Jump to content

Tanker om 17/18-sesongen


1Bergkamp0

Recommended Posts

Nok en ligasesong+CL-sesong har endt i skuffelse.

 

Til tross for en grei poengtotal var vi ikke blant de 4 beste i år og endte til og med bak Spurs.

Det første som slår meg etter årets sesong er hvor dårlige vi faktisk er i vår vante 4-2-3-1-formasjon. Spillere som Ramsey, Xhaka, Gabriel og Ox kommer virkelig ikke til sin rett i denne formasjonen.

Etter skiftet til 3 bak fikk alle disse spillerne en ny vår. I forhold til hvordan årets sesong forløp har jeg sett litt på stallen og hvordan vi passer til denne formasjonen.

 

 

Keeperplass:

Wojciech Sczesny

Var en av Serie As beste keepere i år. Lært mye i Italia og modnet som spiller (og forhåpentligvis også som person). Ser gjerne at polakken kommer tilbake.

 

Petr Cech

Tsjekkeren bør fortsette.

Kan gjerne rotere litt med Woj så vi får en Øst-europeisk keeperduo i verdensklasse. Selv om Woj har tatt store steg har han, og nesten alle andre keepere i verden, noe å lære av Petr.

 

Terningkast: 5

(Kanskje den beste keeperduoen i PL, men førstevalg er sannsynligvis marginalt dårligere enn 5 av de andre i topp 6)

 

Høyre vingback:

Ox

Er han en ving? Er han en midtbanespiller? Er han en vingback?

Syns vi får mest ut av han på vingback, teknikken, farten, styrken og arbeidsviljen gjør at han passer best som vingback pdd. Flott at han kan fylle inn i andre posisjoner ved skader dog.

 

Hector Bellerin

Spanjolen sleit med å komme i form igjen etter skade, men er fremdeles en meget god spiller teller som egenprodusert. Bør beholdes og får for første gang i sin Arsenal-karriere (etter han slo gjennom) en god konkurrent til plassen sin.

 

Terningkast 5:

Syns dette er vår beste lagdel om vi skal spille med 3 stoppere.

 

Stopperplass:

Gabriel

Kler en 3-stopperslinje. Kan være aggressiv i spillet sitt og skyve ut på høyresiden når det trengs, i en stopperduo gjorde dette han til en middelmådig stopper, men med to stopperkollegaer gjør dette at han kan vise hvor god han er til å faktisk vinne igjen ballen og stresse motspillere. Kler høyre stopperplass best.

 

Callum Chambers

Vist at han er god i lufta og bra som stopper. Har ikke farta til å spille på backen. Bør satses på som stopper i en tremannslinje. Kler nok også høyre stopper best.

 

Shkodran Mustafi

Mustafi begynte med gode tall og gode resultater. Kom inn med en vinnervilje, et mot og en innsats vi trengte. Spiller dog alltid på grensen og når det ikke stemmer så er han ikke god nok rett og slett. Passer også best som høyre stopper. En av han, Chambers og Gabriel kan til nød spille på venstre eller i midten dog.

 

Nacho Monreal

Er naturlig å trekke han over på stopperplassen nå som han blir eldre. Har rutine i forsvarsarbeidet og er ikke så verst i lufta. Passer veldig godt som venstre stopper pdd. Men er jo også et godt alternativ på back.

 

Per Mertesacker

Vil beholde Per her en stund til. En av få naturlige forsvarshjerner i hele klubben og bør få ta trenerkurs gjennom klubben samtidig som han fungerer som en backup-løsning.

 

Rob Holding

Har imponert når han har fått sjansen. Moden i spillet for alderen, holder tempoet i PL, er sterk i kroppen og god til å holde ballen i spill. Et av de største talentene i klubben.

 

Laurent Koscielny

Viktigste mannen i forsvaret. Mustafi, Gabriel og Koscielny var alle hentet inn som aggressive, proaktive stoppere, men Koscielny er den eneste som klarer å spille reaktivt i tillegg. Mener Holding har noe av det samme i seg. Laurent holder forsvaret vårt sammen, bidrar med viktige mål og har vært her lenge.

 

Terningskast 5:

Har alltid ment at hver stopper er god for seg, men det har ikke stemt i en duo uten Koscielny. I 3-backslinja har vi vært langt mer solide så for en gangs skyld er dette en sterk lagdel.

 

Venstre vingback:

Joel Campbell

Høres kanskje rart ut å lansere han her, spesielt etter et dårlig låneopphold i Portugal (+ at han opprinnelig er spiss..). Men har stats som går utenpå Ox sine defensivt (Ox 16/17 vs Joel 15/16) er også hardtarbeidende rask og sterk så tror han kunne funka som backup her.

 

Terningskast 2:

Campbell fungerer nok som backup i denne posisjonen og vi har Monreal, men føler det mangler et førstevalg som er en naturlig vingback her, rett og slett.

 

Sentral midt:

Granit Xhaka

Hadde en blandet førstesesong. Imponerer meg med pasningsfoten og overblikket, men er noe udisiplinert og ukonsentrert i spillet sitt. En av de mer talentfulle spillerne i stallen vår og regner med at han kommer til å vokse ytterligere neste sesong.

 

Aaron Ramsey

Akkurat hva vi trenger ved siden av Xhaka, en naturlig indreløper som kan forsvare, assistere og score målene. I vår 4-2-3-1 havnet han for langt bak eller for langt foran til å virkelig kunne benytte seg av alle ferdighetene sine, i 3-4-3/3-4-2-1 vil han havne midt på banen igjen. Kan nok også spille på høyre vingback ved krisesituasjoner.

 

Santi Cazorla

Kan styre tempoet, ta med ballen forbi en mann, slå en genial pasning, score mål og gjøre jobben sin defensivt. Vi er markant svakere med en gang spanjolen skades, så får vi se om han fremdeles er like bra etter skaden.

 

Francis Coquelin

Funker som en defensiv blokk, ikke som indreløper. Egenprodusert og god på det han gjør. Mener vi ikke bør være for avhengige av rollespillere, men en mann som Coquelin kan være god å ha i stallen.

 

Ainsley Maitland-Niles

EL-spiller... Tror egentlig ikke han kommer til å bli kjempegod, men har en offensiv tankegang, er rask og har løpskraft.

 

Terningkast: 3

Xhaka-Ramsey og Cazorla-Coquelin er gode duoer, men vi bør få inn en spiller til som kan ta med ballen forbi mann og skape noe offensivt i tillegg til å gjøre jobben bakover.

