Jump to content

Manuel Almunia


10000gunners

Recommended Posts

Det gleder meg som en VELDIG stor Almunia kritiker å si at igår så stod han så og si en prikkfri kamp. Det skal han ha. Skryt når du gjør det bra og kritikk ved motsatt.

 

Jeg skifter ikke mening ang keepersituasjonen, da må han være på ett slikt nivå resten av sesongen. Men igjen, igår var han meget god.

 

Husker jeg forresten rett anngående første omgang. Stod Hull oppført med 0 skud på og utenfor mål??? Mener jeg så det ett sted.

 

 

Men well played Manuel, forsett sånn så skal jeg kanskje snu i løpet av sesongen...Litt ironisk at han i første kamp etter diskusjonen om han aldri har vært matchvinnende for oss så er han det...Kan hende det hjelper og "lynsje" spillerne :)

Link to comment
Share on other sites

Syns det er latterlig at folk skal kalge på måten Almunia redder straffen på. Man skal skryte av spillerne når de gjør noe bra. Almunia gjorde det bra og reddet straffen. Hvis man da ikke føler for å applaudere bør man i det minste la kritikken hvile frem til han gjør en tabbe. I dag hadde ikke Almunia noen tabber og da bør han ikke kritiseres. Enig med Vieira04 at det var godt å se at Almunia står opp for unggutta.

 

Kunne ikke vært mer enig. Får håpe han spilte på seg litt selvtillitt etter denne kampen.

Utvilsomt hans beste kamp denne sesongen og et godt reddet straffe.

Link to comment
Share on other sites

Strafferedningen Almunia gjorde i går var veldig viktig og kan kategoriseres som matchvinnende. Han må få lov å bygge videre på den gode opplevelsen så jeg gir han full tillit mot Aston Villa.

 

 

Jeg regner med at han står mot Villa jeg også. Det man skal ha i bakhodet når man vurderer Almunias gode innsats mot Hull var at han knapt ble utfordret på det som er hans store svakhet, innlegg fra sidene. Hull kom knapt til innlegg i det hele tatt, Villa derimot er flinke til å komme til innlegg og har gode hodespillere. Det blir en virkelig test for Almunia. Vi får håpe han passerer denne testen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at han står mot Villa jeg også. Det man skal ha i bakhodet når man vurderer Almunias gode innsats mot Hull var at han knapt ble utfordret på det som er hans store svakhet, innlegg fra sidene. Hull kom knapt til innlegg i det hele tatt, Villa derimot er flinke til å komme til innlegg og har gode hodespillere. Det blir en virkelig test for Almunia. Vi får håpe han passerer denne testen.

 

Helt enig med deg i tankene på Hull kampen, evt Villa sine styrker, og svakheten til Almunia.

Det kan raskt bli en annen kamp enn Hull, selv om Villa kan være veldig forskjellige på bortebane, enn det de er på Villa Park.

Klarer vi holde trøkket i midtbaneleddet, så vil nok Milner og Young måtte jobbe mer defensivt enn de gjør på sine gode dager. Carew vil da bli veldig alene på topp, og da tror jeg at kantspillet vil bli vesentlig svekket. Blir nok mange lange og høye baller opp mot Carew, som har både Gallas og Vermaelen i rygg.

 

Jeg tror at svakheten til Villa ligger i forsvaret. (Young, Cuellar, Dunne, og Warnock) Klarer vi å sette nok press med mange løp, tempo på ballen, og bruke 2 mot 1 situasjoner i overlapp, så tror jeg vi skal klare Villa på Emirates.

Tviler på at Villa vil skape så mye farligheter, for jeg tror de kanskje vil være meget fornøyd med uavgjort. Selger de seg for mye fremover, så kan evt et tap være veldig ødeleggende med tanke på at de sloss om en CL plass. 1 poeng på bortebane, vil gi de en sterk posisjon videre. Ikke bare pga det ene poenget, men psykologisk sett mot et Arsenal lag som ofte har bra statistikk på Emirates. Dette skaper entusiasme og troen på de neste kampene i sesongen.

