Jump to content

Uansett, og samme fanden....


Chaz

Recommended Posts

Har jo ingenting med saken å gjøre. Om de så var i Blue square så er man da gooner, men det svir så inni.... når man aldri kan få ut potensialet som ligger i klubben. Vi stagger og stagger, nesten der, for så å ta to skritt tilbake...

 

som man sier, always a gooner...men spillere, ledelse, støtteapperat kan byttes ut ved tid til annen, og nå er tiden for å bytte noe...da helst manager i første omgang føler jeg...

Link to comment
Share on other sites

Har jo ingenting med saken å gjøre. Om de så var i Blue square så er man da gooner, men det svir så inni.... når man aldri kan få ut potensialet som ligger i klubben. Vi stagger og stagger, nesten der, for så å ta to skritt tilbake...

 

som man sier, always a gooner...men spillere, ledelse, støtteapperat kan byttes ut ved tid til annen, og nå er tiden for å bytte noe...da helst manager i første omgang føler jeg...

 

Man snakker alltid om når "spillerene blir større enn klubben", men pdd. så er Wenger langt større for klubben enn det en spiller noen gang har vært. Mannen bestemmer tydeligvis absolutt alt og har absolutt ingen sportslige kriterier som han må oppfylle. Er helt latterlig hvor mye makt Wenger har i klubben og hvor lite makt det virker som om styret har. Er jo bare senile gamle gubber der inne som ikke følger med i det hele tatt virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Og spillernes lojalitet til Wenger gjør vel at de ikke våger å kritisere han. De er neppe enig i alle hans disposisjoner. Men å tale han i mot er som å banne i kirka vil jeg tro. Vieira forsøkte allerede for sju-åtte år siden...

 

Er redd spillerne er like frustrerte som oss over klubbens stillstand og tilsynelatende aksepterende holdning til middelshavsfareri. Og da er nok ikke stemningen i garderoben bare god heller. Blir spennende å lese avslørende selvbiografier fra noen av dagens spillere om noen år.

Link to comment
Share on other sites

Er helt latterlig hvor mye makt Wenger har i klubben og hvor lite makt det virker som om styret har. Er jo bare senile gamle gubber der inne som ikke følger med i det hele tatt virker det som.

 

Problemet er at Wenger desverre ikke har den makten som mange tror. Hadde han hatt denne makten, så hadde man klart å få endret lønnstrukturen slik som Wenger ønsker, slik at man faktisk kan være med på å hente inn spillere fra den øverste hyllen. Jeg vil heller si at styret sitter med for mye makt, og de virker ikke å ha noen sportslige ambisjoner i det hele tatt. Desverre var det mannen som klubben hadde trengt aller mest i disse dager (David Dein) som introduserte klubben for Kroenke.

Link to comment
Share on other sites

så hadde man klart å få endret lønnstrukturen slik som Wenger ønsker

 

Jeg forsøker etter beste evne å følge denne klubben liv og levnet så tett som mulig, men denne må du hjelpe meg med. Dette er i tilfelle viktig info for å få sporet opp hvem som sitter med nøkkelen slik at vi kan få løst kjettingen fra betongblokka.

Link to comment
Share on other sites

 

Problemet er at Wenger desverre ikke har den makten som mange tror. Hadde han hatt denne makten, så hadde man klart å få endret lønnstrukturen slik som Wenger ønsker, slik at man faktisk kan være med på å hente inn spillere fra den øverste hyllen. Jeg vil heller si at styret sitter med for mye makt, og de virker ikke å ha noen sportslige ambisjoner i det hele tatt. Desverre var det mannen som klubben hadde trengt aller mest i disse dager (David Dein) som introduserte klubben for Kroenke.

Tror du er inne på noe her Kim. Det frustrerende er vel at vi aldri får vite hvordan maktbalansen i klubben fungerer før 3-4 år etter at Wenger ikke lenger har jobben, og har gitt ut en bok. Jeg tror selvfølgelig at Wenger har ett ønske om å gjøre det beste for klubben, og jeg tror også at han forstår at kvalitetsspillere må til og lønnstaket opp. Jeg tror ikke han setter egne prinsipper foran klubbens suksess, slik som enkelte her inne antyder. Jeg tror han får utlevert et skriv hvert år der det står et tall han må forholde seg til, og dette tror jeg er med på å strupe ned Wengers handlefrihet.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg forsøker etter beste evne å følge denne klubben liv og levnet så tett som mulig, men denne må du hjelpe meg med. Dette er i tilfelle viktig info for å få sporet opp hvem som sitter med nøkkelen slik at vi kan få løst kjettingen fra betongblokka.

