Jump to content

Arsenals fremtid


Tusmo

Recommended Posts

I mange år har jeg alltid på denne tiden av sesongen sett fremover med stor optimisme. Vi har hatt mange store stjerner og som regel hatt en relativt sterk stall. Denne sesongen er annerledes. Denne sesongen ser jeg rett og slett mørkt på. Vår største stjerne er en 21 år gammel gutt, og vår nest største stjerne er en kjeks av en hollender. Tidligere har våre største stjerner vært spillere som har hevdet seg på øverste nivå over lengre tid, som Henry, Bergkamp, Pires, Vieira, Adams og Seaman. Av spillere av dette kaliberet sitter vi nå igjen med Gallas og til dels Van Persie, såfremt sistnevnte klarer en hel måned uten å bli skadet.

 

Hvert år siden 2005 så har stallen vår blitt gradvis svekket, og nesten bare unggutter har kommet inn. Av de faste av the untouchables så sitter vi nå kun igjen med Kolo Toure. Til dere som ikke husker hvem disse var så skal jeg navne disse nå: Keeper Jens Lehmann. Forsvar: Ashley Cole, Sol Campbell, Kolo Toure og Lauren. Midtbane: Robert Pires, Gilberto Silva, Patrick Vieira og Fredrik Ljungberg. Angrep: Thierry Henry og Dennis Bergkamp. Av faste reserver kan Martin Keown, Edu og Jose Antonio Reyes nevnes. Dagens førstelag består av følgende: Keeper: Manuel Almunia. Forsvar: Gael Clichy, William Gallas, Kolo Toure og Bacary Sagna. Midtbane: Tomas Rosicky, Abou Diaby, Cesc Fabregas og Emmanuel Eboue. Angrep: Emmanuel Adebayor og Robin van Persie. Faste innbyttere blir trolig: Silvestre, Denilson, Nasri og Bendtner. Som vi ser her er samtlige lagdeler svekket I løpet av tre år.

 

Våre konkurrerende lag har nesten alle styrket lagene sine. Når de styrker og vi svekker, er det ikke annet enn sunn fornuft som sier at vi vil få det enda tøffere enn i forrige sesong. Forrige sesong tok vi et langt skritt fremover enn hva som hadde vært tilfelle de foregående sesongene, men da rotet vi bort viktige spillere som Flamini og Hleb. Rutinerte spillere som Gilberto og Lehmann forsvant også.

 

Vi sitter med en enorm gjeld på grunn av vår fantastiske stadion, noe som kanskje var nødvendig for å opprettholde vår status som topplag i Europa. Da er det likevel et stort paradoks at et resultat av dette har vært at vi har kvittet oss med de rutinerte spillerne som vet hvordan Bolton skal slåes på bortebane i november måned. Uten den kompetansen tror jeg at vi kommer til å slite med å ta en av plassene som kvalifiserer til spill i Champions League, som har vært en viktig melkeku for oss i mange år. Uten de pengene kan det bli hardt å betale avdragene, spesielt med tanke på at renta er på veg oppover. Tror dere at Cesc er ivrig etter å krige for å få en UEFAcup-plass, eller tror dere at han heller vil spille mot de beste lagene med de beste medspillerne i for eksempel Real Madrid? Adebayor har vel allerede ymtet frempå at han vil vinne noe denne sesongen, men med dagens stall er nok hans største sjanse til det å ta et parti idiot med Eboue.

 

Fortsetter den sportslige nedgangen å ha den samme nedgangen VIL vi komme til å miste de beste spillerne våre. Dette vil naturlig nok føre til mindre suksess, noe som igjen vil føre til sviktende interesse og lavere tilskuertall på hjemmekampene. Dersom dette blir en realitet, klarer vi da å betale avdragene på gjelda vår?

 

Denne situasjonen kan minne veldig mye om hva som hendte med Leeds, og det vil være naivt å ikke se denne realiteten i øynene. Kall meg gjerne en dommedagsprofet eller svovelpredikant, men vi har alle sett hvordan utviklingen har vært de senere årene. Jeg for min del klamrer meg til håpet om at Wenger faktisk har full kontroll på hva han driver med, selv om jeg ikke tør å tro på det i skrivende stund.

Link to comment
Share on other sites

Mye fornuftig du skriver her Tusmo. Ingen tvil om at denne sesongen er en meget kritisk sesong for vår kjære klubb.

 

Wenger kjører ett meget høyt risikospill, som jeg ikke vet om jeg liker så veldig mye, da dette fort kan gå hardt utover klubben i vårt hjerte.

 

Sannsynligheten for at spillere som Fabregas og van Persie vil begynne å se seg om etter noe annet hvis vi står igjen uten trofeer nok engang, er meget høy. Ja, dette er lojale spillere, men lojalitet strekker seg bare til ett visst punkt. Dette er begge spillere, med mange år foran seg på banen, og en ting vi kan være 100% sikre på, er at disse ønsker å vinne trofeer. Hvis de ser at muligheten for dette er begrenset, så vil de søke seg nye utfordringer. Og det vil være flere spille enn disse to som vil føle det på samme måte.

