Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2016/17


Polljen

Recommended Posts

Siden det allerede rundt om på forskjellige tråder diskuteres spillere (nåværende spillere + Xhaka) og posisjonene de kan brukes i kommende sesong, så finner jeg det betimelig å allerede nå opprette neste sesongs tråd vedrørende spillerstallen til Arsenal.

 

---------------

 

Det jeg vi ta for meg er forsåvidt noe jeg har skrevet om i det siste i en annen tråd, men jeg vil prøve å gå litt dypere i materien (hvis jeg klarer det da :shy: ), og det er de spillerne vi har som i utgangspunktet vil kunne bekle diverse midtbane roller (inklusive kant). Jeg har ikke tenk å legge spillere ut "for salg" (ut fra mine subjektive ønsker) i denne betraktningen, men jeg kan nok komme til å ha noen ord om spilleres skjebne i klubben med utgangspunkt i diverse rykter på nettet.

Selvsagt så er ikke noe av det jeg skriver nytt for dere som måtte lese dette, men jeg tar sjansen på å liste opp våre kandidater på midten.

 

Coquelin: DM er den rollen han vil kunne bekle. Er vel vår mest defensivt anlagte midtbanespiller.

Elneny: Kan bekle både DM og Boks til Boks. Er vel ikke like "kompromissløs" i nærdueller som Coq.

Xhaka (kjøpet er ikke offisielt bekreftet): Boks til Boks spiller som kan bekle DM-rollen. En spiller som etter ryktene krever mye både av seg selv og sine medspillere (når det gjelder innsats) og skal ha klare tegn til å være en ledertype. Relativt tøff spiller, med temperament.

Cazorla: "Boks til boks-spiller" som også kan være en playmaker (backup til Özil). Kan brukes i mange roller offensivt.

Ramsey: "Boks til Boks-spiller" som tidligere har vist klare defensive kvaliteter (noe han har slitt med de siste par sesongene). Kan også brukes på kant. Har ikke vært på sitt beste de siste par sesongene, men på sitt beste så er han en god offensiv spiller.

Wilshere: Også en "Boks til boks-spiller" som på sitt beste er meget god. Har til tider spilt kant, noen han selv vist nok ikke liker så godt. Wilshere sitt største problem er skadeplagene han pådrar seg litt for ofte.

Özil: Playmaker og det er den rollen han bør ha også i fremtiden. Ble i starten (i Arsenal) også brukt på kanten, men etter min personlige mening så var/er der en sløsing med hans kapasitet å sette han i kantrollen.

Sanchez: Kantspiller som også kan bekle spissrollen. For meg så er det rollen på kant som er hans beste plass i laget. Han imponerte stort før skaden og har slitt litt mer etter at han kom tilbake. En særdeles viktig spiller når han er i form.

Welbeck: Kantspiller/spiss. Også en en spiller med potensiale, men som ikke helt har klart å vise et helt jevnt toppnivå. Slet med å finne målet før den første skaden, var relativt bra etter han kom tilbake frem til han ble skadet igjen. Vil ikke være tilgjengelig i første halvdel av kommende sesong (p.g.a. langtidsskade)

Iwobi: Kan bekle kantrollen, men kan også gjøre en god jobb som playmaker. Har imponert når han fikk sjansen våren 2016 og er en spiller for fremtiden i Arsenal. Samtidig så kan det i kommende sesong bli vanskelig for han å få mye spilletid hvis troppen holder seg relativt skadefri, så et utlån bør absolutt vurderes.

Walcott: Kantspiller som gjerne vil være spiss. Walcott er en spiller som aldri har fått helt ut det potensiale som jeg og sannsynligvis mange andre har trodd han har hatt. Har hatt en særdeles skuffende vårsesong 2016.

Oxelade-Chamberlain: Kantspiller som også kan bekle boks til boks. Som med Walcott så er/var OX en spiller der mange har sett et potensiale som aldri har slått helt ut.

