Jump to content

Ivan Gazidis


Ben Elfen

Recommended Posts

Jeg beholder gjerne Ivan. Jeg har ikke problemer med å forstå at enkelte ikke liker han, men jeg mener han kan forsatt gjøre en god jobb i Arsenal.

Gazidis er en av drivkreftene bak den snuoperasjonen Arsenal er i ferd med å gjøre og min største kritikk mot han er at han ikke satte "kabinettspørsmål"i forkant av Wengers siste kontraktsforlengelse.

Man kan gjerne kalle han en politiker som ser an hvilke slag som bør kjempes, og mot Wenger hadde han ingen sjanse så lenge Stan hadde klokketro på AW.
Jeg mener at Gazidis burde satt jobben på spill (noe som selvsagt er lettest å si når man selv ikke er en del av systemet) da han og Kroenke jr. ønsket å omorganisere klubben våren 2017. Han klarte likevel i det stille å starte denne omorganiseringen bak Wengers rygg i den sesongen som har gått, men det burde skjedd tidligere slik jeg ser det.

Men til tross for at jeg har ting å kritisere han for så ønsker jeg å ha Gazidis med minst en sesong eller to til slik at vi slipper en ny organisator nå når det har skjedd så mange endringer på kort tid.

Gazidis er på ingen måte uunnværlig, men for meg er dette feil tidspunkt å skifte ut en så pass viktig brikke i systemet.

Jeg skal være forsiktig med å dra sammenligninger men det blir litt som når Ferguson og Gill (adm dir) forsvant fra United omtrent samtidig og etterlot seg et vakuum. Nå var sannsynligvis Gill viktigere for United enn hva Gazidis er for Arsenal, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er Gazidis som har forhandlet fram avtalen med BYD så er vel ikke det så imponerende håndtert?

https://news.arseblog.com/2018/07/arsenal-caught-up-in-weird-chinese-partner-fraud/

 

https://arseblog.com/2018/07/mixed-messages-over-gazidis-milan-links-but-his-departure-would-be-a-big-surprise/

 

personlig har jeg aldri klart å like fyren

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Jeg aksepterer at trynefaktor alltid vil ha en påvirkning når det gjelder hvem den enkelte vil ha i klubben (gjelder både spillere og admin), og jeg skal innrømme at det også gjelder undertegnede. Når det gjelder Gazidis så har jeg ikke et  stort behov for å like han, han jobber for det meste "i det skjulte" så det er sjelden vi ser han. 

Neida det er ikke imponerende å bli lurt, men selve lureriet kan muligens ha blitt utført på en imponerende måte ?

Link to comment
Share on other sites

Gazidis er en "slick operator", men jeg synes ærlig talt han i det store og hele har gjort en grei job på det han "har fått lov til" å drive med opp gjennom årene. Håndteringen av Wenger exit og ny modell synes jeg også ser bra ut, så får vi se om det blir slik i realiteten også.

Å miste han nå passer svært dårlig i og med at vi er midt i en omstilling som han har regien på.

Link to comment
Share on other sites

Det samme tenker jeg. Vil jo være veldig rart å sette i gang en sånn prosess uten å ønske og se den ut. Ser det begynner å bli mange kilder i Italia som skriver om dette, uten at jeg kjenner til troverdigheten til noen av dem annet enn at Sky sports it bør tas med en klype salt. 

På den andre siden bør det ikke akkurat være mangel på direktører der ute. Det er ikke sikkert det vil bli det store tapet, men jeg ser det som en fordel at han blir til den nye strukturen har satt seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er ett uttrykk som heter vi vet hva vi har men ikke hva vi får. Han har vel hatt noen upopulære stunt gjennom tida men jeg har ikke noe forhold til ham. Bland i hvert fall ikke wenger inn i styret. Er bra han wenger innrømmer at han skulle sluttet før. Er optimist før seriestart, det var på tide noe skjedde.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
2 hours ago, Ben Elfen said:

Ryktene om Gazidis avgang blusser opp igjen. Mitt tips er at det skjer. 

 

https://arseblog.com/2018/09/ivans-exit-looms-large/

 

Det er godt mulig at du har rett i det. Jeg har tidligere skrevet at jeg håper at Gazidis ikke forsvinner nå så tett på Wengers avgang og når klubben så vidt er kommet i gang med omorganiseringen av "systemet" rundt laget.