 

Wenger's manglende evne/vilje til å hente inn 1 eller to solide forsterkninger, kan fort få større konsekvenser økonomisk enn kostnadene ved ett kjøp eller to ville fått.

 

Jeg er spent på hva denne sesongen bringer. Jeg var pessimistisk forrige sesong, da ble heldigvis mine ord gjort til skamme. Problemet er bare at stallen i mine øyne er svekket i forhold til forrige sesong, til tross for at de yngre spillerne har blitt 1 år eldre. Jeg er derfor enda mer pessimistisk foran denne sesongen. Forhåpentligvis blir min bekymring motbevist også denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Fortsetter den sportslige nedgangen å ha den samme nedgangen VIL vi komme til å miste de beste spillerne våre. Dette vil naturlig nok føre til mindre suksess, noe som igjen vil føre til sviktende interesse og lavere tilskuertall på hjemmekampene. Dersom dette blir en realitet, klarer vi da å betale avdragene på gjelda vår?

 

Denne situasjonen kan minne veldig mye om hva som hendte med Leeds, og det vil være naivt å ikke se denne realiteten i øynene. Kall meg gjerne en dommedagsprofet eller svovelpredikant, men vi har alle sett hvordan utviklingen har vært de senere årene. Jeg for min del klamrer meg til håpet om at Wenger faktisk har full kontroll på hva han driver med, selv om jeg ikke tør å tro på det i skrivende stund.

 

Hei Tusmo

 

For det første så skjønner jeg ikke hva du mener med at den sportslige nedgangen fortsetter. I fjor hadde vi stor sportslig framgang, ikke nedgang!

 

For det andre syns jeg sammenligningen din med Leeds blir helt feil. Du snur det helt på hode! Leeds satset over evne for spise kirsebær med de store og satset på at de skulle få såpass sportslig framgang at de kunne betjene de økte kostnadene.

 

Vi gjør akkurat det stikk motsatte, nemlig holder igjen på kostnader i tilfelle man ikke skulle ha tilstrekkelig sportslig framgang. Det er en fornuftig politikk.

 

Jeg hadde i likhet med mange her på forumet ønsket meg en forsterkning på sentral midtbane. Synd det ikke gikk i denne omgang, men jeg er i motsetning til veldig mange positiv til våre sjanser til å vinne PL i år.

Link to comment
Share on other sites

Fortsetter den sportslige nedgangen å ha den samme nedgangen VIL vi komme til å miste de beste spillerne våre. Dette vil naturlig nok føre til mindre suksess, noe som igjen vil føre til sviktende interesse og lavere tilskuertall på hjemmekampene. Dersom dette blir en realitet, klarer vi da å betale avdragene på gjelda vår?

 

Denne situasjonen kan minne veldig mye om hva som hendte med Leeds, og det vil være naivt å ikke se denne realiteten i øynene. Kall meg gjerne en dommedagsprofet eller svovelpredikant, men vi har alle sett hvordan utviklingen har vært de senere årene. Jeg for min del klamrer meg til håpet om at Wenger faktisk har full kontroll på hva han driver med, selv om jeg ikke tør å tro på det i skrivende stund.

 

Hei Tusmo

 

For det første så skjønner jeg ikke hva du mener med at den sportslige nedgangen fortsetter. I fjor hadde vi stor sportslig framgang, ikke nedgang!

 

For det andre syns jeg sammenligningen din med Leeds blir helt feil. Du snur det helt på hode! Leeds satset over evne for spise kirsebær med de store og satset på at de skulle få såpass sportslig framgang at de kunne betjene de økte kostnadene.

 

Vi gjør akkurat det stikk motsatte, nemlig holder igjen på kostnader i tilfelle man ikke skulle ha tilstrekkelig sportslig framgang. Det er en fornuftig politikk.

 

Jeg hadde i likhet med mange her på forumet ønsket meg en forsterkning på sentral midtbane. Synd det ikke gikk i denne omgang, men jeg er i motsetning til veldig mange positiv til våre sjanser til å vinne PL i år.

 

1 Sportslig nedgang: I forhold til hva man kan forvente av Arsenal så har vi siden 2005 opplev en sportslig nedgang. Under Wenger hadde vi helt til denne nedgangen aldri vært dårligere enn nummer to på tabellen ved sesongens ende. De senere årene har vi endt på fjerde, med et liten oppgang i fjor, da vi tok tredjeplass. Dette mener jeg er en nedgang.

 

2 Sammenlignelse med Leeds: Leeds kjøpte spillere på borg, ja. Vi har kjøpt en stadion på borg. Begge til stor gjeld. Sammenlignelsen er økonomiske problem ved manglende sportslig suksess. Leeds opplevde avgrunnen, og vi har per dags dato ikke kommet så lang(Gud forby at det går så langt). Vi holder igjen på det økonomiske, men det er noe som heter å spare seg til fant også.

 

3 Manglende sentral midtbane: Det er ikke bare den sentrale midtbanen som har blitt svekket, men hele laget. Når de fleste andre klubber har forsterket, er det enkel matematikk at vi får det tøffere. Stallen vår er svakere enn i fjor, og da tviler jeg på at vi er i stand til å slåss om noe ligagull.