 

Høyre angriper (Den offensive playmakeren):

Mesut Özil:

Satser på at vi beholder tyskeren. I humør og om medspillerne er i form er det ikke mange bedre spillere. I en fri rolle vil han kunne ha tillatelse til å sluntre unna mer defensivt i denne formasjonen. Tror at AW blir og at tyskeren derfor også blir.

 

Alex Iwobi:

Blir en helt annen spiller en onkelen hans var. Trenger å øve på avslutninger og generelt sett mer kamptrening. Gjør mye riktig, men er litt naiv i spillet og er tidvis lett å lese. Bør få fast spilletid i EL og litt tid i PL som reserve.

 

Terningkast: 5

Mesut er en klassespiller og Iwobi er på vei mot å bli en.

 

Sentral angriper:

Olivier Giroud:

Super-sub og en av PLs beste hodespillere, bør ikke være fast, men bør som regel være med i troppen.

 

Welbz:

En mann for de store anledninger. Virker tidvis vaksinert mot å score, men lager såpass mye bry for motstanderens forsvar med sin fart, fysikk og arbeidsinnsats. Fungerer også på vingen. Må vise at han virkelig vil og tilbringe MANGE timer i sommer med å skyte hull på juniorkeeperne dersom han vil bli en spiss som kan utfordre toppscorerne i ligaen.

 

Terningkast 3:

Mangler hos begge spillerne. De er begge viktige for at en spiller som Alexis skal kunne score mål, men må begge score mer på færre sjanser for at vi skal oppover på tabellen. Tror begge to bør bli i stallen dog.

 

Venstre angriper:

Alexis Sanchez

Årets sesong sier alt om han. En av få i dagens stall som virker som om han er født til å score mål. Selger vi unna gutta jeg har foreslått kan han også få lønna han mener han har krav på (han har nok et poeng også.)

 

Theo Walcott

Vet mange vil ha han ut, men han leverer målpoeng som vi ikke har mange i stallen som kan levere. En god kamp for Theo er dog å score ett eller flere mål og være minst mulig borti ballen bortsett fra det. Velger å sette han på venstre da han kan skjære inn og skyte, men et alternativ som kan være like bra er å sette Iwobi på venstre og Theo på høyre og heller bytte kant der vi spiller ball og kant vi kontrer med.

 

Terningkast 4:

To målscorere, den ene dominerer i banespillet mens andre bør holde seg unna ballen såfremt han ikke kan gå for mål. Walcott bør være en bonusspiller og en ny angrepsspiller bør hentes inn. Engelskmennene i angrep er jo mye skadet også.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Lån ut?

Kelechi Nwakali:

Gjorde en god sesong i nederlandsk andre div. Trenger å komme seg opp i Eresdivise til neste sesong. (Evt. Annen toppliga)

 

Julio Plezeguelo:

Mener å huske at han ble skadet ganske alvorlig. Ser ut som han spilte seg gradvis inn i laget mot slutten av sesongen, men trenger en sesong på utlån på toppnivå før vi vet om han er god nok.

 

Jon Toral

Failet I La Liga og trenger hvertfall en sesong til ute på lån, til tross for bedring av spill i Skottland.

 

Takuma Asano:

4 mål på 26 kamper for det beste laget i tysk andrediv. Første året hans i Europa, så isteden for å selge kan han kanskje få et nytt utlån?

 

Ismael Bennacer:

Virker som han har hatt et greit lån i Tours, nå bør han få prøvd seg på øverste nivå i Frankrike neste gang. Franskmannen har også sagt at det er det han ønsker.

 

Krystian Bielik:

Polakken trenger mer erfaring i Championship som stopper før han tar steget opp på A-laget.

 

Dan Crowley:

Var ansett som et kjempetalent, men 19-åringens neste utlån kan bestemme hans skjebne i klubben...

 

Gedion Zelalem:

Slitt i nederlandsk 2. Div. Som Crowley har jo Gedion vært et kjempetalent, men slitt med å ta stegene opp på senior. ”Bare 20 år”, men begynner å bli gammel til å være innbytter i nederlandsk 2. Div....

 

Jeff Reine-Adelaide:

Jeff trenger en sesong på A-lagsnivå, EL hadde vært en fin arena for han, men er litt lik Iwobi i stilen og nigerianeren er foran i køa. Jupiler League/Eresdivise/Ligue 2/ ligue 1 hadde vært fint for Jeff.

 

Ut:

Mathieu Debuchy:

Mistet plassen til en junior og begynte å whine. Aldri vært i nærheten av nivået han delvis var på i Newcastle (Der han spilte bak Sissoko som ofte tok posisjonen hans defensivt når han vandret fremover) MÅ vekk.

 

Carl Jenkinson:

25 år nå, burde vært fast på laget, men har dessverre vært uheldig med skader og ble aldri god nok til å spille fast. Bør kunne spille fast på et lag som kjemper om å unngå nedrykk og derfor være verdt en del penger også.

 

David Ospina:

Ooooooooospina! God nok til å spille fast i mange klubber i EL og i CL for klubber fra de mindre ligaene. Er vår tredje beste keeper så bør få sjansen til å dra videre.

 

Emi Martinez:

Er vår fjerde beste målvakt. 24 år og en håndfull kamper. Burde få dra videre så han får sett om han kan bli en god keeper eller om han bare er en grei tredjekeeper/fjerdekeeper.

 

Kieran Gibbs?

Får ikke tillit, Monreal er førstemann på blokka uansett hvor mange kamper vi har. (Etter Alexis selvfølgelig). Kan, som flere andre her, spille fast for andre lag i ligaen og bør få sjansen til det. Liker Kieran, men blir nok aldri bra nok.

 

Lucas Perez:

Liker spanjolen, men fikk vel under 300 minutter for oss i år. Herlig direkte spillestil, løper i bakrom og jobber hardt uten ballen. Var akkurat en slik spiller vi ”manglet” i årets sesong, men er vel dårlig likt av AW. (Tipper han, i likhet med andre spiller som har slått gjennom sent, er glad i å ta en øl etter trening og at det er derfor)

 

Jack Wilshere:

Ønsker Jackie alt godt videre. Fantastisk spiller når han er skadefri, men det skjer jo ikke lenger. Kunne blitt en verdensstjerne, men har nå et ferdighetsspekter som er sammenliknbart med Mark Nobles...

 

Mohamed Elneny:

Stødig pasningsspiller og løpsmaskin, men ser ikke helt hvem han komplimenterer på midten.. Under 700 minutter i år og til tross for at mannen har en del positive bidrag bidrar han ikke nok til å spille for en klubb som går for ligagullet.

 

+ Et par juniorer som Tafari Moore, Yaya Sanogo etc.

 

Inn:

Vi bør hente inn tidlig, fra lag i mindre ligaer der spillerne ikke skal spille CL.

