Jump to content

Statistikk etter Ishockeymetoden


termax

Recommended Posts

Jeg har brukt noen timer på et regneark som viser hvor mange mål Arsenal har scoret når hver spiller har vært på banen - og hvor mange baklengs vi har fått mens den aktuelle spilleren har spilt.

 

I ishockey beregner man jo pluss og minusmål for hver spillers istid. Dette er det samme.

 

Som med all annen statistikk skal man være forsiktig med å dra konklusjoner ut fra et lite tallmateriale, men uansett: tallene lyver IKKE.

 

Jo mer spilletid, jo "riktigere" er tallene. Det er vel få som vil hevde at Conor Henderson er Arsenals beste spiller, selv om han står med 5-0 pr. nittiminutter.

 

 

 

Keepere

 

Navn – Totalt spilte minutter – Mål pr 90 min – Baklengs pr 90 min

 

Fabianski 1830 - 2,07 - 1,08

Szczesny 1368 - 2,04 - 0,79

Almunia 1062 - 2,63 - 1,19

 

 

 

Forsvarsspillere

 

Navn – Totalt spilte minutter – Mål pr 90 min – Baklengs pr 90 min

 

Koscielny - 3009 - 2,06 - 1,11

Sagna - 2964 - 2,13 - 1,09

Clichy - 2935 - 2,21 - 1,01

Djourou - 2557 - 2,18 - 0,77

Squillaci - 2332 - 2,08 - 1,23

Eboue - 1667 - 2,38 - 1,03

Gibbs - 1142 - 1,97 - 0,95

Vermaelen - 270 - 3,00 - 0,67

Miquel - 180 - 3,00 - 0,50

 

 

Midtbanespillere

 

Navn – Totalt spilte minutter – Mål pr 90 min – Baklengs pr 90 min

 

Wilshere - 2900 - 2,14 - 1,02

Song - 2878 - 2,16 - 0,94

Fabregas - 2152 - 2,43 - 0,75

Rosicky - 1896 - 2,09 - 1,42

Denilson - 1831 - 2,31 - 0,98

Diaby - 895 - 2,11 - 1,31

Eastmond - 165 - 2,73 - 1,09

Ramsey - 18 - 0,00 - 0,00

 

 

Angrepsspillere

 

Navn – Totalt spilte minutter – Mål pr 90 min – Baklengs pr 90 min

 

Nasri - 2673 - 2,02 - 1,08

Arshavin - 2649 - 2,21 - 1,02

Chamach - 2349 - 2,22 - 1,07

Walcott - 1657 - 2,28 - 0,71

Van Persie - 1437 - 2,32 - 0,88

Bendtner - 1226 - 2,20 - 0,66

Vela - 406 - 2,88 - 0,89

Lansbury - 120 - 3,00 - 0,75

Henderson - 90 - 5,00 - 0,00

JET - 30 - 3,00 - 3,00

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt noen timer på et regneark som viser hvor mange mål Arsenal har scoret når hver spiller har vært på banen - og hvor mange baklengs vi har fått mens den aktuelle spilleren har spilt.

 

I ishockey beregner man jo pluss og minusmål for hver spillers istid. Dette er det samme.

 

Som med all annen statistikk skal man være forsiktig med å dra konklusjoner ut fra et lite tallmateriale, men uansett: tallene lyver IKKE.

-----

 

 

For de ulike lagdelene ser vi følgende som skiller seg ut klart positivt.

 

Sczezcny

Djourou

Fabregas

Van Persie

 

Med Fabregas med det mest ekstreme utslaget. Spillet er bygget opp rundt han og uten Fab4 så er vi ekstremt mer innefektive og slipper inn mye mer bak.

 

Nå er alle de 3 øverste skadet og VP kan vi ikke forvente holde ut sesongen. Ser ikke bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Man kan lese (danne seg noen tanker) noe ut av en slik "analyse", men man mangler litt mer for å "konkludere" etter mitt syn. Ikke bare nødvendigvis antall spilleminutter, men f.eks:

 

- Hvilke motstandere?

- Hjemme/borte?

