Jump to content

Tidenes 50 verste managere


piscator

Recommended Posts

ser i VG i dag listen over tidenes 50 verste managere i engelsk fotball. Så vidt jeg kunne se var det ingen fra Arsenal på listen, i sterk kontrast til Tottenham som jo er godt representert...! :P For øvrig er jo alle de andre toppklubbene representert.

 

EDIT: Tony Adams er jo representert, som Portsmouth-manager. Det er jo det nærmeste vi kommer Arsenal på lista. For øvrig savnet jeg Glenda, skjønt i våre øyne er jo Glenda en av tidenes managere i Tottenham... ;)

 

EDIT 2: Og skal man sette opp en topp-10 liste over de beste managerne blir det vel vanskelig å komme utenom følgende gjeng (i omtrent omvendt kronologisk rekkefølge);

 

Alex Ferguson

Arsene Wenger

Brian Clough

Bob Paisley

Bill Shankley

Don Revie

Bill Nicholson

Matt Busby

Stan Cullis

Herbert Chapman

...?

Link to comment
Share on other sites

ser i VG i dag listen over tidenes 50 verste managere i engelsk fotball. Så vidt jeg kunne se var det ingen fra Arsenal på listen, i sterk kontrast til Tottenham som jo er godt representert...! :P For øvrig er jo alle de andre toppklubbene representert.

 

EDIT: Tony Adams er jo representert, som Portsmouth-manager. Det er jo det nærmeste vi kommer Arsenal på lista. For øvrig savnet jeg Glenda, skjønt i våre øyne er jo Glenda en av tidenes managere i Tottenham... ;)

 

EDIT 2: Og skal man sette opp en topp-10 liste over de beste managerne blir det vel vanskelig å komme utenom følgende gjeng (i omtrent omvendt kronologisk rekkefølge);

 

Alex Ferguson

Arsene Wenger

Brian Clough

Bob Paisley

Bill Shankley

Don Revie

Bill Nicholson

Matt Busby

Stan Cullis

Herbert Chapman

...?

Veldig vanskelig å sammenlikne disse to, men Clough burde vel vært nr 2 på denne listen med tanke på suksessen i Europa.

Link to comment
Share on other sites

Veldig vanskelig å sammenlikne disse to, men Clough burde vel vært nr 2 på denne listen med tanke på suksessen i Europa.

 

Jeg forsøkte ikke å rangere dem, jeg satte dem kun opp i (omtrent) omvendt rekkefølge i tid. Så kan man gjerne diskutere hvem som bør plasseres hvor...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også vurdert Kenny Dalglish på den listen Piscator. Han gjorde en meget god jobb med Liverpool, og vant vel også ligaen med Blackburn i den tiden alle trodde United var uovervinnelige.

 

George Graham gjorde jo også sakene sine meget bra i Arsenal, hvis man ser bort fra "penger under bordet" skandalen.

Link to comment
Share on other sites

Nokon vil vel meine at Sir Alf Ramsey høyrer heme på ei slik liste. Men Bill Nicholson? Er det ikkje "one season wonder" ein kallar det? Skal han være med, får ein slenge Bertie Mee på lista også :)

 

Jo da, det er flere gode kandidater. Kanskje Mee hører hjemme der sammen med Graham, Dalglish med flere. Men Nicholson var vel ikke en one-season wonder i samme grad som Mee. Det ble vel noen cup-pokaler ut over dobbelen i 1961. Og man bør vel ta med i betraktningen at Nicholson satt ved roret i mye lenger tid enn Mee, og at hans 1961-årgang spilte en fotball som vel kun har blitt overgått av Wengerball og Busby babes. Mees Arsenal satset på en HELT annen strategi...! B) Nicholson er på en måte unntaket som bekrefter regelen i spurs, og selv om han ledet Tottenham mener jeg han i et forsøk på å være objektiv hører med på en slik topp-liste.

Link to comment
Share on other sites

Nokon vil vel meine at Sir Alf Ramsey høyrer heme på ei slik liste. Men Bill Nicholson? Er det ikkje "one season wonder" ein kallar det? Skal han være med, får ein slenge Bertie Mee på lista også B)

 

Nå tuller du vel? I all rettferdighet; Billy The Nick hører absolutt hjemme på den listen. Tross alt; han var manager med suksess i N 17 i rundt regnet 15 år.

 

Kim: Hvem ville du tatt vekk fra den listen for å gjøre plass til KK?

Link to comment
Share on other sites

Nokon vil vel meine at Sir Alf Ramsey høyrer heme på ei slik liste. Men Bill Nicholson? Er det ikkje "one season wonder" ein kallar det? Skal han være med, får ein slenge Bertie Mee på lista også B)

 

Nå tuller du vel? I all rettferdighet; Billy The Nick hører absolutt hjemme på den listen. Tross alt; han var manager med suksess i N 17 i rundt regnet 15 år.

 

Kim: Hvem ville du tatt vekk fra den listen for å gjøre plass til KK?

 

Tull og tull, fru Blom. Det er vel heller snakk om overdreven bruk av king size Arsenal briller. Og det er noko heilt anna.... Men eg likar ikkje retninga denne debatten har tatt, som om denne Nicholson skulle være den nye Kim il Sung. Eller i dette tilfellet London's oppadgåande sol. Å diskutere hans fortreffeligheit, burde for oss være like unaturleg som å drikke seg full på eit avholdsmøte. Kva vert det neste? Støttegruppe for Teddy?

 

Seriøst, Nicholson hadde nok også meir fotballfagleg ballast enn kva Mee hadde. Utan nokon særleg bakgrunn og erfaring som fotballspelar (13 kampar for Mansfield) og trenar, kan ein med ein viss rett hevde at det var Don Howe som styrte butilkken.