Jeg har egentlig ikke noen prinsipielle problemer med at Gazidis forlater Arsenal, jeg har bare hatt et ønske om at det ikke skulle skje før om ett år eller to.

Når det gjelder Gazidis sin eventuelle avgang så skal jeg innrømme at det jeg videre kommer til å skrive langt på vei er en kraftig motsigelse av argumenter jeg har brukt mot andre her på forumet tidligere, og det gjelder tilbake i tid da jeg ønsket Wengers avgang.
Det var flere som ville beholde Wenger rett og slett fordi de viste hva vi hadde men ikke hva vi ville få etter han. Jeg var særdeles uenig i dette argumentet fra de som var pro-Wenger, så når jeg nå kommer til å bruke "Wenger knows"-gruppens argumenter for å beholde Gazidis så er det ingen tvil om at jeg møter meg selv i døra!

Som nevnt over så er jeg ikke motstander av å skifte ut vår adm.dir., bare tidspunktet for det og årsaken har jeg nevnt ovenfor. Når det gjelder argumentet "Vi vet hva vi har, men vi vet ikke hva vi får" så er min frykt at med et 100% eierskap fra Kroenke sin side så får vi inn en av deres "trofaste" i KSE (Kroenke Sports Enterprise) som vil ta over ledelsen av "bedriften" Arsenal, eventuelt at Kroenke jr. selv tar denne jobben.
Selvsagt kan man da si, som jeg ville sagt vedrørende Wengers avgang, at Gazidis vil uansett forsvinne før eller siden og da er problemet det samme. Det er selvsagt helt riktig det, men med Gazidis sittende ett år eller to til så er klubben forhåpentligvis kommet så langt i omorganiseringen at en KSE utnevnt direktør ikke vil kunne påføre klubben den samme skade som vedkommende eventuelt ville gjort hvis han kom i nær fremtid.

Kanskje er jeg bare litt for "lettskremt", men vi kan bare se til Man U der mange mener at det største problemet for klubben da Ferguson gav seg var at daværende adm.dir. David Gill forlot klubben omtrent samtidig som en langt-tjenende manager forsvant.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Jeg kjøper argumentene dine Polljen. Forsvinner Gazidis nå  så kan det komme inn en fra andre siden av dammen som ikke vet hva offside er en gang .  Synd at vi har solgt til en mann som Kroenke.  Hadde han bare vist interesse for det sportslige i det minste. Vist at han ville vinne noe og satset penger deretter. Inn med David Dein ?

Link to comment
Share on other sites

Selv om ditt "inn med David Dein" kom med et smil, Gunners68, så er det å få inn en DD-type i styret noe jeg har forfektet i flere år. Selv om DD anno 2018 etter min mening er utdatert, alder (75 år) spiller en viss rolle her, så trenger Arsenalstyret sårt en (eller flere) personer av DD's kaliber anno 1996.
DD surret selv en del i perioden da Kroenke kom inn på eiersiden, og DD var vel langt på vei den som brakte Kroenke inn i Arsenalsystemet før ting surnet og han i stedet solgte sine aksjer til Usmanov. DD var vel også en forkjemper for å flytte Arsenal til Wembley istedet for å holde seg i "hjemmeområdet" så det er ikke alt som var rosenrødt med han.

Men ser vi bort fra noen få negative takter mot slutten av hans periode i Arsenal så gjorde DD en kjempejobb for klubben. Jeg er overbevist om at Wenger ikke ville hatt en slik suksessfull start på sin Arsenalkarriere uten DD som "sparringpartner", og det er vel litt symptomatisk at Wengers nedtur i Arsenal tidsmessig henger sammen med at DD forsvant fra klubben.
Selvsagt var det ikke DD som skapte Wenger, og selvsagt så var det mange årsaker (bl.a. økonomi i forbindelse med ny stadion) til at Wengers siste halvdel som manager ikke var i nærheten av det som skjedde i den første halvdelen, men Wenger mistet en viktig støttespiller/sparringpartner (da DD forlot klubben) og ikke minst en som tydeligvis turde å snakke rett fra levra til Wenger om det han var uenig i. Etter DD så ble Arsenal en organisasjon med mange "ja-folk", en klubb med et særdeles svakt fotballfaglig styre kombinert med at vi satt med en manager som hadde for stor innflytelse i alt som skjedde i klubben.