- Hadde laget mange skader?

- Hvilken form var laget inne i?

- Hvordan var kampforløpet?

- Hvilken type kamp? (PL, FA cup, Liga cup, CL)

 

Tallene lyver ikke, men de tallene kan få et helt annet "resultat" om man går dypere inn. Er det riktig og rettferdig å konkludere når en spiller som har vært med laget i en tung periode (med masse skader og med mange tøffe kamper), kontra en som har spilt i et lag uten skader og mot "lette" motstandere?

 

Uansett, et bra stykke arbeid det der "rastapinky"

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesning, RastaPinky. Det er definitivt noe å hente i disse tallene, selv om man ikke skal se seg blind på dem. Det virker kanskje umiddelbart mer naturlig å bruke slik statistikk til å forsvare de den er heldig for enn å felle de den avslører noe negativt om?

 

Navn – Totalt spilte minutter – Mål pr 90 min – Baklengs pr 90 min

 

Nasri - 2673 - 2,02 - 1,08

Arshavin - 2649 - 2,21 - 1,02

Chamach - 2349 - 2,22 - 1,07

Walcott - 1657 - 2,28 - 0,71

Van Persie - 1437 - 2,32 - 0,88

Bendtner - 1226 - 2,20 - 0,66

Vela - 406 - 2,88 - 0,89

Lansbury - 120 - 3,00 - 0,75

Henderson - 90 - 5,00 - 0,00

JET - 30 - 3,00 - 3,00

 

Fiffig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har brukt noen timer på et regneark som viser hvor mange mål Arsenal har scoret når hver spiller har vært på banen - og hvor mange baklengs vi har fått mens den aktuelle spilleren har spilt.

 

I ishockey beregner man jo pluss og minusmål for hver spillers istid. Dette er det samme.

 

Som med all annen statistikk skal man være forsiktig med å dra konklusjoner ut fra et lite tallmateriale, men uansett: tallene lyver IKKE.

 

Jo mer spilletid, jo "riktigere" er tallene. Det er vel få som vil hevde at Conor Henderson er Arsenals beste spiller, selv om han står med 5-0 pr. nittiminutter.

 

På tide med en oppdatering!

 

Det er mye tall å forholde seg til så jeg publiserer i bolker noen dager framover.

 

Litt totaltall først:

 

Arsenal har spilt 58 kamper denne sesongen og 2 ekstraomganger. Det gir 5250 spilleminutter (PL - 3420 min). Totalt har vi målforskjell på 119-64 som gir snitt pr 90minutter på 2,04 - 1,10. I PL endte vi på 72-43 i målforskjell som gir 1,89 - 1,13 pr "kamp"

 

Det er 22 av spillerne som har spilt 20% eller mer av sesongen. Disse skal jeg komme grundigere tilbake til. Først en kjapp gjennomgang av de 9 spillerne som spilte mindre enn 20%:

 

Lehmann

Spilte bare i 3-1 seieren over Blackpool.

 

Miquel

Spilte de to kampene mot Leyton Orient (1-1 og 5-0)

 

Vermaelen

Spilte 5 PL kamper (450 min.). Den ene kampen var 6-0 over Blackpool. Med Vermaelen på banen scoret vi 12 mål og slapp inn 6. Det gir 2,40 - 1,20 i snitt.

 

Eastmond

Spilte 165 min i CC og CL. Vi scoret 5 og slapp inn 2 med ham på banen. 2,73 - 1,09

 

Ramsey

Spilte 372 minutter. 18 min i FAcupen, resten i PL. Vi scoret 3 og slapp inn 8 (!) med Ramsey på banen. Det gir sørgelige 0,73 - 1,94 i snitt pr kamp.

 

JET

Hadde 4 korte innhopp i PL, CC og CL. Kun 30 min. spilletid. Vi scoret 1 og slapp inn 1 med ham på banen.

 

Vela

Spilte en full kamp i CC, ellers var han involvert i ytterligere 12 kamper i alle turneringer. Totalt spilte han 406 minutter denne sesongen. Med Vela på banen hadde vi 13-4 i målforskjell, som gir pent snitt på 2,88 -0,89 pr nittiminutter.

