Jump to content

Lykken varer ikke evig (?)


Bergkamp88

Recommended Posts

LYKKEN VARER IKKE EVIG (?)

 

Ansettelsen av Wenger i 96 er noe av det beste som har skjedd i klubbens historie. 3 PL-gull, 4 FA-cuptrofeer, Emirates, Invinvibles, The Beatiful Game, you name it.. Men så er det et ordtak som sier : Lykken varer ikke evig...

 

Som Ferguson, er Wenger en utrolig dårlig taper. Når United har tapt en kamp/er inne i en dårlig periode, virker det som Farguson klarer å smitte laget med sin fandenvolskhet, sin lyst på suksess. Nederlag er ikke aktuelt og det kan man se i United`s neste kamp. Mitt "problem", mitt spørsmål, sett i lys av de siste års innspurter, er om Wenger er istand til å bruke angeren/frustrasjonen over å ikke lykkes (og all kritikken han mottar) inn mot laget på en positiv måte. For meg virker det som han har kjørt seg fast på et par områder. Istedenfor å ta grep når ting ikke fungerer er det vannflasker og 4.dommeren som får merke Wengers vrede. Han virker ute av stand til å motivere, vekke gutta og heve prestajonene når det trengs.

 

Og når alle etterlyser forsterkninger og det åpenbart trengs, ja så nekter han å gjøre noe med det. Almunia fortsetter i mål når allle sier "selg,selg!" til tross for at han på daværende tidspunkt hadde bedre løsninger innad i troppen.. Han SKAL motbevise alle kritikere og vinne PL på SIN måte. Han står fast på sine verdier og prinsipper. Det er Wenger mot alle. Og sist jeg sjekket heter vi ikke Arsene Wengers Football Club. Han må kunne fornye seg, være mer fleksibel og slutte å være så fordømt sta. Han setter ikke seg selv over klubben, men er helt "obsessed" i å lykkes med prosjektet sitt.

 

...Og det blir feil. Jeg har alltid vært en forkjemper for Wenger (dette skrev jeg for ca 3 år siden) og er evig takknemmelig for alt Wenger er gjort, men han er nødt til å gå i seg selv. En kan ikke leve på tidligere "achievements" for evig. Det er ikke slik at jeg ønsker Wenger vekk NÅ, men hvis en sesonginnspurt ala 2011 skjer igjen, da stiller jeg meg annerledes. Da mener jeg Wenger bør gå av (!) :ph34r: Enkelt og greit. Arsenal kan ikke være bekjente av å ha spillere som "laffer" rundt på banen når vi spiller for GULL, og en manager som ikke evner å gjøre noe med det. Det var direkte vondt å se på. Klubben fortjener bedre, fansen fortjener bedre. Jeg har definitivt ingen vinn-eller-forsvinn-holdning til Wenger, det er ikke trofeene jeg sikter til, det er i bunn og grunn holdningene til laget! Wenger må skape en vinnervilje og vise at han, og ikke minst LAGET, mener alvor når han sier vi går for gull !

 

Helt til slutt vil jeg si at jeg gleder meg til en ny sesong og tror vi kun er et par kjøp og justeringer unna gull. Så får vi se hva som skjer ! Valgte å lage en ny tråd da jeg synes forumet har vært nokså "dævt" en periode. Valget av overskrift og min noe kontroversielle åpningspost(?) får bli lunta til denne diskusjonen ;)

 

Gønn` på goonere !

Link to comment
Share on other sites

Greit innlegg, men syns det blir for dumt å skylde på Wenger. Virker nemlig som om styret har skylden, de som har forlatt klubben høyere oppe(i styret) de siste årene har siktet til at det er pil råtten stemning på styrerommet og at styret har skylden for at klubben ikke gjør det bedre. Jeg føler meg hvertfall ganske sikker på at Wenger har brukt pengene han har hatt til rådighet og at han har handlet kløktig mtp. klubbens økonomiske situasjon. Vi har bygd et fantastisk stadionanlegg samtidig som vi har satset stort på eiendom, nå har vi tjent store penger på begge deler og NÅ forventer jeg satsning fra både Wenger og styret.