Så alt i alt så savner jeg virkelig en DD-type i dagens Arsenal. Denne typen eksisterer ikke i dagens Arsenal og jeg er redd vi aldri kommer til å se en slik type igjen med dagens eierkonstellasjon.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Nei , en DD type inn med dagens eier kan vi bare glemme Polljen. Etter at Kroenke overtok forsvant de store spiller innvesteringene. Det var det mange som advarte mot. Topp 4 lagene dominerte relativt stort i PL tidligere. Etter hvert har andre lag kjøpt fornuftig og avstanden har minsket i forhold til før. Vi er nå inne i det som kalles Topp 6 ( så vidt ). Havner vi der etter Unais første sesong så tror jeg vi skal være fornøyd.

Blir spennende å se hva som skjer fremover. Ja , mannen Gazidis , kan være på vei bort. Føler på meg at Unai vil be om penger til forsterkninger. Hva skjer om han ikke får det ? Uansett hvor dårlig vår ledelse til tider er så tror jeg ikke de ønsker å se for mange tomme seter. Det var derfor de ga Wenger sparken . Styre og stell som nådde bunnen på siste general forsamling i forhold til hvordan de behandlet supporterne der. Det sa ganske mye om de som styrer klubben. De brydde seg ikke mye om kritikken utad.

Men , som sagt over , tomme seter da våknet de tydeligvis. Det var et språk de skjønte. Blir i alle fall spennende å se fortsettelsen sportslig og hva det kan medføre.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke og har aldri skjønt denne hyllesten av DD. Han tilskrives alt som var bra med Arsenal, uten at folk har dekning for det. Det som er sikkert, er at han var mot byggingen av Emirates stadium og at det var han som introduserte en viss Kroenke.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Vel Tapapa , han var sentral i mange overganger i sin tid. Han var en viktig brikke som gjorde at folk signerte for oss. Ikke alle hans ideer ble likt , han var for Kroenke - og flere med han før vi egentlig fant ut at Kroenke kun gikk for pengene i klubben vår. Han var mot Emirates sier du - det var det mange som var , men klubben lovte oss gull og grønne skoger. Det gikk 8 år før vi vant noe etter at vi kom til Emirates. Vi har ikke sett mye til det som var grunnen for å bygge Emirates. Det skulle genereres mye penger som skulle brukes til å holde tritt med de store i Europa.Vi har en flott bane i dag med plass til 60 000. Hvis jeg tenker meg godt om så er det ikke helt umulig at jeg ville ha beholdt Highbury og den suksessen vi hadde der med Wenger. Heller Highbury og suksess foran penger som fyker ut av klubben.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

En ting til Tapapa er at her inne er det folk med forskjellig fartstid som Arsenal supportere. Jeg vet ingenting om hvor lenge du har fulgt klubben , men mulig du bør Google DD og sjekke hans betydning i klubben , hvem han var med på å signere og hva han betydde for spillerne under hans tid i klubben. Han er ikke helt betydningsløs :-)

Link to comment
Share on other sites

Problemet her @Tapapa er at du fremhever de negative sidene med DD's tid i Arsenal, samtidig som du ikke vil eller kan finne noe positivt ved hans tid i klubben.

Det er helt rett å fremheve de negative sidene og jeg er enig i at DD ikke skal tilskrives alt som var bra i Arsenal (på langt nær), og det har vel hverken jeg eller Gunners68 gjort. Men samtidig så er det viktig å ikke bagatellisere det han gjorde for klubben.

Wenger blir med rette hyllet for det som skjedde i Arsenal fra han kom i 1996 og i mange år etter det. Men det var David Dein som var drivkraften i styret når Wenger ble ansatt. Uten DD i Arsenalstyret så hadde vi ikke opplevd en Wenger-epoke!!
Som jeg nevnte over så var DD en god og viktig støttespiller for Wenger når AW kom til klubben og i de første årene han var i klubben. Dette er ikke min påstand, Wenger har selv uttalt seg om dette.

Det var Wenger som var drivkraften bak ligamesterskapene, ikke DD. Det var Wenger som var drivkraften bak "the invincibles", ikke DD. Men David Dean tilførte styret i Arsenal noe som har manglet etter at han solgte seg ut, og det er fotballfaglig kunnskap. Vi skal heller ikke glemme at i 1996 så var nok hele Arsenalorganisasjonen betydelig mindre enn i dag, og det generelle fotballfaglige støtteapparatet i administrasjonen antar jeg var betydelig svakere enn i dag. DD hadde mye med spillerkjøp på den tiden, i dag så er dette ikke en del av styremedlemmenes arbeid. 