 

Lansbury

Spilte 120 minutter mot Tottene, der vi vant 4-1.

 

Henderson

Spilte 90 minutter i 5-0 seieren over Leyton Orient

Link to comment
Share on other sites

Tall for PL i paranteser.

 

Spilte minutter - mål pr "kamp" - baklengsmål pr "kamp"

 

 

Keepere

 

Almunia

1242 (720) - 2,39 (2,25) - 1,16 (1,13)

 

Fabianski

1830 (1260) - 2,07 (1,86) - 1,08 (1,00)

 

Szczesny

2088 (1350) - 1,77 (1,67) - 1,08 (1,27)

 

 

Tja, keepersituasjonen i Arsenal har blitt debattert sterkt og heftig i flere år. Jeg hører IKKE til de som mener det er enorm forskjell på keeperne våre. Alle tre har gode kvaliteter etter min mening. Men er noen av dem en "toppkeeper"? Jeg tror ikke det, selv om jeg som de fleste andre ser potensiale både her og der.

 

Jeg har lenge håpet at Fabianski skulle få prøve seg over litt tid, og før denne sesongen håpet jeg at Szczesny også skulle få vist seg litt fram. Begge har fått tillitt over lengre perioder, og begge har gjort det ok. Spørsmålet er om Arsenal har råd til å ha keepere som gjør det ok?

 

Før denne sesongen ønsket jeg ikke at vi skulle handle ny keeper. Nå mener jeg faktisk at keeperplassen vil være sommerens viktigste posisjon å forsterke. Prisen å betale for å hente inn et verdensnavn er jo at våre polakker får mindre spilletid og utvikling, og derfor bør eventuell ny keeper være en etablert stjerne, gjerne godt voksen.

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd RastaPinky!

 

Ser ut som vi scorer mer med Almunia på banen :P

 

For at dere ikke skal tro jeg er helt ute, så kommer det av at han sto i mål i begynnelsen av sesongen når vi forsatt er i stand til å spille fotball såån noen lunde greit

Link to comment
Share on other sites

Fiffig.

 

At Bendtner gjør nytte for seg for eksempel på dødballer imot er ingen utenkelig tanke.

 

Ser ut som vi scorer mer med Almunia på banen B)

 

For at dere ikke skal tro jeg er helt ute, så kommer det av at han sto i mål i begynnelsen av sesongen når vi forsatt er i stand til å spille fotball såån noen lunde greit

 

Pluss at han er kjappere med igangsettinger enn de to andre. Det er vel det eneste feltet han har utviklet seg nevneverdig på etter flere år i buret?

Link to comment
Share on other sites

Tall for PL i paranteser.

 

Spilte minutter - mål pr "kamp" - baklengsmål pr "kamp"

 

 

Forsvarsspillere:

 

Sagna

3774 (2970) - 1,93 (1,79) - 1,19 (1,18)

 

Clichy

3665 (2970) - 2,04 (1,88) - 1,03 (1,00)

 

Squillaci

2668 (1817) - 1,99 (1,63) - 1,25 (1,39)

 

Koscielny

3819 (2619) - 1,91 (1,72) - 1,15 (1,24)

 

Gibbs

1391 (347) - 1,81 (2,07) - 1,23 (2,07)

 

Eboue

1884 (705) - 2,34 (2,04) - 1,00 (1,28)

 

Djourou

3166 (1796) - 2,02 (2,05) - 0,94 (0,75)

 

Her er det litt av hvert å ta tak i. Begynner på venstreback. Clichy har i følge disse tallene vært mer nyttig for Arsenal enn det man skulle tro når man leser supporternes oppsummering (oppgulp?). Jeg har alltid likt Clichy, blant annet fordi han han tilfører laget intensitet og entusiasme som muligens er litt mangelvare. Jeg føler meg mer trygg med Eboue som cover enn Gibbs, men sistnevnte har forhåpentligvis lært mye denne sesongen hvor han har blitt matchet ganske bra. Håper Clichy signerer ny kontrakt, og jeg er sannelig ikke sikker på om Baines er en bedre fotballspiller.

