har lyktes. Det er ikke bare gull og grønneskoger. Men synes Wenger skal ha ros for at han har klart å få alle de ulike talentene til klubben. Det at han fikk tak i Fabregas, Merida, Walcott og mange andre gode er for meg et lite mysterium. De kunne jo gjerne dratt til en klubb som hadde gitt de mer lønn.

Så ros til Wenger for at han henter inn mange gode talenter. Men som du sier, det er ikke alle som lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Barcelona stilte med 9 spillere fra akademiet sitt mot oss. Wenger er ikke i nærheten. Har han gjort Denilson, Eduardo, Diaby, Walcott, Eboue, Bendtner, Traore, Vela, Almunia, Fabianski, Senderos og Merida til gull? Nei, nei og atter nei. For hvert talent han utvikler er det 20 andre som mislykkes. Wenger er ikke så unik.

Det er ikkje for å heilaggjøre Wenger eg skriver dette, men Wenger har verkeleg snudd opp ned på ungdomssatsingen i klubben vår i dei seinare år, og slikt tar tid å hauste fruktene fra. Barcelona derimot har veldig lang tradisjon for ungdomssatsing/akademi, og etter det eg har forstått er vårt ungdomsakademi/-satsing ganske lik slik ting er i Barcelona.

 

Det som, i mine auge, er problemet er den manglende balansegangen mellom ungt og rutine. Nevner bl.a 30-års regelen som eit eksempel. Ei heller viser han villighet til å styrke utsatte posisjoner som keeper, spiss og gjerne ein midtbanespelar. Vi spelar med dei vi har, og det blir for tynt, for veikt og ustabilt siden Diaby, Denilson, Walcott, Arshavin, for å nemne nokon, ikkje presterer jamnt nok på eit høgt nivå.

 

Det ein bør ta med i betraktninga er den finansielle situasjonen i klubben. Vi er uavhengige, som den einaste klubben blant topp 5. Vi har ikkje råd til å konkurrere i pris eller lønn mot andre klubbar, men nettopp difor må man selge dyrt når man "mister" sine beste spelarar. Vi har vært altfor slepphendte med spelarar som vil bort, og altfor naive. Eg er redd historien gjentar seg med Fabregas, og han har verkeleg vært skilnaden på Arsenal i år som eit lag som er kapabel til å kjempe om ligagull eller kjempe om CL-plass. I sesongen som var er eg redd vi ikkje hadde kvalifisert oss til CL utan Fabregas.

 

Det er ein ting som er for meg totalt uforståeleg at han kan la ein handel med f.eks Given og Alonso gå i vasken pga småpenger, mens uslipte talent som Walcott, Pennant, og eg er villig til å føre Jose Reyes opp og, kan man betale i dyre dommer for.

Link to comment
Share on other sites

Enig med det du skriver her. Mange store talenter som har mislykkes under Wenger, men også en del som har lyktes. Det er ikke bare gull og grønneskoger. Men synes Wenger skal ha ros for at han har klart å få alle de ulike talentene til klubben. Det at han fikk tak i Fabregas, Merida, Walcott og mange andre gode er for meg et lite mysterium. De kunne jo gjerne dratt til en klubb som hadde gitt de mer lønn.

Så ros til Wenger for at han henter inn mange gode talenter. Men som du sier, det er ikke alle som lykkes.

 

... og ein må også vere klar over at ein av grunnane til at Wenger har fått tak i dei unge talenta er at han har betalt spelarane godt, og også i mange tilfeller klubbane godt. Vi må ikkje vere så naive å tru at Wenger til dømes "oppdaga" Fabregas, Anelka, Walcott, Ramsey, Diaby eller så veldig mange av dei andre. Dette var "etablerte" talent som dei fleste andre klubbane viste om. Forskjellen slik eg ser det, har vore at Arsene tok sjansen på dei, gav dei ei god seniorkontrakt med lønn langt over det andre klubbar var villige til. Dette har han både lykkast å mislykkast med. Dette gjere også at vi nesten er på lønnstoppen i totalutgifter, medan vi ikkje har råd til å betale dei beste det dei kreve...