Campbell: Kantspiller som også kan bekle spissrollen. Campbell har også for mange vært relativt overbevisende denne sesongen. I tillegg til sine offensive egenskaper så har han også vist at han kan gjøre en god jobb defensivt i sin kantrolle (noe vi gjerne skulle ha sett mer av fra enkelte andre kanspillere)

 

Vi vil kommende sesong ha tre spillere (Coq, Elneny og Xhaka) som kan bekle DM-rollen. Det betyr at vi har en bedre stall på det området enn vi hadde ved starten av sesongen 2015/16.

Vi har tre (fire) spillere som kan bekle Playmakerrollen. (Özil, Cazorla og Iwobi . Wilshere kan vel også brukes her). En relativt bra bestykning der.

Vi har flere alternativer i "boks til boks-rollen" (Cazorla, Xhaka, Elneny, Ramsey og Wilshere). Bra besatt etter min mening.

På kanten så er Sanchez et selvskrevent førstevalg (på den ene siden) hvis han er i brukbar form. Det er ikke like klart på den andre kanten men vi har mange kandidater, med Walcott, Iwobi, Ramsey, Wilshere, Cazorla. OX og Campbell er selvsagt også kandidater der, men jeg sitter med en følelse av at kanskje begge forsvinner fra klubben i sommer. Vi har mange kandidater på kant, men jeg finner ikke det opplagte førstevalget sammen med Sanchez på kantene med utgangspunkt i det som ble vist i den nylig avsluttede sesongen.

 

Personlig så mener jeg at vi med kjøpet av Xhaka (som vel er uoffisielt offisielt) så har vi det vi trenger av spillere på midtbanen, den eventuelle spilleren som ville ha styrket oss burde da være en ny kantspiller (noe som i så fall vil utløse flere salg i vår midtbanetropp)

Link to comment
Share on other sites

Ramsey har ifølge Arsenal sin twitterkonto blitt tildelt drakt nr 8 (etter Arteta) så da er del vel klart at Ramsey også blir å finne i Arsenal sesongen 2016/17.

 

PS!! Alexis Sanchez ble tidligere denne uken tildelt drakt nr 7, som Rosicky har hatt i sin tid i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om Wenger kommer til å integrere flere unge spillere i førstelaget i løpet av sesongen som kommer.

 

Håper særlig at vi får se spillere som Toral og Akpom få litt spilletid etter sine utlån. Samt at spillere som Chambers og Iwobi får godt med spilletid. Skulle gjerne også sett noen defensive talenter få litt spilletid hvis anledningen byr seg. F.eks. Bielik ligger godt ann i løypa.

Link to comment
Share on other sites

Om Wenger går inn ennå ett år med Giroud som hovedspiss har han mistet alle begreper. Welbeck er skadd til langt ut på nyåret og walcott viser ingenting. Om det ikke kommer inn en annerledes spiss blir jeg skikkelig skuffa og mitt negative syn på Wenger forsterkes. Dette har "alle" hylt om i 3 år nå, på tide å svelge stoltheten sin mr Wenger.

Link to comment
Share on other sites

En eventuell signering av Vardy vil, forhåpentligvis, gi oss mer enn mål. Han og Xhaka er spillere som gir alt i 90 minutter og ønsker å vinne.

Ser for meg at slike signeringer + signeringene av Gabriel og Elneny er fordi AW har sett noe som de fleste andre managere har sett for et par år siden;

De beste lagene spiller aggressivt med høyt press fra spissen og nedover.

 

 

Kommer Henrikh også så har vi plutselig en rask ellever som tør å gå inn i dueller og ønsker å vinne.

 

Cech

Bellerin-Koscielny-Gabriel-Rodriguez

-----Wilshere/Ramsey---Xhaka

Henrikh----------Özil----------Alexis

---------------_-Vardy-_--------------

Ser ekstremt sterkt ut, mye fart, tekniske kvaliteter og spillere som kan utrette ting på egenhånd.

En "trygg" Xhaka og en indreløper så vil forsvaret være bedre sikret også (Mener vi trenger å kunne stå høyt med forsvaret neste sesong)

Nøyer meg gjerne med Monreal på venstrebacken om Gibbs blir, nystopper er viktigere egentlig, men er vel ingen av tilstrekkelig kvalitet som linkes, Koulibaly hadde vært ideell, men de ryktene har vel nesten dødd ut.