 

På høyreback har Mr Consistent igjen gjennomført en solid sesong, og han figurerer som "beste høyreback i PL" på flere kåringer jeg har sett. Udiskutabelt førstevalg og vi har bra cover i Eboue.

 

På midtstopperplass har vi stort sett brukt Squi, Kos og JD denne sesongen. Disse tre hadde tilsammen en halv sesong med PL-erfaring. Mener å ha lest at Squillachi signerte for 2 år da han kom før sesongen, og jeg regner med at han blir ut kontrakten, forhåpentligvis som et 5-6-valg. Koscielny har tatt nivået oppsiktsvekkende raskt og kan ha en flott karriere foran seg. Mangler fortsatt litt på endel felt (autoritet, muskler, ro, plasseringsevne). En litt løs kanon med stort potensiale. Djourou har klart best tall å vise til av våre forsvarere. På slutten av sesongen ble endel av hans svakheter avslørt. Han har i det siste vist seg svært rotete når han blir satt under press og har virket veldig nervøs. Sesongen sett under ett synes jeg hans beste kvaliteter har vært fysikk, ro og plasseringsevne, og han har vel også vært den eneste av våre midtstoppere som har vist noe evne til å dirigere forsvaret med en viss autoritet.

 

Neste sesong er Vermaelen tilbake. Min oppfatning av belgieren er ganske annerledes enn de fleste andre jeg leser. Mange ser på ham som en stor dirigent og leder. Jeg gjør ikke det. Han har mange flotte kvaliteter, og jeg synes både styrkene og svakhetene hans er veldig like Koscielny sine. De er begge veldig kvikke og elsker å bryte foran. Begge er gode hodespillere og oppsøker gjerne dueller både på bakken og i lufta. Begge er litt løse kanoner som summer iltert rundt 16-meteren uten alltid å vite hvor med- og motspillere (og dem selv?) befinner seg. Håper disse to kjemper om den ene midtstopperplassen.

 

Den andre midtstopperplassen bør besettes av en leder. En kjeftesmelle med øyne i nakken. En kynisk hardhaus med killerinstinkt. Djourou kan bli det, men han er ikke helt der ennå. Jeg ønsker meg en toppsignering på denne plassen. Gjerne en godt voksen kar som også kan være mentor for Djourou. Med Djourou og Mr X på den ene plassen og Verm/Kos på den andre burde vi ha god dekning.

 

Kyle Bartley kan også være tilbake til neste sesong dersom han ikke blir sendt på nok et utlån. Han har vunnet SPL og Rangers-supporternes hjerter, og har allerede bevist at han takler tøff fysisk fotball. Det vil gi oss en meget spennende spiller som 5-valg på midtstopperplass, dersom jeg får signeringen jeg ønsker meg. Bartley kan også få seg spilletid som DM.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som vi scorer mer med Almunia på banen :)

Skal jo sies at Szczcesny har fått den tvilsomme æren av å være burvokter under vårt værste mageplask på mange år så tallene hans vil vel reflektere det i stor grad

Link to comment
Share on other sites

Skal jo sies at Szczcesny har fått den tvilsomme æren av å være burvokter under vårt værste mageplask på mange år så tallene hans vil vel reflektere det i stor grad

 

Eller har det faktum at vi har spilt med en uerfaren 20-åring i mål ført til et svært magaplask? Høna eller egget?

Link to comment
Share on other sites

Tall for PL i paranteser.

 

Spilte minutter - mål pr "kamp" - baklengsmål pr "kamp"

Forsvarsspillere:

 

Sagna

3774 (2970) - 1,93 (1,79) - 1,19 (1,18)

 

Clichy

3665 (2970) - 2,04 (1,88) - 1,03 (1,00)

 

Gibbs

1391 (347) - 1,81 (2,07) - 1,23 (2,07)

 

Eboue

1884 (705) - 2,34 (2,04) - 1,00 (1,28)

 

 

Kjempejobb, Pinky!

