Jump to content

Uansett, og samme fanden....


Chaz

Recommended Posts

David Dein, han har ikke en bro oppkalt etter seg eller en statue, men uten denne mannen hadde Arsenal sansynligvis fortsatt vært i steinalderen. For dem, hvis det er noen, som ikke kjenner så mye til David Dein og hans innoative tankesett - her er et par videoersnutter som gir et ørlite innblikk:

 

http://www.youtube.com/watch?v=w-ymfpXEIBI

http://www.youtube.com/watch?v=C8zBxMd5n24

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker DD best som mannen som ville flytte oss til Wembley. Takker til Fizsmann og co for å ha forhindret det.

 

En sannhet, men med litt modifikasjoner. Flytting var DD's iniativ etter at det ble klart at utvidelse av Highbury ikke var gjennomførbart. Ashburton Grove ble identifisert og prosjekteringen begynte. Fortsatt DD. Så ble prognosene høyere og høyere og høyere ennå en gang. DD begynte å se på alternativer. Wembley var ett av dem. Et annet var et område ved Kings Cross. Så at Emirates til slutt ble fullført den er kanskje Fiszman sin, i og med at DD vurderte alternativer, men uten DD hadde ikke en gang prosjekteringen startet. Da kunne vi i 2012 koset oss på gode gamle Highbury. Det er sikkert mange som kunne tenkt seg det også.

Link to comment
Share on other sites

 

En sannhet, men med litt modifikasjoner. Flytting var DD's iniativ etter at det ble klart at utvidelse av Highbury ikke var gjennomførbart. Ashburton Grove ble identifisert og prosjekteringen begynte. Fortsatt DD. Så ble prognosene høyere og høyere og høyere ennå en gang. DD begynte å se på alternativer. Wembley var ett av dem. Et annet var et område ved Kings Cross. Så at Emirates til slutt ble fullført den er kanskje Fiszman sin, i og med at DD vurderte alternativer, men uten DD hadde ikke en gang prosjekteringen startet. Da kunne vi i 2012 koset oss på gode gamle Highbury. Det er sikkert mange som kunne tenkt seg det også.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

En annen ting, hvis kortene hadde ramlet ned litt annerledes tidlig på 1900 tallet kunne restene av Woolwich Arsenal ha blitt slått sammen med Fulham og til alt overmål holdt til på Stamford Bridge. Chelsea FC hadde da ikke eksistert. Slik ble det jo ikke. Noen stakk hodet frem og reetablerte klubben på Highbury og resten er historie. Nå strakk Sir Henry Norris til slutt strikken ennå lenger enn David Dein. Det er gjerne slik med superkreative mennesker. Til slutt går det litt stokk over stein. Uansett er Arsenal et resultat av mennesker som har det lille ekstra, og DD er så absolutt en av de fremste i så måte. Etter min mening da.

Link to comment
Share on other sites

Grunnlaget mitt er helt min egen oppfatning da det ikke finnes dokumentasjon på hverken det ene eller det andre. Det er også en ganske spenstig mening ja. :)

 

Wenger er blandt de best betalte i PL. Han har vært blandt de mest respekterte og sukksessrike managerene i PL. Han har fått gode tilbud fra andre klubb(er), og har sikkert blitt forespurt jobben som trener for Frankrike også. Når man da skal skrive en kontrakt med Arsenal så er det nærliggende å tro at man stiller enkelte krav. Da Dein forsvant så var mange redde for at Wenger skulle ta sin hatt og gå. Hva måtte til fra styrets side for at Wenger skulle signere ny kontrakt?? Jeg tviler sterkt på at hadde blitt værende hvis han ikke fikk tilstrekkelig handlefrihet til å drive klubben slik han vil. Skrur man klokka tilbake ett år eller to så vil det vært full krise i klubben hvis Wenger hadde forsvunnet. Det er klart klubben har strukket seg langt for å beholde ham.

 

Jeg synes det høres logisk ut, men for al del, det kan jo tenkes at Wenger er såpass naiv at han har blitt lurt til å signere en avtale som ikke en gang tillater at han bytter formasjon :)

Jeg er enig i at det høre logisk ut.

Sannheten er vel kanskje den at "feilen" (manglende vilje) ligger i flere ledd. Eier, administrasjon, styre og manager. Jeg nekter uansett å tro at Wenger mangler "ryggrad" til å kjempe mot styre/admin hvis dei går på tvers av hans filosofi og grunnleggende ønsker.

 

Min personlige konklusjon, som er uten konkrete fakta, er at Wenger må ta den største delen av skylden. Hans prosjekt med å bygge opp ett nytt lag hovedsaklig bestående av "unge og lovende" gikk for lang og han har manglet evnen til å evaluere resultatet og supplere dette prosjektet med mer erfarne spillere av høy klasse. På samme måte så mener jeg at hans filosofi på banen også har manglet evnen til å omstille seg ut i fra tilgjengelige spillere og motstandernes taktikk.

 

Klubbens/Wenger "filosofi" om å drive en klubb som har en bærekraftig økonomi er jeg enig i, men det betyr ikke det samme som at man til slutt skal "spare seg til fant"

 

Så til slutt vil jeg slutte meg til Chaz sin erklæring: "proud to be a Gooner. Forever and always!". Jeg kommer alltid til å være supporter, uansett om det er medgangs- eller motgangssupporter, men jeg vil aldri gi fra meg retten til å kritisere hvem som helst i klubben. Ingen er "større enn klubben", det gjelder også manager og eier!!!!!