 

En sommer med Vardy og Xhaka inn er nok vill nok fra før, men hadde vi fått inn Koulibaly, Henrikh og Rodriguez, som alle har vært linket hadde vi nok hatt den beste stallen til sesongstart.

 

Etterhvert bør vi vel begynne å selge et par også dog; tror Ox kan bli god, men får vi mye penger for han og Theo + en bedre spiller i Henrikh enn de to er til sammen så kan vi godt selge.

Chambers bør lånes ut og nytt førstevalg på stopperplass bør inn, Bailly/Koulibaly bør være aktuelle.

Jenko kan godt bli som støtte på høyreback for min del.

Ospina eller Wojciech bør jo også forsvinne i sommer og bør gi litt penger i kassa (Er vel til og med mulig at Emi kan ta over som reservekeeper dersom begge går, reservekeeperne våre får ikke mye tillit i cupene så kan jo heller skaffe oss litt ekstra midler til å forsterke der). Er vel også aktuelt å selge Gibbs dersom han føler han trenger fast spilletid.

Til tross for ryktene om at Debuchy vil bli for å kjempe seg inn i troppen igjen håper jeg han går i sommer også.

 

Ut:

Theo, Ox, Gibbs (At de er engelske betyr ikke at de er bra nok), Sanogo, Wellington, Chambers (lån), Woj/Ospina, Debuchy + de som har gått; Arteta, Rosicky og forhåpentligvis Flamini

 

 

Er optimist for sommeren, virker som vi har tenkt til å bruke penger; Xhaka er i boks, Vardy virker veldig nære og Dick Law er visstnok i Tyskland for å forhandle med en spiller (Rodriguez er forøvrig ikke i Tyskland atm. så mulig det er Henrikh, eller eventuelt Colak som har blitt linket tidligere...)

Link to comment
Share on other sites

Henrikh Mkhitaryan inn ville vært strørre enn både xhaka og Vardy for meg. Vardy er jeg iskald til uansett, men kan se gamblingen i det.

Mkhitaryan derimot er en utrolig god kantspiller vi har skreket etter i åresvis. Måtte det skje!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mener stallen trenger følgende for å bli en serievinner:

En spiss som kan utfordre bakrom og er en god førsteforsvarer slik at vi kan presse høyt og kontre når vi får muligheten, vi scoret langt færre på kontringer i år enn Spurs og Leicester som lå rundt oss på tabellen. Helst: Jamie Vardy eller en kid som allerede er god nok til å putte 15+ i PL.

 

En effektiv ving som er et godt pressledd slik at vi har to vinger som jobber opp og ned og får assists og mål, Alexis blir litt for aleine, Theo har forhåpentligvis brukt opp sjansene sine mens Ox er helt uten effektivitet. Helst: Mhiktharyan

 

En sterk stopper som er trygg i pasningsspillet og rask slik at vi kan stå høyt med forsvaret, Per er riktignok smart i spillet sitt, men klarer ikke kompensere ordentlig for fartmangelen sin.

 

Mener at kjøpet av Xhaka gir oss en spiller som kan styre tempoet og evner å slå lange pasninger gjennom ledd og inn i trange bakrom, mens kjøpene av Elneny, Welbeck, Gabriel og Alexis de siste årene også gir oss spillere som er komfortable med en spillerstil der vi presser høyt og satser på å få ballen fortere fremover.

 

 

 

Selvfølgelig må vi beholde ferdighetene i etablert spill, men det er ikke slik at motstanderne får poeng mot oss med å legge seg rundt sin egen 16-meter lenger, vi spiller bare ballen rundt 16-meteren, ned på kant, tilbake inn i midten frem til motstander bryter og kan kontre selv. Det vi trenger i troppen er flere målscorere og spillere som kan gjøre ting på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Selvfølgelig må vi beholde ferdighetene i etablert spill, men det er ikke slik at motstanderne får poeng mot oss med å legge seg rundt sin egen 16-meter lenger, vi spiller bare ballen rundt 16-meteren, ned på kant, tilbake inn i midten frem til motstander bryter og kan kontre selv. Det vi trenger i troppen er flere målscorere og spillere som kan gjøre ting på egenhånd.

