Jump to content

2018.12.16 Southampton (B)


Polljen

Recommended Posts

Jeg så ikke kampen, bare høydepunktene. Det virket som om vi hadde nok sjanser til å vinne kampen. Jepp, forsvaret var svakt på alle baklengsmålene, men den siste burde Leno hindret. Men, til neste kamp så er minst Sokratis tilbake. Hvis Mustafi også er klar, så ser stoppersituasjonen langt lysere ut. Maset om kjøp av ny stopper bare fordi to mann måtte stå over en kamp grunnet fem gule, er etter mitt syn helt merkelig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply
Guest Gunners68

Det defensive var ikke et problem i går joppe. Det har vært et evigvarende problem siden de siste fra George Graham epoken / Invincibles forsvant ut ( Cole , Dixon , Campbell , Adams , Lauren , Keown ) De ble aldri fullverdig erstattet. Ble kun satset offensivt.

I går var det ene og alene Kos som skulle ha tatt ut sin mann ved to anledninger. Nytter ikke å komme vekk fra det. 2 nærmest identiske scoringer. 1 mann fra Soton imellom to av våre stoppere. Greit nok at vi har skade problemer , men det er nå de folkene vi har. Ting har blitt bedre under Emery , men vi har fortsatt en lang vei å gå i de bakre rekker. Det har vært et par kamper hvor de omtrent har vært feil frie. Ellers så er det kamper hvor du bare vet at det kommer et baklengsmål. Vi gjør de samme markerings tabbene , slurvete klareringer eller så lager vi en idiotisk straffe.

Vi kan ikke drive og bortforklare dette lenger.

Greit at det sviktet i motsatt ende også. Auba skullle bare ikke score i går. Det var ikke hans dag.

En keeper kan stå som en mur , men en tabbe og han er  syndebukken. I går  ble det mer enn en svikt i de bakre rekker og da får de som er bakerst svi for det. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Guest Gunners68 said:
4 hours ago, Guest Gunners68 said:

Det defensive var ikke et problem i går joppe. Det har vært et evigvarende problem siden de siste fra George Graham epoken / Invincibles forsvant ut ( Cole , Dixon , Campbell , Adams , Lauren , Keown ) De ble aldri fullverdig erstattet. Ble kun satset offensivt.

I går var det ene og alene Kos som skulle ha tatt ut sin mann ved to anledninger. Nytter ikke å komme vekk fra det. 2 nærmest identiske scoringer. 1 mann fra Soton imellom to av våre stoppere. Greit nok at vi har skade problemer , men det er nå de folkene vi har. Ting har blitt bedre under Emery , men vi har fortsatt en lang vei å gå i de bakre rekker. Det har vært et par kamper hvor de omtrent har vært feil frie. Ellers så er det kamper hvor du bare vet at det kommer et baklengsmål. Vi gjør de samme markerings tabbene , slurvete klareringer eller så lager vi en idiotisk straffe.

Vi kan ikke drive og bortforklare dette lenger.

Greit at det sviktet i motsatt ende også. Auba skullle bare ikke score i går. Det var ikke hans dag.

En keeper kan stå som en mur , men en tabbe og han er  syndebukken. I går  ble det mer enn en svikt i de bakre rekker og da får de som er bakerst svi for det. 

 

 

Joda Auba skulle bare ikke score i går det er sant det, men ser ikke du angriper han av den grunn, men forsvaret skal taes for alt det det er verdt....ALLTID!! Det er vel kanskje sånn det skal være?

Vi triller ball 70% av tiden på motstanders banehalvdel, vi har et par stolpeskudd, vi bommer på åpent mål, vi brenner et straffespark og så glipper vi i markeringen eller gjør feil defensivt og vi taper 1-0. Hvem får skylda? Joda forsvaret......ALLTID!!!  For ordens skyld dette var bare et eksempel.

Det er ingen hemmelighet at det lugger hjemover det ser vi stort sett alle sammen. Men det er ikke forsvarets feil at vi ikke scorer nok mål til å vinne kampene, for vi har sjanser nok og alt dette henger sammen. Scorer vi ikke så vinner vi ikke, og de defensive spillerne bidrar mer offensivt en de offensive bidrar defensivt uten at jeg skal bruke det som argument, men at vi trenger flere som jobber hjemover.

Å henge ut en spiller som har vært ute over et halvt år pga skade, og som sannsynligvis ikke ville spilt i dag om det ikke var suspensjoner blir litt lavmål i min verden. Selv om han kunne gjort ting bedre.