 

Tror vel Almunia får fornyet tillitt i denne kampen, spesielt etter Hull kampen der han gjorde sine saker bra. Strafferedningen ble viktig for oss, for Hull kunne vært vanskelig å slå tilbake på med 10 mann i forsvar......

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig. Får håpe han spilte på seg litt selvtillitt etter denne kampen.

Utvilsomt hans beste kamp denne sesongen og et godt reddet straffe.

 

hvis wenger kommer til og fortsette og bruke han tror jeg almunia har gjort seg sjøl en stor tjeneste ved og redde straffen i går, og muligens fått spilt på seg litt selvtillit.

kansje han får gjort noe med katastrofe formen han har hatt hittil i år, og viser litt bedre spill fremover

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Siden debatten/krangelen om Almunia raser videre i diverse tråder, så tenkte jeg å skrive litt om mine tanker om han her i denne tråden.

 

Før jeg begynner så vil jeg legge til at jeg alltid er veldig optimistisk på Arsenals vegne. Jeg kan knapt huske sist jeg før sesongstart ikke trodde at vi hadde en stor sjanse til å vinne serien. Fortsatt tror jeg vi har en veldig god sjanse til å vinne serien, cl og fa-cupen. Mest sannsynlig tar jeg feil.

 

For det andre så er jeg ingen stor tilhenger av å kjøpe inn store stjerner. Jeg liker veldig godt strategien klubben har valgt hvor vi kjøper unge talenter, kjører dem inn på våre imponerende ungdomslag og forhåpentligvis blir de store stjerner for oss etterhvert. For meg er det helt irrelevant om de har engelsk, norsk, spansk statsborgerskap, eller om de opprinnnelig kommer fra et Afrikansk land som de fleste har vanskeligheter med å plassere på kartet eller om våre talentspeidere har funnet dem langt inne i Amazonasjungelsen.

 

Med dette håper jeg at veldig mange talentfulle spillere ønsker seg til Arsenal fordi vi satser seriøst på ungdommen og at de får sjanser så snart de er gode nok. Ergo ønsker jeg at Arsenal skal forbli en kjøpende klubb mht til talenter, men når det kommer til seniorer så ønsker jeg at Arsenal skal være en selgende klubb. Det er to av de etablerte spillerne jeg godt kunne tenke meg å selge til sommeren, det er Almunia og Clichy. Dette fordi jeg mener vi har kjempetalenter på deres plasser som kan bli enda bedre enn dem. Clichy er veldig god, men vi har to yngre spillere som holder ca samme nivå. En må etter mitt syn gå. Personlig tror jeg det blir Traore som kommer til å ta plassen etterhvert, selvom han hadde en dårlig kamp nå sist. I han ser jeg det lille ekstra, han er litt raskere og sterkere enn de to andre og han er tøff i duellspillet og er den som legger de desidert beste innleggene. Gibbs er en mer intelligent spiller når det kommer til å plassere seg riktig, men slik jeg ser det så mangler han litt i forhold til Traore på alt annet og Traore har bedret sin evne til å plassere seg riktig, til tross for tilbakeskrittet nå sist, hvor det dog skal legges til at han fikk lite hjelp fra sine medspillere og ofte var i undertallet på sin kant.

 

Tilbake til Almunia. Han er er nå blitt såpass gammel at jeg ikke ser at han kommer til å utvikle seg stort. Han har hatt sine svakheter som keeper hele tiden og jeg kan ikke se at han klart å bedre seg til tross for at han har fått masse tillit.

