Jump to content

2017.10.14 Watford (B)


Polljen

Recommended Posts

PS! Potensiale er ikke et ord som brukes i det norske språket Per . Forventer bedre av deg .

 

Siden grammatikk ikke er min beste side så velger jeg å ha en litt avslappet holdning til akkurat dette :genius:

Men spøk til side:

men synes det er historieløst og grunnløst å si at han ikke er en topp 4 manager. Historikken tilsier at det er nettopp det han er , i tillegg til å være FA cupkonge.

Jeg aksepterer ditt historiske syn på akkurat dette, men jeg vil omskrive det litt slik at det samsvarer med hvordan jeg vurderer Wenger, og da er min versjon at han var en topp 4 manager.

De seneste årene så har det blitt flere lag som konkurrerer om denne nevnte fjerdeplassen og derfor er det ikke like lett å komme dit. Jeg påstår ikke at det er umulig, men jeg påstår at det er vanskeligere. Og når jeg jeg kommer min påstand om Wengers manglende "potensiale" så kommer det av at han ikke viser noe tegn til å utvikle dette laget i riktig retning, noe som medfører at plasser blant de fire på topp blir vanskeligere og vanskeligere.

Vi har hatt en periode der vi har fått bra med poeng. Et tap mot et godt Watfordlag er ingen krise - selv om vi spilte ræva.

 

Du har fullstendig rett i at vi poengmessig har hatt en god periode i det siste, Jeg er også enig i at det å tape mot et godt Watfordlag ikke er noen krise, men måten det skjer på er slik jeg ser det et tegn på krise.

 

Men så må jeg fremstå som den noe sære personen jeg er. Jeg har hatt (og har fremdeles) som sagt en noe sær innstilling til dette laget jeg har fulgt i over førti år og den innstillingen er at titler og poeng er ikke det viktigste for meg.

Det som er viktigst for meg er å se et lag som fungerer på banen. Det er å se en sportslig ledelse som får det beste ut av det spillermaterialet som er tilgjengelig. Det er der man innen for en sunn økonomisk ramme bruker tilgjengelige midler for å skape et best mulig spillermateriale. Hvis dette skjer så mener jeg de nødvendige poengene kommer for å være med i toppen av PL, og av og til vil det kanskje også da komme noen pokaler inn til klubben.

For meg så har Arsenal sviktet på alle de nevnte punktene. Laget har ikke brukt de mulighetene som ligger der til å forsterke spillermateriellet godt nok innenfor en økonomisk ansvarlig ramme (her er det flere enn Wenger som har skylden). Sportslig ledelse (Wenger) har ikke klart på en relativt konsekvent måte å få det beste ut av det spillermateriellet han har til rådighet, Wenger mangler ofte en plan B når Plan A ikke fungerer. Det er flere spillere som jeg mener har et større potensiale enn det de viser og når de ikke klarer å vise det så er det skuffende.

 

Og. Jeg driter i hva Deeney mener.

 

BE

Greit nok det. Selv om ordbruken til Deeney kanskje ikke er den jeg ville ha valgt, så er det han sier langt på vei en bekreftelse det jeg har trodd lenge, at enkelte managere som har de rette spillerne, ser svakhetene som Arsenal har når de blir satt under press. Det er noe som er riv ruskende galt i Arsenal når vi i enkelte kamper, sesong etter sesong, fremstår som veike og paniske når motstander setter press.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Vi fortjente på ingen måte 3p. For en forferdelig tam forestilling.

 

Jeg skrudde av på 2-1 så jeg har ikke sett reprisen. MEN. Deeney må ha vært i offside da han kranglet en retur fra Cech?? Det så i hvert fall forferdelig sånn ut, men jeg bare klarte ikke se ut de siste minuttene. I såfall blir vi jo regelrett fradømt 3p ettersom det aldri i verden var straffe.

 

Men det å sette innpå Özil var vel ikke en så forferdelig beslutning? Først satt han opp Iwobi til en sjanse hvor det kun var godt keeperspill som stoppet 0-2 før han burde ha satt 0-2 selv like etterpå. Hadde en (eller begge) blitt satt hadde ingen klaget. Sånn det så ut i første omg var det akkurat en Özil-type jeg savnet utpå der. Det som irriterte meg noe enormet var at da Kos måtte ut så endret han fra Wilshere til Holding. Hvorfor ikke legge om til en 4-er bak på 1-1 og vise at han jaktet den 3poengern? Med Wilshere på banen kunne vi fint lagt om til en 4-2-3-1. Ettersom inngangen til kampen åpenbart ikke fungerte som ønskelig OG Watford løftet seg veldig etter formasjonsendringen deres ser jeg ikke hvorfor Wenger ikke vurderte det samme.

