Jump to content

2017.03.07 Bayern Munchen (H)


Polljen

Recommended Posts

Er det noe denne kampen forteller meg så er det at tiden er inne for at Wenger går av. Ikke på grunn av resultatet i kveld, da alt håp var ute etter fadesen i Munchen. Ikke på grunn av tabellposisjonen eller nødvendigvis mangelen på trofeer. Men fordi nettopp kampen i kveld nettopp viser hvor høyt nivå laget faktisk kan prestere på. Det presset og den intensiviteten vi har vist frem til en gresk dommer ville få bilde i avisen har vært eksemplarisk og ikke ulikt det som kjennetegner årets utgave av Chelsea eller tidligere utgaver av Barcelona. Vi stresset motstanderne i filler og med en bedre målscorer enn Giroud kunne/ville dagens utfall atagelig blitt annerledes.

 

Jeg kan bare drømme om hva en trener som Simeone eller Conte ville klart å fått til med litt tid og små tilpasninger av spillermaterialet. Jeg er ikke skuffet over kveldens ydmykende resultat om man ser forbi prestasjonen, Stokke sier selv at disse to kampene på ingen måte tilsvarer en forskjell 7 mål.

 

Hva hadde skjedd om Koscielny hadde fått fullført begge kampene?

Fullstendig enig
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Vi blir nok en gang ydmyket men førsteomgangen og starten av andre er vi virkelig gode, det er noe vi må ta med oss videre. Det er skandaløs dømming og lufta går ut. Wenger er nok ferdig etter sesongen, og jeg tviler neimen ikke på at Sanchez og Özil også forsvinner, og det får da heller bare være.

 

Vi må ta med oss denne førsteomgangen videre inn i PL-avslutningen og FA-cup!

Link to comment
Share on other sites

Gutta spiller til karakter 10 frem til det latterlig billige straffesparket vi får i mot oss. Hadde dommeren hatt baller hadde vi gått til pause med 2-0. Da hadde dette levd i aller høyeste grad. Når dommeren dritet seg sånn ut er det forståelig at luften går ut av ballongen. Et ord som beskriver den hore dommeren og de som sitter han opp til en slik stormatch : TRAGISK...... vi hadde mest sannsynlig ikke gått videre om vi hadde hatt 2-0 til pause uansett, men kjedelig at pipeblåseren skal ta fra oss muligheten. Ingenting å utsette på verken Wenger eller gutta ikveld for første gang på lenge.

Link to comment
Share on other sites

Denne kampen (og bortekampen) viser med tydelighet hva som er galt med Arsenal.

Spillerne viser ingen stolthet over å bære drakta. Ingen ære, ingen vilje. Butter det i mot så gir de opp. Det som skal kjennetegne Arsenal er borte. Wenger har ikke klart å videreføre det som har vært tradisjon i Arsenal i en årrekke. Stolthet over å få lov til å spille i Arsenal er ikke tilstede. Wenger kom inn i en klubb der spillerne elsket klubben og var villige til å gå i krig for laget. Dette har blitt vasket ut etterhvert som bærebjelkene har gitt seg. Forsvarsrekka fra tidlig 90-tallet påvirket alle signeringene Wenger tidlig gjorde. Selv Bergkamp (blant verdens desidert beste spillere, men en pingle i dueller) og andre puslinger gjorde alt i sin makt for at klubben skulle vinne. Alle typene er borte, og vi sitter igjen med kjerringer som ikke er villige til å ofre noe som helst. Null moral og guts!

Jeg synes oppriktig synd i Wenger som blir svikta av spillerne gang på gang. I sin 1000ende kamp som manager ble han premiert med skandaleinnsats fra laget. Her burde spillerne naturligvis ofret liv og lemmer til ære for klubbens desidert største manaher.
Borte mot Bayern gir spillerne fullstendig opp. Ox dribler på egen 16 og setter spikeren i kista i forhold til avansement. Totalt uakseptabelt!

Wenger må selvsagt ta sin del av skylda. Han har tross alt overordnet ansvar for dette laget. Spillerne er likevel de som svikter desidert mest. De bør selvsagt skjemmes etter dagens kamp, men jeg mistenker at de ikke lærer en dritt av det, for dette er langt fra første gangen vi ser en total kollaps. Og da er alt håp ute for denne gjengen.