Link to comment
Share on other sites

Men hvilke andre managere kan lage gull av gråstein gjentatte ganger? Hadde vi hatt Fabregas i utgangspunktet uten Wenger? Alle managere kan kjøpe stjernespilllere - men ikke alle kan gjøre det wenger gjør - kjøpe ungt og ukjent men samtidig være i toppen av PL, kvartfinale i CL og kjempe i de hjemlige cuper atpåtil.

 

 

Svaret på ditt spørsmål er ingen, ingen manager kan lage gull av gråstein gjentatte ganger som Wenger har gjort det.

Mange tar det som en selvfølge at vi i Arsenal skal produsere spillere som Fabregas og Vieira.

Det sier vel noe om hvor bortskjemte vi har blitt etterhvert.

Til sommeren skal Diaby, Sagna og Clichy sammen med Gallas spille for Frankrike i VM.

Song er støttespilleren fremfor noen i Kamerun, Eboue spiller for Elfenbenkysten og jeg regner også med å få se Walcott på banen i Sør-Afrika.

Når vi leser hva enkelte forumister skriver her inne skulle man slett ikke tro det...

Barcelona blir det referert til gjentatte ganger når vi snakker om å utvikle spillere fra eget akademi.

Jeg er veldig enig i at Barca er en dyktig klubb i så måte, men når det er sagt, kanskje den eneste klubben på kloden som kan måle seg med Wengers Arsenal på dette punktet.

Utgangspunktet er imidlertid et ganske annet med tanke på økonomiske muskler i Barca enn i Arsenal.

Dvs at Wenger må være enda dyktigere enn Guardiola for å kunne konkurrere med ham.

Link to comment
Share on other sites

om wenger utvikla Fabregas kan ein til dels vere einig i, men han var alt toppscorar i U16 vm (?) da han kom, så talentet var vel opplagt for alle før han kom under Wenger sine venger.... At Wenger har foredla han særs tilfredstillande kan alle vere einigi i... Når det gjeld Vieira var han eit stortalent lenge før Wenger kom på bana. Det var ikkje utan grunn at Milan punga ut mykje cash for han. At han ikkje fekk det til i italia kan vi vere glade for og ekstra glade for at wenger tok sjansen på han.

 

Igjen, wenger er flink til å gje unge spelarar sjansen, han kjøper ungt, med noko større risiko (legg meir pengar i overgangar på unge og ikkje minst meir pengar på lønningar enn adnre) enn mange andre vil ta. Han har lykkast i stor grad, men har også særs mange unge kjøp som har mislykkast. Wenger har vore unik, er unik, men han er ikkje Gud eller noko anna forhøya vesen som er uerstatteleg...

Link to comment
Share on other sites

... og ein må også vere klar over at ein av grunnane til at Wenger har fått tak i dei unge talenta er at han har betalt spelarane godt, og også i mange tilfeller klubbane godt. Vi må ikkje vere så naive å tru at Wenger til dømes "oppdaga" Fabregas, Anelka, Walcott, Ramsey, Diaby eller så veldig mange av dei andre. Dette var "etablerte" talent som dei fleste andre klubbane viste om. Forskjellen slik eg ser det, har vore at Arsene tok sjansen på dei, gav dei ei god seniorkontrakt med lønn langt over det andre klubbar var villige til. Dette har han både lykkast å mislykkast med. Dette gjere også at vi nesten er på lønnstoppen i totalutgifter, medan vi ikkje har råd til å betale dei beste det dei kreve...

