Jump to content

2009.01.17 Hull City B


Guest EvenA

Recommended Posts

En annen liten detalje jeg her lagt merke til, er at når vi slipper inn mål så leter enkelte etter hver minste lille detalje om hva Almunia kunne og ikke kunne gjort, helst noe å "ta" han for. Men når det gjelder en klar markeringsfeil, eller forsvarsfeil generelt, så leter man etter hver minste lille detalje for å frikjenne vedkommende, hvorfor er det slik? Det er ikke Almunia alene som taper kampene for oss, og det er heller ikke målscorerne alene som vinner kampene for oss. Som BE nevnte i en tidligere diskusjon om at jeg hadde en merkelig måte å se fotball på, men for meg virker det litt motsatt. Det må jo være de som bare leter feil hos Almunia som har en merkelig måte å se fotball på.

 

 

 

 

Ja desverre har du helt rett - og det er enkelte her inne som nesten driver ett eget korstog for å få svertet den mannen mest mulig.

 

Nå er 99% av oss her inne enige om at Almunia ikke er en klassekeeper - og vi er også enige om at det er en posisjon Arsenal burde ha en bedre spiller på. Men det er som du sier - det virker som om man skal på en eller annen måte få skylda for alle mål over på Almunia. Og det begynner å bli nærmest patetisk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

En annen liten detalje jeg her lagt merke til, er at når vi slipper inn mål så leter enkelte etter hver minste lille detalje om hva Almunia kunne og ikke kunne gjort, helst noe å "ta" han for. Men når det gjelder en klar markeringsfeil, eller forsvarsfeil generelt, så leter man etter hver minste lille detalje for å frikjenne vedkommende, hvorfor er det slik? Det er ikke Almunia alene som taper kampene for oss, og det er heller ikke målscorerne alene som vinner kampene for oss. Som BE nevnte i en tidligere diskusjon om at jeg hadde en merkelig måte å se fotball på, men for meg virker det litt motsatt. Det må jo være de som bare leter feil hos Almunia som har en merkelig måte å se fotball på.

 

 

 

 

Ja desverre har du helt rett - og det er enkelte her inne som nesten driver ett eget korstog for å få svertet den mannen mest mulig.

 

Nå er 99% av oss her inne enige om at Almunia ikke er en klassekeeper - og vi er også enige om at det er en posisjon Arsenal burde ha en bedre spiller på. Men det er som du sier - det virker som om man skal på en eller annen måte få skylda for alle mål over på Almunia. Og det begynner å bli nærmest patetisk.

En god oppsummering.

Det er ikke hans skyld at vi ligger i den posisjon vi er i.

Og med han i mål mot Blackburn og en kamp til i fjor, så hadde vi tatt ligaen, for der var det keepertabber der. Som jeg mener å huske kostet noen poeng. Litt flåseri fra meg.

Link to comment
Share on other sites

Summen av disse to kampene var i tilfelle 2 poeng. Vi vant kampen hjemme mot Fulham 2-1 og spilte uavgjort 1-1 borte mot Blackburn. Så den hypotesen stemmer nok ikke.

 

Godt poeng :-)

 

Angående kampen så var jeg for første gang på ganske så lenge fornøyd med mye av det jeg så. Det virket som samhandlingen til tider fungerte igjen, og godt er det.

 

Nasri scorer viktige mål. Han kan fort bli en publikumsfavoritt ala Pires dersom han fortsetter denne trenden. Van Persie var stor, nå er det på tide at han setter frisparkene. Det er vel det eneste som gjenstår før han er komplett. Og disse to ovennevnte har tatt ansvar i Cesc sitt fravær.

I forsvaret så fungerer Kolo og Djourou langt bedre enn jeg fryktet. De får noen tester snart så får vi se hvor gode de egentlige er. Jeg savner Gallas.

 

Angående målet i mot så kan man ikke forvente at keeperen skal redde/ gå ut på innlegget når keeperen er Almunia. Han gjorde akkurat det som er forventet av ham, altså ingen verdens ting.

Her er hva Myles Palmer hadde å si om situasjonen

 

Almunia should have come out and grabbed the ball. If he didn’t want to shout, “My ball!” he should have shouted “Man on!” or “clear it!” What happened was comical, very unprofessional, and typical of an Arsene Wenger “defence”, where players do not have good habits drilled into them

 

Nå er det bare å vente på kommentarene om at Myles Palmer er idiot etc.

