Jump to content

17.09.23 Everton (B)


Simbad

Recommended Posts

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

4 minutes ago, Simbad said:

Herlig med seier på Goodison igjen. Saka med assisten til Trossard. Forhåpentligvis er det 'vendepunktet' etter et par ikke altfor gode kamper fra ham. Får håpe Martinellis skade ikke er alvorlig. Vi trenger bredden med CL. 

Håper det var riktig å ta han ut, og det ikke er noe langvarig

Link to comment
Share on other sites

Tv2 resume; 

Arsenal leverte en slett førsteomgang. Gjestene hadde ballen i mål én gang. Martinelli scoret, men etter VAR-granskning ble scoringen annullert for offside i forkant av avslutningen.

jaja. Om vi hadde en ræva førsteomgang hva hadde da everton? ;) 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Marius- said:

Tv2 resume; 

Arsenal leverte en slett førsteomgang. Gjestene hadde ballen i mål én gang. Martinelli scoret, men etter VAR-granskning ble scoringen annullert for offside i forkant av avslutningen.

jaja. Om vi hadde en ræva førsteomgang hva hadde da everton? ;) 

De hadde en typisk Evertonomgang. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Marius- said:

Tv2 resume; 

Arsenal leverte en slett førsteomgang. Gjestene hadde ballen i mål én gang. Martinelli scoret, men etter VAR-granskning ble scoringen annullert for offside i forkant av avslutningen.

jaja. Om vi hadde en ræva førsteomgang hva hadde da everton? ;) 

Vi holdes vel til en litt annen standard enn Everton. Er helt sjukt hvor ræva Everton er. Minner om Bolton og Allardyce.. bortsett fra at Everton på tross av grisespillet sitt virker å være helt jævla immune mot å få gule og røde kort.

Jeg tror seriøst hver jævla kamp vi har spilt mot Everton de siste 4-5 sesongene så har det vært en situasjon som trolig kunne ende opp med rødt kort hvor det ikke engang har blitt blåst. I dag på Saka fra han Mykolenko eller hva han heter, eller Godfrey som stemplet Tomiyasu i trynet. Mykolenko burde vel hatt 6 gule kort forrige kamp også hvis jeg husker riktig.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Stefanb said:

Vi holdes vel til en litt annen standard enn Everton. Er helt sjukt hvor ræva Everton er. Minner om Bolton og Allardyce.. bortsett fra at Everton på tross av grisespillet sitt virker å være helt jævla immune mot å få gule og røde kort.

Jeg tror seriøst hver jævla kamp vi har spilt mot Everton de siste 4-5 sesongene så har det vært en situasjon som trolig kunne ende opp med rødt kort hvor det ikke engang har blitt blåst. I dag på Saka fra han Mykolenko eller hva han heter, eller Godfrey som stemplet Tomiyasu i trynet. Mykolenko burde vel hatt 6 gule kort forrige kamp også hvis jeg husker riktig.

Ikke noe nytt at Everton spiller fysisk. Den mot saka ble sjekka av VAR, når dommer totalt overser den. Ellers var det mye armbruk de slipper usedvanlig unna. Sett bort fra det var vi så dominante her at de ikke fikk spilt fysisk mot oss. Det eneste lille halmstrået de har er dødballer, også langt inn på egen halvdel. Sliter med å se de er annet enn rundt streken når vi summerer. De reddes vel av at det er noen virkelig ræva lag i ligaen i år

Link to comment
Share on other sites

https://www.skysports.com/football/news/33694/12964172/ref-watch-var-was-correct-to-rule-out-gabriel-martinellis-goal-at-everton-says-dermot-gallagher
 

Ble bastant konkludert med at vi ble snytt her i tråden. Tydeligvis var det ikke så enkelt. Jeg liker litt disse artiklene etter hver runde, det diskuteres, refereres til paragrafer og til slutt konkluderes. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Marius- said:

https://www.skysports.com/football/news/33694/12964172/ref-watch-var-was-correct-to-rule-out-gabriel-martinellis-goal-at-everton-says-dermot-gallagher
 

Ble bastant konkludert med at vi ble snytt her i tråden. Tydeligvis var det ikke så enkelt. Jeg liker litt disse artiklene etter hver runde, det diskuteres, refereres til paragrafer og til slutt konkluderes. 

Jeg er uenig med dem i definisjonen av 'deliberate play', spesielt hvis man tar med hele definisjonen som står under 'Laws of the game'. Det Beto gjør er en 'deliberate attempt to gain possession', Beto hadde 'a clear view of the ball' og han sparker den i akkurat den retningen han prøver på, men den havner hos Nketiah fremfor en Evertonspiller.

 

*‘Deliberate play’ (excluding deliberate handball) is when a player has control of the ball with the possibility of: passing the ball to a team-mate; gaining possession of the ball; or clearing the ball (e.g. by kicking or heading it)

If the pass, attempt to gain possession or clearance by the player in control of the ball is inaccurate or unsuccessful, this does not negate the fact that the player ‘deliberately played’ the ball.

The following criteria should be used, as appropriate, as indicators that a player was in control of the ball and, as a result, can be considered to have ‘deliberately played’ the ball:

The ball travelled from distance and the player had a clear view of it

The ball was not moving quickly

The direction of the ball was not unexpected

The player had time to coordinate their body movement, i.e. it was not a case of instinctive stretching or jumping, or a movement that achieved limited contact/control

A ball moving on the ground is easier to play than a ball in the air. 