 

Jeg vil gjerne se en oversikt over de enorme lønningene Arsenal betaler ut til talenter. Jeg kan ikke forestille meg at Arsenal betaler mer enn f.eks Man Utd, Real Madrid, Liverpool, Chelsea, Barcelona osv. Og jeg kan heller ikke forestille meg at vi er på lønnstoppen. Men hvis du har noe som kan vise meg det motsatte så vil jeg svært gjerne se. Han har heller ikke i mange tilfeller betalt klubbene godt for talenter, du har Walcott som ble betalt stort for noe jeg skjønte den gangen. £5-7 millioner er ikke mye for et stort talent som Ramsey, Wilshere etc. Fordi de kommer til å betale dette tilbake enten i overgangssummer eller prestasjoner. Det vi betalte for Jeffers er mye, det var nærmest et skandaløst kjøp, men Wenger har likevel ikke gjort mange av de.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på ditt spørsmål er ingen, ingen manager kan lage gull av gråstein gjentatte ganger som Wenger har gjort det...

 

... men når det er sagt, kanskje den eneste klubben på kloden som kan måle seg med Wengers Arsenal på dette punktet.

 

Eeeeeeeh... :P

 

Wenger kan utvikle så mange Carlos Vela'er han vil, men siden flesteparten av dem ikke blir fast inventar i førstelaget er det penger ut av vinduet.

Link to comment
Share on other sites

når det gjeld lønn finn eg ikkje dei siste tala. Dei eg har er frå 07/08, men Arsenal har tatt etter det eg meinar tatt noko innpå Chelsea, medan avstanden til United er nokså lik. Med tanke på at vi da har rykte for oss å ikkje betale dei beste topplønningar, må vel lønna gå til dei mange talenta??? Eller er det Wenger sjølv som stikk av med kaka???

 

Når det gjeld relativt dyre unge relativt uprøvde spelarr på toppnivå spelarkjøp, sleng på Wright (keep), Upson, Pennant, Boa morte, , ljungberg, diawara, senderos, van persie, diaby, denilson, adebayor.... Mange suksessar for all del, men også ein del som ikkje var like store suksessar.

 

Mange har han henta beskjedent ja, som fabregas, anelka, flamini men dette er spelarar som wenger har "snappa" utanom kontrakta, med mellom anna å tilby relativt gode lønningar....

 

Men no vart eg plutselig ein Wenger hatar, noko som ikkje er meininga. Eg meiner Wenger er vår beste manager gjennom tidene, og har enorm respekt, ingenting vil glede meg meir enn at Wenger lykkast med sitt prosjekt og blir i Arsenal i ti år til... Eg prøver berre å påpeika at mange virkar utrulig naive på at Wenger er gud og det er berre en mann i verda som kan klare å vere manger i Arsenal FC

Link to comment
Share on other sites

Eeeeeeeh... :P

 

Wenger kan utvikle så mange Carlos Vela'er han vil, men siden flesteparten av dem ikke blir fast inventar i førstelaget er det penger ut av vinduet.

 

Og han kan utvikle så mange fabregas'er han vil - og alle vil bli fast inventar i førstelaget - og penger tjent.

Link to comment
Share on other sites

når det gjeld lønn finn eg ikkje dei siste tala. Dei eg har er frå 07/08, men Arsenal har tatt etter det eg meinar tatt noko innpå Chelsea, medan avstanden til United er nokså lik. Med tanke på at vi da har rykte for oss å ikkje betale dei beste topplønningar, må vel lønna gå til dei mange talenta??? Eller er det Wenger sjølv som stikk av med kaka???

 

Når det gjeld relativt dyre unge relativt uprøvde spelarr på toppnivå spelarkjøp, sleng på Wright (keep), Upson, Pennant, Boa morte, , ljungberg, diawara, senderos, van persie, diaby, denilson, adebayor.... Mange suksessar for all del, men også ein del som ikkje var like store suksessar.

 

Mange har han henta beskjedent ja, som fabregas, anelka, flamini men dette er spelarar som wenger har "snappa" utanom kontrakta, med mellom anna å tilby relativt gode lønningar....