Jeg synes bare det blir alt for enkelt å bare klandre forsvaret for alt som går galt.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Nå er det vel faktisk sånn at den offensive delen av laget vårt har fungert bedre enn den defensive . Sånn har det vel vært i lang tid. Du syntes det er lavmål å angripe Kos. Jeg vet ikke jeg , joppe , men det var faktisk han som spilte. Det var han som gjorde feilene , elementære grunnleggende feil , ¨som gjorde at det kom 2 baklengs. Hvem hadde ansvaret for de to tabbene. Ingen - fordi han som gjorde feilene har vært skadet i 6 måneder - så derfor er det jeg mener lavmål. 

Fotball er kynisk joppe. Gjør spillerne på banen feil så får manageren skylden til slutt. Dermed også den som  får sparken. Keeperen gjør en feil i løpet av en kamp og han er syndebukken.  Du kan være banens desidert beste spiller , bomme på en straffe på overtid og du blir husket for den bommen.

Etter mitt syn får man klandre de som ikke leverer . I Arsenal har det vært en lei tendens at det skjer som oftest i bakre rekker. Da er det den delen av laget som får mest kritikk. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet fotball er kynisk, og jeg vet at leverer man ikke så får det konsekvenser. Problematikken er at gjør keeperen en tabbe og laget taper, blir han syndebukken. Men bommer spissen for åpent mål flere ganger i den samme kampen, så er det fortsatt keeperen som blir syndebukken.

Jeg er enig i at det gjøres feil i forsvaret og at det meste burde vært unngått, men jeg mener fortsatt at det blir alt for enkelt å ene og alene gjøre forsvaret til syndebukker for at vi taper kamper. Iwobi gjør f,eks mye rart og tar mange håpløse avslutninger men slipper unna med det meste, Aubameyang misbruker målsjanser og jeg mener ikke bare i denne kampen. Det får konsekvenser for resultatet i kamper det også. Jeg mener at det offensive har vel så mye av ansvaret for at vi ikke vinner kamper, selv om de offensive spillerne er "bedre" en de defensive.

Etter ditt syn virker det som at man får klandre de som ikke leverer, bare ikke de som ikke klarer å putte ballen i mål på opplagte målsjanser, de slipper som regel unna med det. Etter mitt syn så er det slik at om Koscielny kåler det til 2 ganger og Aubameyang ikke scorer på 2 opplagte målsjanser, så påvirker begge resultatet negativt. Hadde begge forbedret seg 50% hadde vi vunnet lett som en fjert.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Ja , som jeg sier joppe, , fotballen er kynisk. Noen slipper unna lettere en andre . De som spiller bakerst får skylden hvis det kommer baklengs mål og laget taper. En tabbe av keeperen og han får skylden for hele greia. 

iwobi forferdelig mot Soton og slipper unna , Auba også , som du også nevner.

Men , kritiserer man Øzil så er det som å banne i kirken.  Han spiller ikke i forsvaret. Når har imidlertid også han fått kjenne smaken av Emerys filosofi. Alle må bidra - hvis ikke venter benken.

En ting skal jeg iallefall ta til meg og det er vel at pennen blir vel litt ekstra kvesset på dager hvor vi taper 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Man forsvarer seg fra topp og det gjør vi dessverre periodevis og ikke hver kamp. Mot Saints sviktet alle ledd. Det er dårlig press på ballfører som gjør at leggene kommer og det er elendig kommunikasjon mellom de tre bak i det ballen kommer i boks. 

Arsenal er i overtall i boks ved alle scoringer. Ved den første så går Kosc i første sone, spissen bak ryggen hans og den andre stopperen står i ingenmannsland. Det er strengt tatt ikke Kosc sitt ansvar, men mannen bak. Xhaka har kontroll og slipper han bak ryggen på Kosc uten å følge ham. 2. mål er nesten helt identisk. Bakerste stopper skal vite at han ikke har noen bak seg og da har han ansvaret bak ryggen til 1. stopper. Kosc er ikke uskyldig da ham egentlig har kontroll på Ings, men han har ikke hovedansvar for det som skjer bak ryggen hans. Lichtsteiner slipper Ings og følger ikke løpet til tross for at han ser ham hele tiden og har ingen spillere bak seg. 

3. mål er keepertabbe, men løpet blir ikke fulgt. Den kan ikke Kosc slippe unna. 