 

Backplassen synes jeg er interessant. Jeg har lenge ment at Sagna er en bedre back enn Clichy. Men når enigheten blant fansen blir for bred, blir jeg selv alltid litt skeptisk. I det siste har i tillegg mange satt Sagna på årets lag samtidig som de ønsker Clichy solgt. Da blir jeg enda mer skeptisk. Så stor er ikke forskjellen. Og tallene viser dette. Faktisk vinner Clichy duellen på alle fire punkter. Oppsiktsvekkende!

Link to comment
Share on other sites

Kjempejobb, Pinky!

 

Backplassen synes jeg er interessant. Jeg har lenge ment at Sagna er en bedre back enn Clichy. Men når enigheten blant fansen blir for bred, blir jeg selv alltid litt skeptisk. I det siste har i tillegg mange satt Sagna på årets lag samtidig som de ønsker Clichy solgt. Da blir jeg enda mer skeptisk. Så stor er ikke forskjellen. Og tallene viser dette. Faktisk vinner Clichy duellen på alle fire punkter. Oppsiktsvekkende!

 

Et litt artig poeng er at Sagna og Clichy spilte nøyaktig like mye i PL (33 kamper = 2970 min).

 

De fire kampene Clichy spilte (Birmingham H, West Ham B, Blackpool B og Liverpool H) som Sagna ikke var med, endte med 10 poeng og 9-3 i målforskjell.

 

De fire kampene Sagna spilte (Wigan B, Stoke B, Aston Villa H, Fulham B) som Clichy ikke var med, endte med 2 poeng og 6-9 i målforskjell.

 

Når det er sagt, er jeg stor fan av begge spillerne :)

Link to comment
Share on other sites

Et litt artig poeng er at Sagna og Clichy spilte nøyaktig like mye i PL (33 kamper = 2970 min).

 

De fire kampene Clichy spilte (Birmingham H, West Ham B, Blackpool B og Liverpool H) som Sagna ikke var med, endte med 10 poeng og 9-3 i målforskjell.

 

De fire kampene Sagna spilte (Wigan B, Stoke B, Aston Villa H, Fulham B) som Clichy ikke var med, endte med 2 poeng og 6-9 i målforskjell.

 

Når det er sagt, er jeg stor fan av begge spillerne :)

Eboue er jo den beste av alle backene. Skal kanskje ikke legge for mye i tallene? B)

Link to comment
Share on other sites

Skal jo sies at Szczcesny har fått den tvilsomme æren av å være burvokter under vårt værste mageplask på mange år så tallene hans vil vel reflektere det i stor grad

 

Var ikke seriøst ment og om du ser i innlegget mitt så nevnte jeg vel samme grunnen som deg.

 

Hjelper liksom kraftig på statsene til Almunia at vi vinner noen kamper med 3-4-5 mål i begynnelsen av sesongen, og slutten har vært et mageplask som du sier.

Link to comment
Share on other sites

Eboue er jo den beste av alle backene. Skal kanskje ikke legge for mye i tallene? ;)

 

Eboue er ingen dårlig spiller i mine øyne. Tror han ville spilt fast på de aller fleste PL-lag. Men du har helt rett, man skal ikke legge for mye i disse tallene.

 

Når det gjelder keeperne er jeg av den mening at vår yngste polakk har et spennende potensiale, men jeg synes ikke hans prestasjoner i siste del av sesongen har vært noe å rope hurra for. I mine rare verden tror jeg faktisk at vi hadde hatt både pokal og flere poeng dersom Almunia eller Fabianski hadde vært i slag og fått tillit. På en ennå rarere måte synes jeg det er flott at Szczesny har fått sjansen til å kjenne litt på nivået.

 

Hvem har vært vår dårligste midtstopper i år? Squillaci vil vel de fleste mene. Almunia måtte "slite" med ham i 5 av sine 8 PL kamper. Fabianski spilte 11 av sine 14 PL-matcher med Squi foran seg, mens Szzzz slapp unna med 2 av 15.

Link to comment
Share on other sites

Tall for PL i paranteser.

