Jump to content

Plan B


Haraldac

Recommended Posts

Jeg var i London i November, og da rasket jeg med meg en engelsk avis, hvor tidligere Arsenal trener Georg Graham etterlyser en Plan B hos Arsenal når det butter i mot. Jeg er veldig enig i hans synspunkter. Når arsenal ikke klarer å få hull på byllen, så ender det ofte 0-0. Vi har heller ikke den egenskapen at vi varierer så veldig mye i måten vi spiller på i perioder. hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Å si at det 'ofte' ender 0-0 er en overdrivelse.

 

Likevel, jeg ser poenget ditt. Arsenal har i grunn bare én måte å spille på. Man mangler et alternativ når det går trått. Langballene skyr jo Wenger som pesten, og ikke har man spillertyper til å utnytte en sånn stil heller.

 

I hjemlig serie møter man stort sett lag som rett og slett ikke er gode nok til å stoppe Arsenal, uansett om de banker opp en mur bestående av fem mann på midtbanen. Arsenal spiller seg gjennom og forbi og får stort sett de nødvendige målene som skal til for å vinne kampene. Lagene man møter i Europa derimot er stort sett av et annet kaliber og når de benytter seg av samme taktikken, så lykkes de ofte, fordi de er gode nok til å stoppe oss.

 

Saken er med andre ord ikke nødvendigvis at lagene vi møter i Europa bruker andre metoder for å stoppe Arsenal enn de engelske, men at de er bedre - og derfor klarer det. Det er mulig at dette er et noe forenklet syn på problemene vi møter i Europa år etter år, men jeg tror det ligger noe i det.

 

Noen enkel løsning på dette vet jeg ikke om det finnes. Hva skulle det i så fall være? Hvordan har vi lyst å se Arsenal spille? Hvordan skal plan B se ut?

Link to comment
Share on other sites

Å si at det 'ofte' ender 0-0 er en overdrivelse.

 

Likevel, jeg ser poenget ditt. Arsenal har i grunn bare én måte å spille på. Man mangler et alternativ når det går trått. Langballene skyr jo Wenger som pesten, og ikke har man spillertyper til å utnytte en sånn stil heller.

 

I hjemlig serie møter man stort sett lag som rett og slett ikke er gode nok til å stoppe Arsenal, uansett om de banker opp en mur bestående av fem mann på midtbanen. Arsenal spiller seg gjennom og forbi og får stort sett de nødvendige målene som skal til for å vinne kampene. Lagene man møter i Europa derimot er stort sett av et annet kaliber og når de benytter seg av samme taktikken, så lykkes de ofte, fordi de er gode nok til å stoppe oss.

 

Saken er med andre ord ikke nødvendigvis at lagene vi møter i Europa bruker andre metoder for å stoppe Arsenal enn de engelske, men at de er bedre - og derfor klarer det. Det er mulig at dette er et noe forenklet syn på problemene vi møter i Europa år etter år, men jeg tror det ligger noe i det.

 

Noen enkel løsning på dette vet jeg ikke om det finnes. Hva skulle det i så fall være? Hvordan har vi lyst å se Arsenal spille? Hvordan skal plan B se ut?

5559[/snapback]

Ja at det ofte blir 0-0 var ikke helt godt formulert, men jeg tror du skjønte poenget

Link to comment
Share on other sites

Du har helt klart et poeng. Hvis vår vanlige spillestil ikke gir resultater, ser laget vårt noen ganger ut som en flokk med hodeløse høns. ;) Bevegelse og pasninger sitter ikke ordentlig, samt at frustrasjonen brer seg. Savner helt klart alternativer som kan bryte opp litt!

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo si det på denne måen da:

I midten av denne sesongen så har nesten alle av de kampene det ikke har vært så bra spill i endt uavgjort, eller tap ;)

Sånn som mot disse lagene:

 

-manure(tap på trafford)

-southampton (borte og hjemme uavgjort)

-bolton(tap borte og uavgjort hjemme)

-liverpool (tap borte)

-city(u hjemme)

-WBA(u hjemme)

-Palace(uavgjort borte)

 

detter er vel de kampene vi har tapt poeng i bortsett fra tapet mot manure g uavgjort mot Chelskjij!