 

Håper jeg tar feil, og du at du har rett likevel.

Link to comment
Share on other sites

Vi gjør akkurat det stikk motsatte, nemlig holder igjen på kostnader i tilfelle man ikke skulle ha tilstrekkelig sportslig framgang. Det er en fornuftig politikk.

 

Spørsmålet er hvor fornuftig denne politikken er, hvis det fører til at vi havner utenfor topp 4. Da vil vi plutselig ikke ha inntektene fra CL lenger. Og her snakker vi faktisk om viktige inntekter. Klubben går selvfølgelig ikke konkurs av en eller to sesonger uten spill i CL, men det vil gjøre fremtidige investeringer vanskelig. Og hvis nok en sesong uten trofeer, samt at muligheten til spill i CL ikke er tilstede neste sesong, kan det føre til at mange sentrale spillere vil bort. Og kostnaden rundt dette, kan som jeg skrev i mitt forrige innlegg skape større økonomiske konsekvenser enn ett kjøp av en deffensiv midtbanespiller ville gjort.

 

Vi får bare krysse fingrene for at Fabregas og van Persie holder seg skadefrie stort sett hele sesongen, at Adebayor evner å score like mye som forrige sesong, at Gallas og Toure evner å skape ett godt samarbeid, og ikke minst at Rosicky blir kvitt skadeproblemene sine. For det er ikke våre første 11'er som er problemet. Det er bredden på backup som er problemet

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignelse med Leeds: Leeds kjøpte spillere på borg, ja. Vi har kjøpt en stadion på borg. Begge til stor gjeld. Sammenlignelsen er økonomiske problem ved manglende sportslig suksess. Leeds opplevde avgrunnen, og vi har per dags dato ikke kommet så lang(Gud forby at det går så langt). Vi holder igjen på det økonomiske, men det er noe som heter å spare seg til fant også.

 

Ja, det er noe som heter å spare seg til fant, og ja, som jeg har påpekt tidligere er jeg jo på mange måter enig i dere skeptikere her. Men sammenlikningen med Leeds er likevel veldig misvisende. Leeds sin satsning sto og falt med CL-deltagelse, uten å ha noen form for sikkerhetsnett. Selv om Arsenal skulle mislykkes denne sesongen og ikke klare å kvalifisere seg til CL, så vil man trolig likevel generere såpass mye inntekter at man ikke har særlig problemer med å betjene gjelden fra stadion. Så noen stor sportslig og økonomisk katastrofe ala Leeds tror jeg det skal en del til for at vi skal oppleve. Men det er jo klart at sparsomhetslinjen medfører økt risiko for å havne i en ond spiral, der man havner på etterskudd sportslig og der man på et eller annet tidspunkt må satse ekstra mye for å komme ajour igjen. Og da spørs det altså om man i lengden sparer så mye penger...

Link to comment
Share on other sites

føler det er en ekstrem krisemaksimering for øyeblikket. det eneste som er forandret i forhold til fjorårssesongen etter min mening, er at vi er svekket på sentral midtbane. nasri i stedet for hleb ser jeg på som en forsterkning.

 

jeg er mer positivt innstilt til denne sesongen enn hva jeg var til forrige. da hadde vi mistet henry og ting så mørkt ut. laget imponerte stort i fjor og flamini tok meg med storm. det var helt klart at wenger visste hva han drev med. det er jeg også sikker på at han gjør nå også.

 

på sentral midtbane føler jeg meg trygg på at diaby kan bekle rollen ved siden av fabregas. han har et stort potensiale. han er aggresiv, taklingssterk og har en stor løpskapasitet. dette er egenskaper en DM bør ha. jeg satser på at wenger kan ha fått luket bort hans evne til å holde litt for mye på ballen. diaby kommer så og si alltid ut av en duell med ballen i beina. hever han seg ørlite grann er ikke 11'ren svekket i forhold til forrige sesong.

 

vi har fortsatt mange å ta av på midtbanen. etter en imponerende pre season, synes jeg denilson har skuffet så langt i år. men song har imponert meg med sin passningssikkerhet. dessuten har eboue hevet seg kraftig o forhold til i fjor.

 

nasri - cesc - diaby - rosicky

walcott - nasri/rosicky - denilson/song - eboue

 

jeg kunne godt tenkt meg en solid forsterkning sentralt, men disse midbaneammensetningene viser at vi har god back-up.

 

det spørs om vi har den ledertypen som manner opp gutta til storkampene, men det laget vi har er godt nok til å ta gull dersom nøkkelspillerne holder unna lange skadeperioder.

i tilllegg kommer eduardo tilbake etterhvert og han har egenskapen til å drepe kamper, noe vi alltid har slitt med.

 

i motsetning til de fleste andre her ser ikke jeg alt for negativt på den kommende sesongen. jeg tror ikke det blir ligagull, men føler meg bombesikker på at vi havner blant de 4 første. til tross for en dårlig kamp mot fulham er jeg sikker på at vi er bedre enn for eksempel liverpool, som har spilt forferdelig dårlig så langt i år.