 

Men no vart eg plutselig ein Wenger hatar, noko som ikkje er meininga. Eg meiner Wenger er vår beste manager gjennom tidene, og har enorm respekt, ingenting vil glede meg meir enn at Wenger lykkast med sitt prosjekt og blir i Arsenal i ti år til... Eg prøver berre å påpeika at mange virkar utrulig naive på at Wenger er gud og det er berre en mann i verda som kan klare å vere manger i Arsenal FC

 

Flott, takk for info. Ja, nå som jeg så den tabellen der må det nesten være slik du sier, at vi gir unguttene relativt høye lønninger. Men disse spillerne kostet også svært lite å hente(de fleste av de), dermed har Arsenal spart mer penger der enn andre klubber gjør på å betale mye å gi mindre lønninger. Dermed har Arsenal en god balanse på overgangene sine. Er helt enig med deg om Wenger også, det finnes nok noen managere som kan ta over klubben å føre oss til suksess.

Link to comment
Share on other sites

om wenger utvikla Fabregas kan ein til dels vere einig i, men han var alt toppscorar i U16 vm (?) da han kom, så talentet var vel opplagt for alle før han kom under Wenger sine venger.... At Wenger har foredla han særs tilfredstillande kan alle vere einigi i... Når det gjeld Vieira var han eit stortalent lenge før Wenger kom på bana. Det var ikkje utan grunn at Milan punga ut mykje cash for han. At han ikkje fekk det til i italia kan vi vere glade for og ekstra glade for at wenger tok sjansen på han.

 

Igjen, wenger er flink til å gje unge spelarar sjansen, han kjøper ungt, med noko større risiko (legg meir pengar i overgangar på unge og ikkje minst meir pengar på lønningar enn adnre) enn mange andre vil ta. Han har lykkast i stor grad, men har også særs mange unge kjøp som har mislykkast. Wenger har vore unik, er unik, men han er ikkje Gud eller noko anna forhøya vesen som er uerstatteleg...

 

 

He he, selvfølgelig er spillerne talentfulle før de blir kjøpt av Wenger, ellers ville han vel ikke kjøpt dem?

Det er imidlertid ingen selvfølge at talentfulle spillere utvikler seg til å bli verdensstjerner.

Vi har utallige eksempler på kjempetalenter som forblir nettopp det, talenter og ikke noe mere.

Wenger har en utrolig evne til å gjøre disse spillerne tidlig voksne og tidlig utviklede profiler.

Det er den evnen som har satt oss i den fantastiske situasjonen vi er i per i dag, i en veldig vanskelig tid for klubbene i Europa har vi nå handlefrihet mens andre er bundet på hender og føtter.

Denne handlefriheten har jeg en mistanke om vil bety spillerinnkjøp denne sommeren :P

Link to comment
Share on other sites

Svaret på ditt spørsmål er ingen, ingen manager kan lage gull av gråstein gjentatte ganger som Wenger har gjort det.

Mange tar det som en selvfølge at vi i Arsenal skal produsere spillere som Fabregas og Vieira.

Det sier vel noe om hvor bortskjemte vi har blitt etterhvert.

Til sommeren skal Diaby, Sagna og Clichy sammen med Gallas spille for Frankrike i VM.

Song er støttespilleren fremfor noen i Kamerun, Eboue spiller for Elfenbenkysten og jeg regner også med å få se Walcott på banen i Sør-Afrika.

Når vi leser hva enkelte forumister skriver her inne skulle man slett ikke tro det...

Barcelona blir det referert til gjentatte ganger når vi snakker om å utvikle spillere fra eget akademi.

Jeg er veldig enig i at Barca er en dyktig klubb i så måte, men når det er sagt, kanskje den eneste klubben på kloden som kan måle seg med Wengers Arsenal på dette punktet.

Utgangspunktet er imidlertid et ganske annet med tanke på økonomiske muskler i Barca enn i Arsenal.

Dvs at Wenger må være enda dyktigere enn Guardiola for å kunne konkurrere med ham.