 

I 03/04 sesongen vant vi slike kamper og det var det som gjorde oss til The Champions!

Link to comment
Share on other sites

Guest Young Gun

Hodeløse høns er ordet ja ;) Det så vi et klart eksempel på mot Bayern Munchen både hjemme og borte da vi slet veldig med å trenge igjennom et veldisiplinert tysk lag med vår spillemåte , selv om Bayern la seg bakpå fra minutt en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper Wenger snart klarer å innse at 4-4-2 i CL ikke alltid kan fungere, og at han kommer til å øve inn en ny ekstra taktikk til kamper hvor vi ikke klarer å putte ballen i mål, eller i kamper hvor vi skal prøve å ri på en 1-0 ledelse. Kanskje en 4-2-3-1 formasjon kunne fungert for oss?

Med Gilberto og Flamini/Vieira som defensiv midtbanespillere, og kanskje Reyes,Freddie,Pires,Bergkamp,Cesc,van Persie bak Henry helt på topp.

Med to defensive midtbanespillere vil det være vanskeligere for motstanderlaget å komme seg forbi og inn i 16meteren, og på denne måten ville ikke plutselig en av dem, eller begge forsvinne opp i angrep hele tida.. pluss at vi med 3 offensive spillere rett bak Henry ville gjøre at vi hadde flere offensive alternativer på topp.

Jeg vet ikke, bare et forslag.

Link to comment
Share on other sites

Guest devon

Mmaelan: mener du at de skal slå lange baller mot denne hodesterke spissen, som skal vinne ballen? i så fall ødelegger ikke dette Arsenal stilen?

 

 

______________________________________________________________________________

Devon to Arsenal?

Arsenal to Devon

All for Arsenal

all for me ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg en hodesterk spiss som plan B.

Har sett bl. a Nederland gjøre det med stort hell.

5929[/snapback]

Med stort hell??

Når vant Nederland noko sist?

Link to comment
Share on other sites

Blir nok en stund siden Nederland har vunnet noe ja. :lol:

Men helt seriøst tror jeg en hodesterk spiller som kom inn 10-15 min. før slutt når

vi trengte en scoring kan være bra.

Hadde ikke vært dumt med det mot Chelsea i går f.eks.

Se på Chelsea som har Drogba som er god i lufta. Ikke meg

imot å hatt en slik spiller i Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke slik at en hodesterk spiss betyr at man skal pumpe ballen opp i midten fra egen banehalvdel. En hodesterk spiss betyr at man har flere muligheter foran mål når man angriper med mange spillere og skaper muligheter på kantene. Det er mange eksempler på hodesterke spillere som også er gode ballspillere, feks Raul og Zidane (uten at disse er aktuelle for oss.) Slik vi spiller nå kan egentlig de fleste lag bare vente på at ballen blir trillet langs bakken innenfor 16 og hvis det er 11 motspillere der blir det nødvendigvis vansklig å spille seg igjennom. En hodesterk spiss vil derfor være et supplement og ikke en endring av stil.

Link to comment
Share on other sites

ashcole3 skrev:

 

syns at vi burde ha en veldig god plan B. det kan man i hvertfall si etter denne sesongen.

 

Ja, og det kunne vi ikke si etter forrige sesong.....

 

Tror nok Wenger tenker taktikk i de forskjellige situasjonene som man kommer opp i løpet av sesongen, og da er det ikke så lett å si at plan B er løsningen. (tror nok det finnes flere planer enn en A og B)

Hva med styrkene til motstanderen, svakhetene, hvilke spillere har vi tilgjengelig, hvem må man ofre, hvordan løse dette, osv

 

Nå har vi hatt sammenhengende suksess siden Wenger ankom klubben, og jeg mener også denne sesongen vil bli en suksess med evt en 2.plass i ligaen og evt et tap i fa cup finalen. (selv om jeg tror vi vinner på nåværende tidspunkt, men mye kan skje frem til kampen)

Wenger bygger opp et lag for fremtiden, samtidig som en del skader har vært en faktor for at vi ikke har vært like stabile denne sesongen. Men hvem trodde sesongen 2003-04 kunne gjentas?