 

Men når man ser uke ut og uke inn (ikke bare i våre kamper) at dommer gjør åpenbare feil som direkte dikterer kampenes utfall MÅ jo PL ta etter Bundesligaen og innføre videodømming? Det er jo helt krise sånn som det er idag. Med tanke på hvor mye resurser klubbene investerer i PL og hvor ofte klubber bytter managere er det jo helt på trynet, og utfallet kan bli forferdelig urettferdig når resultat etter resultat endres pga dommerfeil.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Men når man ser uke ut og uke inn (ikke bare i våre kamper) at dommer gjør åpenbare feil som direkte dikterer kampenes utfall MÅ jo PL ta etter Bundesligaen og innføre videodømming? Det er jo helt krise sånn som det er idag. Med tanke på hvor mye resurser klubbene investerer i PL og hvor ofte klubber bytter managere er det jo helt på trynet, og utfallet kan bli forferdelig urettferdig når resultat etter resultat endres pga dommerfeil.

Jeg var ikke klar over at Bundesliga har innført videodømming, og jeg må innrømme at jeg i utgangspunket er skeptisk til dette.

 

Nå har jeg fått googlet litt rundt hvordan det er ment å fungere i tysk bundesliga og jeg kan være litt på gli i min motstand. Det jeg har fryktet er at videodømmingen skal bli for omfattende og stykke opp spillet. Den tyske modellen er ikke så alt for omfattende, der det er fire områder en videodommer kan gripe inn.

1. Ved mål (om et mål skal annuleres for offside, hands, frispark og andre "straffbare" moment)

2. Straffespark (om et i utgangspunktet idømt straffespark er korrekt eller ikke) og straffesparksituasjoner som dommeren ikke får med seg.

3. Utvisninger. (er det korrekt eller ikke, eller skjer det noe bak dommerens rygg som gir grunnlag for rødt kort)

3. Kort til feil spiller (hvis dommeren gir kortet til feil spiller så kan dette endres under kamp).

 

Det viktige her er at det uansett er dommeren på banen som bestemmer. Han får beskjed fra videodommer via den trådløse kommunikasjonen og kan der og da godta/avvise Videodommerens vurdering, eller han kan be om å få se situasjonen på en monitor på sidelinjen.

 

Dette er en type videodømming jeg kan leve med, det vil fremdeles være mange situasjoner som ikke vil bli berørt. f.eks. onside som blir dømt offside, mange frisparksituasjoner som beror på hvilken linje dommeren legger seg på. Det må være en type videodømming som griper så lite inn i kampbildet som overhode mulig. Som Bundesliga selv skriver: "gjøre fotballen mer rettferdig. Minimal innblanding, maksimal fordel"

Jeg kan vel også si at jeg ser større verdi i en videodommer med et klart definert område enn de to "tufsene" som står på dørlinjen i internasjonale kamper.

Link to comment
Share on other sites

De eneste situasjonene jeg synes det har en klar negativ effekt er ved tvilsomme, men korrekte mål hvor målscorer må vente på bekreftelse istedenfor å kunne gi utslipp for den spontane gleden som gjerne kommer ved en scoring. Det kan sammenlignes litt som mållinjeteknologien i PL, bare at det tar noe lenger tid. Når det er sagt så er det jo akkurat de fire punktene som irriterer meg. Nå er jeg heller ikke for en fullstendig videodømmen med masse oppstykkelse av spillet, men om kunne innført det på de nevnte punktene hadde jeg blitt storfornøyd. I tillegg hadde jeg likt å se dem benytte det på cornere og da det uansett er stopp i spillet og det skjer forferdelig mye inne i feltet det gjerne kunne vært dømt på.

Når det er sagt så ser det ikke ut til at det fungerer perfekt i Tyskland heller. Sokratis ble senest i går utvist for Dortmund etter å ha felt bakerste mann med påfølgende straffe og scoring i mot, en avgjørelse som så ut til å være feil. Hvordan de fikk til det må du ikke spørre meg om.

 

Uansett håper jeg Neil Swarbrick sov dårlig i natt.

Link to comment
Share on other sites

 

Når det er sagt så ser det ikke ut til at det fungerer perfekt i Tyskland heller. Sokratis ble senest i går utvist for Dortmund etter å ha felt bakerste mann med påfølgende straffe og scoring i mot, en avgjørelse som så ut til å være feil. Hvordan de fikk til det må du ikke spørre meg om.

