Jump to content

Plan B


Haraldac

Recommended Posts

Vi har pokalen. Sånn er det med den saken. Kanskje vi ikke hadde hatt den med plan A som har gitt oss 3 tap strake tap mot dem. Tror vi trygt kan fastslå at målet ble nådd. Det var ikke alltid noe pent syn når Adams, Bould & co låg og svømte inne i egen 16 heller.........

Link to comment
Share on other sites

Det var i alle fall en plan B som ikkje fungerte. Vi kan ikkje berre tilskrive dyktighet til at det forblei 0-0 i denne kampen. Flaks og ManU sin udyktighet har nok litt med det å gjere også. Ikkje at det gjer seieren ufortjent, men det vitner om at det var en tilfeldighet at taktikken førte fram.

9762[/snapback]

Er enig med deg. de kunne fort endt stygt, og jeg ble forbanna på enkelte av Arsenal spillerne som gjorde en horribel jobb. (Pires). Dette var ikke noe herlig i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Magnus

Einig med det ein del av det som blir sagt her, kampen mot Man Utd var ikkje bra. Flaks, udyktigheit frå Man Utd si side og ein strålandes keeper holdt oss inne i kampen. Det er ikkje slik vi kjenner Arsenal. Dette var ikkje representativt for Arsenals spelestil. OK, vi vant, men ikkje på grunn av at vi spelte bra. Grunnen var at straffetakarane var sterkare i hovudet enn Uniteds sine når det verkeleg gjaldt.

Som ein annan skreiv tidligare om dette emnet, så kunne det ha vore interessant å prøvd ein 4-2-3-1 formasjon av og til, spesielt i CL. Med to defensive anker, Gilberto/Flamini/Vieira, bakerst, og med Reyes/van Persie/Bergkamp/Pires/Ljungberg/Fabregas bak ein Henry åleine på topp. Dette vil gje Henry nok offensiv støtte, iallefall i teorien, samtidig som vi har to knallgode defensive midtbanespelerar som skjermar forsvaret og averger kontringer. Litt italiensk, og dei er jo kjent for å kome seg eit stykke i CL, men ikkje nødvendigvis kjedeleg eller mindre underhaldande av den grunn. Hadde vore artig å ha prøvd det!! Nokre som er einige?

Link to comment
Share on other sites

Vi har pokalen. Sånn er det med den saken. Kanskje vi ikke hadde hatt den med plan A som har gitt oss 3 tap strake tap mot dem. Tror vi trygt kan fastslå at målet ble nådd. Det var ikke alltid noe pent syn når Adams, Bould & co låg og svømte inne i egen 16 heller.........

9811[/snapback]

Det er mulig det. Men i kor mange kampa blei forsvaret med Adams, Bould og co så til dei grada overspelt? Når var dei SÅ avhengige av dårlige motstandara foran mål/god keeper?

 

Eg reagerer ikkje på at det var defensiv tankegang. Det hadde vert grei det, om sjansestatistikken var 4-1 i steden for 12-1. Poenget var at overtaket og glippane var så store at det fort kunne gått annerledes. Det er unormalt at så mange sjanser ikkje ender i mål. Antallet sjanser i mot bør begrensast.

Link to comment
Share on other sites

Quite honestly I don`t give a friggin`, bleedin` f***! Vi hentet hjem pokalen, and that`s that. God sommer! ;)

9834[/snapback]

 

Nettopp, sett ut fra denne ene kampen fungerte taktikken, så sånn sett kan det jo være det samme. Pokalen er vår! :D Men sett i et mer langsiktig perspektiv er det jo klart at man ikke kan basere seg på å spille på samme måte som på lørdag, ihvertfall ikke i CL! Men, sett i det perspektivet må vi heller ikke glemme at dette var den første gangen laget forsøkte å spille på denne måten under Wenger. At de gjorde det i en cup-finale var dristig, men kanskje 'nødvendig' siden ManU var motstander? Uansett kan vi ikke regne med at en slik alternativ plan sitter i den første kampen. Men en ting er jeg sikker på, hvis Arsenal ikke klarer å utvikle en slik plan B, og lærer seg til å spille mer taktisk kynisk, og klarer å kombinere dette med sin offensive styrke, vil man aldri ha noen sjanse til å vinne CL. Ja, med hardere konkurranse i hjemlig serie kan det hende dette er en plan som oftere må børstes støv av der også, dersom man har ambisjoner om å vinne...