Du mener altså at Arsenal er betre enn Barcelona på talentutvikling? Kan du utdjupe det nærmare?

Link to comment
Share on other sites

Eeeeeeeh... ;)

 

Wenger kan utvikle så mange Carlos Vela'er han vil, men siden flesteparten av dem ikke blir fast inventar i førstelaget er det penger ut av vinduet.

 

 

Uff, du kan gjerne påstå at Wenger ikke er dyktig men å påstå at vår manager kaster penger ut av vinduet tror jeg de fleste skjønner blir helt feil :P

Link to comment
Share on other sites

Du mener altså at Arsenal er betre enn Barcelona på talentutvikling? Kan du utdjupe det nærmare?

 

 

Hvis man skal ha en mening om hvor dyktige klubbene er på talentutvikling må man se på to vesentlige faktorer etter min mening, det ene går på hvor mange verdensstjerner klubben utvikler og det andre er hvilken finansiell situasjon klubben befinner seg i.

Saken er at både Barca og Arsenal er eksepsjonelt dyktige på denne fasen av klubbutvikling og drift.

Den finansielle situasjonen har vært betydelig bedre hos spanjolene, men i antall spillere som er utviklet til verdensstjerner er vel antallet ganske likt.

Forskjellen er bare at Barca har hentet mange av spillerne som Wenger har utviklet til verdensstjerner og dette tror jeg skyldes økonomi.

Hvordan ser du på dette med talentutvikling? Kan du utdype hva en klubb bør gjøre for å bli verdens beste på talentutvikling? Har du noen gode eksempler?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal ha en mening om hvor dyktige klubbene er på talentutvikling må man se på to vesentlige faktorer etter min mening, det ene går på hvor mange verdensstjerner klubben utvikler og det andre er hvilken finansiell situasjon klubben befinner seg i.

Saken er at både Barca og Arsenal er eksepsjonelt dyktige på denne fasen av klubbutvikling og drift.

Den finansielle situasjonen har vært betydelig bedre hos spanjolene, men i antall spillere som er utviklet til verdensstjerner er vel antallet ganske likt.

Forskjellen er bare at Barca har hentet mange av spillerne som Wenger har utviklet til verdensstjerner og dette tror jeg skyldes økonomi.

Hvordan ser du på dette med talentutvikling? Kan du utdype hva en klubb bør gjøre for å bli verdens beste på talentutvikling? Har du noen gode eksempler?

 

Eg ser på talentutvikling som at man fostrer talenter som går gradene i klubben.

Kor mange av Henry, Fabregas, Walcott, Denilson, Diaby, Vieira, Petit, Overmars har gått gradene i klubben? Svar: 0

 

For at du skal forstå kva eg meiner: Ashley Cole er ein eigenprodusert spelar.

 

Kor mange av Pique, Pedro, Messi, Iniesta, Valdes, Puyol, Busquets, Messi, Bojan?

Svar: Alle

 

Eg skjønner fortsatt ikkje svaret ditt.

Link to comment
Share on other sites

Eg ser på talentutvikling som at man fostrer talenter som går gradene i klubben.

Kor mange av Henry, Fabregas, Walcott, Denilson, Diaby, Vieira, Petit, Overmars har gått gradene i klubben? Svar: 0

 

For at du skal forstå kva eg meiner: Ashley Cole er ein eigenprodusert spelar.

 

Kor mange av Pique, Pedro, Messi, Iniesta, Valdes, Puyol, Busquets, Messi, Bojan?

Svar: Alle

 

Eg skjønner fortsatt ikkje svaret ditt.

 

 

"Går gradene i klubben" er vel talentutvikling ja.

Spørsmålet blir vel da; når starter gradene?

8 år?

10 år?

12 år?

14 år?

Vet du hvor gammel Messi var når han kom til Barca f.eks?

Hva med Bojan?

Hvor gammel var Ashley Cole når han kom til Arsenal?