 

Får vi ordnet i grunnmuren i klubben(Styret) så tror jeg at det vil gå bedre på banen også, dagens styre er i overkant forsiktig, jeg skjønner at vi ikke kan kjempe mot Chelsea og City angående lønninger og transferfees, men DETTE er året vi må satse med tanke på draktsponsorer og Financial Fair Play reglene. Jeg vil syns det er en tragedie om Wenger må gå innen de to neste sesongene er ferdigspilt, etter det skal jeg revurdere det.

Link to comment
Share on other sites

Greit innlegg, men syns det blir for dumt å skylde på Wenger. Virker nemlig som om styret har skylden, de som har forlatt klubben høyere oppe(i styret) de siste årene har siktet til at det er pil råtten stemning på styrerommet og at styret har skylden for at klubben ikke gjør det bedre. Jeg føler meg hvertfall ganske sikker på at Wenger har brukt pengene han har hatt til rådighet og at han har handlet kløktig mtp. klubbens økonomiske situasjon. Vi har bygd et fantastisk stadionanlegg samtidig som vi har satset stort på eiendom, nå har vi tjent store penger på begge deler og NÅ forventer jeg satsning fra både Wenger og styret.

 

Får vi ordnet i grunnmuren i klubben(Styret) så tror jeg at det vil gå bedre på banen også, dagens styre er i overkant forsiktig, jeg skjønner at vi ikke kan kjempe mot Chelsea og City angående lønninger og transferfees, men DETTE er året vi må satse med tanke på draktsponsorer og Financial Fair Play reglene. Jeg vil syns det er en tragedie om Wenger må gå innen de to neste sesongene er ferdigspilt, etter det skal jeg revurdere det.

Wenger og nevnte styre er like handlingslammet nå som de har vært siden Dein forlot klubben. Det er ikke dumt å skylde på Wenger, det er faktisk han som sitter med mye av ansvaret for at middelmådige spiller sitter på feite lønninger og at disse ikke blir byttet ut til fordel for spillere av høyere kvalitet. Det er få managere som har så mye makt i sin klubb som Wenger og derfor må Wenger bære størsteparten av ansvaret.

Link to comment
Share on other sites

Et meget godt innlegg bergkamp88. Jeg syns det dekker mange av mine egne følelser og tanker om Wenger. Jeg er også dritt lei av å se overbetalte middelmådigheter løpe rundt på Emirates uten motivasjon og vilje når de spiller for gull. I motsetning til Wojciech53 mener jeg at dette er det kun Wenger som har ansvaret for. Styret velger ikke ut de 11 som spiller for Arsenal, det er det Wenger som gjør. Og det er ikke styret som ikke klarer å motivere spillerne for gull. Jeg tror Wenger trenger en ny person i teamet sitt som åpner øynene hans og vekker sulten, slik at Wenger kan bruke sin kløkt og frustrasjon til å føre oss til gull igjen.

Link to comment
Share on other sites

Greit innlegg, men syns det blir for dumt å skylde på Wenger. Virker nemlig som om styret har skylden, de som har forlatt klubben høyere oppe(i styret) de siste årene har siktet til at det er pil råtten stemning på styrerommet og at styret har skylden for at klubben ikke gjør det bedre. Jeg føler meg hvertfall ganske sikker på at Wenger har brukt pengene han har hatt til rådighet og at han har handlet kløktig mtp. klubbens økonomiske situasjon.

 

Skal styret ha skylden for at spillerne ikke yter det en bør kunne forvente når en kjemper for seriegull? :huh: Samtlige spillere er håndplukket av Wenger og det er han som sitter med det sportslige ansvaret. Og det var i hovedsak dette innlegget mitt dreide seg om, holdninger på banen.