Link to comment
Share on other sites

Vi har pokalen. Sånn er det med den saken. Kanskje vi ikke hadde hatt den med plan A som har gitt oss 3 tap strake tap mot dem. Tror vi trygt kan fastslå at målet ble nådd. Det var ikke alltid noe pent syn når Adams, Bould & co låg og svømte inne i egen 16 heller.........

9811[/snapback]

Det er mulig det. Men i kor mange kampa blei forsvaret med Adams, Bould og co så til dei grada overspelt? Når var dei SÅ avhengige av dårlige motstandara foran mål/god keeper?

 

Eg reagerer ikkje på at det var defensiv tankegang. Det hadde vert grei det, om sjansestatistikken var 4-1 i steden for 12-1. Poenget var at overtaket og glippane var så store at det fort kunne gått annerledes. Det er unormalt at så mange sjanser ikkje ender i mål. Antallet sjanser i mot bør begrensast.

9823[/snapback]

 

 

Det var en kveld i København de virkelig fikk kjørt seg - blandt annet.

Link to comment
Share on other sites

Vi har pokalen. Sånn er det med den saken. Kanskje vi ikke hadde hatt den med plan A som har gitt oss 3 tap strake tap mot dem. Tror vi trygt kan fastslå at målet ble nådd. Det var ikke alltid noe pent syn når Adams, Bould & co låg og svømte inne i egen 16 heller.........

9811[/snapback]

Det er mulig det. Men i kor mange kampa blei forsvaret med Adams, Bould og co så til dei grada overspelt? Når var dei SÅ avhengige av dårlige motstandara foran mål/god keeper?

 

Eg reagerer ikkje på at det var defensiv tankegang. Det hadde vert grei det, om sjansestatistikken var 4-1 i steden for 12-1. Poenget var at overtaket og glippane var så store at det fort kunne gått annerledes. Det er unormalt at så mange sjanser ikkje ender i mål. Antallet sjanser i mot bør begrensast.

9823[/snapback]

 

 

Det var en kveld i København de virkelig fikk kjørt seg - blandt annet.

9847[/snapback]

 

Blir latterlig å kritisere noe mange her har kritisert Wenger for gjennom hele

sesongen. Nå fikset han endelig det vi har etterlyst.

Vi kunne spilt på vanlig Arsenal måte , og tapt kampen.

Det er jeg ikke i tvil om.

Derfor blir det rett og slett merkelig å kritisere noe som gjorde at vi

tross alt ble seierherrer og hentet hjem pokalen.

Husker også godt København.

Det viktigste er pokalen her, se hvor mye vi har vunnet i CL med

den naive spillestilen vårs.

Dette var absolutt et skritt i riktig retning, men at taktikken kan bli

bedre med en kjapp spiss på topp og litt defensive forbedringer

er det liten tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Vi kunne spelt på vanlig Arsenal-måte og vunnet kampen. Det er EG sikker på. Vi har gjort det før. At ManU har slått oss dei siste to kampane har mindre betydning. Ser på det som like realistisk som at vi skulle ha tapt. Uansett blir det berre synsing.

 

Ja, vi vant trofeet. På grunn av en god keeper og motstandernes udugelighet foran mål. Ikkje på grunn av vår defensive trygghet. Min påstand er at vi med vår vanlige stil hadde skapt meir foran mål, og det kunne vanskelig gjerast at ManU hadde skapt meir og større sjanser foran vårt. Tilfeldighetene ville det til at dei ikkej skulle score.

 

Skal ikkje uttale meg om Køben, har berre sett et 60minutters sammendrag derfrå (for øvrig kan ikkje det sammendrag sammenlignast med et sammendrag frå denne cupfinalen, i lys av målsjanser. ;) ). Poenget er uansett at det er en lang vei å gå før denne taktikken er en fullverdig taktikk i CL. Hadde vi spelt slik i CL, og med den usikkerheten bakover hadde vi fått bank. Ser på ingen måte problemet som "fikset".

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann
Quite honestly I don`t give a friggin`, bleedin` f***! Vi hentet hjem pokalen, and that`s that. God sommer! ;)

9834[/snapback]

 

 

Veldig veldig enig her.