Jeg føler at du setter visse begrensninger rundt begrepet talentutvikling...

Link to comment
Share on other sites

"Går gradene i klubben" er vel talentutvikling ja.

Spørsmålet blir vel da; når starter gradene?

8 år?

10 år?

12 år?

14 år?

Vet du hvor gammel Messi var når han kom til Barca f.eks?

Hva med Bojan?

Hvor gammel var Ashley Cole når han kom til Arsenal?

Jeg føler at du setter visse begrensninger rundt begrepet talentutvikling...

Dei starter ihvertfall ikkje i 17-20 årsalderen som med Diaby, Denilson, Vieira ei heller ein 16-årig Fabregas.

 

Messi meiner eg kom til Barcelona som 11-åring. Bojan har aldri spilt på noko anna lag enn FC Barcelona.

Ashley Cole er ein 'local lad' som blei oppfostra av klubben.

 

Eg har ikkje heilt fått klarhet i kva du meiner med talentutvikling, og kven du set så høgt som vi egenhendig har dyrka fram...

Link to comment
Share on other sites

Eg ser på talentutvikling som at man fostrer talenter som går gradene i klubben.

Kor mange av Henry, Fabregas, Walcott, Denilson, Diaby, Vieira, Petit, Overmars har gått gradene i klubben? Svar: 0

 

For at du skal forstå kva eg meiner: Ashley Cole er ein eigenprodusert spelar.

 

Kor mange av Pique, Pedro, Messi, Iniesta, Valdes, Puyol, Busquets, Messi, Bojan?

Svar: Alle

 

Eg skjønner fortsatt ikkje svaret ditt.

Pedro ble vel hentet når han var 16-17 fra Las Palmas eller noe sånt..

Link to comment
Share on other sites

Pedro ble vel hentet når han var 16-17 fra Las Palmas eller noe sånt..

Ok, stryk han da. Du kunne fjerna ein til, og fortsatt funnet eit imponerande antal eigenproduserte spelarar.

 

Det som har vært med Wenger er at han har gjort gull av uslipte diamanter. Diamanter som fekk tillit, og tid til å vokse til å bli verdsstjerner.

Det er dette Wenger har vært umåteleg god på, finne dei rette talenta og gi dei tillit og sjansen. Diverre har ikkje dette slått så bra an dei siste åra med Denilson og Diaby. Eg syns ingen av dei er gode nok til å være tiltenkt ein førstelagsrolle i Arsenal. Back-up ok, og heller motbevise den vegen. Vieira f.eks gjekk inn og beviste sin tillit verdig veldig fort.

Wenger omskolerte Henry til spiss fra sin venstrekant-rolle i Juventus. Alle vet historien bak det trekket.

 

Poenget er at i det siste har vi solgt unna disse verdsstjernene ein etter ein, og kjøpt inn nye 18-20 åringer som erstattere, og på den måten meiner eg vi senker ambisjonsnivået vårt. Korleis kan vi forvente å være meir konkurransedyktig etter å for eksempel ha solgt vår mestscorande gjennom tidene utan å hente inn ein direkte erstatter?

Det er dette eg har frykta med Fabregas i det siste, at han er lei av at det er status quo kvart år, og at ikkje stjerner som går blir erstatta. Eg kaster gjerne ein brannfakkel her, men han er for god til å slite med ein Almiunia i målet, og ha Denilson/Diaby som makker og Bendtner som oppspillspunkt som mottar fløtepasningene fra Fabregas som ein murvegg til tider.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal diskutere dette føler jeg bare et ansvar for å sette opp noe fakta.

Puyol kom til klubben som 17 åring fra Pobla de Segur. Mulig 16 år.

Pique kom til Barcelona i 1997. Men var i Man Utd og Zaragoza mellom 2004 og 2008.

Iniesta kom til klubben som 12 åring fra Albacete.

Valdes kom til klubben som 10 åring men mellom han var 10 og 13 år var han i Tenerife.