 

Venstre vingback:

Alt 1:

Sead Kolasinac – Gratis – Schalke

Kan spille stopper, midtbanespiller, venstreback og venstre vingback. Best som sistnevnte. Leverte 3 mål og 7 assists for Schalke i år, 183 høy, muskuløs og har fart i kroppen.

 

Alt 2:

Jonas Hector - ? – Köln

Spiller på venstresiden eller som midtbanemann. Viktig for Köln og Tyskland, naturlig breddeholder med god fart, arbeidsinnsats og styrke. Er også en høy spiller som kommer godt med. Blir naturligvis en del dyrere enn Kolasinac.

 

Indreløper med ferdigheter defensivt+offensivt med evne til å forsere ledd.

Alt 1:

Jean Michael Seri - ? - Nice

Liten midtbanemann med fantastisk løpskraft. Leverte 7 mål og 9 assists for Nice i år samtidig som han leverte en god jobb bakover i banen. Skal delta i CL for Nice, men det er en liten klubb i en liten liga.

 

Alt 2:

Mahmoud Dahoud – ? - Gladbach

Passet fint med Xhaka i Gladbach, 3 mål og 7 assists i år i Bundesliga. Bedre defensivt enn Seri.

 

Angrepsspiller:

Alt 1:

Kasper Dolberg - ? – Ajax

Skal spille CL for en stor klubb, men i en liten liga. Kan bekle alle de tre plassene fremme og leverer mål. Fortsatt ung så vi må ha tålmodighet med han, men kan bli en fantastisk angrepsspiller.

 

Alt 2:

Balde Keita Diao - ? – Lazio

Scoret 16 mål og assisterte 3 for Lazio i år, skal spille CL. Rask, sterk og direkte med god teknikk. Mangler litt i arbeidsinnsats bakover og pasningsspillet, men ser for meg at han hadde passet fint inn i laget vårt.

 

Uten CL forsvinner nok mange av alternativene her.. Lacazette er på vei til Atletico mens Fekir nok er utenfor rekkevidde. En spiller som kan spille på kanten og på topp ville vært ideelt, men det er få av de spillertypene som er gode nok som ikke alt spiller for en av Europas toppklubber.

 

Skammelig faktisk, å ikke ha bedre alternativer mellom Özil og Alexis, med en offensiv venstreback og et bedre alternativ på indreløper enn det Elneny og Coquelin er så vil stallen heves veldig.

 

Ellers:

Talenter bør hentes inn og noen av de jeg har foreslått å låne ut bør bli som støtte til EL.

AW og klubben kommer nok til å hente inn helt andre spillere enn de jeg har foreslått. Kolasinac er den eneste som klubben virker å ha i kikkerten. Kanskje dukker det opp noe magisk fra Arsenes hat, kanskje dukker det ikke opp noe særlig..

Link to comment
Share on other sites

Ønsket A-lag til neste sesong:


Cech


Mustafi-Koscielny-Monreal


Ox-----------------------Kolasinac


Xhaka---Santi


Özil—Dolberg--Alexis



Ønsket B-lag


Woj


Gabriel-Chambers-Holding


Bellerin--------------------Campbell


Dahoud---Ramsey


Iwobi---Welbz—Theo



A-Lag I 4-2-3-1


Cech


Bellerin-Mustafi-Koscielny-Kolasinac


Xhaka------Dahoud


Ox----------Özil-------Alexis


Dolberg



B-lag I 4-2-3-1


Woj


Gabriel-Chambers-Holding-Monreal


Ramsey---Cazorla


Walcott-----Iwobi—Campbell


Welbz




Stallfyll:


Coquelin


Mertesacker


Giroud


Maitland-Niles



Totalt 26 spillere


(Flere som er så unge at de ikke trenger å registres)


Egenprod/engelskprod:


Mustafi


Bellerin


Ox


Woj


Chambers


Holding


Ramsey


Iwobi


Welbz


Theo


Coquelin


Maitland-Niles

Link to comment
Share on other sites

@Wojciech53

 

Jeg er ikke enig i alt og vil gjerne få komme med noen kommentarer og noen (få) endringer.

 

Målvakter: Jeg må innrømme at jeg har vært noe skeptisk til å hente tilbake vår (litt trøblete) polakk, men ut i fra det han tydeligvis har vist i Serie A, så velger jeg å være enig i dine valg her.

 

Høyre vingback: Selv om han har slitt noe etter sin skade så holder jeg fremdeles Bellerin som vårt førstevalg her. Ox har gjort en bra jobb her i vårt nye system, men jeg mener at han imponere vel så mye som boks spiller da han fikk tillit der i forkant av Bellerin sin skade. Ox er et godt alternativ som vingback når vi spiller det nye systemet, men kanskje trenger vi ett nytt alternativ inn (jeg er usikker).

 

Stopperplass.

Mertesacker må gjerne bli i klubben i en støttefunksjon, men jeg ser ikke på han som et reelt alternativ kommende sesong.

Chambers har kanskje hatt et brukbart opphold nå når han har vært utlånt, men han holder rett og slett ikke et nivå som vi bør ha i Arsenal. Jeg ser ikke på han som et alternativ i kommende sesonger.

Kos sliter mer og mer med kroppen og jeg har ikke blitt helt klok på Mustafi (ennå). Gabriel og Monreal er gode "tredjevalg". Jeg har stor langsiktig tro på Holding (selv om han kansjke har en lite svakhet når det gjelder fart). Jeg savner uansett den store lederen i vår bakre rekke så ideelt sett så hadde jeg gjerne sett en ny rutinert "klassestopper" inn (jeg tviler på at det vil skje).

 

Venstre vingback.

Jeg tviler vel på at vi får se Joel Campbell her.

Hvis vi får inn Kolasinac og med Monreal som backup så tro jeg at vi har et bra par der.

 

Sentral midt:

Jeg er enig når det gjelder Xhaka, det virker som han har blitt mer disiplinert mot slutten av sesongen og virker også mer sikker i sin posisjon. En mann for fremtiden.

Coq er et godt alternativ når vi trenger en god defensiv DM, men å bruke han i en offensiv rolle (slik han har blir brukt i det siste) virker malplassert på meg.

Ramsey er en "bølgedal"-spiller. Når han er på topp så imponerer han, men han har vært for ustabil de siste par sesongene.

Santi er en drømmespiller, men kroppen hans gjør han nok til en backupspiller og ikke et førstevalg fremover.

OX er også et godt alternativ på sentral midt, men akkurat som Ramsey så har han vært særdeles ustabil over lang tid.

Dette er også en posisjon der jeg ideelt sett ønsker en oppgradering.