Link to comment
Share on other sites

David Dein, han har ikke en bro oppkalt etter seg eller en statue, men uten denne mannen hadde Arsenal sansynligvis fortsatt vært i steinalderen. For dem, hvis det er noen, som ikke kjenner så mye til David Dein og hans innoative tankesett - her er et par videoersnutter som gir et ørlite innblikk:

 

http://www.youtube.com/watch?v=w-ymfpXEIBI

http://www.youtube.com/watch?v=C8zBxMd5n24

 

som jeg savner den mannen, forut sin tid kan man vel si om han. Når det er sagt, sett bort fra det økonomiske? så skulle jeg mer en gjerne ha sett kampene fra Highbury...Men en ting føler jeg sterkt for, få den mannen tilbake til Arsenal jo før jo bedre...men det er vel bare en drøm det også...Det hadde vært litt av en "signering" da---

Link to comment
Share on other sites

det nåværende styret med senile gamle gubber sitter der og hvertfall ikke når den største tullingen av de alle i Peter Hill-Wood sitter som leke direktør. Sistnevnte er som blindtarmen.

 

Gud og bevaremegvel så historieløst og tåpelig. Hva vet du om det indre i Arsenal? Hva vet du om hvordan styret skjøtter sin sin butikk? Gud hjelpe meg det skrives mye rart her inne.Å beskrive Sir Peter Hill-Wood som den største tullingen og en blindtarm er hånende, respektøst, urettferdig og til de grader tullete. Som jeg har sagt mer enn en gang; lite verdig en Gooner. Den samme mannen som for inntil få år siden drev kanskje det beste mønsterbruket av alle. Sammen med meget kompetente meddirektører. Braindead!

Link to comment
Share on other sites

 

En sannhet, men med litt modifikasjoner. Flytting var DD's iniativ etter at det ble klart at utvidelse av Highbury ikke var gjennomførbart. Ashburton Grove ble identifisert og prosjekteringen begynte. Fortsatt DD. Så ble prognosene høyere og høyere og høyere ennå en gang. DD begynte å se på alternativer. Wembley var ett av dem. Et annet var et område ved Kings Cross. Så at Emirates til slutt ble fullført den er kanskje Fiszman sin, i og med at DD vurderte alternativer, men uten DD hadde ikke en gang prosjekteringen startet. Da kunne vi i 2012 koset oss på gode gamle Highbury. Det er sikkert mange som kunne tenkt seg det også.

 

En sannhet med modifikasjoner også her, da Ken Friars rolle i hele prosessen har vært mye større enn det som ofte blir tilkjennegitt.

Link to comment
Share on other sites

Historiebøker i land som har tapt kriger er ofte litt forskjellig vinklet fra historiebøker i de landene som vant de samme krigene. Denne diskusjonen gir meg de samme følelsene:

Vi tillegger DD egenskaper vi ikke aner om han har og hakker løs på de som sitter i ledelsen fordi vi er misfornøyde med dagens situasjon.

Vi synser, vi mener og vi skriver uten den minste innsikt. Men, likevel sitter vi her inne med alle løsningene. Jeg må si jeg er imponert...

 

Stefan: din hentydning om at styret valgte Kroenke fordi han ikke skulle bry seg kommer fra en blogg uten en eneste referanse. Vær litt kildekritisk. Det er lurt å ikke skrive som om dette er en etablert sannhet. Tror du selv at Kroenke skulle ha investert utallige milliarder uten å ta kontroll over driften?

Link to comment
Share on other sites

enig med Chaz her. Naturligvis har vi mye å takke DD for. Han var rett mann på rett sted. Men han var jo ikke alene. Selv de mest visjonære trenger en "motvekt" som kan få dem ned på jorda. Store visjoner ALENE fører sjelden noe særlig langt avsted. Man trenger en balanse. Og der har PHW, Ken Friar, Daniel Fiszman og andre spilt en stor og viktig rolle, som de fortjener vår største respekt for. At vi i dag mangler noen i styret med større visjoner legitimerer ikke en uthenging av de nevnte personer. Det er som Chaz skriver historieløst.

Link to comment
Share on other sites

enig med Chaz her. Naturligvis har vi mye å takke DD for. Han var rett mann på rett sted. Men han var jo ikke alene. Selv de mest visjonære trenger en "motvekt" som kan få dem ned på jorda. Store visjoner ALENE fører sjelden noe særlig langt avsted. Man trenger en balanse. Og der har PHW, Ken Friar, Daniel Fiszman og andre spilt en stor og viktig rolle, som de fortjener vår største respekt for. At vi i dag mangler noen i styret med større visjoner legitimerer ikke en uthenging av de nevnte personer. Det er som Chaz skriver historieløst.

 

Dette er jo en selvsagt ting. Et eller annet sted har det imidlertid vært ei glo. Det skal ikke frata andre sin rettmessige annerkjennelse for sitt bidrag. Det er da ikke mer innviklet enn som så.

Link to comment
Share on other sites

 

En sannhet med modifikasjoner også her, da Ken Friars rolle i hele prosessen har vært mye større enn det som ofte blir tilkjennegitt.

 

I gjennomføringen av prosjektet var han helt sentral. Ken Friar er en hedersmann så det holder. Det har du helt rett i. Mer historie, men denne gang fortalt av mannen selv. Enjoy!!

 

http://www.youtube.com/watch?v=RSmb4lDTYIE

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...