Jeg er fullstendig enig i at vi må ha spillere som kan gjøre ting på egenhånd og vi har sannsynligvis flere av de allerede, men til tider så virker det som at det er en "målvegring" i laget som fører til at det er enklere for enkelte å sende ballen videre til neste mann i stedet for å prøve selv. Jeg savner en god skuddfot, eller viljen til å bruke den enkelte allerede har. I tillegg så trenger Arsenal mer variasjon i angrepsspillet, og her står det ikke så mye på ferdigheter men mer på vilje. Arsenal har spillere som har fart og benytter dette våpenet litt for sjeldent da de for ofte satser på småspillet som inviterer dårligere lag til å legge seg som en stor klump i egen sekstenmeter. Mot bedre lag som er mer offensive så ser vi at Arsenal har evnen til å bruke farten de besitter.

 

For meg er det ikke snakk om enten eller når det gjelder angrepsfotball (possession v kontringer), men rett og slett en større variasjon under kamp, spesielt mot dårligere lag. Jeg er klar over at enkelte motstandere gjerne satser på å spille lavt og "sikkert" og satse på å få noen få kontringer i løpet av kampen, men vi trenger ikke å gjøre livet så lett for de med vår trege oppbygging av angrep som alt for ofte blir stoppet av muren rundt sekstenmeteren.

 

Ellers er jeg enig i dine tanker rundt behovet for nye spillere.

Link to comment
Share on other sites

Med kjøpet av Granit så har Wenger gitt et tydelig signal om at han ønsker raskere overganger fra forsvar til angrep. Da trenger vi mer fart på topp. Slik jeg ser det så trenger vi ingen i forsvar. Midtbanen vår er overbefolket, vi mangler kun en spiss.

 

Jeg tror jeg har skrevet det før også, men kjøpet av Xhaka signaliserer vel at Coq er på vei ut? I tillegg bør vel en av Wilshere eller Ramsey selges?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor coq ut? Han takler nok en tilværelse der han må kjempe om plassen og til tider være backup. Skal vi ha ambisjoner må vi ha nok alternativer.

De beste klubbene rammes ikke like hardt når skadene kommer, slik vi har blitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser heller ikke noen grunn til at Coq må ut. Selv om Xhaka skulle bli et førstevalg kommende sesong så anser jeg Coquelin som vårt beste defensive alternativ på midten og en spiller jeg så absolutt ikke vil miste. Med det kampprogrammet vi har og med de årlige skadeproblemene så trenger vi våre tre (defensive) alternativer på midtbanen.

 

Men jeg er med på tankegangen til Tapapa at det kanskje er litt overbefolket når det gjelder spillere som kan bekle boks til boks rollen. Foruten to av våre "defensive spillere" (Xhaka og Elneny) så har vi Wilshere, Ramsey, Cazorla og forsåvidt også OX, pluss kanskje noen "ungjyplinger".

 

Hvem er det da mest nærliggende kandidater til å forlate oss. OX som har blitt brukt mest på kant anser jeg som en spiller uten fremtid i klubben. Cazorla vil jeg gjerne ha med videre, men i en alder av 32 så har han ikke mange sesonger igjen og det var vel noen rykter tidligere om at han ønsket å avslutte sitt fotballiv i Spania. Ramsey, ikke minst etter at det har fungert så bra i EM, er vel den mest ettertraktede av de nevnte spillerne. Men jeg vil beholde Ramsey, selv om han ikke har vist de samme defensive evnene som tidligere så er det en spiller som kan gi oss mye når det gjelder kjemping fremover på banen og han kan bekle kantrollen i Arsenal.