Wenger må gå, og en jernmann må inn. Får ikke en ny manager innprentet vinnervilje i spillerne så må faktisk de mest råtne spillerne fjernes også. Er du ikke villig til å blø for drakta, så fortjener du ikke å bære den. Det er noe som stinker i Arsenal for øyeblikket og jeg er redd det ikke fins noen enkel løsning. Manager må byttes, men det er ikke sikkert det hjelper.

Det er for jævli å se Wenger sitte og vri seg i smerte på setet sitt når spillerne gir faen. Det er også for jævli at han må ta støyten etter slike kamper. Han fortjener bedre, men kan muligens takke seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Må flire litt av Arsenal.com idag...

 

Overskriften etter kampen fra Wenger sitt ståsted er: 'We showed that we can compete'

Det hjelper forbanna lite å vise tegn til noe, og tegn til mer i en omgang når sluttresultatet er som det er. Savner så jævelig at man kan kalle en spade for en spade, eller kampen for det det er; nemmelig en skandale.

Det nevnes at vi ikke har vinnere eller mentalitet i innlegget over, noe jeg er helt enig i. Men det virker jaggu ikke som om vår manager heller tar ting på alvor. Han har håndplukket hver og en av i hele stallen, dette blir og faller på han selv.

 

Og tilslutt: Nei, Wenger vi viste ikke at vi kunne konkurere, en fotballkamp varer ikke i 45 min. Når sluttresultatet ender 2-10 da har man ikke konkurert i det hele tatt. Man har rett og slett blitt rævpult til de grader.

Link to comment
Share on other sites

Kampen gir i så måte et godt bilde av Arsenal de siste sesongene. Vi viser at vi kan spille bra og til og med spille bedre enn de fleste lag i perioder. Men når laget skal mobilisere fordi 'alt og alle' er imot oss, rakner alt og vi viser at vi ikke har noe 'back bone' eller ryggrad overhode. Vi er ikke et lag, vi er en gjeng med gode spillere som ikke skjønner hva ordet 'lag' betyr. Det nytter ikke å ha 10 Messi utpå banen om de ikke kan spille sammen. Ikke kriger for hverandre.

En fotballkamp varer 90+ min. Ikke 45. En åttendedelsfinale i Champions League varer i 2x90+ min. Ikke 45-90 min.

 

Ryker man ut av kampen om gull før innspurten starter har man ikke kjempet om gull. Løper man 200 meter mot Usain Bolt og har mistet alle sjanser til å vinne(om ikke alle foran plutselig skulle snuble og ikke komme seg opp igjen) før siste langside er man ikke i nærheten. Er man med i feltet i en spurt i langrenn men blir fraløpt før siste svingen har man ikke kjempet helt inn.

 

Det er ikke første sesongen dette skjer, med samme manager og mentalitet i klubben neste år vil det også skje igjen.

Skal vi ha noe som helst håp om å kjempe om CL-eller PL-gull i fremtiden må denne mentaliteten endres. Vi må ha spillere som kjemper for hverandre, samt spillere som kan være matchavgjørende i storkamper. Vi må ha et system som 'skjuler' spillernes svakheter og får frem deres styrker. Vi må ha en lagleder som kan se motstanderens svakheter og prøve å utnytte dem, og prøve å demme opp for styrkene deres. Da trenger vi en taktiker. Vi trenger også spillere og backup til spillerne som taktikken legges rundt. Det trengs både en plan A, plan B og kanskje til og med en plan C.
Skader på nøkkelspillere må gjøres noe med. Både i det medisinske men også når det kommer til å bruke backupspillere riktig.

Vi trenger noen som kan sette ut spillere av laget når de ikke presterer, som tør å si at hvis ikke du presterer på banen får du ikke spille. Da får andre sjansen.

Vi trenger et styre som har noe som helst peiling på fotball og konkurranse. Som ikke bryr seg så mye om penger, men som ønsker sportslig suksess. Sportslig suksess fostrer økonomisk suksess. Men for å oppnå sportslig suksess må man satse, tørre å bruke penger. Om dette kommer til å skje står og hviler på styret, manager, spillere men også supporterne. Hvor mye skal vi gå med på?