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignelse med Leeds: Leeds kjøpte spillere på borg, ja. Vi har kjøpt en stadion på borg. Begge til stor gjeld. Sammenlignelsen er økonomiske problem ved manglende sportslig suksess. Leeds opplevde avgrunnen, og vi har per dags dato ikke kommet så lang(Gud forby at det går så langt). Vi holder igjen på det økonomiske, men det er noe som heter å spare seg til fant også.

 

Ja, det er noe som heter å spare seg til fant, og ja, som jeg har påpekt tidligere er jeg jo på mange måter enig i dere skeptikere her. Men sammenlikningen med Leeds er likevel veldig misvisende. Leeds sin satsning sto og falt med CL-deltagelse, uten å ha noen form for sikkerhetsnett. Selv om Arsenal skulle mislykkes denne sesongen og ikke klare å kvalifisere seg til CL, så vil man trolig likevel generere såpass mye inntekter at man ikke har særlig problemer med å betjene gjelden fra stadion. Så noen stor sportslig og økonomisk katastrofe ala Leeds tror jeg det skal en del til for at vi skal oppleve. Men det er jo klart at sparsomhetslinjen medfører økt risiko for å havne i en ond spiral, der man havner på etterskudd sportslig og der man på et eller annet tidspunkt må satse ekstra mye for å komme ajour igjen. Og da spørs det altså om man i lengden sparer så mye penger...

 

Helt enig med deg Piscator. Nå er det ikke klubben som "sparer seg til fant", men en manager som ikke er villig til å betale mer enn han synes er forsvarlig for en spiller. Det syns jeg er en helt grei holdning fra Wengers side.

 

Jeg leser at flere syns han burde lagt £2 mill ekstra på bordet for Alonso. For det første er det bare rykter som sier at Liverpool hadde solgt for £16 mill og for det andre som må man sette strek et sted uansett.

 

I tillegg vil jeg si til de som er redde for at vi kan falle ut fra CL-plass fordi vi ikke investerer nok at vi ikke kan konkurrere med Man City, Chelsea eller Man U for den saks skyld når det kommer til penger uansett. Kanksje vi om noen år kan ta opp konkurransen med Man U (hvis ikke en eller annen superriking spytter inn uhorvelige mengder med penger for dem da), innntil den tid så må vi satse på unggutter. Det er jeg helt komfortabel med. Så får det heller være at vi ikke kommer til CL hvert år (men jeg frykter ikke at vi ikke skal havne i topp 4 i år, tror faktisk vi vinner serien hvis vi ikke er særs uheldige med skader).

 

Kim har påpekt at Wenger tidligere har kjøpt etablerte spillere, men at det begynner å bli en stund siden. Det er nok korrekt det, men da må man se på situasjonen klubben var i den gang. Vi hadde ikke en ungdomsavdeling som var i nærheten av den vi har i dag. Når det ikke er lovende talenter på vei opp, så må man kjøpe etablerte spillere. Nå har vi mange spillere som stadig utvikler seg og da er det helt greit å begrense innkjøp av etablerte spillere med mindre man kommer over spillere som Wenger definerer som super, super class!

 

Til sist vil jeg si at jeg virkelig hadde ønsket at vi hadde fått inn en sentral midtbanespiller i løpet av sommeren som kunne steppe rett inn i førstelaget. Det skjedde desverre ikke. Jeg hadde også håpet på en ny keeper, noe som heller ikke materialiserte seg. Nå skal det dog nevnes at jeg ikke har noe å utsette på det Almunia har prestert så langt.

Link to comment
Share on other sites

Framtiden er stor.

Hva er galt med oss goonere? Hvert eneste år dømmer mange av oss klubb og lag sønder og sammen.

Jeg skjønner ingenting av akkurat dette.

Hva har vi; en av verdens mest tradisjonsrike historier, en hel haug med trofeer, en splitter ny stadion hvor 40000 venter i kø på årskort, laget som har egen spillestil - "the Arsenal-way", en gudsbenådet manager, en hel haug med tekniske begavelser og talenter ingen andre kan fremvise, lokalisert i London fotballlandets hovedstad og vi er i Championsleague for n'te gang.

Greit med kritikk, men hvorfor dommedagsprofetier?

 

Så jeg gjentar; fremtiden er stor.

Link to comment
Share on other sites

1 Sportslig nedgang: I forhold til hva man kan forvente av Arsenal så har vi siden 2005 opplev en sportslig nedgang. Under Wenger hadde vi helt til denne nedgangen aldri vært dårligere enn nummer to på tabellen ved sesongens ende. De senere årene har vi endt på fjerde, med et liten oppgang i fjor, da vi tok tredjeplass. Dette mener jeg er en nedgang.

 

Underprestert er vel ordet, og det har du vel rett i lys av kun Wengerperioden. Likevel er det er ikke første gang i den perioden vi ikke vinner på 3 år, og vi har til tider vært atskillig mer akterutseilt enn nå og likevel kommet på andreplass. Så akkurat dette vil jeg ikke krisemaksimere. I praksis er det vel kun en ting som har endret seg vesentlig, Chelski.

