Jump to content

Videodømming


Bergkamp88

Recommended Posts

Debatten rundt mållinjeteknologi/videodømming ble vekket til live etter Ukraina-England. Kanskje spesielt fordi situasjonen hvor spillet får gå videre selv om ballen har vært inne aldri skulle ha blitt behøvd å ta stilling til all den tid den ukrainske spissen var offside noen sekunder i forveien.

 

Så da er det store spørsmålet, skal man ta i bruk mållinjeteknologi, videodømming eller ingen av delene. UEFA-Platini vil beholde spillet som det er. Han mener fotballen er populær pga sin menneskelighet. Også har man de som vil ha mållinjeteknologi OG videodømming som vil hjelpe dommeren med bl.a offsidesituasjoner, straffer, frispark, røde kort, m.m. Rett og slett gjøre fotballen tilnærmet feilfri.

 

Isolert sett høres en feilfri fotball ganske så bra ut, men en må selvsagt se på hvordan det hadde fungert i praksis og jeg tror det hadde fungert veldig dårlig hvis man måtte vente på korrekt avgjørelse ved hver minste lille ting. Og kanskje må gutta i panelet ha flere vinkler på reprisene (edit pga autofyll) for å fatte en beslutning.. Personlig synes jeg flyten og intensiteten er noe av det som gjør fotballen så fordømt underholdende og morsomt. I tette og tighte kamper er både spillere, trenere og publikum i fyr og flamme og jeg tror man mister mye av denne deilige energien hvis det blir for mye stopp i spillet.

 

Men mållinjeteknologi synes jeg det er merkelig en ikke har innført for lenge sida. Hvorvidt ballen er over linja eller ikke kan man fastslå ganske raskt og det er en beslutning jeg vil påstå det er mest kritisk å få korrekt. Må innføres asap ! I tillegg er jeg tilhenger av videodømming HVIS man kunne fått til noen smidige løsninger. Men finnes det? Er det smidig at f.eks trenere får utfordre dommerens avgjørelse 2 ganger per kamp(som har blitt foreslått)? Jeg vet ikke helt. Vet ikke om videodømming lar seg gjøre. Vet bare at jeg synes det er en veldig interessant debatt !

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt enig med Platini, fotballen skal ikke være feilfri!

Mållinjeteknologi er nødvendig,og jeg håper det kommer. Annet enn det synes jeg ikke er nødvendig.

Jeg mener, det kan være sinnsykt irriterende å få et feilaktig straffespark imot oss, spesielt når hvis det ødelegger kampen.

Men de gangene det slår andre veien, er det ikke da usannsynlig deilig å snu kampen tross ett latterlig idømt straffespark tidligere?

Feilaktige frispark og straffespark er en del av spillet, noen ganger slår det mot oss, og andre ganger for oss.

Har flere ganger blitt sinnsyk av dommeravgjørelser og slikt, feilaktige frispark i farlige situasjoner. Ja, det kan ødelegge kamper, men det er ikke ofte at det KUN er dommeren's skyld at vi taper.

hvor deilig er det ikke å vinne en kamp i sluttminuttene tross forferdelig dømming i vår disfavør, med nerver så shaky at man nesten pisser seg ut, da det tilslutt er rettferdigheten som seirer.

Altså,er det ikke det vi elsker med dette gamet? Enorme oppturer og nedturer, det er blitt en avhengighet for meg, iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg og Platini, dommerene er aktører i spillet og feilene deres bør ikke "kuttes ut", jeg vil heller at man kan gripe inn i ettertid og gi ekstrastraff slik man har gjort, men også i de situasjonene dommeren tar "feil" og gir bare frispark eller gult kort på en klar "rødt kort-situasjon".

Link to comment
Share on other sites

Mållinjeteknologi har jeg vært for i mange år. Det har vært gjort for mange feilaktige avgjørelser på hvorvidt ballen har vært inne eller ei. Det er rett og slett trist syns jeg. Videodømming på all verdens situasjoner blir tungvint og vil bremse ned tempoet i spillet, så nei takk til det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Platini: Goal-line technology too expensive

 

Briljant spiller, men er virkelig ikke den skarpeste kniven i skuffen. Eller er det bare slik at det da er lettere å kunne gi dommerhjelp til de lagene Platini og "venner" av UEFA vil ha videre i EM og Champions League?

 

De to mållinjedommerene bidrar med absolutt nada.

Link to comment
Share on other sites

De to mållinjedommerene bidrar med absolutt nada.

 

Litt utenfor topic. Men hva i huleste er meningen med de suppehuene som står og kikker på ved siden av mål?

Aldri sett de bryte inn noen gang. Det er flere ganger de har en meget god synsvinkel. For eksempel på cornere og ikke minst i mange straffesituasjoner når hoveddommer ikke har hengt helt med i spillet. Det er jo ikke akkurat så ofte det er usikkert om ballen er inne eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Litt utenfor topic. Men hva i huleste er meningen med de suppehuene som står og kikker på ved siden av mål?

Aldri sett de bryte inn noen gang. Det er flere ganger de har en meget god synsvinkel. For eksempel på cornere og ikke minst i mange straffesituasjoner når hoveddommer ikke har hengt helt med i spillet. Det er jo ikke akkurat så ofte det er usikkert om ballen er inne eller ikke.

 

jeg tror deres eneste rolle er å se lm ballen er over mållinja eller ei.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...