 

Spilte minutter - mål pr "kamp" - baklengsmål pr "kamp"

 

 

Midtbanespillere

 

Song

3391 (2594) - 2,02 (1,91) - 1,04 (0,97)

 

Diaby

1257 (960) - 2,00 (2,06) - 1,29 (1,13)

 

Wilshere

3816 (2649) - 1,89 (1,77) - 1,06 (1,02)

 

Fabregas

2541 (1882) - 2,34 (2,20) - 0,89 (0,96)

 

Denilson

1938 (627) - 2,18 (1,72) - 0,98 (1,15)

 

Rosicky

1921 (929) - 2,11 (2,23) - 1,45 (1,55)

 

 

Tja, hvor skal man begynne? Fabregas har spilt 48% av sesongen (55% i PL). Han er i manges øyne vår beste spiller, og tallene hans bekrefter hvor nyttig han er for oss. Blir han i klubben? Jeg tror det, men er langt fra sikker. Vi trenger sårt at El Capitan holder seg skadefri og løfter seg ennå et hakk. Etter min mening blir vi ofte litt tannløse fremover, uten Cesc på banen.

 

Song har gjennomført nok en god sesong. Spiller mye og bidrar i første rekke defensivt, men har også glimtet litt til framover på banen. Viktig spiller for oss selv om han sjelden briljerer.

 

Hvem hadde trodd at en 18-19 åring skulle få mest spilletid på Arsenals midtbane? Tja det har vel skjedd før med både Denilson og Fabregas, men uansett har Wilshere fått sitt gjennombrudd. Jeg synes at hypen rundt ham har tatt helt av, og at hans bidrag gjennom sesongen har vært svært varierende. På sitt beste (som mot Barca) er det lett å bli euforisk over potensialet hans, men han hadde også mange grå dager i høst og i vår. Håper han får noe mindre spilletid neste sesong. Jeg tror det vil hjelpe ham til å oppfylle (?) sitt potensiale.

 

Jeg er stor fan av Diaby og er svært lei for at han ikke får mer enn 4 kamper på rad før han er ute med skade. Etter min mening er han vår nest beste midtbanespiller. Han har ekstremkvaliteter som er viktig for ethvert topplag. Litt trøbbel med det mentale kan det virke som noen ganger, men det er ikke meg imot å ha en sterk nutcase i kampens hete. Jeg spådde ham som verdensstjerne for 2 år siden. Min spådom står ved lag. Kan skademarerittet hans snart ta slutt?

 

Denilson er vel den mest utskjelte Arsenalspilleren i stallen (kanskje ved siden av Almunia). Jeg vil tro det preger ham, og ting tyder på at han er på vei ut av klubben. Jeg tror han får en bra karriere enten det blir på Emirates eller et annet sted. Ser ikke bort fra at han blir verdensmester i fotball. Litt artig å sammenligne ham med jevngamle Lucas i Liverpool. Han har jo gått fra å være syndebukk til (kult)helt.

 

Rosicky har desverre ikke innfridd mine forhåpninger. Sympatisk spiller med en elegant spillestil, men desverre litt for lav kvalitet på det meste han gjør. Kan fortsatt gjøre en god figur i en annen liga, og jeg tror det er best for alle parter at våre veier skilles nå.

 

Hva så med neste sesong? Jeg tror at en samspilt og skadefri midtbanetrio bestående av Fabregas, Song og Diaby vil høvle over det meste av konkurrenter. Ramsey og Wilshere vil helt sikkert bidra. Jeg håper også å se Nasri litt oftere i en rolle på midtbanen, da jeg ikke synes han får brukt alle sine kvaliteter i vingposisjon.

 

Spillere ut? Rosicky og Denilson er vel de mest nærliggende, men det er ikke sikkert at noen av dem forlater skuta. Fabregas? Håper ikke det.

 

Spillere inn? Dersom to eller tre av de overnevnte forsvinner, kan vi få behov for ytterligere personell. Kyle Bartley er en meget spennende spiller som spilte DM i Rangers til stor applaus. Frimpong er et talent utenom det vanlige, men han skal vel kanskje på utlån? Jeg synes ikke det er påtrengende viktig å handle noen ny midtbanespiller utenfra. Vi har nok kvalitet, men vi blir kanskje tvunget til å handle dersom flere spillere forlater oss.

