Jump to content

FA-cup finalen 1971


piscator

Recommended Posts

i dag er det 44 år siden Charlie George skrev seg inn i Arsenal-historien med gullskrift! :)

 

får håpe dagens helter klarer å leve opp til disse minnene om et par uker...

 

http://www.arsenal.com/news/news-archive/gallery-fa-cup-final-1971

Det var på den tiden at en liten "drittunge" med forumnavn "Polljen" startet å holde med Arsenal og jeg ser ikke bort fra at det var akkurat i dagene/ukene rundt cupfinalen jeg (nesten 8 år gammel) valgte lag. De fleste av mine jevnaldrende (av de som ble fans av engelske lag) landet nok på Liverpool, så hvorfor valgte jeg Arsenal? Jeg er usikker, ingen i familien var fans av noen lag, jeg tipper rett og slett at det var det at klubbnavnet "Arsenal" høres så myyyyye bedre ut enn "Liverpool".

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

ja, det var i de tider jeg også ble gooner. Dvs jeg hadde vel egentlig vært en slags supporter et års tid. I kjølvannet av den første sesongen med tippekamper 1969-70 husker jeg at det ble solgt tyggegummi med fotballkort våren/sommeren 1970. Alle vennene holdt med enten Leeds, Liverpool eller ManU. Jeg fikk kortet med Arsenal i en av pakkene, og synes de hadde så fine drakter. Og med den kule kanonen som emblem var det jo gjort! ;)

 

den første kampen jeg så var semifinalen mot Stoke våren 1971 (den første, som endte 2-2 etter Storeys utlikning på straffe på overtid). Det var tippekamp på NRK. Det var også den kampen som gjorde at min lillebror ble Stoke-supporter (noe han fortsatt er på sin hals). The Double fjernet enhver tvil som måtte ha vært tilstede i forhold til favoritt-lag, for resten av livet! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Guest Gunners68

Fotballkortene du snakker om piscator mener jeg også å huske , da jeg fikk et sånt bilde med Arsenal. Det var vel lagbilder fra Europa men også fra Syd Amerika, Tror det var den serien hvor du kunne pusle sammen et lagbilde av Benfica på baksiden av lagbildene - et ganske stort bilde faktisk.

Alle i området jeg vokste opp holdt med Leeds. Jeg var eneste Arsenal fan. Hadde 50 års jubileum som Arsenal supporter i august. Husker godt tippekampene når de begynte.  Wolves - Sunderland var første kampen. England var regjerende verdens mester , engelske lag gjorde det bra i europa. Det var en enorm interesse den gangen også. Shoot og Goal kom ut hver fredag  Happy days :-)

Vi vant Messeby cupen i 70 og året etter the double. Charlie ble skadet i sesong åpningen og var ute lenge. Kom inn etter nytt år igjen  og scoret en del viktige mål både i serien og cupen . Ikke minst i finalen :-) Så min  første Arsenal kamp på Ullevål september det året mot Strømsgodset- Vi vant 3- 1. 4 -0 i retur kampen i London.

Har idag flere signerte bilder fra Wembley med Charlies berømte mål samt Jon Sammels mål som ga oss 3-0  mot Anderlecht i finalen i1970. Der henger de sammen med en rekke andre signerte bilder av Arsenal legender. En såkalt mimre vegg :-)

Charlie har hedersplassen da. The king of Hioghbury.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Gunners68

Det er faktisk en del  av disse spillerne fra 71 laget som jeg ser ofte når jeg har vært på Emirates. De holder koken disse gamle guttene. McLintock , Nelson , Rice , Graham , Radford, Wilson og Charlie er gjengangere på hjemmekampene våre. Noen av heltene bor i utlandet . Ray Kennedy sliter med helsen dessverre. George Armstrong og John Roberts har gått bort så alt for tidlig. 

Nærmer oss 50 års jubileum - du verden tiden flyr ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mandag var det 50 år siden vi sikret oss seriemesterskapet på WHL. I dag er det 50 år siden vi slo Pool 2-1 på Wembley etter ekstra omganger. Dette var første gangen vi vant the double. 50 år siden Charlie scoret målet han enda huskes for samt den ikoniske feiringen. De er i live enda disse karene . Kun 2 som har gått bort. 

Gir gode minner om den gode tippekamp historien og en påminnelse om hvor gammel jeg har blitt 🙂 Men , det er jo noen andre her inne som også er gamle nok til å huske disse kampene 🙂 

Link to comment
Share on other sites

50 år ja. Husker det som om det var i går! The Double i 1971 representerte en slags renessanse for Arsenal som toppklubb, etter nesten 20 år som middelhavsfarer, selv om de kanskje ikke helt klarte å bygge videre på denne episke triumfen. Det ble for mye nesten i etterkant, og man lot laget smuldre litt bort. Ikke helt ulikt Arsenal i helt moderne tid med andre ord. Charlie George er en av de største ikonene og legendene i Arsenal. Alle snakket om Lorimers harde skudd, men hvis det var en som hadde krutt i støvlene så var det Charlie. Hans kanon som ga The Double er fortsatt en av FA-cup-finale historiens fineste mål (kanskje bare overgått av Romfords Pele og Freddie i finalen mot Chelsea i 2002?). 

Edited by piscator
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si at jeg "husker" det som om det var i går, men selv om jeg ikke kan fortelle om finalen i detaljer så vet jeg at det var rundt den tiden at en liten drittunge på sju åtte år, uten andre goonere rundt seg, så smått begynte å holde med laget med dette flotte navnet. 

Det hadde gått meg hus forbi, men når jeg las de to innleggene over så innser jeg at jeg faktisk har et slags jubileum denne våren 😀

Link to comment
Share on other sites

Bestemoren min og bestefaren min var i England når vi vant denne. Har fortsatt begge vimplene som ble solgt i etterkant av kampen. :) 

Mamma var til gjengjeld hele 7 år, og jeg var et godt stykke unna å bli påtenkt for å si det sånn. ;) 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Stefanb said:

Bestemoren min og bestefaren min var i England når vi vant denne. Har fortsatt begge vimplene som ble solgt i etterkant av kampen. :) 

Mamma var til gjengjeld hele 7 år, og jeg var et godt stykke unna å bli påtenkt for å si det sånn. ;) 

Takk for påminnelsen om hvor gammel jeg er blitt 🙂 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

En av våre helter fra finalen , og The Double 1970/71 , Ray Kennedy er død. Kennedy var vel vår topp scorer i den berømte sesongen i 71. Han gikk til Liverpool i 74 og ble der en av de mest vinnende spillere i engelsk fotball. Ble dessverre rammet av Parkinson når han var i 30 årene og fikk en betydelig redusert helse. Nå er han borte.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...