Link to comment
Share on other sites

Ett lite apropos når det gjelder "tabber" utført av målvakt i forhold til angripere (generelt sett).

Jeg er enig med Joppe i at vi alt for lett tilgir tabber utført av den offensive lagdelen i forhold til de tabber som blir utført av målvakt og også av de defensive spillerne.

Når det er sagt så er det vel naturlig at den offensive lagdelen ikke får hundre prosent uttelling. Det at det blir brent sjanser foran mål er noe man må forvente. Dog er det enkelte sjanser som blir så "misbrukt" at de etter min mening bør likestilles med målvaktstabber. Det vi må forvente av den offensive lagdelen er at de skaper sjanser og at de har en "akseptabel uttelling" på disse sjansene.

Det er også naturlig at det er vanskeligere å tilgi en målvakt de tabbene han gjør, ikke minst når de fører til mål i mot. Men, og for meg er det et viktig MEN, jeg mener at både fans, fotballpåståere og media på en alt for enkel måte henter fram "tabbestempelet" når en ball går i mål. 

  • Målvakten skulle stått ett eller to skritt til den andre siden'
  • Målvakten skulle ha sett utgangen av ballen
  • Målvakten dirigerte ikke muren godt nok
  • Målvakten skulle eller burde gjort ditt eller datt

Der er målvaktstabber som er særdeles åpenbare, der er målvaktstabber der de fleste anser at han gjør en objektiv feil, men der er også mange "tabber" som blir konkludert ut fra noen særdeles subjektive og etter min mening  til tider noen særdeles overdrevne krav til målvakten.

Vi skal på ingen måte frede en målvakt og vi skal heller ikke frede en angriper eller en hvilken som helst spiller på banen, men i disse mediatider så har det gått inflasjon i "tabbebegrepet".
Der er forsåvidt en del flere begreper innen vurderingen av spillere som jeg gjerne også skulle påpekt en overdreven bruk av, men det får være til en annen gang.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Guest Gunners68 said:

Ja , som jeg sier joppe, , fotballen er kynisk. Noen slipper unna lettere en andre . De som spiller bakerst får skylden hvis det kommer baklengs mål og laget taper. En tabbe av keeperen og han får skylden for hele greia. 

iwobi forferdelig mot Soton og slipper unna , Auba også , som du også nevner.

Men , kritiserer man Øzil så er det som å banne i kirken.  Han spiller ikke i forsvaret. Når har imidlertid også han fått kjenne smaken av Emerys filosofi. Alle må bidra - hvis ikke venter benken.

En ting skal jeg iallefall ta til meg og det er vel at pennen blir vel litt ekstra kvesset på dager hvor vi taper 🙂

 

Det med kritikk av Özil kan man alltids diskutere, om han er rett spiller for Arsenal kan også diskuteres. Men Özil er en spesiell type spiller det kommer man ikke unna. Det er ganske utrolig at man ikke klarer å bygge spillet sitt rundt en sånn juvel. Det er ikke så veldig mange som strør rundt seg pasninger som han gjør med største selvfølgelighet. Han er ingen og blir ingen jordfreser, det viste vel alle før han ble kjøpt, inkludert de som kjøpte han. Og det å gi den mannen en kjempekontrakt om du ikke skal spille på styrkene hans er uforståelig, det at man heller ikke skaffer de spillerne han trenger rundt seg er like uforståelig når man først gir en kontraktsforlengelse av en sånn karakter. Det er også ganske uforståelig at noen regner med og forventer at den mannen skal jage ball opp og ned og i mente, når han aldri har gjort det hele sin karriere til nå. Luksus spiller? Absolutt, men skaff han bedre arbeidsvilkår og vi finner skatten. Spill gjerne 4-3-3 eller 4-3-1-2 blir vel mer korrekt. Laca og Auba foran Özil, og la Özil gjøre som han vil. De øvrige 3 på midtbanen kan være arbeidsmaur som løper opp og ned og i mente, supplert med de 2 offensive backene vi allerede har. Sånn der har dere fått gulloppskriften gratis og franko også.

Skal man ha en spiller som jager ball i tide og utide, så burde jo de som kjøpte Özil vært banket, for da har de jo vanskjøttet jobben sin, for ikke å snakke om misbruket av talentet til Özil. Hvorfor skal man skaffe en spiller av typen Özil når man ikke skaffer resten av materialet som trengs for at det skal bli et fantastisk skaperverk

Misforstå meg rett, jeg aksepterer kritikk av de som fortjener det, men reagerer når man bare gjør det sånn halveis, bare tar elementer uten å ta med hele bildet. Og jada jeg blir også sur og grinete når ting ikke går på skinner, misliker like lite som de fleste andre når den og den spilleren ikke presterer. Men det hjelper fint lite å bare klage på A når heller ikke B og C gjør jobben sin.