Jeg liker Wilshere og han har ett av de "pureste" Arsenalhjertene i laget, men han er for skadeutsatt og jeg klarer ikke å se den rette rollen for han i dagens Arsenallag. Så (uten om OX) så er Wilshere dessverre den jeg tror jeg vil utpeke som et eventuelt salgsobjekt denne sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor coq ut? Han takler nok en tilværelse der han må kjempe om plassen og til tider være backup. Skal vi ha ambisjoner må vi ha nok alternativer.

De beste klubbene rammes ikke like hardt når skadene kommer, slik vi har blitt.

Personlig så liker jeg Coq veldig godt, men jeg mistenker at han er for lite spillende for Wenger. Coq bidrar ikke nok framover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser heller ikke noen grunn til at Coq må ut. Selv om Xhaka skulle bli et førstevalg kommende sesong så anser jeg Coquelin som vårt beste defensive alternativ på midten og en spiller jeg så absolutt ikke vil miste. Med det kampprogrammet vi har og med de årlige skadeproblemene så trenger vi våre tre (defensive) alternativer på midtbanen.

 

Men jeg er med på tankegangen til Tapapa at det kanskje er litt overbefolket når det gjelder spillere som kan bekle boks til boks rollen. Foruten to av våre "defensive spillere" (Xhaka og Elneny) så har vi Wilshere, Ramsey, Cazorla og forsåvidt også OX, pluss kanskje noen "ungjyplinger".

 

Hvem er det da mest nærliggende kandidater til å forlate oss. OX som har blitt brukt mest på kant anser jeg som en spiller uten fremtid i klubben. Cazorla vil jeg gjerne ha med videre, men i en alder av 32 så har han ikke mange sesonger igjen og det var vel noen rykter tidligere om at han ønsket å avslutte sitt fotballiv i Spania. Ramsey, ikke minst etter at det har fungert så bra i EM, er vel den mest ettertraktede av de nevnte spillerne. Men jeg vil beholde Ramsey, selv om han ikke har vist de samme defensive evnene som tidligere så er det en spiller som kan gi oss mye når det gjelder kjemping fremover på banen og han kan bekle kantrollen i Arsenal.

Jeg liker Wilshere og han har ett av de "pureste" Arsenalhjertene i laget, men han er for skadeutsatt og jeg klarer ikke å se den rette rollen for han i dagens Arsenallag. Så (uten om OX) så er Wilshere dessverre den jeg tror jeg vil utpeke som et eventuelt salgsobjekt denne sommeren.

Jeg er delvis enig meg deg Pål, men jeg mistenker at det blir Ramsey som blir solgt for hans markedsverdi er nok langt høyere. Jeg skrudde på Englandkampen i går bare for å se Wilshere spille, men han var allerede byttet ut når jeg satte meg ned for å se. Da gadd jeg ikke å følge med mer. I følge det jeg leste på kampreferater, så spilte han heller dårlig.

 

Når det kommer til Ox, så foretrekker jeg han fremfor Walcott. Så jeg tipper at Coq, Ramsey og Walcott blir solgt og at Toral hentes inn i A-stallen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er delvis enig meg deg Pål Per, men jeg mistenker at det blir Ramsey som blir solgt for hans markedsverdi er nok langt høyere. Jeg skrudde på Englandkampen i går bare for å se Wilshere spille, men han var allerede byttet ut når jeg satte meg ned for å se. Da gadd jeg ikke å følge med mer. I følge det jeg leste på kampreferater, så spilte han heller dårlig.

 

Når det kommer til Ox, så foretrekker jeg han fremfor Walcott. Så jeg tipper at Coq, Ramsey og Walcott blir solgt og at Toral hentes inn i A-stallen.

Jeg vekslet litt mellom Englandskampen og Waleskampen og det var en vesentlig forskjell mellom de to spillerne. Wilshere var svak nesten usynlig, mens Ramsey uten tvil sammen med Bale er hovedpersonene på Wales og det merkes på banen. Men der er laget som helhet som først og fremst imponerer og jeg kan forstå uttalelsen som kom i forkant av mesterskapet når spillere fra Wales sammenlignet seg med Leicester. Når det gjelder lagene så er England relativt kjedelige mens Wales som er i sitt første sluttspill noen sinne viser en fantastisk spilleglede og innsats. Det skal dog legges til at England vant kampen mellom de to lagene tidligere i mesterskapet.