 

Vi spiller med veldig offensive forsvarspillere, de er veldig bevegelige og det må de være for å kunne bli med i angrep og når noen av våre forsvarere går i angrep som må de resterende kunne forskyve seg raskt til sidene for å dekke opp for rom som da etterlates. Ergo kan jeg ikke se for meg at Wenger kommer å kjøpe noen stor tankstopper som har sin styrke i hodespillet hvis det innebærer at han blir for treg til å forskyve seg til sidene. Ergo må vi ha en keeper som er god i feltet, og det har vi ikke per dags dato. Almunia går etter alt for få baller i egen sekstenmenter og det er ikke noe fast mønster på hvilke baller han angriper og når han blir stående igjen. Det gjør det vanskelig for stopperne å vite hvilke baller de skal angripe eller når de heller bør flytte seg for å dekke rommet bak kepper som er ute for å plukke en ball, i fall keeperen skulle tape duellen. Slik Cashley var en ekspert på.

 

Nå må stopperne følge med på sin sone/mann og vente å se om Almunia kommer før de må avgjøre hvordan de skal bevege seg. Det fører til at avgjørelsene blir tatt marginalt senere, noe som sprer usikkerhet blant forsvarerne og usikkerhet i de bakre rekker sprer seg til resten av laget.

 

Jeg klarer ikke med beste vilje å se at Almunia kan bli en keeper som dominerer egen sekstenmeter. Han prøvde å bli litt mer aggresiv i feltet for en liten tid siden og det endte med at han bokset/klappet ballen inn i farlig sone flere ganger. Nå har han tydeligvis godt tilbake til en mer passiv strategi og dermed falt tilbake sin vedvarende synd om å gå først ut for deretter å rygge tilbake og dermed sette seg selv og laget i en meget vanskelig posisjon.

 

Første målet i mot nå sist var et eksempel på dette. Han går ut og begynner å dytte halvhjertet på en en Evertonspiller for deretter rygge tilbake og være på hælene i det ballen kommer. Da er han sjanseløs på nesten alt som måtte komme, med mindre ballen havner nesten rett på ham. Det gjorde den dessverre ikke denne gangen. Dette målet var ikke en direkte keepertabbe og det er ikke Almunias feil at det er dårlig markering i feltet, men han gjør det i alle fall ikke lett for sine lagkamerater.

 

Andre målet i mot er ingen tabbe. Når er motspiller kommer så alene som Pienaar gjorde så er det en bonus om keeper redder, det vi ofte kaller en matchvinnende redning. Imidlertid så selger han seg litt for tidlig, slik veldig mange keepere gjør. Den eneste keeperen jeg kommer på i farta som var en ekspert på å holde seg på beina i slike tilfeller var Schmeichel. Chippen var mulig å ta, men ingen keepertabbe at den gikk inn.

 

Jeg er enig med de som skriver at han hadde en matchvinnende redning på tampen. Almunias shotstopperevne er hans styrke, i tillegg til at han stort sett er sikker i klypene.

 

For å gå litt tilbake til det jeg skrev tidligere, at jeg ønsker Arsenal skal være en kjøpende klubb for unge talenter, men en selgende klubb for etablerte spillere. Skal det lykkes må ungdommene vite at hvis de klarer å komme seg opp på et nivå med de etablerte så vil de få sjanser. Jeg mener at Fabianski allerede har vist at han er en bedre keeper enn Almunia og at han nå burde få sjansen. Det sender et veldig dårlig signal til ungguttene at det ikke får noen konsekvenser for en etablert spiller til tross for at han prestert svakt over en lengre periode. Personlig hadde jeg foretrukket Mannone før Almunia, han viste lovende takter og et mot i sitt spill som jeg sjeldent ser hos Almunia.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får lov, så tar jeg meg den frihet å oppsummere alt som har med Almunia å gjøre.

 

1 Almunia er en helt grei keeper.

2 Almunia er ikke god nok for oss.

3 Almunia er den svakeste førstekeeperen vi har hatt på sikkert 50 år.

4 Ingen av de andre målvaktene våre holder samme nivå som Almunia.

5 Wenger kjøper neppe ny keeper, hverken nå eller til sommeren.

6 Dette er stort sett alle enig om.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får lov, så tar jeg meg den frihet å oppsummere alt som har med Almunia å gjøre.