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, joppe said:

Det med kritikk av Özil kan man alltids diskutere, om han er rett spiller for Arsenal kan også diskuteres. Men Özil er en spesiell type spiller det kommer man ikke unna. Det er ganske utrolig at man ikke klarer å bygge spillet sitt rundt en sånn juvel. Det er ikke så veldig mange som strør rundt seg pasninger som han gjør med største selvfølgelighet. Han er ingen og blir ingen jordfreser, det viste vel alle før han ble kjøpt, inkludert de som kjøpte han. Og det å gi den mannen en kjempekontrakt om du ikke skal spille på styrkene hans er uforståelig, det at man heller ikke skaffer de spillerne han trenger rundt seg er like uforståelig når man først gir en kontraktsforlengelse av en sånn karakter. Det er også ganske uforståelig at noen regner med og forventer at den mannen skal jage ball opp og ned og i mente, når han aldri har gjort det hele sin karriere til nå. Luksus spiller? Absolutt, men skaff han bedre arbeidsvilkår og vi finner skatten. Spill gjerne 4-3-3 eller 4-3-1-2 blir vel mer korrekt. Laca og Auba foran Özil, og la Özil gjøre som han vil. De øvrige 3 på midtbanen kan være arbeidsmaur som løper opp og ned og i mente, supplert med de 2 offensive backene vi allerede har. Sånn der har dere fått gulloppskriften gratis og franko også.

Skal man ha en spiller som jager ball i tide og utide, så burde jo de som kjøpte Özil vært banket, for da har de jo vanskjøttet jobben sin, for ikke å snakke om misbruket av talentet til Özil. Hvorfor skal man skaffe en spiller av typen Özil når man ikke skaffer resten av materialet som trengs for at det skal bli et fantastisk skaperverk

Misforstå meg rett, jeg aksepterer kritikk av de som fortjener det, men reagerer når man bare gjør det sånn halveis, bare tar elementer uten å ta med hele bildet. Og jada jeg blir også sur og grinete når ting ikke går på skinner, misliker like lite som de fleste andre når den og den spilleren ikke presterer. Men det hjelper fint lite å bare klage på A når heller ikke B og C gjør jobben sin.

 

Amen.

Link to comment
Share on other sites

On ‎12‎/‎17‎/‎2018 at 9:45 PM, Guest Gunners68 said:

Nå er det vel faktisk sånn at den offensive delen av laget vårt har fungert bedre enn den defensive . Sånn har det vel vært i lang tid. Du syntes det er lavmål å angripe Kos. Jeg vet ikke jeg , joppe , men det var faktisk han som spilte. Det var han som gjorde feilene , elementære grunnleggende feil , ¨som gjorde at det kom 2 baklengs. Hvem hadde ansvaret for de to tabbene. Ingen - fordi han som gjorde feilene har vært skadet i 6 måneder - så derfor er det jeg mener lavmål. 

Fotball er kynisk joppe. Gjør spillerne på banen feil så får manageren skylden til slutt. Dermed også den som  får sparken. Keeperen gjør en feil i løpet av en kamp og han er syndebukken.  Du kan være banens desidert beste spiller , bomme på en straffe på overtid og du blir husket for den bommen.

Etter mitt syn får man klandre de som ikke leverer . I Arsenal har det vært en lei tendens at det skjer som oftest i bakre rekker. Da er det den delen av laget som får mest kritikk. 

 

 