Link to comment
Share on other sites

Skal også legges til at Ramsey hadde en heller anonym kamp mot både England og Slovakia. Joda, han jobber hardt og løper mye, men jukser noe enormt defensivt og posisjonerer seg rett og slett dårlig. Pr dags dato og med de spillertypene vi har i stallen ser jeg ikke at Ramsey bør få særlig med spilletid annet enn et og annet innhopp på vingen hvor han kan gå på de offensive løpene han faktisk er god på, men ikke vil bli straffet like mye for å tømme midtbanen med sine løp fra dypet. Altfor ofte bruker han for mange touch på ballen og/eller prøver på noe som teknikken hans ikke er god nok til å utføre. Med Xhaka, Coq, Elneny, Cazorla, Özil og nå Iwobi bør Ramsey rett og slett ikke få lov til å spille sentralt på midten lenger. Eneste som skal få meg til å skifte mening er om han slutter å jukse så mye defensivt som han gjør, eller at formasjonen/taktikken vår endres til noe som gjør at vi ikke tømmer midtbanen like ille når vi har ballen i laget.

Link to comment
Share on other sites

Wilshere sliter nok med å ha spillt lite. Dog har han faktisk vært banens beste for England siste 4-5 kampene han har spillt fra start.(IKKE IGÅR!) Ikke så rart hodgson ønsker å spille han i form. Tror en midtbane med wilshere og rooney kunne vært resepten mot endel bedre lag.

 

Dessverre tror jeg nok wilshere snart blir skadd igjen. Så flere situasjoner i gårsdagens kamp der han utsetter seg selv for smeller pga spillestil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blir interessant å se hvilket førstelag vi stiller hvis vi får inn Mustafi og Perez. Personlig håper jeg Perez er hentet inn for å spille som spiss og at Alexis blir dyttet ned på venstrekanten igjen. Når det gjelder høyrekanten så er det opp til Chamberlain, Gnabry eller Theo å gjøre den plassen til sin egen.

 

Offensiv midtbane = kong Özil.

 

Sentral midtbane så regner jeg med Xhaka spiller seg inn som førstevalg rimelig kjapt. Hvem som skal være partneren hans derimot er usikkert. Elneny er den spilleren jeg pdd. kanskje anser som det beste valget hvis han får samkjørt seg med Xhaka grunnet arbeidsmoralen hans og disiplinen. Samt at han er teknisk god med god spilleforståelse. Dog håper jeg at Wenger driller det inn i hodet til Ramsey at han er en verdensklasse sentral midtbanespiller og ikke noe mer enn en okey offensiv midtbanespiller. Hvis Ramsey kan finne tilbake til å være en "all-action"-midtbanespiller så tror jeg han og Xhaka kan danne et vidunderlig partnerskap, men som sagt så er jeg skeptisk til at Ramsey kan finne tilbake til den rollen han hadde før.

 

Forsvaret sier vel seg selv nå hvis Mustafi kommer inn. Monreal, Bellerin og Koscielny er klassespillere. Dog lider de en del av Wenger's manglende taktikk og gameplan, men tror at hvis vi spiller med Perez på topp at vi kan være langt mer dødelige da vi endelig har en spiss på topp som har fart, teknikk og avslutter ferdigheter til å straffe lag som presser oss dypt i banen. Samt Xhaka og Coquelin/Elneny/Ramsey foran forsvaret burde også gi bedre dekning enn vi har hatt på lenge.

 

Keeperplassen er Petr Cech sin. Ospina er en god backup, men jeg har aldri blitt overbevist av han. Fantastisk på strek, men det er det.

 

Cech

Bellerin - Mustafi - Koscielny - Monreal

Elneny - Xhaka

Chamberlain - Özil - Alexis

Perez

Link to comment
Share on other sites

Blir interessant å se hvilket førstelag vi stiller hvis vi får inn Mustafi og Perez..........................................................

Det er jeg enig i, det kan bli ganske spennende hvis vi holder oss relativt skadefri. Jeg er dog spent på kvaliteten til de to spillerne som forhåpentligvis kommer.