 

Når det gjelder spillerkjøp er det umulig å slå fast noe som helst, men jeg kan umulig se for meg at klubben var avhengig av at vi gikk i pluss hvert eneste år når det gjelder kjøp og salg av spillere (?) Her føler jeg meg ganske sikker på at Wenger kunne brukt penger om han ønsket. Han har sviktet i å erstatte viktige ledertyper og sviktet når det gjelder å danne en solid forsvarsfemmer (med keeper)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg være forsiktig med å uttale meg om hvilken posisjon og rolle de forskjellige folkene i styret har eller har hatt.

Men mye virker som at det var David Dein som som dro mye av lasset i sin tid på det sportslige planet, for Dein virket være Wengers mann i styret, og den sportslige ambisjonen falt samtidig som Dein forsvant ut.

 

Og om David Dein var en good guy or a bad guy i styre og stell for Arsenal, skal være usagt. Men han virket være en mann som fikk ting gjort, når det gjaldt overganger. Hvorfor han forsvant ut av klubben vites ikke, for har ikke fulgt særlig med i timen på det feltet.

Men man kan trekke parraleller med når Dein forsvant, så forsvant mye sportslig energi i fra styrerommet, sånn sett gjennom mine øyner hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg være forsiktig med å uttale meg om hvilken posisjon og rolle de forskjellige folkene i styret har eller har hatt.

Men mye virker som at det var David Dein som som dro mye av lasset i sin tid på det sportslige planet, for Dein virket være Wengers mann i styret, og den sportslige ambisjonen falt samtidig som Dein forsvant ut.

 

Og om David Dein var en good guy or a bad guy i styre og stell for Arsenal, skal være usagt. Men han virket være en mann som fikk ting gjort, når det gjaldt overganger. Hvorfor han forsvant ut av klubben vites ikke, for har ikke fulgt særlig med i timen på det feltet.

Men man kan trekke parraleller med når Dein forsvant, så forsvant mye sportslig energi i fra styrerommet, sånn sett gjennom mine øyner hvertfall.

 

Ikke at dette er særlig interresant i kveld, men du treffer etter min mening spikeren på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk mht Wenger og motivasjon opp igjennom årene, har jeg fra intervjuer fra Wenger og tidligere arsenal spillere. Og den går utpå å gi spillere frihet til å uttrykke seg selv som spillere og som et lag. Det er de selv som må ta ansvar og vokse sammen, for Wenger selv, har sagt at det ikke er hans jobb å motivere. Dette funket forsåvidt utmerket med forgje generasjon arsenal spilere da vi hadde sterke personligheter som Vieira, Keown, Henry, Campbell osv. Men slike spillere har vi ikke lengre, og det er derfor skriket etter ledere har vært et såpass hett tema. Wenger har bare ved et tilfelle som jeg vet om, hvor han krevde at laget tok seg sammen, og det var i den kjente Liverpool kampen. Så jeg skulle ønske at han skaffet rutinerte stjerner som kan ta med seg all det talentet som er i klubben og ta de videre til nye høyder. Hvis ikke er han nødt til å endre seg litt mht hans fotball filosofi og være mer direkte med sine spillere før, under og etter kamper! Men akkurat nå så har jeg vanskelig for å se at noe av det skal skje..

 

Men hvor går man hen etter Wenger? Og hvordan vil styret forholde seg til en manager som sannsynlig vil ha andre verdier og hvordan han ønsker å drive klubben? Guus Hiddink er foretrukket av mange, og er en som jeg hadde tatt imot med åpne armer. At Carlo Ancelotti fikk sparken er for meg helt uforståelig! Her har vi en manager som tok the double, for så å få sparken sesongen etter. Og dette var en sesong de åpnet meget sterkt. Men så kom skadene og formen forsvant også. Men utrolig nok så klarte de å hente seg inn igjen og faktisk være nær å ta gullet likevell. Dette var et lag vi alle trodde var helt ute og kjørte, så jeg hadde vært fornøyd om han tok turen til the Emirates. Nå blir det utrolig mye Chelsea managere her, men André Villas-Boas som nå har ankommet Chelsea, er også en utrolig spenende trener! Kanskje han også kan bli et alternativ når han ikke vinner flere titler i løpet av en sesong..