 

Som Sir John så har jeg aldri hørt noe konkret angående dette. Hvis det stemmer så er det selvfølgelig urovekkende, men det unnskylder fortsatt ikke Wenger på mange punkter.

 

Ellers tror jeg vi kan være enige i om at styret vi har i klubben (og eieren) virker å ha andre motiver for å skaffe klubben en bærekraftig økonomi enn det sportslige.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg forsøker etter beste evne å følge denne klubben liv og levnet så tett som mulig, men denne må du hjelpe meg med. Dette er i tilfelle viktig info for å få sporet opp hvem som sitter med nøkkelen slik at vi kan få løst kjettingen fra betongblokka.

 

Dette er selvfølgelig ikke noe som er bekreftet fra Wenger selv eller annet offisiellt hold. Jeg fanget opp et par artikler i sommer, i en periode hvor det ble rettet ekstremt mye kritikk mot Wenger fra både supportere og media. Artikkelforfatterne som skrev noenlunde samme historie, kunne fortelle at det var mye som tyder på at ting ikke er så rosenrødt som styret skulle ha det til. Det medfører riktighet at vi har penger å handle for, men styret skal visstnok ha satt ned foten, og nekter å endre på nåværende lønnstruktur. Strukturen som er i klubben pr. dags dato, gjør det umulig å gi spillerne som allerede er i klubben topplønninger som matcher det man kan få i andre storklubber (da ser vi bort fra City). Og man har heller ikke muligheten til å gi de lønningene som kreves for å hente spillere fra øverste hylle. Wenger er såpass lojal mot sin arbeidsgiver at han vil aldri komme ut med info som dette så lenge han er manager for klubben. Nå kan jo det som ble beskrevet i artiklene være pølsevev, men for meg virker det å gi mer mening enn at Wenger er iferd med å kjøre klubben på dunken sportslig sett utelukkende på grunn av egen stahet. Og hvis det som er beskrevet i artiklene er riktig, viser dette at det største problemet nødvendigvis ikke er Wenger, men styret i klubben. Dette fritar selvfølgelig ikke Wenger fra noe ansvar, da det til syvende og sist er han som har ansvaret for det sportslige

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror han får utlevert et skriv hvert år der det står et tall han må forholde seg til, og dette tror jeg er med på å strupe ned Wengers handlefrihet.

Det kalles et budsjett og alle klubber har et :)

 

Wenger har stor handlefrihet og han styrer klubben slik han ønsker. Noen rammer finnes det selvfølgelig, men det er en dårlig skjult hemlighet at han har hatt styret på knærne hver gang kontrakten skulle forlenges. Hvis han er bundet på hender og føtter så må man spørre seg hvorfor han takker nei når klubber som Real Madrid kommer og banker på døra. Gazidis har ikke ryggrad og PH-W husker knapt sitt eget navn, da er det bare en mann igjen som kan bestemme

Link to comment
Share on other sites

Det kalles et budsjett og alle klubber har et :)

 

Wenger har stor handlefrihet og han styrer klubben slik han ønsker. Noen rammer finnes det selvfølgelig, men det er en dårlig skjult hemlighet at han har hatt styret på knærne hver gang kontrakten skulle forlenges. Hvis han er bundet på hender og føtter så må man spørre seg hvorfor han takker nei når klubber som Real Madrid kommer og banker på døra. Gazidis har ikke ryggrad og PH-W husker knapt sitt eget navn, da er det bare en mann igjen som kan bestemme

Det første du nevner der er jeg smertelig klar over, men det er ikke så vanskelig for Mancini/AVB å forholde seg til budsjettet når man kan sprenge det med så mye margin man bare vil. Slik er nok ikke vilkårene for Wenger.