 

1 Almunia er en helt grei keeper.

2 Almunia er ikke god nok for oss.

3 Almunia er den svakeste førstekeeperen vi har hatt på sikkert 50 år.

4 Ingen av de andre målvaktene våre holder samme nivå som Almunia.

5 Wenger kjøper neppe ny keeper, hverken nå eller til sommeren.

6 Dette er stort sett alle enig om.

 

Tror en god del mener at vi faktisk har en eller flere keepere i troppen som er bedre enn Almunia.

Link to comment
Share on other sites

Tror en god del mener at vi faktisk har en eller flere keepere i troppen som er bedre enn Almunia.

 

At vi har en bedre keeper i troppen enn Almunia, er det ingen tvil om. Polakken med det umulige navnet er en bedre keeper, men muligens en del for ung til å bli kastet til ulvene.

 

Jeg tror rett og slett at årsaken til at Wenger velger å fortsette med Almunia, fremfor å benytte Fabianski, er fordi Wenger frykter konsekvensen av ett keeperbytte. Ett keeperbytte kan selvfølgelig slå positivt ut, men det kan også slå ut negativt. Jeg tror Wenger holder fast ved Almunia ut denne sesongen, og at han deretter velger å kjøpe ny keeper eller satse på Fabianski.

Link to comment
Share on other sites

3 Almunia er den svakeste førstekeeperen vi har hatt på sikkert 50 år.

 

Jeg er nok litt uenig på den ;)

 

Jimmy Rimmer og John Lukic var ganske labre førstekeepere. Pat Jennings var heller ikke så god for oss, som han var for Spurs.

 

Ellers må jeg si meg ganske enig de andre punktene.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får lov, så tar jeg meg den frihet å oppsummere alt som har med Almunia å gjøre.

 

1 Almunia er en helt grei keeper.

2 Almunia er ikke god nok for oss.

3 Almunia er den svakeste førstekeeperen vi har hatt på sikkert 50 år.

4 Ingen av de andre målvaktene våre holder samme nivå som Almunia.

5 Wenger kjøper neppe ny keeper, hverken nå eller til sommeren.

6 Dette er stort sett alle enig om.

Tenk, så lett kan det gjøres! Well done, Tusmo!

Link to comment
Share on other sites

Jimmy Rimmer og John Lukic var ganske labre førstekeepere. Pat Jennings var heller ikke så god for oss, som han var for Spurs.

HVA!? Du vet sikkert dette bedre enn meg, men samtlige av de du nevner ville jeg sett på og trodd var mye bedre keepere for Arsenal enn Almunia. Det kan vel andre her bekrefte?

 

Rimmer var ikke så forferdelig etter det jeg har hørt, ganske god faktisk, men så å sammenligne Lukic og Jennings med Almunia blir vel litt rart? Dette er ikke kritikk mot Almunia, men hyllest til John Lukic og Pat Jennings som ikke var noen dårlige keepere i Arsenal.

 

Som Graham sa om Lukic etterkjøpet av Seaman: "han er fremdeles en av landets beste keepere...". Graham hadde sparket Almunia allerede i 2005 eller 2006 om jeg skal tippe. Jennings dro på årene når han kom til Arsenal, ja, men en legendarisk keeper som jeg ville valgt foran Almunia 'anyday', uansett alder. Og han hadde flere matchvinnende kamper enn Almunia vil noengang komme til å få.

 

Almunia er vel heller i gruppen Barnett, Wood og Wright, og av ordentlige 1.keepere nærmer han seg vel mer keepere som Jim Furnell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok litt uenig på den ;)

 

Jimmy Rimmer og John Lukic var ganske labre førstekeepere. Pat Jennings var heller ikke så god for oss, som han var for Spurs.

 

Ellers må jeg si meg ganske enig de andre punktene.