 

På keeperplass så er jeg litt mer positiv til Ospina enn det du er :gimme: . Ospina var kanskje litt opp og ned når han fikk noen innhopp sist sesong, men jeg fikk et godt inntrykk den perioden han var vårt førstevalg (pre-Cech).

På backene har vi to gode førstevalg og bra oppdekning (spørsmålet/problemet er hvis Debuchy forsvinner en av de nærmeste dagene).

På stopperplass er jeg fremdeles litt urolig, selv med Mustafi inn. Kos slet litt med skader sist sesong og Gabriel (som kanskje er klar midt i oktober) var noe opp og ned. Vi har sikkert et bra par som førstevalg, jeg er bare litt urolig over hva vi har ved skader.

På DM/"boks til boks" har vi et godt utvalg og jeg er ikke så bekymret der. Vi kan bruke Coq som DM når vi trenger ekstra defensive evner eller som du har i ditt forslag komboen Elneny/Xhaka når vi kan være litt mer offensive. I tillegg så har vi Cazorla som kan bekle boks til boks eller vikariere for Özil.

På kantene blir det mye "hvis". Hvis Alexis viser det han viste før skaden sist sesong og hvis OX og/eller Walcott viser mer jevnt godt spill så blir jeg optimist der.

På topp så har jeg ingen peiling om hva Perez bringer med seg av kvalitet, men det jeg leser om hans spillestil gir meg visse positive vibber. Slik jeg forstår det så er han han en totalt annen type spiss en Giroud, og det er det jeg har etterlyst. Han skal være intelligent uten ball og selv om han kanskje mangler toppfarten (som de raskeste spissene har) så skal han være flink til å posisjonere seg og på den måten kompenserer for eventuell manglende fart. Det å ha to så forskjellige spisser som Giroud og Perez synes å være anser jeg som positivt, men selv om jeg har manglende kunnskap om Perez så er jeg i utgangspunktet enig i ditt forslag om sette han som vårt førstevalg på topp.

Link to comment
Share on other sites

Kan se ut som vi går inn i sesongen med dette laget + reserver:

Cech/Ospina

Bellerin (Debuchy) -Mustafi(Mertesacker)-Koscielny(Gabriel)-Monreal(Gibbs)

-------Xhaka(Elneny)---------Ramsey(Wilshere)

Walcott(Ox)----Özil(Cazorla)-----Alexis(Iwobi)

----------Perez(Giroud)

+ en del talentfulle spillere i bakhånd. Ser virkelig ikke så verst ut. Prikken over I-en ville vært en James som kunne kommet inn på høyrevingen (mener vi ikke trenger en raskere spiller mot lag som ligger bakpå uansett).

Veldig fornøyd med vinduet selv om kvalitetssigneringene kom/kommer litt for sent.

Perez er en MEGET bra spiss som var fantastisk for et dårlig lag som Deportivo i fjor og han hadde vel over 10 assists og over 15 mål så byr på mye annet enn bare rene målscorerferdigheter. Har også det vi søker i teknikk og fart som betyr at han kan både utfylle Giroud eller spille alene på topp. Også vært litt rundt om kring i verden, så mulig han tilpasser seg kvikt.

Link to comment
Share on other sites

Kan se ut som vi går inn i sesongen med dette laget + reserver:

Cech/Ospina

Bellerin (Debuchy) -Mustafi(Mertesacker)-Koscielny(Gabriel)-Monreal(Gibbs)

-------Xhaka(Elneny)---------Ramsey(Wilshere)

Walcott(Ox)----Özil(Cazorla)-----Alexis(Iwobi)

----------Perez(Giroud)

+ en del talentfulle spillere i bakhånd. Ser virkelig ikke så verst ut. Prikken over I-en ville vært en James som kunne kommet inn på høyrevingen (mener vi ikke trenger en raskere spiller mot lag som ligger bakpå uansett).

Veldig fornøyd med vinduet selv om kvalitetssigneringene kom/kommer litt for sent.