 

 

Nå skal jeg ikke svare for den konkrete situasjonen i Tyskland, men ordningen er jo slik at dommeren kan benytte seg av å se situasjonen i reprise, men hvis han er sikker på at han har rett så er det intet krav om at han skal benytte seg av muligheten.

Samtidig så er det er spørsmål om hvor mye en dommer får muligheten til å se der og da. Vi kan jo av og til oppleve at en situasjon ser åpenbar ut også etter to tre repriser, der så tv-stasjonen etter å ha studerte enda flere vinkler og zoomet inn i situasjonen kommer med en reprise fem minutter senere som endrer vår vurdering av situasjonen.

Jeg antar at videodommer ikke sitter og ser på reprisene som tv-stasjonene velger men selv tar en vurdering av de kameraer (jmfr bildet i linken jeg refererte til over) og da kan det også være situasjoner som en videodommer vurderer feil.

 

Hvis vi ser på situasjonen mot Watford i går, som vi begge mener er feilaktig dømt, så vil det variere fra dommer til dommer hvor villig vedkommende er til å medgå at den første avgjørelsen var feil. Siden det vel var en minimal kontakt mellom de to så vil det være dommere som selv etter å ha sett reprisen, mener at kontakten var stor nok til å rettferdiggjøre avgjørelsen. Videodømming brukt riktig kan sikkert være et godt hjelpemiddel, men det blir aldri perfekt. Hvis vi skulle ha hatt et perfekt system for videodømming så ville kampene blitt så oppstykket at det ødelegger hele fotballopplevelsen. Jeg vil heller se på en fotballkamp der det skjer feil vedrørende dømming enn å se et teknologisk perfekt dømt kamp som totalt mangler "nerve".

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg som vil tilbake til 4-2-3-1??? Da spilte vi underholdene. Nå er vi verken god offensivt eller defensivt. Våre beste spillere spiller ikke. Hvorfor klubben solgte Gabriel uten å hente in noe er for meg et mysterium

Jeg vil ha to spisser på topp. Vi har to knallgode franske spisser med forskjellig spisskompetanse og et par forskjellige spisstyper i reserve. Hvorfor ikke utnytte det og spille på begges styrker?

Link to comment
Share on other sites

tror ikke problemet med dagens Arsenal-lag handler om formasjon. Det handler om innstilling. De blir kjempet i senk fordi de møter lag som VIL mer. Og i stedet for å reise seg når de får en på trynet (feilaktig straffe for eksempel), ta tak i begivenhetene og fremstå som menn med hår på brystet, blir de psyket ut som små lilleputtspillere. Det er faktisk helt pinlig å se på. Sånn som de fremstår nå er jeg bare trist på lagets og klubbens vegne. Det er trist at Wenger er i ferd med å ødelegge sitt ettermæle på denne måten, og det er håpløst trist at klubbledelsen ikke ser det samme som oss andre. De synes å dulle seg inn i et naivt selvbedrag. Og derfor er jeg ikke spesielt optimistisk verken på kort eller mellomlang sikt. For før man kan klare å rette på sine egne feil må man innse at feilene er der, hva de består i, slik at man vet hva man må jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

tror ikke problemet med dagens Arsenal-lag handler om formasjon. Det handler om innstilling. De blir kjempet i senk fordi de møter lag som VIL mer. Og i stedet for å reise seg når de får en på trynet (feilaktig straffe for eksempel), ta tak i begivenhetene og fremstå som menn med hår på brystet, blir de psyket ut som små lilleputtspillere. Det er faktisk helt pinlig å se på. Sånn som de fremstår nå er jeg bare trist på lagets og klubbens vegne. Det er trist at Wenger er i ferd med å ødelegge sitt ettermæle på denne måten, og det er håpløst trist at klubbledelsen ikke ser det samme som oss andre. De synes å dulle seg inn i et naivt selvbedrag. Og derfor er jeg ikke spesielt optimistisk verken på kort eller mellomlang sikt. For før man kan klare å rette på sine egne feil må man innse at feilene er der, hva de består i, slik at man vet hva man må jobbe med.