Busquets kom ikke til klubben før i 2005 da var han 17 år gammel.

Bojan har alltid vær i Barcelona.

Messi kom som 12 åring.

Xavi kom til klubben som 10 åring

Og Pedro kom til klubben som 17 åring fra San Isidro

 

Hvis du mener at de skal komme helt fra bakgårdsgata er det 45 barcelona spillere som har vært der hele livet. Dette er vesentlig høyere enn i arsenal sin stall. Men jeg er uenig at dette er spillerutvikling. Dette er hvor godt akademiet til klubben er. Og der er Barcelona i enestående klasse. Men ser vi på spillerutviklig de ti siste år har Barcelona utviklet verdenstjerner som: ( Jeg husker ikke får mange år tilbake)

- Messi

- Xavi

- Iniesta

- Puyol

- Valdes

- Rafael Márquez

- Ronaldinho ?

- Rivaldo?

- Jose Enique?

- Pep Guardiola

 

Og up-and comming er:

Bojan

Pedro

Sergio Busquets(Ikke i følge meg)

 

Ser vi da på arsenal:

 

- Robin van Persie

- Cesc Fabregas(Utvilket i arsenal)

- Hleb

- Adebayor

- Toure

(Ja ikke klasse nå lengre men var hvertfall klasse en gang)

- Henry

- Vieira

- Pires

(Ja noen av disse var eldre da de kom til arsenal, men de ble gode og stjerner i arsenal)

- Ashley Cole

- Anelka

- Keown

- Adams

- Kanu

- Ljungberg

- Parlour

- Bergkamp

- Gilberto Silva

- David Seaman

- Petit

- Overmars

 

 

(Disse er eldre og siden jeg ikke kan all Barcelonas historie unnlater jeg disse i min konklusjon, og jeg veit lista er mye lengre og kan diskuteres osv)

 

Up-and comming nå i arsenal er:

- Wilshere

- Walcott

- Ramsey

- Song

- Diaby

- Clichy

- Nasri

 

Til slutt en en liste over spillere med internasjonal klasse som har kommet ut av arsenals akademi:

 

- Sidwell

- Cole

- Bentley

- Upson

- Andy Cole

- Tony Adams

- Ray Parlour

- Paul Merson

(Halvparten av disse kan ikke telle en gang)

 

Men for å sammenligne dette da så kan man vel fort slå fast at Arsenal har utviklet vesentlig fler toppspillere enn Barcelona. Mens Barcalona per dags dato har en rekke fler spillere som har gått gradene i klubben. Akademien til arsenal har ikke produsert en verdensstjerne på veldig mange år. Men vi ser at akademiet er på gang igjen etter 2 titler på 2 år. Hvem som er flinkest til å utvikle spillere må sies å være arsenal. Men hvem som har best ungdomsutvikling og youth-system må sies å være barcelona. På denne posten får jeg sikkert mye refs for å unnlate spillere, men skrev dette i en travel eksamenstid så ikke ta helt av da

Link to comment
Share on other sites

Tar meg den frihet å kommentere disse spillerne:

 

 

- Ronaldinho ?

 

Ser vi da på arsenal:

 

- Robin van Persie

- Hleb

- Adebayor

- Kanu

- Bergkamp

- Gilberto Silva

- David Seaman

- Petit

- Overmars

 

 

Ronaldinho var vel strengt tatt en stjerne i Paris SG før han kom til Barca. Var linket kraftig til manure før overgangen til Barcelona.

 

Robin van Persie: Var en viktig del av klubblaget sitt før han kom til oss.

Hleb: Stor stjerne i Bundesliga.

Apebayor: Stor stjerne i fransk serie.

King Kanu: Stjerne i både Ajax og Inter

Bergkamp: Samme som King K.

Gilberto: Verdensmester før vi kjøpte ham.

Seaman: Regnet som en av de største keeprene i England før Graham hentet ham.

Petit og Overmars var begge store navn da vi hentet dem.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...