 

Her må jeg si meg noe uenig. Da jeg begynte å følge Arsenal stod Bob Wilson i mål. Jimmy Rimmer var med respekt å melde en keeper som gikk i krigen for deg, altså av samme legning som Wilson. Han hadde noen fine år i Arsenal og var faktisk en av dem som stod frem og skillte oss fra nedrykk mitt på 70-tallet. John Lukic var i sine glansdager også en høyst oppegående målvakt. I en epoke med Ray Clemence og Peter Shilton nådde han imidertid ikke helt opp til de feteste overskriftene, men dårlig var han langtifra. Det var med undring vi registrerte at George Graham kjøpte ny keeper den gangen. En David Seaman fra QPR, men han viste seg jo å være fantastisk. Så da så. Når det gjelder Pat Jennings så klarte han seg aldeles utmerket og står på topp tre sammen med Seaman og Jens Lehmann. Hvem som skal på det øverste trinnet av Seaman eller Jennings kan også diskuteres, men personlig er jeg ikke fremmed for å sette Jennings helt øverst.

 

Du har forøvrig glemt den svakeste fra perioden fra 1970 og frem til Manuel Almunia gjorde sitt inntog. George Wood. Vidunderet som ble kjøpt inn fra Everton. Han er den eneste keeper som har stått fast over en lang periode som jeg kan akseptere å vurdere dagens førstekeeper opp mot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok litt uenig på den ;)

 

Jimmy Rimmer og John Lukic var ganske labre førstekeepere. Pat Jennings var heller ikke så god for oss, som han var for Spurs.

 

Ellers må jeg si meg ganske enig de andre punktene.

 

Med all respekt så var Pat Jennings kjennetegnet på en solid keeper. Du så sjelden Pat hadde panikktendenser. Det som kjennetegnet Pat var at han alltid var korrekt plassert med noen gedigne hender og hadde kontrollen i 16 meters feltet.

Pat Jennings var heller av den ypperste eliten av keepere som har spilt for oss.

Link to comment
Share on other sites

Fint innlegg Sir John. Det bekrefter hva jeg trodde. ;)

 

Må også legge til at ikke mange ser på Lehmann som en særdeles fantastisk keeper, men han bør være der oppe når det er snakk om tidenes beste Arsenalkeepere, uten tvil. I 2006 var han verdens beste keeper etter min mening, hvor han egenhendig tok oss til CL-finale, og ikke før Almunia tok plassen mellom stengene slapp Arsenal inn mål, etter 10 strake clean sheets. Han var et kupp av Wenger og hadde keeperferdigheter jeg gjerne vil se igjen i Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

At vi har en bedre keeper i troppen enn Almunia, er det ingen tvil om. Polakken med det umulige navnet er en bedre keeper, men muligens en del for ung til å bli kastet til ulvene.

 

Jeg tror rett og slett at årsaken til at Wenger velger å fortsette med Almunia, fremfor å benytte Fabianski, er fordi Wenger frykter konsekvensen av ett keeperbytte. Ett keeperbytte kan selvfølgelig slå positivt ut, men det kan også slå ut negativt. Jeg tror Wenger holder fast ved Almunia ut denne sesongen, og at han deretter velger å kjøpe ny keeper eller satse på Fabianski.

 

er stygt redd for at du har rett i at han vil bruke almunia ut sesongen. spørsmålet er bare om wenger ikke etter sesongen syns at almunia har gjort en grei jobb, og fortsetter å bruke han ettersom han er den keeperen med mest rutine i stallen. håper ikke det skjer selvsagt, men frykter det. den unge polakken er vel det som kan karakteriseres som et supertalent i mål. det er ingen grunn til at han ikke skal kunne være 1. valg i mål allerede denne seongen. det hadde virkelig vært noe. husker godt da real begynte med den lille guttevalpen iker i mål. mange ristet på hodet, og sa han var for ung og urutinert. ja hva så? iker har ikke spilt veldig mange kamper der innsatsen hans har vært kritikkverdig. 350 ligakamper for real. kaptein for både real og spania. helt fantastisk. hadde gjerne sett at szczesny fikk drakt nr 1 før høsten kom. om da ikke wenger vil satse på flere 30+ målvakter til de unge lovende ikke er annet enn ok backup. jeg mener bestemt at wenger gjorde en kjempetabbe da han satte manninger ut av laget da seaman kom tilbake fra skade. syns ikke vi trenger å oppleve noe i samme gate en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Jimmy Rimmer og John Lukic var ganske labre førstekeepere. Pat Jennings var heller ikke så god for oss, som han var for Spurs.