Perez er en MEGET bra spiss som var fantastisk for et dårlig lag som Deportivo i fjor og han hadde vel over 10 assists og over 15 mål så byr på mye annet enn bare rene målscorerferdigheter. Har også det vi søker i teknikk og fart som betyr at han kan både utfylle Giroud eller spille alene på topp. Også vært litt rundt om kring i verden, så mulig han tilpasser seg kvikt.

Jeg har vel kanskje blitt litt av en "flisespikker" på mine gamle dager, men hvor er Coquelin på midtbanen? Han er tross alt vår beste alternativ i kamper der vi trenger defensiv "kriging".

 

Og for å spikke enda flere fliser, så er det stor sannsynlighet for at Debuchy forsvinner de nærmeste dagene, så her vil vi dessverre være litt svekket når det gjelder backup. Mertesacker er sannsynligvis ute minst halve sesongen, men jeg satser på at Holding (som jeg antar ligger i "din talentfulle spillere i bakhånd") kan være et godt fjerdevalg (når Gabriel er tilbake om et par måneder).

 

Men jeg er enig med deg at det ikke ser så verst ut (hvis Mustafi/Perez) kommer, så gjenstår det bare at laget fungerer litt bedre mot de "middelmådige" motstanderene enn det gjorde sist sesong.

Link to comment
Share on other sites

Walcott og Chamberlain burde se til Sadio Mane for hvordan man burde spille rollen som høyrekant. Aggressiv, direkte og jobber hardt. Med så mye fart disse gutta har i beina så ville det gjort de til enorme trusler for motstanderen. Dessverre blir det for lite og for sjeldent at de virkelig bruker farten sin.

 

Edit: Walcott ser ut til å ha "hørt" på meg. Mer aggressiv i presset sitt enn på lenge (som han var i førsteomgang mot Liverpool) og får betaling for det.

 

Ellers burde selvfølgelig Alexis få en rimelig fri rolle på venstrekanten hvor han er på sitt beste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bilder fra Arsenals treningsfelt viser at Gabriel nå er tilbake i trening sammen med resten av laget. Det er sannsynligvis ett par uker igjen før han er klar til kamp, men det er godt å se at bredden på stopperplass nå ser ut til å bli mer "normal". Forhåpentligvis så betyr dette også at f.eks. Kos kan få mulighet til å få litt mer hvile av og til. Med det "råkjøret" som han ville bli utsatt for med PL, CL og landslaget, og i tillegg visse potensielle problemer med ryggen, så trenger han litt "hvile" av og til.

Link to comment
Share on other sites

Bilder fra Arsenals treningsfelt viser at Gabriel nå er tilbake i trening sammen med resten av laget. Det er sannsynligvis ett par uker igjen før han er klar til kamp, men det er godt å se at bredden på stopperplass nå ser ut til å bli mer "normal". Forhåpentligvis så betyr dette også at f.eks. Kos kan få mulighet til å få litt mer hvile av og til. Med det "råkjøret" som han ville bli utsatt for med PL, CL og landslaget, og i tillegg visse potensielle problemer med ryggen, så trenger han litt "hvile" av og til.

 

Stemmer det, begynner å se bra ut nå. Kan bruke kos - mustafi, kos - gabriel. Gabriel - mustafi. Holding - Mustafi osv! Mye valg. Holding har imponert.

Link to comment
Share on other sites

 

Stemmer det, begynner å se bra ut nå. Kan bruke kos - mustafi, kos - gabriel. Gabriel - mustafi. Holding - Mustafi osv! Mye valg. Holding har imponert.

Jeg er enig i at det vi har sett av Holding så langt lover godt, men det viser også tydelig at han mangler rutine når det gjelder spill "på høyt nivå". Dette ser vi bl.a. at når han er på etterskudd (eller sliter) bruker det jeg vil kalle dårlig skjult holding for å kompensere for sine mangler. Akkurat som med Chambers så skulle jeg ønske at det var litt mer fart i vår nye unge stopper, men som jeg har nevnt flere ganger så har jeg mer tro på Holding fremover enn på Chambers (i Arsenal)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...