 

Høyre angriper (offensiv playmaker)

Om dette er en eller to posisjoner avhenger litt av spillestil. Özil er et absolutt førstevalg, hvis han blir i Arsenal. Iwobi er en god "understudy" og en eventuell frisk Santi kan også fylle rollen som playmaker. Hvis Özil drar så mener jeg vi har behov for en ny spiller inn.

I 4-2-3-1 så vil denne playmakeren spille sentralt og da har vi noen "halvgode" alternativer til å fylle høyre kant, men igjen så trenger vi ideelt sett nytt blod inn.

 

Venstre angriper.

Sanchez er det opplagte valget, men akkurat som med ôzil så er fremtiden litt usikker akkurat nå.

Walcott er en av de "halvgode" alternativene jeg nevnte under høyre kant og han er etter min mening bedre på høyre side enn på venstre.

 

Høyre/venstre kant: Jeg tar med denne som en egen kategori siden dette er aktuelt hvis vi spiller 4-2-3-1. Her har vi som nevnt mange "halvgode" alternativer i Walcott, Welbeck, Iwobi, OX og Ramsey (og sikkert noen unge talenter). For meg så ville Lucas Perez vært en av de beste alternativene her, men jeg ser ingen fremtid for han i klubben hvis Wenger forlenger sin kontrakt. Jeg skulle gjerne sett en ny "dedikert" kantspiller inn i sommer (igjen ideelt sett).

 

Sentral angriper.

Etter min mening så er ny spiss førsteprioritet i dette vinduet. Vi har rett og slett ikke en god nok angriper. Giroud er god på det han er god på, men han er for avhengig av at laget spiller det rette spillet som han kan dra nytte av. Welbeck kunne vært en slik angriper, men han lider litt av et målvegringssyndrom. Walcott kan gjøre det mest spetakulære, men er kanskje vår mest ustabile spiller. Alexis bør spille kant, ikke spiss.

Ideelt sett (igjen ;D ) så skulle jeg gjerne sett en angriper som kombinerte farten til Walcott, jobbingen til Welbeck og avslutteregenskapene til Giroud (joda, jeg vet jeg drømmer).

 

 

 

 

Når det gjelder din inn/ut liste i post # 2, så skal jeg ikke kommentere så mye, men jeg vil som sagt ha med Chambers ut, jeg ser sannsynligheten for at Perez må/bør ut. Men jeg skulle ønske at han hadde fått mer tillit fra Wenger for jeg liker det lille vi har fått lov til å se. Jeg skulle gjerne ha hatt med Perez neste sesong, hvis han fikk tillit.

 

Jeg har ikke noe i mot om enkelte spillere med lang fartstid forsvinner, hvis de blir erstattet av kvalitet. Walcott er en av de spillerne som jeg mener er så pass ustabil at han gjerne kan erstattes.

 

Rent prinsipielt så er det vel ingen spillere på dagens Arsenallag jeg anser som uerstattelige, uten at det betyr at jeg mener at alle skal skiftes ut.

 

Inn så anser jeg Kolasinac som sannsynlig. I tillegg så MÅ vi ha en spiss av det jeg kaller "klasse". Jeg ser også gjerne inn nytt blod på midtbane/kant. Jeg sier heller ikke nei takk til å forsterke backup på høyre back og eventuelt en ny "klassestopper" hvis avgang på nåværende personell.

Link to comment
Share on other sites

Venter først og fremst på hva som skjer med Wenger, fortsetter han kan vi bare glemme alt som heter spillere, hva som kommer eller går betyr faktisk ikke noe, det blir det samme gamle uten noe form for utvikling hverken på skadestatistikk eller spillestil. Går Wenger, blir dette ekstremt spennende i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Venter først og fremst på hva som skjer med Wenger, fortsetter han kan vi bare glemme alt som heter spillere, hva som kommer eller går betyr faktisk ikke noe, det blir det samme gamle uten noe form for utvikling hverken på skadestatistikk eller spillestil. Går Wenger, blir dette ekstremt spennende i sommer.

Jeg har heller ikke noen store forhåpninger med Wenger i stolen neste sesong, for det blir vel "same procedure as allways" i det store og hele. Men jeg velger likevel å formidle mitt syn om hva jeg mener om vår stall anno sommeren 2017 ;D

Link to comment
Share on other sites

@Wojciech53

 

Høyre vingback: Selv om han har slitt noe etter sin skade så holder jeg fremdeles Bellerin som vårt førstevalg her. Ox har gjort en bra jobb her i vårt nye system, men jeg mener at han imponere vel så mye som boks spiller da han fikk tillit der i forkant av Bellerin sin skade. Ox er et godt alternativ som vingback når vi spiller det nye systemet, men kanskje trenger vi ett nytt alternativ inn (jeg er usikker).

 

Stopperplass.

Chambers har kanskje hatt et brukbart opphold nå når han har vært utlånt, men han holder rett og slett ikke et nivå som vi bør ha i Arsenal. Jeg ser ikke på han som et alternativ i kommende sesonger.

 

Venstre vingback.

Jeg tviler vel på at vi får se Joel Campbell her.

Hvis vi får inn Kolasinac og med Monreal som backup så tro jeg at vi har et bra par der.

 

Sentral midt:

Ramsey er en "bølgedal"-spiller. Når han er på topp så imponerer han, men han har vært for ustabil de siste par sesongene.

 

 

Høyre angriper (offensiv playmaker)

Om dette er en eller to posisjoner avhenger litt av spillestil. Özil er et absolutt førstevalg, hvis han blir i Arsenal. Iwobi er en god "understudy" og en eventuell frisk Santi kan også fylle rollen som playmaker. Hvis Özil drar så mener jeg vi har behov for en ny spiller inn.

I 4-2-3-1 så vil denne playmakeren spille sentralt og da har vi noen "halvgode" alternativer til å fylle høyre kant, men igjen så trenger vi ideelt sett nytt blod inn.

 

Venstre angriper.

Sanchez er det opplagte valget, men akkurat som med ôzil så er fremtiden litt usikker akkurat nå.

Walcott er en av de "halvgode" alternativene jeg nevnte under høyre kant og han er etter min mening bedre på høyre side enn på venstre.

 

Høyre/venstre kant: Jeg tar med denne som en egen kategori siden dette er aktuelt hvis vi spiller 4-2-3-1. Her har vi som nevnt mange "halvgode" alternativer i Walcott, Welbeck, Iwobi, OX og Ramsey (og sikkert noen unge talenter). For meg så ville Lucas Perez vært en av de beste alternativene her, men jeg ser ingen fremtid for han i klubben hvis Wenger forlenger sin kontrakt. Jeg skulle gjerne sett en ny "dedikert" kantspiller inn i sommer (igjen ideelt sett).

