Jump to content

Norske landslaget


Haraldac

Recommended Posts

Så kampen på UIlevål i går og bortsett fra en Daniel Braaten, som aldri har løpt like mye i sin karriere, var dette dårlige greier. Det er helt fantastisk hvor mange dårlige pass som gjøres fra backrekken og fremover. Stakkars Markus Henriksen og Håvard Nordtveit, de får så mange dårlige oppspill og ballen mer eller mindre alltid til feil tid. Nordtveit har i tillegg en meget svak dag og gjør selv dårlige valg og mange dårlige pass. Josh King var god da han kom, men er langt unna matchform og måtte hvile seg i midtsirkelen etter hvert løp han tok. Han slet i tillegg med astmaen sin, men det er lett å se at han trenger kamper.

Keeperen kan hevde så mange ganger han vil at han gjorde en god jobb, jeg er like uenig hver gang. Skuddet er ikke hardt og han kaster seg forbi ballen for så å slå den inn sentralt. Det er rett og slett ikke godt nok.

 

U21 gjorde en meget god kamp og jeg håper flere av dere så den. Det er en helt annen type fotball og spillernes ferdigheter står i fokus. Ballen går raskt og langs bakken med mange samtidige bevegelser. I tillegg viser spillerne at de har fantastisk fysikk. De dominerte det aller meste av kampen mot stort sett PL spillere. Fremtiden for norsk fotball ligger i dette laget. Klarer de å nå sluttspillet er det rett og slett fantastisk godt gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Så kampen på UIlevål i går og bortsett fra en Daniel Braaten, som aldri har løpt like mye i sin karriere, var dette dårlige greier. Det er helt fantastisk hvor mange dårlige pass som gjøres fra backrekken og fremover. Stakkars Markus Henriksen og Håvard Nordtveit, de får så mange dårlige oppspill og ballen mer eller mindre alltid til feil tid. Nordtveit har i tillegg en meget svak dag og gjør selv dårlige valg og mange dårlige pass. Josh King var god da han kom, men er langt unna matchform og måtte hvile seg i midtsirkelen etter hvert løp han tok. Han slet i tillegg med astmaen sin, men det er lett å se at han trenger kamper.

Keeperen kan hevde så mange ganger han vil at han gjorde en god jobb, jeg er like uenig hver gang. Skuddet er ikke hardt og han kaster seg forbi ballen for så å slå den inn sentralt. Det er rett og slett ikke godt nok.

 

U21 gjorde en meget god kamp og jeg håper flere av dere så den. Det er en helt annen type fotball og spillernes ferdigheter står i fokus. Ballen går raskt og langs bakken med mange samtidige bevegelser. I tillegg viser spillerne at de har fantastisk fysikk. De dominerte det aller meste av kampen mot stort sett PL spillere. Fremtiden for norsk fotball ligger i dette laget. Klarer de å nå sluttspillet er det rett og slett fantastisk godt gjort.

I årene som kommer vil man se at det kommer inn mange gode unge spillere. Gjøres veldig mye bra arbeid på de aldersbestemte lagene rundt omkring. Den neste generasjonen som kommer har basisferdigheter som dagens landslag ikke er i nærheten av

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Er jeg alene om å glede meg mer til morgendagens avgjørende U21 kamp i EM kvalifiseringen mot Frankrike, enn A-lagets VM kvalifiseringskamp mot Kypros? Ser i dag at Håvard Nordtveit har fått tillatelse til å spille for U21 selv om han er suspendert på A-landslaget, så det blir en viktig forsterkning mot M'Vila, Coquelin og gjengen.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke fatte og begripe hvorfor de ikke styrker U21 med f.eks Berisha for å stile så sterkt det lar seg gjøre. Et sluttspill vil gi denne lovende gjengen, som jo en dag forhåpentligvis skal opp i A-stallen, uvurdelig erfaring med mesterskap og hva alt dette innebærer.

 

Merkelig vurdering. Skulle vi være så uheldige å få skade® mot Kypros har vi likevel nok av folk å sette inn.

Link to comment
Share on other sites

Jobben til U21 er å lage A-spillere, slik er det bare. Hadde U21 kunne velge fritt burde både Nordtveit, Berisha, Wulf-Eikrem, Henriksen og King vært med. Men, laget er likevel godt nok til å slå Frankrike, så det er bare å møte opp i Drammen.

Kan forresten nevne at Coquelin ikke er i troppen og M'vila fikk juling av Anders Konradsen og Marcus Pedersen i Frankrike. Bortsett fra noen gode skjulte pass gjennom ledd var han ikke noe bedre enn de andre på banen. Jeg tror Frankrike gruer seg stort til å møte Norge i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner veldig godt at jobben til U21 er å rekruttere spillere til A-landslaget. Det eneste som skurrer for meg er når U21 laget skal spille en såpass viktig kamp, og de spillerne som er med i A-troppen sliter benken, at de ikke blir sendt ned et hakk. Tenker da på Berisha og King i førsteomgang. Nå ble selvfølgelig situasjonen litt annerledes siden Moa ble skadet og alternativene på spissplass var få, men mener uansett at en av de kunne spilt på Marienlyst i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med deg. Problemet ligger også litt i logistikken. En spiller som er i Sveits får et ekstra reisedøgn og dårlig restitusjon hvis han skal flyttes rundt hele tiden. Det er også viktig for roen innad i troppen at man føler tillit fra apparatet rundt, at de som er i tropp ikke føler seg som andrevalg. For Berisha kunne en slik usikkerhet ført til dårligere prestasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Det er også viktig for roen innad i troppen at man føler tillit fra apparatet rundt, at de som er i tropp ikke føler seg som andrevalg. For Berisha kunne en slik usikkerhet ført til dårligere prestasjoner.