 

 

2 Sammenlignelse med Leeds: Leeds kjøpte spillere på borg, ja. Vi har kjøpt en stadion på borg. Begge til stor gjeld. Sammenlignelsen er økonomiske problem ved manglende sportslig suksess. Leeds opplevde avgrunnen, og vi har per dags dato ikke kommet så lang(Gud forby at det går så langt). Vi holder igjen på det økonomiske, men det er noe som heter å spare seg til fant også.

 

Leeds strakk strikken mye, mye, mye lenger. Leeds raknet i praksis straks de ikke kvalifiserte seg til CL. Der er ikke Arsenal tross alt.

 

 

 

 

3 Manglende sentral midtbane: Det er ikke bare den sentrale midtbanen som har blitt svekket, men hele laget. Når de fleste andre klubber har forsterket, er det enkel matematikk at vi får det tøffere. Stallen vår er svakere enn i fjor, og da tviler jeg på at vi er i stand til å slåss om noe ligagull.

 

Tja, er den det? Gutta er ett år eldre og har ett år mer erfaring og har fått ett år mer kjøtt på kroppen. Spillere av betydning ut er Lehamnn, Hleb, Senderos, Gilberto og selvsagt Flamini. Lehmann var i praksis ute i fjor også. Hleb er erstattet til fulle (minst) med Nasri. Senderos er erstattet med Silvestre, pluss Djourou. Det som er det store spørsmålet er Gilberto/Flamini, men alt i alt vet jeg ikke om jeg kjøper teorien om at vi er svekket i det hele tatt. Spørsmålet er vel heller om vi er styrket tilsrekkelig i forhold til våre rivaler. Liverpool og Chelsea holder etter min mening omtrent samme nivå som i fjor selv om Liverpool fungerer etter svingdørprinsippet. En midtbanespiller til i Chelsea gjør ikke store forskjellen, selv om det er Deco. Berbatov effekten. Hvor stor blir den? Alt i alt ser jeg ingen grunn til å ha mindre tro på dette i år enn i fjor.

 

Berbatov effekten, og tar noen opp hansken etter Flamini?

Link to comment
Share on other sites

Men det som er problemet er som andre har sagt ikke første 11' men backupen. Hvorfor skal vi kun erstatte og ikke styrke troppen. Tenk om vi hadde hatt både Hleb og Nasri. Flamini og Diarra osv. Ikke akkurat smågutter som sitter på benken til de 2 "største" lagene i England. Greit at vi ikke har de samme forutsettningene økonomisk. Men vi skulle vært bedre på å beholde spillerene. Da hadde en kvalitetspiller holdt hver sommer. Er det som er så synd av vi alltid mister en spiller eller 2 av betydning hver sesong. Gud så mye bedre det hadde vært å hatt en Hleb, Nasri eller Rosicky på benken som kunne komme innpå, en Eboue f.eks

Link to comment
Share on other sites

Håper virkelig ikke att Wengers "prinsipper" med lønnspolitikk og spillerkjøp gjør oss til en middels Premier Leauge-klubb.Slik trenden er i ferd med å bli med økonomisk doping(Chelsea,Man City osv) så sier det seg selv att om vi ikke investerer i verdensklassespillere så går toget i fra oss.Det blir helt umulig å dominere Engelsk fotball med å kun utvikle egne spillere når det finnes økonomiske overmakter som kan hente akkurat det de vil uansett pris.Om noen få år spiller det ingen rolle om laget heter Man U,Arsenal,Fulham,Bolton osv,det er pengene som kommer til å styre.Ser jeg for meg denne sesongen så forventer jeg att vi skal kjempe i toppen,jeg tror på topp 3 men om vi plutselig får de samme skadeprobleme som i fjor så kan det fort se mørkere ut.Er overbevist om att det eneste Wenger hadde trengt og gjort i dette transfervinduet er å hentet en brukbar DM,synd han er for grådig,eller forresten...Det er for jevlig :(

Link to comment
Share on other sites

Håper virkelig ikke att Wengers "prinsipper" med lønnspolitikk og spillerkjøp gjør oss til en middels Premier Leauge-klubb.Slik trenden er i ferd med å bli med økonomisk doping(Chelsea,Man City osv) så sier det seg selv att om vi ikke investerer i verdensklassespillere så går toget i fra oss.Det blir helt umulig å dominere Engelsk fotball med å kun utvikle egne spillere når det finnes økonomiske overmakter som kan hente akkurat det de vil uansett pris.Om noen få år spiller det ingen rolle om laget heter Man U,Arsenal,Fulham,Bolton osv,det er pengene som kommer til å styre.Ser jeg for meg denne sesongen så forventer jeg att vi skal kjempe i toppen,jeg tror på topp 3 men om vi plutselig får de samme skadeprobleme som i fjor så kan det fort se mørkere ut.Er overbevist om att det eneste Wenger hadde trengt og gjort i dette transfervinduet er å hentet en brukbar DM,synd han er for grådig,eller forresten...Det er for jevlig :(

Frykter du har rett i noe av det du skriver. Klart vi kan ha dårligere sesonger enn vi har hatt de siste 15 årene, men vi vil alltid være med. Jeg frykter mye mer for klubber som streber etter umiddelbar suksess med lommene fulle av nytilførte penger. Dette er etter min vurdering reklamepenger, i den forstand at de som tilfører de til klubbene, bruker klubbene til å markere seg selv. Og hvilke markeringer, hele verdens øyne er rettet mot PL. Dette er et usikkert fundament å bygge på og spesielt når man i ryggen kun har en stadion som tar 40000 for eksempel. Pyramidene står bedre fundamentert enn de nye høye TV-tårnene.