 

Inn så anser jeg Kolasinac som sannsynlig. I tillegg så MÅ vi ha en spiss av det jeg kaller "klasse". Jeg ser også gjerne inn nytt blod på midtbane/kant. Jeg sier heller ikke nei takk til å forsterke backup på høyre back og eventuelt en ny "klassestopper" hvis avgang på nåværende personell.

Å være uenig er lov! Glemte forøvrig Bramall i oppsummeringen min, som sies å være meget god som vingback, men som første reserve på venstreback tviler jeg på at han er god nok pdd.

 

Når det gjelder Chambers skjønner jeg at du er skeptisk, mener selv han har gjort en fin jobb i Boro i år, vet ikke helt hva du føler han mangler heller? Jobbet med hurtigheten sin, vil aldri bli noen Walcott, men er ikke direkte treig mer. En mot en har han også forbedret seg veldig. Kan ha behov for et nytt utlån, men vil være rart å kvitte seg med han, er jo fortsatt bare en unggutt.

 

Jeg mener at Ramsey ikke er en "bølgedal"-spiller, men at han konsekvent blir brukt i feil roller. Var effektiv den sesongen han fikk spille sentralt på midten, mangler de defensive ferdighetene til å spille i en pivot med mye defensivt ansvar, mangler farta på vingen og mangler teknikken på offensiv midtbane. Er en grunn til at han ble bedre når vi byttet formasjon så han fikk spille midt i banen igjen.

 

På kant trenger vi også forbedringer ja.

 

 

Spiss, midtbane, kant, backup på høyreback og en stopper er en lang handleliste som vil koste mye penger om vi skal forbedre dog.

Stopper kommer vi nok ikke til å gå for. En spiss/kant og en midtbanespiller + Kolasinac ville gjort at jeg var fornøyd med vinduet.

Link to comment
Share on other sites

Å være uenig er lov! Glemte forøvrig Bramall i oppsummeringen min, som sies å være meget god som vingback, men som første reserve på venstreback tviler jeg på at han er god nok pdd.

 

Når det gjelder Chambers skjønner jeg at du er skeptisk, mener selv han har gjort en fin jobb i Boro i år, vet ikke helt hva du føler han mangler heller? Jobbet med hurtigheten sin, vil aldri bli noen Walcott, men er ikke direkte treig mer. En mot en har han også forbedret seg veldig. Kan ha behov for et nytt utlån, men vil være rart å kvitte seg med han, er jo fortsatt bare en unggutt.

 

Jeg mener at Ramsey ikke er en "bølgedal"-spiller, men at han konsekvent blir brukt i feil roller. Var effektiv den sesongen han fikk spille sentralt på midten, mangler de defensive ferdighetene til å spille i en pivot med mye defensivt ansvar, mangler farta på vingen og mangler teknikken på offensiv midtbane. Er en grunn til at han ble bedre når vi byttet formasjon så han fikk spille midt i banen igjen.

 

På kant trenger vi også forbedringer ja.

 

 

Spiss, midtbane, kant, backup på høyreback og en stopper er en lang handleliste som vil koste mye penger om vi skal forbedre dog.

Stopper kommer vi nok ikke til å gå for. En spiss/kant og en midtbanespiller + Kolasinac ville gjort at jeg var fornøyd med vinduet.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at man kan påstå at min vurdering av Chambers er gjort på sviktende grunnlag, siden jeg sjelden ser annen PL-fotball enn der Arsenal er involvert. Det er selvsagt godt mulig at Chambers har gjort en kjempefremgang på utlån i Boro, men jeg står fremdeles ved min påstand.

Jeg fikk et brukbart første inntrykk av Chambers i Arsenaltrøya, men samtidig så falmet dette inntrykket etter hvert som tiden gikk. Du spør hvilke mangler han har, foruten farten, og du har rett farten var ett av mine ankepunkt. Jeg skal også innrømme at jeg ikke kan sette fingeren på punkt for punkt hva som er galt, men får man et inntrykk av en spiller så er det ikke alltid så lett å kvitte seg med det.

Som sagt jeg kan ta fullstendig feil, men hvor i Arsenalrangstigen ser man Chambers både kommende sesong og i fremtiden. På kort sikt så er det som et femte valg, bak, Kos, Mustafi, Holding og Gabriel og jeg sliter veldig med å se han som et førstevalg på sikt.

Som sagt jeg klarer ikke å gi deg et fullgodt svar, her er det kanskje magefølelsen som er sterkere enn logikken.

 

Når det gjelder Ramsey, så er jeg enig i at han (til tider) har blitt brukt feil, og han er ikke den eneste spilleren i klubben som har opplevd det. Jeg velger likevel å stå på min påstand om at han de siste sesongene har vært en "bølgedal"-spiller.

I motsetning til Chambers så tviler jeg ikke på Ramsey sitt potensiale, men til tider så skal han gjøre det så overdrevent vanskelig med fancy hælspark og annet "tull og tøys". En stabil Ramsey med hodet på rett plass og som spiller på det han er god på, kan bli en verdifull spiller for oss også i fremtiden. Men Ramsey har vært ustabil etter min mening og det skyldes ikke bare feil posisjon.

 

Når det gjelder alle posisjonene jeg ønsket å forsterke så var det som jeg skrev "ideelt sett". Jeg har ingen tro på at alle de posisjonene blir forsterket.

 

Under forutsetning at vi ikke mister Alexis/Özil så mener jeg at:

Vi trenger en ny målvakt når Ospina forsvinner, kanskje det blir vår Italiaferierende Polakk.

Vi trenger en ny venstreback og han er sannsyligvis allerede i boks.

Vi burde fått inn en kant på motsatt side av Alexis. (her spiller formasjonen en viss rolle, jeg tenker da 4-2-3-1 med Özil sentralt)

Vi trenger mer enn noe annet en spiss av klasse.

 

Polakken er allerede under kontrakt.

Vår sannsynligvis nye serber på venstre back kommer "gratis".

Vi bør ha råd til en god spiss og en bra kantspiller.

 

Ny stopper er vel noe jeg anser som mer et langtidsprosjekt. Kanskje kan Mustafi og Holding bli vårt nye par (når Kos må gi seg) som endrer mitt ønske der.

 

Men det er en spiller til jeg ønsker meg, og her går det ikke på posisjon, men på "evne". Vi trenger en SJEF på banen. Kos er vår opplagte kaptein pr.dato, men han gir meg ikke den "sjefsfølelsen" som Adams og Vieira gav meg. Det er egentlig veldig lenge siden vi hadde en SJEF på banen. Ser vi på stallen vi har i dag, så ser jeg få fremtidige sjefer, kanskje Xhaka, men jeg er usikker. Dette sjefsmomentet er også en av grunnene til at jeg dro fram stopperposisjonen blant mine ønsker. Det er mulig at jeg er naiv, men for meg så må en sjef komme fra de bakre rekker, enten en stopper eller en DM.