Det noe uvanlige var at vi IKKE var det førende laget, men hvor ofte har vi vært det og kommet ut som det tapende laget???

Hvor ofte har vi sett united bli reddet av schmeichel eller chelsky bli reddet av cech???

Det er lov å ha en keeper i verdensklasse :D

Link to comment
Share on other sites

Vi kunne spelt på vanlig Arsenal-måte og vunnet kampen. Det er EG sikker på. Vi har gjort det før. At ManU har slått oss dei siste to kampane har mindre betydning. Ser på det som like realistisk som at vi skulle ha tapt. Uansett blir det berre synsing.

 

Ja, vi vant trofeet. På grunn av en god keeper og motstandernes udugelighet foran mål. Ikkje på grunn av vår defensive trygghet. Min påstand er at vi med vår vanlige stil hadde skapt meir foran mål, og det kunne vanskelig gjerast at ManU hadde skapt meir og større sjanser foran vårt. Tilfeldighetene ville det til at dei ikkej skulle score.

 

Skal ikkje uttale meg om Køben, har berre sett et 60minutters sammendrag derfrå (for øvrig kan ikkje det sammendrag sammenlignast med et sammendrag frå denne cupfinalen, i lys av målsjanser. ;) ). Poenget er uansett at det er en lang vei å gå før denne taktikken er en fullverdig taktikk i CL. Hadde vi spelt slik i CL, og med den usikkerheten bakover hadde vi fått bank. Ser på ingen måte problemet som "fikset".

9854[/snapback]

 

Det blir vel svært mye synsing ja. :D

 

Se på Liverpool i CL! Er ikke blendende vakker fotball som gjør

at de er i finalen, men en kynisk defensiv taktikk.

 

Har på ingen måte sagt at taktikken er done.

Den må utarbeides og jobbes med. Dette var tross alt første gangen

Wenger brukte han. Jeezus snakke meg om å være utålmodig.

Link to comment
Share on other sites

For meg koker dette med til følgende absurde paradoks:

*Å vinne cupfinalen er en nedtur fordi motstanderen hadde flest skudd på mål.

*Det etterlyses en plan B, når det forsøkes for første gang klages det fordi alt ikke er som før.

 

Helt seriøst. Jeg er overbevist om at vi hadde tapt denne kampen med normal fremgangsmåte. United har gode spillere tross alt, og når det gjelder å være best når det gjelder har ikke det gamle mesterlaget glemt alle tricks. Så gutter, det dere kritiserer sikret oss pokalen i skapet. La oss glede oss over det og legge mindre fokus på at det var nødvendig å gjøre jobben på denne måten denne gangen. Jobben ble gjort. Akkurat som den ble en gang i København da Ian Wright var suspendert, f.eks.

 

The free flowing total football is back in august!!

Link to comment
Share on other sites

For meg koker dette med til følgende absurde paradoks:

*Å vinne cupfinalen er en nedtur fordi motstanderen hadde flest skudd på mål.

*Det etterlyses en plan B, når det forsøkes for første gang klages det fordi alt ikke er som før.

 

Helt seriøst. Jeg er overbevist om at vi hadde tapt denne kampen med normal fremgangsmåte. United har gode spillere tross alt, og når det gjelder å være best når det gjelder har ikke det gamle mesterlaget glemt alle tricks. Så gutter, det dere kritiserer sikret oss pokalen i skapet. La oss glede oss over det og legge mindre fokus på at det var nødvendig å gjøre jobben på denne måten denne gangen. Jobben ble gjort. Akkurat som den ble en gang i København da Ian Wright var suspendert, f.eks.

 

The free flowing total football is back in august!!

9871[/snapback]

Då misforstår du meg. Er veldig fornøgd med å vinne FA-cupen uansett metode.

 

Dessuten trur eg ikkje det var derfor vi vann FA-cupen. Det var på grunn av vilje, innsats og tålmodighet. Trur vi hadde vunne uansett (i alle fall enn så lenge Man U hadde vert så ineffektive), og det er der mitt syn skiller seg frå ditt. Eg meiner at vi vann på tross av et ikkjefungerande system. Vi kunne lett ha tapt kampen 3-0 om ManU hadde vert effektive.