 

Med tanke på at Berisha var en del av "gjengen" før han ble flytta opp, tror jeg ikke det hadde blitt stor misnøye om han ble hentet inn. Naturligvis

blir den som benkes skuffa, men når det er snakk om siste kval.kamp til mesterskap må og skal lagets interesser veie tyngst. Men jeg er enig i at en

bør jobbe for en harmonisk stemning i gruppa.

 

Kampen sendes på Sumo 18.00, var det slik ?

Link to comment
Share on other sites

M'Vila og Frankrikes U21-lag RUNDSPILLES av Perrys gutter nå. Må klype meg litt i armen, var M'Vila virkelig den spilleren vi og alle andre storklubber siklet etter i sommer? Begynner å skjønne hvorfor det ikke ble noen overgang for han likevel.

 

Men ja, 5-1 til oss nå. Det er helt uvirkelig!

Link to comment
Share on other sites

Flott kveld for norsk fotball. Massevis av spennende unge navn, både på u21- og a-landslaget. Jeg minnes en lignende kveld på tidlig 90-tall. U21-gutta vant 6-0 (eller 6-1) på mot Italia på Stavanger Stadion. De voksne slo etterpå Baresi og co 2-1 på Ullevaall. Det var en fantastisk kveld. Og starten på en gylden epoke..

Link to comment
Share on other sites

 

 

Med tanke på at Berisha var en del av "gjengen" før han ble flytta opp, tror jeg ikke det hadde blitt stor misnøye om han ble hentet inn. Naturligvis

blir den som benkes skuffa, men når det er snakk om siste kval.kamp til mesterskap må og skal lagets interesser veie tyngst. Men jeg er enig i at en

bør jobbe for en harmonisk stemning i gruppa.

 

Kampen sendes på Sumo 18.00, var det slik ?

Jeg var nok litt uklar; Berishas prestasjoner på A vil kunne bli preget hvis usikkerhet om hans posisjon i A-troppen.

 

Uansett historie nå. Det U21 viste i går er ubeskrivelig sterkt. Dette franske laget var sett på som det beste på lang tid. De slapp inn 2 mål i kvaliken og det var i siste kamp borte etter at avansementet var sikret.

Som jeg har skrevet før; disse gutta kan ikke sammenlignes med det A driver med. Her er det tempo, ballbehandling, løpsstyrke og et offensivt mønster som er milevis over det vi har sett før. Alt blandet med disiplin og arbeidsmoral.

Hedenstad, Berget og Konradsen helt vanvittig gode i går. Frankrike skjønte ikke hva som traff dem i går og Varan kommer til å ha mareritt om Pedersen i lang tid fremover.

 

EM blir en ufattelig morsom affære med dette laget. Lurer på hva Hendriksen, King og resten av U21 gutta tenker nå..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Drillo med flere overraskelser i troppen. Kjetil Wæhler og Per Ciljan Skjelbred tilbake på landslaget.

 

Ingen Johansen som har vært Norges beste midtbanespiller i godt over et år nå. Istedet får spillere som Grindheim en plass. Dog som folk sier: Hva skulle Johansen egentlig gjort? Med Drillo sin taktikk så blir det bare langpasning på langpasning uansett. Han ville vel neppe vært bortom ballen engang.

 

Drillo: - Har ikke tro på coaching fra sidelinjen

 

Og vi som trodde Wenger var ille på sidelinjen.

Link to comment
Share on other sites

Drillo har gått ut på dato. Hvis landslaget skal ha sjanse på og nå noen EM/VM-sluttspill i fremtiden må det tenkes nytt, både på trenersiden og blant spillermaterialet. At spillere som Grindheim, Wæhler, brødrene Riise etc. har vært med i landslagstroppen på bekostning av yngre, mer tekniske og generelt bedre spillere de siste årene er latterlig. Men som du sier ville de tekniske spillerne hatt lite å gjort om de skulle spilt siden ballen likevel blir spilt over midtbaneleddet gang på gang.

Link to comment
Share on other sites

At Drillo har gått ut på dato er så klinkende klart. Sa det når han ble lansert som landslagssjef igjen også at det var en dum avgjørelse. At han fortsatt sitter uten at NFF tilsynelatende leter etter erstatter gjør det hele mer tragisk.

 

Helt ærlig så anser jeg U21 laget til Norge som bedre enn senior laget. Spillerene av den unge garden er kanskje mer ustabile enn de andre mer erfarne spillerene på seniorlandslaget, men de kompenserer for det med å ha et langt høyere toppnivå.

 

En ting i mine øyne er hvertfall sikkert. Og det er at det er på tide å gi slipp på Drillo. De unge spillerene Norge har på vei fremover er mer enn gode nok under den rette manageren til å ta seg videre til VM og EM. Det jeg dog stusser på er om kompetansen til å plukke ut den rette sjefen finnes hos NFF. Litt som det samme i Arsenal hvis Wenger skulle forsvinne. Klarer ikke akkurat å se for meg at styret der hvor ingen av de har noen erfaring innenfor fotball skal velge ut den rette mannen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...