Link to comment
Share on other sites

Hvem har vært vår dårligste midtstopper i år? Squillaci vil vel de fleste mene. Almunia måtte "slite" med ham i 5 av sine 8 PL kamper. Fabianski spilte 11 av sine 14 PL-matcher med Squi foran seg, mens Szzzz slapp unna med 2 av 15.

Szczesny er unnskyldt fordi han hadde Premier Leagues 3. dårligste lag til å forsvare målet sitt i 10 av kampene sine ;)

Link to comment
Share on other sites

Szczesny er unnskyldt fordi han hadde Premier Leagues 3. dårligste lag til å forsvare målet sitt i 10 av kampene sine ;)

 

Hehe. Han har vel vært en del av Premier Leagues 3. dårligste lag ? B)

 

Poengfangst i PL for våre keepere:

 

Lehmann 3 poeng på en kamp. Snitt 3 poeng :D

Fabianski 29 poeng på 14 kamper. Snitt 2,07 poeng.

Almunia 13 poeng på 8 kamper. Snitt 1,63 poeng

Szczesny 23 poeng på 15 kamper. Snitt 1,53 poeng.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det jo sies at Szczesny også på et tidspunkt var en del av Premier Leagues tetteste forsvar før vi kollapset totalt. Etter det har det fungert verken offensivt eller defensivt og det er ikke akkurat mange av målene man kan gi direkte skyld til Szczesny. Uten han hadde vi trolig tapt enda flere poeng og uten RvP så hadde vi kanskje til og med tapt 4. plassen..

Link to comment
Share on other sites

Tall for PL i paranteser.

 

Spilte minutter - mål pr "kamp" - baklengsmål pr "kamp"

 

 

Angripere

 

Van Persie

2337 (1768) - 2,00 (1,99) - 1,16 (1,22)

 

Bendtner

1460 (499) - 2,16 (2,16) - 0,74 (0,90)

 

Chamach

2645 (1845) - 2,18 (1,90) - 1,12 (1,17)

 

Walcott

2272 (1699) - 2,02 (2,17) - 0,87 (0,90)

 

Arshavin

3169 (2192) - 2,04 (1,97) - 1,11 (1,15)

 

Nasri

3411 (2384) - 1,90 (1,62) - 1,13 (1,06)

 

 

Litt oppsiktsvekkende tall her. I de 26,5 PL-kampene Nasri har spilt har vi scoret 43 ganger (1,62 i snitt). I de 11,5 kampene han ikke har spilt har vi scoret 29 mål (2,52 i snitt). Uansett synes jeg det er gledelig at Nasri har vist et nytt toppnivå i spillet sitt, og i perioden før jul var han strålende. Etter min mening er han ikke en typisk ving, og jeg skulle likt å se ham i en midtbanerolle neste sesong. Kanskje han hemmer vårt angrepsspill en tanke når han brukes som ving? Spesielt i overgangsfaser har han vært litt usynlig. God spiller som fortsatt er i utvikling. Håper han signerer ny kontrakt.

 

Det er også oppsiktsvekkende at vi slipper inn så lite mål med Bendtner på banen. Vi scorer også brukbart med mål når dansken er på banen, på tross av at han ikke var involvert i storseirene i starten av sesongen. Lite spilletid gjør tallene hans lite signifikante. Han blir sjelden brukt i sin favorittposisjon, men allikevel synes jeg han kommer greit ut. Et arbeidsjern og vinnerskalle som garantert vil få en god karriere i fotballen. Han er fortsatt ung, og jeg håper han fortsetter utviklingen sin i Arsenal.

 

I andre del av sesongen har Van Persie satt flere scoringsrekorder. Soleklart førstevalg som spiss. En av få rutinerte spillere på laget, og jeg håper visekapteinen endelig kan få en hel skadefri sesong.

 

Chamach gjorde en god jobb da vi trengte ham mest. I andre halvdel av sesongen har han til tider vist seg litt klønete. Han har vært involvert i 44 av de 58 kampene våre, og har etter min mening hatt en grei førstesesong uten å briljere. Usikker på hvilken rolle han får neste sesong.