 

Du har sikkert også lagt merke til at eg ikkje i like stor grad som fleire andre har etterlyst en plan B. Spørsmålet var om det i denne sammenheng var vellykka? Mitt svar er Nei. Vi skal ikkje sjå oss blind på et enkeltresultat heller.

Link to comment
Share on other sites

Det er her jeg mener du har helt feil. Enkeltresultatet teller!

 

Dette bør prøves i CL. Vi har nå sett Wenger bruke sin vanlige taktikk

i CL i 5-6 år uten resultater.

Et enkelt resultat i f.eks bortekamp mot BM i CL kunne

vært gull verdt.

Og det er her jeg er helt uenig med deg Paddy. For å vinne

trofeer må vi satse på en plan B i enkeltkamper som i

utgangspunktet er vanskelige.

Kun da tror jeg vi vil få det til i CL.

Link to comment
Share on other sites

I en enkelt kamp teller resultatet, men vi må evne å sjå bak resultatet. Det vi presterer er i 9 av 10 kamper ikkje godt nok til å vinne.

 

Det er ikkje det at eg ikkje ser fortrinnet med en plan B, men plan B, slik den framsto i cupfinalen, er ikkje god nok. Då trur eg vi må gå andre veier, eventuelt skaffe oss andre spelertyper i laget. Personlig trur eg ikkje en Henry i den enslige spissrolla hadde fått mykje til. Har sett Henry spele uten særlig støtte før, det har ikkje vert noko pent syn! Seier ikkje at den ikkje kan fungere, men etter mi meining er det langt meir enn finpussing som må til, her må nok vinkelsaga fram. ;)

 

Eg registrerer at dokke er fornøgd med å tape 12-1 i målsjanser, og sei at vi vann no til slutt. Poenget mitt er at dette medfører tap i dei aller fleste kamper - og det kan vi ikkje leve med..

Link to comment
Share on other sites

I en enkelt kamp teller resultatet, men vi må evne å sjå bak resultatet. Det vi presterer er i 9 av 10 kamper ikkje godt nok til å vinne.

 

Det er ikkje det at eg ikkje ser fortrinnet med en plan B, men plan B, slik den framsto i cupfinalen, er ikkje god nok. Då trur eg vi må gå andre veier, eventuelt skaffe oss andre spelertyper i laget. Personlig trur eg ikkje en Henry i den enslige spissrolla hadde fått mykje til. Har sett Henry spele uten særlig støtte før, det har ikkje vert noko pent syn! Seier ikkje at den ikkje kan fungere, men etter mi meining er det langt meir enn finpussing som må til, her må nok vinkelsaga fram. ;)

 

Eg registrerer at dokke er fornøgd med å tape 12-1 i målsjanser, og sei at vi vann no til slutt. Poenget mitt er at dette medfører tap i dei aller fleste kamper - og det kan vi ikkje leve med..

9883[/snapback]

 

Enig i mye her. Viktig å se bak resultatet også, og hvis det ikke er bra nok, hjelper det lite i lengden å vinne en enkeltkamp, selv om det er en cupfinale. Og plan B slik den fremsto i cupfinalen holder ikke mål hvis målet er å vinne CL, eller gjenerobre ligatronen. Men som vi har vært inne på, man kan se på det som skjedde i cupfinalen som et 'eksperiment' i retning av en plan B. Naturligvis svært dristig å bedrive slik eksperimentering i en så viktig kamp, men Wenger følte kanskje at han ikke hadde noe valg, jfr erfaringene mot ManU de siste gangene? Og hvis man klarer å videreutvikle og ta med seg de positive erfaringene fra cupfinalen (bortsett fra seieren), så er man kanskje ikke så langt unna noe som er verdt å satse på videre (?) selv om jeg også tror det skal litt mer til enn litt finpussing! ;) Og nye spillertyper, med spesielle ferdigheter kan definitivt være på sin plass i en prosess mot å utvikle en gjennomført defensiv taktikk som kan fungere i Europa.

Link to comment
Share on other sites

Vi er verdens beste lag. Vi trengerm ikke forskjelligew formasjoner.

9886[/snapback]

 

Vel, erfaring har vel vist at når Arsenal spiller etter sitt faste mønster, blir man lett avkledd av de dyktige kyniske toppklubbene i Europa, ManU inkludert. Lite som tyder på at Arsenal er verdens beste lag når man ser hvordan laget har spilt i CL...

