Jump to content

Prosjekt om Premier League


Tusmo

Recommended Posts

Jeg arbeider nå som engelsklærer i en femteklasse, og i den anledning så har jeg laget et prosjekt om Premier League. Grunnen til at jeg velger å dele dette med dere er at jeg akkurat har blitt tildelt dette faget, og jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på hvor greit dette prosjektet virker og gjerne noen tips til hvordan det kan forbedres.

 

Prosjektet i korte trekk:

 

Jeg startet med å presentere prosjektet for elevene ved å fortelle litt om selve ligaen, antall lag, hva plasseringer i ligaen fører til og snakket litt om hvordan økonomien var i PL. CL, UEFA-cup og de hjemlige turneringene nevnte jeg også. Deretter fikk elevene trekke lapper med klubbvåpnene, og de fikk ansvaret for å presentere de klubbene de trakk. Til sist fikk elevene delt ut ett ark for hver klubb de skal ta for seg, der de skal fylle ut følgende punkter:

 

- Your name

- Club name

- Location

- Stadium

- Colours

- Manager

- Star players

 

I ettertid så jeg at følgende punkter burde vært lagt til:

 

- Archrivals

- Nickname

 

Elevene skal nå gå på internett og søke opp informasjon til å få fylle ut arkene sine.

 

Neste skritt er at jeg har lastet ned alle klubbvåpnene og redigert bort fargene, slik at elevene skal selv få fargelegge disse. Når det er gjort skal de tape disse emblemene sammen med de arkene de fylte ut og henge opp i klasserommet.

 

I resten av skoleåret så skal de få følge med på hvordan det går med de lagene man har skrevet om, både i liga, og andre turneringer, og jeg som lærer vil overvåke at dette går rett for seg. I tillegg vil jeg en gang i uka snakke om en av klubbene. Jeg vil også nevne de øverste klubbene i The Championship når det begynner å bli klart om hvilke klubber som rykker opp derifra.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi bare hatt noe slikt når jeg gikk på skolen :rolleyes:

 

Et par punkter som kanskje kunne vært lagt til.

 

Hvilken maskot lagene har.

Hvor mange år lagene har i Premier League.

 

Kan ikke være ille å være fotballinteressert i dine engelsktimer :)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som et morsomt og kreativt prosjekt dette, og kanskje noe som vil engasjere, og faktisk føre til at elevene lærer mer engelsk. Jeg lærte i min tid heller lite engelsk i timene på skolen, men desto mer ved å lese engelske fotballblader og høre på kamper på engelsk radio...! ;) Hvis jeg skal komme med et konstruktivt tips vil jeg kanskje anbefale å nedtone fokus på penger til et absolutt minimum, og kanskje heller utvide den historiske biten. Men det er nå meg da. Det er jo ikke sikkert at dagens skoleelver er like interessert i historikk, og å sette det man nå ser inn i en historisk ramme...? ;)

Link to comment
Share on other sites

kult!!!!!!!!!!! ;) :P ;)

 

da hadde engelstimene blitt mye morsommere :) B)

 

 

Hvis du halverer bruken av utropstegn og smilefjes i postene, kan det hende du blir tatt litt mer seriøst. Bare et tips! B)

 

On Topic:

Genial idè. Må være en drøm for fotballinteresserte elever dette!

Det virker som opplegget er svært godt gjennomtenkt, og selve idèen er jo også meget bra.

 

Bra jobba!

Link to comment
Share on other sites

Et meget artig prosjekt.

Har lyst til å gi deg følgende innspill.

Fotballens betydning sosialt og historisk. Ikke bare fotball på banen, men også mye rundt. Identitet, samhold og til og med fotballens politiske betydning. Fotball kan skape uvennsskap, men viktigere er de fredlige mulighetene som ligger i spillet og det å knytte folk sammen. Mange 5-klassinger velger også ofte fotballag ut i fra nåtidens suksees. Det å gi de klubbene i et historisk perspektiv kan gi de flere alternativer å velge klubb ut i fra. Se ting i sammenheng er alltid lurt. Hva er størst prestasjon: For Chelsea å vinne PL eller for Derby å klare seg. Fotball er mer enn suksess, det handler om livet i et slags miniatyr. Ikke spillet, men alt som ligger rundt.

Lykke til med prosjektet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Du må få folka til å velge litt mindre lag da. Ellers får du sikkert 10 manu besvarelser, og 10 liverpool besvarelser.

 

Etter hva jeg forsto så trakk elevene dette!

Så jeg regner med at han har 10 Arsenal lapper og en lapp for de andre lagene eller hva? ;)

 

Ellers et kult prosjekt du holder på med! Interessant for elevene, og dermed lettere og lære noe også ;)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en spennende oppgave for en 5. klasse! Tipper at spesielt guttene vil tenne på dette.

 

Ser ut til at du har fått med de viktigste punktene. Lista bør ikke ligge noe særlig høyere med tanke på elevenes alder.

 

Ellers gir dette prosjektet deg og klassen en flott mulighet til å trekke inn andre fag som for eksempel matematikk. Diverse tabeller og grafiske fremstillinger hører hjemme på dette temaet.

 

Lykke!

 

Hilsen pedagogen!

 

PS! Regner med at Spudz er utelatt?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger. Jeg kan nok ikke si ennå hvilke av tipsene jeg velger å bruke, eller velger å kutte ut, men jeg vil ta med de fleste tipsene i planleggingen fremover.

 

Piscator: De historiske aspektene vil jeg nok ta opp når jeg etterhvert skal presentere hver enkelt klubb. Siden jeg har tatt en bachelorgrad i historie, så vil jeg ta med dette, men jeg vil prøve å ikke fokusere for mye på dette. De økonomiske aspektene kan man ikke unngå, da pengegaloppen har blitt såpass ekstrem i dette gamet.

 

Ben Lakris: De sosiale aspektene som du påpeker tror jeg at jeg vil trekke frem. Dette var en side med det som jeg ikke hadde tenkt på før, men er absolutt en viktig sak.

 

Moen: Jeg prøver å ikke favorisere noe lag, selv om jeg ikke legger skjul på at jeg er gooner. Jeg prøver etter beste evne å opptre profesjonelt i dette prosjektet, selv om det blir vanskelig å ikke snakke dritt om spudz ;)

 

Charlie George: Prosjektet har mange muligheter for tverrfaglighet, og litt matematikk vil jeg nok trekke frem, spesielt med tanke på St. Totteringsday(så mye for profesjonaliteten...) Nå har jeg tilfeldigvis den samme klassen i musikk, så jeg vil nok trekke inn noen fotballsanger i de timene. Er du lærer du også, forresten?

 

Mange gode tips her, men jeg blir fortsatt glad for flere, så keep 'em comin'!

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Charlie George: Prosjektet har mange muligheter for tverrfaglighet, og litt matematikk vil jeg nok trekke frem, spesielt med tanke på St. Totteringsday(så mye for profesjonaliteten...) Nå har jeg tilfeldigvis den samme klassen i musikk, så jeg vil nok trekke inn noen fotballsanger i de timene. Er du lærer du også, forresten?

 

Yepp! På 5. klasse. Har dog ikke engelsk og musikk. Kanskje like greit at jeg styrer unna musikken? ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...