Link to comment
Share on other sites

Etter en svært frustrerende sesong må jeg si at systemendringen gjør at jeg (nesten) har lyst til å se Wenger få muligheten til å utvikle det nye systemet en sesong til (Les: svært usikker). Det mye koker ned til er egentlig hvem den nye manageren skulle være og hva han evnt vil tilføre som det nye systemet ikke gjør.

 

Gitt at Wenger blir er jeg enig i mye av det du skriver. På keeperplassen må noe gjøres ettersom vi kommer til å ha tre keepere som alle vil forvente førstelagsfotball neste sesong. Et luksusproblem, men jeg håper også at Woj og Petr blir satset på.

 

Ettersom 6 av 6 naturlige stoppere i klubben er høyrebente ser jeg også på Monreal som en stopper kommende sesong hvis vi fortsetter i en 3-backslinje, og der synes jeg han er god. Om ryktene rundt Kolasinac stemmer er egentlig mye av problemet løst i mine øyne, så fremt Gibbs blir. Alternativt selge Gibbs og hente inn en talentfull, eller ren backup back. Skal jeg komme med et navn; Ryan Sessegnon. 16 år (nylig fylt 17) og en kjempesesong i Championship med Fullham. 27 kamper, 5 mål og 3 assists og kan bekle hele venstresiden.

 

På stopper ser jeg også at noe gjøres. 7 stoppere (inkl Per og Monreal) er i overkant. Her ser jeg gjerne at Per blir i en støttende funksjon som nevnt og at Chambers og muligens Gabriel (?) lånes ut til fast førstelagsspill og at vi henter inn en ung venstrebent stopper med potensial som kan rulleres inn med Monreal mot svakere motstand. Holding har levert så godt at jeg håper han blir sett på som første reserve og får jevnlig spill når kampprogrammet er tøft.

 

På sentral midt håpte jeg før systemendringen at det ville bli gjort en skikkelig vårrengjøring til sommeren, men Ramsey har virkelig vokst inn i rollen ved siden av Xhaka. Xhaka synes jeg begynner å bli ordentlig god og hvis han tar ytterligere steg til neste sesong ser jeg ingen grunn til å hente inn en utfordrer til han. Litt rufsete i starten, men en pasningssikkerhet på 90% over alle turneringer og tredje høyest i PL (mener jeg å ha lest) er utrolig sterkt i debutsesongen. Han har heller ikke blitt sendt av etter brakstarten med to røde på rappen og holder naturlig igjen når laget er i angrep noe som gjør at han er første spilleren, på lenge, som skaper god trygghet og balanse. Ved siden av han er jeg nesten fristet til å si selg Ramsey, Wilshere OG Coq/Mo og smell alt på en klassespiller. Ettersom det aldri kommer til å skje er jeg usikker her og. Ramsey, Wilshere, Santi er alle gode nok når de er i form, men så blir den ene skadet, og den andre skadet, og plutselig står vi på bar bakke igjen..

 

Fremover på banen kommer alt an på hvem som blir. Om vi beholder både Alexis og Özil er drømmen at vi allikevel henter en spiller til. En som scorer på bestilling og jobber hardt for laget. Om han finnes, han vil til oss og at vi er villige til å betale det han måtte koste er jeg derimot svært usikker på. Her synes jeg igjen at Welbz har fungert veldig godt i det nye systemet hvor han skaper et fantastisk press på motstanders backrekke sammen med Alexis. Når det er sagt er jeg nesten fristet til å ønske at vi selger Özil. Det er i toppkampene vi taper poengene som skiller oss fra CL-spill/ligatittelen og det er der han som regel henger med hodet og ikke jobber for laget. Hvor mange kamper i år har ikke han hatt et håpløst balltap for så å bare lunte rolig tilbake igjen og håpe at Xhaka/Bellerin rydder opp. Om vi hadde fått inn en ekplosiv, hardtarbeidende ving med tekniske ferdigheter og målteft tror jeg vi hadde kommet styrket ut.

Link to comment
Share on other sites

Özil. Det er i toppkampene vi taper poengene som skiller oss fra CL-spill/ligatittelen og det er der han som regel henger med hodet og ikke jobber for laget.

Er enig i mye av det som blir sagt bortsett fra to ting:

Vi kan absolutt ikke selge unna for mye, skader vil vi alltid ha og vi trenger minst dobbel dekning, det pusher også spillerne til å yte sitt beste

 

Nummer 2 er "myten" om Mesut Özil. Løper faktisk langt MER enn Alexis Sanchez i løpet av en sesong.

Özil var bedre sist sesong, men mister fremdeles ballen lite og har flere nøkkelpasninger enn noen andre i stallen (snittmessig 3 per 90, Alexis har 2.1 mens Santi har 1.1, resten hadde 1 eller færre).

 

Mesut gir oss mer enn det som er umiddelbart synlig når man ser kampen. Uten at jeg finner noen statistikk på det er jeg ganske sikker på at han har veldig mange tredjepasninger på målene våre. Som angrepskant i en 3-4-2-1 vil han dekkes inn av f.eks en Welbeck som jobber hardt også så han kan konsentrere seg om sine offensive bidrag.

 

Spørsmålet er faktisk om han er kompatibel med Alexis i det hele tatt? Tyskeren slår som regel på det trygge mens Alexis spiller risky. Chileneren ønsker å spille med et høyt press mens tyskeren ikke har fysikken til dette. Dersom en av de to må gå ønsker jeg å beholde Alexis som er den "moderne" spillertypen.

 

Jeg trur Özil kommer til å bli enda bedre neste sesong, men det er viktig at manageren kjenner til hans stil og hans begrensninger. Mesut er kanskje den første som bør av når man forsvarer en ledelse de siste ti minuttene, til tross for at han kanskje er den beste "kontrings-regissøren" i den moderne fotballen. Mesut trenger også bevegelse rundt seg for å fungere. I enkelte kamper vil det kanskje være bedre å bruke en spiller som har flere strenger å spille på i denne rollen.

 

Ox sin styrke, fart og teknikk kan komme godt med rett bak spissen også, mens Ramsey med sine ferdigheter uten ball kan skape målsjanser og de vil begge bidra defensivt i større grad enn tyskeren gjør.

 

Ung venstrebent stopper ser jeg også for meg at blir vanskelig å få inn. "Hele fotball-Europa" ser etter akkurat den stopperen.