 

Nå er det vell mer sannsynlig at det blir Wenger som bestemmer ny manager når den tid kommer, og da blir det nok i kjent arsenal stil å hente en ukjent som vil fortsette i samme spor :)

Link to comment
Share on other sites

Himmel og hav. Hvor har du fått dette fra. Hvis rett er det jo noe så bort i natta forkvaklet.

 

ja, hvis Wenger selv mener eller har sagt dette er det jo direkte skremmende. For en managers viktigste oppgave er og blir å motivere spillerne og få en gjeng individualister til å fremstå som en samlet enhet. Så kan man gjerne ha "individuell frihet til å uttrykke seg" innenfor disse rammene. Men det er liten tvil om hva som er viktigst her.

Link to comment
Share on other sites

Himmel og hav. Hvor har du fått dette fra. Hvis rett er det jo noe så bort i natta forkvaklet. :o

 

Dette ble vel sagt i slutten av sesongen, og noe John Cross og den populære bloggeren LadyArse har påpekt som en merkelig holdning av manageren! Arsenal Reviews USA hadde en podcast tidligere i år hvor de pratet nettopp om denne uttalelsen og om behovet for ledere som kan samle laget når det er behov for det. ArsenalMania hadde vel også en artikkell om dette hvis jeg ikke husker helt feil.

Det forklarer en del av problemene vi har sett etter at vi gikk over til yngre og til dels spillere med mindre kvaliteter.

 

Edit: 'Arsenal review USA' podcasten hvor LadyArse er gjest finner dere her;

 

http://ladyarse.co.uk/2011/04/ladyarse-podcast-debut/

Link to comment
Share on other sites

"I'm not here to motivate players, I'm here to help motivated players". Lady Arse siterer Wenger. Makan. I så fall trenger vi ikke lete lenger. Da vet vi den bakenforliggende årsaken til at vi kan slå United, Chelsea og Barcelona, men ikke West Bromwich, Bolton og Blackburn.

 

Hey, Stan. What are your thoughts on this?

Link to comment
Share on other sites

Da vet vi den bakenforliggende årsaken til at vi kan slå United, Chelsea og Barcelona, men ikke West Bromwich, Bolton og Blackburn

 

Nettopp. Jeg har ikke hørt den uttalelsen fra Wenger før, men kan ikke si jeg er overrasket. Spillerne burde definitivt vist mer glød når vi spilte om seriegull, men når de IKKE gjør dette i kamp etter kamp, ja da må det skje noe.... Ingenting skjedde. Dasset du rundt på banen når vi spilte om livsviktige poeng fikk du tilitt også i neste kamp, (antageligvis) uten å få en beskjed om å "kneppe opp" !

 

Meget uheldig

Link to comment
Share on other sites

Ikke uheldig, men uakseptabelt. Flaks for Wenger at ting ikke har konsekvenser i Arsenal. :angry:

 

Han har utvilsomt mye makt i klubben. For mye? Det kan ihvertfall virke sånn

 

Jeg synes ikke det er riktig at en manager i Arsenal går ut på klubbens hjemmesider og sier (når vi hadde tidenes mulighet til å vinne PL) at "second place is a success". Det vitner om feil innstilling. Det blir helt ironisk å si at en går for gull hvert år, noe Wenger gjør, for deretter å si seg fornøyd med 2,3 og 4-plasser. Det er ihvertfall min mening.

Link to comment
Share on other sites

Han har utvilsomt mye makt i klubben. For mye? Det kan ihvertfall virke sånn

 

Jeg synes ikke det er riktig at en manager i Arsenal går ut på klubbens hjemmesider og sier (når vi hadde tidenes mulighet til å vinne PL) at "second place is a success". Det vitner om feil innstilling. Det blir helt ironisk å si at en går for gull hvert år, noe Wenger gjør, for deretter å si seg fornøyd med 2,3 og 4-plasser. Det er ihvertfall min mening.

 

Tror nok at majoriteten av Arsenal fans støtter deg i dette.. Sånne utalelser sammen med "jeg ville tatt til takke med 2 plass de neste 20 årene" sinnsyk med mindre du er manager i Birmingham..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...