 

BE

 

edit: Dumme meg. Myles Palmer kommeterte ikke målet men en annen situasjon som Almunia feilet i, nemlig da Djourou skjermet ballen til Almunia men keeperen aldri kom ut.

 

My bad

Link to comment
Share on other sites

Angående målet i mot så kan man ikke forvente at keeperen skal redde/ gå ut på innlegget når keeperen er Almunia. Han gjorde akkurat det som er forventet av ham, altså ingen verdens ting.

Her er hva Myles Palmer hadde å si om situasjonen

 

Almunia should have come out and grabbed the ball. If he didn’t want to shout, “My ball!” he should have shouted “Man on!” or “clear it!” What happened was comical, very unprofessional, and typical of an Arsene Wenger “defence”, where players do not have good habits drilled into them

 

Nå er det bare å vente på kommentarene om at Myles Palmer er idiot etc.

 

BE

 

edit: Dumme meg. Myles Palmer kommeterte ikke målet men en annen situasjon som Almunia feilet i, nemlig da Djourou skjermet ballen til Almunia men keeperen aldri kom ut.

 

OK, selv om Palmer kommenterte en annen situasjon, så kan man jo naturligvis diskutere hvorvidt Almunia burde forsøkt å komme ut også i forkant av scoringen. Men uansett vil jo ikke ansvaret i så fall være Almunias alene, men et delt ansvar mellom forsvar og keeper. For her er det ingen entydig fasit. Og situasjonen mellom Djorou og Almunia illustrerer jo godt hva som EGENTLIG er problemet; kommunikasjonen mellom keeper og forsvar fungerer ikke som det skal, noe Palmer også er inne på. Og dette er noe vi ser alt for ofte i Arsenal, ja det er nesten en gjennomgangsmelodi. Og med et slikt utgangspunkt spiller det egentlig liten rolle om spillerne er gode nok individuelt eller ikke. For øvrig gitt at det var riktig å bli stående så er jo keeper sjanseløs på en heading som er så hard og velplassert fra så kort hold. Og den egentlige feilen var jo det som skjedde før scoringen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spør meg så ønsker jeg en keeper som går ut i slike situasjoner. Det vet nok de aller fleste på dette forumet her. Når det kommer til om man bør ut eller ikke i den nevnte situasjonen (altså målet) så er jeg i tvil. Jeg tipper Fabianski hadde prøvd seg (om han hadde lyktes er jeg ikke like sikker på), men uansett om man som keeper bestemmer seg for å bli såtende så må man ta noen valg. 1. valg er hvor tror jeg avslutningen kommer? 2. valg hvordan kan jeg best demme opp for en avslutning i denne situasjonen.

 

Svar på spm 1 er nærmeste hjørnet. Slik hele situasjoenen er og slik at Kolo Toure kommer bakifra er det helt naturlig å tro at headingen kommer i nærmeste hjørnet. Jeg mener at når først Almunia valgte å bli stående så stod han rett plassert, men han burde ha hatt tyngdepunktet mot venstre og han burde ha stått på tærne. Burde han ha reddet den, nei, men likevel så gjorde han ikke en god nok innsats. Faktum er at han kun hadde kontroll over ca 2 av 17,86 kvadratmeter. De to kvadratmeterne er akkurat der han stod.

 

Jeg har jo påpekt at Almunia har en svakhet i nærmeste hjørnet. Jeg begynner å mistenke ham for å tenke som en knøttekeeper, altså at man står litt feilplassert med vilje for å lokke han som skyter for å skyte i motsatt hjørne.

 

BE

 

edit: Her er målet

Link to comment
Share on other sites

Angående målet i mot så kan man ikke forvente at keeperen skal redde/ gå ut på innlegget når keeperen er Almunia. Han gjorde akkurat det som er forventet av ham, altså ingen verdens ting.

Her er hva Myles Palmer hadde å si om situasjonen

 

Almunia should have come out and grabbed the ball. If he didn’t want to shout, “My ball!” he should have shouted “Man on!” or “clear it!” What happened was comical, very unprofessional, and typical of an Arsene Wenger “defence”, where players do not have good habits drilled into them

 

Nå er det bare å vente på kommentarene om at Myles Palmer er idiot etc.