 

 

Jepp, spiller for spiller burde de være tøffe nok mener jeg. Vi ser spillere i dagens lag som på landslag bretter arma opp og tar tak. I Arsenal virker det til å mangle mye her, vi kan se det i enkelte få kamper iløpet av en sesong der man virkelig tenner på pluggene og maler inn ett resultat når det trengs. Men dette skjer jo altfor sjeldent. Jeg tror det er ett ledelsesproblem der man som spiller ikke blir satt nok krav til, og gjentatte feil man gjør får lite eller ingen konsekvens. Man har i årevis sagt at Arsenal på papiret ikke er noe dårligere enn de andre topplagene, og det er jeg til dels enig i. Derimot underpresterer laget som enhet år etter år, og da er det en person som er ansvarlig. Han fikk to nye år av en eller annen MERKELIG grunn.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jepp, spiller for spiller burde de være tøffe nok mener jeg. Vi ser spillere i dagens lag som på landslag bretter arma opp og tar tak. I Arsenal virker det til å mangle mye her, vi kan se det i enkelte få kamper iløpet av en sesong der man virkelig tenner på pluggene og maler inn ett resultat når det trengs. Men dette skjer jo altfor sjeldent. Jeg tror det er ett ledelsesproblem der man som spiller ikke blir satt nok krav til, og gjentatte feil man gjør får lite eller ingen konsekvens. Man har i årevis sagt at Arsenal på papiret ikke er noe dårligere enn de andre topplagene, og det er jeg til dels enig i. Derimot underpresterer laget som enhet år etter år, og da er det en person som er ansvarlig. Han fikk to nye år av en eller annen MERKELIG grunn.

Nå vet jeg ikke hvorfor ikke jeg fikk quotet piscator, men dere drar frem viktige og essensielle punkter her. Jeg leste i en bok i fjor sommer av Amy Lawrence at da Invincibles-sesongen holdt på å ryke etter å ha røket ut i CL og FA-cupsemien på to kamper på rappen og vi lå under 2-1 den tredje kampen på en drøy uke var det ikke Wenger som tok samling i bunn i pausen. Da var det spillerne med Henry / Vieira selv som tok tak og ansvar og bestemte seg for at 2. omgangen måtte bli turning point. Det virker som spillersamholdet var annerledes også på den tiden. Mer glede og passion. Jeg vet ikke. Det virker som det er et lag av individualister og ikke spillere som spiller for hverandre. Det er ingen sjef på banen og ingen sjef på sidelinjen.

Føler vi spiller fotball i verdensrommet, alt bare flyter planløst og ukontrollert.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvorfor ikke jeg fikk quotet piscator, men dere drar frem viktige og essensielle punkter her. Jeg leste i en bok i fjor sommer av Amy Lawrence at da Invincibles-sesongen holdt på å ryke etter å ha røket ut i CL og FA-cupsemien på to kamper på rappen og vi lå under 2-1 den tredje kampen på en drøy uke var det ikke Wenger som tok samling i bunn i pausen. Da var det spillerne med Henry / Vieira selv som tok tak og ansvar og bestemte seg for at 2. omgangen måtte bli turning point. Det virker som spillersamholdet var annerledes også på den tiden. Mer glede og passion. Jeg vet ikke. Det virker som det er et lag av individualister og ikke spillere som spiller for hverandre. Det er ingen sjef på banen og ingen sjef på sidelinjen.

Føler vi spiller fotball i verdensrommet, alt bare flyter planløst og ukontrollert.

 

 

Helt enig. Null plan(isåfall en dårlig plan) verken offensivt eller defensivt. Altfor mye som legger opp til at enkeltspillere fremfor å faktisk spille som et lag.

 

Det store spørsmålet er da om Wenger ikke ser dette eller vil han ikke se det.

 

Det som for meg var kjennetegnet på Wengers "storhet" i første del av hans managertid i Arsenal var hans evne til å ta tak i spillere som slet og gi dem selvtilliten tilbake. For meg så var den psykologiske biten en av hans store fortrinn i den tiden. Det var bare ett av flere nyvinninger Wenger tok med seg til engelsk fotball. Andre viktige moment var kosthold, "disiplin" utenfor kamp/trening (d.v.s. klare krav til de som likte å tilbringe tid på pub'en) og han framstod også med nye tanker når det kom til trening og kamp.

 

Hva er hans store fortrinn nå? Jeg sliter med å finne et eneste punkt som gjør han vanskelig å erstatte. Mantraen fra de som fremdeles er svært pro-Wenger har vært at vi vet hva vi har, men vi vet ikke hva vi får, i den betydning at vi ikke bør skifte ut Wenger i frykt av at vi kan få noe verre. ja, jeg er enig i uttrykket, men ikke i konklusjonen. Vi vet hva vi har, og der ligger problemet, slik jeg ser det!!