Link to comment
Share on other sites

Kampen gir i så måte et godt bilde av Arsenal de siste sesongene. Vi viser at vi kan spille bra og til og med spille bedre enn de fleste lag i perioder. Men når laget skal mobilisere fordi 'alt og alle' er imot oss, rakner alt og vi viser at vi ikke har noe 'back bone' eller ryggrad overhode. Vi er ikke et lag, vi er en gjeng med gode spillere som ikke skjønner hva ordet 'lag' betyr. Det nytter ikke å ha 10 Messi utpå banen om de ikke kan spille sammen. Ikke kriger for hverandre.

En fotballkamp varer 90+ min. Ikke 45. En åttendedelsfinale i Champions League varer i 2x90+ min. Ikke 45-90 min.

 

 

Det mest frustrende med årets (og de siste sesongers Arsenal) er at det ikke er noen tvil om at det bor noe i laget, men samtidig så sliter laget med å stå en hel kamp (når noe går i mot), laget sliter med å stå en hel sesong. Hvis vi ser på de siste sesongene så har vi litt for ofte hatt en god halv sesong og en dårlig halvsesong. Jeg aksepterer at laget vil ha enkelte kamper der ting ikke fungerer, det har de fleste topplagene, men Arsenal har for mange kamper der laget ikke fungerer i løpet av en sesong. Det er også lett å se se blind på enkelte "gode" sesonger og da tenker jeg på forrige sesong der vi klarer å kapre en andreplass i ligaen, mye p.g.a. av alle "topplagene" svikter kollektivt. 2015/16 var en "off" -sesong i så måte, man kan ikke satse på at andre lag svikter for å klare topp-fire (hvis topp fire er godt nok). Vi trenger et Arsenal-lag med ryggrad og som klarer å stå opp når de møter motstand og utenforstående "problemer" (f.eks. dommeravgjørelser). Skal Arsenal bli et slikt lag så er det behov for et nytt regime når det gjelder det sportslige i klubben.

 

 

Det er ikke første sesongen dette skjer, med samme manager og mentalitet i klubben neste år vil det også skje igjen.

Skal vi ha noe som helst håp om å kjempe om CL-eller PL-gull i fremtiden må denne mentaliteten endres. Vi må ha spillere som kjemper for hverandre, samt spillere som kan være matchavgjørende i storkamper. Vi må ha et system som 'skjuler' spillernes svakheter og får frem deres styrker. Vi må ha en lagleder som kan se motstanderens svakheter og prøve å utnytte dem, og prøve å demme opp for styrkene deres. Da trenger vi en taktiker. Vi trenger også spillere og backup til spillerne som taktikken legges rundt. Det trengs både en plan A, plan B og kanskje til og med en plan C.

Skader på nøkkelspillere må gjøres noe med. Både i det medisinske men også når det kommer til å bruke backupspillere riktig.

Vi trenger noen som kan sette ut spillere av laget når de ikke presterer, som tør å si at hvis ikke du presterer på banen får du ikke spille. Da får andre sjansen.

Noe av det mest frustrerende for meg som i flere sesonger har argumentert for et skifte i sportslig ledelse er nettopp det du skriver om at dette ikke er nytt av året. Wenger har for lenge fått bli i managerstolen p.g.a. "gamle" meritter og en overdreven takknemlighet fra fansen. Vi skal være takknemlige for alt det positive Wenger har gitt klubben, men det er mange som etter min mening ikke klarer å skille mellom Wenger før og nå. Wenger var en foregangsmann, nå er han langt på vei en "has been" (dessverre).

VI trenger "styrke" på benken, men vi trenger også "styrke" på banen og der trenger vi en ny "kaptein" inn som kan lede laget på banen betraktelig bedre enn de kapteinene vi har hatt post-Vieira.

 

 

 

Vi trenger et styre som har noe som helst peiling på fotball og konkurranse.

Jepp. Jeg vet ikke hvor lenge jeg har argumentert for akkurat dette. Styret er minst et like stort problem som det Wenger (anno 2016/17) er!

 

-------

 

Til slutt vil jeg si at jeg ikke legger så mye vekt på at det gikk rett til helvete i går (resultatmessig). Kommende helg så har vi kvartfinale i FA-cupen der vi bør la benkesliterne være førstevalg. Om en god uke møter vi WBA borte før vi møter CIty hjemme om tre uker. HVIS (et stort hvis) laget klarer å vise noe i nærheten av de de viste frem til straffesparket i går så kan laget fremdeles klare fjerdeplassen. Det skal mye til, og selv om laget ikke klarte å holde 2x45 i går så må jeg innrømme at jeg var litt imponert av lagets første 45 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...