Link to comment
Share on other sites

Guest jensemann
Arsenal knaller inn mål i fleng, men blir allikevel nr 2 på tabellen.

Da har jeg vanskelig for å tro at vi trenger nye angrepsspillere.

Som Wenger sier; Arsenal har sluppet inn 10 mål for meget.....

da er det nærliggende å mene at kepper, forsvar eller midtbane bør styrkes.

 

Mitt ønske er nye flankespillere!

9933[/snapback]

 

 

Ja takk til en høyre flanke(Cesc skal ikke spille der, han er en sentral spiller, og da er det dårlig dekning for Ljungberg), en sentral midtbanespiller (etter Edu) og midtstopper (vi kvitter oss med Cygan nå...).

Videre en eller to klasse-keepere (vi har jo bare Jens).

Men til slutt; det viktigste av alt, en super-spiss slik at vi ikke er så avhengige av Henry.

Aliadiere er vel historie i arsenal nå og Bergkamp spiller nok ikke mange kampene neste år.

En skade på Henry og vi sliter big time.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal knaller inn mål i fleng, men blir allikevel nr 2 på tabellen.

Da har jeg vanskelig for å tro at vi trenger nye angrepsspillere.

Som Wenger sier; Arsenal har sluppet inn 10 mål for meget.....

da er det nærliggende å mene at kepper, forsvar eller midtbane bør styrkes.

 

Mitt ønske er nye flankespillere!

9933[/snapback]

 

 

Ja takk til en høyre flanke(Cesc skal ikke spille der, han er en sentral spiller, og da er det dårlig dekning for Ljungberg), en sentral midtbanespiller (etter Edu) og midtstopper (vi kvitter oss med Cygan nå...).

Videre en eller to klasse-keepere (vi har jo bare Jens).

Men til slutt; det viktigste av alt, en super-spiss slik at vi ikke er så avhengige av Henry.

Aliadiere er vel historie i arsenal nå og Bergkamp spiller nok ikke mange kampene neste år.

En skade på Henry og vi sliter big time.

9939[/snapback]

 

ja der skrev du opp hva vi trenger. vi trenger altså en dritgod spiss, og et talent til å ta over etter Aliadiere der mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Uten å være kjip, så vil jeg bare minne om at dette faktisk er en tråd hvor en taktisk plan B diskuteres. Det finnes plenty av andre tråder hvor man kan ytre sine ønsker om spillerkjøp.

 

Skal nye spillere og spillertyper diskuteres i denne tråden, så prøv i det minste å relatér det til eventuelle mangler laget har og som bør rettes på dersom en plan B skal fungere.

F.eks en ving som er dyktigere til å ta i et tak defensivt enn hva tilfellet var i cupfinalen da Rooney og Ronaldo fikk boltre seg fritt en-mot-en versus Cole og Lauren?

 

 

Selv mener jeg det største problemet var at det verken ble optimalt 4-4-2 eller 4-5-1, verken fugl eller fisk. Med Reyes i en 'free role' ga han ikke nok støtte til Bergkamp på topp, slik at det ikke ble nok offensiv kraft. Samtidig var han heller ikke defensivt orientert nok til at vi fikk tak i den sentrale midtbanen ved å være i overtall der. I utgangspunktet hadde jeg ventet meg Reyes i en mer ren vingrolle og Fabregas mer sentralt i en ren 4-5-1 formasjon. Dette tror jeg kunne fungert bedre.

 

Jeg tror Arsenal på mange måter har mye å lære av Chelseas måte å spille fotball på, spesielt om man skal lykkes i Europa. Mourinho foretrekker til vanlig noe som er en 4-3-3 offensivt og 4-5-1 defensivt. Jeg skulle gjerne sett Fabregas i 'Lampard-rollen', litt foran Vieira og ankeret Gilberto, Henry på topp og med Reyes og Pires/Ljungberg på kantene.

 

Et kjøp av Hleb ville kunne gitt oss en spiller som både kunne fungert på topp og på midtbanen, jf. Joe Cole hos Chelsea. Dette ville gitt stor fleksibilitet, både offensivt og defensivt, noe som er styrken til Mourinho.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...