Nei, Wenger har nok av "planer", og han veit best hva som skal til for at klubben vi alle elsker skal fortsette sine fantastiske sesonger............takk Gud for at det er HAN som er sjefen :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Viggo Viking

I følge Myles Palmer har nå Arsenal en plan B, som er blitt brukt i en rekke kamper i det siste, bl.a mot Tottenham:

 

www.anr.uk.com

 

Vi har alle registrert at Arsenal er blitt mer solide defensivt, men er Palmers analyse riktig?

Link to comment
Share on other sites

I samtlige kamper i puljespillet i årets CL lå motstanderen innenfor egen 16 m og ville ha et godt resultat mot oss. Et av våre problemer var jo da og at vi ikke alltid var like solide bakover....Vi må slutte å slippe inn tullemål som mot Panathinaikos.

 

Fremover det viktig å ha spillere som holder godt europeisk nivå. De siste sesongene synes jeg stort sett bare Henry har vært god nok i europa av spissene. Stenger motstanderen av han blir det vanskeligere for oss. Nå føler jeg Van Persie og Reyes er på gang, er derfor ikke like redd for fremtidens CL.

 

Samtidig må vi innse at skader har vært utslagsgivende. ifjor følte jeg det var marginer som gjorde at vi ikke slo Chelsea i kvarten, i år hadde vi skader og gjorde en håpløs kamp i Munchen. Vi mangla rett og slett gode nok backups. Samtidig skal vi huske at hvis foten til Kolo Toure hadde vært litt lengre kunne vi ha gått videre.

 

Spillemessig er det viktig å bare spille vårt spill, vi scorer jo uansett hvem vi spiller mot. Problemet ligger heller der at vi ikke er fornøyd med bare et mål, og at vi slepper inn altfor lette mål.

Link to comment
Share on other sites

En ting til...DØDBALLER. Hadde vi vært halvparten så gode som Chelsea der hadde det vært nok. Helt latterlig at en klubb som Arsenal ikke har en som kan slå gode cornere, synes det altfor ofte blir slått dårlige cornere. Med spillere som Campbell, Senderos, Vieira, Gilberto, Edu og Kolo Toure er det ingen grunn til at vi ikke skal score mer der!! Håper på venstrefoten til Van Persie!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Apropos en plan B, dette har jeg sakset ut fra Arsenal Times.

 

Arsene broke with the habit of a lifetime, he planned a team not to lose, and he picked the best defence and the oldest striker. He packed the midfield taking no chance on Freddy. The plan was to constrain Man U, and break when possible. Arsene’s tactics were a direct consequence of the mind games and the pressure to win at all costs.

 

The plan didn’t fully work, very few chances were made, Man U played a pressing game keeping men behind the ball. That doesn’t preclude attacking, and indeed they found Arsenal’s attack so lightweight that they discovered they could attack at will.

 

Now Bergkamp is hardly a target man, and where Reyes was supposed to play is debatable. Fabregas disappeared from the right wing leaving Lauren exposed, but not really creating chances.

 

So Man U created numerous chances as Arsenal struggled to get out, Wenger’s tactics were not exactly working, but one bit did, the concentration on resolute defence. Lehmann had the game of his life. It should be called the Lehmann final – but he was backed up by Senderos and Toure. Whenever Rooney beat Cole, Senderos was waiting. Did any of us ever believe that we would see a Wenger team defend so well?

 

What is hilarious is that some Arsenal fans have demanded a plan B for quite a while, well that’s what plan B looks like. It’s not pretty, plus Wenger’s team haven’t got a lot of experience in playing that way. Quite clearly the plan didn’t work as well as Wenger hoped, but something sunk in about the tactics, mental strength under the cosh being one.