 

Hva er grunnlaget ditt for å påstå at Wenger har så stor handlefrihet? Jeg er bare litt nysgjerrig for jeg skulle gjerne likt å se en kilde som støttet din påstand. Styrer han klubben slik han ønsker? Spenstig påstand. Det kan godt hende du har rett, men jeg tror at sannheten er litt mer kompleks enn hva du ønsker å fremstille den som.

Link to comment
Share on other sites

Det første du nevner der er jeg smertelig klar over, men det er ikke så vanskelig for Mancini/AVB å forholde seg til budsjettet når man kan sprenge det med så mye margin man bare vil. Slik er nok ikke vilkårene for Wenger.

 

Hva er grunnlaget ditt for å påstå at Wenger har så stor handlefrihet? Jeg er bare litt nysgjerrig for jeg skulle gjerne likt å se en kilde som støttet din påstand. Styrer han klubben slik han ønsker? Spenstig påstand. Det kan godt hende du har rett, men jeg tror at sannheten er litt mer kompleks enn hva du ønsker å fremstille den som.

Grunnlaget mitt er helt min egen oppfatning da det ikke finnes dokumentasjon på hverken det ene eller det andre. Det er også en ganske spenstig mening ja. :)

 

Wenger er blandt de best betalte i PL. Han har vært blandt de mest respekterte og sukksessrike managerene i PL. Han har fått gode tilbud fra andre klubb(er), og har sikkert blitt forespurt jobben som trener for Frankrike også. Når man da skal skrive en kontrakt med Arsenal så er det nærliggende å tro at man stiller enkelte krav. Da Dein forsvant så var mange redde for at Wenger skulle ta sin hatt og gå. Hva måtte til fra styrets side for at Wenger skulle signere ny kontrakt?? Jeg tviler sterkt på at hadde blitt værende hvis han ikke fikk tilstrekkelig handlefrihet til å drive klubben slik han vil. Skrur man klokka tilbake ett år eller to så vil det vært full krise i klubben hvis Wenger hadde forsvunnet. Det er klart klubben har strukket seg langt for å beholde ham.

 

Jeg synes det høres logisk ut, men for al del, det kan jo tenkes at Wenger er såpass naiv at han har blitt lurt til å signere en avtale som ikke en gang tillater at han bytter formasjon :)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake da Ashley Cole forsvant ut av klubben for £5.000 pr. uke var det Danny Fizman & hans allierte som sa nei til den avtale David Dein hadde gjort med Cole sine representanter. Nå er ingen av dem der lengre, men de som er der er i praksis alle som har sagt sa ja til Danny Fizman.

 

Så, hvordan virker dette nå? Denne sier at "it's all up to Arsene". At least so says Stan: http://www.dailymail...ene-Wenger.html

 

Jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at klubbens inntekter ikke blir utnyttet til å lage et best mulig fotballag, kanskje fordi noen tror Arsenal klarer å utvikle nok klassespillere selv. Noe som det er helt innlysende ikke er tilfelle, så vi velger å mikse dem med middels kvalitet i stedet for den maksimale kvalitet klubbens økonomi håndterer (med en grei sikkerhetsmagin selvsagt). Slik har det vert siden 2007, noe som merkelig nok sammenfaller med at Danny Fizman sendte David Dein på hue og ræva ut av klubben.

 

Det vet jeg, pluss at jeg vet at Arsene Wenger neppe kan være fotballens største taktiker i kampsituasjon. Det er imidlertid ikke noe nytt. Slik har det vert i alle år, men en lang periode var spillerene selv så gode både teknisk og taktisk at det ble bygget bro over. De var imidlertid der, takket være noen. Jeg vet at at Patrick Vieira (som kanskje ikke var verdenskjent på det tidspunkt, men som var en del av det som kanskje var verdens beste klubblag) var der takket være Arsene Wenger og jeg vet at Dennis Bergkamp var der takket være David Dein. Styrke, kunst og selve fundamentet i det vi ble bortskjemt med i mange år. Dette er for lengst historie, og noen som tidligere mente at det å tiltrekke seg slike spillere var en god ide er enten borte eller mener det ikke lenger. Vi forsøker ikke for eksempel å kjøpe Alcantara fra Barcelona eller spillere av Hollandsk (og dermed europeisk) toppklasse som går på kryss og tvers foran nesen vår for overkommelige beløp. Det er akkurat dette som er innenfor klubbens ressurser, men ikke blir realisert.