Link to comment
Share on other sites

føler det er en ekstrem krisemaksimering for øyeblikket. det eneste som er forandret i forhold til fjorårssesongen etter min mening, er at vi er svekket på sentral midtbane. nasri i stedet for hleb ser jeg på som en forsterkning.

---

jeg er mer positivt innstilt til denne sesongen enn hva jeg var til forrige. da hadde vi mistet henry og ting så mørkt ut.

---

i motsetning til de fleste andre her ser ikke jeg alt for negativt på den kommende sesongen. jeg tror ikke det blir ligagull, men føler meg bombesikker på at vi havner blant de 4 første. til tross for en dårlig kamp mot fulham er jeg sikker på at vi er bedre enn for eksempel liverpool, som har spilt forferdelig dårlig så langt i år.

 

Som jeg også påpekte, ingen grunn til krisemaksimering, og ja Nasri er en KLAR forsterkning. Likevel er jeg mer pessimistisk nå enn i fjor. I fjor var det en annen offensiv drive over det hele, og man hadde på en måte ingenting å tape etter at Henry hadde reist. Nå skal man følge opp fjorårets nesten-sesong, som likevel var mye bedre enn kritikerne trodde den kom til å bli. Mange krever nå plutselig at man skal gjøre det minst like bra som i fjor, og helst ta skrittet helt opp. Det blir et helt annet utgangspunkt. Og selv om alle spillerne har fått ett år ekstra på baken, og man bør ha lært noe av fjoråret, har man kastet ut for mye rutine, og det er for mye usikkerhet særlig rundt midtbane og forsvar og troppens bredde. Dette må simpelthen virke forstyrrende.

 

Hvis man ikke vinner gull er det på sett og vis en nedtur uansett, på grunn av at man tapte på så lurvete vis i fjor. For selvrespektens skyld bør man faktisk rette opp inntrykket her, og det skaper kanskje et ekstra stress og forventningspress innad i gruppa, samtidig som gruppa kanskje ikke er helt moden nok. Og selv om Arsenal på noen områder KANSKJE er styrket, rivalene har utvilsomt blitt enda mer styrket. Det er uansett mye som tyder på at man er svekket RELATIVT SETT.

 

Arsenal kommer nok fortsatt til å spille den fineste fotballen jevnt over, men som vi så i fjor dette er på ingen måte et tilstrekkelig kriterium for å vinne ligaen. For mens Arsenal kan spille fantastisk og prestere å tape på lurvete vis, vinner lag som Liverpool selv når de spillere elendig, gjerne med et lompemål på slutten. Og her er egentlig hele grunnen til at jeg frykter Arsenal ikke vinner nå heller, de mangler denne kynismen og rutinen som Chelsea, ManU og Liverpool har. Da hjelper det lite å spille best når man er i flytsonen. For det man trenger til vinteren er ikke kunst-fotball, men en gjeng man kan gå i krigen med og som klarer å skvise ut tre poeng nær sagt uansett hvor elendig man spiller.

Link to comment
Share on other sites

For det man trenger til vinteren er ikke kunst-fotball, men en gjeng man kan gå i krigen med og som klarer å skvise ut tre poeng nær sagt uansett hvor elendig man spiller.

 

Det du sier her, er alfa omega for at vi skal kunne være med å kjempe helt inn til mål. Med Fulham kampen fortsatt friskt i minne, er jeg dog veldig skeptisk til at laget innehar akkurat den kvaliteten.

 

Blir spennende å se hvordan laget kommer ut av det etter de tre neste kampene. Det er 3 tøffe bortekamper. Kommer vi fra de kampene med full pott i ligaen, og ett godt resultat i CL, kan ting begynne å se litt lysere ut.

 

Skulle vi derimot gå på en smell mot Blackburn og Bolton i ligaen, frykter jeg det verste

Link to comment
Share on other sites

jeg legger til ett bra innlegg fra www.legrove.co.uk?

 

Always look on the bright side of life.

When Monty Python made the film ‘The life of Brian’ they never thought it would apply to the Arsenal side of 2008/9 but I think as an Arsenal fan you have to believe, why you ask? Let me explain.

 

We didn’t get a big fat billionaire like Villa, Chelsea, ManU, Man City, West Ham, Portsmouth or Liverpool, if I left someone out apologies, but I feel Arsenal is in a unique club called,

 

‘We pay our own way wankers’.

 

We didn’t spend £700 million in the transfer window as nearly every other team did including new boys Stoke City, what we did though is increase our ticket prices and I have to believe we did that for a reason, so without drawing breath I will try and put a case forward as to why you should always look on the ‘bright side of life’

 

We think we have made no signings and have lost 12 players but let’s look at who we really lost, Flamini and Hleb.