Sessegnon er et bra "shout". En Seri/Tolisso-type ville vært fantastisk ved siden av Xhaka, om vi gidder bla opp pengene.

 

Når det gjelder ving og spiss så føler jeg det er posisjoner der det er så lett å bomme på transfermarkedet. Etter å ha floppet i Newcastle har f.eks Thauvin vært helt sublim for Marseille i år. Likevel trenger vi både en ving og en spiss og generelt flere mål fra spillere rundt om på banen og HELST en spiller som bidrar med mer enn bare mål (Theo). Savner tiden vi hadde Pires og Ljungberg på vingene.

 

Gnabry var forøvrig awesome etter overgangen til tysk fotball, men sank veldig sammen igjen. Gikk rykter om en overgang til Bayern, men det uteble. Sies at vi har tilbakekjøpsklausul på tyskeren, men bør gå hvertfall en sesong til før vi benytter oss av den. (Scoret 1 mål pr. 179 min for et middelmådig lag som Werder, men bedre på kontringer enn i banespillet)

Link to comment
Share on other sites

En spiss er prioritert numero uno. Sammen med å beholde Özil og Alexis selvsagt.

 

Virker som om vi er interessert i den unge vingen/spissen Henry Onyekuru fra den belgiske ligaen som virker som et utrolig stort talent. Plusser man på en midtbanespiller som kan ta over for Cazorla: F.eks. Tolisso fra Lyon, eller Naby Keita for Salzburg så begynner vi å snakke. Ellers er det også ikke dumt å hente tilbake til Szczesny som vil danke ut Cech etter to veldig gode sesonger i Roma.

 

Szczesny/Cech

Mustafi/Gabriel - Koscielny/Mertesacker - Holding/Monreal

Bellerin/Chamberlain - Tolisso/Ramsey - Xhaka/Wilshere - Kolasinac/Monreal

Özil/Iwobi - Alexis/Onyekuru

Ny spiss/Welbeck

Link to comment
Share on other sites

Nummer 2 er "myten" om Mesut Özil. Løper faktisk langt MER enn Alexis Sanchez i løpet av en sesong.

Özil var bedre sist sesong, men mister fremdeles ballen lite og har flere nøkkelpasninger enn noen andre i stallen (snittmessig 3 per 90, Alexis har 2.1 mens Santi har 1.1, resten hadde 1 eller færre).

 

For meg er det der et kremeksempel på at man ikke skal se seg blind på stats. En meter er ikke en meter, hvor Alexis er i full spurt og presser/er på løp eller skrur av når han ikke er i nærheten av ballen har Özil bare ett gir. Det blir litt som å skryte av pasningssikkerheten til El Neny når samtlige pasninger går på tvers og i støtte. Han er flink til å finne rom til seg og fantastisk i angreps- og overgangsspillet, men jeg synes det til tider (satt på spissen) blir som å forsvare med 10 mann. Samt at jeg føler kroppsspråket hans sprer frustrasjon når ting ikke fungerer.

 

Ung, venstrebeint stopper? Kanskje en viss Rob Holding kunne bekle den plassen?

 

Han er en ung høyrebent stopper. Ser også at det ikke er mange alternativer der ut og at "hele europa" sikkert er på utkikk etter en, men skal en 3-backslinje fungere optimalt føler jeg venstre stopper må være venstrebent.

Link to comment
Share on other sites

 

For meg er det der et kremeksempel på at man ikke skal se seg blind på stats. En meter er ikke en meter, hvor Alexis er i full spurt og presser/er på løp eller skrur av når han ikke er i nærheten av ballen har Özil bare ett gir.

Özil dekker mer distanse i løpet av en kamp og har flere spurter. Alexis gjør mer defensivt enn Özil, men tyskeren er ikke så lat som folk skal ha det til...

Skaper forøvrig også langt flere sjanser selv om de havner rundt likt på assists. (Mesut kan ikke lastes for andres ineffektivitet)

Personlig mener jeg det er veldig viktig å holde på begge disse.

Link to comment
Share on other sites

Føkk, jeg trodde Holding i utgangspunktet var venstrebeint jeg.

 

Ut: Ospina. Dette er nok en nobrainer.

 

Stoppere: Her er jeg sikkert uenige med flertallet. Vi har får mange stoppere og Koscielny bør selges. Jeg har aldri blitt fan av han. På det beste er han superb, virkelig superb, men han ruser for mye, noe som sprer usikkerhet i laget. Mertesacker viste hva vi har savnet i hele år, en som alltid er korrekt plassert og sprer trygghet i forsvarsrekken. Mertesacker er mitt soleklare valg som kaptein foran neste sesong.

 

Det kan sikkert innvendes at Mustafi har mange av de samme svakhetene som Koscielny, men at Koscielny er en bedre stopper. I grunn så er jeg enig i det, men Kos drar litt på årene og virker som han blir stadig mer utsatt for skader. Jeg velger den yngre Mustafi framfor han.

 

Holding har imponert meg enormt, og han blir forhåpentligvis vår framtidig bauta i forsvaret, når Mertesacker gir seg. Chambers liker jeg også og Monreal er enda bedre som stopper enn back. Jeg er fornøyd med stopperdekningen.

 

Back. Bellerin er super, men jeg er ikke helt komfortabel med Oxlade som hans understudy. Slik vi spiller nå, så burde Debuchy vært en perfekt back-up, men han fikk jeg totalt oppi halsen når han klaget som en liten f'***e. Jeg aner ikke om Chambers kan bekle en slik rolle godt nok. Kanskje vi trenger en ny mann her? Hva vet jeg.

 

Back, venstre. Kolasinac er etter det jeg leser på nettet, akkurat hva vi trenger i den posisjonen. Gibbs ut etter mitt syn. Jeg syns han er akkurat like god/dårlig som da han slo igjennom får leeeenge siden.

 

MIdtbane. Jeg er fornøyd med det vi har hvis Cazorla kommer tilbake i god, gammel form. Jeg digger Ramsey og syns Xhaka har blitt en bauta i det siste, med den nye formasjonen vår. Kanskje Wilshere ut, for vi har nok litt for mange i denne posisjonen

 

Spiss. Perez har dessverre vært en fiasko, selvom mange her på forumet prøver å snakke han opp og Wenger ditto ned. Kanskje han trengte en sesong for å akklimatisere seg? Kanskje han får skikk på sine stadige småskader? Eller kanskje han bare skal selges asap. For på spissplassen trenger vi en skikkelig forsterkning. Giroud er fantastisk som reserve, Welbeck er fantastisk til alt, bortsett fra å score. Det siste er ikke en helt uvesentlig del av en spiss sin rolle. Jeg ønsker virkelig en forsterkning der. Welbeck ut, noe mye bedre inn.