Nei, vi skal ikke tilskrive DD alt det gode som skjedde fra midten av nittitallet og i årene som fulgte, men at han var en viktig brikke i organisasjonen er det etter min mening viktig å erkjenne!

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Det er iallefall bedre syntes jeg å ha en mann som er offensiv i driften av klubben som DD var.  Gazidis er jo helt fraværende. DD hadde kontakt med grassrota i klubben noe som er forholdsvis fjernt i dag.  Vi hadde ganske riktig som Polljen skriver ikke hatt Wenger som manager hvis ikke det var for DD. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Guest Gunners68 said:

En ting til Tapapa er at her inne er det folk med forskjellig fartstid som Arsenal supportere. Jeg vet ingenting om hvor lenge du har fulgt klubben , men mulig du bør Google DD og sjekke hans betydning i klubben , hvem han var med på å signere og hva han betydde for spillerne under hans tid i klubben. Han er ikke helt betydningsløs ?

Jeg har holdt med Arsenal fra før jeg begynte på skolen, dvs rundt 1976. Jeg var intet behov for å Google DD. 

Forresten, DD ga tydeligvis sin sønn gode arbeidsvilkår,  som ham benyttet seg av til å selge våre aller største stjerner, som Henry og RvP. Fin måte til å berike familien Dein på Arsenals bekostning.

Link to comment
Share on other sites

@Tapapa 

Jeg har hatt stor glede av å diskutere med deg gjennom årene, ikke minst da forumet var nede for telling, og det at vi i mange saker er (har vært) uenige er ett pluss i en debatt.

Men i akkurat denne "debatten" så virker det på meg som at du vil gjøre ditt ytterste for å være noe vrang.

At du i motsetning ti et par andre av oss ikke er imponert av DD sitt virke i Arsenal, klager jeg ikke på. Dette er en ren subjektiv vurdering både fra din og min side. Men å starte med å dra overgangene til Henry og RvP inn i denne debatten, da skuffer du meg noe inderlig.

Henry ble solgt før sesongen 2007/08, RvP ble solgt før sesongen 2012/13. David Dein røk uklar med styret i Arsenal og trakk seg ut (fikk sparken fra det) i april 2007, og solgte deretter sine aksjer til Usmanov noen måneder senere. Det å påstå at et styre som ikke lenger var vennligstilt til David Dein skulle gi Darren Dein ekstra gode arbeidsvilkår (i flere år fremover) når det gjelder de nevnte salgene faller på sin egen urimelighet. Når det gjelder Henry så var etter det jeg kan lese meg til Darren Dein en av hans best venner (og forlover i Henry sitt bryllup), salget av RvP skjedde så lang tid etter at Dein var ute av klubben at å påstå en sammenblanding av roller der er rett og slett uforståelig.

Du må gjerne forsette å være uenig med oss Tapapa når det gjelder vurderingen av David Dein sin betydning for klubben Arsenal, og for min del så aksepterer jeg en slik uenighet uten at du trenger å forklare hvorfor. Men hvis du likevel føler et behov for å konkretisere hvorfor David Dein ikke var god for Arsenal så håper jeg at du vil legge noe mer i dine tilsvar enn noen billige poeng.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Siden du har fulgt Arsenal siden 1976 så har du fått mye med deg vedrørende Arsenal  Tapapa , men det har glippet litt når det gjelder DD og hans betydning. Hverken jeg eller Polljen prøver å gi ham æren for alt , men det er nok av spillere samt Wenger som kan si mye om DD betydning for Arsenal. Henry ville prøve noe annet før karierren var over. RVP var klar over at han måtte bort skulle han rekke å vinne noe før karrieren var over. Du sier du ikke trenger å google DD. Jeg foreslår du gjør det - mulig du finner ut at han har tilført mer enn de fleste andre. Understreker igjen at ikke alle var like enige i hans forslag - ikke alle  hans forslag var mulig å gjennomføre. Muligens litt for store ambisjoner - noe som forresten er sterkt fraværende i vår klubb i dag på leder siden.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...