Link to comment
Share on other sites

Ser begge poenger, usikker på om du klarer å overbevise nøytrale at Beto sikta på noen der, og ikke bare prøvde stjele ball. Men det er lov å være uenig i avgjørelsen. 
 

uansett utfall av denne, så liker jeg at kontroverser tas opp etter endt runde og en «ekspert» uttaler seg. Har vært flere situasjoner han mener er helt feil. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Marius- said:

Ser begge poenger, usikker på om du klarer å overbevise nøytrale at Beto sikta på noen der, og ikke bare prøvde stjele ball. Men det er lov å være uenig i avgjørelsen. 
 

uansett utfall av denne, så liker jeg at kontroverser tas opp etter endt runde og en «ekspert» uttaler seg. Har vært flere situasjoner han mener er helt feil. 

En spiller trenger ikke nødvendigvis sikte på noen for at det skal bli et 'deliberate' spark på ballen. Et sleivspark er også et 'deliberate' spark. 

Det siste punktet ditt er jeg enig i. Skulle dog gjerne også sett dommerne som tar avgjørelsene forklare seg selv i ettertid. 

Større åpenhet over avgjørelser som blir tatt tror jeg kunne hjulpet. Da tror jeg også det kunne vært enklere å forstå regelendringene som skjer fra sesong til sesong og hvorfor noen endringer virker å skje midt i sesongen. De gule kortene for drøying av tid og å sparke bort ballen, som de annonserte de skulle slå skikkelig hardt ned på fra starten av sesongen, ser allerede ut til å ha blitt endret noe. Hadde de kommet ut og forklart hvorfor de virker å være mindre bastante på de avgjørelsene hadde det vært lettere å støtte de også. Men så langt virker det som at de bare har endret på det men ikke gidder å si noe. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Husker når vi fikk et tilsvarende mål mot oss når Koscielny ble sparket ballen inn i og den datt til en motstander i offside posisjon som scoret. Da var det helt innafor å la det målet stå fra alle eksperter og alle Arsenal supportere var selvfølgelig imot den avgjørelsen.

Nå er det motsatt vei, og gjett hvem som igjen blir nektet et mål? Og alle eksperter er enig i at det er riktig avgjørelse. Morsomt?

Hvordan har det seg at det veldig ofte er nettopp Arsenal som ender opp i "grå-sonen" av slike avgjørelser? Den verste avgjørelsen jeg fortsatt har sett på mange år er den når de annullerte målet til Martinelli etter 5 minutter, på tross av at de ikke kunne se om det var offside engang. Det var faen meg sjukt.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Stefanb said:

Husker når vi fikk et tilsvarende mål mot oss når Koscielny ble sparket ballen inn i og den datt til en motstander i offside posisjon som scoret. Da var det helt innafor å la det målet stå fra alle eksperter og alle Arsenal supportere var selvfølgelig imot den avgjørelsen.

Nå er det motsatt vei, og gjett hvem som igjen blir nektet et mål? Og alle eksperter er enig i at det er riktig avgjørelse. Morsomt?

Hvordan har det seg at det veldig ofte er nettopp Arsenal som ender opp i "grå-sonen" av slike avgjørelser? Den verste avgjørelsen jeg fortsatt har sett på mange år er den når de annullerte målet til Martinelli etter 5 minutter, på tross av at de ikke kunne se om det var offside engang. Det var faen meg sjukt.

Reglene er endret flere ganger etter det Stefanb. 
 

Det jeg ikke skjønner er at de tegner linjene i det Gabriel slår på ballen. Hvorfor skal de ikke trekkes fra det øyeblikket Beto berører ballen? Det er det kritiske øyeblikket. Nketia er da kommet litt lengre inn og er trolig onside. 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Marius- said:

Det kan de jo ikke gjøre? Da må man jo anse det som separate berøringer, og da er det jo pasning fra everton spilleren. Jeg skjønner jo at det må enten bli når Gabriel toucher ball eller ingenting

Hvorfor? Det er likevel ikke «deliberate play» fra Beto? Gabriel slår ikke en ball mot offsideplasserte Nketia, så det er ingen intensjon om å involvere ham. Offsiden skal vurderes fra det øyeblikket ballen blir spilt og ikke i nest siste trekk og spesielt ikke når det ikke er ment å spille ballen i den retningen.
La oss si at avstanden hadde vært 5 meter og en motspiller kaster seg ned for å blokkere; ballen går til en spiller som var i offside da første pass går, men er onside mellom ballen blir spilt og til berøring. Er det da en straffbar offside eller er spiller onside? Jeg kan ikke fatte at det skal vurderes som en situasjon og trekkes tilbake all den tid det er to uavhengige hendelser og spiller er onside i det siste hendelse inntreffer. 
Her er avstanden kort, men utfallet det samme. 

Link to comment
Share on other sites

Regelverket sier ingenting om avstand eller om det skal vurderes som en eller to hendelser. Jeg skjønner ikke hvorfor tidspunktet for Betos berøring ikke er det avgjørende. Hvis Nketiah er onside i det ballen kommer fra Beto så er det jo ingenting å diskutere for da er det ingen offside og problemet eksisterer ikke. Da handler det kun om onside eller offside og deliberate eller ikke har ingen betydning. 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...