 

Jeg vet ikke, men for meg ligner det dette:

 

8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror rett og slett Wenger desverre ikke har de arbeidsvilkårene han burde hatt for å kunne ta denne klubben opp på et nødvendig nivå. Dermed tror jeg heller ikke det hjelper å sparke Wenger. For hvorfor skulle en annen manager få bedre arbeidsvilkår? Det er ingen tvil om at det må skje endringer i klubben, men den endringen tror jeg først må skje på eiersiden, og i styret. Hill-Wood og hans likesinnede må rett og slett ut. Inn må vi få inn David Dein, eller en annen person som kan gjenoppta hans visjoner og handlekraft. Mest sannsynlig må vi også få inn en annen eier enn Kroenke. Eneste alternativet her er Usmanov, og etter hvert som tiden går, heller jeg mer og mer mot at det vil være et bedre alternativ enn Kroenke. Usmanov virker å være mer opptatt av å få på plass det sportslige. Han har innsett at inntjeningen vil større ved sportslig suksess enn uten. Man vil være garantert å fylle stadion til hver kamp. Man vil stå bedre rustet til å forhandle frem gode sponsoravtaler, og man vil dra inn langt mer i premiepenger. En annen fordel jeg ser med Usmanov, er at det mest sannsynlig vil medføre en retur for David Dein

Link to comment
Share on other sites

Hadde tatt imot Usmanov med åpne armer jeg. Grunnen til at styret var så imot Usmanov var visstnok fordi han ønsket å være en del av styret og gjøre endringer mens Kroenke overlater alt til styret og til Gazidis.

 

Som du sier: Usmanov var veldig klar på at han ønsket sportslig suksess for klubben og sa selv at han ville legge egne penger inn i klubben for å oppnå dette hvis det var det som trengtes. Kroenke derimot er kun en investor som venter på avskastning.

 

David Dein kommer forøvrig aldri til å komme tilbake til Arsenal så lenge det nåværende styret med senile gamle gubber sitter der og hvertfall ikke når den største tullingen av de alle i Peter Hill-Wood sitter som leke direktør. Sistnevnte er som blindtarmen. En gang langt langt tilbake i tid så hadde den en funksjon, men det er så lenge siden at ingen husker den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror rett og slett Wenger desverre ikke har de arbeidsvilkårene han burde hatt for å kunne ta denne klubben opp på et nødvendig nivå. Dermed tror jeg heller ikke det hjelper å sparke Wenger. For hvorfor skulle en annen manager få bedre arbeidsvilkår? Det er ingen tvil om at det må skje endringer i klubben, men den endringen tror jeg først må skje på eiersiden, og i styret. Hill-Wood og hans likesinnede må rett og slett ut. Inn må vi få inn David Dein, eller en annen person som kan gjenoppta hans visjoner og handlekraft. Mest sannsynlig må vi også få inn en annen eier enn Kroenke. Eneste alternativet her er Usmanov, og etter hvert som tiden går, heller jeg mer og mer mot at det vil være et bedre alternativ enn Kroenke. Usmanov virker å være mer opptatt av å få på plass det sportslige. Han har innsett at inntjeningen vil større ved sportslig suksess enn uten. Man vil være garantert å fylle stadion til hver kamp. Man vil stå bedre rustet til å forhandle frem gode sponsoravtaler, og man vil dra inn langt mer i premiepenger. En annen fordel jeg ser med Usmanov, er at det mest sannsynlig vil medføre en retur for David Dein

 

Du har sikkert mye rett i det du her skriver. Men på tross av alle Wengers gode egenskaper, og på tross av den eventuelle ressurssituasjonen, Wengers manglende taktiske evner er der åkkesom. Skal man gjøre noe med dette må man simpelthen ha bedre og mer "selvgående" spillere, nær sagt på alle (eller ihvertfall mange) plasser. Og hvis klubben ikke er villige eller evner å skaffe disse spillerne, da må man enten akseptere dagens situasjon, eller se seg om etter en manager som klarer å utnytte ressursene enda bedre enn Wenger? Det er kanskje knapt noen som hadde klart å gjøre laget mer spillende enn det Wenger gjør, men på den annen side kan det også hende at en ny manager kunne bidra til bedre resultater? You win something, you lose something...