Link to comment
Share on other sites

tror ikke problemet med dagens Arsenal-lag handler om formasjon. Det handler om innstilling. De blir kjempet i senk fordi de møter lag som VIL mer. Og i stedet for å reise seg når de får en på trynet (feilaktig straffe for eksempel), ta tak i begivenhetene og fremstå som menn med hår på brystet, blir de psyket ut som små lilleputtspillere. Det er faktisk helt pinlig å se på. Sånn som de fremstår nå er jeg bare trist på lagets og klubbens vegne. Det er trist at Wenger er i ferd med å ødelegge sitt ettermæle på denne måten, og det er håpløst trist at klubbledelsen ikke ser det samme som oss andre. De synes å dulle seg inn i et naivt selvbedrag. Og derfor er jeg ikke spesielt optimistisk verken på kort eller mellomlang sikt. For før man kan klare å rette på sine egne feil må man innse at feilene er der, hva de består i, slik at man vet hva man må jobbe med.

 

Det er nok ikke det eneste problemet nei, men det er absolutt et problem. Når man ikke klarer å sette opp en formasjon som får det beste ut av spillerne hjelper det lite hvem spilleren er. Til og med Messi ville slitt om han måtte spilt defensiv midtbane feks.

Vi har Giroud som er et oppspillspunkt i verdensklasse og vi har en veldig god målscorer i Lacazette som også kan komme dypt og fungere som en link-upspiller langs bakken. Hvorfor ikke utnytte dette? Giroud aleine på topp blir nettopp det, altfor aleine. Få, om noen gidder å ta løpene rundt ham for å plukke opp andreballene når han vinner dueller. Özil vet vi ikke fungerer som ving, noe Wenger har prøvd ham som før. Absolutt best som linken mellom midtbane og angrep. Som backup for Giroud har vi Dat Guy, som kan gjøre mye av den samme jobben, samt løpe med ball rettvendt. Bak Lacazette har vi Theo som kan fungere veldig fint som spiss i tospann med noen hvor han slipper altfor mye defensiv jobbing og vingspill som han ikke er veldig god til.

 

Slik jeg ser det har Wenger pr dags dato spillerne til å både konkurrere om PL-tittelen, men også å gjøre det bra i Champions League. Problemet er at han ikke klarer(ja, jeg går så langt som å si at han er inkompetent) å gi spillerne en formasjon og taktisk spillestil som kan utnytte styrkene deres. Altfor mange av spillernes svakheter kommer frem når systemet er bygd opp på en måte som ofte rett og slett ikke passer dem.

 

Vi har sett det flere ganger når Giroud feks har kommet innpå som innbytter. Hvor mange innlegg kom det feks mot Giroud da han kom innpå mot Watford?

Og hvorfor bytter man ut alt av fart man har på topp når man blir presset bakover i banen?

Hadde dette bare skjedd noen få ganger hadde jeg ikke vært like skråsikker på at Wenger nå rett og slett er inkompetent og ikke skjønner hvordan han skal utnytte våre spilleres styrker. Men kampen mot Watford er dessverre bare ett eksempel av altfor mange de siste sesongene.

 

Og et annet punkt; Flere av spillerne vi har pr dags dato har vært med på å vinne titler. Selvfølgelig vet de hva som må til da. Men når man gang på gang blir plassert ute av posisjon eller blir satt til å gjøre en jobb man ikke makter(Coq som box-to-boxspiller) er det jaggu ikke rart at man mister litt av gløden som mange av oss supportere etterspør.

 

Noen i klubben trenger å vokse seg noen baller å gå i mot Wengers måte å gjøre ting på snart, hvis ikke tror jeg det kan ta enda lenger tid før vi er tilbake i det gode selskap(CL) enn mange tror.

Nå banner jeg i kjerka, men Tottene og Pool er pr dags dato bedre fotballag enn oss, og det er neimen ikke langt unna at flere av lagene vi har hatt bak oss på tabellen tidligere er på vei til å ta oss igjen også.

Link to comment
Share on other sites

Nå banner jeg i kjerka, men Tottene og Pool er pr dags dato bedre fotballag enn oss, og det er neimen ikke langt unna at flere av lagene vi har hatt bak oss på tabellen tidligere er på vei til å ta oss igjen også.

Du må gjerne forsette å banne i kjerka. Greit nok er det kanskje noen (Wenger-troende) som sliter med en slik ordbruk, men akkurat som i den "ekte kirka" så er det av og til nødvendig å utfordre gamle vedtatte "sannheter".

Link to comment
Share on other sites

Simbad skrev; "Det er nok ikke det eneste problemet nei, men det er absolutt et problem. Når man ikke klarer å sette opp en formasjon som får det beste ut av spillerne hjelper det lite hvem spilleren er."

 

absolutt enig i dette. Men Arsenal sliter også selv om lagoppstilling og formasjon ser bra ut. Men helt klart et problem at Wenger får lite ut av spillerne for tiden, og at det er hans ansvar. Som du er inne på må man bruke spillerne optimalt dersom man skal kunne forvente å få maksimalt ut av deres evner.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...