 

Hoyte, Gilberto and Lehmann weren’t really losses and the kids out on loan didn’t figure last season anyway, so a net two out.

 

On the positive side we have Nasri and Vela in, two cracking players that will make a difference this season and Nasri replaces Hleb plus goals so that reduces the deficit to one.

 

Ramsey and Wilshere will feature this season but both are young so I see them as a Cesc type coming in after Vieira left so those two equal one more.

 

Song back and bigger, Diaby fit and Eboue, if he can keep up the way he played against Newcastle is another two in.

 

Walcott improving will be like a new signing, as will a fit Rosicky and Van Persie, so another two from three there, and I think Robin will be the worlds best striker this season if he can avoid getting crocked, so he’s a bonus ball.

 

Ok, I’m going to now mention Silvestre as he could be the defender we have lacked as cover add in Djourou who looks the part, so two more there.

 

And finally let’s not forget what could be the secret weapon which is Eduardo, so one more there.

 

So to sum up, that makes 2 out and 10 in.

 

Add that to the way we are playing, and I mean include some of those great pre-season games and we may just have enough, Fulham was a toe up the arse at the right time.

 

So to sum up, we haven’t got a billionaire owner, the Chavs aren’t alone now and as Roman will get outbid all season long - I can see him sodding off back to Siberia, so every cloud has a silver lining! On the subject of all these rich clubs, they can’t buy everyone can they? They haven’t got Cesc, Robin, Theo or Jacky boy, but we have and this could be our big year.

 

After watching the reserves against the Chavs, our Carling cup side looks good too, by the way we should have won that game by a country mile.

 

There, I can’t be more positive than that in the most disappointing week of my Arsenal expectant life.

 

Sorry I have been away for a bit, today I cross the big pond tracking Hurricanes, so I’ll be in and out and may well join the night shift.

 

A final word to all our new Grovers, in this last week there has been a massive, massive increase in both hits and comments, I’m not that happy to be honest as it seemed to coincide with my absence, however I need to tell some of you we have a code on here, that is we don’t slag each other off and we don’t swear at each other or tell people to support the chavs, this site is unique because we’re all mates, and we want to keep it that way. So don’t be offended if you are binned, keep it friendly, thanks.

 

Any confusion, there are rules of engagement are here, take a look, we received 26,000 hits and 1700 comments on Monday, that makes us one of the most popular Arsenal blogs out there, let’s keep it that way, but read my posts more than Pedro’s!

 

Kidding.

 

Have a great fortnight, this break could be just what we need!

 

P.S. Newsnow have finally woken up to the fact that websites like Caughtoffside and FansFC are just there to make money. They’ve got a new search for top rated news sources, all the crap has been taken off. Up date your newsnow book mark to this (LINK) and you’ll only get the blogs and accredited news sites.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra skrevet over.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så veldig skeptisk. Samme var i fjor. Når man har fulgt med i preseason på kamper og se hvordan den unge siden produserer, så er jeg egentlig ikke skeptisk, men mere optimistisk over fremtiden.

 

Vi har klassespillere, som ikke er de største navnene i fotballen. Om man ser fotball i england, så påpeker kommentatorer hele tiden at van persie er kanskje den beste spissen i PL når han er i skadefri vel å merke. Det har han etter min mening vist på sine siste kamper. Han trenger fortsatt litt til før alt sitter, men fantastisk spiller.

 

Jeg trenger ikke si noe om Fabregas. Denilson har imponert stort under sitt innhopp de første kampene. Var det ikke noen som ble imponert over flamini i starten i fjor og? Nasri har og vært god. Og jeg trodde aldri jeg skulle si det, men Eboue har imponert meg mest i starten av året i år. Forarbeidet til 2-0 målet mot newcastle var noe mere jeg vil se. Om han viser hvilket potensial som lever i han i år, så har vi kvalitet i hvert ledd. Bak rekka vår er og bra, pluss at vi spiller bra ball som en enhet.

 

Jeg setter mere pris på å ha en hel lagfølelse enn å peke på enkeltspillere. Jeg tror det kommer til å bli ekstremt tett i år som alltid, men roterer Wenger litt når han har sjansen, så tror jeg at end resultatet vil bli veldig bra.

 

Wilshere er en gutt jeg ser stort frem til. Minner meg mye om en viss spaniol i smarthet og modenhet. Han vil jeg ikke skal glippe til noen andre.

 

Året i år kommer ikke til å bli så ille.

 

Fans skal være optimister.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal har utvilsomt gjort enormt mange positive grep de siste 10 årene. Klubben har blitt (om mulig) enda mer profesjonell, de har bygget en av verdens mest moderns stadioner og har en av verdens dyktigste managere. Men allikevel er vi ikke favoritt til å vinne serien, verken i 2007/2008 eller 2008/2009. Hvorfor ikke?