Link to comment
Share on other sites

 

Du har sikkert mye rett i det du her skriver. Men på tross av alle Wengers gode egenskaper, og på tross av den eventuelle ressurssituasjonen, Wengers manglende taktiske evner er der åkkesom. Skal man gjøre noe med dette må man simpelthen ha bedre og mer "selvgående" spillere, nær sagt på alle (eller ihvertfall mange) plasser. Og hvis klubben ikke er villige eller evner å skaffe disse spillerne, da må man enten akseptere dagens situasjon, eller se seg om etter en manager som klarer å utnytte ressursene enda bedre enn Wenger? Det er kanskje knapt noen som hadde klart å gjøre laget mer spillende enn det Wenger gjør, men på den annen side kan det også hende at en ny manager kunne bidra til bedre resultater? You win something, you lose something...

 

Det kan godt være at det å sparke Wenger, og å få inn en manager som evner å utnytte ressursene bedre vil kunne gi et løft på kort sikt. Men for at det skal ha noen virkning på lang sikt, må det skje endringer på eiersiden og i styret. Vi må få inn folk som faktisk setter det sportslige foran det å kun tenke på hva som puttes i egen lomme. Slik situasjonen er nå, klarer jeg ikke å se hvordan det skal kunne skje med Kroenke som eier og Hill-Wood som styreformann.

 

Bare for å ha det sagt, så er jeg ikke imot at Wenger får sparken og nytt blod kommer inn, men det må som sagt skje endringer flere steder for at det skal kunne fungere på lang sikt

Link to comment
Share on other sites

 

Det kan godt være at det å sparke Wenger, og å få inn en manager som evner å utnytte ressursene bedre vil kunne gi et løft på kort sikt. Men for at det skal ha noen virkning på lang sikt, må det skje endringer på eiersiden og i styret. Vi må få inn folk som faktisk setter det sportslige foran det å kun tenke på hva som puttes i egen lomme. Slik situasjonen er nå, klarer jeg ikke å se hvordan det skal kunne skje med Kroenke som eier og Hill-Wood som styreformann.

 

Bare for å ha det sagt, så er jeg ikke imot at Wenger får sparken og nytt blod kommer inn, men det må som sagt skje endringer flere steder for at det skal kunne fungere på lang sikt

 

Kanskje du har rett her. Hvis så, så er Wenger kanskje den beste løsningen tross alt? For selv om en annen manager kanskje ville klare å skvise ut noe bedre resultater på kort sikt, og kanskje huket inn en pokal i ny og ne, vet vi jo ikke hvordan vedkommende hadde klart å forvalte klubben over tid. Med Wenger klarer klubben ihvertfall å holde seg "flytende", selv om vi må leve med at klubben ikke får ut sitt potensiale. For å si det på en annen måte; Wenger er flinkere enn de fleste til å få mye ut lite, men han er ingen fullfører, og klarer ikke å tyne alt ut av sitronen. En annen manager er kanskje flinkere enn Wenger til å klore til seg et godt resultat HVIS sjansen byr seg, men klarer ikke å mestre en hverdag der man må kjempe med ryggen mot veggen, og der man er forventet å konkurrere med de beste selv om tilgjengelige ressurser er ytterst begrensede?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke det med David Dein. Han er snart 70 han også. Han var ingen engel. Det var krig i Arsenals styre og han begynte å gjøre ting, avtaler med agenter, Kroenke, Usmanov osv på eget iniativ uten formell forankring i styret. Fizman hadde alle ja menneskene som i god konservativ ånd var lette å lede. og resultatet ble som det ble. Jeg heller mer mot nye koster, og det er etterhvert ett fett hvor vi begynner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller mer mot nye koster, og det er etterhvert ett fett hvor vi begynner.

 

Ja, som jeg skrev, så behøver det ikke nødvendigvis å være David Dein, men en person som deler de visjonene som Dein hadde for klubben, og som er i stand til å vise samme handlekraft som Dein hadde

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...