 

BE

 

edit: Dumme meg. Myles Palmer kommeterte ikke målet men en annen situasjon som Almunia feilet i, nemlig da Djourou skjermet ballen til Almunia men keeperen aldri kom ut.

 

OK, selv om Palmer kommenterte en annen situasjon, så kan man jo naturligvis diskutere hvorvidt Almunia burde forsøkt å komme ut også i forkant av scoringen. Men uansett vil jo ikke ansvaret i så fall være Almunias alene, men et delt ansvar mellom forsvar og keeper. For her er det ingen entydig fasit. Og situasjonen mellom Djorou og Almunia illustrerer jo godt hva som EGENTLIG er problemet; kommunikasjonen mellom keeper og forsvar fungerer ikke som det skal, noe Palmer også er inne på. Og dette er noe vi ser alt for ofte i Arsenal, ja det er nesten en gjennomgangsmelodi. Og med et slikt utgangspunkt spiller det egentlig liten rolle om spillerne er gode nok individuelt eller ikke. For øvrig gitt at det var riktig å bli stående så er jo keeper sjanseløs på en heading som er så hard og velplassert fra så kort hold. Og den egentlige feilen var jo det som skjedde før scoringen.

 

Og med det mener du? Det er vel ganske mange ting som kalles feil før scoringen??

 

Og bare sånn av nysgjerrighet BE, frikjenner du Djourou for målet?

 

Som du selv sa BE: Dumme meg. Myles Palmer kommeterte ikke målet men en annen situasjon som Almunia feilet i, nemlig da Djourou skjermet ballen til Almunia men keeperen aldri kom ut.

 

Selv vi kan være enige om noe :D (Neida, BE bare tulla, helt ærlig, usedvanlig dårlig spøk ja, men bare måtte, jeg er ikke bedre)

Link to comment
Share on other sites

joppe:

Nei, jeg frikjenner ikke Djourou. Det er ingen tabbe av ham. Han gjør det man normalt skal gjøre i en slik situasjon, nemlig å komme foran mannen du markerer, men hvor langt foran skal man egentlig komme? Svaret er mindre enn det Djourou presterte :-)

 

I mine øyne ligger feilen helt og holdent hos clichy. Nok en gang. Han trenger noen kampers hvile. Pr. idag er det bedre med silvestre på backplassen (eller egentlig ikke fordi han er skadet)

 

BE

 

Edit: joppe, du trengte strengt talt ikke å endre skriftstørrelsen på dumme deg :-)

Link to comment
Share on other sites

joppe:

Nei, jeg frikjenner ikke Djourou. Det er ingen tabbe av ham. Han gjør det man normalt skal gjøre i en slik situasjon, nemlig å komme foran mannen du markerer, men hvor langt foran skal man egentlig komme? Svaret er mindre enn det Djourou presterte :-)

 

I mine øyne ligger feilen helt og holdent hos clichy. Nok en gang. Han trenger noen kampers hvile. Pr. idag er det bedre med silvestre på backplassen (eller egentlig ikke fordi han er skadet)

 

BE

 

Edit: joppe, du trengte strengt talt ikke å endre skriftstørrelsen på dumme deg :-)

 

Du har helt rett......hehe, bra forsøk på å snu det :-)

Link to comment
Share on other sites

Tror denne diskusjonen fortjener å slutte nå.

Og uansett om MP uttaler noe om kampen, skal jo ikke det ilegges mer tyngde enn om en nosk supporter ser kampen. Alt er subjektive meninger. Så Ola Nordmann kan ha like rett som Andy Gray...

 

...eller Eli Hagen :P

Link to comment
Share on other sites

Tror denne diskusjonen fortjener å slutte nå.

Og uansett om MP uttaler noe om kampen, skal jo ikke det ilegges mer tyngde enn om en nosk supporter ser kampen. Alt er subjektive meninger. Så Ola Nordmann kan ha like rett som Andy Gray...

 

...eller Eli Hagen :P

 

He he, kanskje du har lyst til å spille Eli Hagen spillet? Jeg tviler i grunn på at den damen kan rett jeg da :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...