Link to comment
Share on other sites

Per spillte en FANTASTISK kamp i helgen. Men at vi skal ha en avdanket langbeint tysker med kun 1 kamp i hele år som førstevalg blir i beste fall kun en romantisk tanke. Det er hoderystende om en trener hadde gått inn for noe slikt. Behold gjerne erfaringen og lederskapen til Per, men så får det bli med det også. Kan være grei som backup ennå, noe han beviste i helgen.

 

Debuchy er bare ikke god nok, jeg forstår ikke folk som snakker om han lenger. Det nevnes at Perez er en fiasko etter en sesong her, da lurer jeg egentlig på hva Debuchy skal karakteriseres som...

 

Keeper situasjonen lever vi faktisk med as is, ett år til.

 

Holding kan bli det nye store, makan til ro og voksen spiller er det lenge siden vi har sett. Håper han fortsetter utviklingen.

 

Gibbs kan nok fort bytte beite iår ja, særlig hvis en erstatter kommer inn.

 

Cazorla blir ikke yngre han heller, en fantastisk spiller på sitt ypperste, men det får vi nok ikke se over tid lenger. Hvis han skal være med i troppen neste år må det være en backup for han (ny lignende spiller). Ramsey fortsetter nok en sesong på det jevnt dårlige, han har sine lyspunkt mens lavpunktene florerer. Burde vært solgt sammen med Wilshere i dagens overprisede marked. Xhaka kommer nok bare til å bli bedre.

 

Spisser er nok vårt største problem. Giroud er en squad-spiller vi har behov for, han er nesten bedre som innbytter enn starter. Perez har ikke fått vist seg, delvis grunnet skader og delvis pga Wenger. Startet 9 kamper og scoret 7 mål. Slett ikke dårlige tall. Welbeck ville vært fantastisk med ett snev av goalscorer genet. Walcott har hatt en av sine beste sesonger, og tviler på vi kan kreve mer av han. Ergo: Her må noen ut og noe bedre inn.

 

Ellers virker det som klubben ikke har plan på post-time Wenger, så han fortsetter. At ikke klubben har forberedt dette er til stryk, har liten tro på prosjektet sålenge han har siste ord.

Link to comment
Share on other sites

@Tapapa. Joda Kosielny mister hodet en gang i blant, men hvor mange ganger har han ikke reddet oss. Går vi litt inn i materien så erjeg overbevist om at har vært vår mest verdifulle spiller i de bakre rekker.

 

Per hadde en kjempekamp mot Chelsea, men går vi en sesong tilbake så var han flere ganger på etterskudd og sannsynligvis så tapte han oss flere poeng enn det Kos gjorde.

 

Personlig så anser jeg hverken Per eller Kosielny som naturlige kapteiner og begge to synger på siste verset i klubben både pga alder og skadeutsatthet.

Vi får nok ikke inn en ny stopper denne sesongen, men jeg savner en person med naturlig autoritet i de bakre rekker.

 

Når det gjelder kapteinsrollen så er det snart på tide å få tak i en "ekte" kaptein. Vi trenger sårt en Adams eller Vieira type i laget.

Link to comment
Share on other sites

Tror den beste kapteinen i laget neste år er xhaka. Han har vært kaptein på forje lag samt landslag. Han virker til å ha roet litt ned, samtidig som han ikke lar seg pille på nesen.. dessuten er jo det alltid litt vanskeligere for dommere å vise kapteiner kort, viser historien.

Link to comment
Share on other sites

Tror den beste kapteinen i laget neste år er xhaka. Han har vært kaptein på forje lag samt landslag. Han virker til å ha roet litt ned, samtidig som han ikke lar seg pille på nesen.. dessuten er jo det alltid litt vanskeligere for dommere å vise kapteiner kort, viser historien.

Word. Xhaka er det mest naturlige lederemnet i Arsenal siden Vieira.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at Xhaka kanskje er det vårt beste (fremtidige) alternativ i dagens tropp.

 

Er dog usikker på om han er klar til å ta over nå, og jeg er også usikker på om han er "sjef" nok.

 

Jeg avviser ikke forslaget, er bare pr nå noe usikker på om han er den rette.

 

Jeg ser ikke bort i fra at jeg kan komme til å skifte mening (og bli enig med dere) når Xhaka har fått en sesong til i klubben. Den første har vært litt for ujevn, selv om han fikk en bra avslutning på sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke hvem andre i troppen som er mer "sjef" p.d.d... De kapteinene vi har hatt til nå har vært en vits.

Du har helt rett i alt du skriver her, Marius. Det jeg prøvde å få frem (om noe klønete) er at vår nye "sjef" kanskje bør være blant de potensielle nye spillerne på vei inn i klubben.

 

Vi har lenge, her på forumet, etterlyst en ny leder PÅ banen. En lederskikkelse vi ikke har hatt siden Vieira, og en potensielt mulig løsning er at denne spilleren kommer inn som en nyinnkjøpt stopper.

 

Som sagt så er jeg enig i at Xhaka har det største lederpotensialet i dagens tropp, jeg er som nevnt kun usikker på om dette potensialet er stort nok, eller om han kan bli enda en av de lederne som ikke er "sjef nok".

 

Det å fremstå som en lederskikkelse på banen synes ikke å ha vært et kriterie i Wengers valg av kapteiner "post-Vieira", det virker mer som at vervet har blitt tildelt som en slags "belønning".

 

Det er godt mulig at enkelte av disse "ikke sjef nok"-kapteinene kan ha hatt en god funksjon utenfor kampsituasjonen (f.eks. i garderoben), men i kamp så har Sjefen på banen i stor grad vært fraværende.

Link to comment
Share on other sites

Få inn Tolisso for å erstatte Cazorla. Cazorla er/var en helt fantastisk spiller, men han er nok ferdig på dette nivået nå.

Helt enig. Ryktes forøvrig at Lacazette til Atletico er off. De hadde avtalt en overgangssum på 40 millioner euro. For en spiller som han er det ingenting og dersom han kunne ha ønsket å ta turen håper jeg vi legger det på bordet for han.

Tolisso er også en eksepsjonell spiller, men vi får sannsynligvis ikke begge, ønsker heller Lacazette som kan spille i alle posisjonene fremme på banen og putter mål, Tolisso-typen finnes det liksom flere av..

 

Henry O. Ser forøvrig ut som spillertypen vi trenger (Youtube-speiding...). Rask, superb teknikk en mot en og flink til å sette fart mot forsvaret. Er han halvparten så god i PL ville vi hatt en strålende angrepstrio om Alexis går inn på topp igjen..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...