 

 

Så - kanskje har Wenger utviklet en plan B likevel? Med en hurtig Henry på topp fremfor en stillestående Bergkamp er kanskje gårsdagens 4-5-1 med defensiv fotball og Reyes i en 'free role' veien å gå spesielt i Europa, snarere enn den noe naive og offensive 4-4-2 fotballen man gang på gang har blitt straffet for gjennom 'unødvendige' baklengsmål.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig. Dette var en annen måte å spille på

enn vi er vant til. Noe vi har savnet i CL, en kynisk

måte å vinne kamper på.

En solid defensiv enhet, og en kjapp Henry på topp

er dette en positiv begynnelse på vår plan B.

Link to comment
Share on other sites

Guest espenstoele
Er helt enig. Dette var en annen måte å spille på

enn vi er vant til. Noe vi har savnet i CL, en kynisk

måte å vinne kamper på.

En solid defensiv enhet, og en kjapp Henry på topp

er dette en positiv begynnelse på vår plan B.

9736[/snapback]

 

Enig med deg..Det var noe herlig italiensk over måten vi vant finalen på...og vi vet jo alle hvordan italienske lag gjør det i CL...De hangler seg med til de siste rundene, overbeviser aldri, men vinner med knapp margin..4-5-1 kan være løsningen i vanskelig bortekamper i CL.

Link to comment
Share on other sites

Det var i alle fall en plan B som ikkje fungerte. Vi kan ikkje berre tilskrive dyktighet til at det forblei 0-0 i denne kampen. Flaks og ManU sin udyktighet har nok litt med det å gjere også. Ikkje at det gjer seieren ufortjent, men det vitner om at det var en tilfeldighet at taktikken førte fram.

Link to comment
Share on other sites

Det var i alle fall en plan B som ikkje fungerte. Vi kan ikkje berre tilskrive dyktighet til at det forblei 0-0 i denne kampen. Flaks og ManU sin udyktighet har nok litt med det å gjere også. Ikkje at det gjer seieren ufortjent, men det vitner om at det var en tilfeldighet at taktikken førte fram.

9762[/snapback]

 

I fotball er det resultatet som til syvende og sist teller.

Vi vant trofeet om vi var heldig.

Derfor: Taktikken fungerte ypperlig.

 

Vi har tapt 3 kamper mot United i år. Vi har

røket ut av CL pga en manglende kynisk måte å spille på.

Jeg mener dette er definitivt rette måten å gjøre

det på. Med Henry på topp vil vi bli mye farligere på

kontringer.

Link to comment
Share on other sites

Det var i alle fall en plan B som ikkje fungerte. Vi kan ikkje berre tilskrive dyktighet til at det forblei 0-0 i denne kampen. Flaks og ManU sin udyktighet har nok litt med det å gjere også. Ikkje at det gjer seieren ufortjent, men det vitner om at det var en tilfeldighet at taktikken førte fram.

9762[/snapback]

 

I fotball er det resultatet som til syvende og sist teller.

Vi vant trofeet om vi var heldig.

Derfor: Taktikken fungerte ypperlig.

 

Vi har tapt 3 kamper mot United i år. Vi har

røket ut av CL pga en manglende kynisk måte å spille på.

Jeg mener dette er definitivt rette måten å gjøre

det på. Med Henry på topp vil vi bli mye farligere på

kontringer.

9784[/snapback]

 

 

Fatter ikke hvorfor folk synes taktikken funka. Jeg vrei meg i smerte når vi ikke forandra i 2 omgang!! Greit vi vant, så alt er bra. Men vi må forbedre dette drastisk hvis vi skal spille sånn i CL. 1 av 10 kamper som utvikler seg som FA-cup finalen ender med seier til det svakeste laget. Derimot håper jeg Wenger jobber med dette fremover, for det kan se ut som dette kan være noe av nøkkelen i CL.

 

Cole og Lauren fikk utrolig lite hjelp til tider, en god defensiv enhet hadde gitt de mye mer hjelp. Og selv om vi skal spille sånn som dette må vi greie å flytte opp laget mer i perioder og skape sjanser. Og for guds skyld bli bedre på dødballer fremover!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...