Link to comment
Share on other sites

Kim: Hvem ville du tatt vekk fra den listen for å gjøre plass til KK?

 

Det er ett meget godt spørsmål Jørn, som jeg ikke er 100% sikker på om jeg har ett godt svar til :) Nå skal det sies at jeg ikke kjenner til hva Don Revie og Stan Cullis har oppnådd som managere, så det måtte isåfall ha vært istedet for en av de. Om Kenny Dalglish fortjener å være på listen eller ikke, kan sikkert diskuteres. Men jeg syntes han fortjener å bli nevnt som en kandidat.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at jeg ikke kjenner til hva Don Revie og Stan Cullis har oppnådd som managere

 

Bare til opplysning; Stan Cullis var Wolves suksessmanager på 1950-tallet, og ledet klubben til tre ligagull og to cuptriumfer. Ja, på den tiden var Wolves den eneste reelle utfordreren til Busby babes. Det skal sies at Wolves spilte en veldig direkte fotball, og Cullis var en av pionerene på begrepet "kick and run" med lange baller i bakrom, og kanskje han hadde hentet mye av sin inspirasjon fra Arsenals kontringsfotball på 1930-tallet? Uansett er Cullis en av de managerne som har satt virkelige spor etter seg.

 

Don Revie var hjernen bak super-Leeds, den relativt lille klubben som fra midten av 1960- til midten av 1970-tallet var en av verdens beste klubber. Jeg mener både Cullis og Revie leverte mer originale og imponerende bidrag som managere enn Dalglsih, som vel på mange måter skummet fløten av et allerede stort lag? Liverpools 1988-årgang var riktignok kanskje det nærmeste man kommer Wengers 2004-årgang, men likevel...

 

Og for øvrig; det er ingen som forsøker å opphøye Bill Nicholson til noen gud. Men hvis en liste over tidenes managere skal bli troverdig, må vel den første i moderne engelsk fotball som leder en klubb til The Double, og det med svært offensiv fotball, som leder klubben sin over en så lang periode med flere cuptriumfer og Ecup i tillegg, og som faktisk evner å være en gentleman (i sterk kontrast til feks Sur Alex), komme i betraktning, selv om han ledet Tottenham. Det skal nevnes at når Arsenal ble ligamestere på WHL i 1971, så oppførte Bill Nicholson seg på en fortrinnlig måte. Han spanderte til og med champagne på Arsenal-ledelsen! Trøsten får bli at Tottenham neppe noen gang får en manager av hans format igjen! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener både Cullis og Revie leverte mer originale og imponerende bidrag som managere enn Dalglsih, som vel på mange måter skummet fløten av et allerede stort lag? Liverpools 1988-årgang var riktignok kanskje det nærmeste man kommer Wengers 2004-årgang, men likevel...

 

At Dalglish skummet fløten av ett allerede stort kan man selvfølgelig ikke nekte på. Men samtidig har man jo ingen garanti for at man lykkes av den grunn. Man må fortsatt være en meget dyktig manager for å kunne forvalte dette på riktig måte. Han hadde nok en klar fordel av at han var spillende manager i starten, og kjente de rundt seg veldig godt.

 

Men man kan vel også si at Wenger skummet fløten av det forsvaret som Graham bygde opp. Vi har vel kun vunnet ett trofé under Wenger uten noen medlemmer fra det forsvaret han fikk servert da han begynte som manger i Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

At Dalglish skummet fløten av ett allerede stort kan man selvfølgelig ikke nekte på. Men samtidig har man jo ingen garanti for at man lykkes av den grunn. Man må fortsatt være en meget dyktig manager for å kunne forvalte dette på riktig måte. Han hadde nok en klar fordel av at han var spillende manager i starten, og kjente de rundt seg veldig godt.

 

Men man kan vel også si at Wenger skummet fløten av det forsvaret som Graham bygde opp. Vi har vel kun vunnet ett trofé under Wenger uten noen medlemmer fra det forsvaret han fikk servert da han begynte som manger i Arsenal.

 

Skal ikke ta noe fra Dalglish. Både den fotballen Pool viste på slutten av 80-tallet og det han fikk til med Blackburn viste jo at han var en stor manager.

Link to comment
Share on other sites

Det er gode managere og det er legendariske managere ....

 

Bill Nicholson er en legendarisk manager, lik det eller ei. Alex Ferguson, Bob Paisley og Brian Clough det samme. Arsene Wenger er på god vei til å bli det, men ingen av de nevnte kommer inn på topp 3. Det gjør imidlertid Matt Busby og Bill Shankley i den rekkefølge og på toppen av pallen den største av alle - Herbert Chapman. Et unikum av en klubbleder, for han var så mye, mye mer enn en fotballtrener.

 

I denne sammenheng er Dalglish spesielt, men også Don Revie, Ron Greenwood etc småfisk. Etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

ingen av de nevnte kommer inn på topp 3. Det gjør imidlertid Matt Busby og Bill Shankley i den rekkefølge og på toppen av pallen den største av alle - Herbert Chapman. Et unikum av en klubbleder, for han var så mye, mye mer enn en fotballtrener.

 

Og dette er det jo ikke vanskelig å støtte opp om. Hvem som har vært størst kan ikke bare måles i antall pokaler. Og det er vel liten tvil om at ingen har endret fotballen så mye, og staket ut ny kurs i så stor grad som de tre nevnte herrene. Men med all respekt så handler jo dette om å dukke opp på rett sted, og enda viktigere, til rett tid. For mulighetene til å endre historien avhenger veldig av når man dukker opp i den.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...