 

Dersom du velger å sidestille Almunia med Lukic, faller jo iallefall argumentet om at det ikke er mulig å vinen ligaen med Almunia i mål. Klarte man det med Lukic, klarer man det med Almunia også.

 

Forøvrig er jeg fullstendig uenig i uttalelsen generelt. Alle de tre nevnte keeperne holdt ett høyere nivå enn Almunia gjør.

Link to comment
Share on other sites

John "Crazy" Lukic var faktisk en meget habil keeper. Enorm i en mot en situasjoner og nølte ikke med å stupe rett i bena på motspilleren. Manglet litt på feltarbeidet sitt, men på den tiden var det mange keepere som gjorde det.

 

Dersom man sammenligner Almunia med Lukic så har man et litt vridd syn på hva en god keeper er...

Link to comment
Share on other sites

Pat Jennings var heller ikke så god for oss, som han var for Spurs.

 

 

Jeg mente ikke å sammenlgne PJ med Almunia, jeg bare påpekte at han han var ennå bedre for Spurs enn for oss.

 

Nå vi først er innom sammenligninger over en lang tidsperiode, mener jeg det er innlysende at Almunia er en bedre keeper enn mange av de vi har hatt de siste 50 årene. Akkurat som Henry er mye bedre enn Pele og CRonaldo er bedre enn Maradona. Rett og slett fordi treningsmengder og -metoder, kosthold, oppfølging er på et helt annet nivå i dag enn for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

At vi har en bedre keeper i troppen enn Almunia, er det ingen tvil om. Polakken med det umulige navnet er en bedre keeper, men muligens en del for ung til å bli kastet til ulvene.

 

 

Det er kanskje litt skummelt å blande seg inn i keeperdebatten, men jeg drister meg utpå igjen :P

 

Jeg synes det er vanskelig å la utsagnet over stå uimotsagt. Det er ulogisk, og blir helt feil i mine øyne.

 

Først: ingen av dagens 4 Arsenalkeepere er blant mine favorittspillere, men jeg har stort håp og tro på begge polakkene.

 

Dersom Szczesny er en bedre keeper enn Almunia, synes jeg det er rart at:

- Han er på utlån i League One og ikke høyere opp i systemet

- Han blir rangert som 3-4 best av Arsenals støtteapparat

- Han ikke er ettertraktet på overgangsmarkedet

- ikke spillergruppen ytrer ønske om keeperskifte

- ikke blogger og fansider rundt omkring i verden (untatt AN?) krever Szczesny i mål

 

Jeg synes ikke Almunia er en kjempegod keeper. Han gjør for mye rart og virker en tanke usikker. Men jeg synes absolutt ikke han er så dårlig som de fleste her inne ser ut til å mene.

Link to comment
Share on other sites

Dersom Szczesny er en bedre keeper enn Almunia, synes jeg det er rart at:

- Han er på utlån i League One og ikke høyere opp i systemet

- Han blir rangert som 3-4 best av Arsenals støtteapparat

- Han ikke er ettertraktet på overgangsmarkedet

- ikke spillergruppen ytrer ønske om keeperskifte

- ikke blogger og fansider rundt omkring i verden (untatt AN?) krever Szczesny i mål

 

Som sagt, tror jeg mye av dette har med hans unge alder å gjøre. Han er pr. dags dato alt for ung til å være førstekeeper for en klubb som Arsenal. Szczesny er i mine øyne den av våre keepere som har det absolutt største potensialet.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...