 

07/08 var første sesongen etter Henry på 9 år. Henry hadde vært den ubestridte beste angriperen i England i nesten 10 år, og alle lag ville savnet han. Vi ble dermed dømt nedenom og bort når han forsvant, og ingen kjente navn ble hentet inn. Men allikevel holdt det nesten helt inn. Det var kun et fatalt benbrudd, og 2 latterlig dårlige dommeravgjørelser som skilte laget fra gull til 3.plass. Med tanke på investeringene både ManU, Chelski og L'pool gjorde var det en enorm prestasjon.

 

08/09 er det igjen ingen som tror på Arsenal. Kan ungguttene prestere like bra som året før? Igjen er det mangel på rutine og forsterkninger som det klages på, og Arsenal levnes ingen sjangser til å blande seg inn i topp 2.

 

Hvorfor er det så negativt, når man ser på hva laget gjør år etter år etter år etter år? Arsenal er selve eksponenten i England (og kanskje Europa) for å få frem unge talenter, og få de til å blomstre. Hvem av våre unge talenter har vi mistet siden i fjor? Flamini vil uten tvil bli savnet, men hvem ellers?? gilberto? Neppe.. Noen flere?

 

Jeg tror Arsenel 2008/2009 står sterkere enn foran forrige sesong. Vi er selvsagt avhengig av at laget finner formen som i fjor, men kvalitetene er der. Og det må det ikke herske NOEN tvil om.

 

GO GUNNERS!!!!

Link to comment
Share on other sites

Arsenal har utvilsomt gjort enormt mange positive grep de siste 10 årene. Klubben har blitt (om mulig) enda mer profesjonell, de har bygget en av verdens mest moderns stadioner og har en av verdens dyktigste managere. Men allikevel er vi ikke favoritt til å vinne serien, verken i 2007/2008 eller 2008/2009. Hvorfor ikke?

 

07/08 var første sesongen etter Henry på 9 år. Henry hadde vært den ubestridte beste angriperen i England i nesten 10 år, og alle lag ville savnet han. Vi ble dermed dømt nedenom og bort når han forsvant, og ingen kjente navn ble hentet inn. Men allikevel holdt det nesten helt inn. Det var kun et fatalt benbrudd, og 2 latterlig dårlige dommeravgjørelser som skilte laget fra gull til 3.plass. Med tanke på investeringene både ManU, Chelski og L'pool gjorde var det en enorm prestasjon.

 

08/09 er det igjen ingen som tror på Arsenal. Kan ungguttene prestere like bra som året før? Igjen er det mangel på rutine og forsterkninger som det klages på, og Arsenal levnes ingen sjangser til å blande seg inn i topp 2.

 

Hvorfor er det så negativt, når man ser på hva laget gjør år etter år etter år etter år? Arsenal er selve eksponenten i England (og kanskje Europa) for å få frem unge talenter, og få de til å blomstre. Hvem av våre unge talenter har vi mistet siden i fjor? Flamini vil uten tvil bli savnet, men hvem ellers?? gilberto? Neppe.. Noen flere?

 

Jeg tror Arsenel 2008/2009 står sterkere enn foran forrige sesong. Vi er selvsagt avhengig av at laget finner formen som i fjor, men kvalitetene er der. Og det må det ikke herske NOEN tvil om.

 

Jo da, naturligvis er vi alle imponert, stolte og glade over hvordan klubben vår har utviklet seg under Wenger totalt sett. Men grunnen til at vi likevel er litt skeptiske er at Wenger ikke gjør noe med det som er den egentlige årsaken til at det har blitt for mange andreplasser og for mye nesten, som i fjor. For selv om du har mye rett i at dårlige dommere og Eduardos fryktelige skade var viktige faktorer, kunne man ha vunnet likevel dersom man hadde vært litt mer kyniske og rutinerte, på tross av disse andre faktorene. Og den erkjennelsen har åpenbart ikke Wenger helt tatt inn over seg. Han gir ihvertfall ikke uttrykk for det utad, og hans disposisjoner i transfermarkedet peker i samme retning. Som sagt tidligere, Wenger er genialt dyktig og det er utrolig at han får så mye ut av dette mannskapet, men hvorfor gjør han ikke de relativt enkle grepene som mangler for å transformere dette laget fra et nesten lag som får mye skryt og beundring for flott fotball og fordi det ikke er et typisk kjøpelag, til et lag som faktisk vinner, et lag som blir husket som noe ekstraordinært?

 

Nå er det mulig at de kommer til å fremstå som ekstraordinære når denne sesongen er over, og min skepsis blir gjort til skamme. Det får vi håpe. Men jeg anser sannsynligheten for at de nok en gang blir et nesten lag for større. Og det vi har sett til nå forsterker dette inntrykket, selv når vi ser bort fra Fulham kampen som vel fremstår som et rent arbeidsuhell. For går man bak resultatene i de andre kampene, fremstår laget likefullt som veldig uferdig, og sett i det lyset tror jeg at man skal ha flyt langt over gjennomsnittet for å komme helskinnet gjennom vintermånedene. De kan naturligvis utvikle seg videre i løpet av en lang sesong, og de kommer helt sikkert til å kjempe i teten, men slik det ser ut per i dag, tillater jeg meg å tvile på at de vinner, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...