Jump to content

Språkhjørnet


Verminator5

Recommended Posts

Jeg er ikke nynorskbruker, og var langt i fra noen fan av det da jeg gikk på skolen. Men jeg innså noen år etter hvor verdifull den læringen var. Selv om man ikke bruker nynorsk selv gir den et annet perspektiv på norskfaget og sitt eget språk man bruker i det daglige, selv for de som skriver bokmål. For å bruke en hønngammel klisje så utvider man horisonten sin, og det å lære seg å beherske flere skriftspråk er en utelukkende positiv ting. Dessuten kan man finne mye glede i en nynorsk ordbok :D

 

Når det er sagt (uten at jeg er i noen sjefsrolle her) bør det selvfølgelig være lov å skrive nynorsk på Gunners.no!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke nynorskbruker, og var langt i fra noen fan av det da jeg gikk på skolen. Men jeg innså noen år etter hvor verdifull den læringen var. Selv om man ikke bruker nynorsk selv gir den et annet perspektiv på norskfaget og sitt eget språk man bruker i det daglige, selv for de som skriver bokmål. For å bruke en hønngammel klisje så utvider man horisonten sin, og det å lære seg å beherske flere skriftspråk er en utelukkende positiv ting. Dessuten kan man finne mye glede i en nynorsk ordbok :D

 

Når det er sagt (uten at jeg er i noen sjefsrolle her) bør det selvfølgelig være lov å skrive nynorsk på Gunners.no!

r

 

Første delen av det du skriv her blir eg særs glad for å lese.

 

Når det gjeld mitt første innlegg her var det ein spøk. Eg er for to skriftspråk, slik situasjonen er blitt. Fånyttes å fjerne begge. Dessuten trur eg, som bjornage, at det gjer deg språkleg sterkare i begge språk å lære både nynorsk og bokmål.

 

På Gunners.no er det vel gjort klart at alle offisielle skriftspråk er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Takk til den som har rettet opp min noe pinlige feil å trådens tittel!

 

Over til et annet artig tema: Engelsk undervisning i grunnskolen.

 

http://www.nrk.no/video/tidenes_solberg_sitater/C3E3BC9C70FBB35C/emne/Rally/

 

Kan forøvrig melde at jeg har hatt samme engelsklærer som disse gutta på ungdomsskolen :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Spørsmål: På engelsk bruker man apostrof foran eiendoms "s", noe vi ikke gjør på norsk. Navn skal ikke oversettes. Har artikkelforfatteren av saken om Ryo på forsiden gjort rett eller galt ved å skrive "Owen Coyle's". Jeg mener det er feil, hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jepp, det ordet er veldig vanlige blant engelsktalende hundeelskere :proud:

:withstupid: Hehe ikke noe som er så artig som litt tørrvittig humor! Vet ikke om det er så mange av brukerne her inne som kan kategoriseres som engelsktalende hundeelskere, men godt poeng allikevel

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen magiske huskeord til norrønt og dialektmerker? Eksamen i morgen, og uansett hvor mye man leser vil man ha de magiske huskeordene O_O Med Sylfest Lomheim som en av sensorene bør man vel ikke bomme for mye :lol:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...