Jeg vil ikke slippe helt taket på hvorfor jeg synes det var lavmål å gå så hardt ut i angrepet av Koscielny, for jeg går ikke med på at første målet var tabbe av Koscielny. Så vidt jeg fikk med meg så fulgte Koscielny løpet til Ings, og han var vel for så vidt foran Ings også, så langt så gjorde han jo alt riktig, men han kom vel et par cm for kort i duellen. Hadde Koscielny vært helt kampklar så hadde kanskje utfallet blitt annerledes. Det skal vel nevnes at innlegget var vel såpass bra utført at det fint kunne vært brukt som skoleeksempel på hvordan man slår innlegg. Og bevegelsene til Ings kunne nok også vært brukt som skoleeksempel på hvordan man opptrer i andre enden av et innlegg. Tabbe av Koscielny? Ikke i min verden. Hadde Koscielny vært synsk, så kunne han jo slått ned Ings utenfor 16meteren og tatt frispark og utvisning i forkant, Ings båret av banen og på den måten hindret 2 mål i mot 😉. Usaklig, jepp veldig men ment som en morsomhet. Dårlig spøk, men dog.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg helt enig med deg joppe. Både med tanke på syndebukker og Özil. Fotball er og blir et lagspill og for å få et lag til å fungere som en helhet trenger man spillere som utfyller hverandre og som har forskjellige arbeidsoppgaver/spisskompetanser.

En spiller som Özil trenger, slik jeg ser det, full frihet offensivt(andre må ta seg av det defensive) samt minimum to spillere som alltid går på løp og som fullfører løpene for å skape rom.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Det er vel helt åpenbart for alle hva slags type spiller Øzil er. Han trenger den fulle friheten som du nevner Simbad. Samtidig bør det være like åpenbart for alle som følger Arsenal hva slags filosofi Emery har. Han vil ha full intensitet fra samtlige . Det har han også gitt beskjed om ganske tydelig. Ingen får den friheten under kamp eller på trening som Wenger ga spillerne. Derfor har det også skjedd noe med laget og de har jo nektet å tape.

Synd med det tapet som kom mot Soton , men vi er et såret dyr defensivt nå. En skade eller to til nå i bakre rekker så har vi brukket ryggen fullstendig.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Guest Gunners68 said:

Det er vel helt åpenbart for alle hva slags type spiller Øzil er. Han trenger den fulle friheten som du nevner Simbad. Samtidig bør det være like åpenbart for alle som følger Arsenal hva slags filosofi Emery har. Han vil ha full intensitet fra samtlige . Det har han også gitt beskjed om ganske tydelig. Ingen får den friheten under kamp eller på trening som Wenger ga spillerne. Derfor har det også skjedd noe med laget og de har jo nektet å tape.

Synd med det tapet som kom mot Soton , men vi er et såret dyr defensivt nå. En skade eller to til nå i bakre rekker så har vi brukket ryggen fullstendig.

Det er jo ganske åpenbart at det ikke er åpenbart for alle hva slags spiller Özil er, for med tanke på hva han kritiseres for, så virker det langt fra at det åpenbare er så åpenbart.

Selv om Emery som utgangspunkt skulle ha en løp deg i hjel filosofi, så må det jo finnes muligheter å utnytte styrkene til spillerne du faktisk har i troppen og ikke det du drømmer om eller skulle ønske at du hadde.

Link to comment
Share on other sites

Altså, hver trener har sin filosofi. Da endrer man ikke den bare fordi man har den eller den spilleren i laget fra før av. Da kvitter man seg med vedkommende og erstatter den med noe som passer inn. Alt annet blir en kvasiløsning. 

Så skal det sies at JEG ikke vet om Ozil er i en slik situasjon under Emry ennå. Kanskje vi vet mer etter januarvinduet? 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Jeg vet ikke hva du baserer deg på joppe - men hele media England har i lang  tid kritisert Øzil for sine holdninger og manglende  innsats for laget på banen. Sist uke var det Martin Keown  som lot sin vrede gå ut over  Øzil . Han var en av flere etter siste kamp i EL. Mulig Øzil er en favoritt spiller for deg og skal respektere det. Han er definitivt ikke en av mine. Han skrev under for Arsenal i 12 time i fjor. Han er vår desidert best betalte spiller. Det er da lov til å forlange mer av ham enn det han presterer - han er nemlig veldig variabel i sine prestasjoner. Det er fra verdens klasse til flat batteri. Du vet aldri hva du får av den mannen offensivt - men defensivt får du mer eller mindre ingenting.

En manager vil vel  aldri komme til en klubb som Arsenal med en filosofi han har stått for i lang tid og så endre den fordi han har en mann som til tider ikke er villig til å gi alt for laget. Vi er enig om at Øzil kan prestere i verdens klasse  - det vet Emery også - men veien er kort derfra til bånn i bøtta fra Øzil sin side.

Vi er ikke gode nok enda til å ha en luxus spiller  vandre rundt uten å bidra. Emery har vel vært klar på det ved å sette Øzil på benk. Han kommer ikke til å forlate sin filosofi pga en spiller.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...