 

Walcott har for meg vært en av sesongens beste spillere. Alltid en trussel for motparten, og har også utviklet gode defensive bidrag. Jeg blir glad av å se Walcott spille, og forventer ennå mer i neste sesong. Mange ønsker å se ham som spiss i 4-4-2, og joda, det kan være fristende det. Men han er i mine øyne vår beste kantspiller, så det ville være litt synd å trekke ham vekk fra kanten. Jeg for min del har lenge ønsket å se ham på venstrekanten. Da tror jeg vi ville fått se masse "Henry-scoringer".

 

Arshavin er det ikke lett å bli klok på. Til tider er han en lat primadonna som ser ut til å mistrives med alt. Plutselig glimter han til med flotte scoringer, og han har vel vært assistkonge for oss denne sesongen. Etter jul har han til og med dratt til med defensive 50-meters løp som avsluttes med viktige og kontante taklinger og avklaringer. Utvilsomt en spiller med masse kvalitet, men jeg klarer egentlig ikke å gi en skikkelig vurdering av russeren.

 

Vela har ikke klart å ta sjansen han fikk i WBA, så da ser jeg ikke for meg at han blir noen dominerende spiller for oss neste sesong. Vi gjorde det oppsiktsvekkende bra da han kom inn som innbytter i starten av sesongen. Han hadde fire innhopp i PL (totalt 63 min), og da scoret vi 4 mål og slapp inn ett. Synes han kan være spennende som impact sub, når vi jager mål på slutten av kamper.

 

Foran neste sesong ønsker jeg meg en kantspiller. Helst en som trives på venstrekanten. Alle store Arsenallag har hatt en venstreving som har blomstret (Marwood, Merson, Overmars, Pires). Vi har masse talent på vei opp (Lansbury, JET, Wellington, Ryo, Bothelo) som trives på kant, men jeg ser ikke helt at noen av disse er klare til å dominere europeisk fotball ennå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da er pappapermen over og det betyr at jeg skal på jobben hver dag. Da blir det fort litt svinn i arbeidstida som kan brukes til nerding.

 

Da er det jo fint at jeg har denne tråden. Etter voldsomt påtrykk fra mange forumister har tastinga omsider begynt, men jeg blir nok ikke ferdig før neste uke - selv om deadline strengt tatt var 1. Juni.

 

Jeg måtte lese tråden fra starten av, og det er ganske rart hvordan verden forandrer seg i løpet av et drøyt år. Rastapinkys glasskule ble som tidligere nevnt kassert etter Songs overraskende exit. Kanskje jeg skulle ha kvittet meg med den for lenge siden...?

 

Rosicky har desverre ikke innfridd mine forhåpninger. Sympatisk spiller med en elegant spillestil, men desverre litt for lav kvalitet på det meste han gjør. Kan fortsatt gjøre en god figur i en annen liga, og jeg tror det er best for alle parter at våre veier skilles nå.

 

I siste halvdel av 2011/12 sesongen var Rosicky en av våre aller beste spillere, så der bomma jeg stygt. Sorry. Jeg har heldigvis også noen vurderinger som tåler dagens lys 15 måneder senere.

 

Jeg stilte bl.a. spørsmål om Szczesny virkelig var klar for å stå i mål for et topplag, men han har mange fans og virker 'fredet' både blant fans, i media og internt i klubben. Forrige sesong sto han omtrent alle kampene våre, og vi slapp inn rekordmange mål. For all del, av og til synes jeg han er en knakende god keeper. Han var ikke vår dårligste spiller i 2011/12. Jeg har inderlig lyst til at han skal utvikle seg unormalt raskt til å bli en verdensklassekeeper før han blir 25, men aller helst nå. Med en gang. Det er da stemmen inni meg sier 'laget er bra nok til å vinne hver kamp, men vi har for dårlig keeper'.

 

Uansett. I likhet med mange av dere gleder jeg meg stort til å fråtse i tall fra forrige sesong.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...